Tuurlijk, maar ik vind het vervelend als mensen die hier persoonlijk mee te maken hebben zich aangesproken voelen terwijl ik mijn standpunten wellicht genuanceerder had kunnen brengen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je mag er rustig hard ingaan. We geven wel tegengas. Mooie van een discussie 😃
Nee, de overheid heeft gewoon heel andere prioriteiten tegenwoordig. De bevolking moet het zelf maar uitzoeken, zij zijn er alleen nog voor de bedrijven. Ok, een groot deel van de bevolking is werknemer, dus daar moet je dan ook wat mee. De mensen die niet of te weinig werken staan er alleen voor. Dus ook als ze ziek of met pensioen zijn.quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:56 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Mijn excuus als ik er gisteren wellicht wat fel invloog zonder mijn standpunt goed uit te lichten wat bij jou tot verontwaardiging heeft geleid. Uiteraard moet je volgens mijn visie allerlei bestaande regelingen netjes afbouwen en tijdelijk aanhouden voor diegenen die er recht op hebben opgebouwd. Ik zie dit miljard dat men nu weer tekortkomt eerder als bewijs dat de overheid niet capabel is in het regelen van dingen voor de bevolking, wat telkens maar tot meer kosten leidt. En ik ben voor keuzevrijheid; dus dwing mensen niet om zich te verzekeren.
Ook zal er zeker sprake zijn van nep-arbeidsongeschiktheid en de overheid controleert nu eenmaal niet stevig genoeg. Niet bij jou, maar het is tegenwoordig wat al te populair om maandenlang met een burn-out thuis te zitten of zelfs nooit meer aan het werk te komen met vage klachten. Daar ben jij ook de dupe van uiteindelijk.
Dat zul je altijd blijven houden in een discussie en zo hoort het ook. Daarom dat ik op fok zit. Ook om van een ander iets te leren om dan tot de conclusie te komen dat niet alles zwart wit is.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar ik vind het vervelend als mensen die hier persoonlijk mee te maken hebben zich aangesproken voelen terwijl ik mijn standpunten wellicht genuanceerder had kunnen brengen.
Het meeste is niet zo zwart/wit. Juist door de extremen te belichten en onderzoeken kan men hopelijk een werkbare middenweg vindenquote:Op donderdag 19 maart 2026 11:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zul je altijd blijven houden in een discussie en zo hoort het ook. Daarom dat ik op fok zit. Ook om van een ander iets te leren om dan tot de conclusie te komen dat niet alles zwart wit is.
Ik heb 8 jaar thuis gezeten door van alles en nog wat, ik zou dat niet nog eens willenquote:Op woensdag 18 maart 2026 20:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja, dat hele vrijwillerswerk heeft natuurlijk nadelen. Uiteindelijk leg je ook hierbij de kosten bij het arbeidersvolk.
En als je partner gaat werken neem ik aan dat je Wajong niet verliest. Ben niet thuis in de Wajong. En ik mag toch hopen dat je liever gezond zou willen zijn ipv genieten van de Wajong. Genieten is een zeer groot woord als je echt ziek bent.
Ik heb iva, maar mijn partner werkt nog en ze memem mij niet de iva af.
Ik kan doodeenvoudig niet bepalen of iemand die ziek is nog kan werken.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik heb 8 jaar thuis gezeten door van alles en nog wat, ik zou dat niet nog eens willenik ben blij dat ik uit huis kan en met leuk werk en werksfeer is dat ook makkelijker vol te houden
Klopt, Wajong verlies je niet als partner gaat werken, ongeacht welke omstandigheden.
Als ik 2 jaar thuis zit en daarna weer ga werken behoud ik ten alle tijden mijn Wajong alleen wordt wel gekort (eerste jaar 75% en daarna 70%) in de tijd dat je niet werkt.
Daarom is het ook zo krom dat de Wajong niet wordt weggenomen als partner zou gaan werken ongeacht wat hij/zij zou gaan verdienen en degene zelf thuis zit. Als ze dit eens gingen aanpakken zou dat dus een hoop schelen, en denk ook juist dat per huishouden maar 1 iemand Wajong kan ontvangen dat de problemen rondom uitkeringen ook behoorlijk wordt aangepakt.
Kijk ben je ziek en kun je echt niet werken dan kan de partner die altijd aan het werk is dit gewoon opvangen, alleen dan heb je geen dubbele inkomen meer die je daarvoor wel had. Je hebt een luxe leven gehad en die moet je omgooien, dus geen 2/3x vakanties meer, geen spontane uitjes of uit eten etc etc.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik kan doodeenvoudig niet bepalen of iemand die ziek is nog kan werken.
Nu kun jij waarschijnlijk nog werken en gelukkig maar, zeker als jij je daar prettig bij voelt. Maar stel je word zo ziek dat werken niet meer kan en je partner zou werken omdat haar loon met U Wajong de vaste laten nog wel kan behappen. Knap van je dat ze U de Wajong dan zouden afnemen en je dat geen probleem zal vinden.
Ik zou daar wel problemen mee hebben als je al ernstig ziek bent het ook nog eens financieel niet meer kan behappen.
Een partner met een inkomen + Wajong is - over het algemeen - heus geen vetpot, laat staan een "luxe leven" hoor.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Kijk ben je ziek en kun je echt niet werken dan kan de partner die altijd aan het werk is dit gewoon opvangen, alleen dan heb je geen dubbele inkomen meer die je daarvoor wel had. Je hebt een luxe leven gehad en die moet je omgooien, dus geen 2/3x vakanties meer, geen spontane uitjes of uit eten etc etc.
Ik onderhoud mijn gezin a 19 jaar lang met mijn minima inkomen en dan kan ik nog gaan sparen ook, tuurlijk is het geen vetpot maar hey zolang je alles goed regelt niks aan de hand.
Het gaat mij om de mensen die vertikken te werken en als nog hun Wajong krijgen terwijl hun partner gewoon druk aan het werk is en een goed inkomen heeft, die Wajong is niet nodig.
Dan heb ik me daarin vergist.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een partner met een inkomen + Wajong is - over het algemeen - heus geen vetpot, laat staan een "luxe leven" hoor.
Maar ook vaak mensen die geen zorgkosten hebben maar gewoon vanuit school de Wajong zijn ingestuurd. Nu zijn die regels inmiddels een heel stuk strenger geworden.quote:Vaak hebben mensen met Wajong nog meer zorgkosten ook.
Dus je hebt geen cijfers maar weet wel waardoor dit probleem komt?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik hoop het. We moeten een eerlijk verhaal hebben.
Ik zie geen enkele reden waarom die intuïtie niet zou kloppen maar ik wil hem wel staven. "Ik denk dat ik het al weet" betekent niet "ik weet waardoor dit probleem komt".quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:19 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dus je hebt geen cijfers maar weet wel waardoor dit probleem komt?
Ahhh ja het onderbuikgevoel van de bezorgde burger.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik zie geen enkele reden waarom die intuïtie niet zou kloppen maar ik wil hem wel staven. "Ik denk dat ik het al weet" betekent niet "ik weet waardoor dit probleem komt".
Je probeert handig te zijn, maar dat mislukt dus een beetje op deze manier.
Je zegt niet zoveel.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:31 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ahhh ja het onderbuikgevoel van de bezorgde burger.
Altijd mooi als deze ingenieurs en artsen met een PhD in causale verbanden trekken snappen hoe de hele wereld werkt en waar elk probleem uit voortkomt.
Zeker, maar ik merkte wel dat ik door de discussie met @Cupfighter ook wel wat meer naar het midden getrokken werd en wat softer werd met mijn mening, omdat het hem ook persoonlijk aangaat. Dan is het toch moeilijk om zo zwart-wit te blijven kijken (wat vanuit je eigen luie stoel achter een schermpje natuurlijk heel eenvoudig is). Ik blijf er een andere kijk op houden, maar besef wel dat er mensen zijn in de maatschappij die niet voor zichzelf kunnen zorgen en dat je die ook niet moet vergeten. Maar ik vind nog steeds dat de balans tussen zelfredzaamheid en zorgzaamheid vanuit de overheid veel te veel is overgeslagen naar het laatste.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zul je altijd blijven houden in een discussie en zo hoort het ook. Daarom dat ik op fok zit. Ook om van een ander iets te leren om dan tot de conclusie te komen dat niet alles zwart wit is.
Excuus geaccepteerd, ik was zelf ook wat te fel, onderwerp ligt gevoeligquote:Op donderdag 19 maart 2026 06:56 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Mijn excuus als ik er gisteren wellicht wat fel invloog zonder mijn standpunt goed uit te lichten wat bij jou tot verontwaardiging heeft geleid. Uiteraard moet je volgens mijn visie allerlei bestaande regelingen netjes afbouwen en tijdelijk aanhouden voor diegenen die er recht op hebben opgebouwd. Ik zie dit miljard dat men nu weer tekortkomt eerder als bewijs dat de overheid niet capabel is in het regelen van dingen voor de bevolking, wat telkens maar tot meer kosten leidt. En ik ben voor keuzevrijheid; dus dwing mensen niet om zich te verzekeren.
Ook zal er zeker sprake zijn van nep-arbeidsongeschiktheid en de overheid controleert nu eenmaal niet stevig genoeg. Niet bij jou, maar het is tegenwoordig wat al te populair om maandenlang met een burn-out thuis te zitten of zelfs nooit meer aan het werk te komen met vage klachten. Daar ben jij ook de dupe van uiteindelijk.
quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:42 schreef cinderloom het volgende:
Vrijbrief wilt een gaan versoepelen
https://www.ad.nl/politie(...)3Z2-eRwYs7AssjTyPTrA
Dat kan wel eens gaan veranderen door de bovenstaande link:quote:Op woensdag 18 maart 2026 20:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb iva, maar mijn partner werkt nog en ze nemen mij niet de iva af.
IVA afschaffen en onderbrengen naar een standaard lagere uitkering.quote:Uitkering afschaffen
Vijlbrief hoopt snel met vakbonden en werkgevers te kunnen overleggen over de toekomst van de sociale zekerheid. Voorlopig liggen die gesprekken stil, omdat de bonden boos zijn over de plannen in het regeerakkoord.
Andere bezuinigingsplannen uit het regeerakkoord wil Vijlbrief niet afzwakken. Zo wil het kabinet de duur van de WW halveren: wie werkloos wordt, kan dan nog maximaal één jaar een WW-uitkering krijgen. Ook wil het kabinet de aparte uitkering afschaffen voor mensen die volledig zijn afgekeurd: de IVA-uitkering. Het kabinet wil dat zij voortaan dezelfde (en lagere) uitkering krijgen als mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd.
Ik zou mij maar eerst eens gaan verdiepen in een IVA en wie daarquote:Op vrijdag 20 maart 2026 00:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
[..]
Dat kan wel eens gaan veranderen door de bovenstaande link:
[..]
IVA afschaffen en onderbrengen naar een standaard lagere uitkering.
Kan het me voorstellen hoorquote:Op donderdag 19 maart 2026 15:55 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Excuus geaccepteerd, ik was zelf ook wat te fel, onderwerp ligt gevoelig
Daar betaal je als werkende premie voor, geen belasting.quote:Op donderdag 19 maart 2026 06:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Uiteraard! En je hebt ook jaren verplicht belasting betaald voor je arbeidsongeschiktheid
En hiervoor doet het er niet toe of je wel of niet gewerkt hebt. Alleen officieel in Nederland wonen is al genoeg voor de opbouw van AOW.quote:dus dan heb je er ook recht op natuurlijk. Je kunt dat soort dingen niet zomaar afschaffen. Dat moet je geleidelijk afbouwen naar mijn mening. Net als de AOW. Ik ben ook tegen de verplichte AOW, maar mensen die premie hebben betaald moeten dat recht wel gewoon houden.
Wajong, WAO en IVA, WGA of hoe dat tegenwoordig ook allemaal heet, zijn uitkeringen die mensen ontvangen doordat ze niet kunnen werken. Over het algemeen vanuit een werksituatie, in geval van Wajong al voor een werksituatie. Voor arbeidsongeschiktheid ben je als werkende verzekerd. Je betaalt daar premie voor. En dan zou je daar geen gebruik van mogen maken als je een werkende partner hebt?quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Kijk ben je ziek en kun je echt niet werken dan kan de partner die altijd aan het werk is dit gewoon opvangen, alleen dan heb je geen dubbele inkomen meer die je daarvoor wel had. Je hebt een luxe leven gehad en die moet je omgooien, dus geen 2/3x vakanties meer, geen spontane uitjes of uit eten etc etc.
Ik onderhoud mijn gezin a 19 jaar lang met mijn minima inkomen en dan kan ik nog gaan sparen ook, tuurlijk is het geen vetpot maar hey zolang je alles goed regelt niks aan de hand.
Het gaat mij om de mensen die vertikken te werken en als nog hun Wajong krijgen terwijl hun partner gewoon druk aan het werk is en een goed inkomen heeft, die Wajong is niet nodig.
Je hele leven een beetje flierefluiten omdat je geen thuiswerk 'op je niveau' (quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ten tweede weet je precies wie je een schop onder de kont moet geven.
Ikzelf zit inmiddels al 33 jaar in de WAO. Ik kan vanalles, maar thuis. Heb ook veel moeite gedaan om thuiswerk op mijn niveau te krijgen, maar door mijn aandoeningen waagt geen werkgever zich daaraan. Ook het arbeidsburo, vroeger, stichting vrouw en werk en noem maar op wilden niet voor mij bemiddelen. Tja, dan laat maar.
Ik wilde werken, graag zelfs. Maar het is niet mogelijk om te gaan werken (Reden doet er niet toe, ben bij de laatste grote herkeuring van 2007 opnieuw volledig afgekeurd, dus daar hoeft geen Fok!ker over te oordelen). En ik ga met een secretaresse-opleiding geen wasknijpers in elkaar zetten, nee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:00 schreef Nobu het volgende:
[..]
Je hele leven een beetje flierefluiten omdat je geen thuiswerk 'op je niveau' () kunt krijgen en dan het lef hebben om het over schop onder de kont voor een ander te hebben.
Niemand die dat doet. Het UWV verlangt dat ook niet. Een manager met een bepaald inkomen hoeft dan ook geen bloemen te gaan schikkenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:00 schreef Nobu het volgende:
[..]
Je hele leven een beetje flierefluiten omdat je geen thuiswerk 'op je niveau' () kunt krijgen en dan het lef hebben om het over schop onder de kont voor een ander te hebben.
Ik snap dat mensen ziek worden en op die manier niet meer kunnen werken. Ze zitten met zorgkosten etc en dan is het logisch dat je dan een uitkering voor krijgt en dat is mooi dat dit er dan is, deze kosten hoeven niet perse op jou partner te leunen daar ben ik het zeker wel mee eens.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Wajong, WAO en IVA, WGA of hoe dat tegenwoordig ook allemaal heet, zijn uitkeringen die mensen ontvangen doordat ze niet kunnen werken. Over het algemeen vanuit een werksituatie, in geval van Wajong al voor een werksituatie. Voor arbeidsongeschiktheid ben je als werkende verzekerd. Je betaalt daar premie voor. En dan zou je daar geen gebruik van mogen maken als je een werkende partner hebt?
Ik heb zelf WAO en mijn man een inkomen. Het zou absoluut belachelijk zijn om te bepalen dat ik onderhouden moet worden door mijn man.
Wat denk je: Dit zou best wat relaties onder druk kunnen zetten. Je kunt toch iemand niet zomaar opzadelen met de kosten van het onderhoud van je partner! Kan gewoon niet.
