Maar je moet wel vanuit dat kader redeneren als je op interne inconsistentie wilt wijzen. Het heeft geen zin om interne inconsistentie te willen bewijzen aan de hand van externe criteria zoals hoe moderne biologie bepaalde zaken interpreteert.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 11:56 schreef EsserS het volgende:
[..]
Maar die geschriften zeggen er zelf niks over. Die geschriften zijn namelijk opgeschreven door vele auteurs van wie identiteit en motieven onduidelijk of onbekend zijn. Je kan er dus geen enkele autoriteit mee claimen. Het zijn slechts interpretaties.
Lees even terug waar ik op reageerde.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 11:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is geen logische uitspraak denk ik.
Of God wel of niet bestaat is niet afhankelijk van onze mening.
Dus of ik nou op maandag geloof dat God bestaat en op dinsdag geloof dat Hij niet bestaat, verandert niets aan het feit of Hij bestaat of niet.
Onze mening doet er niet toe bij God? Dat spreekt het hele idee tegen dat God de mens wil redden door zichzelf kenbaar te maken via Jezus Christus. Dus ook niet logisch.
En dan maakt het dus wel degelijk uit wat je gelooft. Niet omdat het bestaan van God ervan afhangt, maar omdat het geloven in Zijn bestaan en het kennen van Hem tot het leven leidt. En daar heeft God wel degelijk een belang bij. Anders zou Hij zichzelf niet kenbaar hebben gemaakt.
Dat belang is dat God als onze Vader Zijn eigen verdwaalde kinderen weer wil verzamelen om hen te zegenen.
Maar dat is een verdraaiing van mijn woorden. Ik zei niet dat God zich niets aantrekt van onze mening. Wat ik zeg is dat ons leven afhangt van God, of we er nu in geloven of niet. Dat is geen onverschilligheid aan Gods kant, maar een metafysisch gegeven. En God geeft ons de vrijheid om voor dat leven te kiezen of niet.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Lees even terug waar ik op reageerde.
Jij zei: de realiteit trekt ons niets aan van onze mening.
Vervolgens zeg je: (ik vat het samen) God trekt ons iets aan van onze mening.
Je blijft maar de werkelijkheid en realiteit verdraaien en kleien om de meest onwaarschijnlijke oerverhalen "waar gebeurd" te laten zijn. Erken nu gewoon dat dit scheppingsverhaal geen geschiedenis is maar een mythe. Het heeft een poëtische, liturgische en symmetrische structuur. Net als andere scheppingsmythes waar jij waarschijnlijk ook geen moer van gelooft.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, dat zal allemaal best, maar dat is niet wat de geschriften er zelf over zeggen.
29En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.
30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.
Dus planten = voedsel.
Simpel.
Planten eten is dus niet 'dood' zoals jij ervan wilt maken.
Ik zie dat je geen argumenten meer hebt.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je blijft maar de werkelijkheid en realiteit verdraaien en kleien om de meest onwaarschijnlijke oerverhalen "waar gebeurd" te laten zijn. Erken nu gewoon dat dit scheppingsverhaal geen geschiedenis is maar een mythe. Het heeft een poëtische, liturgische en symmetrische structuur. Net als andere scheppingsmythes waar jij waarschijnlijk ook geen moer van gelooft.
Je weet zelf dat er geen planten kunnen groeien zonder zon. Maar nee, want in Genesis staat dat het wel kan en God kan nu eenmaal alles! Hiermee loop je keer op keer spaak. Ook is er geen licht, laat staan dagen en nachten, zonder zon. Behalve in een scheppingsepos.
Laat die schellen van je ogen vallen.
Dit is één groot argument!quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zie dat je geen argumenten meer hebt.
Het klinkt bij mij van 'geef nou gewoon toe dat ik gelijk heb! want ik heb gelijk en jij niet!'quote:
Natuurwetten worden niet gebroken. Toen niet. Nu niet. In mijn verhaal gebeurt dat ook niet, in jouw verhaal aan de lopende band.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het klinkt bij mij van 'geef nou gewoon toe dat ik gelijk heb! want ik heb gelijk en jij niet!'
Weet niet waar ik op moet reageren.
Je verplaatst nu de doelpalen naar een filosofisch abstract niveau. Je begon deze discussie zelf met een heel concreet, extern criterium: zuurstof. Je kunt niet eerst biologie gebruiken om je gelijk te halen ('zonder zuurstof ga je dood') en vervolgens biologie verbieden als ik aantoon dat je vergelijking mank gaat. Het is geen 'interne inconsistentie' maar een keihard extern feit dat ik leef zonder jouw God terwijl niemand leeft zonder zuurstof. Als jouw kader de realiteit van mijn bestaan niet kan verklaren dan is dat kader simpelweg onjuist, hoe logisch het binnen je eigen bubbel ook klinkt.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 11:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar je moet wel vanuit dat kader redeneren als je op interne inconsistentie wilt wijzen. Het heeft geen zin om interne inconsistentie te willen bewijzen aan de hand van externe criteria zoals hoe moderne biologie bepaalde zaken interpreteert.
Als God schepper is,quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Natuurwetten worden niet gebroken. Toen niet. Nu niet. In mijn verhaal gebeurt dat ook niet, in jouw verhaal aan de lopende band.
Nu zul je wel weer met de voorspelbare dooddoener komen dat God niet aan natuurwetten is gebonden...
Ik gebruikte zuurstof als concreet voorbeeld van het feit dat er bepaalde voorwaarden aan het leven zitten waar we simpelweg niet omheen kunnen, of we dat nu leuk vinden of niet.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:33 schreef EsserS het volgende:
[..]
Je verplaatst nu de doelpalen naar een filosofisch abstract niveau. Je begon deze discussie zelf met een heel concreet, extern criterium: zuurstof. Je kunt niet eerst biologie gebruiken om je gelijk te halen ('zonder zuurstof ga je dood') en vervolgens biologie verbieden als ik aantoon dat je vergelijking mank gaat. Het is geen 'interne inconsistentie' maar een keihard extern feit dat ik leef zonder jouw God terwijl niemand leeft zonder zuurstof. Als jouw kader de realiteit van mijn bestaan niet kan verklaren dan is dat kader simpelweg onjuist, hoe logisch het binnen je eigen bubbel ook klinkt.
Cirkels, cirkels en nog eens cirkels. "Een cirkelredenering is een doodlopende weg waar je nooit het einde van ziet omdat je steeds je eigen staart achternazit."
Ofwel je gaat totaal niet in mijn punten.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als God schepper is,
En God heeft de auteurs van de geschriften geïnspireerd,
En die geschriften zeggen dat mens en dier van een andere categorie zijn dan planten,
Dan is het sterven van mensen en dieren ook van een andere orde dan die van planten,
Ongeacht of wij nu voor beide het woordje 'sterven' of 'dood' gebruiken.
Dat is gewoon logisch binnen het bijbelse kader.
Je zou ook kunnen redeneren dat de auteur heel goed moet hebben geweten dat planten niet groeien zonder zonlicht en dat dag en nacht veroorzaakt worden door de zon. Zelfs eenvoudige landbouwers wisten duizenden jaren geleden al hoe belangrijk de zon daarvoor is. Het ligt in mijn ogen dus niet voor de hand dat de auteur dit niet begreep. Dat wijst erop dat hij met het ‘licht’ aan het begin van de schepping iets anders bedoelt dan de zon, die pas op de vierde dag wordt genoemd.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:06 schreef hoatzin het volgende:
Je weet zelf dat er geen planten kunnen groeien zonder zon. Maar nee, want in Genesis staat dat het wel kan en God kan nu eenmaal alles! Hiermee loop je keer op keer spaak. Ook is er geen licht, laat staan dagen en nachten, zonder zon. Behalve in een scheppingsepos.
Nee, je wilt absoluut een alternatief kader gebruiken om de woorden van de schriften te interpreteren. En ik vind dat onzinnig. Je interpreteert een Nederlandse wet ook niet met de definities van een Duitse wet bijvoorbeeld. Het zijn twee verschillende kaders met hun eigen definities.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 13:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ofwel je gaat totaal niet in mijn punten.
Levende organismen sterven. Zowel plant als dier. Dood is dood. Vanaf het prille begin.
En wat toont dit dan in godsnaam aan?quote:Op dinsdag 24 februari 2026 13:52 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen redeneren dat de auteur heel goed moet hebben geweten dat planten niet groeien zonder zonlicht en dat dag en nacht veroorzaakt worden door de zon. Zelfs eenvoudige landbouwers wisten duizenden jaren geleden al hoe belangrijk de zon daarvoor is. Het ligt in mijn ogen dus niet voor de hand dat de auteur dit niet begreep. Dat wijst erop dat hij met het ‘licht’ aan het begin van de schepping iets anders bedoelt dan de zon, die pas op de vierde dag wordt genoemd.
Ter vergelijking: wanneer ik over ‘licht’ spreek, hoeft dat niet automatisch zonlicht te betekenen; het kan net zo goed het licht van een zaklamp zijn. Zo lees ik ook het scheppingsverhaal in Genesis: het eerste licht dat ontstaat, wordt beschreven als licht dat God uit het ‘niets’ tevoorschijn roept:
"En God zei [amar = zeggen, spreken, gebieden]: Laat [hayah = zijn, worden, ontstaan, bestaan] er licht zijn! En er was licht."
Het licht had geen bron (zoals de zon), dan Zijn Woord.
Dit, plus staat er nergens dat God geen volledige planten en dieren creëerde. Al was het donker (en dat was het niet) dan gaan planten na een paar dagen niet meteen dood.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 13:52 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen redeneren dat de auteur heel goed moet hebben geweten dat planten niet groeien zonder zonlicht en dat dag en nacht veroorzaakt worden door de zon. Zelfs eenvoudige landbouwers wisten duizenden jaren geleden al hoe belangrijk de zon daarvoor is. Het ligt in mijn ogen dus niet voor de hand dat de auteur dit niet begreep. Dat wijst erop dat hij met het ‘licht’ aan het begin van de schepping iets anders bedoelt dan de zon, die pas op de vierde dag wordt genoemd.
Ter vergelijking: wanneer ik over ‘licht’ spreek, hoeft dat niet automatisch zonlicht te betekenen; het kan net zo goed het licht van een zaklamp zijn. Zo lees ik ook het scheppingsverhaal in Genesis: het eerste licht dat ontstaat, wordt beschreven als licht dat God uit het ‘niets’ tevoorschijn roept:
"En God zei [amar = zeggen, spreken, gebieden]: Laat [hayah = zijn, worden, ontstaan, bestaan] er licht zijn! En er was licht."
Ook jij bent hier lekker aan het kronkelen.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 13:52 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
God heeft geen zon nodig om licht te maken.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 15:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ook jij bent hier lekker aan het kronkelen.
God spreekt van dag en nacht. Het licht noemde hij dag, de duisternis , dus de situatie zonder licht, noemde hij nacht. We hebben het hier dan, uiteraard, over zonlicht.
Van de zon die er niet is.
Wel om een dag te maken.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 15:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God heeft geen zon nodig om licht te maken.
Tja, blijkbaar niet, want Hij scheidde ook licht van duisternis. Hoe dat technisch precies in zijn werk ging, dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar pas later werden licht en duisternis aan de zon gekoppeld.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 15:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wel om een dag te maken.
Het was avond geweest en het was morgen geweest (draaiing van de aarde); de eerste dag!
Als je het letterlijk neemt klopt het van geen hout.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 15:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, blijkbaar niet, want Hij scheidde ook licht van duisternis. Hoe dat technisch precies in zijn werk ging, dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar pas later werden licht en duisternis aan de zon gekoppeld.
Ik denk simpelweg dat niet alles in detail beschreven staat en dat we daarom moeite hebben om te begrijpen wat er nu precies plaats heeft gevonden. Maar dat is met zoveel dingen in de bijbel, niet alles is expliciet. Dan kun je 2 reacties hebben:quote:Op dinsdag 24 februari 2026 15:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als je het letterlijk neemt klopt het van geen hout.
Als je het als mythische poëzie beschouwt, wat veel joodse geleerden trouwens ook denken, heb ik er geen enkele moeite mee.
Je blijft maar twijfel zaaien als het om inferentie gaat, maar met deze logica is de Holocaust ook "sterk onderhevig aan speculatie en interpretatie, omdat... we het simpelweg niet weten, want we waren er niet bij, en zullen het nooit meer kunnen observeren."quote:Op dinsdag 24 februari 2026 15:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Elke theorie over het ontstaan van het universum, het leven, de mens enz. is sterk onderhevig aan speculatie en interpretatie, omdat... we het simpelweg niet weten, want we waren er niet bij, en zullen het nooit meer kunnen observeren.
Je kunt ook een 3e reactie hebbenquote:Op dinsdag 24 februari 2026 15:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk simpelweg dat niet alles in detail beschreven staat en dat we daarom moeite hebben om te begrijpen wat er nu precies plaats heeft gevonden. Maar dat is met zoveel dingen in de bijbel, niet alles is expliciet. Dan kun je 2 reacties hebben:
1) Ik begrijp het niet, maar misschien heeft het toch plaatsgevonden op een manier die ik nu niet begrijp
2) Het is quatsch want het voldoet niet aan mijn verwachtingen over wat wel en niet kan
Dat is persoonlijk.
Die onzekerheid over hoe en wat precies is trouwens niet exclusief voorbehouden aan de bijbel.
Elke theorie over het ontstaan van het universum, het leven, de mens enz. is sterk onderhevig aan speculatie en interpretatie, omdat... we het simpelweg niet weten, want we waren er niet bij.
Je negeert de werkelijkheid, jij zet de biologie volledig buitenspel. Het is het equivalent van zeggen: "auto's rijden op onzichtbare kabouterkracht," terwijl we gewoon de verbrandingsmotor kunnen zien.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En het fysieke leven hangt ook af van spirituele elementen, te weten: God
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |