abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 juni 2026 @ 16:57:20 #51
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221029567
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 17:57 schreef Bzzzzp het volgende:
Gewone fiets! Gratis work-out!

Ik rij er 20 à 30 km. Per dag mee, wel met versnellingen en een riem ipv ketting want die trap ik steeds kapot 😬

Ook nog een mountainbike (met riem) en racefiets al gebruik ik de laatste vooral binnen….

Heerlijke discussie altijd! (Maar ik zet hem nooit op turbo hoor!)
scheelt dat veel, riem ipv ketting?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zaterdag 13 juni 2026 @ 17:11:41 #52
545 dop
:copyright: dop
pi_221029653
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 16:57 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
scheelt dat veel, riem ipv ketting?
Geheel afhankelijk van de kwaliteit van de riem, maar doorgaans heeft een riem een stuk minder onderhoud nodig.
Maar als je je fiets voldoende liefde geeft, schoonmaakt en een drupje olie geeft, dan loopt een ketting soepeler
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_221029906
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 17:11 schreef dop het volgende:

[..]
Geheel afhankelijk van de kwaliteit van de riem, maar doorgaans heeft een riem een stuk minder onderhoud nodig.
Maar als je je fiets voldoende liefde geeft, schoonmaakt en een drupje olie geeft, dan loopt een ketting soepeler
Dat laatste is niet waar. Een riem loopt minstens zo soepel en efficiënt als een goede ketting. Hij rekt niet dus hoef je nooit te spannen, en hij heeft in principe geen smering nodig. Maar hij is wel kwetsbaarder en je frame moet er geschikt voor zijn.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 17:53:21 #54
545 dop
:copyright: dop
pi_221029925
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 17:47 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat laatste is niet waar. Een riem loopt minstens zo soepel en efficiënt als een goede ketting. Hij rekt niet dus hoef je nooit te spannen, en hij heeft in principe geen smering nodig. Maar hij is wel kwetsbaarder en je frame moet er geschikt voor zijn.
Een riem heeft een hogere voorspanning en daar door automatisch meer weerstand.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een slecht onderhouden ketting wel kan leiden tot een hogere weerstand.
Het is dus geheel afhankelijk van de staat van onderhoud.
Het blijft altijd een lastige vergelijking omdat de kwaliteit van het geheel altijd mee bepaald hoe goed een fiets fietst.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_221030241
Ik vind een riem heerlijk, geen onderhoud, af en toe een plens water er over en klaar! Het gaat niet kapot, sommigen rijden er wel 40.000 km op. Ik ben op de helft en nog niet aan vervanging toe.
pi_221030502
Je zou denken dat een riem minder sterk is dan metalen ketting, maar blijkbaar zit dat toch amders
  zaterdag 13 juni 2026 @ 19:47:08 #57
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221030512
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 18:53 schreef Bzzzzp het volgende:
Ik vind een riem heerlijk, geen onderhoud, af en toe een plens water er over en klaar! Het gaat niet kapot, sommigen rijden er wel 40.000 km op. Ik ben op de helft en nog niet aan vervanging toe.
Zoveel onderhoud heb je ook niet aan een ketting. Denk dat ik hem hooguit eens per jaar een keertje doorsmeer.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_221030882
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 19:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Zoveel onderhoud heb je ook niet aan een ketting. Denk dat ik hem hooguit eens per jaar een keertje doorsmeer.
Hoef je die nooit te spannen?
Fietsenmaker heeft dat altijd op zijn lijstje staan van de beurt.
pi_221031084
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 19:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Zoveel onderhoud heb je ook niet aan een ketting. Denk dat ik hem hooguit eens per jaar een keertje doorsmeer.
dan fiets je heel weinig?

toen ik nog een ketting had, moest ik na een half jaar echt wel smeren, vroeger deed ik het zelf vaker, maar misschien had ik toen de verkeerde olie :)
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  zaterdag 13 juni 2026 @ 21:14:33 #60
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221031100
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 21:13 schreef mschol het volgende:

[..]
dan fiets je heel weinig?

toen ik nog een ketting had, moest ik na een half jaar echt wel smeren, vroeger deed ik het zelf vaker, maar misschien had ik toen de verkeerde olie :)
Vrijwel dagelijks :D
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_221031134
Ik heb nog steeds een normale fiets en ik fiets meerdere malen per week naar mijn werk (20-25 min heen en 20-25 min terug).

Ik heb nog nooit een electrische fiets gehad dus ik weet ook niet wat ik mis, maar ik vind dit wel prima. Lekker muziekje aan en fietsen maar.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 21:18:10 #62
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_221031166
Naar werk en in/om de stad een fiets met riem en naafversnellingen. Praktisch geen omkijken naar. Heerlijk.

Verder nog een aantal racefietsen en mountainbikes, uiteraard met ketting.

Voor elektrische fietsen is geen plek in mijn schuur :{w . Gewoon trappen met dat kadaver.
Huilen dan.
pi_221031187
quote:
3s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 12:27 schreef Armani XL het volgende:
Geen fiets, word ik moe van.
Fietsen is heerlijk joh. Lekker de wind door je haren O+
  Forum Admin zaterdag 13 juni 2026 @ 23:39:59 #64
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_221033348
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 21:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Fietsen is heerlijk joh. Lekker de wind door je haren O+
Welke haren :D
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_221033394
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 23:39 schreef Armani XL het volgende:

[..]
Welke haren :D
Geldt voor de mensen met haren op de tanden ;)

(Of uit de neus, oren, bilnaad)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')