abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220171457
quote:
Maarten van Rossem (82) adviseert jongeren: ’Ga kinderen maken’

Maarten van Rossem gaf luisteraars van NPO Radio 1-radioprogramma Met het oog op morgen een opmerkelijk advies. De historicus raadde hen aan de radio uit te zetten en „er nog een kind bij te maken”. Van Rossem gaf de tip omdat er in Nederland in 2025 meer mensen overleden dan dat er werden geboren. Om de bevolking stabiel te houden, moeten er dus meer kinderen worden geboren. De oproep van het voormalige Slimste mens-jurylid kwam na een analyse over „de inherente loop der dingen”.

Fysieke aftakeling
Van Rossem zei zich daarom geen zorgen te maken over zijn eigen fysieke aftakeling: „Er zijn dingen die voorspelbaar zijn, omdat ze zo structureel van aard zijn dat ze lastig stilgezet kunnen worden. Daardoor ontwikkelen ze hun eigen momentum.” Daarna noemde hij naast zijn eigen sterfelijkheid ook de demografische ontwikkelingen in Nederland, waarna hij vruchtbare luisteraars de ongebruikelijke raad gaf zich voort te planten: „Dat gelul op de radio hebben we nu wel gehoord.”

Van Rossem was te gast in het programma vanwege de publicatie van zijn nieuwe boek, De 21e eeuw die in 1979 begon. In het boek reflecteert hij op de grote verschuivingen in de mondiale machtsverhoudingen in de tweede helft van de 20e eeuw.
https://www.telegraaf.nl/(...)k#Echobox=1771429439

We onderschatten structureel hoeveel invloed werkgevers hebben op de privékeuzes van hun werknemers. Vraag werkgevers maar eens expliciet of zij het probleemloos vinden wanneer medewerkers in korte tijd drie kinderen krijgen en met alle gevolgen van dien: langdurige zwangerschappen, herstelperiodes en maandenlange afwezigheid verspreid over enkele jaren.

Tel daar de realiteit van de huidige woningmarkt bij op, waar een gemiddelde koopwoning rond de 500.000 euro kost, en het wordt duidelijk dat gezinsvorming allang geen louter persoonlijke keuze meer is. Het is een beslissing die zwaar wordt begrensd door economische druk, werkgeversbelangen en financiële risico's.

Met andere woorden: de ruimte om "vrij" voor een groot gezin te kiezen is in de praktijk veel kleiner dan we graag aannemen en bedrijven spelen daarin een aanzienlijk grotere rol dan vaak wordt erkend.
pi_220171485
Vergeet ook de rol van de politiek niet, die een dergelijk klimaat mogelijk heeft gemaakt.
pi_220171489
quote:
„er nog een kind bij te maken”
Het woordje "nog" impliceert wel een flinke aanname, Maarten. :P
pi_220171494
Economische belangen kan ik me nog wel in vinden. Werkgeversdruk zal wel meevallen, anders zou geen enkele 25-30 jarige aan een baan kunnen geraken.
pi_220171497
De babyboomgeneratie werd gedreven door optimisme na het einde van vele voorgaande oorlogen (ook voor WO2 en WO1) en uitzicht op betere tijden.

Dat uitzicht op betere tijden is er nu allerminst. Of Klimaatverandering, Politieke spanningen, verval en de Epsteinfiles moeten voor motivatie zorgen.
pi_220171547
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:01 schreef JopieKlaassen het volgende:
Economische belangen kan ik me nog wel in vinden. Werkgeversdruk zal wel meevallen, anders zou geen enkele 25-30 jarige aan een baan kunnen geraken.
In vroegere samenlevingen waren mensen in hoge mate economisch autonoom. Ze beschikten over eigen land, leefden in hechte dorpsgemeenschappen met uitgebreide familieverbanden en oefenden een ambacht uit waarmee ze direct in hun eigen levensonderhoud voorzagen. Hun bestaanszekerheid hing niet af van een externe werkgever, een arbeidscontract of de grillen van een arbeidsmarkt.

Vandaag is dat fundamenteel anders. In het moderne loonarbeids- en kredietsysteem zijn mensen financieel afhankelijk van werkgevers en hypotheekverstrekkers. Werk bepaalt inkomen, inkomen bepaalt woonmogelijkheden, en woonlasten bepalen in sterke mate of en wanneer mensen aan kinderen beginnen.

De maatschappelijke en sociologische gevolgen daarvan worden structureel onderschat terwijl ze enorm zijn. Het gaat hier niet om een klein cultureel effect, maar om een maatschappelijke verschuiving (aardbeving van ongekende proporties) die direct doorwerkt in dalende vruchtbaarheidscijfers. Fertility rates in vrijwel alle ontwikkelde economieën bewegen inmiddels ruim onder het vervangingsniveau, en dat is geen toeval. Het is het logische gevolg van een economisch systeem waarin gezinsvorming hoge financiële risico's, carrière-kosten en structurele afhankelijkheid van werkgevers met zich meebrengt.

Met andere woorden: de scherpe daling in geboortecijfers is niet primair een kwestie van individuele voorkeuren of mentaliteit, maar een diepgaande structurele uitkomst van hoe onze economie is georganiseerd. Dat besef ontbreekt nog te vaak in het publieke debat.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 23:18:17 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220171604
Als mensen echt zouden willen dan kregen ze gewoon kinderen. Ik denk vooral dat veel mensen gewoon geen zin hebben in alle gedoe dat het met zich meebrengt. Ik heb er 4 op de wereld gezet ( laten zetten), dus mijn steentje wel bijgedragen.
Deus vult worden het er 5.
The End Times are wild
pi_220171639
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:08 schreef Peppert het volgende:

[..]
In vroegere samenlevingen waren mensen in hoge mate economisch autonoom. Ze beschikten over eigen land, leefden in hechte dorpsgemeenschappen met uitgebreide familieverbanden en oefenden een ambacht uit waarmee ze direct in hun eigen levensonderhoud voorzagen. Hun bestaanszekerheid hing niet af van een externe werkgever, een arbeidscontract of de grillen van een arbeidsmarkt.

Vandaag is dat fundamenteel anders. In het moderne loonarbeids- en kredietsysteem zijn mensen financieel afhankelijk van werkgevers en hypotheekverstrekkers. Werk bepaalt inkomen, inkomen bepaalt woonmogelijkheden, en woonlasten bepalen in sterke mate of en wanneer mensen aan kinderen beginnen.

De maatschappelijke en sociologische gevolgen daarvan worden structureel onderschat terwijl ze enorm zijn. Het gaat hier niet om een klein cultureel effect, maar om een maatschappelijke verschuiving (aardbeving van ongekende proporties) die direct doorwerkt in dalende vruchtbaarheidscijfers. Fertility rates in vrijwel alle ontwikkelde economieën bewegen inmiddels ruim onder het vervangingsniveau, en dat is geen toeval. Het is het logische gevolg van een economisch systeem waarin gezinsvorming hoge financiële risico's, carrière-kosten en structurele afhankelijkheid van werkgevers met zich meebrengt.

Met andere woorden: de scherpe daling in geboortecijfers is niet primair een kwestie van individuele voorkeuren of mentaliteit, maar een diepgaande structurele uitkomst van hoe onze economie is georganiseerd. Dat besef ontbreekt nog te vaak in het publieke debat.
De babyboomgeneratie en daarna hebben in gouden tijden geleefd. Het is niet dat het leven voor iedereen makkelijk viel, maar er was democratie met een steeds beter wordend sociaal vangnet. Dan nog een keer afgetopt werd met de val van de muur en een jubelstemming met tweeverdieners die een riant huis konden kopen en goed konden sparen. Het internet erbij om niet meer in de rij voor het loket te staan. Ideaal.

De volgende generaties kunnen al nauwelijks tot niet een huis meer kopen en het sociaal vangnet wordt bijna live op TV boven het klif gehangen, terwijl AI als het wondermiddel 'tegen' de werknemer wordt ingezet. Tegelijk eist klimaatverandering per jaar meerdere slachtoffers in bijna wekelijkse afwijkingen wereldwijd en zitten we met de verval van de VS erbij waar Elon Musk zn datacenter complete "straalmotoren" aan verboden (maar who cares) uitstoot geeft.

Waarbij de toenemende kans op het instorten van het complete ecosysteem ons mogelijk niet zal overslaan. Maar gelukkig hebben een paar miljardairs met bunkers de illusie dat ze het allemaal wel overleven.
pi_220171647
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:18 schreef LXIV het volgende:
Als mensen echt zouden willen dan kregen ze gewoon kinderen. Ik denk vooral dat veel mensen gewoon geen zin hebben in alle gedoe dat het met zich meebrengt. Ik heb er 4 op de wereld gezet ( laten zetten), dus mijn steentje wel bijgedragen.
Wat misschien nog het meest verbazingwekkend is, is niet eens de ontwikkeling zelf, maar de stilte eromheen in de hoogste politieke en corporate kringen. Terwijl dalende vruchtbaarheidscijfers aantoonbaar één van de meest ingrijpende structurele risico’s vormen voor landen, wordt het onderwerp opvallend zelden met dezelfde urgentie besproken als bijvoorbeeld inflatie, energieprijzen of migratie.

Tegelijkertijd wordt het publieke debat vaak gedomineerd door individuele stemmen (schrijvers, opiniemakers, demografen) die wel signaleren maar die per definitie beperkte slagkracht hebben om maatschappijen te veranderen. Hun invloed is agenderend niet structureel transformerend.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 23:24:53 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220171653
Rot op met dit soort adviezen van een halve euneuch. Zo allergisch voor. En vaak slechts een economisch belang.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zaterdag 21 februari 2026 @ 23:25:56 #11
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220171662
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:24 schreef Peppert het volgende:

[..]
Wat misschien nog het meest verbazingwekkend is, is niet eens de ontwikkeling zelf, maar de stilte eromheen in de hoogste politieke en corporate kringen. Terwijl dalende vruchtbaarheidscijfers aantoonbaar één van de meest ingrijpende structurele risico’s vormen voor landen, wordt het onderwerp opvallend zelden met dezelfde urgentie besproken als bijvoorbeeld inflatie, energieprijzen of migratie.

Tegelijkertijd wordt het publieke debat vaak gedomineerd door individuele stemmen (schrijvers, opiniemakers, demografen) die wel signaleren maar die per definitie beperkte slagkracht hebben om de onderliggende economische logica te veranderen. Hun invloed blijft is agenderend niet structureel transformerend.
Joh, zat Nigerianen die hier de boel kunnen overnemen met hun geboortecijfer van 4,0 ofzo.

Fuck off met de poppenkast.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220171716
quote:
Die argumenten dat meer kinderen vanwege geld of woonruimte niet gaat is inderdaad relatief. Als ik net zo bescheiden zou leven als mijn ouders toentertijd (1x per jaar op vakantie binnen Nederland, niet ieder kind een eigen slaapkamer, etc.) dan zouden wij ook op één inkomen kunnen leven en nog meer kinderen kunnen huisvesten en grootbrengen. Net zoals het ideaalplaatje van vroeger.

Maar ik heb er geen zin meer in. Kleine kinderen was leuk, maar ik ben blij er klaar mee te zijn en ook weer tijd voor andere dingen daarnaast te hebben.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220171717
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:25 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Joh, zat Nigerianen die hier de boel kunnen overnemen met hun geboortecijfer van 4,0 ofzo.

Fuck off met de poppenkast.
Je kunt Nigerianen niet de schuld geven van je eigen neukonthouding.
pi_220171719
Van Rossem is een enge PvdAer die ik nog nooit heb kunnen betrappen op een waarheid, maar ik ben het hier met hem eens.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220171755
In voorgaande decennia nam iedereen hier bijna twee kinderen omdat dat o.a. nog wel praktisch was met autovervoer en de achterbank.

De kinderen voor de komst van de auto als massavervoermiddel hoefden niet mee naar Zuid Frankrijk of de jaarlijkse skivakanties. Bleven allemaal rond het dorp of in de stad hangen in de zomer en de winter.
pi_220171786
Overigens zullen we onze samenleving moeten veranderen in een SAMENleving, willen we dat geboortecijfer op kunnen krikken. Op deze manier gaat het nooit lukken, hoe veel subsidie je er ook tegen aan kwakt.

De mens is gebouwd om in communes te leven, met familie en vrienden dicht in de buurt, die kunnen helpen om kinderen samen groot te brengen. We hebben dat helemaal overhoop gegooid, met heel veel alleenstaanden en ouders die alles zelf moeten doen en door niemand geholpen worden. Vergeet het maar dat wij op deze manier nog ooit boven een geboortegetal van 2 uitkomen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 21 februari 2026 @ 23:52:00 #17
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220171900
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je kunt Nigerianen niet de schuld geven van je eigen neukonthouding.
Ik kan Nigerianen overal de schuld van geven als ik daar zin in heb.
pi_220171911
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:37 schreef Lyrebird het volgende:
Overigens zullen we onze samenleving moeten veranderen in een SAMENleving, willen we dat geboortecijfer op kunnen krikken. Op deze manier gaat het nooit lukken, hoe veel subsidie je er ook tegen aan kwakt.

De mens is gebouwd om in communes te leven, met familie en vrienden dicht in de buurt, die kunnen helpen om kinderen samen groot te brengen. We hebben dat helemaal overhoop gegooid, met heel veel alleenstaanden en ouders die alles zelf moeten doen en door niemand geholpen worden. Vergeet het maar dat wij op deze manier nog ooit boven een geboortegetal van 2 uitkomen.
Mooie wens, maar een samenleving die dat ontgroeid is krijg je niet zo snel meer terug naar zeer oude patronen. Het is net als met ieder verval, men blijft zich vastklampen aan wat men kent. De geest is uit de fles.
pi_220171912
De enige die beslissen of er kinderen bij komen ben je zelf en je partner. Einde verhaal.
pi_220171919
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:52 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik kan Nigerianen overal de schuld van geven als ik daar zin in heb.
Dat is waar. Wel dom. Maar wel waar.
  Manager PR/Moderator zondag 22 februari 2026 @ 00:01:14 #21
269689 crew  Viv
pi_220171952
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:31 schreef Lyrebird het volgende:
Van Rossem is een enge PvdAer die ik nog nooit heb kunnen betrappen op een waarheid, maar ik ben het hier met hem eens.
Serieus? Ik vind dat hij zich niet heeft te bemoeien met een persoonlijke keuze als het wel of niet (proberen te) krijgen van (meer) kinderen. :{w

Mijn man en ik hebben ervoor gekozen om het bij één kind te houden, omdat deze gezinsvorm het beste bij ons past. Ons eigen welzijn gaat hier toch echt boven het landsbelang* hoor.

*Nog daargelaten of we wel écht een hoger geboortecijfer moeten willen nastreven. Daar ben ik niet van overtuigd.
pi_220171966
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:02 schreef Beathoven het volgende:
De babyboomgeneratie werd gedreven door optimisme na het einde van vele voorgaande oorlogen (ook voor WO2 en WO1) en uitzicht op betere tijden.

Dat uitzicht op betere tijden is er nu allerminst. Of Klimaatverandering, Politieke spanningen, verval en de Epsteinfiles moeten voor motivatie zorgen.
De babybook generatie is nu vooral bezig alles dicht te gooien, zodat hun pensioen gedekt blijft.

De enige generatie die denkt: Na mij de zonvloed, hun ouders en grootouders dachten; ik hoop dat mijn kinderen het beter hebben dan ik, ik doe wel een stapje op zij.
pi_220171986
Complete bullshit.

Vorig jaar in NL stierven er helemaal niet meer dan er bij kwamen.
Er kwam een hoop volk bij door de onaflatende importstroom.

Als zure sloot van rossem zn partijtje nou eens voor die influx gaat liggen, zou hij recht van spreken hebben.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 22 februari 2026 @ 00:10:20 #24
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220171992
Zolang 2-verdieners gepusht wordt zal het aantal kinderen blijven dalen.
pi_220172016
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Mooie wens, maar een samenleving die dat ontgroeid is krijg je niet zo snel meer terug naar zeer oude patronen. Het is net als met ieder verval, men blijft zich vastklampen aan wat men kent. De geest is uit de fles.
Eens. Het zal eerst heel veel slechter moeten worden, voordat het weer beter wordt.
pi_220172041
Minder mensen is een goed ding.
pi_220172047
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:10 schreef Zoddie het volgende:
Zolang 2-verdieners gepusht wordt zal het aantal kinderen blijven dalen.
Absoluut, en nu kun je het argument maken dat de vrouw dan thuis zou mogen blijven omdat kinderen vooral de moeder nodig hebben. Maar dan heb je wel meerdere regeringen nodig die het tweeverdienen ontmoedigen en het éénverdienerschap zeer verdienstelijk maken.

En een wereld buiten NL om die daar net zo over denkt én hard aan het werk gaat om de leefbaarheid van deze planeet weer in balans te krijgen. Etc etc etc.

Helaas is het totaal onzichtbaar wat er over een jaar voor de deur staat. Laat staan over 10 jaar of langer.
pi_220172074
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:24 schreef Cockwhale het volgende:
Minder mensen is een goed ding.
Careful what you wish for. Over twintig jaar spreken we elkaar weer.
  Manager PR/Moderator zondag 22 februari 2026 @ 02:58:04 #29
269689 crew  Viv
pi_220172248
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:08 schreef Red_85 het volgende:
Complete bullshit.

Vorig jaar in NL stierven er helemaal niet meer dan er bij kwamen.
Er kwam een hoop volk bij door de onaflatende importstroom.

In 2025 zijn er 7,475 mensen meer gestorven dan er geboren zijn. Dat feit waar Van Rossem op reageerde klopt dus wel.

Echter:

In hetzelfde jaar zijn er inderdaad 94,686 mensen meer geïmmigreerd dan geëmigreerd.

De totale bevolking groeide dus met 87,211.

Bron: https://www.cbs.nl/en-gb/(...)cs/population-growth

Ik denk dat Nederland eerder last zal ondervinden van overbevolking, dan van de lage geboortecijfers. Is er niet nu al een wachtlijst voor nieuwe woonwijken om aangesloten te worden op een basisvoorziening als elektriciteit? :{

In plaats van méér kinderen op de wereld zetten, kan Nederland wat mij betreft beter stimuleren dat kinderen (en nadrukkelijk óók die van immigranten) opgroeien tot burgers die op een zinvolle manier bijdragen aan de maatschappij, zoals werkend in de zorg of het onderwijs.
  zondag 22 februari 2026 @ 03:53:41 #30
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220172283
Gewoonlijk kan ik hem goed hebben.

Dit keer: :W

quote:

...+ woningnood, polarisatie, verhuftering, cultuurafbraak, verslechtering van de sociale zekerheid, de duistere kanten van digitalisering, enzovoort.

[ Bericht 37% gewijzigd door Eightyone op 22-02-2026 07:50:08 ]
  zondag 22 februari 2026 @ 04:14:56 #31
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220172292
Als een kind bijmaken een herhaling van de boerinnenverhaallijn is, dan vreet ik nog liever mijn eigen leuter op.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 22 februari 2026 @ 04:20:42 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220172295
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 04:14 schreef SebbeSwensje het volgende:
Als een kind bijmaken een herhaling van de boerinnenverhaallijn is, dan vreet ik nog liever mijn eigen leuter op.
:?
  zondag 22 februari 2026 @ 04:33:18 #33
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220172301
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 04:20 schreef Eightyone het volgende:

[..]
:?
Ik was ooit met iemand waarbij het direct na ejaculatie al 100% gegarandeerd tot een kind zou leiden. Het is een vloek en een zege, want de eerste vluchtige gedachte is een flacon punch.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220172316
quote:
Om mij heen merk ik dat men vooral eerst nog veel plezier wil maken, wil reizen en later pas begint te denken aan de toekomst.

Snap ik ook wel, ik ben ook pas eind 30 begonnen. Had het ook niet heel veel eerder gewild eigenlijk.

Maar ook zeker omdat ook wij pas vrij laat gesetteld waren met een huis en beide een stabiel inkomen.
pi_220172367
Boomers en dat soort generaties die alles opgemaakt (lees: weggeven) hebben mogen hun waffel houden en een Drion pil nemen :P
pi_220172460
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Careful what you wish for. Over twintig jaar spreken we elkaar weer.
Over 40 jaar zijn er robots met AI om mijn kont te vegen.
pi_220172470
Waarom zou je dit je kinderen aan willen doen? Je laat ze opgroeien in een wereld waarin verpaupering de norm is. 20 jaar geleden had hij een punt gehad, nu is het laten opgroeien van kinderen in een immer verschralend Nederland nog net geen kindermishandeling.
  zondag 22 februari 2026 @ 08:10:34 #38
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220172471
Ja laten we Nederland nog onleefbaarder maken door nog meer mensen.

Ik doe economisch graag een stapje of 2 terug voor meer rust en ruimte en vooral minder mensen.
pi_220172487
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:00 schreef KvanG het volgende:
Vergeet ook de rol van de politiek niet, die een dergelijk klimaat mogelijk heeft gemaakt.
Het geboortecijfer daalt in eigenlijk alle landen, sus dat op politici hier gooien overschat hun invloed schromelijk.

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:01 schreef JopieKlaassen het volgende:
Economische belangen noemen terwijl het geboortecijfer vroeger, in veel grotere armoede, aanmerkelijk hoger was en ook nu juist hoger is in armere landen is een vrij bijzondere analyse.

De oorzaak is simpel: we hebben de mogelijkheden het te beperken en vrouwen zijn gemiddeld tevreden met 1 kind. En dat geldt voor vrijwel de hele wereld waar men de keuze heeft tot China, Rusland en Iran aan toe.
pi_220172503
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 23:08 schreef Peppert het volgende:

[..]

Men was in, zeg, 1900 niet afhankelijk van de plaatselijke fabrikant voor werk? Ok dan.

En dat was dagloon zonder zekerheid he, als hij er even geen zin meer in had kon de arbeider bij de kerk of liefdadigheid aankloppen voor brood want iets anders was er niet. Arbeidsongeschikt of werkloos? Jammer dan. En owja je had geen eigen huis maar leefde in een slecht huurhuis.

Daarvoor? Als horige op het land van ee plaatselijke heer. Niks eigen land of bezit. Oogst valt tegen? Jammer dan, wordt een tijd honger lijden.

Samengevat; je historische voorstelling van zaken is niet bepaald historisch. De dalende cijfers hebben te maken met gebrek aan voorbehoedsmiddelen en hogere kindersterfte, niet met een imaginair stabielere economische situatie die er nooit geweest is.

[ Bericht 6% gewijzigd door tizitl2 op 22-02-2026 08:33:37 ]
pi_220172514
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 08:06 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Over 40 jaar zijn er robots met AI om mijn kont te vegen.
Denken dat die er gaan komen voor peasants. Hahah.
pi_220172522
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 02:58 schreef Viv het volgende:
Echter:

In hetzelfde jaar zijn er inderdaad 94,686 mensen meer geïmmigreerd dan geëmigreerd.

Duh, dit is al jaren zo. Daarom noemt men het migratiebeleid een demografische omtovering. Zeker wanneer het gepaard gaat met de boodschap dat we óm dit beleid nóg minder kinderen moeten nemen. Het is immers al druk zat zo :').
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220172537
Doe als China, van 1,4 miljard naar 1,3 miljard
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220172569
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 00:01 schreef Viv het volgende:

[..]
Serieus? Ik vind dat hij zich niet heeft te bemoeien met een persoonlijke keuze als het wel of niet (proberen te) krijgen van (meer) kinderen. :{w

Mijn man en ik hebben ervoor gekozen om het bij één kind te houden, omdat deze gezinsvorm het beste bij ons past. Ons eigen welzijn gaat hier toch echt boven het landsbelang* hoor.

*Nog daargelaten of we wel écht een hoger geboortecijfer moeten willen nastreven. Daar ben ik niet van overtuigd.
Klopt, ben je in de loop van de geschiedenis net van die pastoors en dominees af die op je raam kloppen voor een bezoekje omdat het voor hen niet snel en veel genoeg gaat dan krijg je anno 2026 Maarten van Rossem. Tyf lekker op.
pi_220172599
Van Rossem komt uit een tijd dat je met een postbode salaris nog een geheel gezin kon bekostigen.
pi_220172629
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 08:10 schreef William_Papadin het volgende:
Waarom zou je dit je kinderen aan willen doen? Je laat ze opgroeien in een wereld waarin verpaupering de norm is. 20 jaar geleden had hij een punt gehad, nu is het laten opgroeien van kinderen in een immer verschralend Nederland nog net geen kindermishandeling.
Overdrijven is ook een vak.
pi_220172645
Mijn hele leven hoor ik: "Nederlanders krijgen te weinig kinderen, we hebben arbeidsmigranten nodig om de vergrijzing tegen te gaan"
En nu: "AI gaat alle banen overnemen, we worden allemaal werkloos"
Lekker dan 🙄 Vergrijzing had gewoon opgelost kunnen worden met AI en robots
pi_220172953
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 02:58 schreef Viv het volgende:

[..]
In 2025 zijn er 7,475 mensen meer gestorven dan er geboren zijn. Dat feit waar Van Rossem op reageerde klopt dus wel.

Echter:

Bron: https://www.cbs.nl/en-gb/(...)cs/population-growth

Ik denk dat Nederland eerder last zal ondervinden van overbevolking, dan van de lage geboortecijfers. Is er niet nu al een wachtlijst voor nieuwe woonwijken om aangesloten te worden op een basisvoorziening als elektriciteit? :{

In plaats van méér kinderen op de wereld zetten, kan Nederland wat mij betreft beter stimuleren dat kinderen (en nadrukkelijk óók die van immigranten) opgroeien tot burgers die op een zinvolle manier bijdragen aan de maatschappij, zoals werkend in de zorg of het onderwijs.
Als je de hele vluchtelingenstroom niet meerekend, dan heeft v rossem gelijk. Hij negeert dat selectief, want de bevolking in NL groeide wel degelijk in het complete plaatje.

Cherrypicking noemen we dat.
1947-2016
pi_220172960
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 08:35 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Duh, dit is al jaren zo. Daarom noemt men het migratiebeleid een demografische omtovering. Zeker wanneer het gepaard gaat met de boodschap dat we óm dit beleid nóg minder kinderen moeten nemen. Het is immers al druk zat zo :').
Maar pas op hoe je het zegt hoor!

Het is zeker geen.....
1947-2016
pi_220172971
quote:

Normale en weldenkende mensen zitten niet in met klimaatverandering en al helemaal niet met de Epstein files als het gaat om een beslissing te maken om wel of geen kinderen te krijgen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')