abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220173062
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:10 schreef Zoddie het volgende:
Zolang 2-verdieners gepusht wordt zal het aantal kinderen blijven dalen.
Want als deinde ouders werken kun je geen kinderen krijgen?
pi_220173091
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 08:33 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Denken dat die er gaan komen voor peasants. Hahah.
Je bent zelf een peasant, dikzak.
pi_220173139
In feite een racistisch standpunt van Maarten van Rossum. Hij beweert dat de bevolking niet stabiel blijft als er minder geboortes zijn dan sterftes. Daarbij negeert hij de aanwas door immigranten.

Blijkbaar rekent Van Rossum de immigranten niet tot de bevolking.
  zondag 22 februari 2026 @ 10:21:30 #54
22565 asco
Los in deze tent
pi_220173190
Regeren is vooruitzien dus al in de jaren 90 wist ik zeker me niet te gaan voortplanten. Heel veel redenen.
Geen seconde spijt van gehad. In de loop van de jaren is het gevoel de juiste beslissing te hebben genomen alleen maar toegenomen.
En zorgeloos vol energie genoten al die jaren. En hopelijk gaat het nog een jaartje of 30 door!
Later nooit wachten of je kinderen wel op bezoek komen. Geen nodeloze discussies met kinderen/ouders op latere leeftijd.

"Dan zit je later alleen" hoor ik wel eens. Die mensen begrijpen niet dat mijn vriendin en ik dan al 50/60 jaar zo hebben geleefd. De rust in ons leven is zaligmakend. Willen we drukte zoeken we die zelf op. Wij redden ons later wel. En als het mooi is geweest (als in we moeten verzorgd worden) is het gewoon klaar. Geen gedoe, geen drama, doei allen, genoten! :W
  zondag 22 februari 2026 @ 10:25:43 #55
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220173235
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:21 schreef asco het volgende:
Regeren is vooruitzien dus al in de jaren 90 wist ik zeker me niet te gaan voortplanten. Heel veel redenen.
Geen seconde spijt van gehad. In de loop van de jaren is het gevoel de juiste beslissing te hebben genomen alleen maar toegenomen.
En zorgeloos vol energie genoten al die jaren.
Afgezien van het zorgeloze, ook zoiets.
pi_220173385
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:02 schreef Beathoven het volgende:
De babyboomgeneratie werd gedreven door optimisme na het einde van vele voorgaande oorlogen (ook voor WO2 en WO1) en uitzicht op betere tijden.

Dat uitzicht op betere tijden is er nu allerminst. Of Klimaatverandering, Politieke spanningen, verval en de Epsteinfiles moeten voor motivatie zorgen.
Dat zou je zeggen, maar ik geloof dus niet zo in het idee dat mensen minder kinderen krijgen door klimaat, geopolitiek of ander extern onheil. Als dat doorslaggevend was, zouden armere landen juist lagere geboortecijfers hebben, maar het tegenovergestelde is waar.

Ik verwacht eerder gewoon dit:

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:18 schreef LXIV het volgende:
Als mensen echt zouden willen dan kregen ze gewoon kinderen. Ik denk vooral dat veel mensen gewoon geen zin hebben in alle gedoe dat het met zich meebrengt.
We leven in een mate van vrijheid en welvaart waarin mensen simpelweg kunnen besluiten dat ze inderdaad het gedoe niet willen. En dat is ook gewoon een legitieme keuze.

Daarom stoor ik me ook aan hoogleraren die vooral normatief roepen wat mensen zouden moeten doen, zonder te laten zien hoe je het ouderschap aantrekkelijker maakt in plaats van zwaarder. Het heeft iets pastoraals: morele vingertjes, maar zonder leefbaarheid.
pi_220173411
'Ga kinderen maken'

Aldus Maarten van Rossem aka de babyboomer die een huis voor 13.000 gulden heeft kunnen kopen en er nu 8 ton voor vangt in euro's. Niemand kan een huis kopen en de gemiddelde huurprijs knalt ook al richting de 1.5k maar joh: neem lekker kinderen. Wat kan er mis gaan?
pi_220173424
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:18 schreef LXIV het volgende:
Ik heb er 4 op de wereld gezet ( laten zetten), dus mijn steentje wel bijgedragen.
No offence, maar aan wat precies?
  zondag 22 februari 2026 @ 10:46:19 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220173431
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:45 schreef Solispolar het volgende:

[..]
No offence, maar aan wat precies?
Aan de bevolkingsaanwas natuurlijk
The End Times are wild
  zondag 22 februari 2026 @ 10:47:28 #60
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220173440
Bij een vriendin van mij zat moeder keihard te pushen om kinderen te krijgen. "Ja dat hoort toch zo na een aantal jaar getrouwd te zijn" "Mijn vriendinnen vragen zich steeds af wanneer ik eindelijk oma wordt". Maar de echte overwegingen waarom er geen kinderen komen zijn natuurlijk niet te begrijpen voor iemand die zelf nooit een dag in haar leven een baan heeft gehad en altijd in een twee onder 1 kap heeft gewoond.
pi_220173446
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Aan de bevolkingsaanwas natuurlijk
Niet persoonlijk bedoelt hoor, maar ik vind dat altijd zo'n non-argument. We moeten meer mensen hebben, want onze huidige mensen worden ouder. Ja en als de kinderen van nu ouder worden?

Daarnaast zou het voor de wereld (laten we dat ook niet vergeten) een grote zegen zijn als er wat minder mensen zouden zijn.
  zondag 22 februari 2026 @ 10:48:12 #62
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220173452
De hele illusie van eeuwige economische en daarbij blijkbaar benodigde bevolkingsgroei is compleet idioot. Het kan allemaal wel een tandje minder. In een land als Nederland zou 10miljoen mensen de max moeten zijn. En voor de rest van de wereld zou minimaal een halvering van de mensheid ook een zegen zijn. Ik hoop oprecht dat besef eindelijk eens in gaat dalen. 1 kind politiek wereldwijd zou verplicht moeten worden. Als ik Thanos zou zijn en zoiets echt zou kunnen had ik er echt geen enkele moeite mee om de helft van de bevolking met 1 knip met de vingers te laten verdwijnen. Sterker nog ik zou het 2 keer doen. Zodat de aarde weer kan herstellen tot de mooie groene planeet die het zou moeten zijn.
pi_220173468
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:47 schreef Momo het volgende:
Bij een vriendin van mij zat moeder keihard te pushen om kinderen te krijgen. "Ja dat hoort toch zo na een aantal jaar getrouwd te zijn" "Mijn vriendinnen vragen zich steeds af wanneer ik eindelijk oma wordt". Maar de echte overwegingen waarom er geen kinderen komen zijn natuurlijk niet te begrijpen voor iemand die zelf nooit een dag in haar leven een baan heeft gehad en altijd in een twee onder 1 kap heeft gewoond.
Daarnaast is ook nog de vraag: waarom eigenlijk? Ik snap de redenatie van mensen die bewust kinderloos blijven prima. Je minimaal 18 jaar 'vastleggen' en wegcijferen is best een offer en mensen vergeten gemakshalve dat je 'door' kinderen ook best ellende kunt kennen (moeilijk contact, overlijden van kinderen, ziekte etc).

Dat hele happy happy joy joy verhaal wat mensen je altijd voorschoten heeft ook wel een andere kant natuurlijk.
  zondag 22 februari 2026 @ 10:50:47 #64
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220173475
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:24 schreef Cockwhale het volgende:
Minder mensen is een goed ding.
Eens ware het niet dat de bevolking per saldo alsnog blijft groeien door de import van volk uit allerlei verre oorden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220173492
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:47 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Niet persoonlijk bedoelt hoor, maar ik vind dat altijd zo'n non-argument. We moeten meer mensen hebben, want onze huidige mensen worden ouder. Ja en als de kinderen van nu ouder worden?

Daarnaast zou het voor de wereld (laten we dat ook niet vergeten) een grote zegen zijn als er wat minder mensen zouden zijn.
Inderdaad. Geen enkele ouder begint aan kinderen ómdat (ze denken dat) de wereld dat van ze verlangt, maar omdat ze dat in de eerste plaats zelf willen. Je kinderwens verpakken in normatieve kaders is vooral preken voor de verkeerde parochie, maar als men zich beter voelt bij het vervullen van een maatschappelijk (of kerkelijke, of culturele, vul maar in) ‘plicht’, is dat natuurlijk oké. 🙂
pi_220173510
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:52 schreef Justinn het volgende:

[..]
Inderdaad. Geen enkele ouder begint aan kinderen ómdat (ze denken dat) de wereld dat van ze verlangt, maar omdat ze dat in de eerste plaats zelf willen. Je kinderwens verpakken in normatieve kaders is vooral preken voor de verkeerde parochie, maar als men zich beter voelt bij het vervullen van een maatschappelijk (of kerkelijke, of culturele, vul maar in) ‘plicht’, is dat natuurlijk oké. 🙂
Dat is nog weer een andere kwestie inderdaad. Het huisje-boopje-beestje volk :X Van die no-brainers die van fase naar fase rollen zonder ook maar 1x bewust stil te staan bij wat ze nou echt willen. Maar nee hoor, we moeten trouwen, we moeten samenwonen, we moeten gaan werken en we moeten kinderen krijgen.
  zondag 22 februari 2026 @ 11:25:06 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220173996
Het is prima dat het aantal mensen wereldwijd de komende tijd wat gaat dalen, en dat die niet door honger of oorlog hoeft te gebeuren. De ongebreidelde bevolkingsgroei leek jarenlang een ramp in wording. Die geen reden dat opnieuw te gaan aanwakkeren.

Als er flink wat minder mensen zijn is er ook weer ruimte om meer te fokken.
pi_220174062
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 11:25 schreef Hexagon het volgende:
Het is prima dat het aantal mensen wereldwijd de komende tijd wat gaat dalen, en dat die niet door honger of oorlog hoeft te gebeuren. De ongebreidelde bevolkingsgroei leek jarenlang een ramp in wording. Die geen reden dat opnieuw te gaan aanwakkeren.

Als er flink wat minder mensen zijn is er ook weer ruimte om meer te fokken.
Laten we beginnen met 2 miljard minder mensen in India en China en contreien. Scheelt al een hele hoop.
  zondag 22 februari 2026 @ 11:35:03 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220174069
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 11:34 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Laten we beginnen met 2 miljard minder mensen in India en China en contreien. Scheelt al een hele hoop.
China is al hard bezig en India zit intussen ook onder de 2.
  zondag 22 februari 2026 @ 11:40:01 #70
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220174096
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 11:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
China is al hard bezig en India zit intussen ook onder de 2.
China roept ondertussen wel op om meer kids te krijgen. Iets met te weinig mensen voor hun zogenaamde volledig gerobotiseerde fabrieken..
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220174130
Nog meer mensen op de wereld? We zijn al met 8 miljard.
Corporate translator
  zondag 22 februari 2026 @ 11:45:03 #72
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220174137
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:04 schreef Weird- het volgende:

[..]
Want als deinde ouders werken kun je geen kinderen krijgen?
Tuurlijk wel maar dan is het leven veel meer stress en minder prettig.

Ouders die heen en weer racen om de kinderen te dumpen bij de sport of bij de school om dan nog snel naar werk te jagen, dan weer van de BSO op te halen en dan ook nog even alle huishouden en wasjes draaien in de avond.
  Manager PR/Moderator zondag 22 februari 2026 @ 11:53:32 #73
269689 crew  Viv
pi_220174222
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:48 schreef RealistAtheist het volgende:
De hele illusie van eeuwige economische en daarbij blijkbaar benodigde bevolkingsgroei is compleet idioot. Het kan allemaal wel een tandje minder. In een land als Nederland zou 10miljoen mensen de max moeten zijn. En voor de rest van de wereld zou minimaal een halvering van de mensheid ook een zegen zijn. Ik hoop oprecht dat besef eindelijk eens in gaat dalen.
Geheel eens ^O^
quote:
1 kind politiek wereldwijd zou verplicht moeten worden.
Geheel oneens :{w

Je kan gedrag wel sturen (bijvoorbeeld door iets financieel meer of minder aantrekkelijk te maken), maar de uiteindelijke keuze zou bij de mensen zelf moeten liggen.
quote:
Als ik Thanos zou zijn en zoiets echt zou kunnen had ik er echt geen enkele moeite mee om de helft van de bevolking met 1 knip met de vingers te laten verdwijnen. Sterker nog ik zou het 2 keer doen. Zodat de aarde weer kan herstellen tot de mooie groene planeet die het zou moeten zijn.
Waarschijnlijk corrigeert Moeder Aarde dit vanzelf wel een keer, met een zware pandemie of zo.
  zondag 22 februari 2026 @ 11:57:53 #74
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220174303
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 11:53 schreef Viv het volgende:

[..]
Waarschijnlijk corrigeert Moeder Aarde dit vanzelf wel een keer, met een zware pandemie of zo.
Daar is zes jaar geleden al de kans voor geweest.
  zondag 22 februari 2026 @ 12:20:21 #75
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220174532
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:08 schreef Peppert het volgende:

[..]
In vroegere samenlevingen waren mensen in hoge mate economisch autonoom. Ze beschikten over eigen land, leefden in hechte dorpsgemeenschappen met uitgebreide familieverbanden en oefenden een ambacht uit waarmee ze direct in hun eigen levensonderhoud voorzagen. Hun bestaanszekerheid hing niet af van een externe werkgever, een arbeidscontract of de grillen van een arbeidsmarkt.

Vandaag is dat fundamenteel anders. In het moderne loonarbeids- en kredietsysteem zijn mensen financieel afhankelijk van werkgevers en hypotheekverstrekkers. Werk bepaalt inkomen, inkomen bepaalt woonmogelijkheden, en woonlasten bepalen in sterke mate of en wanneer mensen aan kinderen beginnen.

De maatschappelijke en sociologische gevolgen daarvan worden structureel onderschat terwijl ze enorm zijn. Het gaat hier niet om een klein cultureel effect, maar om een maatschappelijke verschuiving (aardbeving van ongekende proporties) die direct doorwerkt in dalende vruchtbaarheidscijfers. Fertility rates in vrijwel alle ontwikkelde economieën bewegen inmiddels ruim onder het vervangingsniveau, en dat is geen toeval. Het is het logische gevolg van een economisch systeem waarin gezinsvorming hoge financiële risico's, carrière-kosten en structurele afhankelijkheid van werkgevers met zich meebrengt.

Met andere woorden: de scherpe daling in geboortecijfers is niet primair een kwestie van individuele voorkeuren of mentaliteit, maar een diepgaande structurele uitkomst van hoe onze economie is georganiseerd. Dat besef ontbreekt nog te vaak in het publieke debat.
Ik denk dat het eerder het gevolg van de consumptiemaatschappij is.

Voor veel mensen is consumeren hun identiteit en daar weten ze vaak hele mooie verhaaltjes omheen te verzinnen. Bijvoorbeeld het hele 'wanderlust', de drang om online reisjes te boeken naar de zoveelste tourist trap, of hoe ze het zelf zouden noemen; op avontuur gaan. Hetzelfde trouwens voor auto's, kleding, computers en eten en God mag weten wat nog meer, veel mensen zijn zo verslaafd aan kopen dat ze helemaal geen kinderen willen. Mensen verkiezen de eigen identiteit, levensstijl en carrière boven het nemen van kinderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')