https://www.telegraaf.nl/(...)k#Echobox=1771429439quote:Maarten van Rossem (82) adviseert jongeren: ’Ga kinderen maken’
Maarten van Rossem gaf luisteraars van NPO Radio 1-radioprogramma Met het oog op morgen een opmerkelijk advies. De historicus raadde hen aan de radio uit te zetten en „er nog een kind bij te maken”. Van Rossem gaf de tip omdat er in Nederland in 2025 meer mensen overleden dan dat er werden geboren. Om de bevolking stabiel te houden, moeten er dus meer kinderen worden geboren. De oproep van het voormalige Slimste mens-jurylid kwam na een analyse over „de inherente loop der dingen”.
Fysieke aftakeling
Van Rossem zei zich daarom geen zorgen te maken over zijn eigen fysieke aftakeling: „Er zijn dingen die voorspelbaar zijn, omdat ze zo structureel van aard zijn dat ze lastig stilgezet kunnen worden. Daardoor ontwikkelen ze hun eigen momentum.” Daarna noemde hij naast zijn eigen sterfelijkheid ook de demografische ontwikkelingen in Nederland, waarna hij vruchtbare luisteraars de ongebruikelijke raad gaf zich voort te planten: „Dat gelul op de radio hebben we nu wel gehoord.”
Van Rossem was te gast in het programma vanwege de publicatie van zijn nieuwe boek, De 21e eeuw die in 1979 begon. In het boek reflecteert hij op de grote verschuivingen in de mondiale machtsverhoudingen in de tweede helft van de 20e eeuw.
In vroegere samenlevingen waren mensen in hoge mate economisch autonoom. Ze beschikten over eigen land, leefden in hechte dorpsgemeenschappen met uitgebreide familieverbanden en oefenden een ambacht uit waarmee ze direct in hun eigen levensonderhoud voorzagen. Hun bestaanszekerheid hing niet af van een externe werkgever, een arbeidscontract of de grillen van een arbeidsmarkt.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:01 schreef JopieKlaassen het volgende:
Economische belangen kan ik me nog wel in vinden. Werkgeversdruk zal wel meevallen, anders zou geen enkele 25-30 jarige aan een baan kunnen geraken.
De babyboomgeneratie en daarna hebben in gouden tijden geleefd. Het is niet dat het leven voor iedereen makkelijk viel, maar er was democratie met een steeds beter wordend sociaal vangnet. Dan nog een keer afgetopt werd met de val van de muur en een jubelstemming met tweeverdieners die een riant huis konden kopen en goed konden sparen. Het internet erbij om niet meer in de rij voor het loket te staan. Ideaal.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:08 schreef Peppert het volgende:
[..]
In vroegere samenlevingen waren mensen in hoge mate economisch autonoom. Ze beschikten over eigen land, leefden in hechte dorpsgemeenschappen met uitgebreide familieverbanden en oefenden een ambacht uit waarmee ze direct in hun eigen levensonderhoud voorzagen. Hun bestaanszekerheid hing niet af van een externe werkgever, een arbeidscontract of de grillen van een arbeidsmarkt.
Vandaag is dat fundamenteel anders. In het moderne loonarbeids- en kredietsysteem zijn mensen financieel afhankelijk van werkgevers en hypotheekverstrekkers. Werk bepaalt inkomen, inkomen bepaalt woonmogelijkheden, en woonlasten bepalen in sterke mate of en wanneer mensen aan kinderen beginnen.
De maatschappelijke en sociologische gevolgen daarvan worden structureel onderschat terwijl ze enorm zijn. Het gaat hier niet om een klein cultureel effect, maar om een maatschappelijke verschuiving (aardbeving van ongekende proporties) die direct doorwerkt in dalende vruchtbaarheidscijfers. Fertility rates in vrijwel alle ontwikkelde economieën bewegen inmiddels ruim onder het vervangingsniveau, en dat is geen toeval. Het is het logische gevolg van een economisch systeem waarin gezinsvorming hoge financiële risico's, carrière-kosten en structurele afhankelijkheid van werkgevers met zich meebrengt.
Met andere woorden: de scherpe daling in geboortecijfers is niet primair een kwestie van individuele voorkeuren of mentaliteit, maar een diepgaande structurele uitkomst van hoe onze economie is georganiseerd. Dat besef ontbreekt nog te vaak in het publieke debat.
Wat misschien nog het meest verbazingwekkend is, is niet eens de ontwikkeling zelf, maar de stilte eromheen in de hoogste politieke en corporate kringen. Terwijl dalende vruchtbaarheidscijfers aantoonbaar één van de meest ingrijpende structurele risico’s vormen voor landen, wordt het onderwerp opvallend zelden met dezelfde urgentie besproken als bijvoorbeeld inflatie, energieprijzen of migratie.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:18 schreef LXIV het volgende:
Als mensen echt zouden willen dan kregen ze gewoon kinderen. Ik denk vooral dat veel mensen gewoon geen zin hebben in alle gedoe dat het met zich meebrengt. Ik heb er 4 op de wereld gezet ( laten zetten), dus mijn steentje wel bijgedragen.
Deus vult worden het er 5.
Joh, zat Nigerianen die hier de boel kunnen overnemen met hun geboortecijfer van 4,0 ofzo.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:24 schreef Peppert het volgende:
[..]
Wat misschien nog het meest verbazingwekkend is, is niet eens de ontwikkeling zelf, maar de stilte eromheen in de hoogste politieke en corporate kringen. Terwijl dalende vruchtbaarheidscijfers aantoonbaar één van de meest ingrijpende structurele risico’s vormen voor landen, wordt het onderwerp opvallend zelden met dezelfde urgentie besproken als bijvoorbeeld inflatie, energieprijzen of migratie.
Tegelijkertijd wordt het publieke debat vaak gedomineerd door individuele stemmen (schrijvers, opiniemakers, demografen) die wel signaleren maar die per definitie beperkte slagkracht hebben om de onderliggende economische logica te veranderen. Hun invloed blijft is agenderend niet structureel transformerend.
Die argumenten dat meer kinderen vanwege geld of woonruimte niet gaat is inderdaad relatief. Als ik net zo bescheiden zou leven als mijn ouders toentertijd (1x per jaar op vakantie binnen Nederland, niet ieder kind een eigen slaapkamer, etc.) dan zouden wij ook op één inkomen kunnen leven en nog meer kinderen kunnen huisvesten en grootbrengen. Net zoals het ideaalplaatje van vroeger.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:18 schreef LXIV het volgende:
Als mensen echt zouden willen dan kregen ze gewoon kinderen. Ik denk vooral dat veel mensen gewoon geen zin hebben in alle gedoe dat het met zich meebrengt. Ik heb er 4 op de wereld gezet ( laten zetten), dus mijn steentje wel bijgedragen.
Je kunt Nigerianen niet de schuld geven van je eigen neukonthouding.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Joh, zat Nigerianen die hier de boel kunnen overnemen met hun geboortecijfer van 4,0 ofzo.
Fuck off met de poppenkast.
Ik kan Nigerianen overal de schuld van geven als ik daar zin in heb.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt Nigerianen niet de schuld geven van je eigen neukonthouding.
Mooie wens, maar een samenleving die dat ontgroeid is krijg je niet zo snel meer terug naar zeer oude patronen. Het is net als met ieder verval, men blijft zich vastklampen aan wat men kent. De geest is uit de fles.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:37 schreef Lyrebird het volgende:
Overigens zullen we onze samenleving moeten veranderen in een SAMENleving, willen we dat geboortecijfer op kunnen krikken. Op deze manier gaat het nooit lukken, hoe veel subsidie je er ook tegen aan kwakt.
De mens is gebouwd om in communes te leven, met familie en vrienden dicht in de buurt, die kunnen helpen om kinderen samen groot te brengen. We hebben dat helemaal overhoop gegooid, met heel veel alleenstaanden en ouders die alles zelf moeten doen en door niemand geholpen worden. Vergeet het maar dat wij op deze manier nog ooit boven een geboortegetal van 2 uitkomen.
Dat is waar. Wel dom. Maar wel waar.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:52 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik kan Nigerianen overal de schuld van geven als ik daar zin in heb.
Serieus? Ik vind dat hij zich niet heeft te bemoeien met een persoonlijke keuze als het wel of niet (proberen te) krijgen van (meer) kinderen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:31 schreef Lyrebird het volgende:
Van Rossem is een enge PvdAer die ik nog nooit heb kunnen betrappen op een waarheid, maar ik ben het hier met hem eens.
De babybook generatie is nu vooral bezig alles dicht te gooien, zodat hun pensioen gedekt blijft.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:02 schreef Beathoven het volgende:
De babyboomgeneratie werd gedreven door optimisme na het einde van vele voorgaande oorlogen (ook voor WO2 en WO1) en uitzicht op betere tijden.
Dat uitzicht op betere tijden is er nu allerminst. Of Klimaatverandering, Politieke spanningen, verval en de Epsteinfiles moeten voor motivatie zorgen.
Eens. Het zal eerst heel veel slechter moeten worden, voordat het weer beter wordt.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mooie wens, maar een samenleving die dat ontgroeid is krijg je niet zo snel meer terug naar zeer oude patronen. Het is net als met ieder verval, men blijft zich vastklampen aan wat men kent. De geest is uit de fles.
Absoluut, en nu kun je het argument maken dat de vrouw dan thuis zou mogen blijven omdat kinderen vooral de moeder nodig hebben. Maar dan heb je wel meerdere regeringen nodig die het tweeverdienen ontmoedigen en het éénverdienerschap zeer verdienstelijk maken.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:10 schreef Zoddie het volgende:
Zolang 2-verdieners gepusht wordt zal het aantal kinderen blijven dalen.
Careful what you wish for. Over twintig jaar spreken we elkaar weer.quote:
In 2025 zijn er 7,475 mensen meer gestorven dan er geboren zijn. Dat feit waar Van Rossem op reageerde klopt dus wel.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:08 schreef Red_85 het volgende:
Complete bullshit.
Vorig jaar in NL stierven er helemaal niet meer dan er bij kwamen.
Er kwam een hoop volk bij door de onaflatende importstroom.
...+ woningnood, polarisatie, verhuftering, cultuurafbraak, verslechtering van de sociale zekerheid, de duistere kanten van digitalisering, enzovoort.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:02 schreef Beathoven het volgende:
De babyboomgeneratie werd gedreven door optimisme na het einde van vele voorgaande oorlogen (ook voor WO2 en WO1) en uitzicht op betere tijden.
Dat uitzicht op betere tijden is er nu allerminst. Of Klimaatverandering, Politieke spanningen, verval en de Epsteinfiles moeten voor motivatie zorgen.
quote:Op zondag 22 februari 2026 04:14 schreef SebbeSwensje het volgende:
Als een kind bijmaken een herhaling van de boerinnenverhaallijn is, dan vreet ik nog liever mijn eigen leuter op.
Ik was ooit met iemand waarbij het direct na ejaculatie al 100% gegarandeerd tot een kind zou leiden. Het is een vloek en een zege, want de eerste vluchtige gedachte is een flacon punch.quote:
Om mij heen merk ik dat men vooral eerst nog veel plezier wil maken, wil reizen en later pas begint te denken aan de toekomst.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:18 schreef LXIV het volgende:
Over 40 jaar zijn er robots met AI om mijn kont te vegen.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Careful what you wish for. Over twintig jaar spreken we elkaar weer.
Het geboortecijfer daalt in eigenlijk alle landen, sus dat op politici hier gooien overschat hun invloed schromelijk.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:00 schreef KvanG het volgende:
Vergeet ook de rol van de politiek niet, die een dergelijk klimaat mogelijk heeft gemaakt.
Economische belangen noemen terwijl het geboortecijfer vroeger, in veel grotere armoede, aanmerkelijk hoger was en ook nu juist hoger is in armere landen is een vrij bijzondere analyse.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:01 schreef JopieKlaassen het volgende:
Economische belangen kan ik me nog wel in vinden. Werkgeversdruk zal wel meevallen, anders zou geen enkele 25-30 jarige aan een baan kunnen geraken.
Men was in, zeg, 1900 niet afhankelijk van de plaatselijke fabrikant voor werk? Ok dan.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:08 schreef Peppert het volgende:
[..]
In vroegere samenlevingen waren mensen in hoge mate economisch autonoom. Ze beschikten over eigen land, leefden in hechte dorpsgemeenschappen met uitgebreide familieverbanden en oefenden een ambacht uit waarmee ze direct in hun eigen levensonderhoud voorzagen. Hun bestaanszekerheid hing niet af van een externe werkgever, een arbeidscontract of de grillen van een arbeidsmarkt.
Vandaag is dat fundamenteel anders. In het moderne loonarbeids- en kredietsysteem zijn mensen financieel afhankelijk van werkgevers en hypotheekverstrekkers. Werk bepaalt inkomen, inkomen bepaalt woonmogelijkheden, en woonlasten bepalen in sterke mate of en wanneer mensen aan kinderen beginnen.
Denken dat die er gaan komen voor peasants. Hahah.quote:Op zondag 22 februari 2026 08:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Over 40 jaar zijn er robots met AI om mijn kont te vegen.
Duh, dit is al jaren zo. Daarom noemt men het migratiebeleid een demografische omtovering. Zeker wanneer het gepaard gaat met de boodschap dat we óm dit beleid nóg minder kinderen moeten nemen. Het is immers al druk zat zoquote:Op zondag 22 februari 2026 02:58 schreef Viv het volgende:
Echter:
In hetzelfde jaar zijn er inderdaad 94,686 mensen meer geïmmigreerd dan geëmigreerd.
De totale bevolking groeide dus met 87,211.
Klopt, ben je in de loop van de geschiedenis net van die pastoors en dominees af die op je raam kloppen voor een bezoekje omdat het voor hen niet snel en veel genoeg gaat dan krijg je anno 2026 Maarten van Rossem. Tyf lekker op.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:01 schreef Viv het volgende:
[..]
Serieus? Ik vind dat hij zich niet heeft te bemoeien met een persoonlijke keuze als het wel of niet (proberen te) krijgen van (meer) kinderen.![]()
Mijn man en ik hebben ervoor gekozen om het bij één kind te houden, omdat deze gezinsvorm het beste bij ons past. Ons eigen welzijn gaat hier toch echt boven het landsbelang* hoor.
*Nog daargelaten of we wel écht een hoger geboortecijfer moeten willen nastreven. Daar ben ik niet van overtuigd.
Overdrijven is ook een vak.quote:Op zondag 22 februari 2026 08:10 schreef William_Papadin het volgende:
Waarom zou je dit je kinderen aan willen doen? Je laat ze opgroeien in een wereld waarin verpaupering de norm is. 20 jaar geleden had hij een punt gehad, nu is het laten opgroeien van kinderen in een immer verschralend Nederland nog net geen kindermishandeling.
Als je de hele vluchtelingenstroom niet meerekend, dan heeft v rossem gelijk. Hij negeert dat selectief, want de bevolking in NL groeide wel degelijk in het complete plaatje.quote:Op zondag 22 februari 2026 02:58 schreef Viv het volgende:
[..]
In 2025 zijn er 7,475 mensen meer gestorven dan er geboren zijn. Dat feit waar Van Rossem op reageerde klopt dus wel.
Echter:
In hetzelfde jaar zijn er inderdaad 94,686 mensen meer geïmmigreerd dan geëmigreerd.
De totale bevolking groeide dus met 87,211.
Bron: https://www.cbs.nl/en-gb/(...)cs/population-growth
Ik denk dat Nederland eerder last zal ondervinden van overbevolking, dan van de lage geboortecijfers. Is er niet nu al een wachtlijst voor nieuwe woonwijken om aangesloten te worden op een basisvoorziening als elektriciteit?![]()
In plaats van méér kinderen op de wereld zetten, kan Nederland wat mij betreft beter stimuleren dat kinderen (en nadrukkelijk óók die van immigranten) opgroeien tot burgers die op een zinvolle manier bijdragen aan de maatschappij, zoals werkend in de zorg of het onderwijs.
Maar pas op hoe je het zegt hoor!quote:Op zondag 22 februari 2026 08:35 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Duh, dit is al jaren zo. Daarom noemt men het migratiebeleid een demografische omtovering. Zeker wanneer het gepaard gaat met de boodschap dat we óm dit beleid nóg minder kinderen moeten nemen. Het is immers al druk zat zo.
Normale en weldenkende mensen zitten niet in met klimaatverandering en al helemaal niet met de Epstein files als het gaat om een beslissing te maken om wel of geen kinderen te krijgen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:02 schreef Beathoven het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |