https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Staat vast al op de lijst van doelwitten.quote:
Die Alex Soze mogen ze wat mij betreft wel een keer raken.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:27 schreef capricia het volgende:
Dubai is kennelijk ook niet zo leuk meer als het eerst was.
Al die Nederlandse influencers die nu verschrikt verslag doen vanuit de parkeergarage.
"ALLESSS KAN KAPOTTT!!!!"quote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Die Alex Soze mogen ze wat mij betreft wel een keer raken.
Dit is behoorlijk! zorgelijk eigenlijk.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Dit is toch om te gieren. Beter cabaret bestaat er niet.
Hopen op een livestream. Ik ga ff popcorn bakken!quote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Dit kan niet echt zijn.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Daar zou ik me niet al te druk om maken.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat ze hun oude voorraad al opgemaakt hadden.
Dit is fake hè.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Nee, joh. Gewoon de random beroepsdemonstranten.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:30 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit is behoorlijk! zorgelijk eigenlijk.
quote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Geen idee. Maar ik geniet al van een jankende Boef en Gio enzo.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Die Alex Soze mogen ze wat mij betreft wel een keer raken.
Of zit die inmiddels in een gevangenis? geen idee.
Goeie reclame wel voor glpvdaquote:Op zondag 1 maart 2026 12:29 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Tekenend dat de rechtsen weer eens fake nieuws moeten fabriceren. De VVD-propagandamachine draait weer op volle toeren.quote:
Het is dan ook niet echt. De poster had dat twee tweets verder kunnen lezen.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit kan niet echt zijn.
Wat zijn lëiders?
Ik gok hier toch op een nepje.
Misschien dat ze maandag met een statement komen?quote:Op zondag 1 maart 2026 12:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tekenend dat de rechtsen weer eens fake nieuws moeten fabriceren. De VVD-propagandamachine draait weer op volle toeren.
Gezien je reactie is het hier niet beter.quote:Op zondag 1 maart 2026 11:59 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Hoe kan zo'n homo nou voor dat regime zijn? Zijn medebruinwerkers hebben daar geen leven.
Iedereen met een beetje verstand wist dat ook gewoon.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:36 schreef KoosVogels het volgende:
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 1 maart 2026 12:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit kan niet echt zijn.
Wat zijn lëiders?
Ik gok hier toch op een nepje.
Wel beetje onzin dit. Is al duidelijk aangeven dat de aanval met spoed naar voren was gebracht omdat ze de kans hadden die lui allemaal in 1 ruimte te grazen te nemen. Om daar achteraf dan nog een religieuze betekenis aan te hangen is wel vrij kansloos.quote:
Wie?quote:Op zondag 1 maart 2026 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien dat ze maandag met een statement komen?
Dat heeft niks met wappies te maken, en is ook een drama voor de zee daar als er olie in de zee terecht komt.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:40 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Oh nee, dilemma voor de milieu wappies
En mevrouw Shalev heeft niet door dat dit soort framing alleen maar leidt tot meer antizionisme.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:40 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Wel beetje onzin dit. Is al duidelijk aangeven dat de aanval met spoed naar voren was gebracht omdat ze de kans hadden die lui allemaal in 1 ruimte te grazen te nemen. Om daar achteraf dan nog een religieuze betekenis aan te hangen is wel vrij kansloos.
Zeker. Maar moeten ze nu vóór of tegen Iran zijn?quote:Op zondag 1 maart 2026 12:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat heeft niks met wappies te maken, en is ook een drama voor de zee daar als er olie in de zee terecht komt.
Precies.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Iedereen met een beetje verstand wist dat ook gewoon.
Wat boeit dat. Het is gewoon triest als dat gebeurd.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:43 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Zeker. Maar moeten ze nu vóór of tegen Iran zijn?
Ach ja Pakistan..quote:
Las er onder dat ie leeg is.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat heeft niks met wappies te maken, en is ook een drama voor de zee daar als er olie in de zee terecht komt.
