abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 15:27:38 #1
441859 crew  Lenny77
pi_220389697
Nav andere recente topics en toch wel het interessante onderwerp open ik hier eentje. Ik heb geen ervaring en weet er zo goed als niets over. Dus ik geef enkel de voorzet. Ervaring , vragen, opmerkingen,... Kunnen hier :)
Ik denk dat we allemaal erg veel van elkaar kunnen leren :)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220389771
Ik heb het ooit geprobeerd, het is niet mijn ding, steeds moeten zeggen ik ben X en ik ben verslaafd werkte niet voor mij maar ik kan me zeker voorstellen dat dit voor anderen weer prima werkt
pi_220389785
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:32 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb het ooit geprobeerd, het is niet mijn ding, steeds moeten zeggen ik ben X en ik ben verslaafd werkte niet voor mij maar ik kan me zeker voorstellen dat dit voor anderen weer prima werkt
was dat het enige waar je tegen aan liep?
(niet dat dit niet genoeg is, maar ben benieuwd of er nog meer dingen waren die niet werkten voor jou)
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220389792
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:34 schreef greysbones het volgende:

[..]
was dat het enige waar je tegen aan liep?
Dat het nogal op het geloof gericht was vond ik ook wel lastig
pi_220389801
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:35 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat het nogal op het geloof gericht was vond ik ook wel lastig
kan ik ook wel in komen
in jezelf geloven is al moeilijk genoeg
laat staan dat je dan in iets moet geloven dat niet eens tastbaar is
Een losse opmerking
stilte wordt onrust
pi_220389812
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:36 schreef greysbones het volgende:

[..]
kan ik ook wel in komen
in jezelf geloven is al moeilijk genoeg
laat staan dat je dan in iets moet geloven dat niet eens tastbaar is
Maar voor anderen kan dat juist een hou vast zijn dat was het voor mij dus niet
pi_220389833
De 12 stappen (op basis van AA):

1. Wij erkenden dat wij machteloos stonden tegenover alcohol – dat ons leven stuurloos was geworden.
2. Wij kwamen ertoe te geloven dat een Macht groter dan wijzelf ons gezond verstand weer kon herstellen.
3. Wij namen het besluit onze wil en ons leven over te geven in de hoede van God, zoals wij Hem begrepen.
4. Wij maakten een diepgaande en onbevreesde morele inventaris van onszelf.
5. Wij erkenden tegenover God, tegenover onszelf en tegenover een ander mens de precieze aard van onze fouten.
6. Wij waren volkomen bereid God al deze karaktergebreken te laten wegnemen.
7. Wij vroegen Hem nederig onze tekortkomingen weg te nemen.
8. Wij maakten een lijst van alle personen die wij schade hadden berokkend en werden bereid het bij hen allen goed te maken.
9. Wij maakten het, waar mogelijk, rechtstreeks goed bij deze mensen, behalve wanneer dit hen of anderen zou kwetsen.
10. Wij gingen door met het opmaken van een persoonlijke inventaris en wanneer wij fout waren, gaven wij dat onmiddellijk toe.
11. Wij zochten door gebed en meditatie ons bewuste contact met God, zoals wij Hem begrepen, te verbeteren, biddend om kennis van Zijn wil met ons en om de kracht die uit te voeren.
12. Nadat deze stappen ons tot een spiritueel ontwaken hadden geleid, probeerden wij deze boodschap aan andere alcoholisten door te geven en deze principes in al ons doen en laten toe te passen.