Het is wat anders als je ervoor kiest om thuis te blijven, voor de kinderen bijvoorbeeld. Maar een arbeidsongeschikte kiest daar niet voor.
En sterker nog: Ik vind dat er een aparte uitkering (inclusief keuringen) zou moeten komen voor mensen die arbeidsongeschikt in de bijstand zitten. Aangezien zij niet kunnen samenwonen met behoud van inkomen. Door deze mensen eruit te filteren bereik je twee dingen. Ten eerste kunnen er woningen vrijkomen omdat de arbeidsongeschikte werklozen dan wel kunnen samenwonen met behoud van inkomen. Ten tweede weet je precies wie je een schop onder de kont moet geven.
Ikzelf zit inmiddels al 33 jaar in de WAO. Ik kan vanalles, maar thuis. Heb ook veel moeite gedaan om thuiswerk op mijn niveau te krijgen, maar door mijn aandoeningen waagt geen werkgever zich daaraan. Ook het arbeidsburo, vroeger, stichting vrouw en werk en noem maar op wilden niet voor mij bemiddelen. Tja, dan laat maar.
Daarom quote ook die link die eerder is geplaatst, ze willen die uitkeringen in een standaard uitkeringen uitbrengen, of nou ja in dit geval dus een verzekeringquote:Op vrijdag 20 maart 2026 01:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zou mij maar eerst eens gaan verdiepen in een IVA en wie daar
recht op hebben. Het is bovendien een verzekering.
https://nos.nl/artikel/26(...)komens-fors-verlagen
Je moet je even verplaatsten in deze case waar een ict'er door een lever ziekte en kanker in de problemen komt. Ziek, huis maar verkopen, mogelijk dat je psychische klachten krijgt nog even een prikkel moet krijgen om aan het werk te gaan. Ik weet wel zeker dat deze persoon direct wil ruilen met een gezond iemand.
Dat werkgevers er niet meer op willen wagen ja dat is ook weer iets wat tegenstrijdig is voor de mensen die juist wel weer aan het werk willen. Er zou een regeling moeten komen dat, als dit bovenstaande gebeurd dat je dan terug kan vallen op de verzekering zonder dat de werkgever hier last van gaat krijgen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik wilde werken, graag zelfs. Maar het is niet mogelijk om te gaan werken (Reden doet er niet toe, ben bij de laatste grote herkeuring van 2007 opnieuw volledig afgekeurd, dus daar hoeft geen Fok!ker over te oordelen). En ik ga met een secretaresse-opleiding geen wasknijpers in elkaar zetten, nee.
Het is al heel lang mogelijk om werk vanuit huis te doen. Had zelfs data tikwerk nog prima gevonden, of rapportages uittikken. Maar met een verleden als o.a. hartpatient en kanker wil geen werkgever daar aan. En dat snap ik ook. Als ik weer ziek wordt, of een hartinfarct krijg, draaien die daar voor op.
Wajong is al “gezuiverd” terug in 2015, praktisch iedereen werd er uit gegooid en je komt er feitelijk niet meer in.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik heb 8 jaar thuis gezeten door van alles en nog wat, ik zou dat niet nog eens willenik ben blij dat ik uit huis kan en met leuk werk en werksfeer is dat ook makkelijker vol te houden
Klopt, Wajong verlies je niet als partner gaat werken, ongeacht welke omstandigheden.
Als ik 2 jaar thuis zit en daarna weer ga werken behoud ik ten alle tijden mijn Wajong alleen wordt wel gekort (eerste jaar 75% en daarna 70%) in de tijd dat je niet werkt.
Daarom is het ook zo krom dat de Wajong niet wordt weggenomen als partner zou gaan werken ongeacht wat hij/zij zou gaan verdienen en degene zelf thuis zit. Als ze dit eens gingen aanpakken zou dat dus een hoop schelen, en denk ook juist dat per huishouden maar 1 iemand Wajong kan ontvangen dat de problemen rondom uitkeringen ook behoorlijk wordt aangepakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |