Beetje dom van die vent, maar 'computervredebreuk'? Daar zal geen rechter in mee gaan lijkt me?quote:Politie stuurt downloadlink en arresteert ontvanger wegens computervredebreuk
Een 40-jarige man uit Ridderkerk is donderdagavond opgepakt wegens computervredebreuk, nadat hij op een link klikte die de politie hem zélf had gestuurd. Door de blunder van de politie kreeg de man toegang tot vertrouwelijke documenten en dat zinde de politie niet.
De arrestatie vond rond 19.00 uur plaats in de Prinses Beatrixstraat in Ridderkerk. De politie had de man gevraagd de bestanden direct te verwijderen en er afstand van te doen, maar hij weigerde en zei dat hij dit pas zou doen als hij er "iets voor terug zou krijgen". De man had eerder die dag zelf contact gezocht met de politie over een ander lopend onderzoek bij de recherche. Hij zei beelden te hebben die mogelijk belangrijk waren voor dat onderzoek. Een agent stuurde hem daarop een link om de beelden te delen. Door een fout stuurde de agent geen uploadlink, maar een downloadlink. Via die link kon de man interne politiedocumenten binnenhalen. Volgens de politie zou voor de man duidelijk moeten zijn geweest dat hij een uploadlink had moeten krijgen. Ook kreeg hij nadrukkelijk de instructie om niet te downloaden en de ontvangen bestanden te verwijderen. Toch besloot hij de documenten te downloaden en te bewaren. Daarmee kreeg hij toegang tot informatie die niet voor hem bestemd was. De politie vindt dat hij hiermee mogelijk computervredebreuk pleegde. Omdat de man weigerde mee te werken en de vertrouwelijke bestanden niet wilde wissen, greep de politie in. Agenten hielden hem aan, doorzochten zijn woning en namen zijn gegevensdragers in beslag. Zo wilde de politie naar eigen zeggen de vertrouwelijke documenten veiligstellen en voorkomen dat de informatie verder zou rondgaan. De politie spreekt van een datalek en heeft dit ook officieel gemeld. Er zijn geen aanwijzingen dat de documenten verder zijn verspreid dan naar de verdachte zelf. Het standaardprotocol voor datalekken is in gang gezet, en er loopt een onderzoek naar zowel de fout rond de link als de rol van de verdachte.Ter illustratie (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Waarom niet? Als jij je voordeur laat open staan en een dief gaat er met je TV vandoor, zou een rechter die dan vrijspreken van diefstal?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:40 schreef Danny het volgende:
[..]
Beetje dom van die vent, maar 'computervredebreuk'? Daar zal geen rechter in mee gaan lijkt me?
quote:DISCLAIMER
Deze e-mail en alle daarbij meegezonden bijlagen zijn uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n).
Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht onmiddellijk de afzender te informeren,
het bericht te vernietigen en de inhoud niet onder derden te verspreiden of te gebruiken.
Haha de politie chanterenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:40 schreef Danny het volgende:
De politie had de man gevraagd de bestanden direct te verwijderen en er afstand van te doen, maar hij weigerde en zei dat hij dit pas zou doen als hij er "iets voor terug zou krijgen".
Zelfde als ze aanrijden met een suvquote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Haha de politie chanteren![]()
FAFO
Of een explosief oppakken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:28 schreef Danny het volgende:
[..]
Zelfde als ze aanrijden met een suv
Dit dus.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je bewust iets download waarvan je weet dat je niet mag hebben valt dat inderdaad onder computervredebreuk, zeker als ze je nog gewaarschuwd hebben om het niet te downloaden. Doe je het vervolgens toch en wil je ‘er iets voor terug’ voordat je het verwijderd is het afpersing
De politie werkt zoals zoveel bedrijven met Microsoft onedrive én hebben een eigen cloudquote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Klopt iets niet. Kan niet waar zijn dat het politiesysteem een “downloadlink” kan sturen naar een mailadres “buiten” de politie.
Ik denk dat rechercheurs de data (tegen de wet in) draaiden op Google Drive of iets van die orde.
Daarom komt bill gates zeker weg met de rechtszaak in leeuwarden over covid-19..quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De politie werkt zoals zoveel bedrijven met Microsoft onedrive én hebben een eigen cloud
https://www.security.nl/p(...)nterne+cloud+opslaan
Juridisch gezien is er geen sprake van chantage. Daar moet je wel aan bepaalde criteria voldoen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Haha de politie chanteren![]()
FAFO
Voor mensen die zich ontechtmatig toegang verschaffen tot vertrouwelijk materiaal en daarna proberen de politie af te persen? Ik mag inderdaad hopen dat ze daar tijd voor hebben of maken ja. Zou deze knakker gelijk even doorlichten want met dit soort gedrag zal er vast nog wel meer te vinden zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:57 schreef FlippingCoin het volgende:
gelukkig hebben die wouten hier wel tijd voor
Want?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Juridisch gezien is er geen sprake van chantage. Daar moet je wel aan bepaalde criteria voldoen.
Dat zeggen ze toch ook?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:36 schreef epicbeardman het volgende:
En dan nog spreken over een datalek ook. Ja door eigen rechercheurs.
Lijkt me wel, als mijn huisdeur open staat betekend dat ook niet dat je hier mn tv mag meenemenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:40 schreef Danny het volgende:
[..]
Beetje dom van die vent, maar 'computervredebreuk'? Daar zal geen rechter in mee gaan lijkt me?
Zou je zo kunnen interpreteren buiten de rechtbank, maar juridisch moet het allemaal gewoon strak passen binnen art 318.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:30 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Want?
Als jij onrechtmatig iets verkregen hebt en daarna een tegenprestatie eist om het te vernietigen of te retourneren ben je gewoon aan het afpersen.
Oke meneer de rechterquote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zou je zo kunnen interpreteren buiten de rechtbank, maar juridisch moet het allemaal gewoon strak passen binnen art 318.
Zeggen dat je iets terug wil is juridisch geen afpersing. Als hij had gedreigd de bestanden te verspreiden, dan valt het wel binnen de definitie.
Hij heeft het niet onrechtmatig verkregen, de politie heeft het aan hem gegeven. Vervolgens kost al het contact en de verzoeken tijd en moeite, daar mag best wat tegenover staan.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:30 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Want?
Als jij onrechtmatig iets verkregen hebt en daarna een tegenprestatie eist om het te vernietigen of te retourneren ben je gewoon aan het afpersen.
Maar als ik je de sleutel geef en zeg 'die mag je gebruiken, en als je binnen bent ligt er een briefje voor je met wat je mag meenemen' en op dat briefje staat ' pak de tv maar'?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:33 schreef 111210 het volgende:
[..]
Lijkt me wel, als mijn huisdeur open staat betekend dat ook niet dat je hier mn tv mag meenemen
Maar dat is niet he, want deze man kreeg de nadrukkelijke instructie om de bestanden niet te downloaden en deed dat vervolgens alsnog.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:48 schreef Danny het volgende:
[..]
Maar als ik je de sleutel geef en zeg 'die mag je gebruiken, en als je binnen bent ligt er een briefje voor je met wat je mag meenemen' en op dat briefje staat ' pak de tv maar'?
Als jij uit het niets geld op je bankrekening ontvangt dat niet voor jou bestemd is, mag je dat geld ook niet houden of gebruiken. Het is niet van jou, ook al staat het ineens op je rekening en heb je er niet om gevraagd.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:48 schreef Danny het volgende:
[..]
Maar als ik je de sleutel geef en zeg 'die mag je gebruiken, en als je binnen bent ligt er een briefje voor je met wat je mag meenemen' en op dat briefje staat ' pak de tv maar'?
In dit geval spreek je van een valse sleutel.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:48 schreef Danny het volgende:
[..]
Wat als ik jou de sleutel geef van mijn schuurtje zodat je de geleende kruiwagen terug kunt zetten, maar jij er achter komt dat ik per abuis de sleutel van mijn achterdeur heb gegeven? En jij gaat vervolgens naar binnen, neemt de TV en de radio (wat is dat, opa?) mee, en zegt vervolgens dat je ze wel wilt teruggeven "als je er iets voor terug krijgt"?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:48 schreef Danny het volgende:
Voor de wet is het dus wel zoquote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:28 schreef FlippingCoin het volgende:
al die vergelijkingen met een sleutel en een woning dan wel schuur vind ik niet sterk; downloaden is niet zomaar iets vervreemden. Het komt meer in de buurt van een boek laten slingeren, vertellen dat je er niet in mag kijken maar het toch doen.
Computervredebreuk heeft niet zoveel te maken met het ongeoorloofd inzien van dingen, maar het binnendringen in een virtuele omgeving waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat je daar niet mag zijn. Het is het digitale equivalent van huisvredebreuk – een analogie met het binnengaan van een ruimte waar je (duidelijk) niet mag zijn is helemaal niet zo gek.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:28 schreef FlippingCoin het volgende:
al die vergelijkingen met een sleutel en een woning dan wel schuur vind ik niet sterk; downloaden is niet zomaar iets vervreemden. Het komt meer in de buurt van een boek laten slingeren, vertellen dat je er niet in mag kijken maar het toch doen.
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Voor de wet is het dus wel zo
ik ben geen jurist, maar hiervan is toch geen sprake in dit geval? je moet het naar mijn idee wel erg creatief interpreteren om op een toegestuurde hyperlink klikken te zien als het doorbreken van een beveiliging.quote:a. daarbij enige beveiliging doorbreekt of
b. de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid.
nou vind ik dus welquote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:40 schreef Leshy het volgende:
[..]
Computervredebreuk heeft niet zoveel te maken met het ongeoorloofd inzien van dingen, maar het binnendringen in een virtuele omgeving waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat je daar niet mag zijn. Het is het digitale equivalent van huisvredebreuk – een analogie met het binnengaan van een ruimte waar je (duidelijk) niet mag zijn is helemaal niet zo gek.
Hij had kunnen weten dat het niet klopte en de informatie niet kunnen downloaden of inzien, meestal staat onderaan een mail ook een disclaimer hiervoor. Als je het dan toch download en inziet en er op gewezen wordt krijg je voor de 2e keer een kans om het juiste te doen, namelijk verwijderen. Daarna wordt je dus nog voor een 3e keer expliciet en door de overheid gevraagd om de vertrouwelijke informatie te verwijderen en ga je bijdehand lopen doen door daar een wederdienst/vergoeding voor te vragen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:45 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Hij heeft het niet onrechtmatig verkregen, de politie heeft het aan hem gegeven. Vervolgens kost al het contact en de verzoeken tijd en moeite, daar mag best wat tegenover staan.
Alleen is hier de tv niet meegenomen maar gekloond.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:05 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Waarom niet? Als jij je voordeur laat open staan en een dief gaat er met je TV vandoor, zou een rechter die dan vrijspreken van diefstal?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |