Maar hoe en wat verzuim je te vermelden.quote:Op zondag 5 juli 2026 23:39 schreef de_boswachter het volgende:
Voor de toekomst trekken wij ons eigen plan! Adieu.
Dat ben jij ook niet dus graag zwijgen dan.quote:Op zondag 5 juli 2026 23:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar hoe en wat verzuim je te vermelden.
Roepen vanaf de zijlijn zonder zelf actief te zijn bij een club of in een comissie.
Kansloos.
Niet meer, maar ik kan in ieder geval bewijzen dat ik wel iets betekend heb voor het golfen in Nederland.quote:Op zondag 5 juli 2026 23:49 schreef de_boswachter het volgende:
Dat ben jij ook niet dus graag zwijgen d
En dat waarderen we allemaal maat. Maar dat is nu niets meer waard want de prestaties zijn waar-de-loos van ons Nederlandse golfers. En dat moet beter. Allereerst door NU de juiste keuzes te maken. Maar dan zijn we zo 10 jaar verder. En bedankt!!!!quote:Op zondag 5 juli 2026 23:53 schreef golfer het volgende:
Niet meer, maar ik kan in ieder geval bewijzen dat ik wel iets betekend heb voor het golfen in Nederland.
Wat is nu jouw handicap?quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:03 schreef Nijna het volgende:
Ik heb gister zo'n bizar lekkere ronde gelopen voor mijn doen. +8 over 18 holes...
Handicap is gelijk 2 punten gezakt. Doel voor dit jaar bereikt. Nu nog behouden.
Bijna alles lukte, ik heb vrij behoudend gespeeld, blijkbaar werkt dat toch ipv zo ver mogelijk slaan...
Ik word nog wel eens verstandig
Netjes.quote:
The last time Scheffler missed a cut was at the 2022 FedEx St. Jude Championship — 78 events and 1,428 days ago.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 18:04 schreef mitt het volgende:
En Scottie Scheffler mist de cut sinds een miljoen jaar.
Woods recordhouder met 142 keerquote:Op vrijdag 10 juli 2026 18:09 schreef golfer het volgende:
[..]
The last time Scheffler missed a cut was at the 2022 FedEx St. Jude Championship — 78 events and 1,428 days ago.
quote:The new leader in the category is Matt Fitzpatrick.
He entered the week with 28 consecutive made cuts --
Wint het toernooiquote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:55 schreef golfer het volgende:
Met een ronde in 59 slagen heeft Lars van der Vight vrijdagmiddag geschiedenis geschreven op de HotelPlanner Tour. Het is de laagste ronde ooit van een Nederlander op het tweede niveau van Europa. In de German Challenge maakte hij elf birdies en een eagle voor een ronde in dertien onder par.![]()
"Het ging best goed", reageert Van der Vight met een lach. "Ik was goed van de tee, de ijzers waren echt scherp en de putts gingen erin. Het klinkt makkelijk, maar dat was het ook. Echt niet normaal!" Na de birdie op 12 begon hij erin te geloven dat hij een 59 kon maken. "En toen ik eagle maakte op 15 dacht ik: het kan echt. Maar ik zei er niks over, want ik wilde het niet jinxen."
We proosten er eentje op @golfer vandaag!quote:Op woensdag 15 juli 2026 08:21 schreef de_boswachter het volgende:
Vandaag terras op bij de club. Denk dat ik voor een Quadrupel ga.
Lief van je.quote:
Beter medicijn is er niet.quote:Op woensdag 15 juli 2026 17:05 schreef golfer het volgende:
[..]
Lief van je.![]()
Ik ben net op tijd teruggekeerd om vanaf morgen The Open te kunnen bekijken.
Lekker maat, proficiat! Fijn toernooitje ja The Open. Wie schaar jij onder de topfavorieten?quote:Op woensdag 15 juli 2026 17:05 schreef golfer het volgende:
[..]
Lief van je.![]()
Ik ben net op tijd teruggekeerd om vanaf morgen The Open te kunnen bekijken.
The usual suspect. Scouting, Rory, Tommy enzo.quote:Op woensdag 15 juli 2026 17:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Lekker maat, proficiat! Fijn toernooitje ja The Open. Wie schaar jij onder de topfavorieten?
Dan Brown met zn peuken in de baan topsport genotquote:Op donderdag 16 juli 2026 09:32 schreef de_boswachter het volgende:
We zijn los boys! Net als de broekjes.
Vier dagen gen00000000t
Kunnen eens een golfmeet organiseren om elkaars handicap te beoordelen?quote:Op donderdag 16 juli 2026 17:59 schreef Nijna het volgende:
Ik kijk weinig golf moet ik zeggen. Ik sta liever zelf op de baan...![]()
Mag morgen weer.
quote:Plots ging de beerput open: waarom golflegende Phil Mickelson ook op laatste major van 2026 ontbreekt
Voor het eerst sinds 1990 ontbreken golflegendes Tiger Woods en Phil Mickelson allebei op de 4 majors. De problemen van Woods zijn bekend en onlangs viel ook Mickelson van zijn voetstuk. Zijn naam zal tijdens The Open Championship zo veel mogelijk gemeden worden.
Deze week wordt in Engeland, op de bekende golfbaan van Royal Birkdale, The Open Championship gespeeld, de 4e en laatste golfmajor van het jaar. Zoek op de deelnemerslijst niet naar Phil Mickelson (56), de Amerikaanse golflegende speelt dit jaar voor het eerst sinds 1990 geen enkele major.
Dat heeft geen sportieve reden. Mickelson is een zesvoudige Major-winnaar en heeft voor de meeste majors nog een vrijstelling om elk jaar mee te doen. Maar Mickelson speelde nog maar 1 toernooi dit jaar door een "gezondheidskwestie binnen zijn familie".
Maar de afgelopen weken kwamen andere berichten naar buiten. Een maand geleden kwam naar buiten dat Mickelson geen lid meer was van een privé-golfclub in San Diego na ongewenste avances tegenover een medewerkster van die club.
Herhaaldelijk wangedrag
Dat bericht haalde het deksel van de beerput. Alan Shipnuck, golfjournalist van Skratch Golf, publiceerde daarna een dossier met nog meer ongepast en onzedelijk gedrag van Mickelson.
Het gaat om een resem incidenten waarvan er eentje in het oog springt. Mickelson wordt ervan beschuldigd in 2015 ongewenste toenaderingen te hebben gemaakt tot de vrouw van golfer Pat Perez.
Ashley Perez beschrijft een avond tussen Mickelson, Perez en haar tijdens een golftoernooi in New Jersey. Het drietal dronk samen een glas rode wijn in een villa van Mickelson.
Volgens mevrouw Perez maakt Mickelson expliciete seksuele avances wanneer Pat Perez even naar het toilet is. Hij toont haar een foto van zichzelf in Adamskostuum - erectie incluis - en zegt dat hij zijn deur 's nachts zal openlaten.
Ashley Perez wijst de avances af en vertelde haar man over het incident zodra het toernooi was afgelopen. Pat Perez heeft het incident "onvergeeflijk" genoemd, waarbij het rapport aangeeft dat Mickelson zich meerdere keren verontschuldigd heeft.
Skratch maakte bekend dat Mickelson ook niet meer welkom is in twee andere prestigieuze golfclubs in Californië: de Madison Club en The Bridges. Twee keer was "het persoonlijke gedrag" van Mickelson de reden voor het vertrek.
"Minstens 6 personen die ik heb geïnterviewd voor dit verhaal zeiden iets in de trant van "iemand moet hem stoppen, want hij zal nog mensen pijn doen". En dat is aangekomen bij mij", zegt Shipnuck.
"Elk individueel incident apart had niet tot een artikel geleid, maar door de totaliteit van het wangedrag, is publicatie haast een verplichting als journalist."
Via de advocaat van Mickelson kwam er een reactie. "Sommige van de beschuldigingen die over de heer Mickelson de ronde doen, zijn onjuist, en andere komen terug op fouten die hij al heeft erkend, zowel in het openbaar als privé."
"Het naast elkaar plaatsen van de betwiste beweringen en de beweringen die hij heeft erkend, maakt die niet geloofwaardig. Het draagt juist bij aan een vals en misleidend verhaal."
Mickelson, die eerder deze maand 56 werd, trok zich in februari terug uit de competitie vanwege wat zijn woordvoerders destijds omschreven als een "gezondheidsprobleem in de familie".
Half maart speelde hij zijn enige toernooi van 2026: het LIV Golf-toernooi in Zuid-Afrika, waar hij op een gedeelde 48e plaats eindigde. Een tweede toernooi lijkt er niet meteen aan te komen.
Klinkt wel als een soort: ik bepaal wel ff of je je handicap waard bent, zoiets?quote:Op donderdag 16 juli 2026 21:09 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Kunnen eens een golfmeet organiseren om elkaars handicap te beoordelen?
Lekker golfen en erna lekker zuipen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 21:01 schreef Nijna het volgende:
[..]
Klinkt wel als een soort: ik bepaal wel ff of je je handicap waard bent, zoiets?
Of is de insteek gewoon een leuk rondje spelen?
Fok knokploeg tegen de greenkeeperquote:Op vrijdag 17 juli 2026 23:26 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Lekker golfen en erna lekker zuipen.
Toch een knappe ronde. Moet een geweldige ervaring zijn geweest.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 17:42 schreef golfer het volgende:
Nevil Ruiter revancheert zich een beetje met een ronde van -2, maar eindigt met een totaal van +4 ver van de cut.
Dat zuipen is niet mijn ding.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 23:26 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Lekker golfen en erna lekker zuipen.
Echt een matige flikker die Dechambeau. Oven in met die lamlul.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 09:27 schreef Szura het volgende:
Dechambeau cheater, zeker afgekeken van Trump. Misschien kan hij het Witte Huis even naar de toernooileiding laten bellen om de straf terug te laten draaien.
Staat daarmee mooi 2e na Sam Burns op -10.quote:
Gelukkig wint die Liv-golfer niet.quote:
Hey maat! Hoe is het met je?quote:
Zal het aan mijn broer doorgeven.quote:
Kunnen ze dat niet afronden. Wat een gedoequote:Op maandag 20 juli 2026 11:11 schreef golfer het volgende:
Ryan Fox verdiende met zijn overwinning, naast eeuwige roem, ¤ 2.797.276,80
3,2 miljoen $ omgerekend naar euro's.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:24 schreef de_boswachter het volgende:
Kunnen ze dat niet afronden. Wat een gedoe
Die geldwolven mogen van mij wegblijven.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:00 schreef golfer het volgende:
Bron: golf.nl
Plots goed nieuws voor LIV Golf: de spelers worden groot aandeelhouder na akkoord met nieuwe investeerder.
Er is een opvallende wending in het voortbestaan van LIV Golf. Waar de algemene tendens was dat het circuit zou stoppen daar liet CEO Scott O’Neil woensdag weten dat er een nieuwe investeerder gevonden is. En de spelers worden de grootste aandeelhouders van LIV Golf.
Het staatsinvesteringsfonds van Saoedi-Arabië (PIF) - dat er zo’n vijf miljard dollar in pompte - stopt met investeren na dit seizoen, dus er leek een einde te komen aan LIV Golf. Nu is er toch goed nieuws voor het circuit. "LIV Golf heeft een overeenkomst gesloten met een nieuwe investeerder”, vertelde O’Neil.
Dat is een primeur voor een mondiale competitie in de sportwereld
“De overeenkomst is al goedgekeurd door de Raad van Bestuur. Deze partij zal een belangrijke rol spelen in de volgende fase van de league, die verder wordt vormgegeven door en voor de spelers. Zij worden groot aandeelhouder van LIV Golf. Dat is een primeur voor een mondiale competitie in de sportwereld.”
Meer duidelijkheid volgende maand
Wie de nieuwe investeerder is, kon O’Neil nog niet zeggen. De definitieve overeenkomst volgt in de komende weken en waarschijnlijk is de deal in september rond. Hij vertelde verder dat er nog meerdere partijen geïnteresseerd zijn om als minderheidsinvesteerder in te stappen.
Tien toernooien
Volgens geruchten bestaat LIV Golf vanaf 2027 uit tien toernooien, in plaats van veertien die nu op de planning staan. De helft wordt gespeeld in de Verenigde Staten en de andere helft in de rest van de wereld. Vanzelfsprekend zal het prijzengeld fors lager liggen dan de 30 miljoen dollar die nu steeds klaarligt. En mogelijk wordt er meer nadruk gelegd op het teamaspect.
Ik denk dat we genoeg steun hebben van voldoende spelers
Ondanks het feit dat LIV Golf waarschijnlijk blijft bestaan, is er nog steeds grote onzekerheid. Welke spelers blijven betrokken en wie kiest voor een terugkeer naar bijvoorbeeld de PGA Tour? "Ik hoop natuurlijk dat zij meegaan in deze volgende fase”, zei O’Neil daarover. “Een speler als Bryson DeChambeau heeft enorm veel invloed binnen de golfwereld en daar heb ik veel respect voor. Ik denk dat we genoeg steun hebben van voldoende spelers. Ons format is uniek en internationaal, dus ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt.”
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jammer. Ik vond en vind dat hele LIV--golf helemaal niks en hoopte dat de LIV-spelers die daarna een forse boete zouden betalen konden terugkeren bij de PGA -of DP-worldtour.
Waarom? Trend was in het voetbal ook al tijdje gaande. Golf is ook een makkelijk speeltje voor de oliestaten. Ik zou paar miljoen vaste inkomsten per jaar ook niet afslaan, bijna niemand niet lijkt me.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:15 schreef Wereldgozer het volgende:
Die geldwolven mogen van mij wegblijven.
Woooow wat een bedrag, word je daar de heel dag voor gepamperd?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:27 schreef golfer het volgende:
Op die golfbaan van Trump kan ook als greenfee speler terecht. Je betaalt dan slechts 695 euro voor een rondje golf.
Ja door Trump himselve.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:26 schreef Nijna het volgende:
Woooow wat een bedrag, word je daar de heel dag voor gepamperd?
Vind het eigenlijk nog wel meevallen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:27 schreef golfer het volgende:
Op die golfbaan van Trump kan ook als greenfee speler terecht. Je betaalt dan slechts 695 euro voor een rondje golf.
Uh laat maar... voor dat geld kan je heel vaak op verschillende banen spelenquote:
Wat een afstanden slaan die lui dan... een albatrosquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:49 schreef golfer het volgende:
Een bijzonder moment: Shaun Norris maakt op de par5 vierde hole een albatros. (zijn 2e slag van 246 meter uitgeholed).
Ditquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:50 schreef mitt het volgende:
[..]
Vind het eigenlijk nog wel meevallen.
Vraag me af of er volk komtquote:Op maandag 7 september 2026 09:43 schreef de_boswachter het volgende:
Leuke tribunes zijn ze ah bouwen zie ik. Genotttttttt.
Zal wel aan z’n caddy liggen!!! Ontslaan die handel! Wat een zak.quote:Op vrijdag 11 september 2026 09:03 schreef Wereldgozer het volgende:
Juffrouw luiten trekt zich terug in Ierland na een afgang in ronde 1
Pfffffffffffffffff toch de sport voor de rijken dit! En dat terwijl de sport door het maatschappelijk verbreden ervan veel populariteit heeft gewonnen. Oude management moet weg.quote:Op vrijdag 11 september 2026 08:23 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Vraag me af of er volk komt
120 euri voor een ticket![]()
The open was goedkoper
Niet gek met die prijzenquote:Op vrijdag 11 september 2026 12:04 schreef golfer het volgende:
Op Ziggo Sport kanaal 1 wordt de hele dag alles van de Solheimcup (voor vrouwen het equivalent van de Rydercup) uitgezonden.
En ik zie vooral veel lege tribunes.
USA is zwaar favoriet.
Vrouwensport moet dan ook niet vergeleken worden met mannensport. En al helemaal geen equal pay. Alhoewel ik golf bij de wijven nog best aan te gluren vind in tegenstelling tot bijvoorbeeld tennis (quote:
Intussen is er vollop belangstelling en zijn de tribunes helemaal gevuld.quote:Op zaterdag 12 september 2026 07:46 schreef de_boswachter het volgende:
Vrouwensport moet dan ook niet vergeleken worden met mannensport. En al helemaal geen equal pay. Alhoewel ik golf bij de wijven nog best aan te gluren vind in tegenstelling tot bijvoorbeeld tennis () en voetbal (
x 100 ).
Stukje kaarten weggeven. Ach.quote:Op zaterdag 12 september 2026 11:21 schreef golfer het volgende:
Intussen is er vollop belangstelling en zijn de tribunes helemaal gevuld.
Hoe kom je daarbij?quote:Op zaterdag 12 september 2026 11:23 schreef de_boswachter het volgende:
Stukje kaarten weggeven. Ach.
Dat viel ons ook op.quote:
Allemaal gewoon Amerikanen, alleen net als zowat alle inwoners van dat land, afkomstig van immigranten.quote:
Ik vond het leuk om te zien, heb meestal niet zoveel geduld om golf (of welke andere sport dan ook) te kijken, maar de solheim cup vond ik wel tof.quote:
quote:De Kennemer Golf & Country Club organiseert volgend jaar de KLM Open. De laatste edities werden allemaal op The International in Badhoevedorp gehouden. Het golftoernooi vindt plaats van 10 tot en met 13 juni 2027.
"Voor onze club is dit een bijzonder moment", meldt voorzitter Eric Rahusen op de website van de KLM Open. "De Kennemer en het KLM Open delen een geschiedenis die generaties teruggaat. We hebben ontzettend veel zin om er een groot sportief feest van te maken voor spelers, bezoekers en iedereen die erbij betrokken is. Daar zijn we nu al hard mee bezig."
In het verleden werd de KLM Open, voorheen de Dutch Open, al twintig keer op de Kennemer gespeeld. "De terugkeer naar de Kennemer is ook sportief zeer interessant", zegt Daan Slooter, sportief directeur van het KLM Open. "Deze baan vraagt creativiteit, controle over de balvlucht en spelen met de wind. Old school golf en het moderne golf hebben allebei kans op succes en dat betekent veel kanshebbers. Kennemer heeft internationale status en bewezen kampioenschapskwaliteit."
De Kennemer is een van de oudste golfbanen van Nederland. De Kennemer werd in 1910 opgericht en verhuisde in 1928 naar de huidige locatie in Zandvoort.
9 dollar maar? Wel karig, moeten ze dat met z'n allen delen?quote:Op donderdag 17 september 2026 11:20 schreef golfer het volgende:
Vanaf vandaag t/m zondag wordt op de DP Worldtour op de baan van Wentworth, in Surrey het BMW PGA Championship gespeeld.
Met bijna alle grote namen uit de golfwereld aanwezig en een prijzengeld van $9.
Dat is vlakbij mijn woonplaats en die prachtige baan heb ik vaak gespeeld. Ook in mijn tijd als actieve golfer namens mijn club daar tijdens het Dutch-open daar als marshal op enkele holes gestaan.quote:
quote:Op donderdag 17 september 2026 11:33 schreef Nijna het volgende:
9 dollar maar? Wel karig, moeten ze dat met z'n allen delen?
Nog nooit geweest, ik ben als kind een keer op de Noordwijkse bij het KLM open geweest. Toen heb ik gezegd dat ik daar nog een keer zelf zou willen spelen... maar die heb ik nog niet kunnen afstrepen...quote:Op donderdag 17 september 2026 11:34 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat is vlakbij mijn woonplaats en die prachtige baan heb ik vaak gespeeld. Ook in mijn tijd als actieve golfer namens mijn club daar tijdens het KLM-open daar als marshal op enkele holes gestaan.
Is ook een leuke en moeilijke baan om te spelen.quote:Op donderdag 17 september 2026 11:37 schreef Nijna het volgende:
Nog nooit geweest, ik ben als kind een keer op de Noordwijkse bij het KLM open geweest. Toen heb ik gezegd dat ik daar nog een keer zelf zou willen spelen... maar die heb ik nog niet kunnen afstrepen...
Ik ben er nooit meer geweest, alleen die ene keer en blijkbaar vond ik dat zo magisch (maar dat zal het hele evenement zijn geweest). Ik weet niet eens of het toen al klm open heette, maar goed.quote:Op donderdag 17 september 2026 11:40 schreef golfer het volgende:
[..]
Is ook een leuke en moeilijke baan om te spelen.
Die heb ik ook meerdere keren zien spelen en in 1986 op Noordwijk heb ik een hele ronde de veel te vroeg overleden Ballesteros gevolgd.quote:Op donderdag 17 september 2026 11:59 schreef Nijna het volgende:
Ik heb Bernard Langer zien spelen toen.
Voorlopig een uniek beeld:quote:Op zondag 20 september 2026 14:52 schreef borisz het volgende:
Joost binnen met -8.
-14 in totaal. De leiding moet die wel delen met Ryan Fox.
Top! Had n goed resultaat nodig voor Dubaiquote:Op zondag 20 september 2026 14:54 schreef golfer het volgende:
[..]
Voorlopig een uniek beeld:
[ link | afbeelding ]
Zou bijna denken dat het AI is.quote:Op zondag 20 september 2026 15:09 schreef golfer het volgende:
Nog leuker, de stand momenteel:
[ link | afbeelding ]
Moet dat niet gedeeld worden met de andere 3 spelers op de gedeelde 6e plekquote:Op zondag 20 september 2026 17:26 schreef golfer het volgende:
Momenteel staat Joost gedeeld 6e, wat hem, als het zo blijft toch nog 322.000 US$ oplevert.
Ja.quote:Op zondag 20 september 2026 22:05 schreef chufi het volgende:
Moet dat niet gedeeld worden met de andere 3 spelers op de gedeelde 6e plek
Wow ... oh ja dit was wel een groot toernooi ....quote:Op zondag 20 september 2026 23:27 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja.
Dat is dus de uitkomst van die deelsom.
Ik zat er een beetje naast.quote:Op zondag 20 september 2026 23:28 schreef chufi het volgende:
Wow ... oh ja dit was wel een groot toernooi ....
Falers. Zag gistermiddag dat ze nog één overwinning nodig hadden en dan ditquote:Op zondag 27 september 2026 23:35 schreef Wereldgozer het volgende:
US dicht bij winst in presidents cup. De Internationals stonden nog flink aan de leiding voor de singles.
Matsuyama kan hari kiri plegen na flink prutswerk de laatste holes
Adam Scott ook al tijden vergane glorie, wissel maar door svp
@:de_boswachter
quote:Ze beloofden spelers, onder wie twee Belgen, de jackpot om over te lopen: Saudische golfcompetitie op sterven na dood met miljoenen schulden
Thomas Detry was in 2026 één van de best betaalde sporters van België. Maar nu de lucratieve Saudische LIV Tour failliet is, komt de sportieve toekomst van de beste golfer van ons land in gevaar. “Ik weet nog altijd niet waar ik in 2027 zal spelen”, zegt Detry.
Eigenlijk had Thomas Detry woensdag present moeten tekenen op de Royal Golf Club in Tervuren voor een event met jonge Belgische golfspelertjes, maar de beste golfspeler van het land cancelde noodgedwongen last minute zijn aanwezigheid. In de plaats daarvan trok hij naar Schotland, waar hij donderdag aan de slag gaat op het Alfred Dunhill Links Championship. Het is van moeten, zo geeft Detry aan. “Het is een beslissing die ik niet lichtvaardig heb genomen, maar ik moet prioriteit geven aan de dringende noodzaak om mijn plek op een tour voor 2027 veilig te stellen.”
Net als veel andere golfers zit Detry flink in de problemen door het faillissement van LIV Golf en de onzekerheid over de opvolger ervan. LIV Golf werd in 2022 opgericht als uitdagende tegenhanger van de gevestigde Amerikaanse PGA Tour, met miljardensteun van het Saudische staatsfonds PIF. Met torenhoge startgelden en contracten wist de nieuwe tour verschillende wereldsterren, onder wie Jon Rahm en Bryson DeChambeau, en onze landgenoten Thomas Pieters en Thomas Detry weg te lokken.
Miljoenen schulden bij spelers, onzekerheid over LIV 2.0
De ambitieuze golfrevolutie heeft intussen een flinke deuk opgelopen. In de context van het conflict in het Midden-Oosten schroefde Saudi-Arabië de ambities voor sommige van zijn megaprojecten terug. Eind april zette het Saudische staatsfonds zijn financiële steun aan de LIV Golf zelfs helemaal stop, waarna LIV begin deze maand officieel bescherming tegen een faillissement aanvroeg. Het slottoernooi werd afgelast. Ondertussen heeft de LIV Tour nog flink wat openstaande schulden bij zijn spelers. Zo zou Jon Rahm nog 6,6 miljoen euro tegoed hebben, Bryson DeChambeau heeft nog recht op meer dan 5 miljoen euro. Of Thomas Detry, die als nummer zes in de eindstand 6,2 miljoen euro plus teambonussen verdiende, al zijn prijzengeld ontving, is onduidelijk.
De organisatie wil graag een doorstart maken als ‘LIV 2.0’, een lightversie met een pak minder prijzengeld en minder spelers. Maar daarvoor zijn nieuwe investeerders én duidelijkheid over de toekomst van verschillende topspelers nodig. Het Britse BC Partners toont zich bereid om 264 miljoen te investeren, een schijntje van de 4,67 miljard euro die het PIF de voorbije jaren in het circuit pompte. Maar wel op voorwaarde dat een aantal grote namen aan boord blijft. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de dik betaalde vedetten bereid zijn om flink in te leveren.
De 57 LIV-golfers lijken stilaan eieren voor hun geld te kiezen. Zo ook Thomas Detry. De 33-jarige Brusselaar had vooraf aangekondigd dat hij woensdag in eigen land zou vertellen hoe zijn toekomst op de LIV Tour er zou uitzien, maar geeft nu toe dat hij “door de huidige situatie nog altijd niet weet waar hij in 2027 zal spelen”. “Mijn strategie is daarom om mijn kaart voor 2027 op de DP World Tour (European Tour) veilig te stellen.” Omdat de ‘overlopers’ van LIV minstens een jaar niet meer welkom zijn op de PGA Tour, is de minder prestigieuze DP World Tour het enige echte alternatief. Maar dan enkel voor wie op het einde van het seizoen in de top honderd van de ‘Race to Dubai’ van die DP World Tour staat. Detry staat momenteel op plek 108 en er resten nog vier toernooien. Vandaar dat hij deze week in Schotland probeert zo veel mogelijk punten te sprokkelen. Maar liefst 25 LIV-golfers volgen dezelfde piste en tekenen present op het toernooi.
Het wordt dus kantje boord voor Detry, die anders veroordeeld wordt tot een loodzwaar kwalificatieparcours. Dankzij LIV verdiende de Belg in 2026 meer geld dan dat hij de voorbije tien jaar op de DP World Tour bij elkaar speelde, maar de onzekere toekomst zorgt voor een erg zure nasmaak. Eind mei uitte Detry nog zijn vertrouwen in LIV en vertelde hij ons dat “geld nooit een doel op zich is geweest”. “Ik speel uit passie. Natuurlijk zeg ik niet nee tegen al dat geld. Maar of ik nu voor 30 miljoen euro of 2 miljoen euro speel, verandert voor mij niet veel.” Het zal in 2027 allicht dat laatste zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |