abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220430004
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja klopt, ik was in een documentaire. Heb je Blue Monday van Ingrid Kamerling gezien?
Ik zou ook gelijk vragen of hij/zij je boek wil lezen, dat scheelt je weer een post waarbij je moeite moet doen om interesse te veinzen om vervolgens alsnog je eigen langspeelplaat af te kunnen spelen. 14.gif
pi_220430041
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja klopt, ik was in een documentaire. Heb je Blue Monday van Ingrid Kamerling gezien?
Klopt. Het was idd die documentaire. Die werd vertoond als onderdeel van een presentatie over schizofrenie. Het was vooral bedoeld om het menselijke aspect te benadrukken. Er werd bijvoorbeeld uitgelegd dat als iemand ervan overtuigd is dat er een complot wordt gesmeed, er heel veel gedachten aan voorafgaan voordat die persoon op dat punt komt.
pi_220430356
Even wat toelichten. Ik begrijp dat ik in mijn bewoording wat drammerig was, waardoor het als opdringen opgevat kon worden.

Spiritualiteit en psychologie

Hier een artikel over spiritualiteit afkomstig van een website over psychologie.

Feit blijft wel dat de meeste mensen houvast en zingeving in hun leven zoeken in bijvoorbeeld een religie. Ook opmerkelijk dat sinds de mensheid bestaat er ook altijd oorlog en bloedvergieten is geweest als groepen mensen daarover van opvattingen verschillen.

Als religie dogmatisch is, denk ik persoonlijk dat het geen spiritualiteit meer is, maar juist wordt gebruikt om vooral zelf niet over het leven en wat daarna komt, te hoeven nadenken.

Bekijk deze YouTube-video

Als iemand weleens Ghost Adventures heeft gezien. Dat beschouw ikzelf als voorbeeld van iets wat alles te maken heeft met paranormale hocus pocus, maar niks met spiritualiteit. Het leek mij in eerste instantie pure afstompende media-sensatie en ik vond het wel grappig om ernaar te kijken op TV, omdat het zo ongelooflijk dom en theatraal is. Maar achter de schermen schijnt ook nogal wat sensatie schuil te gaan zoals criminaliteit en moordcomplotten, dus ik vraag mij af of die mensen knettergek zijn. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

Ik ben overigens wel serieus als ik denk dat het korte gebed @Keep_Walking zou kunnen helpen.

https://www.psychologie.nl/artikel/helpt-bidden/
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 21:55:29 #104
441859 crew  Lenny77
pi_220431623
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 14:15 schreef r_one het volgende:

[..]
Het heeft veel meer met F&L (of voor mijn part LIF, of met TRU) te maken dan met R&P. Als je alles wat als onderdeel van de menselijke psyche kán worden beschouwd hier bespreekbaar wilt maken, kan R&P net zo goed die twee subfora opslokken.

Hell, zelfs BNW vindt zijn oorsprong in de menselijke psyche.

Spiritualiteit, religie, helderziendheid, telepathie, paranormale begaafdheid, etc. onder psychologie scharen, vind ik veel te ver gaan.

Mee eens...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 22:00:18 #105
441859 crew  Lenny77
pi_220431661
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 19:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Even wat toelichten. Ik begrijp dat ik in mijn bewoording wat drammerig was, waardoor het als opdringen opgevat kon worden.

Spiritualiteit en psychologie

Hier een artikel over spiritualiteit afkomstig van een website over psychologie.

Feit blijft wel dat de meeste mensen houvast en zingeving in hun leven zoeken in bijvoorbeeld een religie. Ook opmerkelijk dat sinds de mensheid bestaat er ook altijd oorlog en bloedvergieten is geweest als groepen mensen daarover van opvattingen verschillen.

Als religie dogmatisch is, denk ik persoonlijk dat het geen spiritualiteit meer is, maar juist wordt gebruikt om vooral zelf niet over het leven en wat daarna komt, te hoeven nadenken.

Bekijk deze YouTube-video

Als iemand weleens Ghost Adventures heeft gezien. Dat beschouw ikzelf als voorbeeld van iets wat alles te maken heeft met paranormale hocus pocus, maar niks met spiritualiteit. Het leek mij in eerste instantie pure afstompende media-sensatie en ik vond het wel grappig om ernaar te kijken op TV, omdat het zo ongelooflijk dom en theatraal is. Maar achter de schermen schijnt ook nogal wat sensatie schuil te gaan zoals criminaliteit en moordcomplotten, dus ik vraag mij af of die mensen knettergek zijn. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

Ik ben overigens wel serieus als ik denk dat het korte gebed @:Keep_Walking zou kunnen helpen.

https://www.psychologie.nl/artikel/helpt-bidden/
Ik vind het tof dat je zoveel moeite doet voor hier uitgebreid te posten, dat wil ik eerst even benadrukken.
Maar we gaan het hier in R&P niet hebben over religie, spiritualiteit en paranormaliteit.
Het kan terloops wel eens aangehaald worden maar als jullie hier echt diepgang in willen bereiken dan mogen jullie naar TRU gaan. Het is er misschien wat rustiger maar wat let je om TRU leven in te gaan blazen?
De weerstand zal daar ook een stuk minder zijn dan hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 25-03-2026 22:21:10 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220431791
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 22:00 schreef Lenny77 het volgende:
Ik vind het tof dat je zoveel moeite doet voor hier uitgebreid te posten
Dat moet ik 'm idd nageven ja :Y

Hoewel ook wel eens vermoeiend, zo'n lap tekst.
tl;dr enzo


Voor de rest eens ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2026 22:20:50 ]
  maandag 30 maart 2026 @ 16:30:33 #107
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220467844
Ik heb vandaag verder gewerkt aan stap 4 en moest schrijven over mijn gevoelens en welke gevoelens ik moeite heb om toe te laten. Ik vind het heel moeilijk om mezelf kwetsbaar op te stellen omdat ik in mijn jeugd veel ben afgewezen en gepest in de basisschool. In mijn cultuur wordt kwetsbaar zijn gezien al zwakte, zeker in mannen. Mijn moeder was heel hard tegen mij als ik kwetsbaar en gevoelig was, dus ik heb geleerd om mijn ware gevoelens te onderdrukken en stoer te gedragen naar anderen. Ik vind het heel moeilijk om te laten zien wanneer ik onzeker en machteloos voel, en dat is niet goed. Toxic masculiniteit is een groot probleem bij Antillianen waaronder ik ook.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 16:49:44 #108
22592 crew  Ole
pi_220467988
Nu juist het moment om je toch kwetsbaar op te stellen. Dat is ook de bedoeling van de 12 stappen. Dat verleden is er, maar daar kun je niks meer aan doen.
Niemand zegt dat het makkelijk zal zijn.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 30 maart 2026 @ 16:53:08 #109
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220468020
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:49 schreef Ole het volgende:
Nu juist het moment om je toch kwetsbaar op te stellen. Dat is ook de bedoeling van de 12 stappen. Dat verleden is er, maar daar kun je niks meer aan doen.
Niemand zegt dat het makkelijk zal zijn.
Dat doe ik ook. Probeer ik tenminste. Waar moet ik beginnen? In mijn jeugd op Curacao was ik heel onzeker over vrouwen en ben daardoor als volwassene juist gaan overcompenseren door player te zijn. Ik heb daar nu spijt van.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 17:07:14 #110
22592 crew  Ole
pi_220468180
Misschien kan dit je helpen (vanaf pagina 12)
https://12steps4hours.org(...)aling-2021-02-22.pdf
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 30 maart 2026 @ 18:07:24 #111
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220468623
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 17:07 schreef Ole het volgende:
Misschien kan dit je helpen (vanaf pagina 12)
https://12steps4hours.org(...)aling-2021-02-22.pdf
Ik heb al een stappenwerkboek die ik gebruik, maar toch bedankt. Ik heb net met mijn sponsor gebeld en gesproken, die heeft mij complimenten gegeven over hoe goed hij mijn analyse heeft gevonden over de vragen in stap 4.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220468822
Da's dus wel één van de problemen die ik met de 12 stappen heb, dat een loodgieter om de hoek de vaak complexere dubbele-diagnoseproblemen wel even gaat analyseren. En niet alleen analyseren, ook weet hoe je ze oplost.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 18:41:45 #113
22592 crew  Ole
pi_220468870
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:35 schreef nostra het volgende:
Da's dus wel één van de problemen die ik met de 12 stappen heb, dat een loodgieter om de hoek de vaak complexere dubbele-diagnoseproblemen wel even gaat analyseren. En niet alleen analyseren, ook weet hoe je ze oplost.
Ja helemaal eens. De reden dat ik geen sponsor wil.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 30 maart 2026 @ 19:15:46 #114
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220469150
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:35 schreef nostra het volgende:
Da's dus wel één van de problemen die ik met de 12 stappen heb, dat een loodgieter om de hoek de vaak complexere dubbele-diagnoseproblemen wel even gaat analyseren. En niet alleen analyseren, ook weet hoe je ze oplost.
Mijn sponsor is geen loodgieter hoor, maar dat terzijde. Ik heb een diepe inventarisatie gemaakt van mijn gevoelens die ik moeite heb toe te laten en dat uitgebreid met mijn sponsor besproken vandaag. Dat is toch goed?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 30 maart 2026 @ 19:16:18 #115
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220469154
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:41 schreef Ole het volgende:

[..]
Ja helemaal eens. De reden dat ik geen sponsor wil.
Voel je je verheven boven loodgieters?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220469180
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn sponsor is geen loodgieter hoor, maar dat terzijde. Ik heb een diepe inventarisatie gemaakt van mijn gevoelens die ik moeite heb toe te laten en dat uitgebreid met mijn sponsor besproken vandaag. Dat is toch goed?
Ja, dat is goed, alleen leidt zo'n inventarisatie vaak tot de blootlegging van een onderliggend psychisch probleem, aandoening of trauma en is de behandeling daarvan naar mijn mening beter af in handen van een professional, in plaats van iemand die zich alleen maar op de symptomen daarvan - en feitelijk maar één: copingmechanisme door middelenmisbruik - richt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO maandag 30 maart 2026 @ 19:33:07 #117
22592 crew  Ole
pi_220469376
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 19:16 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Voel je je verheven boven loodgieters?
In tegendeel! Als ik een loodgieter nodig heb wil ik een vakman. Als ik psychische problemen heb wil ik ook iemand die daar voor opgeleid is en zijn vak verstaat.

Heb ik dus ook.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 6 april 2026 @ 21:30:06 #118
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220521931
Ik heb stap 4 verder afgewerkt en met mijn sponsor besproken. Het ging over mijn gevoelens zoals schaamte, schuld en verdriet. Ik voel heel veel verdriet en schaam mij voor mijn fouten. Ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en schuld die ik draag voor mijn gedrag. Volgende week ben ik jarig en dan wil mijn oom mij spreken, heeft hij toegezegd aan mijn neef. Ook heb ik mijn familie gebeld en voicemail ingesproken waarin ik smeek voor vergiffenis en steun. Vandaag is Pasen en ik voel me heel eenzaam, want mijn familie spreekt mij niet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220522325
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 21:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb stap 4 verder afgewerkt en met mijn sponsor besproken. Het ging over mijn gevoelens zoals schaamte, schuld en verdriet. Ik voel heel veel verdriet en schaam mij voor mijn fouten. Ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en schuld die ik draag voor mijn gedrag. Volgende week ben ik jarig en dan wil mijn oom mij spreken, heeft hij toegezegd aan mijn neef. Ook heb ik mijn familie gebeld en voicemail ingesproken waarin ik smeek voor vergiffenis en steun. Vandaag is Pasen en ik voel me heel eenzaam, want mijn familie spreekt mij niet.
Een week of 2 geleden ging het nog om gevoelens van wrok toch?!

Ik hoop voor jou dat je smeekbede gehoord wordt. Als dat zo is: neem genoegen met een vinger, pak niet meteen de hele hand. En 'eis' vooral niet wat!

Nog anderhalf uur en Pasen is alweer voorbij. Dan heb je het overleefd.
  dinsdag 7 april 2026 @ 22:27:30 #120
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220529994
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 22:37 schreef r_one het volgende:

[..]
Een week of 2 geleden ging het nog om gevoelens van wrok toch?!

Ik hoop voor jou dat je smeekbede gehoord wordt. Als dat zo is: neem genoegen met een vinger, pak niet meteen de hele hand. En 'eis' vooral niet wat!

Nog anderhalf uur en Pasen is alweer voorbij. Dan heb je het overleefd.
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220530060
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Succes kerel ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 7 april 2026 @ 22:43:38 #122
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220530103
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Wat kun je juridisch eisen van familieleden als jullie allemaal volwassen zijn?
pi_220530172
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Oh K_W... snijd jezelf toch niet zo in de vingers! Iedereen maakt fouten, het zijn allemaal mensen. Net zoals jij
Met eisen wek je zoveel weerstand op! Niet alleen hier, maar ook bij anderen. Als je excuses maakt met een voorwaarden eraan, met eisen, dan strijk je mensen tegen de haren in. Echt! Begin met enkel excuses, en wanneer er weer goede gesprekken gevoerd kunnen worden kun je feedback geven (Er gebeurde X en dat gaf mij gevoel Y) zonder verwijten, zoek eens op naar feedbackregels.

En die feedback pas geven op het moment dat iedereen weer contact wil. Wanneer je excuses aanvaard zijn

Met eisen roep je weerstand op. Dat heb je hier al met een stel vreemdelingen, laat staan bij mensen die echt geleden hebben onder je gedrag... en nee, je deed het niet expres, maar je deed het wel. Dus dan moet je door het stof. Niet leuk, maar ja... dat hoort bij het leven. Zodra je oprecht je excuses maakt zonder voorwaarden heb je meer kans op vergeving en dan kan de band misschien weer groeien

En tja... de keiharde waarheid is ook; soms zijn je kaarten verspeeld, dan komt het niet meer goed. Familie is een zegen en geen recht.

Ik zeg dit niet om je te pesten, maar ik hoop je zo te helpen...
  Moderator / Miss SHO dinsdag 7 april 2026 @ 23:00:22 #124
22592 crew  Ole
pi_220530215
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Dit hoort niet bij stap 4.

En verder wat Cots zegt!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220530245
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 21:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb stap 4 verder afgewerkt en met mijn sponsor besproken. Het ging over mijn gevoelens zoals schaamte, schuld en verdriet. Ik voel heel veel verdriet en schaam mij voor mijn fouten. Ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en schuld die ik draag voor mijn gedrag. Volgende week ben ik jarig en dan wil mijn oom mij spreken, heeft hij toegezegd aan mijn neef. Ook heb ik mijn familie gebeld en voicemail ingesproken waarin ik smeek voor vergiffenis en steun. Vandaag is Pasen en ik voel me heel eenzaam, want mijn familie spreekt mij niet.
Als ik je één raad mag geven: beperk je hiertoe als je serieus wilt dat het contact weer een beetje hersteld wordt.

Vergiffenis en steun kun je niet EISEN!
Het is een gunst, geen recht.
Vergiffenis en steun moet je verdienen. Dat verdien je zeer zeker niet door eisen te stellen. Dan kun je je jas wel aanhouden.

Dit is de korte versie, voor de lange versie: zie CotS hierboven.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2026 23:08:34 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')