quote:
Het plezierige vind ik dat je dat in Nederland anno nu kunt vinden, zonder direct te hoeven vrezen voor onplezierige gevolgen voor je persoonlijke veiligheid. Dat is niet vanzelf gegaan, daar is heel wat bloed voor vergoten. Zelfs nog in de jaren '60 kon 'Godslastering je op doodsbedreigingen komen te staan. Zo werden bijvoorbeeld Mies Bouwman (een lievere vrouw kun je je haast niet voorstellen) en haar gezin destijds nog ernstig bedreigd door hardcore christenen vanwege een parodie op het Onze Vader op tv. Zelfs zodanig dat ze enige tijd politiebescherming hebben gekregen.
Maar ik neem aan dat ook jij het ermee eens bent dat je uit die hoek tegenwoordig nog bijzonder weinig te vrezen hebt wanneer je iets in die trant zou doen. Bij de islam ligt dat momenteel echter wel wat anders helaas. Dat ligt misschien niet eens aan de religie an sich en ook niet aan het merendeel van de volgers ervan hier, want ik ga nog steeds van de positieve insteek uit dat de meeste mensen gewoon bezig zijn met een zo plezierig mogelijk leven hebben met hun geliefden en zich er niet druk om maken. Ik vind het dan ook prima dat de islam hier is, inclusief moskeeën.
Het probleem vind ik echter dat je nu steeds meer sujetten naar dit land haalt die wel de hardcore versie van die religie aanhangen en er ook niet voor schromen om daar middels bedreiging of zelfs geweld 'respect' voor af te dwingen of anderen de mond te snoeren. Dan krijg je dus de situatie dat een land dat er eeuwen over heeft gedaan om bepaalde vrijheden te vergaren (nogmaals: d.m.v. aanzienlijk bloedvergieten en maatschappelijke strijd) en waar het merendeel van de bevolking zich prettig bij voelt (leven en laten leven), nu wordt geconfronteerd met bepaalde mensen die die waarden niet delen of afwijzen.
Sterker nog, dat deel fanatici wil zelfs afdwingen dat de maatschappij waartoe ze vrijwillig zijn toegetreden of door wie ze zijn opgevangen, zich meer en meer naar hun waarden gaat schikken. En dat is eenvoudigweg een stap terug in de tijd en dus achteruitgang in plaats van vooruitgang. Dan is het wat mij betreft een uiterst legitieme vraag of je dat als maatschappij moet willen.
Wellicht denk jij dat die groep ook (binnen enkele generaties) eenzelfde ontwikking doormaakt als hier is gebeurd, waardoor men uiteindelijk ook eenzelfde 'laissez faire'-instelling heeft. Ik zie daar helaas echter bijzonder weinig tekenen van en zelfs het tegenovergestelde.
Lang verhaal, maar nog tot slot: ik snap ook wel dat als je bijvoorbeeld demonstratief korans bij een moskee of voor een stadhuis gaat staan verscheuren (ik noem zomaar iets), dat er dan de kans is dat er mensen zijn die je een klap voor je muil willen geven. Je bent dan bewust ongevraagd de directe confrontatie met die menesen aan het opzoeken. Dan nog zou het in principe moeten mogen in NL en vind ik geweld nooit goed te praten, maar ik vind zulke acties totaal onnodig en vind het niet zo opzienbarend als er dan wordt gereageerd. Ga je op zondagochtend in Urk bijbels staan verscheuren voor een kerk, acht ik de kans ook vrij hoog dat iemand je een stomp op je bek wil geven.
Echter, ik houd bijvoorbeeld van harde/extreme muziek als thrash, death en black metal. Muziek waarin het christendom in de teksten met de grond gelijk gemaakt wordt. Het is voor 99% show en image, waarbij die thematiek bij concerten ook zowel visueel als sonisch wordt uitgedragen. Maar enkele uitzonderingen daargelaten, neemt vrijwel niemand het serieus. Ik heb in meer dan 25 jaar concert- en festivalbezoek echter nooit een seconde het idee gehad dat er wel eens groep christenfundi's buiten kon staan te wachten om te bedreigen of fysiek de confrontatie aan te gaan omdat de bands en bezoekers hun 'geloof niet respecteren' of iets dergelijks.
Als het soortgelijke thematiek zou zijn maar dan over de islam, denk ik dat dat helaas anders ligt. En dat lijkt me geheel geen onrealistische gedachte. En dan wordt het dus echt een probleem: wanneer fanatici besloten events, die ze volledig kunnen negeren en waarmee ze totaal niet ongevraagd worden geconfronteerd als ze gewoon wegblijven, onder bedreiging willen gaan dwingen om zich naar hun maatstaven te gaan schikken.