En zonder veiligheidsbril!quote:Op zondag 1 maart 2026 12:45 schreef Oliver_Klozov het volgende:
[..]
Daar sta je dan met je stok tegen kogelwerend glas te slaan
Dat is omdat het afweersysteem het meeste weghaalt in de luchtquote:Op zondag 1 maart 2026 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ziet er toch nog uit alsof het ver weg is.
Gelukkig maar!quote:Op zondag 1 maart 2026 12:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is omdat het afweersysteem het meeste weghaalt in de lucht
Rusland zal dit zien als rechtvaardiging om Zelensky neer te knallen.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:55 schreef XLVNB het volgende:
Rusland reageert net: "Gecondoleerd", dat was het.
Rusland heeft dat al verschillende keren geprobeerdquote:Op zondag 1 maart 2026 13:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rusland zal dit zien als rechtvaardiging om Zelensky neer te knallen.
daar gaat de vastgoedmarkt.quote:
Ik denk dat ze daar deze aanvallen niet voor nodig hebben. Ik denk eerder dat ze zich schamen dat het hen niet is gelukt om Zelensky te vermoorden of oppakken.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat proberen ze al jaren, maar lukt niet zo best.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Israël doet het in 1 strike terwijl Poetin al 4 jaar bezig is, ja, dat moet pijn doen.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:02 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze daar deze aanvallen niet voor nodig hebben. Ik denk eerder dat ze zich schamen dat het hen niet is gelukt om Zelensky te vermoorden of oppakken.
Ik twijfel er niet over dat ze dit al heel vaak geprobeerd hebben!quote:Op zondag 1 maart 2026 13:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hopelijk ben jij de volgende, mooie teringhond.quote:Poetin noemt dood Khamenei 'cynische moord'
De Russische president Vladimir Poetin heeft de dodelijke aanval op de Iraanse ayatollah Ali Khamenei en leden van zijn familie scherp veroordeeld. Hij sprak van moord en een "cynische schending van alle normen van menselijke moraliteit en internationaal recht
quote:Op zondag 1 maart 2026 13:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet openlijk.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:03 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet over dat ze dit al heel vaak geprobeerd hebben!
Alles voor de likesquote:Op zondag 1 maart 2026 13:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat een kneus die aan het filmen is, Motherfucking Rocket huhuhaha
Mijn energiecontract loopt per 1 april af, ook zien wat dat gaat brengen...quote:Op zondag 1 maart 2026 13:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik lees op NRC dat de oliemarkten morgen openen, dus zo nog maar even de auto voltanken.
Oh die hoeven nu helemaal niet meer te stoppen met oorlog voeren. China ook gewoon groene kaart voor Taiwan.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat uitgerekend Putin een schending van internationaal recht veroordeelt is wel heel bijzonder.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:05 schreef Haags het volgende:
[..]
Hopelijk ben jij de volgende, mooie teringhond.
"Ready for take off kggggggt"quote:Op zondag 1 maart 2026 13:10 schreef MissButterflyy het volgende:
Zojuist
Israël zou twee gevechtsvliegtuigen hebben geraakt
Israël zegt twee Iraanse gevechtsvliegtuigen te hebben geraakt in het westen van Iran. Volgens het Israëlische leger stonden de vliegtuigen op het punt op te vertrekken.
Nu.nl
Mooi, nog voor vertrek.
Het gaat niks veranderen. Zoals eerder ook gezegd: Het is een mooie vuurwerkshow en vooral een PR winst.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:14 schreef nostra het volgende:
https://www.wiwo.de/polit(...)ernst/100204315.html
Open deuren, maar niet minder waar.
Wie? Iran?quote:Op zondag 1 maart 2026 13:19 schreef MissButterflyy het volgende:
Er zal toch een punt komen dat ze zich gaan overgeven?
Dat, waar haalt ie gore lef vandaanquote:Op zondag 1 maart 2026 13:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat uitgerekend Putin een schending van internationaal recht veroordeelt is wel heel bijzonder.
Het waren een paar "fantastische dagen" voor dat board of peace.
En dan is er in dat land een machtsvacuum wat daarna?quote:Op zondag 1 maart 2026 13:19 schreef MissButterflyy het volgende:
Er zal toch een punt komen dat ze zich gaan overgeven?
Paar dagen. Maar punt gaat zijn: wat daarna?quote:Op zondag 1 maart 2026 13:21 schreef SoldMayor het volgende:
Ben benieuwd hoe lang Iran dit volhoud met aanvallen in het hele midden oosten en Israël. Ze hebben al meer gedaan dan ik verwacht maar denk dat ze dit niet lang kunnen volhouden. Aan de ene kant hun voorraad aan raketten is niet onbeperkt plus telkens als ze aanvallen ziet Israel/VS waar ze dat vandaan doen en vallen die doelen aan.
Thoughts and prayers.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:55 schreef XLVNB het volgende:
Rusland reageert net: "Gecondoleerd", dat was het.
Iran is een ontzettend groot land, landstrijdkrachten van 300k zitten ook nog overal, je hebt nu vooral een beeld van Iran dat gegeven is door de media dat lijkt alsof het hele land in de fik staat, maar dat is niet zo. Die gaan zich niet overgeven simpelweg omdat daar helemaal geen reden tot is.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, het regime en de nationale garde natuurlijk.
Het compleet kapot geschoten en gesanctioneerde saddam regime hadden ze ook weinig problemen mee.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:19 schreef Discombobulate het volgende:
Als dat grondoffensief er wel komt krijgen we een hele andere situatie, dan komt het de VS ook erg duur te staan.
En sowieso, aan wie moeten ze zich overgeven en wat zijn de voorwaarden? Het is een campagne die vooral gericht is op schade toedienen aan het regime en leger met de hoop dat ergens 'de bevolking' in opstand komt, wie dat dan ook mag zijn. Het is niet zoals in Irak een heel duidelijke invasie met regime change tot doel en boots on the ground.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan is er in dat land een machtsvacuum wat daarna?
De guerrillaoorlog die daarna kwam hadden ze meer moeite mee, al was het maar financieel.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het compleet kapot geschoten en gesanctioneerde saddam regime hadden ze ook weinig problemen mee.
Iran kan nadat hun voorraad rockets op is niet heel veel doen denk ik zo. Ze hoeven ook geen hulp te verwachten van andere landen dus dat houd een keer op.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Paar dagen. Maar punt gaat zijn: wat daarna?
Vertaald. Simpel toch?quote:Op zondag 1 maart 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
En sowieso, aan wie moeten ze zich overgeven en wat zijn de voorwaarden? Het is een campagne die vooral gericht is op schade toedienen aan het regime en leger met de hoop dat ergens 'de bevolking' in opstand komt, wie dat dan ook mag zijn. Het is niet zoals in Irak een heel duidelijke invasie met regimeverandering change tot doel en boots on the groundgrondtroepen.
Klopt, ze hadden geen duidelijk plan met hoe verder. VS legers zijn goed in afbreken, niet in bouwen.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:29 schreef Oliver_Klozov het volgende:
[..]
De guerrillaoorlog die daarna kwam hadden ze meer moeite mee, al was het maar financieel.
Vorige keer was het Israel die het na een week niet meer volhield en wat leidde tot het einde van de 12-dagen oorlog. Mijn onderbuik zegt dat Iran dit minimaal een maand kan volhouden.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:21 schreef SoldMayor het volgende:
Ben benieuwd hoe lang Iran dit volhoud met aanvallen in het hele midden oosten en Israël. Ze hebben al meer gedaan dan ik verwacht maar denk dat ze dit niet lang kunnen volhouden. Aan de ene kant hun voorraad aan raketten is niet onbeperkt plus telkens als ze aanvallen ziet Israel/VS waar ze dat vandaan doen en vallen die doelen aan.
Wel zonde van die F4´s? Dat zijn museumstukkenquote:Op zondag 1 maart 2026 13:10 schreef MissButterflyy het volgende:
Zojuist
Israël zou twee gevechtsvliegtuigen hebben geraakt
Israël zegt twee Iraanse gevechtsvliegtuigen te hebben geraakt in het westen van Iran. Volgens het Israëlische leger stonden de vliegtuigen op het punt op te vertrekken.
Nu.nl
Mooi, nog voor vertrek.
Dat is iets wat de mensen niet snappen. De omvang van het lang alleen al. In WO2 heeft de VS honderden steden met brandbommen helemaal plat gebombardeerd zonder een overgave dichterbij te brengen. Daarna in Vietnam en Korea zelfde verhaal. Je kunt met bombarderen geen land veroverenquote:Op zondag 1 maart 2026 13:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Iran is een ontzettend groot land, landstrijdkrachten van 300k zitten ook nog overal, je hebt nu vooral een beeld van Iran dat gegeven is door de media dat lijkt alsof het hele land in de fik staat, maar dat is niet zo. Die gaan zich niet overgeven simpelweg omdat daar helemaal geen reden tot is.
Ja maar op dit tempo aanvallen blijven uitvoeren ook?quote:Op zondag 1 maart 2026 13:31 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Vorige keer was het Israel die het na een week niet meer volhield en wat leidde tot het einde van de 12-dagen oorlog. Mijn onderbuik zegt dat Iran dit minimaal een maand kan volhouden.
Israel houd het natuurlijk net zo lang uit als de VS het uithoud, simpel.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:31 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Vorige keer was het Israel die het na een week niet meer volhield en wat leidde tot het einde van de 12-dagen oorlog. Mijn onderbuik zegt dat Iran dit minimaal een maand kan volhouden.
Dit. Ik wil niet de sfeerverpester zijn, maar ik krijg het idee dat sommigen het veel te positief in zien. Dat na de dood van Khamenei ineens alles 'vanzelf' goed komt. Dat het islamitische regime nu uit zichzelf de macht uit handen geeft en op magische wijze het Iraanse volk ineens vrijheid krijgt.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:
met de hoop dat ergens 'de bevolking' in opstand komt, wie dat dan ook mag zijn.
Raketten en lanceerinstallaties zullen wel een keer opraken. Maar ze hebben die shahed drones ook nogquote:Op zondag 1 maart 2026 13:34 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ja maar op dit tempo aanvallen blijven uitvoeren ook?
Weet niet hoeveel ze van die dingen op voorraad hebben.
Is las ergens dat ze volgens schatting van Israël nog ~2500stuks hebben, maar bijna geen launchers meerquote:Op zondag 1 maart 2026 13:34 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ja maar op dit tempo aanvallen blijven uitvoeren ook?
Weet niet hoeveel ze van die dingen op voorraad hebben.
https://www.nu.nl/324435/(...)-onder-de-grond.htmlquote:Op zondag 1 maart 2026 12:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik geniet al van een jankende Boef en Gio enzo.
5000 US soldaten dood is best wel wat. Dat kun je zeker duur noemen. En Iran is een totaal ander land dan Irak. Die vergelijking is onzinnig. Laat het er nu weer 5000 zijn en de puinzooi die er na komt. Dat is niet even van "ah, dat is niks joh"quote:Op zondag 1 maart 2026 13:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het compleet kapot geschoten en gesanctioneerde saddam regime hadden ze ook weinig problemen mee.
Maar ik zie trump vooralsnog niet die kant op gaan.
En er worden er ondertussen ook nog vernietigd hè.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:35 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Is las ergens dat ze volgens schatting van Israël nog ~2500stuks hebben, maar bijna geen launchers meer
Dan is het snel afgelopenquote:Op zondag 1 maart 2026 13:35 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Is las ergens dat ze volgens schatting van Israël nog ~2500stuks hebben, maar bijna geen launchers meer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |