Wanneer mensen vinden dat wij (het westen) zich niet met Iran moeten bemoeien, betekend t niet dat ze dan ook gelijk het regime verdedigen.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het blijft mij verbazen hoeveel mensen zich zo hebben laten indoctrineren dat ze een misdadig regime als Iran (en Hamas) blijven verdedigen.
Ja, we hebben een paar weken geleden gezien wat voor succes dat is. Ongewapende Iraniërs motiveren om de straat op te gaan zodat ze door de revolutionaire garde neergemaaid kunnen worden. Met duizenden slachtoffers.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:22 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Die boots wonen er al Einstein, 90 miljoen maar liefst.
Hoe vaak heeft Iran de VS eigenlijk al gebombardeerd?quote:Op maandag 2 maart 2026 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ben ik op zichzelf niet eens met je oneens.
Maar Iran deed niet alleen de eigen bevolking lastig vallen, is het wel?
quote:De terroristische organisatie Hezbollah zal een hoge prijs betalen voor het beschieten van Israël, en Hezbollah-secretaris-generaal Naim Qassem, die onder Iraanse druk besloot te schieten, is nu een doelwit voor een moordaanslag.
Iedereen die Khamenei's pad volgt, zal zich spoedig in de diepten van de hel bevinden, samen met alle gefrustreerde leden van de as van het kwaad.
We zullen niet terugkeren naar de regels van het conflict die golden vóór 7 oktober en zullen de inwoners van het noorden en alle burgers van de staat Israël met volle kracht verdedigen.
Premier Benjamin Netanyahu en ik hebben het Israëlische leger opdracht gegeven krachtig op te treden tegen Hezbollah, terwijl we het hoofddoel blijven nastreven: het verpletteren en verslaan van het Iraanse terroristische regime en het uitschakelen van zijn capaciteiten, in Operatie Roar of the Harrier - om de bedreigingen voor de staat Israël weg te nemen en de burgers van Iran in staat te stellen in opstand te komen en het omver te werpen.
Kan me nog levendig herinneren dat Trump ze wel even te hulp zou komen schieten.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, we hebben een paar weken geleden gezien wat voor succes dat is. Ongewapende Iraniërs motiveren om de straat op te gaan zodat ze door de revolutionaire garde neergemaaid kunnen worden. Met duizenden slachtoffers.
Heb als VS dan in ieder geval het fatsoen om ze via de CIA eerst te bewapenen zodat ze tenminste een kans hebben.
Nee, maar we weten het simpelweg niet.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk geloof jij de cijfers van het Iraanse regime liever.
Dat is dan ook precies wat ik al die tijd hier al zeg.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja met deze dictatuur zijn er natuurlijk geen verkiezingen. En die steun voor een vrij Iran is echt wel groter dan die duizenden doden. Hoe de verhoudingen precies liggen zal moeten blijken. Denk dat er ook nog steeds veel religieuze fanaten zijn.
En Iran heeft niet het recht om te bepalen wat wij in het Westen willen.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:10 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wij in het Westen hebben het recht niet om te bepalen wat de burger in Iran wil.
Ah, Israel gaat iedereen van de as van het kwaad aanvallen.quote:
Jazeker.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, we hebben een paar weken geleden gezien wat voor succes dat is. Ongewapende Iraniërs motiveren om de straat op te gaan zodat ze door de revolutionaire garde neergemaaid kunnen worden. Met duizenden slachtoffers.
Heb als VS dan in ieder geval het fatsoen om ze via de CIA eerst te bewapenen zodat ze tenminste een kans hebben.
wat moet het heerlijk zijn zo naief in het leven te staanquote:Op maandag 2 maart 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, maar we weten het simpelweg niet.
[..]
Dat is dan ook precies wat ik al die tijd hier al zeg.
Er zijn geen massale protesten en opstanden die er OPENLIJK op wijzen dat Iran helemaal klaar is met dit regime.
Wat er achter de voordeur speelt? Tja, wie weet. Letterlijk niemand weet daar van.
Wellicht zijn er 1 miljoen mensen tegen dit regime, wat gigantisch veel mensen zijn. Maar als er dan 84 miljoen voor zijn?
Maar wie weet is dat precies andersom. We weten het simpelweg gewoon niet.
Ah, want ja Iran en zijn invloed in Europa...... Of waar dan ook in het Westen.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:28 schreef Oliver_Klozov het volgende:
[..]
En Iran heeft niet het recht om te bepalen wat wij in het Westen willen.
Maar toch kiezen zij er voor om de boel hier, en met name in Israël te ontwrichten door terroristische organisaties te financieren.
