Ik zit er nu zo'n twee jaar bij (ik ben verhuisd, daarvoor zat ik een wat strakkere groep in mijn vroegere woonplaats). Je ziet gestage aanwas van vaste terugkomers, maar ook heel veel die afhaken na een paar keer (of dat nou is omdat ze terugvallen of het niet klikt kom je nooit echt te weten). Grootste gedeelte heeft wel een paar jaar, een paar boven de tien. Weinig die stelselmatig terugvallen. We zitten nu met een vaste kern van vijftien man ongeveer, maar er kunnen er altijd wel een paar niet natuurlijk, dus meestal zitten we met 10-12.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:27 schreef Ole het volgende:
[..]
Ah ok. Heeft deze groep dan ook veel vaste bezoekers? De meetings waar ik geweest ben was meestal wel een harde kern, maar ook veel wisselende bezoekers.
Dat is wel een fijne groepsgrootte vind ik zelf. De Buitenveldertgroep waar ik vanmiddag naar toe ga heeft een deel vaste bezoekers, en er komen ook mensen die op dit moment in de kliniek zitten. Meestal tussen 12 en 20 mensen. We doen dan een onderwerp kiezen en dan daar over praten.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zit er nu zo'n twee jaar bij (ik ben verhuisd, daarvoor zat ik een wat strakkere groep in mijn vroegere woonplaats). Je ziet gestage aanwas van vaste terugkomers, maar ook heel veel die afhaken na een paar keer (of dat nou is omdat ze terugvallen of het niet klikt kom je nooit echt te weten). Grootste gedeelte heeft wel een paar jaar, een paar boven de tien. Weinig die stelselmatig terugvallen. We zitten nu met een vaste kern van vijftien man ongeveer, maar er kunnen er altijd wel een paar niet natuurlijk, dus meestal zitten we met 10-12.
Klinkt fijn. Een beetje lachen hoort er ook bij en wat zwarte humor over drank ook wel. Maakt het allemaal wat luchtiger zonder het nou ook weer direct een kringverjaardag te maken.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:41 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat is wel een fijne groepsgrootte vind ik zelf. De Buitenveldertgroep waar ik vanmiddag naar toe ga heeft een deel vaste bezoekers, en er komen ook mensen die op dit moment in de kliniek zitten. Meestal tussen 12 en 20 mensen. We doen dan een onderwerp kiezen en dan daar over praten.
Meestal is de sfeer wel relaxt, en wordt er ook wel gelachen.
Wow, wat een mooie constatering.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik ben de laatste jaren spiritueler geworden en ik zoek zelf meer contact met God. (Of beter gezegd, ik heb in mijn leven gemerkt dat God mij niet is vergeten.)
Volgens mij heb je de essentie van sommige stappen gemistquote:Op zondag 22 maart 2026 00:11 schreef Masberum het volgende:
Vind en vond altijd al die 12 stappen een soort van slappe versie om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Als alcoholist zijnde ben ik me er alsnog heel erg bewust van dat het mijn fout is, dat het mijn hersenen zijn die zeggen dat ik 'moet' drinken. Om te stoppen moet je naar mijn inziens een keer een grens doorhakken en zeggen van 'genoeg is genoeg'. Eigen verantwoordelijkheid nemen, inzien dat je zelf juist het probleem bent.
Het hele 12 stappen programma gaat er naar mijn idee om dat je geen verantwoordelijkheid neemt, je kan er niks tegen doen tenzij je gelooft in een God (of iets anders) dat je kan helpen. Ik begrijp dat het sommige mensen kan helpen, want je legt de schuld bij jezelf weg en dat maakt het gemakkelijker kan ik me voorstellen om weer opnieuw te beginnen als het ware. En als het werkt voor mensen dan is dat helemaal goed. Maar de 12 stappen zelf zijn naar mijn idee een manier om jezelf maar ergens bij neer te leggen terwijl je weet dat het niet waar is, een beetje propaganda.
Maar nogmaals, als het werkt dan werkt het en geloven in zoiets, als het werkt, is een stuk beter dan jezelf maar dooddrinken naar mijn idee.
Inderdaad, gelukkig mag iedereen een mening hebben, maar mijn mening is het niet.quote:Op zondag 22 maart 2026 05:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Volgens mij heb je de essentie van sommige stappen gemist
Hoe gaat het ondertussen met jouw stoppen?quote:Op zondag 22 maart 2026 00:11 schreef Masberum het volgende:
Vind en vond altijd al die 12 stappen een soort van slappe versie om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Als alcoholist zijnde ben ik me er alsnog heel erg bewust van dat het mijn fout is, dat het mijn hersenen zijn die zeggen dat ik 'moet' drinken. Om te stoppen moet je naar mijn inziens een keer een grens doorhakken en zeggen van 'genoeg is genoeg'. Eigen verantwoordelijkheid nemen, inzien dat je zelf juist het probleem bent.
Het hele 12 stappen programma gaat er naar mijn idee om dat je geen verantwoordelijkheid neemt, je kan er niks tegen doen tenzij je gelooft in een God (of iets anders) dat je kan helpen. Ik begrijp dat het sommige mensen kan helpen, want je legt de schuld bij jezelf weg en dat maakt het gemakkelijker kan ik me voorstellen om weer opnieuw te beginnen als het ware. En als het werkt voor mensen dan is dat helemaal goed. Maar de 12 stappen zelf zijn naar mijn idee een manier om jezelf maar ergens bij neer te leggen terwijl je weet dat het niet waar is, een beetje propaganda.
Maar nogmaals, als het werkt dan werkt het en geloven in zoiets, als het werkt, is een stuk beter dan jezelf maar dooddrinken naar mijn idee.
De essentie is niet dat je niet zelf verantwoordelijk bent, maar dat je het niet in je eentje kan. Dat kan je ook niet, anders was je ook niet op zoek naar iets als de AA en was je op een dag gewoon zelf gestopt of gematigd, zoals de gemiddelde student als hij gaat werken.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:11 schreef Masberum het volgende:
Is zo'n sponsor verplicht? Lijkt me best vervelend, zo iemand die er elke dag bovenop zicht, neemt een beetje het eigen verantwoordelijkheid gevoel weg. En die strenge regels vormen ook best een drempel om te gaan, de regels om anderen niet tot last zijn zijn logisch, maar als je alleen jezelf ermee hebt, dan moet het kunnen lijkt mequote:Op vrijdag 20 maart 2026 16:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan met iedereen van de groep contact opnemen als je dreigt terug te vallen, in theorie 24 uur per dag. In ieder geval krijg je een lijstje met 06-nummers van iedereen (en dat is echt bijna iedereen) die daartoe bereid is. Gaandeweg leer je natuurlijk mensen kennen met wie je meer een klik hebt dan met een ander en die bel je dan ook sneller.
Een sponsor neemt je echt het hele 12-stappenprogramma door. Bel je ook als het goed gaat, eigenlijk dagelijks. Echt een personal coach zeg maar. Doe je ook wel even over voordat je er één vindt en er één beschikbaar is; volgens mij moet hijzelf ook twee jaar nuchter zijn en er zin in hebben natuurlijk.
Nee, is niet verplicht. Wel 'verwacht'. Die regels kunnen inderdaad belemmerend werken, aan de andere kant zijn verslaafden notoir eigenwijs en dient het dus best een doel. Helemaal als je écht laag aan de grond zit of hebt gezeten.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:22 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Is zo'n sponsor verplicht? Lijkt me best vervelend, zo iemand die er elke dag bovenop zicht, neemt een beetje het eigen verantwoordelijkheid gevoel weg. En die strenge regels vormen ook best een drempel om te gaan, de regels om anderen niet tot last zijn zijn logisch, maar als je alleen jezelf ermee hebt, dan moet het kunnen lijkt me
Nee hoor , een sponsor is (zeker in t begin) juist fijn..quote:Op zondag 22 maart 2026 14:22 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Is zo'n sponsor verplicht? Lijkt me best vervelend, zo iemand die er elke dag bovenop zicht, neemt een beetje het eigen verantwoordelijkheid gevoel weg. En die strenge regels vormen ook best een drempel om te gaan, de regels om anderen niet tot last zijn zijn logisch, maar als je alleen jezelf ermee hebt, dan moet het kunnen lijkt me
Nou ik ben naar de huisarts geweest ongeveer een maand geleden. 1 dag nuchter, 6 dagen niet, 1 dag nuchter 7 dagen niet. Zo 3 a 4 keer. Nu 3 dagen nuchter voor het eerst sinds, geen idee. Jaren. Slik Thiamine tabletten en lorazepam. Daarnaast nog extra vitamines, tabletten A-Z, B-complex, C en O.R.S sachets voor betere opname van water.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:52 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hoe gaat het ondertussen met jouw stoppen?