En de lossere, Minnesota vorm:

1. Je erkent dat je een verslaving hebt, dat je daar de controle over kwijt bent en wat de gevolgen daarvan zijn.
2. Je geeft toe dat je het niet alleen redt en dat je **hulp** nodig hebt.
3. Je besluit die hulp bewust te aanvaarden en actief mee te werken aan behandeling en herstel.
4. Je maakt een eerlijke “balans” op van je leven en kijkt naar gedrag, keuzes en schade die samenhangen met je verslaving.
5. Je spreekt openlijk over je problemen en misstappen met iemand die je vertrouwt (bijvoorbeeld therapeut, groepsgenoot of ervaringsdeskundige).
6. Je onderzoekt je eigen zwakke plekken en terugkerende patronen (zoals ontkenning, vermijden, manipuleren).
7. Je gaat gericht aan die karaktertrekken en patronen werken, met concrete gedrags- en veranderdoelen.
8. Je brengt in kaart wie je door je gebruik hebt beschadigd en je wordt bereid het, waar mogelijk, goed te maken.
9. Je probeert het in de praktijk goed te maken met die mensen, zolang dat hen of anderen niet opnieuw schaadt.
10. Je blijft jezelf dagelijks “monitoren”: je kijkt kritisch naar je gedrag en erkent nieuwe fouten direct.
11. Je zoekt actief naar rust en verdieping (bijvoorbeeld via meditatie, reflectie, natuur, zingeving) om emotioneel en mentaal in balans te blijven.
12. Je zet je ervaring in om anderen in herstel te steunen, en past deze principes blijvend toe in je leven (ook ná de behandeling).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220389868
De AA haakt dus nog erg op het eerste model aan, om er vervolgens bij te melden dat je niet bang moet zijn voor het gebruik van God, want dat je daar ook een andere 'hogere macht' voor mag kiezen, zolang dat geen natuurlijk persoon is (want die kan dood gaan of uit je leven verdwijnen).

Dat roept bij veel mensen, onder wie mijzelf, al veel weerstand en onbegrip op. Bon, kies je als hogere macht bijvoorbeeld "de zee" in stap 2, dan worden stap, 3, 5 en 6 onmogelijk is, omdat de zee geen entiteit is met een macht die iets kan veranderen.

Alle A's werken met de kracht van herhaling. Elke keer je voorstellen als verslaafde heeft een reden. Elke keer dezelfde kaartjes voorlezen (duurt zo 20 minuten). Elke keer beginnen met een minuut stilde voor verslaafden die nog lijden. Elke keer eindigen met de serenity prayer. Elke keer de stappenronde weer opnieuw beginnen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220389902
De groepsgrootte maakt ook veel uit. Voor 50 man spreken is niet voor iedereen weggelegd; bovendien beperkt dat je tijd enorm. Reageren op elkaar is strikt verboden; na de sessie mag dat wel. Onprettig, want juist aan die interactie heb je veel. Je mag dronken aanwezig zijn - zonder overlast - maar dan niet spreken. Daarvoor moet je 24 uur nuchter zijn. kan per groep verschillen, maar dat is de algemene norm
pi_220389919
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
De groepsgrootte maakt ook veel uit. Voor 50 man spreken is niet voor iedereen weggelegd; bovendien beperkt dat je tijd enorm. Reageren op elkaar is strikt verboden; na de sessie mag dat wel. Onprettig, want juist aan die interactie heb je veel. Je mag dronken aanwezig zijn - zonder overlast - maar dan niet spreken. Daarvoor moet je 24 uur nuchter zijn. kan per groep verschillen, maar dat is de algemene norm
Dat vond ik dus ook lastig herriner ik me nu, dat je niet op elkaar mocht reageren
pi_220389965
quote:
maar stel
je komt daar dronken
moet je dan weer volledig overnieuw beginnen met je stappen plan
of ga je eenmaal nuchter weer verder waar je was
Een losse opmerking
stilte wordt onrust
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:00:11 #12
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220389970
12 stappen, 12 provinciën, 12 van die dingen zoals in de bijbel beschreven. Ik zie er wel iets in.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220390009
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:59 schreef greysbones het volgende:

[..]
maar stel
je komt daar dronken
moet je dan weer volledig overnieuw beginnen met je stappen plan
of ga je eenmaal nuchter weer verder waar je was
Mwah, het gebeurt zelden dat er werkelijk iemand onder invloed komt, maar wel regelmatig dat iemand eerder is teruggevallen. Of in 'het wereldje' maak je nog onderscheid tussen een uitglijder (één keer drinken) en een terugval (structureel weer gaan drinken). In beide gevallen begint je teller van aantallen dagen nuchter weer opnieuw. Je kent de muntjes wel uit films of series, die je voor elke periode (eerste jaar elke maand, daarna elk jaar even uit mijn hoofd) krijgt. Is wel een beetje een medaille met twee kanten: het kan stimulerend werken om weer toe te werken naar je volgende mijlpaal, maar ook enorm demotiverend om eigenlijk weer volledig teruggezet te worden naar 0 als je een keer een misstap hebt gemaakt. Met de kans dat je het dan maar verzwijgt, of je er zo bezwaard door voelt dat je door blijft drinken.

Stappen hoe je niet per se te resetten volgens mij, al kan het wel zijn dat je sponsor je een bepaalde eerdere stap laat herhalen, omdat je blijkbaar nog niet sterk genoeg was.
pi_220390047
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Mwah, het gebeurt zelden dat er werkelijk iemand onder invloed komt, maar wel regelmatig dat iemand eerder is teruggevallen. Of in 'het wereldje' maak je nog onderscheid tussen een uitglijder (één keer drinken) en een terugval (structureel weer gaan drinken). In beide gevallen begint je teller van aantallen dagen nuchter weer opnieuw. Je kent de muntjes wel uit films of series, die je voor elke periode (eerste jaar elke maand, daarna elk jaar even uit mijn hoofd) krijgt. Is wel een beetje een medaille met twee kanten: het kan stimulerend werken om weer toe te werken naar je volgende mijlpaal, maar ook enorm demotiverend om eigenlijk weer volledig teruggezet te worden naar 0 als je een keer een misstap hebt gemaakt. Met de kans dat je het dan maar verzwijgt, of je er zo bezwaard door voelt dat je door blijft drinken.

Stappen hoe je niet per se te resetten volgens mij, al kan het wel zijn dat je sponsor je een bepaalde eerdere stap laat herhalen, omdat je blijkbaar nog niet sterk genoeg was.
Hoe werkt een sponsor?
Kun je daar contact mee opnemen als je dreigt terug te vallen bijvoorbeeld?
pi_220390069
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Hoe werkt een sponsor?
Kun je daar contact mee opnemen als je dreigt terug te vallen bijvoorbeeld?
Je kan met iedereen van de groep contact opnemen als je dreigt terug te vallen, in theorie 24 uur per dag. In ieder geval krijg je een lijstje met 06-nummers van iedereen (en dat is echt bijna iedereen) die daartoe bereid is. Gaandeweg leer je natuurlijk mensen kennen met wie je meer een klik hebt dan met een ander en die bel je dan ook sneller.

Een sponsor neemt je echt het hele 12-stappenprogramma door. Bel je ook als het goed gaat, eigenlijk dagelijks. Echt een personal coach zeg maar. Doe je ook wel even over voordat je er één vindt en er één beschikbaar is; volgens mij moet hijzelf ook twee jaar nuchter zijn en er zin in hebben natuurlijk.
pi_220390088
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan met iedereen van de groep contact opnemen als je dreigt terug te vallen, in theorie 24 uur per dag. In ieder geval krijg je een lijstje met 06-nummers van iedereen (en dat is echt bijna iedereen) die daartoe bereid is. Gaandeweg leer je natuurlijk mensen kennen met wie je meer een klik hebt dan met een ander en die bel je dan ook sneller.

Een sponsor neemt je echt het hele 12-stappenprogramma door. Bel je ook als het goed gaat, eigenlijk dagelijks. Echt een personal coach zeg maar. Doe je ook wel even over voordat je er één vindt en er één beschikbaar is; volgens mij moet hijzelf ook twee jaar nuchter zijn en er zin in hebben natuurlijk.
Zit daar ook geen gevaar in, in het delen van 06 nummers, dat je elkaar juist omlaag trekt en elkaar belt van hé ook zin in een biertje/jointje/snuifje?
pi_220390099
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:18 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Zit daar ook geen gevaar in, in het delen van 06 nummers, dat je elkaar juist omlaag trekt en elkaar belt van hé ook zin in een biertje/jointje/snuifje?
Nee, dat heb ik echt nooit meegemaakt of gehoord. Iedereen zit daar serieus te werken aan zijn probleem, er is niets gedwongen aan. Sponsorschap wel mannen bij mannen en vrouwen bij vrouwen om rotzooi te voorkomen.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 17:30:03 #18
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220390603
Ik ben eind 2024 begonnen met NA en 17 april is de laatste dag dat ik drugs heb gebruikt. Nooit meer.

Ik ben bezig met stap 4 van de 12 stappen programma en morgen komt mijn sponsor langs om het te bespreken met mij. Ik heb een bergopwaarts strijd tegen mijn verslaving die ik aan het winnen ben. Ik wil echt nooit meer verslaafd worden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 17:50:32 #19
22592 crew  Ole
pi_220390726
Waar ik bij AA nogal moeite mee heb is ook het weer opnieuw beginnen met dagen tellen. Ook die 'walk of shame' ( al genoemd in een ander topic) vind ik jammer. Het is juist kracht als je toch komt ook al heb je weer gebruikt.

De NA /AA meetings waar ik geweest ben maken geen onderscheid tussen uitglijder en terugval. Dat mag gewoon niet. Klaar. Dus ook als je één drankje genomen hebt moet je door het stof. Dit schrikt mensen ook af.

Als je terugvalt heb je Het Programma niet goed gevolgd. Je niet aan de stappen gehouden. Als je er eentje neemt is alles verloren. Dan wordt het je dood, instituut of gevangenis.

Nu is bovenstaande wel hoe een deel van de mensen in AA de 12 stappen invullen. De Big Book is hun bijbel. Terwijl dat destijds ook maar is geschreven door twee blanke Amerikaanse mannen op middelbare leeftijd.
Voor sommigen is het fijn om de houvast te hebben van de 12 stappen. Daar is op zich niets mis mee. Alleen zijn er ook mensen die het opdringen aan anderen, en je veroordelen als je het anders doet. Dan ben je 'niet echt verslaafd' of een 'dry drunk' en zal het je nooit lukken.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 17:51:50 #20
22592 crew  Ole
pi_220390741
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:18 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Als vrouw moet je ook extra alert zijn. Ik geef mijn nummer niet meer.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 17:53:41 #21
22592 crew  Ole
pi_220390757
quote:
Je kunt wel na afloop van een meeting nog iemand aanspreken natuurlijk.

Edit- Dat staat er al.
Het niet reageren is lastig. Echter als het wel kan wordt het ook wel rommelig. Zeker in een grote groep. Nu ga ik naar niet-AA meetings en daar doen we vaak aan het einde wel eventueel reageren. Altijd wel onder voorwaarde dat je niet oordeelt of adviseert.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ole op 20-03-2026 18:14:01 ]
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 18:01:10 #22
22592 crew  Ole
pi_220390805
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 17:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben eind 2024 begonnen met NA en 17 april is de laatste dag dat ik drugs heb gebruikt. Nooit meer.

Ik ben bezig met stap 4 van de 12 stappen programma en morgen komt mijn sponsor langs om het te bespreken met mij. Ik heb een bergopwaarts strijd tegen mijn verslaving die ik aan het winnen ben. Ik wil echt nooit meer verslaafd worden.
Heb jij ook in een 12 stappen kliniek gezeten?
pi_220390881
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 17:51 schreef Ole het volgende:

[..]
Als vrouw moet je ook extra alert zijn. Ik geef mijn nummer niet meer.
Dat begrijp ik ja
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:26:42 #24
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220391028
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:01 schreef Ole het volgende:

[..]
Heb jij ook in een 12 stappen kliniek gezeten?
Ja solutions in Voorthuizen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 20 maart 2026 @ 18:27:16 #25
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220391033
Ik heb ook in de hoop GGZ gezeten in Dordrecht en meerdere keren in Altrecht P&V.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')