Hier moet het inmiddels via de teamchef. Dus als jij maandagochtend met je brakke kop erin slaagt om je wachtwoord verkeerd in te hengsten meer dan 3 keer, dan moet je dat eerst daaraan uitleggenquote:Op vrijdag 27 februari 2026 19:24 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Helaas zijn dat soort aantekeningen nodig inderdaad. Deels omdat het verdomd makkelijk is een klantenservice medewerker te overtuigen dat je iemand anders bent als jij diegene zijn data weet.
Bij ons op het werk is het ook zo. Je moet om de zoveel tijd een nieuw wachtwoord instellen en daar gelden steeds meer eisen voor. Maar als ik de helpdesk bel en personeelsnummer+geboortejaar doorgeef dan resetten ze zo het wachtwoord voor je.
Ga je nog met feiten komen?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:27 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kan jij je mond houden want jij lult echt alleen maar onzin.
Misschien kan Odido beter iemand op deze rol zetten die “veel geleerd” al achter de rug heeft..quote:Op vrijdag 27 februari 2026 19:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ x ]
Picnic is dus de volgende![]()
Odido heeft wel echt een eigen netwerk en valt niet onder KPN. Volgens mij gaat alles in NL over KPN, Odido of Vodafone netwerk. Dus verkeer van al die andere aanbieders gaat via een die drie netwerken.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 19:53 schreef Tengano het volgende:
Gaat dit trouwens alleen om klanten van Odido, of zitten er meer providers in het datapakket wat gehacked is? Ik vraag dit omdat Odido en meer van dit soort clubjes volgens mij allemaal onder KPN vallen volgens mij.
Wat mij trouwens opvalt is dat er nog steeds reclame gemaakt wordt voor Odido, wat zonde van het geld is lijkt mij.
Odido heeft geen eigen netwerk zoals KPN.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 20:06 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Odido heeft wel echt een eigen netwerk en valt niet onder KPN. Volgens mij gaat alles in NL over KPN, Odido of Vodafone netwerk. Dus verkeer van al die andere aanbieders gaat via een die drie netwerken.
Ik bedoelde telecom.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 20:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Odido heeft geen eigen netwerk zoals KPN.
Odido bied haar diensten aan op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber. Naast Odido zijn er nog 12 andere aanbieders die via dit glasvezelnetwerk internet diensten leveren. https://opendutchfiber.nl/nl/providers
https://www.consumentenbo(...)este-mobiele-netwerkquote:Dekking mobiele netwerken
In Nederland zijn 3 aanbieders met een mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Providers als Ben, Hollandsnieuwe of Simyo hebben geen eigen netwerk. Zij gebruiken de netwerken van deze grote aanbieders.
en dan lag het geheid alsnog op straat, maar dan via een andere wegquote:Op vrijdag 27 februari 2026 19:48 schreef Discombobulate het volgende:
Ze hadden echt zo wél moeten betalen zeg. Wat een afgang.![]()
Ik denk dat die kans echt wel onwaarschijnlijk is gezien het verleden van de hackers. Imagoschade is nu echt enorm voor Odido en bovendien hebben ze glashard lopen liegen en verzaakt om hun klanten te beschermen.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 20:56 schreef mschol het volgende:
[..]
en dan lag het geheid alsnog op straat, maar dan via een andere weg
mwha daarom via viaquote:Op vrijdag 27 februari 2026 21:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat die kans echt wel onwaarschijnlijk is gezien het verleden van de hackers.
uiteindelijk zal het een storm in een glas water wordenquote:Imagoschade is nu echt enorm voor Odido en bovendien hebben ze glashard lopen liegen en verzaakt om hun klanten te beschermen.
Dit raakt me diep.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 02:27 schreef Peppert het volgende:
Die topman is ook totaal onzichtbaar, volledig in nevelen gehuld, terwijl hij zich juist overal publiekelijk had moeten laten zien. Voor hem staan klanten blijkbaar op nummer nul en winst op honderd. Wat een smeerlap. Ik hoop dat je dit ooit leest, hoe klein die kans ook is, klootzak. Krijg de tering.
Die zal eind van had jaar wel dikke bonus krijgen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 02:27 schreef Peppert het volgende:
Die topman is ook totaal onzichtbaar, volledig in nevelen gehuld, terwijl hij zich juist overal publiekelijk had moeten laten zien. Voor hem staan klanten blijkbaar op nummer nul en winst op honderd. Wat een smeerlap. Ik hoop dat je dit ooit leest, hoe klein die kans ook is, klootzak. Krijg de tering.
Het formaat is anders.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:20 schreef JopieKlaassen het volgende:
Er staat een derde deel online zie ik. Heb de inhoud nog niet gezien, maar het bestand is slechts een derde qua grootte tov gisteren.
Told you so.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:45 schreef raptorix het volgende:
Ojee, hier zit het ID nummer wel in met geboortedatum, id type, maar weer niet het adres, wel telefoonnummer/email.
Op basis van de andere leaks was dat niet mijn verwachting, en het is ook niet toegestaan om dit soort data voor dit soort doeleinden op te slaan, hier gaan ze sowieso de zwaarste straf voor krijgen. Het gaat trouwens om 1 miljoen records exact.quote:
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Op basis van de andere leaks was dat niet mijn verwachting, en het is ook niet toegestaan om dit soort data voor dit soort doeleinden op te slaan, hier gaan ze sowieso de zwaarste straf voor krijgen. Het gaat trouwens om 1 miljoen records exact.
Ik durf er een goede fles wijn op te zetten dat ze de maximum boete gaan krijgen, ik heb zelf dagelijks te maken met welke data atributen je mag verwerken, en voor paspoort informatie mogen ze dit ABDOLUUT niet. Ik heb zelf 8 maanden in een traject gezeten waar we een BSN nummer naar een ander systeem moesten zetten, dat was heel leuk want wettelijk mogen we dat niet, maar door de overheid opgestelde criteria moesten we dat welquote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:59 schreef mschol het volgende:
[..]![]()
dat je dat nog geloofd
echt: eerst zien, dan geloven.
Lijkt mij een misconceptie, zou er eerder vanuit gaan dat de data die tegen het einde gelekt wordt het ergste gaat zijn/de beste en meeste waardevolle data bevat, juist zodat er meer druk is om alsnog te betalen. Hoewel dit sowieso een aparte situatie is door de hoeveelheid.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Op basis van de andere leaks was dat niet mijn verwachting, en het is ook niet toegestaan om dit soort data voor dit soort doeleinden op te slaan, hier gaan ze sowieso de zwaarste straf voor krijgen. Het gaat trouwens om 1 miljoen records exact.
Wat mij betreft verklaren ze die toko gewoon per direct failliet.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik durf er een goede fles wijn op te zetten dat ze de maximum boete gaan krijgen, ik heb zelf dagelijks te maken met welke data atributen je mag verwerken, en voor paspoort informatie mogen ze dit ABDOLUUT niet. Ik heb zelf 8 maanden in een traject gezeten waar we een BSN nummer naar een ander systeem moesten zetten, dat was heel leuk want wettelijk mogen we dat niet, maar door de overheid opgestelde criteria moesten we dat wel
Jup wat een beetje mee gaat spelen is dat het hier ook gaat om woonadressen van onder andere politie medewerkers en politici.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:31 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Lijkt mij een misconceptie, zou er eerder vanuit gaan dat de data die tegen het einde gelekt wordt het ergste gaat zijn/de beste en meeste waardevolle data bevat, juist zodat er meer druk is om alsnog te betalen. Hoewel dit sowieso een aparte situatie is door de hoeveelheid.
Dat gaat niet gebeuren, maar volgens mij kunnen ze een boete krijgen van 5% van de jaaromzet met een max van 20 miljoen, dat laatste mag er wat mij betreft inmiddels wel af, ze hebben omzet van 2 miljard, dus dat is redelijk peanuts.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:33 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat mij betreft verklaren ze die toko gewoon per direct failliet.
Akkoord. Geen maximum, want anders worden kleinere ondernemingen onevenredig hard geraakt, terwijl juist de grotere jongens beter zouden moeten weten en hele juridische teams hebben lopen. Martijn had hier wel een stokje voor gestoken kan ik je vertellen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren, maar volgens mij kunnen ze een boete krijgen van 5% van de jaaromzet met een max van 20 miljoen, dat laatste mag er wat mij betreft inmiddels wel af, ze hebben omzet van 2 miljard, dus dat is redelijk peanuts.
Dit zijn de velden:quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:46 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik zie het ja.
Ook gewoon allemaal rijbewijs- en paspoortnummers van inactieve gebruikers, wtf
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | KlantId Isklant AccountId Achternaam Voornaam 06 Nummer Geboortedatum CreatedDate LastActivityDate LastModifiedDate Geslacht ID Geldig tot Legitimatiebewijs ID_type__c Initalen (ID) Nationaliteit |
Zelfs winst staat niet op 1 hoor, want dit is zo'n grote clusterfuck dat dat veel en veel meer geld gaat kosten dan dat hij schuldbewust zelf de media had opgezocht.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 02:27 schreef Peppert het volgende:
Heb het globaal bekeken, maar het o.a. attribuut met alle correspondentie ontbreekt nu en dat scheelt nogal in bestandsgrootte.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit zijn de velden:
[ code verwijderd ]
Nee, het is andersom: max 20 miljoen óf 4% van de jaaromzet als dat hoger is.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren, maar volgens mij kunnen ze een boete krijgen van 5% van de jaaromzet met een max van 20 miljoen, dat laatste mag er wat mij betreft inmiddels wel af, ze hebben omzet van 2 miljard, dus dat is redelijk peanuts.
Scherp!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, het is andersom: max 20 miljoen óf 4% van de jaaromzet als dat hoger is.
https://www.veiligheidsbr(...)ding-privacy-regels/
Ze doen wat ze zeggen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:20 schreef JopieKlaassen het volgende:
Er staat een derde deel online zie ik. Heb de inhoud nog niet gezien, maar het bestand is slechts een derde qua grootte tov gisteren.
2011 zeker? Volgens mij vullen ze dat in als ze het niet weten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:05 schreef deedeetee het volgende:
Oeps ze hebben vandaag dus ook mijn gegevens gelekt mét paspoort nummer. Alleen klopt de einddatum niet ?
Nou ja ik moet toch volgend jaar een nieuwe dus ik had veiligheidshalve al een afspraak bij de gemeente gemaakt om dit nu maar meteen ff te doen.
Yep. Maakt dat wat uit voor t gevaar van misbruik of niet ?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
2011 zeker? Volgens mij vullen ze dat in als ze het niet weten.
Juist niet, ze zullen liever de IDs gebruiken die nog geldig zijn.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:07 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Yep. Maakt dat wat uit voor t gevaar van misbruik of niet ?
Als dit de derde dataset is van 1 miljoen klanten dan betekent het dat er van 3 miljoen namen op straat liggen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat trouwens om 1 miljoen records exact.
1 miljoen records is niet 1 miljoen klanten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:12 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als dit de derde dataset is van 1 miljoen klanten dan betekent het dat er van 3 miljoen namen op straat liggen.
Het verhaal gaat dat er bij Odido gegevens van 6 miljoen klanten gelekt zijn.
Ik heb ook ergens gelezen dat de hackers er 21 dagen over gaan om alles te publiceren.
Wat valt er dan nog te melden na 6 dagen?
Die van dag 1/2 waren er ongeveer een half miljoen, dat was dus ander type records met adresgegevens, mail en 06, er zit overlap in die vandaag echter op basis wat ik nu zie is dat van de set van vandaag er 25.000 matches zitten dan met de oude sets.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:12 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als dit de derde dataset is van 1 miljoen klanten dan betekent het dat er van 3 miljoen namen op straat liggen.
Het verhaal gaat dat er bij Odido gegevens van 6 miljoen klanten gelekt zijn.
Ik heb ook ergens gelezen dat de hackers er 21 dagen over gaan om alles te publiceren.
Wat valt er dan nog te melden na 6 dagen?
Daar moet je mee beginnen inderdaad maar niet vergeten vervolgstappen te nemen:quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:12 schreef Harmankardon het volgende:
Alle klanten moeten weg, enige manier waarop bedrijven het leren.
Dus uit het ene bestand haal je bijv NAW gegevens en uit een andere de ID gegevens e.d.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die van dag 1/2 waren er ongeveer een half miljoen, dat was dus ander type records met adresgegevens, mail en 06, er zit overlap in die vandaag echter op basis wat ik nu zie is dat van de set van vandaag er 25.000 matches zitten dan met de oude sets.
Ik ben ook benieuwd naar de security audits, en vooral de datachain verantwoording, ik weet vrij zeker dat iemand heeft moeten aftekenen welke attributen gebruikt mogen worden, doorgaans word dat door legal beoordeeld, en bij een paspoortnummer moeten allen alarmbellen afgaan, want dat mag nooit in een export zitten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Daar moet je mee beginnen inderdaad maar niet vergeten vervolgstappen te nemen:
Naar de ondernemingskamer en management op non actief zetten
Onderzoek naar wanbeleid starten en beslag leggen op vermogen bestuurders
Parlementaire enquête opstarten en AP daarin ook meenemen
Justitie inschakelen en niet alleen de daders opsporen maar ook de directie vervolgen
Inderdaad, maar het gaat verder, er zijn groepen die zogenaamde combosets maken waarbij ze dus bestaande datasets verrijken met andere, je hebt een beruchte set met 1.2 miljard records waar bijna iedereen die vanaf 2010 op het internet begeeft wel inzit, overigens is dat een stuk minder onschuldig omdat dat veelal om oude passwords en emails gaat.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dus uit het ene bestand haal je bijv NAW gegevens en uit een andere de ID gegevens e.d.
Het begrip "databundel" krijgt zo wel een extra betekenis bij Odido
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |