abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220395041
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:27 schreef Ole het volgende:

[..]
Ah ok. Heeft deze groep dan ook veel vaste bezoekers? De meetings waar ik geweest ben was meestal wel een harde kern, maar ook veel wisselende bezoekers.
Ik zit er nu zo'n twee jaar bij (ik ben verhuisd, daarvoor zat ik een wat strakkere groep in mijn vroegere woonplaats). Je ziet gestage aanwas van vaste terugkomers, maar ook heel veel die afhaken na een paar keer (of dat nou is omdat ze terugvallen of het niet klikt kom je nooit echt te weten). Grootste gedeelte heeft wel een paar jaar, een paar boven de tien. Weinig die stelselmatig terugvallen. We zitten nu met een vaste kern van vijftien man ongeveer, maar er kunnen er altijd wel een paar niet natuurlijk, dus meestal zitten we met 10-12.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 21 maart 2026 @ 11:41:16 #52
22592 crew  Ole
pi_220395083
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik zit er nu zo'n twee jaar bij (ik ben verhuisd, daarvoor zat ik een wat strakkere groep in mijn vroegere woonplaats). Je ziet gestage aanwas van vaste terugkomers, maar ook heel veel die afhaken na een paar keer (of dat nou is omdat ze terugvallen of het niet klikt kom je nooit echt te weten). Grootste gedeelte heeft wel een paar jaar, een paar boven de tien. Weinig die stelselmatig terugvallen. We zitten nu met een vaste kern van vijftien man ongeveer, maar er kunnen er altijd wel een paar niet natuurlijk, dus meestal zitten we met 10-12.
Dat is wel een fijne groepsgrootte vind ik zelf. De Buitenveldertgroep waar ik vanmiddag naar toe ga heeft een deel vaste bezoekers, en er komen ook mensen die op dit moment in de kliniek zitten. Meestal tussen 12 en 20 mensen. We doen dan een onderwerp kiezen en dan daar over praten.
Meestal is de sfeer wel relaxt, en wordt er ook wel gelachen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220395105
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:41 schreef Ole het volgende:

[..]
Dat is wel een fijne groepsgrootte vind ik zelf. De Buitenveldertgroep waar ik vanmiddag naar toe ga heeft een deel vaste bezoekers, en er komen ook mensen die op dit moment in de kliniek zitten. Meestal tussen 12 en 20 mensen. We doen dan een onderwerp kiezen en dan daar over praten.
Meestal is de sfeer wel relaxt, en wordt er ook wel gelachen.
Klinkt fijn. Een beetje lachen hoort er ook bij en wat zwarte humor over drank ook wel. Maakt het allemaal wat luchtiger zonder het nou ook weer direct een kringverjaardag te maken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220395226
Ik ben de laatste jaren spiritueler geworden en ik zoek zelf meer contact met God. (Of beter gezegd, ik heb in mijn leven gemerkt dat God mij niet is vergeten.)

Echter wat ik in de eerste lijst met die 12 punten lees, geeft mij de kriebels! Alsof de mensen daardoor hun afhankelijkheid van alcohol inruilen voor afhankelijkheid van een dogma.

Die tweede lijst vind ik veel realistischer
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 12:06:54 #55
38824 crew  Droopie
pi_220395270
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik ben de laatste jaren spiritueler geworden en ik zoek zelf meer contact met God. (Of beter gezegd, ik heb in mijn leven gemerkt dat God mij niet is vergeten.)

Wow, wat een mooie constatering.
Ik heb ook ervaringen gehad die ik niet kon verklaren (echt hele bizarre, vroeger hadden ze het bijna wonderen genoemd).

Ik heb het nog nooit zo benoemd hoe jij dat zegt, maar dit is de juiste en beste benaming vind ik :)

Die zin van jou zal ik nooit meer vergeten.

Ik ging ook op zoek naar god of antwoorden, maar vond dat niet.
Ben grotendeels gestopt met zoeken en het maar omarmd.

En heel soms, praat ik heel kort naar boven "weet niet wie je ben, of hoe dit werkt, maar bedankt he"

[ Bericht 0% gewijzigd door Droopie op 21-03-2026 12:54:48 ]
Hell To The Liars
pi_220402122
Vind en vond altijd al die 12 stappen een soort van slappe versie om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Als alcoholist zijnde ben ik me er alsnog heel erg bewust van dat het mijn fout is, dat het mijn hersenen zijn die zeggen dat ik 'moet' drinken. Om te stoppen moet je naar mijn inziens een keer een grens doorhakken en zeggen van 'genoeg is genoeg'. Eigen verantwoordelijkheid nemen, inzien dat je zelf juist het probleem bent.

Het hele 12 stappen programma gaat er naar mijn idee om dat je geen verantwoordelijkheid neemt, je kan er niks tegen doen tenzij je gelooft in een God (of iets anders) dat je kan helpen. Ik begrijp dat het sommige mensen kan helpen, want je legt de schuld bij jezelf weg en dat maakt het gemakkelijker kan ik me voorstellen om weer opnieuw te beginnen als het ware. En als het werkt voor mensen dan is dat helemaal goed. Maar de 12 stappen zelf zijn naar mijn idee een manier om jezelf maar ergens bij neer te leggen terwijl je weet dat het niet waar is, een beetje propaganda.

Maar nogmaals, als het werkt dan werkt het en geloven in zoiets, als het werkt, is een stuk beter dan jezelf maar dooddrinken naar mijn idee.
pi_220402605
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:11 schreef Masberum het volgende:
Vind en vond altijd al die 12 stappen een soort van slappe versie om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Als alcoholist zijnde ben ik me er alsnog heel erg bewust van dat het mijn fout is, dat het mijn hersenen zijn die zeggen dat ik 'moet' drinken. Om te stoppen moet je naar mijn inziens een keer een grens doorhakken en zeggen van 'genoeg is genoeg'. Eigen verantwoordelijkheid nemen, inzien dat je zelf juist het probleem bent.

Het hele 12 stappen programma gaat er naar mijn idee om dat je geen verantwoordelijkheid neemt, je kan er niks tegen doen tenzij je gelooft in een God (of iets anders) dat je kan helpen. Ik begrijp dat het sommige mensen kan helpen, want je legt de schuld bij jezelf weg en dat maakt het gemakkelijker kan ik me voorstellen om weer opnieuw te beginnen als het ware. En als het werkt voor mensen dan is dat helemaal goed. Maar de 12 stappen zelf zijn naar mijn idee een manier om jezelf maar ergens bij neer te leggen terwijl je weet dat het niet waar is, een beetje propaganda.

Maar nogmaals, als het werkt dan werkt het en geloven in zoiets, als het werkt, is een stuk beter dan jezelf maar dooddrinken naar mijn idee.
Volgens mij heb je de essentie van sommige stappen gemist :{w
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 08:04:50 #58
38824 crew  Droopie
pi_220402938
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 05:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Volgens mij heb je de essentie van sommige stappen gemist :{w
Inderdaad, gelukkig mag iedereen een mening hebben, maar mijn mening is het niet.

Als je dat uit de AA stappen haalt dan, dan heb je het gelezen, weinig nagedacht en het boekje snel weer dicht geslagen zonder er mee aan de slag te gaan.

Ik probeerde ook (blijkbaar) ook zaken buiten mijn verantwoordelijk te schuiven. "Ja het zit in de familie en zag veel drank(misbruik) in mijn jeugd"..

- "Heeft iemand je ooit gedwongen dan om te drinken"

- "Nee"

- "Dan heb je dat toch zelf gedaan"

Nu is dat allemaal niet zo zwart/ wit, want sommige mensen zijn er idd gevoeliger voor.
Maar uiteindelijk was er maar 1 persoon die is gaan drinken (dat was ik) en 1 persoon die ervoor kan zorgen dat er geen drank meer in mijn lichaam komt (dat ben ik zelf ook).

En al worden morgen 100 zeehondjes voor mijn huis neergeknuppeld, dat is geen geldig excuus om weer te gaan drinken. Gewoon niet drinken, punt, klaar.. hoe kut dat gevoel, en craving, ook is tijdens je herstel en later..

Zeg ik lekker simpel na al die jaren, want het is en was gewoon hartstikke pittig om dat gevoel te negeren.
Hell To The Liars
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 08:52:35 #59
441859 crew  Lenny77
pi_220403084
quote:

Hoe gaat het ondertussen met jouw stoppen?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220403140
quote:

De essentie is niet dat je niet zelf verantwoordelijk bent, maar dat je het niet in je eentje kan. Dat kan je ook niet, anders was je ook niet op zoek naar iets als de AA en was je op een dag gewoon zelf gestopt of gematigd, zoals de gemiddelde student als hij gaat werken.

Dat dat in 1930 vertaald werd met God, ligt ook gewoon aan de tijdsgeest. Net als dat in het Big Book de man zuipt, de boel kort en klein slaat en de vriendinnen van de arme echtgenote over haar roddelen.

Die tweede, modernere, versie van de 12 stappen sluit wat beter aan op de huidige wereld wat dat betreft.
pi_220404971
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan met iedereen van de groep contact opnemen als je dreigt terug te vallen, in theorie 24 uur per dag. In ieder geval krijg je een lijstje met 06-nummers van iedereen (en dat is echt bijna iedereen) die daartoe bereid is. Gaandeweg leer je natuurlijk mensen kennen met wie je meer een klik hebt dan met een ander en die bel je dan ook sneller.

Een sponsor neemt je echt het hele 12-stappenprogramma door. Bel je ook als het goed gaat, eigenlijk dagelijks. Echt een personal coach zeg maar. Doe je ook wel even over voordat je er één vindt en er één beschikbaar is; volgens mij moet hijzelf ook twee jaar nuchter zijn en er zin in hebben natuurlijk.
Is zo'n sponsor verplicht? Lijkt me best vervelend, zo iemand die er elke dag bovenop zicht, neemt een beetje het eigen verantwoordelijkheid gevoel weg. En die strenge regels vormen ook best een drempel om te gaan, de regels om anderen niet tot last zijn zijn logisch, maar als je alleen jezelf ermee hebt, dan moet het kunnen lijkt me
pi_220405122
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:22 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Is zo'n sponsor verplicht? Lijkt me best vervelend, zo iemand die er elke dag bovenop zicht, neemt een beetje het eigen verantwoordelijkheid gevoel weg. En die strenge regels vormen ook best een drempel om te gaan, de regels om anderen niet tot last zijn zijn logisch, maar als je alleen jezelf ermee hebt, dan moet het kunnen lijkt me
Nee, is niet verplicht. Wel 'verwacht'. Die regels kunnen inderdaad belemmerend werken, aan de andere kant zijn verslaafden notoir eigenwijs en dient het dus best een doel. Helemaal als je écht laag aan de grond zit of hebt gezeten.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 14:46:14 #63
38824 crew  Droopie
pi_220405176
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:22 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Nee hoor , een sponsor is (zeker in t begin) juist fijn..

Want je hebt problemen hier, een akkefietje daar. Maar zij hebben dat vaak al meegemaakt en sterker nog, kunnen putten uit hun ervaringen van andere AA bezoekers.

Ik kreeg via een contact van een sponsor echt een heel goed adres van een advocaat.. Die kon helpen met mijn werkgever even tot de orde te roepen.

In mijn beleving doet een sponsor geen ongevraagd advies geven, staat altijd voor je klaar tot een zekere hoogte.
Maar hij trekt zeker niet aan een dood paard en ook een sponsor heeft niet het oneindige geduld (maar wel veel).

Snap je reactie hoor, maar in theorie, als je bij de AA terecht komt of in een kliniek, dan heb je al een groot probleem he.
Gaat het daarna nog slechter met je, dan kan de volgende halte de dood zijn.

Zelf had ik de behoefte aan een sponsor, maar die belde ik misschien 1x per week of hij appte mij 1x per week.. tis ondersteuning van je eigen reis.
Hell To The Liars
pi_220428739
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 08:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hoe gaat het ondertussen met jouw stoppen?
Nou ik ben naar de huisarts geweest ongeveer een maand geleden. 1 dag nuchter, 6 dagen niet, 1 dag nuchter 7 dagen niet. Zo 3 a 4 keer. Nu 3 dagen nuchter voor het eerst sinds, geen idee. Jaren. Slik Thiamine tabletten en lorazepam. Daarnaast nog extra vitamines, tabletten A-Z, B-complex, C en O.R.S sachets voor betere opname van water.

De dag na de laatste post op zondag, wou ik sowieso al maandag stoppen (zoals wel vaker maar ja). En tot nu toe is dat meer gelukt dan hiervoor, ook al stelt 3 dagen niks voor dat weet ik ook wel maar ja.
pi_220428772
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:49 schreef Masberum het volgende:

[..]
Nou ik ben naar de huisarts geweest ongeveer een maand geleden. 1 dag nuchter, 6 dagen niet, 1 dag nuchter 7 dagen niet. Zo 3 a 4 keer. Nu 3 dagen nuchter voor het eerst sinds, geen idee. Jaren. Slik Thiamine tabletten en lorazepam. Daarnaast nog extra vitamines, tabletten A-Z, B-complex, C en O.R.S sachets voor betere opname van water.

De dag na de laatste post op zondag, wou ik sowieso al maandag stoppen (zoals wel vaker maar ja). En tot nu toe is dat meer gelukt dan hiervoor, ook al stelt 3 dagen niks voor dat weet ik ook wel maar ja.
Drie dagen stelt heel erg veel voor als je verslaafd bent! Ik vind het juist erg knap en een mooie, grote stap.

Ik ben trots op je!
pi_220429024
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:49 schreef Masberum het volgende:

[..]

Het is een begin en je probeert er wat aan te doen, goed bezig
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:16:41 #67
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220429081
Ik ben blij met mijn sponsor. Ik ben nog steeds bezig met stap 4 en dat gaat goed. Meerdere avonden per week ga ik naar NA in Utrecht, al sinds november 2024. Toen ik binnenkwam was ik verslaafd aan coke en dat was duidelijk te merken. Sinds 17 april 2025 ben ik afgekickt en sindsdien nooit meer.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220429150
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:16 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben blij met mijn sponsor. Ik ben nog steeds bezig met stap 4 en dat gaat goed. Meerdere avonden per week ga ik naar NA in Utrecht, al sinds november 2024. Toen ik binnenkwam was ik verslaafd aan coke en dat was duidelijk te merken. Sinds 17 april 2025 ben ik afgekickt en sindsdien nooit meer.
Dit heb je in post #18 ook al verteld
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:24:38 #69
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220429176
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:20 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dit heb je in post #18 ook al verteld
Hoe gaat het met jou? Jij was vroeger verslaafd aan alcohol toch?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220429195
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:24 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe gaat het met jou? Jij was vroeger verslaafd aan alcohol toch?
Nee, niet aan alcohol, base coke oftewel crack, grotere rotzooi bestaat er niet naar mijn mening, gelukkig al een flinke tijd clean en daar ben ik erg blij mee
pi_220429211
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nee, niet aan alcohol, base coke oftewel crack, grotere rotzooi bestaat er niet naar mijn mening, gelukkig al een flinke tijd clean en daar ben ik erg blij mee
Ook zo goed bezig *O*
pi_220429231
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:29 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ook zo goed bezig *O*
Dank je wel, op dit gebied ben ik tevreden
pi_220429259
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
jij hebt geen 12 stappen gedaan toch ?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220429264
quote:
99s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:33 schreef greysbones het volgende:

[..]
jij hebt geen 12 stappen gedaan toch ?
Nee klopt dus het is eigenlijk wat off topic maar ik beantwoord een vraag van @Keep_Walking
pi_220429291
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:35 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nee klopt dus het is eigenlijk wat off topic maar ik beantwoord een vraag van @:Keep_Walking
denk niet dat het heel off topic was
maar heb je in een kliniek gezeten dan?
herken je dingen uit het 12 stappen programma als je het vergelijkt met je eigen proces?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')