abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 18:40:46 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220088520
quote:
Politie stuurt downloadlink en arresteert ontvanger wegens computervredebreuk

Een 40-jarige man uit Ridderkerk is donderdagavond opgepakt wegens computervredebreuk, nadat hij op een link klikte die de politie hem zélf had gestuurd. Door de blunder van de politie kreeg de man toegang tot vertrouwelijke documenten en dat zinde de politie niet.

De arrestatie vond rond 19.00 uur plaats in de Prinses Beatrixstraat in Ridderkerk. De politie had de man gevraagd de bestanden direct te verwijderen en er afstand van te doen, maar hij weigerde en zei dat hij dit pas zou doen als hij er "iets voor terug zou krijgen". De man had eerder die dag zelf contact gezocht met de politie over een ander lopend onderzoek bij de recherche. Hij zei beelden te hebben die mogelijk belangrijk waren voor dat onderzoek. Een agent stuurde hem daarop een link om de beelden te delen. Door een fout stuurde de agent geen uploadlink, maar een downloadlink. Via die link kon de man interne politiedocumenten binnenhalen. Volgens de politie zou voor de man duidelijk moeten zijn geweest dat hij een uploadlink had moeten krijgen. Ook kreeg hij nadrukkelijk de instructie om niet te downloaden en de ontvangen bestanden te verwijderen. Toch besloot hij de documenten te downloaden en te bewaren. Daarmee kreeg hij toegang tot informatie die niet voor hem bestemd was. De politie vindt dat hij hiermee mogelijk computervredebreuk pleegde. Omdat de man weigerde mee te werken en de vertrouwelijke bestanden niet wilde wissen, greep de politie in. Agenten hielden hem aan, doorzochten zijn woning en namen zijn gegevensdragers in beslag. Zo wilde de politie naar eigen zeggen de vertrouwelijke documenten veiligstellen en voorkomen dat de informatie verder zou rondgaan. De politie spreekt van een datalek en heeft dit ook officieel gemeld. Er zijn geen aanwijzingen dat de documenten verder zijn verspreid dan naar de verdachte zelf. Het standaardprotocol voor datalekken is in gang gezet, en er loopt een onderzoek naar zowel de fout rond de link als de rol van de verdachte.

260213_1_5146dbca6f6e5a0b190916d4e78b75b6_800_536.jpgTer illustratie (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Beetje dom van die vent, maar 'computervredebreuk'? Daar zal geen rechter in mee gaan lijkt me?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220088651
Als je bewust iets download waarvan je weet dat je niet mag hebben valt dat inderdaad onder computervredebreuk, zeker als ze je nog gewaarschuwd hebben om het niet te downloaden. Doe je het vervolgens toch en wil je ‘er iets voor terug’ voordat je het verwijderd is het afpersing
pi_220088798
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 18:40 schreef Danny het volgende:

[..]
Beetje dom van die vent, maar 'computervredebreuk'? Daar zal geen rechter in mee gaan lijkt me?
Waarom niet? Als jij je voordeur laat open staan en een dief gaat er met je TV vandoor, zou een rechter die dan vrijspreken van diefstal?
pi_220088878
Meestal staat er wel een disclaimer bij toch, iets als

quote:
DISCLAIMER

Deze e-mail en alle daarbij meegezonden bijlagen zijn uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n).

Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht onmiddellijk de afzender te informeren,

het bericht te vernietigen en de inhoud niet onder derden te verspreiden of te gebruiken.

pi_220088935
Helden in blauw _O_
  vrijdag 13 februari 2026 @ 19:24:40 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220088965
quote:
De politie had de man gevraagd de bestanden direct te verwijderen en er afstand van te doen, maar hij weigerde en zei dat hij dit pas zou doen als hij er "iets voor terug zou krijgen".
Haha de politie chanteren :') :') FAFO
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 19:28:05 #8
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220088999
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:24 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zelfde als ze aanrijden met een suv :')
pi_220089083
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:28 schreef Danny het volgende:

[..]
Zelfde als ze aanrijden met een suv :')
Of een explosief oppakken.
pi_220089084
Denk niet dat de politie zo snel had ingegrepen als het pietje was van bedrijf om de hoek die perongeluk een link had gestuurd.

En dan nog spreken over een datalek ook. Ja door eigen rechercheurs.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Forum Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 19:39:12 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220089105
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 18:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je bewust iets download waarvan je weet dat je niet mag hebben valt dat inderdaad onder computervredebreuk, zeker als ze je nog gewaarschuwd hebben om het niet te downloaden. Doe je het vervolgens toch en wil je ‘er iets voor terug’ voordat je het verwijderd is het afpersing
Dit dus.

Net zoals je niet bij iemand naar binnen mag waarvan de voordeur wagenwijd openstaat. Dat "ik wil er iets voor terug ook" _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 13 februari 2026 @ 19:57:55 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220089372
gelukkig hebben die wouten hier wel tijd voor
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220089391
Klopt iets niet. Kan niet waar zijn dat het politiesysteem een “downloadlink” kan sturen naar een mailadres “buiten” de politie.

Ik denk dat rechercheurs de data (tegen de wet in) draaiden op Google Drive of iets van die orde.
Vakman pur sang
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:11:53 #14
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220089571
De politie chanteren :')
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220089641
De man heeft er wel iets voor teruggekregen, een mooi verhaal.
pi_220089709
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Klopt iets niet. Kan niet waar zijn dat het politiesysteem een “downloadlink” kan sturen naar een mailadres “buiten” de politie.

Ik denk dat rechercheurs de data (tegen de wet in) draaiden op Google Drive of iets van die orde.
De politie werkt zoals zoveel bedrijven met Microsoft onedrive én hebben een eigen cloud
https://www.security.nl/p(...)nterne+cloud+opslaan
pi_220089749
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:20 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
De politie werkt zoals zoveel bedrijven met Microsoft onedrive én hebben een eigen cloud
https://www.security.nl/p(...)nterne+cloud+opslaan
Daarom komt bill gates zeker weg met de rechtszaak in leeuwarden over covid-19..
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220089790
Geloof er eigenlijk geen snars van. Of heeft de politie dit soort informatie (vertrouwelijk) gewoon op een met een enkele muisklik via het WWW bereikbare server staan? Klaag dan de politie maar aan vanwege vergaande nalatigheid.

In de jaren '90 zou er per direct een release server/Topsite van zijn gemaakt... _O-

[ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 13-02-2026 20:32:38 ]
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:28:55 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220089816
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:24 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Juridisch gezien is er geen sprake van chantage. Daar moet je wel aan bepaalde criteria voldoen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220089827
quote:
16s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:57 schreef FlippingCoin het volgende:
gelukkig hebben die wouten hier wel tijd voor
Voor mensen die zich ontechtmatig toegang verschaffen tot vertrouwelijk materiaal en daarna proberen de politie af te persen? Ik mag inderdaad hopen dat ze daar tijd voor hebben of maken ja. Zou deze knakker gelijk even doorlichten want met dit soort gedrag zal er vast nog wel meer te vinden zijn.
pi_220089848
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Juridisch gezien is er geen sprake van chantage. Daar moet je wel aan bepaalde criteria voldoen.
Want?
Als jij onrechtmatig iets verkregen hebt en daarna een tegenprestatie eist om het te vernietigen of te retourneren ben je gewoon aan het afpersen.
pi_220089863
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:36 schreef epicbeardman het volgende:

En dan nog spreken over een datalek ook. Ja door eigen rechercheurs.
Dat zeggen ze toch ook?
pi_220089872
quote:

[..]
Lijkt me wel, als mijn huisdeur open staat betekend dat ook niet dat je hier mn tv mag meenemen
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:34:35 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220089880
Verder lol :')

Dit houdt bij de rechter nooit stand. Je zou de juridische definitie wel erg ruim moeten nemen om dit specifieke geval onder computervredebreuk te laten vallen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:38:31 #25
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220089938
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:30 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Want?
Als jij onrechtmatig iets verkregen hebt en daarna een tegenprestatie eist om het te vernietigen of te retourneren ben je gewoon aan het afpersen.
Zou je zo kunnen interpreteren buiten de rechtbank, maar juridisch moet het allemaal gewoon strak passen binnen art 318.

Zeggen dat je iets terug wil is juridisch geen afpersing. Als hij had gedreigd de bestanden te verspreiden, dan valt het wel binnen de definitie.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220089966
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Zou je zo kunnen interpreteren buiten de rechtbank, maar juridisch moet het allemaal gewoon strak passen binnen art 318.

Zeggen dat je iets terug wil is juridisch geen afpersing. Als hij had gedreigd de bestanden te verspreiden, dan valt het wel binnen de definitie.
Oke meneer de rechter
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:43:00 #27
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220090001
Ik vraag me sowieso af hoe er in vredesnaam een fout kan worden gemaakt met een downloadlink. Ik zou een onderzoek afdwingen bij de politie...
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:45:04 #28
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_220090028
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:30 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Want?
Hij heeft het niet onrechtmatig verkregen, de politie heeft het aan hem gegeven. Vervolgens kost al het contact en de verzoeken tijd en moeite, daar mag best wat tegenover staan.
  Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 20:48:29 #29
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220090087
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:33 schreef 111210 het volgende:

[..]
Lijkt me wel, als mijn huisdeur open staat betekend dat ook niet dat je hier mn tv mag meenemen
Maar als ik je de sleutel geef en zeg 'die mag je gebruiken, en als je binnen bent ligt er een briefje voor je met wat je mag meenemen' en op dat briefje staat ' pak de tv maar'?
pi_220090248
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:48 schreef Danny het volgende:

[..]
Maar als ik je de sleutel geef en zeg 'die mag je gebruiken, en als je binnen bent ligt er een briefje voor je met wat je mag meenemen' en op dat briefje staat ' pak de tv maar'?
Maar dat is niet he, want deze man kreeg de nadrukkelijke instructie om de bestanden niet te downloaden en deed dat vervolgens alsnog.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220090406
quote:

[..]
Als jij uit het niets geld op je bankrekening ontvangt dat niet voor jou bestemd is, mag je dat geld ook niet houden of gebruiken. Het is niet van jou, ook al staat het ineens op je rekening en heb je er niet om gevraagd.

Die agent maakte per ongeluk een fout. Daar kun je geen rechten aan ontlenen. Als jij je voordeur open laat staan of een server open laat staan, hebben anderen niet ineens het recht om daar gebruik van te maken.
  Forum Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 21:13:37 #32
pi_220090445
quote:

[..]
In dit geval spreek je van een valse sleutel.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:19:14 #33
459912 FlippingCoin
pi_220090492
Wat ik mij afvraag, heeft de politie de zaakjes dusdanig niet onder controle dat ze een downloadlink met externe bestemming niet onklaar kunnen maken na het delen, of hebben ze de notie om niets te downloaden gegeven na het downloaden?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:24:12 #34
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220090534
quote:
Wat als ik jou de sleutel geef van mijn schuurtje zodat je de geleende kruiwagen terug kunt zetten, maar jij er achter komt dat ik per abuis de sleutel van mijn achterdeur heb gegeven? En jij gaat vervolgens naar binnen, neemt de TV en de radio (wat is dat, opa?) mee, en zegt vervolgens dat je ze wel wilt teruggeven "als je er iets voor terug krijgt"?
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:28:11 #35
459912 FlippingCoin
pi_220090570
al die vergelijkingen met een sleutel en een woning dan wel schuur vind ik niet sterk; downloaden is niet zomaar iets vervreemden. Het komt meer in de buurt van een boek laten slingeren, vertellen dat je er niet in mag kijken maar het toch doen.
  Forum Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 21:37:13 #36
pi_220090657
quote:
16s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:28 schreef FlippingCoin het volgende:
al die vergelijkingen met een sleutel en een woning dan wel schuur vind ik niet sterk; downloaden is niet zomaar iets vervreemden. Het komt meer in de buurt van een boek laten slingeren, vertellen dat je er niet in mag kijken maar het toch doen.
Voor de wet is het dus wel zo
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:40:02 #37
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220090687
quote:
16s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:28 schreef FlippingCoin het volgende:
Computervredebreuk heeft niet zoveel te maken met het ongeoorloofd inzien van dingen, maar het binnendringen in een virtuele omgeving waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat je daar niet mag zijn. Het is het digitale equivalent van huisvredebreuk – een analogie met het binnengaan van een ruimte waar je (duidelijk) niet mag zijn is helemaal niet zo gek.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:42:33 #38
459912 FlippingCoin
pi_220090725
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Voor de wet is het dus wel zo
quote:
a. daarbij enige beveiliging doorbreekt of
b. de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid.

ik ben geen jurist, maar hiervan is toch geen sprake in dit geval? je moet het naar mijn idee wel erg creatief interpreteren om op een toegestuurde hyperlink klikken te zien als het doorbreken van een beveiliging.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:42:58 #39
459912 FlippingCoin
pi_220090733
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:40 schreef Leshy het volgende:

[..]
Computervredebreuk heeft niet zoveel te maken met het ongeoorloofd inzien van dingen, maar het binnendringen in een virtuele omgeving waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat je daar niet mag zijn. Het is het digitale equivalent van huisvredebreuk – een analogie met het binnengaan van een ruimte waar je (duidelijk) niet mag zijn is helemaal niet zo gek.
nou vind ik dus wel
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:43:36 #40
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220090741
Maar wat wilde hij ervoor terug hebben?
(pics van agentes?)
pi_220091151
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:45 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Hij heeft het niet onrechtmatig verkregen, de politie heeft het aan hem gegeven. Vervolgens kost al het contact en de verzoeken tijd en moeite, daar mag best wat tegenover staan.
Hij had kunnen weten dat het niet klopte en de informatie niet kunnen downloaden of inzien, meestal staat onderaan een mail ook een disclaimer hiervoor. Als je het dan toch download en inziet en er op gewezen wordt krijg je voor de 2e keer een kans om het juiste te doen, namelijk verwijderen. Daarna wordt je dus nog voor een 3e keer expliciet en door de overheid gevraagd om de vertrouwelijke informatie te verwijderen en ga je bijdehand lopen doen door daar een wederdienst/vergoeding voor te vragen.

En dan zijn hier nog serieus mensen die denken dat een rechter daar anders over denkt. Succes.

Voor de eerste 2 dingen zou je nog als verweer kunnen opvoeren dat je digibeet bent, geen enkel ehtisch besef hebt, verminderd toerekeningsvatbaar of gewoon een debiel bent. Voor het 3e valt weinig anders te zeggen dan dat je een proleet of crimineel bent (en nog steeds onnoemelijk dom) die denkt hier een slaatje uit te kunnen slaan.
pi_220091204
Ik vind het moreel wel een interessante vraag wat mensen erger vinden. Dat een agent per ongeluk een downloadlink met vertrouwelijke informatie stuurt of dat een tokkie moedeillig de informatie toch download en daarna de politie wil afpersen. Persoonlijk vind ik het laatste veel kwalijker gezien er een slechte (rattige) intentie achter zit en bij de fout die gemaakt is niet. Daarom snap ik ook totaal niet waarom mensen deze dader proberen te verdedigen hier.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 22:55:50 #43
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220091382
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:05 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Waarom niet? Als jij je voordeur laat open staan en een dief gaat er met je TV vandoor, zou een rechter die dan vrijspreken van diefstal?
Alleen is hier de tv niet meegenomen maar gekloond.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220091436
ACAB!
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')