Niet iedereen heeft een eigen dak. Ja, voor jou werkt het. Maar er leven hier veel mensen die niet hetzelfde zijn als jij.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ik heb wel goedkoop ijs in me wodka, want vandaag scheen de zon redelijk
Er zijn heel weinig mensen zoals ik , dat hoor ik vaker, dat hou ik ook zoquote:Op zondag 15 februari 2026 00:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een eigen dak. Ja, voor jou werkt het. Maar er leven hier veel mensen die niet hetzelfde zijn als jij.
Je beseft nog steeds niet dat kerncentrales enkel op subsidie draaien? Dat gaat dus nooit en te nimmer voor lage stroomprijzen zorgen. Het is immers de duurste manier van stroom opwekken die we kennen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, met negatieve stroomprijzen is er niks aan het opwekken van energie te verdienen. Dus je leveranciers gaan allemaal failliet.
De enige manier om altijd lage stroomprijzen te hebben (als kolencentrales niet mogen), is de regering genoeg kerncentrales te laten bouwen om het piekvermogen af te dekken. Dan zijn alle zonnepanelen en windturbines wel weggegooid geld, want die gaan geen cent opbrengen.
Joh, waarom denk je dat ik het over het Europees verband heb.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe zie je waterkracht voor je dan zonder hoogte verschil?
Een zwembad op de cauberg en een turbine in Valkenburg?
Nog lang niet alle centrales zijn omgebouwd. En veel waar dat al wel gedaan is hebben slechts beperkte pompcapaciteit.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo, dat de waterkrachtcentrales waar zich dat loont al omgebouwd zijn. Voor Noorwegen werkt dat geweldig, voor Nederland zit je dan te prutsen in de marge.
Met deels negatieve prijzen wordt er overdag verdiend aan water omhoog pompen. Op de schaarsere momenten kan de waterkrachtcentrale elektriciteit leveren en wordt er geld verdiend. Want op schaarsere momenten zal de prijs nooit negatief zijn.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, met negatieve stroomprijzen is er niks aan het opwekken van energie te verdienen. Dus je leveranciers gaan allemaal failliet.
Maar het is we groenere energy dan biomassa verbrandenquote:Op zondag 15 februari 2026 07:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je beseft nog steeds niet dat kerncentrales enkel op subsidie draaien? Dat gaat dus nooit en te nimmer voor lage stroomprijzen zorgen. Het is immers de duurste manier van stroom opwekken die we kennen.
dat kloptquote:Op zondag 15 februari 2026 08:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[
[..]
Met deels negatieve prijzen wordt er overdag verdiend aan water omhoog pompen.
Op de schaarsere momenten kan de waterkrachtcentrale elektriciteit leveren en wordt er geld verdiend.
Want op schaarsere momenten zal de prijs nooit negatief zijn.
Ook op appartementen kunnen panelen gelegd worden. En met wat vertikaal integreren in het ontwerp kan er bij hoogbouw ook veel behaald worden.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een eigen dak. Ja, voor jou werkt het. Maar er leven hier veel mensen die niet hetzelfde zijn als jij.
Dit soort zaken kan technisch inderdaad prima. Maar heeft nu nog veel te maken met juridische kronkels…quote:Op zondag 15 februari 2026 09:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook op appartementen kunnen panelen gelegd worden. En met wat vertikaal integreren in het ontwerp kan er bij hoogbouw ook veel behaald worden.
Ik weet een hoogbouw (12 woonlagen) uit ca 1970 waar ze nu aan het renoveren zijn en daar krijgt iedereen straks 3 panelen op de eigen meter aangesloten.
Das mooi 1200kWh per jaar, want op 40+ meter hoog is er niet zoveel schaduw van bomen etc.
ik heb hier huizen gezien die ze verticaal tegen de zuid- west -west zijde van de woning geplakt hebben, ietsje schuin, optimaalquote:Op zondag 15 februari 2026 09:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook op appartementen kunnen panelen gelegd worden. En met wat vertikaal integreren in het ontwerp kan er bij hoogbouw ook veel behaald worden.
Ik weet een hoogbouw (12 woonlagen) uit ca 1970 waar ze nu aan het renoveren zijn en daar krijgt iedereen straks 3 panelen die op het platte dak gelegd worden, op de eigen meter aangesloten.
Das mooi 1200kWh per jaar, want op 40+ meter hoog is er niet zoveel schaduw van bomen etc.
Je zou aan de zuidkant ook nog prima de aand railing van de balkons panelen kunnen bevestigen. Ik schat de appartementen ongeveer 8 meter breed. Per appartement kun je dan vertikaal dus nog 4 a 5 panelen kwijt. Zulke vertikale panelen op het zuiden gericht doen het bij een laagstaand winterzonnetje relatief goed!
Juridische kronkels valt wel mee.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit soort zaken kan technisch inderdaad prima. Maar heeft nu nog veel te maken met juridische kronkels…
Zelf heb ik ook geen zonnepanelen maar wel een paar aandelen windmolen die mijn stroomverbruik afdekken.
Tja, dat speelt inderdaad zeker mee.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoezo? Dan kunnen de energieboeren niet de maximale aantal kw/h verkopen en schaadt het hun winsten!!
Echt, alles, alles wat er gaande is, levert dat op: maximale verkoop. Iedere zelfopgewekte kw/h dlor de consument is een missed sale voor de energieboeren.
Volgens mij wordt dat stiekem tegengehouden / ontmoedigd door o.a. de Belastingdienst omdat je anders gratis stroom van je werk zou kunnen gebruiken om je huis van stroom te voorzien.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:47 schreef Zwansen het volgende:
Misschien domme vraag, maar waarom rollen we niet heel snel dat vehicle 2 grid uit? Mijn auto schijnt dat te kunnen, maar de laadpalen en netbeheerders bieden het nog niet aan.
En je gaat je lifecycle van de accu’s van de auto gebruiken voor je huis. Dat is ook niet zo top.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat stiekem tegengehouden / ontmoedigd door o.a. de Belastingdienst omdat je anders gratis stroom van je werk zou kunnen gebruiken om je huis van stroom te voorzien.
Zo is de VW ID.4 geschikt voor bi-directioneel laden maar is dat in Nederland nog niet beschikbaar.
Aan de andere kant, met de snel goedkoper wordende thuisbatterijen is V2G ineens veel mindere relevant aan het worden. Zeker als je een kleine thuisbatterij nodig hebt dan koop je die al voor minder dan de prijs van een bi-directionele laadpaal.
Met deze bewering geef je er blijk van dat je een afkeer hebt tegen kernenergie. Want dat zou betekenen dat een kerncentrale geen enkele inkomsten uit de verkoop van elektriciteit haalt. Ik ben benieuwd naar je bronnen die dat onderbouwen.quote:Op zondag 15 februari 2026 07:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je beseft nog steeds niet dat kerncentrales enkel op subsidie draaien? Dat gaat dus nooit en te nimmer voor lage stroomprijzen zorgen. Het is immers de duurste manier van stroom opwekken die we kennen.
Dat stel ik niet. Ze halen er wel inkomsten uit maar eigenlijk nooit genoeg om de kosten te dekken.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Met deze bewering geef je er blijk van dat je een afkeer hebt tegen kernenergie. Want dat zou betekenen dat een kerncentrale geen enkele inkomsten uit de verkoop van elektriciteit haalt. Ik ben benieuwd naar je bronnen die dat onderbouwen.
Sinds wanneer moet zoiets wat een land drijft de kosten dekken dan? Doe er wat miljard subsidie heen en krijg je investering x2 terug als staat.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat stel ik niet. Ze halen er wel inkomsten uit maar eigenlijk nooit genoeg om de kosten te dekken.
Zelfs een afgeschreven modelletje zoals Borssele draait verlies.
Ofwel, kerncentrales kunnen niet zonder directe en of indirecte staatssteun en draaien dus op subsidie. Dat is toch ook geen nieuws voor je mag ik hopen.
Benoem de 4 subsidies van windmolens. Wat er gebeurt als er één wegvalt is geen verrassing mag ik hopen.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:59 schreef KareldeStoute het volgende:
Ofwel, kerncentrales kunnen niet zonder directe en of indirecte staatssteun en draaien dus op subsidie. Dat is toch ook geen nieuws voor je mag ik hopen.
Wat doet dat af aan het feit dat kerncentrales draaien op subsidies?quote:Op zondag 15 februari 2026 15:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Benoem de 4 subsidies van windmolens. Wat er gebeurt als er één wegvalt is geen verrassing mag ik hopen.
Als je het één subsidieert en daarmee de prijs kunstmatig omlaag brengt dan moet je het ander ook subsidiëren. Je kunt alleen vergelijken met een gelijk speelveld dus geen enkele subsidie. Dan is het einde windmolens.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat doet dat af aan het feit dat kerncentrales draaien op subsidies?
En dan kunnen we de nieuw geplande kerncentrales ook wel direct vergeten.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je het één subsidieert en daarmee de prijs kunstmatig omlaag brengt dan moet je het ander ook subsidiëren. Je kunt alleen vergelijken met een gelijk speelveld dus geen enkele subsidie. Dan is het einde windmolens.
Dan staat de bevolking of met lege handen of stemt men op partijen die goedkope energie beloven in de vorm van kolencentrales en afschaffing van milieubelastingen.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dan kunnen we de nieuw geplande kerncentrales ook wel direct vergeten.
Beetje vaag statement eigenlijk dit. We geven honderden miljarden uit aan wind op zee.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat doet dat af aan het feit dat kerncentrales draaien op subsidies?
We reserveren nu al tientallen miljarden voor mogelijk vier kerncentrales en je hebt er heel wat meer nodig. Daarnaast is ook al bekend dat daar gedurende en na de levensduur nog vele miljarden per centrale bij moeten. Het is gewoon een hele dure manier om energie op te wekken. En dan zijn we ook nog altijd niet veel dichterbij het oplossen van het afvalprobleem…quote:Op zondag 15 februari 2026 16:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje vaag statement eigenlijk dit. We geven honderden miljarden uit aan wind op zee.
Dat kan echt goedkoper met kerncentrales.
Subsidiëren is een ding maar eigenlijk zul je de CO2 moeten belasten.
Dat zal iets meevallen. Maar in elk geval einde kerncentrales (of beter gezegd geen echt einde want er moet voor de ontmanteling dan ook nog honderden miljoenen bij per centrale).quote:Op zondag 15 februari 2026 15:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je het één subsidieert en daarmee de prijs kunstmatig omlaag brengt dan moet je het ander ook subsidiëren. Je kunt alleen vergelijken met een gelijk speelveld dus geen enkele subsidie. Dan is het einde windmolens.
Maar als je toch een laadpaal koopt zou ik wel kijken naar die opties, ik heb bijv de zaptec go 2. Toen ik die kocht stond ik er niet bij stil, maar nu met de discussies van ERE certificaten hoor ik ook om mij heen dat er mensen zijn die spijt hebben van hun laadpaal, want zij dachten een laadpaal is een laadpaal. En als je wel naar die opties kijkt, dan kom je ook bij de duurdere versies uit.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan de andere kant, met de snel goedkoper wordende thuisbatterijen is V2G ineens veel mindere relevant aan het worden. Zeker als je een kleine thuisbatterij nodig hebt dan koop je die al voor minder dan de prijs van een bi-directionele laadpaal.
Als we lang genoeg wachten en/of de bestaande fossiele centrales vervangen door zon en wind, dan moeten we straks allemaal weer hout gaan stoken. En heel zuinig zijn met elektriciteit.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We reserveren nu al tientallen miljarden voor mogelijk vier kerncentrales en je hebt er heel wat meer nodig. Daarnaast is ook al bekend dat daar gedurende en na de levensduur nog vele miljarden per centrale bij moeten. Het is gewoon een hele dure manier om energie op te wekken. En dan zijn we ook nog altijd niet veel dichterbij het oplossen van het afvalprobleem…
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |