abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220415192
Niet mijn OP

Tijd voor een algemeen topic omtrent het groeiend antisemitisme in Nederland.

Update 5 oktober 2024

Van Rijksoverheid

Uit cijfers van het meldpunt Meld.Online Discriminatie blijkt dat het aantal meldingen van online antisemitisme sinds 7 oktober 2023 met 48% is toegenomen, ten opzichte van het jaar ervoor. Nationaal Coördinator Antisemtimsebestrijding (NCAB).

Eddo Verdoner: "Antisemitische content vergiftigt onze samenleving, terwijl de bedrijven die dit faciliteren grof geld verdienen."

In 2023 was antisemitisme in 24% van alle gevallen de discriminatiegrond voor de melding bij Meld.Online Discriminatie. Dit terwijl Joden slecht 0,3% van de Nederlandse bevolking uitmaken. Een fors deel van het aantal meldingen van online antisemitisme sinds de aanslagen van 7 oktober komt voor rekening van X.com (voorheen Twitter).

Antisemitische content is verdienmodel voor bedrijven
Eddo Verdoner: "Sociale mediaplatforms verkopen het gebrek aan moderatie soms als onderdeel van de vrijheid van meningsuiting, maar het is gewoon een verdienmodel. Antisemitische content krijgt veel clicks en rond die clicks verkopen deze bedrijven advertenties. Ze verdienen daarmee veel geld, maar die haatdragende content vergiftigt intussen wel onze samenleving. De invloed van online haat op onze offline wereld is enorm en neemt alleen maar toe. We besteden immers steeds meer tijd op het internet."

Druk opvoeren op sociale mediabedrijven
De NCAB werkt in Europees verband samen om online antisemitisme te bestrijden. Samen met andere internationale coördinatoren wordt druk opgebouwd om sociale mediabedrijven te bewegen hun moderatie op orde te brengen.

SPOILER: Eerdere berichtgeving over groeiend antisemitisme na Hamas aanval op 7 oktober 2023
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter

"En zal binnenkort berecht worden"

Het is wachten op de eerste dodelijke slachtoffers.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 23 maart 2026 @ 18:35:44 #2
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220415193
quote:
Opgepakte tieners Heemstede verdacht van voorbereiden explosie met terroristisch oogmerk

Twee tieners die in de nacht van donderdag op vrijdag zijn opgepakt in Heemstede worden ervan verdacht een explosie of brandstichting te hebben voorbereid met een terroristisch oogmerk. Dat heeft het Openbaar Ministerie laten weten.

De politie en het OM houden er rekening mee dat het doelwit een synagoge in de buurt was. Dat de explosie is voorkomen is te danken aan "de alertheid en het snelle handelen van de politie", meldt het OM.

De twee tieners zijn 14 en 17 jaar oud en komen uit Amsterdam. De politie liet vrijdag weten dat ze waren aangehouden na een verdachte situatie bij de Adriaan Pauwlaan in Heemstede. Er werd daar zwaar vuurwerk aangetroffen. De twee werden meegenomen voor verhoor. De rechter-commissaris heeft hun voorarrest vandaag verlengd met twee weken.

De politie hield al actief toezicht in het gebied. Sinds de explosies en branden bij joodse instellingen in Amsterdam en Rotterdam krijgen synagoges en andere joodse organisaties extra beveiliging.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 23 maart 2026 @ 19:13:09 #3
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220415545
Ik lees dat Antisemitisme de discriminerende en racistische behandeling van Joden is.
Nou heb ik niks met Joden en ook niet tegen, ik weet amper wat het zijn, de enige bekende Jood die ik 'ken' is Anne Frank.
Ik weet alleen dat de Duitsers ze vroeger niet moesten.

Maar waarom laait er nu weer zoveel haat op dan? En is er zelfs een speciaal woord voor bedacht. Je hebt bijvoorbeeld ook niet zo'n speciaal woord voor discriminerende of racistische behandeling jegens negers of Chinezen bijvoorbeeld. Wat doen Joden fout waardoor ze zoveel kritiek krijgen?

En waarom zie ik nooit Joden (en heb ik er dus ook totaal geen last van)?
pindazakje
  maandag 23 maart 2026 @ 19:39:26 #4
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220415785
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 19:13 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik lees dat Antisemitisme de discriminerende en racistische behandeling van Joden is.
Nou heb ik niks met Joden en ook niet tegen, ik weet amper wat het zijn, de enige bekende Jood die ik 'ken' is Anne Frank.
Ik weet alleen dat de Duitsers ze vroeger niet moesten.

Maar waarom laait er nu weer zoveel haat op dan? En is er zelfs een speciaal woord voor bedacht. Je hebt bijvoorbeeld ook niet zo'n speciaal woord voor discriminerende of racistische behandeling jegens negers of Chinezen bijvoorbeeld. Wat doen Joden fout waardoor ze zoveel kritiek krijgen?

Dat is een mix van complottheorieën en de totale hysterie rondom Israël, wat vaak wordt gelinkt aan Joden in het algemeen.
  maandag 23 maart 2026 @ 19:47:38 #5
511417 Kottnauer
pi_220415852
Niet te snel conclusies trekken zou mijn aanbeveling zijn. Eerst goed begrijpen hoe precies antisemitisme wordt gedefinieerd door de genoemde instanties. Kritiek op Israël wordt bijvoorbeeld ook al gauw onder die noemer geschaard.
  maandag 23 maart 2026 @ 19:53:44 #6
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220415919
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 19:47 schreef Kottnauer het volgende:
Niet te snel conclusies trekken zou mijn aanbeveling zijn. Eerst goed begrijpen hoe precies antisemitisme wordt gedefinieerd door de genoemde instanties. Kritiek op Israël wordt bijvoorbeeld ook al gauw onder die noemer geschaard.
Een diepe, selectieve haat jegens Israël kán wat dat betreft verdacht zijn inderdaad, met name als dit hand in hand gaat met complottheorieën over Israël of het bestaansrecht van het land in twijfel trekken.

Alle antisemieten hebben een gruwelijke hekel aan Israël, wat niet wil zeggen dat iedereen die een hekel heeft aan Israël dus ook een antisemiet is.
  maandag 23 maart 2026 @ 20:23:52 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220416268
quote:
Nee hoor. Antisemitisme is puur Jodenhaat.
Zoals dit bijvoorbeeld:

Nu weer in Londen:

Ambulances van Joodse hulporganisatie Londen verwoest na brandstichting.
https://nos.nl/artikel/26(...)st-na-brandstichting
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 23 maart 2026 @ 20:25:28 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220416274
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 19:13 schreef Hyaenidae het volgende:

:W
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 23 maart 2026 @ 20:56:17 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220416599
quote:
Neuh, er wordt eerder nogal gauw geroepen dat antisemitisme vaak alleen maar kritiek op Israël is en dat dat ook niet meer mag. Sterker nog, het CIDI zet altijd expliciet in hun rapporten neer dat kritiek op Israël niet meegerekend wordt als antisemitisme.

De hele kreet ja maar kritiek op Israël is een van de eerste dingen die gemauwd wordt zodra er (weer) een antisemitisch incident is. Brandbom bij een synagoge? "Ja maar kritiek op Israël wordt vaak verward met antisemitisme." Rabbijn belaagd? "Ja maar kritiek op Israël wordt vaak verward met antisemitisme." Weer een herdenking gekaapt? "Ja maar kritiek op Israël wordt vaak verward met antisemitisme." Strijkkwartet het werken onmogelijk gemaakt? "Ja maar kritiek op Israël wordt vaak verward met antisemitisme." Opening van het Holocaustmuseum ontsierd door siegheilende en Hamas is my friend gillende mensen? "Ja maar kritiek op Israël wordt vaak verward met antisemitisme."

Adem eens in en kijk eens wat er puur gebeurt. Waarom wordt iemand belaagd, aangevallen, gekrenkt? Is het kritiek op Israël? Nee -> zeg het dan een keer niet!
  maandag 23 maart 2026 @ 21:09:26 #10
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220416702
Het beangstigendst aan de aanvallen op Joodse organisaties zoals Hatzolah is nog dat men bereid is de hele gemeenschap te duperen, niet alleen de Joodse mensen:

quote:
“It’s not just a Jewish service. If a call comes from within the area, they will come to your aid, whoever you are. There’s no cost to anyone and even on the sabbath, they’ll go to any case,” said Andrew Walters, an Orthodox Jewish councillor in Greater Manchester, which is home to one of the country’s busiest Hatzola services.
Hoe blind van haat moet je zijn om zoiets goeds, door vrijwilligers nota bene, die in hun vrije tijd met bloed, zweet en tranen iets bijdragen voor iedereen, in de fik te willen steken? Sterft er nu één kind minder in Rafah? Is from the river to the sea nu reëler geworden?

Echt, we gaan met zijn allen naar de schurft door dit soort vernietigende domheid en de apathie of angst om ertegenin te gaan.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:03:43 #11
108676 Aether
pi_220419147
België gaat wat verder
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:27:02 #12
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220419410
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 20:23 schreef golfer het volgende:

[..]
Nee hoor. Antisemitisme is puur Jodenhaat.
Zoals dit bijvoorbeeld:

Nu weer in Londen:

Ambulances van Joodse hulporganisatie Londen verwoest na brandstichting.
https://nos.nl/artikel/26(...)st-na-brandstichting
Die jodenhaat wordt er met de paplepel ingegoten bij dat soort volk. Alles wat daar in het Midden-Oosten en de rest van de wereld misgaat is de schuld van de staat Israel en de joden. Ik bedoel, je kan ook eerst eens naar je eigen falen kijken maar daar doen ze in die contreien niet aan.
"Hoka Hey!"
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:48:23 #13
422690 Gizmogirl28
pi_220420909
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:03 schreef Aether het volgende:
België gaat wat verder
[ x ]
Ik Word hier heel erg verdrietig van.

En vooral omdat je geen kwaad woord mag zeggen over de groep waaruit dit voortkomt terwijl je gewoon de mensen bedoeld uit die groep die dit op hun geweten hebben.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 17:03:13 #14
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220422693
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:03 schreef Aether het volgende:
België gaat wat verder
[ x ]
He bah. Ik vind dit echt heel stigmatiserend overkomen.
Straks gaan ze daar ook nog ingrijpen en daders aanpakken en zo :r
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:18:39 #15
2905 Montagui
pi_220425568
Het zal je huisarts maar zijn.
quote:
Bij verschillende antidiscriminatie-instanties zijn meldingen gedaan over controversiële beelden die getoond zijn op de muur van een huisartsenpost in Rotterdam-Zuid. Dat bevestigt de politie. Op de beelden wordt een videoclip getoond van een liedje met de tekst 'Boom Boom Tel Aviv', waarin bombardementen op Israëlische burgers worden verheerlijkt.

'Het is jullie tijd om te bloeden', stond op de videoclip die werd getoond. Verder zijn positieve emoji's te zien, waaronder een smiley met hartjesogen en een duimpje omhoog.
De videoclip zou op maandag en dinsdagochtend te zien zijn geweest bij de huisartsenpost. Volgens een omstander gingen de beelden dinsdagmiddag rond 12:00 uur uit.

Onderzoek
De politie onderzoekt of de beelden die zijn gemaakt van het scherm echt zijn, wie erachter zit en of het gaat om een strafbare handeling. Het scherm staat inmiddels uit. De huisartsenpost is niet beschikbaar voor commentaar.

In 2024 raakte de huisartsenpost aan de Tandwielstraat ook al in opspraak. Toen hing aan de gevel een grote Palestijnse vlag met daarop de tekst 'Spoedpost'.
Schouten: 'Volkomen onacceptabel'
Burgemeester Carola Schouten heeft op sociale media gereageerd: "Ik heb begrepen dat de afschuwelijke beelden op een scherm boven een huisartsenpost echt zijn getoond. Ik vind deze uiting volkomen onacceptabel. Politie en OM hebben de zaak in onderzoek. Voor dit soort beelden en achterliggende haat is geen plaats in Rotterdam."

https://www.rijnmond.nl/n(...)l-van-huisartsenpost

In de link ook een filmpje met beelden van de clip.

Ik vind dit wel een stapje verder gaan dan dat 'white lives matter' op de Erasmusbrug.

Als ik Jood was in die buurt zou ik deze huisarts in ieder geval mijden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:43:14 #16
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220425656
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:18 schreef Montagui het volgende:
Het zal je huisarts maar zijn.
[..]
[ afbeelding ]

https://www.rijnmond.nl/n(...)l-van-huisartsenpost

In de link ook een filmpje met beelden van de clip.

Ik vind dit wel een stapje verder gaan dan dat 'white lives matter' op de Erasmusbrug.

Als ik Jood was in die buurt zou ik deze huisarts in ieder geval mijden.
Als niet Jood ook trouwens. Zijn Google reviews lezen ook alsof ze uit een botfarm komen.
Life is what you make it.
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:50:53 #17
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220425688
Vind het met name eng hoeveel mensen dit nog toejuichen in bepaalde kringen en dan niet alleen islamtische kringen.
  woensdag 25 maart 2026 @ 09:16:36 #18
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220425854
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:50 schreef Zoddie het volgende:
Vind het met name eng hoeveel mensen dit nog toejuichen in bepaalde kringen en dan niet alleen islamtische kringen.
Ik vind het met name eng dat de burgemeester iets nietszeggends eruit gooit van "Voor dit soort dingen is geen plaats in Rotterdam"...terwijl het plaatsvindt in Rotterdam.
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:16:58 #19
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220426394
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:16 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik vind het met name eng dat de burgemeester iets nietszeggends eruit gooit van "Voor dit soort dingen is geen plaats in Rotterdam"...terwijl het plaatsvindt in Rotterdam.
Het illustreert inderdaad de enorme gezagscrisis die in Nederland heerst. Waarvan de burgemeester vast direct zal zeggen dat die niet bestaat.
Life is what you make it.
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:26:24 #20
464230 saparmurat_niyazov
Türkmenbashi
pi_220426430
quote:
Schouten: 'Volkomen onacceptabel'
*O* Het is nog maar woensdag en ik heb toch al meerdere keren deze week kunnen lezen over gedragingen die door bestuurders tot onacceptabel werden benoemd. Toch blijven ze gebeuren.
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:27:43 #21
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220426434
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
*O* Het is nog maar woensdag en ik heb toch al meerdere keren deze week kunnen lezen over gedragingen die door bestuurders tot onacceptabel werden benoemd. Toch blijven ze gebeuren.
Net als wanneer de politiek 'Geschokt reageert'
Terwijl de rest van NL hun schouders ophalem omdat het vrij normaal is geworden.
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:07:13 #22
220444 HSG
pi_220426619
De jaren 30/40 herleven weer maar wel op basis van cultuur en geloof en dat horen wij als xenofoob en racistisch westen te accepteren.
Corporate translator
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:16:17 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220426663
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:27 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Net als wanneer de politiek 'Geschokt reageert'
Terwijl de rest van NL hun schouders ophalem omdat het vrij normaal is geworden.
Tja, vanwege de énorme haat jegens Israël is dit langzaam salonfähig geworden, met name de reacties na 7 oktober 2023 hebben hieraan bijgedragen. Steeds meer is er een klimaat van haat en antisemitisme gecreëerd op basis van leugens wat dan werd gerechtvaardigd als 'kritiek op Israël'.

Het meeste tekenende voorbeeld is natuurlijk de antisemitische rellen van november 2024 in Amsterdam, waar talloze mensen werd opgejaagd en in elkaar geslagen vanwege hun Joodsheid.

Maar nee hoor, volgens velen in de media, waren de groep daders (moslimjongeren) de grote slachtoffers hier want Israëlische voetbalfans hadden een Palestijnse vlag naar beneden gehaald en ook was er nog een video van een paar spreekkoren.

Dat zou vervolgens een vooropgezette 'Jodenjacht' hebben gerechtvaardigd of in elk geval kunnen 'verklaren'. Na terechte uitspraken van het toenmalige kabinet ontstond een gejammer in de media over 'racisme' en 'Islamofobie' want afleidde van het ware probleem: ongebreideld antisemitisme (door moslims).

Van kapot gemaakte campussen, antisemitische berichten in groepsapps tot het intimideren van Joodse en Israëlische medestudenten en collega's. Het was ineens eigenlijk allemaal wel acceptabel of tenminste begrijpelijk. Immers, zo stelde men, in de Gazastrook was er een verschrikkelijke "genocide" gaande.

Als je daarbij dan ook bij optelt dat we leven met steeds meer moslims in Nederland, waarbij zoals we weten antisemitisme, vaak gepresenteerd als 'anti-Israël' of 'antizionistische' sentimenten, in de Islamitische gemeenschappen een groot probleem zijn, en een kant van het politieke spectrum structureel erg veel moeite heeft met zich uitspreken tegen antisemitisme als de daders niet rechts en blank zijn, vormt dit een verklaring voor hoe we hier terecht zijn gekomen.

Er wordt uiteindelijk niets gedaan behalve dan wat uitspraken voor de bühne, fopstrafjes en nietszeggende symboolpolitiek. Keiharde maatregelen blijven achterwege waardoor het probleem zal voortwoekeren en niet wordt opgelost.
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:48:18 #24
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220427024
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, vanwege de énorme haat jegens Israël is dit langzaam salonfähig geworden, met name de reacties na 7 oktober 2023 hebben hieraan bijgedragen. Steeds meer is er een klimaat van haat en antisemitisme gecreëerd op basis van leugens wat dan werd gerechtvaardigd als 'kritiek op Israël'.

Het meeste tekenende voorbeeld is natuurlijk de antisemitische rellen van november 2024 in Amsterdam, waar talloze mensen werd opgejaagd en in elkaar geslagen vanwege hun Joodsheid.

Maar nee hoor, volgens velen in de media, waren de groep daders (moslimjongeren) de grote slachtoffers hier want Israëlische voetbalfans hadden een Palestijnse vlag naar beneden gehaald en ook was er nog een video van een paar spreekkoren.

Dat zou vervolgens een vooropgezette 'Jodenjacht' hebben gerechtvaardigd of in elk geval kunnen 'verklaren'. Na terechte uitspraken van het toenmalige kabinet ontstond een gejammer in de media over 'racisme' en 'Islamofobie' want afleidde van het ware probleem: ongebreideld antisemitisme (door moslims).

Van kapot gemaakte campussen, antisemitische berichten in groepsapps tot het intimideren van Joodse en Israëlische medestudenten en collega's. Het was ineens eigenlijk allemaal wel acceptabel of tenminste begrijpelijk. Immers, zo stelde men, in de Gazastrook was er een verschrikkelijke "genocide" gaande.

Als je daarbij dan ook bij optelt dat we leven met steeds meer moslims in Nederland, waarbij zoals we weten antisemitisme, vaak gepresenteerd als 'anti-Israël' of 'antizionistische' sentimenten, in de Islamitische gemeenschappen een groot probleem zijn, en een kant van het politieke spectrum structureel erg veel moeite heeft met zich uitspreken tegen antisemitisme als de daders niet rechts en blank zijn, vormt dit een verklaring voor hoe we hier terecht zijn gekomen.

Er wordt uiteindelijk niets gedaan behalve dan wat uitspraken voor de bühne, fopstrafjes en nietszeggende symboolpolitiek. Keiharde maatregelen blijven achterwege waardoor het probleem zal voortwoekeren en niet wordt opgelost.
Hoe vaak hoor je niet op social media met wat er ook gebeurd in de wereld "Zal Israel wel achter zitten"
Epstein? Israel.
Meisjes school gebombardeerd? Israel, blijkt het de VS te zijn? Dan zullen ze de intel wel van Israel hebben.
Aanslag op Joodse school? False flag aanval van Israel.
Joods echtpaar vermoord in de VS? False flag van Mossad.

Geen enkel ander land heeft zo enorm veel haat tegen zich dan Israel, Rusland niet, Iran niet, maar Israel? pure haat.
Meegesleurd in de propaganda.
Dat je geen fan bent van Israel kan ik best begrijpen, maar die pure haat die je overal ziet is gewoon niet normaal meer dan ben je echt zwaar beinvloed door propaganda.
  woensdag 25 maart 2026 @ 12:10:58 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220427099
En de (soms terechte) kritiek op Israël heeft niks te maken met het antisemitisme tegen Joden in andere landen die niks met Israël te maken hebben.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')