Drie dagen stelt heel erg veel voor als je verslaafd bent! Ik vind het juist erg knap en een mooie, grote stap.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:49 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ik ben naar de huisarts geweest ongeveer een maand geleden. 1 dag nuchter, 6 dagen niet, 1 dag nuchter 7 dagen niet. Zo 3 a 4 keer. Nu 3 dagen nuchter voor het eerst sinds, geen idee. Jaren. Slik Thiamine tabletten en lorazepam. Daarnaast nog extra vitamines, tabletten A-Z, B-complex, C en O.R.S sachets voor betere opname van water.
De dag na de laatste post op zondag, wou ik sowieso al maandag stoppen (zoals wel vaker maar ja). En tot nu toe is dat meer gelukt dan hiervoor, ook al stelt 3 dagen niks voor dat weet ik ook wel maar ja.
Het is een begin en je probeert er wat aan te doen, goed bezigquote:Op woensdag 25 maart 2026 15:49 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ik ben naar de huisarts geweest ongeveer een maand geleden. 1 dag nuchter, 6 dagen niet, 1 dag nuchter 7 dagen niet. Zo 3 a 4 keer. Nu 3 dagen nuchter voor het eerst sinds, geen idee. Jaren. Slik Thiamine tabletten en lorazepam. Daarnaast nog extra vitamines, tabletten A-Z, B-complex, C en O.R.S sachets voor betere opname van water.
De dag na de laatste post op zondag, wou ik sowieso al maandag stoppen (zoals wel vaker maar ja). En tot nu toe is dat meer gelukt dan hiervoor, ook al stelt 3 dagen niks voor dat weet ik ook wel maar ja.
Dit heb je in post #18 ook al verteldquote:Op woensdag 25 maart 2026 16:16 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben blij met mijn sponsor. Ik ben nog steeds bezig met stap 4 en dat gaat goed. Meerdere avonden per week ga ik naar NA in Utrecht, al sinds november 2024. Toen ik binnenkwam was ik verslaafd aan coke en dat was duidelijk te merken. Sinds 17 april 2025 ben ik afgekickt en sindsdien nooit meer.
Hoe gaat het met jou? Jij was vroeger verslaafd aan alcohol toch?quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:20 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit heb je in post #18 ook al verteld
Nee, niet aan alcohol, base coke oftewel crack, grotere rotzooi bestaat er niet naar mijn mening, gelukkig al een flinke tijd clean en daar ben ik erg blij meequote:Op woensdag 25 maart 2026 16:24 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe gaat het met jou? Jij was vroeger verslaafd aan alcohol toch?
Ook zo goed bezigquote:Op woensdag 25 maart 2026 16:27 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee, niet aan alcohol, base coke oftewel crack, grotere rotzooi bestaat er niet naar mijn mening, gelukkig al een flinke tijd clean en daar ben ik erg blij mee
jij hebt geen 12 stappen gedaan toch ?quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:27 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee, niet aan alcohol, base coke oftewel crack, grotere rotzooi bestaat er niet naar mijn mening, gelukkig al een flinke tijd clean en daar ben ik erg blij mee
Nee klopt dus het is eigenlijk wat off topic maar ik beantwoord een vraag van @Keep_Walkingquote:Op woensdag 25 maart 2026 16:33 schreef greysbones het volgende:
[..]
jij hebt geen 12 stappen gedaan toch ?
denk niet dat het heel off topic wasquote:Op woensdag 25 maart 2026 16:35 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee klopt dus het is eigenlijk wat off topic maar ik beantwoord een vraag van @:Keep_Walking
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |