abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220373236
quote:
2s.gif Op woensdag 18 maart 2026 16:10 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Nou fijn zeg. Ook met financiering van de overheid graag!
Dan vraag je die aan toch? Ik snap echt het probleem niet zo goed. Als jij een stichting opzet en kunt uitleggen waarom jij subsidie wil hebben, doe je ding.

Ik snap echt niet zo goed wat het probleem hier is.
  woensdag 18 maart 2026 @ 16:35:13 #202
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220373299
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 16:04 schreef Chadi het volgende:

[..]
Joden claimen nog steeds hun spullen die in de tweede wereldoorlog zijn afgenomen. Waarom mogen de Palestijnen dat niet?
Daarnaast is er een recht op terugkeer internationaal vast gelegd.

Maar je doet nu alsof je dat allemaal niet weet.
Situatie 1:

Joden zijn in Europa zonder enige aanleiding op basis van rassentheorieën en complotmeuk stukje bij beetje verstoten uit de samenlevingen, gedegradeerd tot tweederangsburgers en daarna gedeporteerd naar vernietigingskampen of zoals in Oost-Europa per dorpje in zeer grote getale geëxecuteerd in bossen en weilanden en in massagraven gegooid.

Situatie 2:

Arabieren in het gebied dat nu Israël, de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever is hebben decennialang Joodse gemeenschappen zitten terroriseren met intimidatie en geweld, waarbij er zelf met Nazi-Duitsland is gecollaboreerd om de Holocaust daar te herhalen als Hitler klaar was met Europa.

Toen het VN-verdelingsplan in 1947 werd geïntroduceerd door de VN, accepteerden de Joden in het Britse Mandaatgebied dit meteen, Arabieren verworpen dit en begonnen nadien een burgeroorlog met bomaanslagen en het aanvallen van Joodse gemeenschappen. Deze burgeroorlog werd verloren door de Arabieren, die massaal op de vlucht sloegen en zijn verdreven toen om de omringende Arabische en Islamitische landen de aanval opende op het net opgerichte Israël.

Situatie 1 is een verschrikking en daar is herstel en rectificatie noodzakelijk. Situatie 2 is een geval van 'play stupid games, win stupid prizes'. Er na de Tweede Wereldoorlog ook honderduizenden etnische Duitsers verdreven uit Oost-Europese landen, die krijgen ook geen herstel of rectificatie. Arabieren die zelf een burgeroorlog beginnen en verliezen en bovendien al decennialang bezig waren Joden te treiteren hebben gegokt en verloren. Zij kunnen hun leven elders gaan opbouwen :W .
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 18 maart 2026 @ 16:45:55 #203
117098 Hathor
Effe niet
pi_220373351
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 15:44 schreef beefkeek het volgende:

[..]
CBS is het niet met je eens: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)h-nog-tot-een-geloof
[..]
42% van de mensen is geen " wat verstokte bijbeldorpjes"

Niemand heeft het over terug naar de jaren 50. Die stroming is er inderdaad, maar waarom zou je 42% van de Nederlanders dit willen afnemen omdat jij vindt dat je er last van hebt?
Maar hoeveel van die 42% gaan nog actief naar de kerk op zondag? Ikzelf ben katholiek, kom uit het zuiden waar bijna iedereen dat is, heb actief deelgenomen in de kerk maar heb zo rond mijn 13e levensjaar mijn activiteiten gestaakt omdat ik domweg andere dingen belangrijker vond. Op papier ben ik dus nog steeds katholiek, maar ben al decennia niet meer in een kerk geweest en heb totaal geen interesse in de vanaf mijn geboorte met de paplepel ingegoten religie. Sterker nog, ik geloof gewoon niet in een ontastbare entiteit genaamd 'God'.

En ik heb zo het idee dat van die 42% er zo heel wat meer instaan. Je ziet het op zondag als je langs een kerk loopt, er zitten nog maar anderhalve man en een paardenkop binnen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220373396
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 16:45 schreef Hathor het volgende:

[..]
Maar hoeveel van die 42% gaan nog actief naar de kerk op zondag? Ikzelf ben katholiek, kom uit het zuiden waar bijna iedereen dat is, heb actief deelgenomen in de kerk maar heb zo rond mijn 13e levensjaar mijn activiteiten gestaakt omdat ik domweg andere dingen belangrijker vond. Op papier ben ik dus nog steeds katholiek, maar ben al decennia niet meer in een kerk geweest en heb totaal geen interesse in de vanaf mijn geboorte met de paplepel ingegoten religie. Sterker nog, ik geloof gewoon niet in een ontastbare entiteit genaamd 'God'.

En ik heb zo het idee dat van die 42% er zo heel wat meer instaan. Je ziet het op zondag als je langs een kerk loopt, er zitten nog maar anderhalve man en een paardenkop binnen.
Dat denk ik ook ja, al heb ik geen idee voor hoeveel dat zo geldt. Voor een flink deel van die 42% zal echter wel gelden dat "alle geloof is kut!" een argument is waar zij niet achter staan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 17:42:34 #205
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220373652
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 16:27 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dan vraag je die aan toch? Ik snap echt het probleem niet zo goed. Als jij een stichting opzet en kunt uitleggen waarom jij subsidie wil hebben, doe je ding.

Ik snap echt niet zo goed wat het probleem hier is.
Dat is duidelijk.
Als je een racisme- en discriminatie coördinator hebt, dan kan die tegen iedereen en namens iedereen optreden. Dat hoeft helemaal niet verder gefragmenteerd te worden in specifieke huilie huilie-clubjes. Zeker niet alles het overduidelijk is dat er een clubje een status aparte krijgt omdat ze moeite hebben met de beginselen van de seculiere rechtsstaat.
Dat daar ook nog eens extra overheidsuitgaven heen gaan is helemaal een gotspe.
Life is what you make it.
  woensdag 18 maart 2026 @ 18:20:05 #206
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220373869
rot moslims
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 18 maart 2026 @ 18:29:51 #207
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220373921
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 15:38 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Sterk zeg.

Ik heb al mijn hele leven een "geloofsfobie" net als zo'n beetje iedereen in Nederland, op wat verstokte bijbelbeltdorpjes na had heel Nederland de kerk de rug toe gekeerd. Nederland was een baken van progressie, wetenschap, vrijheid, blijheid (ok tikje overtrokken maar goed).

En nu zouden we weer terug moeten naar de "jaren 50" maar met de moskee ipv de kerk? De imam ipv de dominee in de slaapkamer?

Geef me 1 reden waarom dat positief zou zijn, gewoon 1.
En ook nog een die zo intolerant is naar andere levensovertuigingen dat in de landen waar het de standaard is, mensen die er ook maar iets van afwijken zijn slaafgemaakt, uitgeroeid of op de nominatie staan om uitgeroeid te worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 18 maart 2026 @ 18:36:01 #208
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220373954
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 15:47 schreef over_hedge het volgende:
Hele kleine groep van dat geloof uitvergroten wat het geloof op een verkeerde manier gebruikt voor hun terror en daarom maar alle moslims op 1 hoop stoppen.
Gematigde moslims zijn eerder de uitzondering in de wereld. Anders ben je namelijk niet een 'ware moslim' voor de rest. En daar wringt de schoen ook.
Bij iedere aanslag weer: waar is een voor aanstaand lid van de moslim maatschappij die opstaat en zegt: kappen met die shit?
Bij iedere homo vervolging, Joden aanslag of stuk vandalisme weer: 1 imam gezien die ronduit dat gedrag veroordeeld?

En het zal vast geen homogene groep zijn, maar je bent hier wel als groep in de minderheid en in alle negatieve statistieken sta je aan de top.

Maar het ligt altijd aan een ander...
1947-2016
pi_220373959
quote:
2s.gif Op woensdag 18 maart 2026 17:42 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Dat is duidelijk.
Als je een racisme- en discriminatie coördinator hebt, dan kan die tegen iedereen en namens iedereen optreden. Dat hoeft helemaal niet verder gefragmenteerd te worden in specifieke huilie huilie-clubjes. Zeker niet alles het overduidelijk is dat er een clubje een status aparte krijgt omdat ze moeite hebben met de beginselen van de seculiere rechtsstaat.
Dat daar ook nog eens extra overheidsuitgaven heen gaan is helemaal een gotspe.
Heb je hetzelfde probleem met het CIDI? Ik noem CIDI omdat ik niet veel andere clubs die dit doen ken.

Deze club wil discriminatie tegen moslims verminderen, en dat vinden sommigen hier een slecht idee omdat ze allemaal toch terrorist in spé zijn ofzo. Dat laat juist zien waarom zo’n centrum recht van bestaan heeft.

Dus nogmaals: wat heb je er voor last van?
pi_220373972
quote:

Daarnaast is er een recht op terugkeer internationaal vast gelegd.
Ons recht op hun terugkeer ook?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 18 maart 2026 @ 18:40:02 #211
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220373983
quote:

[..]
Joden claimen nog steeds hun spullen die in de tweede wereldoorlog zijn afgenomen. Waarom mogen de Palestijnen dat niet?

Nooit wil een moslim vergeleken worden met een Jood, de Jood is immers de vijand en moet verdelgd worden (from the river...).

Maar zodra het uitkomt, dan wel.
Ook al is het in een totaal onvergelijkbare hersenkronkel.
1947-2016
  woensdag 18 maart 2026 @ 18:40:33 #212
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220373986
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ons recht op hun terugkeer ook?
Please.

Blijkbaar is het allemaal niet zo compatible met elkaar. Die moslims en de rest.
En dan is het de moslim betaamd om vooral niet te kijken naar zichzelf, maar wild om zich heen te slaan en alle anderen de schuld te geven. Projectie, takiyya, leugens... En zodra je ze aanspreekt, gaan ze nog harder, want de eer is aangetast.

Als je zo staat in het leven, dat iedereen maar standaard respect moet tonen naar je, terwijl je je gedraagt als een narcistisch agressief kutkind en niemand dat accepteert van je, kan je maar beter gewoon vertrekken.

Dit is geen plek voor je.
1947-2016
pi_220374026
Nationale aanpak tegen moslims.
Vakman pur sang
pi_220374035
Dit topic is het bewijs dat zo’n centrum best zinvol kan zijn. Helpt om elkaar wat beter te begrijpen.
  FOK!Fotograaf woensdag 18 maart 2026 @ 19:05:04 #215
364681 over_hedge
pi_220374176
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Gematigde moslims zijn eerder de uitzondering in de wereld. Anders ben je namelijk niet een 'ware moslim' voor de rest. En daar wringt de schoen ook.
Bij iedere aanslag weer: waar is een voor aanstaand lid van de moslim maatschappij die opstaat en zegt: kappen met die shit?
Bij iedere homo vervolging, Joden aanslag of stuk vandalisme weer: 1 imam gezien die ronduit dat gedrag veroordeeld?

En het zal vast geen homogene groep zijn, maar je bent hier wel als groep in de minderheid en in alle negatieve statistieken sta je aan de top.

:') Gestopt met lezen na Gematigde moslims zijn eerder de uitzondering
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:08:06 #216
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220374197
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:36 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Heb je hetzelfde probleem met het CIDI? Ik noem CIDI omdat ik niet veel andere clubs die dit doen ken.

Deze club wil discriminatie tegen moslims verminderen, en dat vinden sommigen hier een slecht idee omdat ze allemaal toch terrorist in spé zijn ofzo. Dat laat juist zien waarom zo’n centrum recht van bestaan heeft.

Als dit doorgaat wordt dit gewoon een clubje om hun gewoontes/meningen/eisen door te drukken onder het mom van "discriminatie". Dat kan ik je op een blaadje geven. Enge ontwikkeling is dat. Wel raar dat bepaalde mensen veel ageren tegen het CIDI maar zo'n zelfde clubje voor moslims blijkbaar wel gewenst is door exact dezelfde mensen. :')
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:12:51 #217
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220374229
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:36 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het Cidi wordt niet via het ministerie bekostigd. Dat is dus onvergelijkbaar.
quote:

Als er speciale clubjes voor speciale groepjes worden opgericht, dan erodeert dat de rechtsstaat. En aangezien ik graag wél in een beschaafd en seculier land woon vind ik dat uiteraard bezwaarlijk.
Dat hele 'waar heb je last van'-frame vind ik daarom ook nogal dommig.
Life is what you make it.
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:13:43 #218
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220374241
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:05 schreef over_hedge het volgende:

[..]
De meerderheid van de moslims heeft aartsconservatieve ideeën vergelijkbaar of nog erger dat de paar zwarte kousen gemeentes die er nog over zijn. Daar is dus niks gematigd aan. Kan je wel je huilsmilie plaatsen. Maar dat is gewoon de realiteit.
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:39:21 #219
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220374497
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:05 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Verrassend weer.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:13 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
De meerderheid van de moslims heeft aartsconservatieve ideeën vergelijkbaar of nog erger dat de paar zwarte kousen gemeentes die er nog over zijn. Daar is dus niks gematigd aan. Kan je wel je huilsmilie plaatsen. Maar dat is gewoon de realiteit.
Kan het niet beter verwoorden dan dit.
1947-2016
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:42:15 #220
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220374539
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 19:08 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Als dit doorgaat wordt dit gewoon een clubje om hun gewoontes/meningen/eisen door te drukken onder het mom van "discriminatie". Dat kan ik je op een blaadje geven. Enge ontwikkeling is dat. Wel raar dat bepaalde mensen veel ageren tegen het CIDI maar zo'n zelfde clubje voor moslims blijkbaar wel gewenst is door exact dezelfde mensen. :')
Dat valt nog te bezien. Het staat en valt met de kaders en de definities. Het kan natuurlijk ook helpend zijn als die goed worden opgesteld, zodat we van een hoop gesteggel en valse alarms af gaan zijn.
  woensdag 18 maart 2026 @ 19:43:43 #221
117098 Hathor
Effe niet
pi_220374563
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

The silent majority is irrelevant.

Google die maar eens.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220374777
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:37 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Wat versta jij onder gematigd?
Iemand die helemaal niks met de islam heeft, maar toch overal en nergens moslims wilt verdedigen.

Wil jij moslims verdedigen? Zo niet, dan ben je geslaagd voor je examen als racist :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220374844
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2026 16:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Situatie 1:

Joden zijn in Europa zonder enige aanleiding op basis van rassentheorieën en complotmeuk stukje bij beetje verstoten uit de samenlevingen, gedegradeerd tot tweederangsburgers en daarna gedeporteerd naar vernietigingskampen of zoals in Oost-Europa per dorpje in zeer grote getale geëxecuteerd in bossen en weilanden en in massagraven gegooid.

Situatie 2:

Arabieren in het gebied dat nu Israël, de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever is hebben decennialang Joodse gemeenschappen zitten terroriseren met intimidatie en geweld, waarbij er zelf met Nazi-Duitsland is gecollaboreerd om de Holocaust daar te herhalen als Hitler klaar was met Europa.

Toen het VN-verdelingsplan in 1947 werd geïntroduceerd door de VN, accepteerden de Joden in het Britse Mandaatgebied dit meteen, Arabieren verworpen dit en begonnen nadien een burgeroorlog met bomaanslagen en het aanvallen van Joodse gemeenschappen. Deze burgeroorlog werd verloren door de Arabieren, die massaal op de vlucht sloegen en zijn verdreven toen om de omringende Arabische en Islamitische landen de aanval opende op het net opgerichte Israël.

Situatie 1 is een verschrikking en daar is herstel en rectificatie noodzakelijk. Situatie 2 is een geval van 'play stupid games, win stupid prizes'. Er na de Tweede Wereldoorlog ook honderduizenden etnische Duitsers verdreven uit Oost-Europese landen, die krijgen ook geen herstel of rectificatie. Arabieren die zelf een burgeroorlog beginnen en verliezen en bovendien al decennialang bezig waren Joden te treiteren hebben gegokt en verloren. Zij kunnen hun leven elders gaan opbouwen :W .
Ja het is voor palestijnen natuurlijk minder erg dat ze uit hun eigen huizen door een horde joden uit Polen en Oekraïne zijn verjaagd en vermoord. Ze hadden ook op een trein gezet moeten worden om een geldige claim te kunnen doen op hun bezittingen.

Krankzinnig
pi_220374873
quote:
img]https://fokstatic.nl/p/2s.gif[/img] Op woensdag 18 maart 2026 19:12 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Het Cidi wordt niet via het ministerie bekostigd. Dat is dus onvergelijkbaar.
CIDI krijgt geld van Bureau Maror, wat betaalt wordt door het de Nederlandse overheid. Prima vergelijkbaar dus.

Maargoed, het gaat niet om het CIDI, zoals ik aangaf is het maar een voorbeeld.

quote:
Als er speciale clubjes voor speciale groepjes worden opgericht, dan erodeert dat de rechtsstaat. En aangezien ik graag wél in een beschaafd en seculier land woon vind ik dat uiteraard bezwaarlijk.
Dat hele 'waar heb je last van'-frame vind ik daarom ook nogal dommig.
Tja, je geeft duidelijk aan dat je specifiek een probleem hebt met dit centrum, niet met zo’n centrum in het algemeen. Anderen dat misgunnen vind ik juist nogal dommig. Andere mensen denken anders over dingen dan jij, dat hoort ook bij een beschaafd en seculier land.
pi_220374941
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 20:00 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Iemand die helemaal niks met de islam heeft, maar toch overal en nergens moslims wilt verdedigen.

Wil jij moslims verdedigen? Zo niet, dan ben je geslaagd voor je examen als racist :P
Daar lijkt het wel op idd.
pi_220374995
quote:

[..]

Beetje als of ik de KKK neem en door de daden van de kkk (die zeggen christelijk te zijn) Alle christen op 1 hoop te gooien als gevaarlijke gekken.
Maar ik dan ook niet dat de meeste christenen achter het gedachtegoed van de KKK staan :?

Ik ben de vergelijking echt helemaal kwijt.
pi_220375220
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:48 schreef beefkeek het volgende:
Dit topic is het bewijs dat zo’n centrum best zinvol kan zijn. Helpt om elkaar wat beter te begrijpen.
Nee, dat kan ook niet de bedoeling zijn want als je moslims goed begrijpt begrijp je ook wat voor enorm probleem ze vormen.
  woensdag 18 maart 2026 @ 20:47:39 #228
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220375259
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 20:06 schreef beefkeek het volgende:

[..]
CIDI krijgt geld van Bureau Maror, wat betaalt wordt door het de Nederlandse overheid. Prima vergelijkbaar dus.

Maargoed, het gaat niet om het CIDI, zoals ik aangaf is het maar een voorbeeld.
[..]
Tja, je geeft duidelijk aan dat je specifiek een probleem hebt met dit centrum, niet met zo’n centrum in het algemeen. Anderen dat misgunnen vind ik juist nogal dommig. Andere mensen denken anders over dingen dan jij, dat hoort ook bij een beschaafd en seculier land.
Uhm...begrip moeten hebben voor de Hel?

Nu niet, nooit niet. Niet bij christenen, niet bij moslims... die spirituele SM-porno verziekt en heeft al eeuwen levens verziekt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220375330
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 20:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, dat kan ook niet de bedoeling zijn want als je moslims goed begrijpt begrijp je ook wat voor enorm probleem ze vormen.
Ik ken toch aardig wat collega’s die moslim zijn waar niets mis mee is. Die ongefundeerde generalisaties zijn nergens voor nodig.
pi_220375586
quote:

[..]
Ja alle geloven kut vind ik al een beter standpunt dan 1 geloof er uit pakken. Hele kleine groep van dat geloof uitvergroten wat het geloof op een verkeerde manier gebruikt voor hun terror en daarom maar alle moslims op 1 hoop stoppen.

Beetje als of ik de KKK neem en door de daden van de kkk (die zeggen christelijk te zijn) Alle christen op 1 hoop te gooien als gevaarlijke gekken.
De ''verkeerde manier'' hangt maar af van welke kant je het bekijkt. Zo'n kleine groep is het eigenlijk niet, en dan nog is de grote van die groep vrij irrelevant; de meerderheid vaart schaapachtig mee zonder enkele vorm van zelfreflectie of twijfel over de intenties van de islam zelf.

En dan nog, naast terreur, zijn er tal van verschillen (maatschappelijk/cultureel) die voor onoverkoombare problemen zorgen waarbij de verschillen in zienswijze wat betreft eer, respect, zwak/sterk, zelfreflectie, schuldbewustzijn, sociale druk & dwang en de rechtvaardiging/motivatie van geweld hele belangrijke zijn.

En dit laatste, dit kan men toeschuiven aan een groep waarbij men met gemak kan stellen dat dit absoluut niet bij de ''kleine'' hoort.
pi_220375608
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:00 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik ken toch aardig wat collega’s die moslim zijn waar niets mis mee is. Die ongefundeerde generalisaties zijn nergens voor nodig.
Hij zegt ''als je moslims goed begrijpt'', niet of je collega's hebt die moslim zijn ''waar niets mis mee is''.
pi_220375900
quote:
4s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:23 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Hij zegt ''als je moslims goed begrijpt'', niet of je collega's hebt die moslim zijn ''waar niets mis mee is''.
Dit hele topic staat bol van generalisaties. Dan zal ik ze wel niet goed begrijpen.

Of misschien is mijn startpunt niet dat ze allemaal kut zijn.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:51:08 #233
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220375903
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 20:04 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ja het is voor palestijnen natuurlijk minder erg dat ze uit hun eigen huizen door een horde joden uit Polen en Oekraïne zijn verjaagd en vermoord. Ze hadden ook op een trein gezet moeten worden om een geldige claim te kunnen doen op hun bezittingen.

Krankzinnig
Dit is wel bijzonder. Want je zegt dit dus over mensen die precies dit met de Joodse gemeenschappen wilden doen en juist daarom een oorlog startte. Wat vind je daar dan van? Dat weten we natuurlijk allemaal wel. Zo werkt het in de Islam, zelf gebieden innemen, mensen onderdrukken, verdrijven of erger. En gaan jammeren als er wordt teruggevochten.

Play stupid games, win stupid prizes. :W

Oh, en die Joden uit Polen en Oekraïne (Asjkenazische Joden) zijn inheems in dit gebied:

Bron
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:55:40 #234
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220375942
quote:

[..]
Contact op de werkvloer is natuurlijk altijd een beetje geforceerd. Je doet toch je best met mensen door een deur kunnen en komt er om je geld te verdienen. Velen laten daar simpelweg niet het achterste van hun tong zien. Ik zou in elk geval niet op basis van goed contact met Islamitische collega's je beelden over de Islam laten beïnvloeden.
pi_220375994
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Contact op de werkvloer is natuurlijk altijd een beetje geforceerd. Je doet toch je best met mensen door een deur kunnen en komt er om je geld te verdienen. Velen laten daar simpelweg niet het achterste van hun tong zien. Ik zou in elk geval niet op basis van goed contact met Islamitische collega's je beelden over de Islam laten beïnvloeden.
Tja, datzelfde kan ik ook over jou en je Israëlische vrienden en collega’s zeggen, zoals je in het andere topic eerder aangaf. Het werkt twee kanten op.

Misschien goed je horizon te verbreden, misschien verbazen mensen je nog.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:05:01 #236
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220376023
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:01 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Tja, datzelfde kan ik ook over jou en je Israëlische vrienden en collega’s zeggen, zoals je in het andere topic eerder aangaf. Het werkt twee kanten op.

Dat mag hoor. Ik zou het ook vreemd vinden als je een Israëlische collega had en op basis daarvan je mening over Israël zou baseren, dan ben je nogal erg beïnvloedbaar op basis van een weinig zeggende interactie op microniveau.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:13:22 #237
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220376076
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ook typisch de plek om je volledig gedeisd te houden. Ofwel takiyya.
1947-2016
pi_220376085
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat mag hoor. Ik zou het ook vreemd vinden als je een Israëlische collega had en op basis daarvan je mening over Israël zou baseren, dan ben je nogal erg beïnvloedbaar op basis van een weinig zeggende interactie op microniveau.
Mijn startpositie is niet dat moslims zijn zoals hier aangegeven wordt, dat zal wel meespelen.

Beetje alsof het niet uitmaakt wat iemands achtergrond of geloof is. Wordt de wereld wel een stukje makkelijker van.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:24:25 #239
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220376170
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:14 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Mijn startpositie is niet dat moslims zijn zoals hier aangegeven wordt, dat zal wel meespelen.

Beetje alsof het niet uitmaakt wat iemands achtergrond of geloof is. Wordt de wereld wel een stukje makkelijker van.
Dat kan en mag natuurlijk. Veel Westerlingen hebben nogal een naïeve houding ten opzichte van de Islam en als men dan een of twee goede contacten heeft met Islamtische collega's, kijkt men zelfs een stuk positiever naar de Islam.

Ik vind dat nogal kort door de bocht. Je moet met name kijken naar bredere sentimenten en daartussen kunnen best goede en leuke mensen zitten, dat heeft mbt moslims ook niemand hier nog willen beweren. Alleen dit doet dus niets af aan die bredere sentimenten in een cultuur en/of religie, die blijven gewoon bestaan.
pi_220376179
quote:

[..]
Ik ken ook aardig wat moslims waar niet zoveel mis mee is, en met sommigen is het zelfs goed bier drinken. Maar al dat soort clubjes waarmee 'verbinding' gezocht moet worden, die zijn allemaal aan het islamiseren.

En is er echt helemaal niets mis mee? Kiezen ze bij een conflict net zo makkelijk voor de niet moslims? Zeggen ze: natuurlijk verdedig ik jouw vrijheid van godsdienst ook en dus mag jij de profeet afbeelden, bespoteen en de koran verbranden? Dragen hun dochters hoefddoeken?
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:29:55 #241
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220376217
quote:

[..]

Als het niet uitmaakt wat iemand achtergrond is, waarom worden anderen dan moslims dan als minderwaardig gezien? Waarom bestaan dan de termen kuffar en jizha?

Waarom worden westerse vrouwen dan als hoeren gezien?
Waarom mogen homo's dan belaagd en weggepest worden?
Waarom mogen westerse oma's dan beroofd worden?
Waarom is een westerse juwelier zn leven niet zeker?
Waarom dan zo intolerant tegen alles wat anders is?

In landen waar moslims de bepalende factor zijn, is het helemaal erg. Waarom kan de islam dat niet: doen 'alsof het niet uitmaakt wat iemands achtergrond of geloof is'?
1947-2016
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:35:23 #242
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220376253
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ken ook aardig wat moslims waar niet zoveel mis mee is, en met sommigen is het zelfs goed bier drinken. Maar al dat soort clubjes waarmee 'verbinding' gezocht moet worden, die zijn allemaal aan het islamiseren.

En is er echt helemaal niets mis mee? Kiezen ze bij een conflict net zo makkelijk voor de niet moslims? Zeggen ze: natuurlijk verdedig ik jouw vrijheid van godsdienst ook en dus mag jij de profeet afbeelden, bespoteen en de koran verbranden? Dragen hun dochters hoefddoeken?
En ook al zegt men dit, in hoeverre is het gemeend. Dat je de profeet mag bespotten zullen weinigen zeggen wat al meteen al iets zegt over de Islamitische culturen. Daarom kiezen veel op het eerste oog gematigde moslims ook als puntje bij paaltje komt de kant van hun radicalere of zelfs extremistische geloofsgenoten. Zie bijvoorbeeld, een recent onderzoek uit het VK:
quote:
Worlds Apart: British Muslim Attitudes on the Iran Conflict

A new report by Policy Exchange, Worlds Apart: British Muslim Attitudes on the Iran Conflict, reveals that recent developments in the Middle East are being viewed differently by Muslims in the UK when compared with the wider public.

British Polling Council (BPC) member JL Partners polled a nationally representative UK sample of 2,223 adults, as well as an additional sample of 1,031 Muslims in the UK. Respondents were asked about their views on the military strikes in Iran, the role of UK foreign policy, and their attitudes towards prominent countries in current-day international geopolitics. The fieldwork dates for the survey were 2 – 13 March 2026, with respondents being recruited using an online panel.

While 14% of the general population believed that Iran was not a significant threat before the US-Israel airstrikes, this rises to 45% for British Muslims. Compared to the general population, British Muslims are more likely to cite gaining control of oil supplies as a motive behind the military action against Iran (40% / 15%) and far more likely to consider the strikes as ‘definitively wrong’ (50% / 17%). There is a profound divergence in how events and developments are being interpreted.

Beyond the Iran conflict, the survey found that British Muslims also have a broadly different view of the world order and the international system. While 8% of people in the UK view Iran favourably, this rises to nearly two in five people – 39% – among British Muslims. Muslims in the UK have much warmer attitudes towards Iran than towards the United States and Israel, as well as Saudi Arabia. It is worth noting that US is far from popular with the wider population, with only 23% having a favourable view of the country (and 40% having an unfavourable view).

Looking further afield, British Muslims are dramatically less hostile towards both China and Russia when compared with the general public. While 8% of the wider population have a favourable view of Russia, this rises to 29% for British Muslims. Fifteen per cent of the general population have a favourable view of China, rising to 38% for British Muslims. This exposes a certain British Muslim scepticism of Western geopolitics, holding relatively favourable views towards countries which could be perceived as having hostile anti-West regimes. British Muslims are younger, on average, than the UK general population. While younger generations are traditionally linked to stronger forms of disillusionment with Western geopolitics, hostility towards the US and Israel – as well as support for Iran – is significantly greater among UK Muslims of all ages than the youngest group of the wider public in the analysis (18–25-year-olds).

There is considerable public interest in the Iran conflict. Most of the British public is following events closely, with nearly two-thirds of respondents reporting this – which is very high for a foreign policy issue and the fact that the UK has not been directly involved in the strikes on Iran. British Muslims are even more engaged, with 81% saying they are following the Iran conflict closely. Compared to the wider public, the relatively youthful British Muslim population are more likely to digest information and material on the conflict from channels such as Qatar-headquartered Al Jazeera, social media platforms such as TikTok and Instagram, and podcasts/YouTube commentators.
Uiteindelijk blijft trouw van veel moslims in eerste instantie aan de bredere 'Ummah', daarna aan het herkomstland van de (groot)ouders en daarna pas aan het land waar men woont. Als men dit überhaupt al voelt, want net iets te veel hebben niet zoveel met de Westerse cultuur.
pi_220376326
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat kan en mag natuurlijk. Veel Westerlingen hebben nogal een naïeve houding ten opzichte van de Islam en als men dan een of twee goede contacten heeft met Islamtische collega's, kijkt men zelfs een stuk positiever naar de Islam.

Ik vind dat nogal kort door de bocht. Je moet met name kijken naar bredere sentimenten en daartussen kunnen best goede en leuke mensen zitten, dat heeft mbt moslims ook niemand hier nog willen beweren. Alleen dit doet dus niets af aan die bredere sentimenten in een cultuur en/of religie, die blijven gewoon bestaan.
Wie heeft het over 1 of 2?

Ik wil zeker niet ontkennen dat er problemen zijn. Feit is wel dat er ongeveer 1 miljoen moslims zijn in Nederland, die kun je niet negeren of van doen alsof het er niet toe doet. Dat zorgt juist voor nog verdere polarisatie.

Er is helemaal niets op tegen als een aantal mensen zo'n centrum op willen zetten. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het misschien zorgt voor begrip (van beide kanten), waar het antwoord op is dat het niet begrepen hoeft te worden. Tja, dan ben je wel klaar.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb geen idee. Mijn punt is dat hier in het topic alle moslims als een probleem gezien worden. Die generalisatie heb ik moeite mee.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als het niet uitmaakt wat iemand achtergrond is, waarom worden anderen dan moslims dan als minderwaardig gezien? Waarom bestaan dan de termen kuffar en jizha?

Waarom worden westerse vrouwen dan als hoeren gezien?
Waarom mogen homo's dan belaagd en weggepest worden?
Waarom mogen westerse oma's dan beroofd worden?
Waarom is een westerse juwelier zn leven niet zeker?
Waarom dan zo intolerant tegen alles wat anders is?

In landen waar moslims de bepalende factor zijn, is het helemaal erg. Waarom kan de islam dat niet: doen 'alsof het niet uitmaakt wat iemands achtergrond of geloof is'?
Stel die vragen aan dat centrum als het er is? Je realiseert je dat jij (en een aantal anderen) in dit topic moslims vooral als minderwaardig neerzetten met als uitleg "want zij doen het ook". Daar win je toch helemaal niets mee?
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:55:23 #244
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220376416
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:44 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Wie heeft het over 1 of 2?

Ik wil zeker niet ontkennen dat er problemen zijn. Feit is wel dat er ongeveer 1 miljoen moslims zijn in Nederland, die kun je niet negeren of van doen alsof het er niet toe doet. Dat zorgt juist voor nog verdere polarisatie.

Er is helemaal niets op tegen als een aantal mensen zo'n centrum op willen zetten. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het misschien zorgt voor begrip (van beide kanten), waar het antwoord op is dat het niet begrepen hoeft te worden. Tja, dan ben je wel klaar.
[..]
Ik heb geen idee. Mijn punt is dat hier in het topic alle moslims als een probleem gezien worden. Die generalisatie heb ik moeite mee.
[..]
Stel die vragen aan dat centrum als het er is? Je realiseert je dat jij (en een aantal anderen) in dit topic moslims vooral als minderwaardig neerzetten met als uitleg "want zij doen het ook". Daar win je toch helemaal niets mee?
Je lult er dus over heen en wijst naar een ander. Verrassend weer.
Blijkbaar raak ik iets. Als je niet met de nek aangekeken wil worden, zie de rest zelf dan niet als minderwaardig. Zolang 'kuffar' en 'jizha' nog gebezigd worden, hoef je niet te zeuren om een eerlijke plek in deze maatschappij. Want deze maatschappij is gebaseerd op tolerantie en gelijkheid en niet op intolerantie en onderwerping.

En om die tolerantie te beschermen, dien je intolerant te zijn naar intolerantie. En laat dat nu net de kern zijn van de islam met die termen: islam is het enige ware en de rest moet onderworpen worden.

Dus ga geen zand in de ogen strooien met 'vraag het aan ze als het er is' en weer naar een ander te wijzen. Ik vraag het aan jou, als reflectie, om over na te denken en om antwoord op te geven.
1947-2016
pi_220376501
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je lult er dus over heen en wijst naar een ander. Verrassend weer.
Blijkbaar raak ik iets. Als je niet met de nek aangekeken wil worden, zie de rest zelf dan niet als minderwaardig. Zolang 'kuffar' en 'jizha' nog gebezigd worden, hoef je niet te zeuren om een eerlijke plek in deze maatschappij. Want deze maatschappij is gebaseerd op tolerantie en gelijkheid en niet op intolerantie en onderwerping.

En om die tolerantie te beschermen, dien je intolerant te zijn naar intolerantie. En laat dat nu net de kern zijn van de islam met die termen: islam is het enige ware en de rest moet onderworpen worden.

Dus ga geen zand in de ogen strooien met 'vraag het aan ze als het er is' en weer naar een ander te wijzen. Ik vraag het aan jou, als reflectie, om over na te denken en om antwoord op te geven.
In elk geloof heb je mensen die meer gematigd zijn en mensen die hardliners zijn. Dit soort gedachten heb je ook in een aantal stromingen in het christendom. Toegegeven, die stromingen heb je meer in andere landen dan in Nederland, maar het hele "mijn geloof is het enige juiste en de rest is minderwaardig" heb je in elk geloof.

Ik weet niet hoeveel procent van de praktiserende moslims in Nederland er op die manier in staan. Voor mijn gevoel is een significant deel prima onderdeel van de Nederlandse maatschappij. Dat deel benadeel je ook op het moment dat je het hebt over alle moslims.

Overigens is het absoluut niet bedoelt om overheen te lullen ofzo, het was een oprechte opmerking. Als dat centrum er is (wat er daadwerkelijk gaat komen zo lijkt het: waarom kunnen er dan geen vragen gesteld worden?

Het gebrek aan ruimte en begrip voor elkaar zorgt voor verdere polarisatie, wat weer zorgt voor meer hardliners. Dat moet je juist niet willen. Natuurlijk moet je er zorg voor dragen dat dat centrum geen broedplaats voor verdere polarisatie wordt, maar dat geldt voor zoveel van dat soort plekken.
pi_220376576
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:44 schreef beefkeek het volgende:

Het wordt niet rooskleuriger naarmate je het beter begrijpt.
quote:
Nee hoor. Nederlandse moslims zijn gemiddeld een stuk leuker dan de islam. Maar je weet het niet he? Geen idee zelfs. Je moet een moslim wel behoorlijk goed kennen voor je zeker weet dat het er een van ons is en niet van de islamiseerders.
pi_220376737
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:01 schreef beefkeek het volgende:

[..]

Hoe herken ik trouwens Israëlische collega's :?

Asking for a friend.

(overigens wel grappig dat je maar even hoeft te drukken om de laag eronder tevoorschijn te halen)
pi_220376748
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:10 schreef beefkeek het volgende:

[..]

Het gebrek aan ruimte en begrip voor elkaar zorgt voor verdere polarisatie, wat weer zorgt voor meer hardliners. Dat moet je juist niet willen. Natuurlijk moet je er zorg voor dragen dat dat centrum geen broedplaats voor verdere polarisatie wordt, maar dat geldt voor zoveel van dat soort plekken.
Aardig zijn want anders ben je terroristen aan het kweken. Het is dat ik beter weet, maar het heeft wel wat tragikomisch.
pi_220376751
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 23:55 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Hoe herken ik trouwens Israëlische collega's :?

Asking for a friend.
Weet ik niet, daar heeft Howard het eerder over gehad in een ander topic. Daarom noemde ik 't.

quote:
(overigens wel grappig dat je maar even hoeft te drukken om de laag eronder tevoorschijn te halen)
Hoe bedoel je?
pi_220376814
quote:

[..]

Laat dat nu net de startpositie van de meeste moslims zijn, en -mind you- dit wordt letterlijk vanaf de geboorte met de paplepel zo ingegoten; geloven dat jouw religie de laatste en daardoor enige ware goddelijke openbaring is maakt alles en iedereen anders per definitie minderwaardig.
En als je dat inziet, misschien begrijp je dan dat de wereld juist niet makkelijker wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')