Verdraaid, hij is zich vergeten te scheren!quote:Op maandag 2 maart 2026 09:30 schreef Aether het volgende:
Tijd om duizenden portretten te vervangen.
[ x ]
Dat noemen we realistisch en feitelijk.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:29 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
wat moet het heerlijk zijn zo naief in het leven te staan
Je moet wel met die vrijheid om kunnen gaan. En dat lukt doodeenvoudig niet bij bepaalde culturen. Ik sta niet te juichen wat die Yanks momenteel aan het doen zijn. Klinkt allemaal prachtig en je zou inderdaad kunnen zeggen prima actie om dat regime omver te werpen.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat het volk geen vrijheid wil ipv onderdrukt worden? Alleen hebben mensen in landen als Iran en Rusland geleerd dat je beter 30 jaar onder het juk van een dictator kan leven dan een dag in complete chaos. Anders gezegd: veel te druk met overleven en geen hoop op beterschap. Pas als men het gevoel krijgt dat er beterschap op komst is zal men de straat opgaan.
Hamas, hezbollah, sigrid kaagquote:Op maandag 2 maart 2026 09:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, want ja Iran en zijn invloed in Europa...... Of waar dan ook in het Westen.
Die heeft Iran niet.... Totaal niet.
Owh en tja, Israel voert oorlog, Iran is er mee bezig. Lekker daar laten die oorlog.
Hebben wij als het Westen niets mee te maken.
Het alternatief voor het internationale recht is het recht van de sterkste.quote:Op maandag 2 maart 2026 08:17 schreef Tjoent het volgende:
En nog iets over dat godvergeten internationaal recht.
[ x ]
De Iraniër Keyvan Shahbazi over de Europese houding: "Die deal van Obama. Die heeft twee miljard dollar op pallets via Zwitserland naar Iran laten gaan. Weet u waar dat geld aan besteed werd? Die tunnels van Gaza werden daarmee gefinancierd."
"Internationaal recht is een achterhaald mantra van Europese lafheid waar geen mededogen is voor mensen die onder totalitarisme lijden."
"Voor wat ik net heb verteld, mensen die bij het graf van hun zoon gaan feestvieren dat Khamenei dood is. Die hebben niks aan dit internationaal recht."
Leuk verhaal. Maar zegt helemaal niets over de daadwerkelijke situatie in Iran.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:17 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Je bent echt niet goed joh als je dit denkt. Of je bent gehersenspoeld door linkse media. Ben je wel eens in Iran geweest? Iran is ten eerste niet van oudsher islamitisch. Ten tweede heeft een groot deel van de bevolking niets meer op met de islam, zeker niet na decennia van islamitische terreur door de ayatollahs. Ten derde zijn er blijkbaar 35.000 mensen omgekomen tijdens die protesten, dus het aantal demonstranten liep zeker in de miljoenen.
De mensen in Iran zijn bijzonder westers ingesteld over het algemeen, zeker de jongere generatie.
Zegt iemand die oorlogs misdadigers Trump en Netanyahu steuntquote:Op maandag 2 maart 2026 09:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het blijft mij verbazen hoeveel mensen zich zo hebben laten indoctrineren dat ze een misdadig regime als Iran (en Hamas) blijven verdedigen.
Nouja ik zou het redelijk massaal noemen die protesten. Maar de toekomst gaat lastig worden als al 30 procent van de bevolking voor radicale islam is.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Er zijn geen massale protesten en opstanden die er OPENLIJK op wijzen dat Iran helemaal klaar is met dit regime.
Wat er achter de voordeur speelt? Tja, wie weet. Letterlijk niemand weet daar van.
Wellicht zijn er 1 miljoen mensen tegen dit regime, wat gigantisch veel mensen zijn. Maar als er dan 84 miljoen voor zijn?
Is dat relevant? Iran heeft het hele Midden-Oosten gedestabiliseerd en sinds de Iraanse revolutie is men bezig met plannen om Israël te vernietigen. Iran heeft tentakels die tot in Europa lopen waar men doodleuk dissidenten van het regime probeert uit te schakelen. En de taal die men uitslaat jegens de VS is niet bepaald vriendelijk te noemen.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:26 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft Iran de VS eigenlijk al gebombardeerd?
love itquote:Op maandag 2 maart 2026 09:31 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat noemen we realistisch en feitelijk.
Jij kan wel zeggen dat 99,99% anti dit regime staan, maar dat weet jij niet. Dat weet ik niet.
En wij hebben er gewoon niets mee van doen.
Duitsland wil deze keer aan de goede kant van de geschiedenis staan.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:33 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Tsjah, wat moet je hier nou van vinden. Beetje dubbel mocht Duitsland zich gaan mengen hierin. Moedig maar of dit nou verstandig is, geen idee.
Ja, het ligt aan jou.quote:Op maandag 2 maart 2026 08:59 schreef Kidjuh het volgende:
Ligt het aan mij of staat het westen echt gigantisch voor lul hier. Ambassades worden getroffen, toeristen hotels worden opgeblazen, terwijl wij pochen met wat Mossad acties van gericht mensen uitschakelen.
Het bewapenen zelf heeft dus wel geholpen, alleen hadden ze wellicht iets beter na moeten denken wie ze aan het bewapenen warenquote:Op maandag 2 maart 2026 09:29 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Jazeker.
Zoals Amerika ooit het Afghaans verzet tegen de bezettende macht (Sovjet-Unie) van wapens voorzag.
Dat werd tenminste wel een succes.
En na dat prachtige Amerikaanse succes beraamden de leiders van dat voormalige verzet de aanslagen van 9/11.
Hoera!
Hun betrokkenheid komt wel voort uit dergelijke sentimenten vermoed ik ja. Ook niet zo gek.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:35 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Duitsland wil deze keer aan de goede kant van de geschiedenis staan.
Wie hier keurt het regime goed dan?quote:Op maandag 2 maart 2026 09:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ze meisjes die niet voldoende bedekt zijn, vermoorden? Als ze demonstranten afschieten als hazen?
Eh, nee, we helpen die mensen van dat foute regime af. Althans, een eind op weg.
Onderdrukking is nog tot daaraan toe, maar afgeschoten worden omdat je niet onderdrukt wil worden, slaat nergens op.
En tja, de wereld is ook voor Iraniers een stuk kleiner geworden. Studenten zien hoe het eraan toe gaat op westerse universiteiten, die zien hoe leuk het leven in andere landen is en willen dat ook. Is dat zo gek? Moeten die dan maar braaf onder het juk gaan lopen, een vrouw zoeken als broedmachine, een zak eroverheen en 's avonds de broekriem?
Natuurlijk is Iran islamistisch, want het wordt geregeerd door een islamistische dictatuur. Dan kun je ook wel beweren dat alle Noord-Koreanen communisten zijnquote:Op maandag 2 maart 2026 09:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Leuk verhaal. Maar zegt helemaal niets over de daadwerkelijke situatie in Iran.
Iran is NU islamistisch, wat het verder was is niet relevant.
En ten 2e heeft meerderheid van Iran niets met Islam? Dus jij kent 45 miljoen mensen in Iran?
I am impressed.
We weten niet hoeveel doden er waren, laat staan dat het totaal in de miljoenen zou lopen.
Wat overigens nog altijd de minderheid zou betekenen.
[..]
Zegt iemand die oorlogs misdadigers Trump en Netanyahu steunt![]()
Overigens verdedig ik helemaal nergens het regime van Iran (Of hamas overigens).
In die regio is Iran een grote speler, ook qua onrust.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ben ik op zichzelf niet eens met je oneens.
Maar Iran deed niet alleen de eigen bevolking lastig vallen, is het wel?
Maar dat is geen kernwapen.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is gewoon aangetoond dat Iran zch bezig hield met uranium verrijken.
Volgens mij leeft de beste meneer nog. Misschien niet lang meer.quote:
Wat weten wij meer dan OP PAPIER?quote:Op maandag 2 maart 2026 09:38 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Natuurlijk is Iran islamistisch, want het wordt geregeerd door een islamistische dictatuur. Dan kun je ook wel beweren dat alle Noord-Koreanen communisten zijnJa DUH. Op papier natuurlijk wel.
Het zal erg verschillen per generatie en per locatie maar veel jongeren willen niks van de islam hebben in elk geval.
Ander crisis krijgen ze het altijd voor elkaar en crisis is het nu.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kijk eens hoe verdeeld Europa is over simpeler zaken. Ik zie het als een wensdroom die een nachtmerrie gaat worden.
Ah, wij hebben daar niets mee te maken. Maar waarom hebben we dan wel iets te maken met Israël en de Palestijnen?quote:Op maandag 2 maart 2026 09:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
In die regio is Iran een grote speler, ook qua onrust.
Maar wat hebben wij daarmee te maken? Het westen heeft geen last van Iran en hoe ze daar willen leven.
[..]
Maar dat is geen kernwapen.
Dat is Uranium verrijken.
En wat dan nog?
Moeten we elk land met kernwapens bombarderen? Nee.
Nou ja, moedig… Het is wel de partij kiezen van de allersterkste en meehelpen een veel zwakkere in elkaar te beuken. Van moed zou je kunnen spreken als ze partij kozen voor Iran. Ze liggen volkomen buiten het bereik van de Iraanse wapens, daar is dus niet veel moed voor nodigquote:Op maandag 2 maart 2026 09:33 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Tsjah, wat moet je hier nou van vinden. Beetje dubbel mocht Duitsland zich gaan mengen hierin. Moedig maar of dit nou verstandig is, geen idee.
Ik heb bewondering voor de manier waarop je hier op FOK! een gezond tegengeluid (of moet ik zeggen voorgeluid) laat klinken. Maar hier ga je volgens mij wel een beetje voorbij aan de feiten.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Er wonen 85 miljoen mensen in Iran.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja ik zou het redelijk massaal noemen die protesten. Maar de toekomst gaat lastig worden als al 30 procent van de bevolking voor radicale islam is.
Ah, nu ineens heeft het Westen natuurlijk wel te maken met het Midden-Oosten?quote:Op maandag 2 maart 2026 09:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Is dat relevant? Iran heeft het hele Midden-Oosten gedestabiliseerd en sinds de Iraanse revolutie is men bezig met plannen om Israël te vernietigen. Iran heeft tentakels die tot in Europa lopen waar men doodleuk dissidenten van het regime probeert uit te schakelen. En de taal die men uitslaat jegens de VS is niet bepaald vriendelijk te noemen.
We weten helemaal niet hoeveel doden en demonstranten er waren.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:35 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
love it![]()
30k doden in een paar dagen tijd, volop financieren van terroristische groepen, onderdrukken van het volk sinds 1979, overal feestende mensen nu (hand in hand met de israeliers zoals op de dam, helaas ook lastiggevallen door propallies elders) maar toch lekker eigenwijs blijven. Wat een feest!
Duitsland wil alweer aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan?quote:Op maandag 2 maart 2026 09:35 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Duitsland wil deze keer aan de goede kant van de geschiedenis staan.
Ja had liever die energie in Oekraine gezien.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:33 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Met meer dan een miljoen Syriers binnen je grenzen kun je dan ook binnenlandse strubbelingen verwachten.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:33 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Het is ook bizar hoe hij de indruk wil proberen te wekken alsof de tegenstand tegen het regime zo klein is.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik heb bewondering voor de manier waarop je hier op FOK! een gezond tegengeluid (of moet ik zeggen voorgeluid) laat klinken. Maar hier ga je volgens mij wel een beetje voorbij aan de feiten.
- Iran kent wereldwijd meer dan 4 miljoen vluchtelingen.
- Bij de protesten van 2025 / 2026 waren miljoenen mensen betrokken (EU inlichtingen spreken van 5 miljoen), verspreid over 200 steden over heel het land.
- Dit terwijl er meer dan 7.000 doden vielen, meer dan 25.000 gewonden vielen en meer dan 50.000 mensen zijn opgepakt.
Bron: 1, 2 en 3.
Nou ja, die kunnen gewoon terug natuurlijk.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Met meer dan een miljoen Syriers binnen je grenzen kun je dan ook binnenlandse strubbelingen verwachten.
Hahahahahahaha.quote:Op maandag 2 maart 2026 09:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, wij hebben daar niets mee te maken. Maar waarom hebben we dan wel iets te maken met Israël en de Palestijnen?
Het is opmerkelijk hoe je hier switcht van een enorme betrokkenheid naar een soort rare isolationistische toon.
quote:Op maandag 2 maart 2026 09:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Er wonen 85 miljoen mensen in Iran.
Stel er waren 1 miljoen demonstranten, dan is dat alsnog maar een klein percentage.
[..]
Ah, nu ineens heeft het Westen natuurlijk wel te maken met het Midden-Oosten?
Het zijn allemaal schurkenstaten, Israel voorop. Laat ze lekker plezier maken met elkaar.
Niemand in het Westen heeft er last van.
[..]
We weten helemaal niet hoeveel doden en demonstranten er waren.
En de rest: Het Midden-Oosten is een grote puinhoop.
Hun probleem toch? Wat moeten wij daarmee.
Goh, Iraniers in het buitenland die juichen. Alsof dat iets zegt over hoe Iran zelf is.
[..]
Duitsland wil alweer aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan?
Laat ze lekker wat anders gaan doen, Duitsland was goed bezig. Dit zou ze totaal van het padje brengen.
Nou ja, dat is natuurlijk ook wel een punt. Deze actie lijkt vooral ingegeven doordat Trump z'n stempel op zaken wil drukken en met name Israël hier flink op heeft aangedrongen. In eigen land zit men helemaal niet zo op dit soort interventies te wachten. Zie bijvoorbeeld dit soort recente opiniepeilingen:quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |