Ja maar je moet begrijpen dat de media bedrijven ook moeten verdienen en hun legers aan redacteuren ook hun huur moeten betalenquote:Op woensdag 18 maart 2026 10:17 schreef Zorro het volgende:
Ik word altijd zo moe van die focus op de landelijke partijen bij GEMEENTEraadsverkiezingen.
Ik stem in de gemeente op een lokale partij, er zijn zelfs nauwelijks landelijke partijen die meedoen.
Maar een landelijke vergelijking is dan toch helemaal niet relevant? Misschien zijn er wel een enorm aantal CDA stemmers die nu lokaal stemmen, weet ik veel. Dan krijg je in die landelijke vergelijkeing: CDA VERLIEST.
Ja duh, dat is omdat er nu andere belangen spelen, wie zegt dat ze in landelijke verkiezingen ook verliezen?
Hou daar toch mee op
Ze doen maar mee in 30% van de gemeentes en vaak helemaal niet met lokaal erg bekende mensen, dus dat zal wel meevallen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:04 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Denk dat FvD wel hoge ogen gaan gooien vanavond bij de EXIT poll
Werd Wilders niet groot in 2010 met de AOW op 65 belofte die hij een dag na de verkiezingen introk?quote:Op woensdag 18 maart 2026 08:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de peilingen staan ze vooralsnog op nul zetels.
Ter vergelijking: Wilders zelf in 2004 begon direct op 4 en stond binnen mum van tijd op 29 zetels (vlak na moord op haatprediker Theo van Gogh).
2006: direct negen zetels. Het jaar dat ze voor het eerst meededen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:15 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Werd Wilders niet groot in 2010 met de AOW op 65 belofte die hij een dag na de verkiezingen introk?
In 2006 haalde hij maar een paar zetels volgens mij
's-nachts al. In de uitzending over de verkiezingsuitslag.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:15 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Werd Wilders niet groot in 2010 met de AOW op 65 belofte die hij een dag na de verkiezingen introk?
Ja, 65=65; BREEKPUNT!!!quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:15 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Die heeft toen lekker lopen snoepen van de SP, PVDA en VVD met een beetje Fortuynismequote:Op woensdag 18 maart 2026 11:19 schreef capricia het volgende:
[..]
2006: direct negen zetels. Het jaar dat ze voor het eerst meededen.
https://www.parlement.com(...)kiezingen-sinds-2006
SP viel wel mee. Die haalden in 2006 nog 25 (!) zetels.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Die heeft toen lekker lopen snoepen van de SP, PVDA en VVD met een beetje Fortuynisme
Je kunt als je er slimmere analyses op los laat best iets zinnigs over zeggen door zowel te bekijken welke partijen deze en vorige verkiezingen meededen en hoe zich dat verhoudt tot de laatste 2 landelijke verkiezingen, met een correctie voor een lagere opkomst. Een-op-een vergelijken is inderdaad vrij onzinnig maar met een wat diepere data-analyse kun je verwacht ik best redelijk betrouwbare trends ontwaren.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:17 schreef Zorro het volgende:
Ik word altijd zo moe van die focus op de landelijke partijen bij GEMEENTEraadsverkiezingen.
Ik stem in de gemeente op een lokale partij, er zijn zelfs nauwelijks landelijke partijen die meedoen.
Maar een landelijke vergelijking is dan toch helemaal niet relevant? Misschien zijn er wel een enorm aantal CDA stemmers die nu lokaal stemmen, weet ik veel. Dan krijg je in die landelijke vergelijkeing: CDA VERLIEST.
Ja duh, dat is omdat er nu andere belangen spelen, wie zegt dat ze in landelijke verkiezingen ook verliezen?
Hou daar toch mee op
Zelfs dat niet, want door de lokale partijen die overal mee doen gaan de verkiezingen gelukkig steeds meer over lokale thema's, het CDA kan hier winnen en bij de buurgemeente verliezen, hoe ga je dat duiden? Eigenlijk is elke landelijke duiding onzinnig, hooguit dat een echt slechte opkomst door heel het land er op duidt dat men de politiek in het algemeen misschien zat is.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt als je er slimmere analyses op los laat best iets zinnigs over zeggen door zowel te bekijken welke partijen deze en vorige verkiezingen meededen en hoe zich dat verhoudt tot de laatste 2 landelijke verkiezingen, met een correctie voor een lagere opkomst. Een-op-een vergelijken is inderdaad vrij onzinnig maar met een wat diepere data-analyse kun je verwacht ik best redelijk betrouwbare trends ontwaren.
Alleen is dat veel te ingewikkeld om uit te leggen op verkiezingsavond en is direct vergelijken zo veel makkelijker.
ik keek verkeerdquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
SP viel wel mee. Die haalden in 2006 nog 25 (!) zetels.
Ik vind dit iets te kort door de bocht. Leden van die landelijke partijen wonen ook gewoon in gemeenten en bij jou in de buurt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:17 schreef Zorro het volgende:
Hou daar toch mee op
Ik noem een voorbeeld dat vanavond zo maar aan de orde zou kunnen zijn en dat is dat D66 flink terug valt en dat GL PvdA een deel van die stemmen op pikt. Dat is ongetwijfeld gedeeltelijk aan lokale thema's te wijten maar daarnaast waarschijnlijk ook aan teleurstelling over het zeer rechtse regeerakkoord en het terugvallen van de strategische stem bij de laatste landelijke verkiezingen. Veel mensen weten ook helemaal niet precies waar de partijen lokaal voor staan en stemmen toch ook vooral met landelijke standpunten in het achterhoofd. Ik ben met je eens dat lokale thema's een toenemend belang hebben maar de landelijke trends zijn zeker niet verdwenen in de stemming van mensen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelfs dat niet, want door de lokale partijen die overal mee doen gaan de verkiezingen gelukkig steeds meer over lokale thema's, het CDA kan hier winnen en bij de buurgemeente verliezen, hoe ga je dat duiden? Eigenlijk is elke landelijke duiding onzinnig, hooguit dat een echt slechte opkomst door heel het land er op duidt dat men de politiek in het algemeen misschien zat is.
Er is nooit beweging van PvdA naar PVV geweest.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Die heeft toen lekker lopen snoepen van de SP, PVDA en VVD met een beetje Fortuynisme
Dit is een continu rondgepompte leugen. In 2002 gingen PvdA kiezers niet massaal naar LPF maar bleven ze gewoon thuis of gingen ze naar het CDA (dat toen, meer dan 2003, een heel redelijk programma had).quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er is nooit beweging van PvdA naar PVV geweest.
quote:Schokkend maar niet verrassend: VS niet langer een volwaardige democratie
Dinsdag verscheen het nieuwste rapport van V-Dem, de beste academische monitor van de staat van de democratie wereldwijd. Het onderzoek van V-Dem is gebaseerd op het werk van duizenden experts die landen langs tientallen democratische meetlatten leggen.
[...]
En Nederland dan?
Nederland is al vijftig jaar een liberale democratie in de kwalificatie van V-Dem. Maar ook hier is waakzaamheid geboden. In 2024 kwam Nederland in de buurt van de gevarenzone van landen met een autocratiserende tendensen. Dat was het jaar dat de regering-Schoof met coalitiepartijen PVV, VVD en BBB voorstelde noodrecht in te zetten om rechters en parlement buitenspel te zetten bij asielbeleid. In de coderingen van 2025 is niet veel veranderd, maar is Nederland marginaal wegbewogen van die gevarenzone. Er is geen reden om te juichen. 2025 was ook het jaar waarin een meerderheid van de Tweede Kamer de motie aannam die Antifa bestempelde als terroristische organisatie. Het jaar waarin het demonstratierecht politiek onder druk staat. En opnieuw een jaar waarin politiek geweld en de dreiging ervan direct zichtbaar waren.
Nederland zal de VS niet snel volgen, alleen al omdat het evenredige kiesstelsel afdwingt dat geen enkele minderheid in zijn eentje de macht zal vergaren. We zullen in dit land altijd moeten samenwerken. Maar ook hier blijkt de waardering voor tegenmachten niet vanzelfsprekend.
https://stukroodvlees.nl/(...)waardige-democratie/
Zonde van het papier.quote:
Geert kwam snel uit zijn campagne modus.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
's-nachts al. In de uitzending over de verkiezingsuitslag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |