abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220405690
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Ook dat is weer niet wat er staat. De staten willen het niet. Toen niet, nu niet. Die vormen de Unie, niet de federale populatie als homogene groep.

En er zit daar een vrij logische redenatie achter, waar je het mee oneens kan zijn, maar wat het niet objectief 'oneerlijk' maakt of wat dan ook. Onze Oosterburen hebben in de Rat een vergelijkbaar systeem, hoewel minder rigide dan de Amerikaanse Senaat.

Maar goed, je wil de discussie alweer afkappen, dus be my guest. Jammer, want het is een interessante (en voor de Amerikanen essentiële en elementaire).
Er was geen discussie (meer).
Ik ben het met je eens dat de manier waarop de president van dat land wordt gekozen een gevolg is van het door het land zelf gekozen systeem.
En ik ben het met dat gekozen systeem niet eens, want daardoor kan iemand met minder stemmen de landelijke presidentsverkiezingen winnen.
Jouw tegenargument blijft: maar daar hebben ze zelf voor gekozen en hun eigen argumenten voor.
Mijn tegenargument blijft: en dat is dus dom en het leidt tot een totaal kromme situatie. Want daardoor kan de verliezer 4 jaar in het Witte Huis zitten, en de winnaar in zijn 'gewone' huis.

Het is flauw om nu te gaan beweren dat ik een discussie afkap. Want, zoals ik al aangaf (en zoals jij jezelf, ondanks alles, heus wel realiseert): er was geen discussie meer. Misschien is deze discussie voor jou pas afgelopen als ik zeg: "oh dat wist ik niet, nee, dan wordt alles anders. Het is een goeie zaak dat een verliezer de presidentsverkiezingen van de Verenigde Staten kan winnen; want er is over die verkiezingen heel goed nagedacht." Maar dat ga ik niet zeggen, want dat wist ik allemaal al en dat vind ik dus geen goeie zaak. Niet bij een heel klein democratietje ;) en al helemaal niet bij één van de machtigste en meest invloedrijke democratieën (inclusief hun machtige opperbevelhebber) ter wereld. Dat zou nog een extra argument kunnen van mijn kant kunnen zijn: gezien de machtspositie van dit land, zijn deze eeuwenoude verkiezingssystemen niet meer van deze tijd.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220405747
Ik had toch nog gereageerd op nostra en op 'invoeren' geklikt, maar blijkbaar is die reactie er niet doorgekomen.
Maar het was toch weer een aanvulling op de perpetuum mobile over die verkiezingen. Dus laat maar zitten verder.

Wel is het spijtig dat iemand zegt dat ik de discussie afkap. Er was geen discussie meer en we blijven het oneens. Ondanks de wederzijdse argumenten. Zoiets kan gebeuren en dat moet, vind ik, kunnen worden geaccepteerd. Je mag het met elkaar oneens blijven. Anders waren hier, zo vermoed ik, nog steeds heel wat langlopende discussies uit 2011 of zoiets gaande.

EDIT: ik zie dat de reactie er toch is doorgekomen (zie hierboven) en dat er blijkbaar nog ruimte was voor 1 post.
Ik doe het ff rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')