abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220210430
quote:
Cybercriminelen dreigen met lekken gestolen data Odido

De cybercriminelen die verantwoordelijk zeggen te zijn voor de hack op telecomprovider Odido dreigen de gestolen data te publiceren op het dark web. Dat meldt de groep Shinyhunter op het dark web. Die wil dat Odido meer dan 1 miljoen euro betaalt. Donderdagochtend zou de deadline daarvoor verstrijken.

Op 12 februari werd bekend dat cybercriminelen toegang hadden tot de gegevens van 6,2 miljoen klanten van Odido en Ben, onderdeel van de provider. Daaronder vielen naast de namen, adressen en telefoonnummers ook bankrekeningnummers en paspoortnummers.

In een bericht op hun darkweb-site zetten de hackers Odido onder druk. RTL Nieuws ontdekte de tekst als eerste. RTL schrijft dat de hackers willen dat de provider "een laag bedrag van zeven cijfers" aan losgeld betaalt. Anders dreigen ze de gestolen gegevens op het dark web te zetten.

"Dit is een laatste waarschuwing", schrijven de daders. "Voordat we gaan lekken en verscheidene andere vervelende (digitale) problemen jullie kant op komen. Jullie weten ons te vinden."
8 miljoen klanten

De cybercriminelen claimen volgens RTL Nieuws dat de gegevens van nog meer klanten van Odido en Ben zijn gelekt. In totaal gaat het volgens Shinyhunters om 8 miljoen klanten en 21 miljoen regels aan data.

Shinyhunters kwam in Nederland eerder in het nieuws met een datadiefstal bij Ticketmaster in 2024. Toen werden de gegevens van honderden miljoenen klanten buitgemaakt. Ook Microsoft, Jaguar en Louis Vuitton waren doelwit van datadiefstal door de hackersgroep. Wie er achter Shinyhunters zit, is niet bekend.

De cybercriminelen die bij Odido inbraken, kwamen door in te loggen op het account van individuele klantenservicemedewerkers. Het wachtwoord wisten ze per mail te verkrijgen via phishing, het ontfutselen van inloggegevens, meldden bronnen eerder aan de NOS.

https://nos.nl/artikel/26(...)-gestolen-data-odido
--------

Hier verder, inmiddels dus deel 2 online.

[ Bericht 3% gewijzigd door raptorix op 27-02-2026 08:02:58 ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220210443
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 07:34 schreef mschol het volgende:

[..]
hoe zie je dat voor je? als je als bedrijf verplicht bent die gegevens te bewaren voor 7 jaar voor de belastingdienst?
een klant die vertrokken is, dat kan je offline opslaan ergens.. een active klant kan dat niet mee omdat je die gegevens moet hebben voor de o.a. facturen
Daar zijn cryptografische oplossingen voor, in het kort je gebruikt altijd een referentie naar je zelf, dat mag de dienst opslaan, en kan dat eventueel ook gebruiken om bepaalde data atrributen later op te halen, het is ook onzin dat een provider jouw adres moet weten voor mobiele telefonie, en het is ook onzin dat als ik een pakket bestel dat de bezorgdienst mijn naam moet weten, toch gebeurt het overal. Ook qua BSN zouden we naar een ander systeem moeten gaan waarbij je zelf tijdelijke tokens kan genereren waarmee je je zelf identifieerd, maar goed toekomstmuziek.
pi_220210447
Inmiddels heeft men deel 2 online gezet.
pi_220210462
Het merk Odido is bij deze officieel failliet. Beetje als Buckler in de jaren ‘90. De schade die ze zichzelf hebben berokkend komen ze nooit meer te boven. Tijd voor weer een nieuwe naamswijziging!!!! ( :') ).
U MAD?
  vrijdag 27 februari 2026 @ 07:54:27 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220210464
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 07:49 schreef raptorix het volgende:
Inmiddels heeft men deel 2 online gezet.
Gaan ze nu elke dag een deel online gooien tot Odido gaat lappen?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220210473
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 07:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja.
pi_220210518
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 07:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat heeft wel steeds minder waarde toch? Als ze deel 14 online hebben gesmeten is nog betalen voor die laatste 2 delen een beetje onzinnig, not?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220210531
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:09 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat heeft wel steeds minder waarde toch? Als ze deel 14 online hebben gesmeten is nog betalen voor die laatste 2 delen een beetje onzinnig, not?
Dat zullen ze niet doen, of ze betalen niks, of ze doen het vandaag/morgen.
Ik denk het eerste omdat de reputatieschade toch al geleden is.
Voor de hackersgroep is dit gewoon ingecalculeerd, ze weten dat er gewoon een groot percentage wel lapt, en dit draagt alleen maar aan hun reputatie toe.
pi_220210541
Mijn gegevens staan al online. Dankuwel odido
  vrijdag 27 februari 2026 @ 08:21:13 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220210549
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:18 schreef Chadi het volgende:
Mijn gegevens staan al online. Dankuwel odido
;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220210555
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:21 schreef Starhopper het volgende:

[..]
;(
Het enige positieve is dat mijn paspoort binnenkort verloopt en vervangen wordt.
pi_220210562
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:25 schreef Chadi het volgende:

[..]
Het enige positieve is dat mijn paspoort binnenkort verloopt en vervangen wordt.
Ik zou er niet eens op wachten en nu alvast dat paspoort gaan vervangen.
pi_220210602
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:25 schreef Chadi het volgende:

[..]
Van wat ik gezien heb zijn er geen paspoortnummers opgeslagen en ook geen geboortedatums.
pi_220210616
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Van wat ik gezien heb zijn er geen paspoortnummers opgeslagen en ook geen geboortedatums.
Kan nog komen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220210619
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:35 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Kan nog komen.
Nee dat verwacht ik niet aangezien ze gewoon de rauwe dump van alle velden (ook de lege) hebben gepubliceerd.
Daarnaast is het voor het helpdesk systeem ook niet nuttig en gelden er veel strengere eisen aan de gegevens, dat er BSN nummers in voorkomen heeft volgens mij met de zakelijke klanten te maken die een nummer hebben dat gelijk is aan het KVK nummer wat in verleden dus het BSN nummer bevatte.
pi_220210675
Nou op naar deeltje 2 dan maar. Door deel 1 ben ik er trouwens wel achtergekomen dat mijn achternaam blijkbaar vaker voor komt dat ik dacht.
pi_220210709
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 08:48 schreef JopieKlaassen het volgende:
Nou op naar deeltje 2 dan maar. Door deel 1 ben ik er trouwens wel achtergekomen dat mijn achternaam blijkbaar vaker voor komt dat ik dacht.
Je dacht dat Klaassen vrij bijzonder was?
pi_220210761
Je kunt trouwens nu ook https://haveibeenpwned.com/ gebruiken om te controlleren of je gelekt bent.
pi_220210790
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:10 schreef raptorix het volgende:
Je kunt trouwens nu ook https://haveibeenpwned.com/ gebruiken om te controlleren of je gelekt bent.
Zal je net zien dat die Shiny guys daar een fake link hebben en mensen massaal hun gegevens 'weggeven'. :+

Mij niet gezien, ga op geen enkele link klikken.

Nou ben ik geen Odido klant gelukkig, maar ti wel goed kut dat een stel eikels me je gegevens aan de haal gaan.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220210849
quote:
Staat er nog niet op denk ik.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220210856
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Staat er nog niet op denk ik.
Jawel is uptodate.
pi_220210862
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jawel is uptodate.
Dan zit ik er niet bij. :)

Edit: Oh ja, nog 15 delen te gaan immers :')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 09:44:44 #23
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220210914
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:34 schreef Ama het volgende:

[..]
Ik heb nooit mail gehad van ze maar lijkt me sterk dat ik er niet bij zit.
Elke klant zit erbij lijkt me, zakelijk en persoonlijk, check vooral je rekeningen. Oidido liegt alleen maar om haar eigen hachje te redden.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  Forum Admin vrijdag 27 februari 2026 @ 09:45:56 #24
35723 crew  GGMM
pi_220210922
Odido nu nog vertrouwen _O-
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_220210928
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:19 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Zal je net zien dat die Shiny guys daar een fake link hebben en mensen massaal hun gegevens 'weggeven'. :+

Mij niet gezien, ga op geen enkele link klikken.

Nou ben ik geen Odido klant gelukkig, maar ti wel goed kut dat een stel eikels me je gegevens aan de haal gaan.
haveibeenpwned.com is al jaren een betrouwbare bron om te checken of je gegevens in een datalek zit
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220210934
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:45 schreef GGMM het volgende:
ik vertrouw geen enkel bedrijf met mn gegevens, keus heb ik echter niet
pi_220210945
Lijkt mij wel heerlijk als mensen voortaan zelfverzonnen gegevens invullen.

Goedendag, Odido. Spreek ik met de heer Habababarulalalala?
of
Goedendag, Odido. Ik ben op zoek naar de heer S. Klaas. Uw geboortedatum is 5 december 270, klopt dat?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:03:04 #28
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_220211027
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 07:47 schreef raptorix het volgende:
het is ook onzin dat een provider jouw adres moet weten voor mobiele telefonie
En waar moet de deurwaarder heen als je je rekeningen niet betaalt?

quote:
en het is ook onzin dat als ik een pakket bestel dat de bezorgdienst mijn naam moet weten,
Altijd handig als er een fout in een adres sluipt dat je dan aan de naam kan zien bij welke buurman het dan zou kunnen horen.

Vroegah hadden we zo'n boekwerk waar iedereen met naam, adres en telefoonnummer in stond (tenzij je een geheim nr had). Deed niemand panisch over.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  FOK!Fotograaf vrijdag 27 februari 2026 @ 10:06:26 #29
842 Zorro
Z
pi_220211057
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:03 schreef Elpis het volgende:
Vroegah hadden we zo'n boekwerk waar iedereen met naam, adres en telefoonnummer in stond (tenzij je een geheim nr had).
En daarom had ik dus altijd een geheim nummer.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:13:40 #30
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_220211109
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:06 schreef Zorro het volgende:

[..]
En daarom had ik dus altijd een geheim nummer.
Dan hoor je denk ik bij de uitzonderingen. Had je last van hijgers? :P
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:18:29 #31
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220211140
quote:

het is ook onzin dat als ik een pakket bestel dat de bezorgdienst mijn naam moet weten,
En e-mail, dat ze tegenwoordig zelfs in QR-vorm op het pakket plakken. Belachelijk.
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 27 februari 2026 @ 10:21:04 #32
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220211154
Ik stel voor dat Odido dit nummer voortaan in hun reclames verwerkt. Heel vrolijk, maar oh zo onheilspellend :)

Bekijk deze YouTube-video
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  FOK!Fotograaf vrijdag 27 februari 2026 @ 10:22:15 #33
842 Zorro
Z
pi_220211158
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:13 schreef Elpis het volgende:

[..]
Dan hoor je denk ik bij de uitzonderingen. Had je last van hijgers? :P
Ik had gewoon precies geen zin in wat je zegt. In dat boek staan.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:42:01 #34
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220211259
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:45 schreef GGMM het volgende:
Gelukkig hebben we een deskundige en betrouwbare overheid |:)
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:46:34 #35
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220211287
Gevangenisorganisatie DJI getroffen door datalek, eerder ook bij rechtbank

Door een datalek zijn gegevens van medewerkers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) gelekt. Een woordvoerster van de organisatie zegt dat het gaat om mailadressen, telefoonnummers en beveiligingscertificaten van DJI-medewerkers.

Begin deze maand bleek sprake van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Raad voor de rechtspraak door een kwetsbaarheid bij ict-leverancier Ivanti. Nu blijkt dat ook DJI is getroffen.

„Op dit moment wordt de oorzaak van het datalek en cyberincident onderzocht”, zegt de DJI-woordvoerster. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) is op de hoogte gesteld.

Staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid) kan nog weinig zeggen over de zaak. „Ik vind dit erg, want we staan voor de veiligheid van onze medewerkers”, zei ze voor aanvang van de ministerraad. Volgens haar lopen de medewerkers van DJI geen gevaar door het datalek.

DJI heeft 16.000 medewerkers en beheert op vijftig locaties in Nederland penitentiaire inrichtingen, jeugdinrichtingen en tbs-klinieken.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-rechtbank~af16ea9b/

Ik typte net vorige post lees ik dit :o
Hopelijk zitten ze ook bij odido bij DJI _O- _O-
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:48:15 #36
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220211298
Hele verificatiesystematiek van tig organisaties in Nederland naar zijn grootje geholpen doordat Odido het niet zo nodig vond de gegevens van hun eigen kritieke infrastructuur genaamd telefonie enigszins zorgvuldig te behandelen. En de communicatie erover ook...

Respect voor de klant is niet bestaand, wat een incompetente arrogante rukkers zeg
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:50:52 #37
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220211309
Leverancierbeheer.....daar zitten vaak grote uitdagingen op gebied van security en vooral aantoonbare naleving ervan (kunnen) eisen ja.
enkelband
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:51:41 #38
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220211316
Je kan natuurlijk ook zelf de gegevens en toegang overdragen dan is het geen hacken :! _O-

Belastingdienst wil btw-software volledig in Amerikaanse handen leggen: 'Onbestaanbaar'
Een Amerikaanse it-partij gaat mogelijk het hele Nederlandse btw-systeem beheren. Als het Trump behaagt, kan hij op deze manier bij politieke spanningen de staatsinkomsten van zo’n 1,5 miljard euro per week stilleggen, waarschuwen experts. ‘Onbestaanbaar’, vindt GroenLinks-PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann. Volgens het ministerie van Financiën blijven servers en data in Nederland.

Iedere week krijgt de Nederlandse overheid zo’n 1,5 miljard euro aan btw in de staatskas. Dat is een belangrijke inkomstenbron, maar ook een vrij ingewikkelde operatie. Ieder bedrijf moet worden geregistreerd en gemonitord, want betalen zij wel wat ze moeten betalen? De Belastingdienst heeft er de handen vol aan.

En dus wil de overheid het IT-systeem dat de btw int en registreert vernieuwen. De Belastingdienst heeft deze klus uitbesteed aan het Amerikaanse FAST Enterprises. Eerst leek het erop dat het bedrijf alleen de software zou leveren, waarna die in Nederland zou worden aangepast aan de Nederlandse situatie en hier beheerd zou worden.

Maar wat blijkt nu? FAST Enterprises wordt ook verantwoordelijk voor de uitvoering, het onderhoud en het beheer van het btw-systeem. De Belastingdienst krijgt zelf waarschijnlijk niet eens toegang tot de servers, schrijft tech-expert Bert Hubert in een blogbericht.

Financiën benadrukt echter dat de servers en data in het eigen datacentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn blijven. Het dataverkeer zelf zal door eigen medewerkers worden gecontroleerd.

‘Dacht je dat de casus DigiD erg was?’

Niettemin is de gunning aan een Amerikaanse partij ‘onbestaanbaar’, vindt Barbara Kathmann, Kamerlid voor GroenLinks-PvdA en officieus tech-expert van het parlement. „Dacht je dat de casus DigiD erg was? Het kan nog erger”, stelt zij.

Ook de software van DigiD dreigt in handen te vallen van een Amerikaans bedrijf, maar daar gaat het alleen om het beheer van de computers. Potentieel gevaarlijk – Amerika kan immers de stekker zomaar uit die computers trekken – maar bij de Belastingdienst gaat het nog verder. „Wat nou als je die stap overslaat en alles door Amerikanen laat doen? Dat is wat de Belastingdienst nu van plan is met de btw”, aldus Hubert.

Zo wordt ons btw-systeem een ‘service’ van de Amerikanen, schrijft Hubert. De servers staan dan mogelijk wel fysiek in Nederland, maar FAST Enterprises heeft de toegang in handen. Als Trump in een handelsoorlog besluit dat het bedrijf niet meer met de Nederlandse staat mag handelen, krijgt de overheid ineens geen btw meer. ‘Er zal dan binnenkort 1,5 miljard euro per week bijgeleend moeten worden’, schetst Hubert. ‘Nu de uitrol inhoudt dat we ons hoofd volledig op een Amerikaans hakblok leggen, moet het echt per direct stoppen.’

Financiën zegt de Kamer in iedere stap van de aanbesteding meegenomen te hebben. Het oude systeem was ook echt aan vervanging toe. „Goede belastinginning was en is de prioriteit, en ook een nadrukkelijke wens van de Kamer en opeenvolgende kabinetten.”

‘Vol knokken’

Een groot deel van de Kamer sprak zich tijdens een debat over de verkoop van DigiD al uit tegen Nederlandse afhankelijkheid van Amerika op it-gebied. „Heel Nederland hangt aan een big-tech-infuus”, vatte Kathmann destijds samen. „Het was al een probleem toen Trump niet aan de macht was. Je moet niet al je eieren in één mandje willen leggen.”

Kathmann gaat nu ‘vol knokken’ om de uitbesteding aan FAST Enterprises te stoppen, zegt ze. Het ministerie lijkt verbaasd over de opwinding. „Gaande de aanbesteding is de Kamer steeds geïnformeerd”, stelt Financiën.

De Belastingdienst heeft volgens het ministerie maatregelen genomen om de gegevens van de omzetbelasting zelf veilig te houden. „De software wordt niet vanuit Amerika beheerd.” Ofwel: dat doet het bedrijf in Nederland.

Tegelijkertijd zegt het ministerie zich te realiseren dat de geopolitieke situatie tijdens de aanbestedingsperiode ‘anders was dan nu’. De Belastingdienst heeft in de tussentijd maatregelen genomen om ‘uiteenlopende digitale risico’s te beperken’. „De realiteit blijft echter dat in een digitale wereld risico’s nooit volledig uit te bannen zijn.”

https://www.ad.nl/politie(...)estaanbaar~ad912dc0/

Randdebielen daar :(
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:54:38 #39
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220211330
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gevangenisorganisatie DJI getroffen door datalek, eerder ook bij rechtbank

Door een datalek zijn gegevens van medewerkers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) gelekt. Een woordvoerster van de organisatie zegt dat het gaat om mailadressen, telefoonnummers en beveiligingscertificaten van DJI-medewerkers.

Begin deze maand bleek sprake van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Raad voor de rechtspraak door een kwetsbaarheid bij ict-leverancier Ivanti. Nu blijkt dat ook DJI is getroffen.

„Op dit moment wordt de oorzaak van het datalek en cyberincident onderzocht”, zegt de DJI-woordvoerster. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) is op de hoogte gesteld.

Staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid) kan nog weinig zeggen over de zaak. „Ik vind dit erg, want we staan voor de veiligheid van onze medewerkers”, zei ze voor aanvang van de ministerraad. Volgens haar lopen de medewerkers van DJI geen gevaar door het datalek.

DJI heeft 16.000 medewerkers en beheert op vijftig locaties in Nederland penitentiaire inrichtingen, jeugdinrichtingen en tbs-klinieken.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-rechtbank~af16ea9b/

Ik typte net vorige post lees ik dit :o
Hopelijk zitten ze ook bij odido bij DJI _O- _O-
Oh wow

quote:
„Ik vind dit erg, want we staan voor de veiligheid van onze medewerkers”, zei ze voor aanvang van de ministerraad. Volgens haar lopen de medewerkers van DJI geen gevaar door het datalek.
Hebben die mensen door waar ze mee bezig zijn en waar ze uitspraken over doen???
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:56:34 #40
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220211337
twitter
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:57:39 #41
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220211341
twitter

5 maanden lang _O- _O- _O-
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:57:45 #42
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220211342
quote:
Het tegenovergestelde lijkt mij juist. Meer en hardere tools krijgen om hun taken uit te voeren, zo belangrijk is het
pi_220211343
quote:

[..]
En waar moet de deurwaarder heen als je je rekeningen niet betaalt?
[..]
Altijd handig als er een fout in een adres sluipt dat je dan aan de naam kan zien bij welke buurman het dan zou kunnen horen.

Vroegah hadden we zo'n boekwerk waar iedereen met naam, adres en telefoonnummer in stond (tenzij je een geheim nr had). Deed niemand panisch over.
[ afbeelding ]
De deurwaarder kan op basis van het token mijn adres opvragen als hij daar bevoegt toe is.
Ja, en wat betreft een telefoonboek had je daar een vrije keuze in.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:00:24 #44
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220211357
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
De deurwaarder kan op basis van het token mijn adres opvragen als hij daar bevoegt toe is.
Ja, en wat betreft een telefoonboek had je daar een vrije keuze in.
Idd

Zero trust, privacy by design

Niet al die gegevens maar overal neerflikkeren maar alleen de minimale hoeveelheid benodigde gegevens kunnen benaderen of valideren. We moeten naar een hele andere manier van werken toe

En zeer hard optreden met enorme penalties als je je als bedrijf zo gedraagt zoals een Odido of Bevolkingsonderzoek Nederland :r
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:04:20 #45
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220211374
quote:
Deed niemand panisch over.

Was ook lastiger te kopiëren en de informatie te automatiseren voor andere doeleinden dan bedoeld.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220211378
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Was ook lastiger te kopiëren en de informatie te automatiseren voor andere doeleinden dan bedoeld.
En toen misbruikten inbrekers het ook al om te kijken of er mensen thuis waren.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:07:34 #47
24533 ACT-F
pi_220211390
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zo wordt ons btw-systeem een ‘service’ van de Amerikanen
Ook de handelsoorlog wordt een doelgerichte service dankzij de gedetailleerde gegevens.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:13:13 #48
24533 ACT-F
pi_220211411
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
En toen misbruikten inbrekers het ook al om te kijken of er mensen thuis waren.
Door de hoorn van de haak te halen als je niet thuis was kreeg de beller een in gesprek toon. Eventuele inbrekers werden zo afgeschrikt :P En van vrienden en kennissen kreeg je commentaar dat je zo lang belde _O-
pi_220211419
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Door de hoorn van de haak te halen als je niet thuis was kreeg de beller een in gesprek toon. Eventuele inbrekers werden zo afgeschrikt :P En van vrienden en kennissen kreeg je commentaar dat je zo lang belde _O-
Oja dat herinner ik me weer dat we dat deden als we op vakantie gingen :)
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:18:47 #50
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220211442
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:21 schreef onlogisch het volgende:
Ik stel voor dat Odido dit nummer voortaan in hun reclames verwerkt. Heel vrolijk, maar oh zo onheilspellend :)

Bekijk deze YouTube-video
Creedence O+

Ik stel ondanks mijn fangirlschap voor dat Odido de kosten voor het gebruik van dit nummer steekt in de beveiliging en het aannemen van personeel dat niet trapt in phishende bellers.
pi_220211481
Het zou wel mooi zijn als Odido hierdoor failliet gaat, mooie incentive voor andere bedrijven om hun shit op orde te hebben, overigens denk ik dat driekwart van de bedrijven vaak niet eens door heeft dat hun data word gestolen en dat ze daar pas veel later achterkomen.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:45:47 #52
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220211555
twitter

Als je oudere/digitaal onhandige familieleden hebt misschien even tippen dat ze hier niet in moeten trappen
pi_220211561
quote:

[..]
Waar heb je dat gezien?
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:49:57 #54
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220211578
BSN nummers lijkt mij nog vervelender als die gelekt zijn, RTL nieuws zegt dat die er ook bij zitten
  vrijdag 27 februari 2026 @ 11:50:40 #55
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220211581
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:27 schreef raptorix het volgende:
Het zou wel mooi zijn als Odido hierdoor failliet gaat …..
Het leukste aan dit verhaal is dat een heleboel private investeerders deze ballentent naar de beurs wilde brengen voor de hoofdprijs.
Toen ging de beursgang niet door, dus is hun belang niet verhandelbaar
Nu dit en hun belang is onverkoopbaar

*O* *O*
Oplichters opgelicht leuker wordt het niet *O*
pi_220211621
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:46 schreef Chadi het volgende:

[..]
Waar heb je dat gezien?
In de data.
pi_220211624
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:49 schreef Momo het volgende:
BSN nummers lijkt mij nog vervelender als die gelekt zijn, RTL nieuws zegt dat die er ook bij zitten
Een paar, in de notes die gemaakt zijn bij sommige klanten.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 12:08:33 #58
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220211650
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Een paar, in de notes die gemaakt zijn bij sommige klanten.
BTW nummers waren tot 2018 gekoppelt aan BSN nummers.
pi_220211663
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:08 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
BTW nummers waren tot 2018 gekoppelt aan BSN nummers.
Ja dat was in dit geval geloof ik ook het klantnummer bij Odido als ik me niet vergis.
pi_220211702
quote:
Ik sta er nog niet in. Mijn email is wel al 20+ jaar oud dus ben wel al 8 keer eerder gepwned :')

Behalve soms wat phishing en andere vage mails nooit wat van gemerkt trouwens. Ik gebruik wel een password manager dus al mijn accounts hebben een uniek random gegenereerd wachtwoord en waar mogelijk 2FA met een authenticator app en niet via telefoon nummer.
pi_220211711
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:22 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Ik sta er nog niet in. Mijn email is wel al 20+ jaar oud dus ben wel al 8 keer eerder gepwned :')

Behalve soms wat phishing en andere vage mails nooit wat van gemerkt trouwens. Ik gebruik wel een password manager dus al mijn accounts hebben een uniek random gegenereerd wachtwoord en waar mogelijk 2FA met een authenticator app en niet via telefoon nummer.
Ik sta er zelf 20 keer in met mijn gmail account, maar goed er zijn zoveel grote breaches geweest dat iedereen met een oud mail adres er wel in staat.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 12:25:42 #62
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220211717
Is er al communicatie over vanuit Salesforce?
pi_220211723
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:25 schreef xzaz het volgende:
Is er al communicatie over vanuit Salesforce?
Het is niet dat Salesforce is gehacked he?
  vrijdag 27 februari 2026 @ 12:27:19 #64
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220211725
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is niet dat Salesforce is gehacked he?
Kan jij je mond houden want jij lult echt alleen maar onzin.
pi_220211744
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:50 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Het leukste aan dit verhaal is dat een heleboel private investeerders deze ballentent naar de beurs wilde brengen voor de hoofdprijs.
Toen ging de beursgang niet door, dus is hun belang niet verhandelbaar
Nu dit en hun belang is onverkoopbaar

*O* *O*
Oplichters opgelicht leuker wordt het niet *O*
half jaartje later en men is het vergeten en wordt het onder alle andere databreaches geschoven :O
pi_220211751
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:27 schreef xzaz het volgende:

[..]
Kan jij je mond houden want jij lult echt alleen maar onzin.
LOL, ehm noem 1 ding waar ik ontzin vertel.
Daarnaast is dit zo een beetje mijn werk :') :') :')
  vrijdag 27 februari 2026 @ 12:33:51 #67
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220211754
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
LOL, ehm noem 1 ding waar ik ontzin vertel.
Daarnaast is dit zo een beetje mijn werk :') :') :')
Dan zal ik ander werk gaan zoeken, of je werkt bij Odido dat verklaart dan veel.
pi_220211756
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:33 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dan zal ik ander werk gaan zoeken, of je werkt bij Odido dat verklaart dan veel.
Nou vertel me maar wat ik aan onzin vertel.
pi_220211840
Waar op het darkweb wordt het verspreid trouwens? En ik neem aan dat er betaald moet worden voor die data pakketten?
pi_220211862
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 12:57 schreef Sjemmert het volgende:
Waar op het darkweb wordt het verspreid trouwens? En ik neem aan dat er betaald moet worden voor die data pakketten?
Staat niet eens op darkweb, en nee het is gewoon een download link.
pi_220211909
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 13:01 schreef raptorix het volgende:

[..]
Staat niet eens op darkweb, en nee het is gewoon een download link.
Pff dus iedereen kan daar zomaar bij.

Aan de ene kant nieuwschierig om het te downloaden zodat ik straks precies kan zien wat ze van mij hebben. Aan de andere kant zal het wel hartstikke illegaal zijn om te downloaden?
pi_220211927
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 13:15 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Aan de ene kant nieuwschierig om het te downloaden zodat ik straks precies kan zien wat ze van mij hebben. Aan de andere kant zal het wel hartstikke illegaal zijn om te downloaden?
Ja in principe is het illegaal, maar dat mag je zelf afwegen.
Wat ik kan zeggen, dat voor vrijwel iedereen het adres er instaat, en van veel mensen het email of telefoonnummer. Wat ik kan zien is dat die hele administratie nogal slordig en amateuristisch overkomt.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 13:38:24 #73
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220212012
quote:

[..]

Het is niet per se illegaal om te downloaden, je mag het gebruiken voor analyse maar alleen dat. Have I been pwnd heeft het ook gedownload en verwerkt. Zodra je het opent en je zoekt een specifiek emailadres op en je kijkt naar de regel boven en / of onder ben je al illegaal bezig.

Zie:

https://www.inview.nl/ope(...)8c27a258d2&undefined

Met

quote:
2.

Niet strafbaar is degene die te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het algemeen belang het verwerven, voorhanden hebben, ter beschikkingstellen, bekendmaken of gebruik van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, vereiste.
Dus lid 2 geeft aan dat het 'algemeen belang' moet dienen. Wat dat inhoud is aan jouw.
pi_220212170
quote:

[..]

Odido zet alle zeilen bij om te downplayen, weg te duiken en vooral veel vage verhalen te vertellen. Als slachtoffer moet je het met doen met vaagheden als "kan" en "mogelijk" inzake de gelekte data.
Ondertussen roept bromsnor van achter zijn typemachien dat er vooral niet betaald moet worden.

Als je echt wil weten wat er van jou nou eigenlijk precies op straat ligt zit er niks anders op dan zelf te gaan kijken.
Alle moralistische verhalen over strafbaarheid en heling ten spijt.
-
pi_220212222
quote:

[..]
Waar heb je dat gezien?
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je kan natuurlijk ook zelf de gegevens en toegang overdragen dan is het geen hacken :! _O-

Belastingdienst wil btw-software volledig in Amerikaanse handen leggen: 'Onbestaanbaar'
Een Amerikaanse it-partij gaat mogelijk het hele Nederlandse btw-systeem beheren. Als het Trump behaagt, kan hij op deze manier bij politieke spanningen de staatsinkomsten van zo’n 1,5 miljard euro per week stilleggen, waarschuwen experts. ‘Onbestaanbaar’, vindt GroenLinks-PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann. Volgens het ministerie van Financiën blijven servers en data in Nederland.

Iedere week krijgt de Nederlandse overheid zo’n 1,5 miljard euro aan btw in de staatskas. Dat is een belangrijke inkomstenbron, maar ook een vrij ingewikkelde operatie. Ieder bedrijf moet worden geregistreerd en gemonitord, want betalen zij wel wat ze moeten betalen? De Belastingdienst heeft er de handen vol aan.

En dus wil de overheid het IT-systeem dat de btw int en registreert vernieuwen. De Belastingdienst heeft deze klus uitbesteed aan het Amerikaanse FAST Enterprises. Eerst leek het erop dat het bedrijf alleen de software zou leveren, waarna die in Nederland zou worden aangepast aan de Nederlandse situatie en hier beheerd zou worden.

Maar wat blijkt nu? FAST Enterprises wordt ook verantwoordelijk voor de uitvoering, het onderhoud en het beheer van het btw-systeem. De Belastingdienst krijgt zelf waarschijnlijk niet eens toegang tot de servers, schrijft tech-expert Bert Hubert in een blogbericht.

Financiën benadrukt echter dat de servers en data in het eigen datacentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn blijven. Het dataverkeer zelf zal door eigen medewerkers worden gecontroleerd.

‘Dacht je dat de casus DigiD erg was?’

Niettemin is de gunning aan een Amerikaanse partij ‘onbestaanbaar’, vindt Barbara Kathmann, Kamerlid voor GroenLinks-PvdA en officieus tech-expert van het parlement. „Dacht je dat de casus DigiD erg was? Het kan nog erger”, stelt zij.

Ook de software van DigiD dreigt in handen te vallen van een Amerikaans bedrijf, maar daar gaat het alleen om het beheer van de computers. Potentieel gevaarlijk – Amerika kan immers de stekker zomaar uit die computers trekken – maar bij de Belastingdienst gaat het nog verder. „Wat nou als je die stap overslaat en alles door Amerikanen laat doen? Dat is wat de Belastingdienst nu van plan is met de btw”, aldus Hubert.

Zo wordt ons btw-systeem een ‘service’ van de Amerikanen, schrijft Hubert. De servers staan dan mogelijk wel fysiek in Nederland, maar FAST Enterprises heeft de toegang in handen. Als Trump in een handelsoorlog besluit dat het bedrijf niet meer met de Nederlandse staat mag handelen, krijgt de overheid ineens geen btw meer. ‘Er zal dan binnenkort 1,5 miljard euro per week bijgeleend moeten worden’, schetst Hubert. ‘Nu de uitrol inhoudt dat we ons hoofd volledig op een Amerikaans hakblok leggen, moet het echt per direct stoppen.’

Financiën zegt de Kamer in iedere stap van de aanbesteding meegenomen te hebben. Het oude systeem was ook echt aan vervanging toe. „Goede belastinginning was en is de prioriteit, en ook een nadrukkelijke wens van de Kamer en opeenvolgende kabinetten.”

‘Vol knokken’

Een groot deel van de Kamer sprak zich tijdens een debat over de verkoop van DigiD al uit tegen Nederlandse afhankelijkheid van Amerika op it-gebied. „Heel Nederland hangt aan een big-tech-infuus”, vatte Kathmann destijds samen. „Het was al een probleem toen Trump niet aan de macht was. Je moet niet al je eieren in één mandje willen leggen.”

Kathmann gaat nu ‘vol knokken’ om de uitbesteding aan FAST Enterprises te stoppen, zegt ze. Het ministerie lijkt verbaasd over de opwinding. „Gaande de aanbesteding is de Kamer steeds geïnformeerd”, stelt Financiën.

De Belastingdienst heeft volgens het ministerie maatregelen genomen om de gegevens van de omzetbelasting zelf veilig te houden. „De software wordt niet vanuit Amerika beheerd.” Ofwel: dat doet het bedrijf in Nederland.

Tegelijkertijd zegt het ministerie zich te realiseren dat de geopolitieke situatie tijdens de aanbestedingsperiode ‘anders was dan nu’. De Belastingdienst heeft in de tussentijd maatregelen genomen om ‘uiteenlopende digitale risico’s te beperken’. „De realiteit blijft echter dat in een digitale wereld risico’s nooit volledig uit te bannen zijn.”

https://www.ad.nl/politie(...)estaanbaar~ad912dc0/

Randdebielen daar :(
Het probleem in Nederland is dat niemand persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld en alles op het bedrijf wordt weg gepoetst. Gaat de manager weg dan krijgt hij zo weer elders binnen zijn letting een klus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')