Waar heb je dat gezien?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 08:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Van wat ik gezien heb zijn er geen paspoortnummers opgeslagen en ook geen geboortedatums.
Het leukste aan dit verhaal is dat een heleboel private investeerders deze ballentent naar de beurs wilde brengen voor de hoofdprijs.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:27 schreef raptorix het volgende:
Het zou wel mooi zijn als Odido hierdoor failliet gaat …..
Een paar, in de notes die gemaakt zijn bij sommige klanten.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:49 schreef Momo het volgende:
BSN nummers lijkt mij nog vervelender als die gelekt zijn, RTL nieuws zegt dat die er ook bij zitten
BTW nummers waren tot 2018 gekoppelt aan BSN nummers.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een paar, in de notes die gemaakt zijn bij sommige klanten.
Ja dat was in dit geval geloof ik ook het klantnummer bij Odido als ik me niet vergis.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:08 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
BTW nummers waren tot 2018 gekoppelt aan BSN nummers.
Ik sta er nog niet in. Mijn email is wel al 20+ jaar oud dus ben wel al 8 keer eerder gepwnedquote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:10 schreef raptorix het volgende:
Je kunt trouwens nu ook https://haveibeenpwned.com/ gebruiken om te controlleren of je gelekt bent.
Ik sta er zelf 20 keer in met mijn gmail account, maar goed er zijn zoveel grote breaches geweest dat iedereen met een oud mail adres er wel in staat.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:22 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Ik sta er nog niet in. Mijn email is wel al 20+ jaar oud dus ben wel al 8 keer eerder gepwned
Behalve soms wat phishing en andere vage mails nooit wat van gemerkt trouwens. Ik gebruik wel een password manager dus al mijn accounts hebben een uniek random gegenereerd wachtwoord en waar mogelijk 2FA met een authenticator app en niet via telefoon nummer.
Het is niet dat Salesforce is gehacked he?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:25 schreef xzaz het volgende:
Is er al communicatie over vanuit Salesforce?
Kan jij je mond houden want jij lult echt alleen maar onzin.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is niet dat Salesforce is gehacked he?
half jaartje later en men is het vergeten en wordt het onder alle andere databreaches geschovenquote:Op vrijdag 27 februari 2026 11:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Het leukste aan dit verhaal is dat een heleboel private investeerders deze ballentent naar de beurs wilde brengen voor de hoofdprijs.
Toen ging de beursgang niet door, dus is hun belang niet verhandelbaar
Nu dit en hun belang is onverkoopbaar
![]()
![]()
Oplichters opgelicht leuker wordt het niet
LOL, ehm noem 1 ding waar ik ontzin vertel.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:27 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kan jij je mond houden want jij lult echt alleen maar onzin.
Dan zal ik ander werk gaan zoeken, of je werkt bij Odido dat verklaart dan veel.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
LOL, ehm noem 1 ding waar ik ontzin vertel.
Daarnaast is dit zo een beetje mijn werk![]()
![]()
Nou vertel me maar wat ik aan onzin vertel.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:33 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dan zal ik ander werk gaan zoeken, of je werkt bij Odido dat verklaart dan veel.
Staat niet eens op darkweb, en nee het is gewoon een download link.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 12:57 schreef Sjemmert het volgende:
Waar op het darkweb wordt het verspreid trouwens? En ik neem aan dat er betaald moet worden voor die data pakketten?
Pff dus iedereen kan daar zomaar bij.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Staat niet eens op darkweb, en nee het is gewoon een download link.
Ja in principe is het illegaal, maar dat mag je zelf afwegen.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:15 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Pff dus iedereen kan daar zomaar bij.
Aan de ene kant nieuwschierig om het te downloaden zodat ik straks precies kan zien wat ze van mij hebben. Aan de andere kant zal het wel hartstikke illegaal zijn om te downloaden?
Het is niet per se illegaal om te downloaden, je mag het gebruiken voor analyse maar alleen dat. Have I been pwnd heeft het ook gedownload en verwerkt. Zodra je het opent en je zoekt een specifiek emailadres op en je kijkt naar de regel boven en / of onder ben je al illegaal bezig.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:15 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Aan de ene kant nieuwschierig om het te downloaden zodat ik straks precies kan zien wat ze van mij hebben. Aan de andere kant zal het wel hartstikke illegaal zijn om te downloaden?
Dus lid 2 geeft aan dat het 'algemeen belang' moet dienen. Wat dat inhoud is aan jouw.quote:2.
Niet strafbaar is degene die te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het algemeen belang het verwerven, voorhanden hebben, ter beschikkingstellen, bekendmaken of gebruik van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, vereiste.
Odido zet alle zeilen bij om te downplayen, weg te duiken en vooral veel vage verhalen te vertellen. Als slachtoffer moet je het met doen met vaagheden als "kan" en "mogelijk" inzake de gelekte data.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 13:15 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Waar heb je dat gezien?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 08:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Van wat ik gezien heb zijn er geen paspoortnummers opgeslagen en ook geen geboortedatums.
Het probleem in Nederland is dat niemand persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld en alles op het bedrijf wordt weg gepoetst. Gaat de manager weg dan krijgt hij zo weer elders binnen zijn letting een klus.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je kan natuurlijk ook zelf de gegevens en toegang overdragen dan is het geen hacken![]()
![]()
Belastingdienst wil btw-software volledig in Amerikaanse handen leggen: 'Onbestaanbaar'
Een Amerikaanse it-partij gaat mogelijk het hele Nederlandse btw-systeem beheren. Als het Trump behaagt, kan hij op deze manier bij politieke spanningen de staatsinkomsten van zo’n 1,5 miljard euro per week stilleggen, waarschuwen experts. ‘Onbestaanbaar’, vindt GroenLinks-PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann. Volgens het ministerie van Financiën blijven servers en data in Nederland.
Iedere week krijgt de Nederlandse overheid zo’n 1,5 miljard euro aan btw in de staatskas. Dat is een belangrijke inkomstenbron, maar ook een vrij ingewikkelde operatie. Ieder bedrijf moet worden geregistreerd en gemonitord, want betalen zij wel wat ze moeten betalen? De Belastingdienst heeft er de handen vol aan.
En dus wil de overheid het IT-systeem dat de btw int en registreert vernieuwen. De Belastingdienst heeft deze klus uitbesteed aan het Amerikaanse FAST Enterprises. Eerst leek het erop dat het bedrijf alleen de software zou leveren, waarna die in Nederland zou worden aangepast aan de Nederlandse situatie en hier beheerd zou worden.
Maar wat blijkt nu? FAST Enterprises wordt ook verantwoordelijk voor de uitvoering, het onderhoud en het beheer van het btw-systeem. De Belastingdienst krijgt zelf waarschijnlijk niet eens toegang tot de servers, schrijft tech-expert Bert Hubert in een blogbericht.
Financiën benadrukt echter dat de servers en data in het eigen datacentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn blijven. Het dataverkeer zelf zal door eigen medewerkers worden gecontroleerd.
‘Dacht je dat de casus DigiD erg was?’
Niettemin is de gunning aan een Amerikaanse partij ‘onbestaanbaar’, vindt Barbara Kathmann, Kamerlid voor GroenLinks-PvdA en officieus tech-expert van het parlement. „Dacht je dat de casus DigiD erg was? Het kan nog erger”, stelt zij.
Ook de software van DigiD dreigt in handen te vallen van een Amerikaans bedrijf, maar daar gaat het alleen om het beheer van de computers. Potentieel gevaarlijk – Amerika kan immers de stekker zomaar uit die computers trekken – maar bij de Belastingdienst gaat het nog verder. „Wat nou als je die stap overslaat en alles door Amerikanen laat doen? Dat is wat de Belastingdienst nu van plan is met de btw”, aldus Hubert.
Zo wordt ons btw-systeem een ‘service’ van de Amerikanen, schrijft Hubert. De servers staan dan mogelijk wel fysiek in Nederland, maar FAST Enterprises heeft de toegang in handen. Als Trump in een handelsoorlog besluit dat het bedrijf niet meer met de Nederlandse staat mag handelen, krijgt de overheid ineens geen btw meer. ‘Er zal dan binnenkort 1,5 miljard euro per week bijgeleend moeten worden’, schetst Hubert. ‘Nu de uitrol inhoudt dat we ons hoofd volledig op een Amerikaans hakblok leggen, moet het echt per direct stoppen.’
Financiën zegt de Kamer in iedere stap van de aanbesteding meegenomen te hebben. Het oude systeem was ook echt aan vervanging toe. „Goede belastinginning was en is de prioriteit, en ook een nadrukkelijke wens van de Kamer en opeenvolgende kabinetten.”
‘Vol knokken’
Een groot deel van de Kamer sprak zich tijdens een debat over de verkoop van DigiD al uit tegen Nederlandse afhankelijkheid van Amerika op it-gebied. „Heel Nederland hangt aan een big-tech-infuus”, vatte Kathmann destijds samen. „Het was al een probleem toen Trump niet aan de macht was. Je moet niet al je eieren in één mandje willen leggen.”
Kathmann gaat nu ‘vol knokken’ om de uitbesteding aan FAST Enterprises te stoppen, zegt ze. Het ministerie lijkt verbaasd over de opwinding. „Gaande de aanbesteding is de Kamer steeds geïnformeerd”, stelt Financiën.
De Belastingdienst heeft volgens het ministerie maatregelen genomen om de gegevens van de omzetbelasting zelf veilig te houden. „De software wordt niet vanuit Amerika beheerd.” Ofwel: dat doet het bedrijf in Nederland.
Tegelijkertijd zegt het ministerie zich te realiseren dat de geopolitieke situatie tijdens de aanbestedingsperiode ‘anders was dan nu’. De Belastingdienst heeft in de tussentijd maatregelen genomen om ‘uiteenlopende digitale risico’s te beperken’. „De realiteit blijft echter dat in een digitale wereld risico’s nooit volledig uit te bannen zijn.”
https://www.ad.nl/politie(...)estaanbaar~ad912dc0/
Randdebielen daar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |