Volgens mij is dit al een aantal jaren duidelijk, benieuwd naar de plannen voor de kleinere modulaire reactoren.quote:EU-Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft de afkeer van kernenergie een strategische fout genoemd. Europa had een betaalbare bron van emissiearme elektriciteit nooit de rug moeten toekeren, zei Von der Leyen tijdens de tweede internationale top over kernenergie in Boulogne-Billancourt, nabij Parijs.
"We zijn getuige van een wereldwijde heropleving van kernenergie, en de EU wil daar deel van uitmaken. Daarom ontwikkelt de Commissie een nieuwe strategie voor kleine modulaire reactoren. Deze technologie moet begin jaren 2030 operationeel zijn en naast conventionele kerncentrales een belangrijke rol spelen in de energievoorziening. Bovendien zal de EU in de toekomst het risico voor particuliere investeerders garanderen tot een bedrag van ¤ 200 miljoen", legde Von der Leyen uit.
De gastheer van de conferentie, de Franse president Macron, pleitte in dit kader voor verbeterde grensoverschrijdende samenwerking. Hij bepleitte een markt voor het vrije verkeer van koolstofvrije elektriciteit, ongeacht of deze werd opgewekt door wind-, zonne- of kernenergie.
Bron
Kerncentrale (@Gemini-AI-impressie)
Bij Rutte zien we dat nu al daar hebben we geen 200 jaar voor nodigquote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:51 schreef Richestorags het volgende:
Indirect krijgen we nu de bevestiging te zien van wat voor rampzalige president Merkel was. Het gaat nog een stap te ver om haar openlijk af te vallen, het heeft ook weinig zin gezien zij geen zelfreflectie heeft. Tweehonderd jaar later zal ze natuurlijk als een rampzalige leider te boek staan.
Ze was geen president.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:51 schreef Richestorags het volgende:
Indirect krijgen we nu de bevestiging te zien van wat voor rampzalige president Merkel was.
Precies, niet eens een proces, wij hebben op internet al genoeg bewijs gezien!quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Als dat nou haar enige blunder was …….
En laten we het nu eens over haar integriteit hebben …..
En de financiële handel en wandel…..
Rechtstreeks naar de gevangenis en nooit meer los laten
Samen met alle accountants!!11!quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Die was minder geliefd. Merkel wordt nog iets te graag gepresenteerd als voorbeeld van vrouwelijk leiderschap (wat natuurlijk een heel dom voorbeeld is).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Bij Rutte zien we dat nu al daar hebben we geen 200 jaar voor nodig
Net als die Arden van Nieuw-Zeeland, die nu dat land ontvlucht isquote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die was minder geliefd. Merkel wordt nog iets te graag gepresenteerd als voorbeeld van vrouwelijk leiderschap (wat natuurlijk een heel dom voorbeeld is).
Integendeel. Dat we het op dit continent zo goed hebben is grotendeels daaraan te danken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:43 schreef Metalfrost het volgende:
De hele Europese Unie was een strategische fout.
Maar weet je @Isdatzo, dit zijn wel de berichten die dat beeld versterken. En dar zijn er de laatste tijd nogal veel.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Integendeel. Dat we het op dit continent zo goed hebben is grotendeels daaraan te danken.
Niemand zegt dat de EU perfect is. Er gaat meer dan genoeg fout, maar zonder de EU hadden we het ook hier in Nederland een heel stuk slechter gehad.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar weet je @:isdatzo, dit zijn wel de berichten die dat beeld versterken. En dar zijn er de laatste tijd nogal veel.
Welk wanbeleid precies? De EU beslist niet over het sluiten van kerncentrales.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:58 schreef FlippingCoin het volgende:
het probleem is dat die mensen in de EU zo ver afstaan van de gewone man dat ze niet afgestraft worden voor wanbeleid.
ik haakte in op de discussie voor mij pikkebaasquote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welk wanbeleid precies? De EU beslist niet over het sluiten van kerncentrales.
Ze kunnen bij de Europese en de nationale verkiezingen gewoon het EU beleid afstraffen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ik haakte in op de discussie voor mij pikkebaas
Dat alles naar de gallemiezen gaat ook.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Integendeel. Dat we het op dit continent zo goed hebben is grotendeels daaraan te danken.
nou zo zie ik dat niet, eerder als een falende democratiequote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze kunnen bij de Europese en de nationale verkiezingen gewoon het EU beleid afstraffen.
Dan veel mensen dat vervolgens niet doen is hun eigen verantwoordelijkheid.
Dat weet ik, dat weet jij, maar de laatste maanden lijkt het er wel steeds meer op dat er onwil aan het werk is geweest waarom we nu in de situatie zitten waarin we zittenquote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niemand zegt dat de EU perfect is. Er gaat meer dan genoeg fout, maar zonder de EU hadden we het ook hier in Nederland een heel stuk slechter gehad.
Vraag die gewone man op straat eens of hij een kerncentrale naast zijn dorp wil.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:30 schreef Kottnauer het volgende:
Interessante waarneming dat baas van Europa vijftien jaar later tot dezelfde conclusie komt als de gewone man op de straat.
Over wat heb je het concreet? Want dit is nationaal beleid.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat weet ik, dat weet jij, maar de laatste maanden lijkt het er wel steeds meer op dat er onwil aan het werk is geweest waarom we nu in de situatie zitten waarin we zitten
Ja, ik heb het gevraagd. Geen probleem zei hij.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vraag die gewone man op straat eens of hij een kerncentrale naast zijn dorp wil.
Wel in een ander dorp natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:32 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ja, ik heb het gevraagd. Geen probleem zei hij.
Nou, nu lijkt er bijvoorbeeld een stuk meer mogelijk op gebied van migratie dan eerst werd gedacht. De ban op brandstofmotoren, LNG, waterstof. Dat springt me zo snel te binnen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Over wat heb je het concreet? Want dit is nationaal beleid.
De wal keert het schip.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou, nu lijkt er bijvoorbeeld een stuk meer mogelijk op gebied van migratie dan eerst werd gedacht. De ban op brandstofmotoren, LNG, waterstof. Dat springt me zo snel te binnen.
Allemaal zaken waar veel kritiek op is en was.
Het lijkt me, zonder gekkigheid, prachtig om te zien. Ik hou van dat soort technologisch hoogstaande projecten.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vraag die gewone man op straat eens of hij een kerncentrale naast zijn dorp wil.
De angst voor kernenergie is grotendeels terecht in een land als Nederland, maar het is wel gebaseerd op voornamelijk Chernobyl wat natuurlijk vooral een probleem in de Sovjet structuur en organisatie was.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het lijkt me, zonder gekkigheid, prachtig om te zien. Ik hou van dat soort technologisch hoogstaande projecten.
De kans dat het misgaat is ook klein zolang je een bewezen en gekend type centrale bouwt, en nooit kortzichtig kostenbesparen boven veiligheid stelt.
In dit geval is het matige 'we're sorry' om maar geen harde verantwoordelijkheid te hoeven afleggen waardoor niemand van de verantwoordelijken zich gedwongen voelt de boel daadwerkelijk aan te pakken. Begin jaren 30. Kom op jongons.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:18 schreef MoreDakka het volgende:
Het is in ieder geval een stap voorwaarts dat de fout toegegeven wordt, dat zie je niet altijd met dit soort dingen.
Indirect? Nog al direct.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:51 schreef Richestorags het volgende:
Indirect krijgen we nu de bevestiging te zien van wat voor rampzalige president Merkel was. Het gaat nog een stap te ver om haar openlijk af te vallen, het heeft ook weinig zin gezien zij geen zelfreflectie heeft. Tweehonderd jaar later zal ze natuurlijk als een rampzalige leider te boek staan.
Sommige dingen moet je aan de samenleving over laten en niet uit je utopie willen doordrammen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:
. Je gaat haast denken dat veel van de kritiek op Europa dat is weggezet als anti eu klets en conservatief blijven hangen in het verleden toch waar bleken te zijn.
In Borssele is een vrij grote groep voor. En een net zo grote groep tegen. Vrij ambigu dus.quote:
Zo vaak hoor ik dat niet meer als argument.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:14 schreef Haushofer het volgende:
MaAr DENk tOCh aAN FukuSHIma en TSjerNoByL %%%¤#@!!&**%!!!!
Nieuwe centrales openen heeft geen zin meer. Duitsland kan misschien centrales heropenen, maar ik weet niet of dat logistiek en technisch haalbaar is.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sommige dingen moet je aan de samenleving over laten en niet uit je utopie willen doordrammen.
Managen, niet pushen.
Maar wat gaan we er aan doen dan? Weer starten met bouwen? Relatief nieuwe weer opstarten?
Wetgevingen bedenken uit utopie is per definitie geen realisismequote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nieuwe centrales openen heeft geen zin meer. Duitsland kan misschien centrales heropenen, maar ik weet niet of dat logistiek en technisch haalbaar is.
En er is weinig mis met wet en regelgeving te bedenken met een visie en met her oog op de toekomst, maar dan moet het wel realistisch zijn.
Dat zijn vaak "gemaakte" redenen en allerhande overwegingen die im schwung (zijn ge)komen en daarmee zorgen dat er geen kans op is dat die centrales er konden komen. Bijkomend probleem, wat uitvoering vaakt nekt, is het NIMBY gedrag en als je niet begint het te willen, iets er ook niet zal komen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo vaak hoor ik dat niet meer als argument.
Meeste wat ik hoor:
- relatief duur (budgetten worden altijd overschreden) en geen kerncentrale heeft ooit winst gemaakt
- alsnog afhankelijk van andere landen voor brandstof
- lange bouwtijd (15-20 jaar vanaf 1e plan, soms langer)
Daarin is het niet anders dan nationale politiek.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou, nu lijkt er bijvoorbeeld een stuk meer mogelijk op gebied van migratie dan eerst werd gedacht. De ban op brandstofmotoren, LNG, waterstof. Dat springt me zo snel te binnen.
Allemaal zaken waar veel kritiek op is en was en waar men al dan niet stilletjes deels of volledig op terug is gekomen.
Voor de bouw van nieuwe ben ik ook niet erg enthousiast omdat ik denk dat we betere techniek hebben.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo vaak hoor ik dat niet meer als argument.
Meeste wat ik hoor:
- relatief duur (budgetten worden altijd overschreden) en geen kerncentrale heeft ooit winst gemaakt
- alsnog afhankelijk van andere landen voor brandstof
- lange bouwtijd (15-20 jaar vanaf 1e plan, soms langer)
Ik vermoed dat men dan het stikstofspook tevoorschijn laat komen die alles in andere strategische fouten gaat verhullen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sommige dingen moet je aan de samenleving over laten en niet uit je utopie willen doordrammen.
Managen, niet pushen.
Maar wat gaan we er aan doen dan? Weer starten met bouwen? Relatief nieuwe weer opstarten?
Zeker, maar dat is best treurig vind je niet? Zeker als je zoveel kennis tot je beschikking hebt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daarin is het niet anders dan nationale politiek.
En wat betreft migratie. Heel lang was er een totale onwil bij anti-migratie partijen om wat met de Eu te doen. Dan gebeurt het ook niet.
Achteraf is het altijd mooi wonen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, maar dat is best treurig vind je niet? Zeker als je zoveel kennis tot je beschikking hebt.
Nouja tot twee jaar geleden waren de anti-migratiepartijen van "WRAAAAAAH EU SLECHT, ALLES TEGEN!!!"quote:Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Dat zijn partijen die nu meestemmen met plannen, of zelfs initiatief hebben genomen tot die plannen, die tot een jaar of twee terug ondenkbaar waren. Grotendeels organisatorisch van aard, maar onder druk word alles vloeibaar.
Kennelijk is het kwartje gevallen bij je vriendjes van de eu dat als ze zelf geen actie zouden ondernemen, ze hun fantastische niksdoenbaantje zouden kwijtraken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Achteraf is het altijd mooi wonen.
[..]
Nouja tot twee jaar geleden waren de anti-migratiepartijen van "WRAAAAAAH EU SLECHT, ALLES TEGEN!!!"
Maar kennelijk is eindelijk het kwartje gevallen dat met die houding geen migrant minder kwam.
Wel jammer, dat het nu weer kleine modulaire reactoren moeten zijn, wat ook weer een doodlopende weg is of in ieder geval voor een grote kostenstijging gaat zorgen. Maar ja, de bestaande zijn zo snel mogelijk ontmanteld, net zoals we hier de boorputten in Groningen zo snel mogelijk volgooien.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:49 schreef Jippie het volgende:
[..]
Volgens mij is dit al een aantal jaren duidelijk, benieuwd naar de plannen voor de kleinere modulaire reactoren.
Meh, het was vooral de industrie en de bankenwereld die het voor het zeggen had. Ook in de EU. Daar hebben we ook onze financiële crisis aan te danken. Dus als je mensen de schuld gaat geven, dan graag wel de juiste.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ja, snel een Nexit en de gulden weer invoeren, daarmee onze grote inkomstenbron, de Rotterdamse haven de das om doen en dan hyperinflatie. Als klein landje kunnen we dan niet eens een grote oorlog beginnen, dus worden we een derde wereld land.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:43 schreef Metalfrost het volgende:
Beetje op de Verenigde Staten doen gelijken terwijl men het statenverband ook prima in het kader van een economische gemeenschap geplaatst had kunnen zijn. Wat verder uitgebreid kon worden zodat ook Zwitserland en Noorwegen mee zouden kunnen doen én het Verenigd Koninkrijk nooit de economische ruimte had hoeven verlaten.
Maar nee hoor, soeverein met zijn allen dit dat, een centrale machthebbende positie dit dat, alles via Brussel dit dat.
En de doorgestoken kaart die Von der Leyen telkens speelt en deze heks telkens weer opnieuw de 'verkiezingsronde wint', gewoon nee, ik trap er niet in.
Verder geen staand legerHet woord naïef bereikt een geheel nieuw niveau als we het over de Europese Unie hebben.
Ja, want iedereen weet natuurlijk, dat vrouwen geen leiding kunnen geven ...quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die was minder geliefd. Merkel wordt nog iets te graag gepresenteerd als voorbeeld van vrouwelijk leiderschap (wat natuurlijk een heel dom voorbeeld is).
Je verwart het EU beleid met de klimaatalarmisten, vooral de militante tak van Greenpeace die al die wetten hebben gemaakt, specifiek Timmermans en Samsom. Want als je de bevolking gaat uit leggen hoe dat nou echt werkt, dan willen ze niet meer en ben je je kiezers kwijt. Alhoewel die politici daar vaak ook geen flauw idee van hebben. Ze willen het niet weten en slepen ons voor hun eigen belang blij de afgrond in.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Zoveelste voorbeeld van drammerig je ideologie doordrukken terwijl het overduidelijk is en was dat de realiteit ging botsen.
En dat is het zoveelste onderwerp waarop Europa bakzeil haalt de laatste tijd. Je gaat haast denken dat veel van de kritiek op Europa dat is weggezet als anti eu klets en conservatief blijven hangen in het verleden toch waar bleken te zijn.
Duitsland is het perfecte praktijkvoorbeeld van wat er gebeurt als je ideologie boven rationaliteit plaatst.
Ja, net zoals je hier op het form denkt, dat zo'n beetje alle misdrijven gepleegd worden door asielzoekers, als je de topics leest, wat natuurlijk belachelijk is.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar weet je @:isdatzo, dit zijn wel de berichten die dat beeld versterken. En dar zijn er de laatste tijd nogal veel.
Dat zijn jouw woorden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, want iedereen weet natuurlijk, dat vrouwen geen leiding kunnen geven ...
Ja, zolang de bevolking dat denkt, is het ook zo. Maar dat wil niet zeggen, dat het ook zo is of moet.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:51 schreef Peppert het volgende:
Eens, maar het nadeel van het huidige model van kerncentrales is dat het ongelooflijk veel kost en dat het jaren duurt voordat ze daadwerkelijk energie opwekken nadat de eerste schop de grond in is gegaan. Aan het einde van de levensduur zit je met een peperdure ontmanteling. Daarnaast blijf je nog met kernafval zitten dat, voor zover ik weet, honderden jaren gevaarlijk blijft (geen idee ga het niet opzoeken)? Er is innovatie nodig op dat gebied. Wie weet wat uit de hoge pet komt de komende jaren. Ik heb als nitwit geen verstand maar lees steeds vaker over kleine modulaire reactoren en ontwikkelingen met betrekking tot kerncentrales die kernafval ook kunnen gebruiken om energie op te wekken maar of dat ooit de praktijk ziet geen idee
Ik bedoel meer indirect omdat Merkel er niet direct verantwoordelijk voor wordt gehouden door von Leyen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Indirect? Nog al direct.
Afstappen van kernenergie: fout
Wir schaffen das: fout.
Het pappen en nathouden van haar geliefde rusland: fout
Dikke faal die hobbit op alle fronten.
Wiebelstroom?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor de bouw van nieuwe ben ik ook niet erg enthousiast omdat ik denk dat we betere techniek hebben.
Maar de oude zo snel dicht gooien puur vanwege paniek over Fukushima, was gewoon oerdom van de Duitsers.
Niet alleen van haar landgenoten maar ze heeft er zelf toen ook voor gestemd.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:48 schreef Hexagon het volgende:
Dat was inderdaad een domme paniekmaatregel van haar landgenoten.
En nu hebben in ons eigen land niets meer te zeggen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:43 schreef Metalfrost het volgende:
Beetje op de Verenigde Staten doen gelijken terwijl men het statenverband ook prima in het kader van een economische gemeenschap geplaatst had kunnen zijn. Wat verder uitgebreid kon worden zodat ook Zwitserland en Noorwegen mee zouden kunnen doen én het Verenigd Koninkrijk nooit de economische ruimte had hoeven verlaten.
Maar nee hoor, soeverein met zijn allen dit dat, een centrale machthebbende positie dit dat, alles via Brussel dit dat.
En de doorgestoken kaart die Von der Leyen telkens speelt en deze heks telkens weer opnieuw de 'verkiezingsronde wint', gewoon nee, ik trap er niet in.
Verder geen staand legerHet woord naïef bereikt een geheel nieuw niveau als we het over de Europese Unie hebben.
Nexit en allemaal de bijstand in?quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:32 schreef Zoddie het volgende:
[..]
En nu hebben in ons eigen land niets meer te zeggen.
We stemmen niet meer voor wie de baas wordt over ons land maar wie de afdelingsmanager wordt, die dan mag kruipen voor de EU om ook maar iets voor elkaar te krijgen.
Alles is vastgezet met regeltjes en verdragen, kan geen kant op.
Bijna net zo inefficiënt als windparken op zee, als het niet waait?quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:02 schreef Pajanus het volgende:
Hmm is dit nou iets goeds of niet om in te investeren als particulier denk ik dan?
Uiteindelijk kan er relatief goedkoop in operationele kosten geproduceerd worden , betekend dit dan ook dat de energieprijzen dalen ? het zal wel niet.
Daarnaast, is het niet allang bekend dat een kerncentrale helemaal niet kostenefficient is?
De EU is prima als in open grenzen onderling, vrije handel, allerlei andere vormen van samenwerking inclusief leger.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nexit en allemaal de bijstand in?
Dus iedereen moet hun eigen EU wetten kunnen maken? Dat doen ze ook al.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:55 schreef Zoddie het volgende:
[..]
De EU is prima als in open grenzen onderling, vrije handel, allerlei andere vormen van samenwerking inclusief leger.
Maar het is teveel doorgeslagen en teveel overheid, teveel wetten en regeltjes.
Men moet landen weer meer hun eigen ding laten doen.
Het is niet het één of het ander, er is best een gulden middenweg te vinden als men maar wilt.
Nee,quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus iedereen moet hun eigen EU wetten kunnen maken? Dat doen ze ook al.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |