abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage vrijdag 13 februari 2026 @ 20:40:18 #26
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220089966
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Zou je zo kunnen interpreteren buiten de rechtbank, maar juridisch moet het allemaal gewoon strak passen binnen art 318.

Zeggen dat je iets terug wil is juridisch geen afpersing. Als hij had gedreigd de bestanden te verspreiden, dan valt het wel binnen de definitie.
Oke meneer de rechter
pi_220090001
Ik vraag me sowieso af hoe er in vredesnaam een fout kan worden gemaakt met een downloadlink. Ik zou een onderzoek afdwingen bij de politie...
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 20:45:04 #28
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_220090028
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:30 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Want?
Als jij onrechtmatig iets verkregen hebt en daarna een tegenprestatie eist om het te vernietigen of te retourneren ben je gewoon aan het afpersen.
Hij heeft het niet onrechtmatig verkregen, de politie heeft het aan hem gegeven. Vervolgens kost al het contact en de verzoeken tijd en moeite, daar mag best wat tegenover staan.
  Admin vrijdag 13 februari 2026 @ 20:48:29 #29
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220090087
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:33 schreef 111210 het volgende:

[..]
Lijkt me wel, als mijn huisdeur open staat betekend dat ook niet dat je hier mn tv mag meenemen
Maar als ik je de sleutel geef en zeg 'die mag je gebruiken, en als je binnen bent ligt er een briefje voor je met wat je mag meenemen' en op dat briefje staat ' pak de tv maar'?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220090248
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:48 schreef Danny het volgende:

[..]
Maar als ik je de sleutel geef en zeg 'die mag je gebruiken, en als je binnen bent ligt er een briefje voor je met wat je mag meenemen' en op dat briefje staat ' pak de tv maar'?
Maar dat is niet he, want deze man kreeg de nadrukkelijke instructie om de bestanden niet te downloaden en deed dat vervolgens alsnog.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220090406
quote:

[..]
Als jij uit het niets geld op je bankrekening ontvangt dat niet voor jou bestemd is, mag je dat geld ook niet houden of gebruiken. Het is niet van jou, ook al staat het ineens op je rekening en heb je er niet om gevraagd.

Die agent maakte per ongeluk een fout. Daar kun je geen rechten aan ontlenen. Als jij je voordeur open laat staan of een server open laat staan, hebben anderen niet ineens het recht om daar gebruik van te maken.
pi_220090445
quote:

[..]
In dit geval spreek je van een valse sleutel.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:19:14 #33
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220090492
Wat ik mij afvraag, heeft de politie de zaakjes dusdanig niet onder controle dat ze een downloadlink met externe bestemming niet onklaar kunnen maken na het delen, of hebben ze de notie om niets te downloaden gegeven na het downloaden?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:24:12 #34
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220090534
quote:
Wat als ik jou de sleutel geef van mijn schuurtje zodat je de geleende kruiwagen terug kunt zetten, maar jij er achter komt dat ik per abuis de sleutel van mijn achterdeur heb gegeven? En jij gaat vervolgens naar binnen, neemt de TV en de radio (wat is dat, opa?) mee, en zegt vervolgens dat je ze wel wilt teruggeven "als je er iets voor terug krijgt"?
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:28:11 #35
459912 FlippingCoin
pi_220090570
al die vergelijkingen met een sleutel en een woning dan wel schuur vind ik niet sterk; downloaden is niet zomaar iets vervreemden. Het komt meer in de buurt van een boek laten slingeren, vertellen dat je er niet in mag kijken maar het toch doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_220090657
quote:
16s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:28 schreef FlippingCoin het volgende:
al die vergelijkingen met een sleutel en een woning dan wel schuur vind ik niet sterk; downloaden is niet zomaar iets vervreemden. Het komt meer in de buurt van een boek laten slingeren, vertellen dat je er niet in mag kijken maar het toch doen.
Voor de wet is het dus wel zo

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2026 21:37:22 ]
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:40:02 #37
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_220090687
quote:
16s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:28 schreef FlippingCoin het volgende:
Computervredebreuk heeft niet zoveel te maken met het ongeoorloofd inzien van dingen, maar het binnendringen in een virtuele omgeving waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat je daar niet mag zijn. Het is het digitale equivalent van huisvredebreuk – een analogie met het binnengaan van een ruimte waar je (duidelijk) niet mag zijn is helemaal niet zo gek.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:42:33 #38
459912 FlippingCoin
pi_220090725
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Voor de wet is het dus wel zo
quote:
a. daarbij enige beveiliging doorbreekt of
b. de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid.

ik ben geen jurist, maar hiervan is toch geen sprake in dit geval? je moet het naar mijn idee wel erg creatief interpreteren om op een toegestuurde hyperlink klikken te zien als het doorbreken van een beveiliging.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:42:58 #39
459912 FlippingCoin
pi_220090733
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 21:40 schreef Leshy het volgende:

[..]
Computervredebreuk heeft niet zoveel te maken met het ongeoorloofd inzien van dingen, maar het binnendringen in een virtuele omgeving waarvan je weet of redelijkerwijs kunt vermoeden dat je daar niet mag zijn. Het is het digitale equivalent van huisvredebreuk – een analogie met het binnengaan van een ruimte waar je (duidelijk) niet mag zijn is helemaal niet zo gek.
nou vind ik dus wel
  vrijdag 13 februari 2026 @ 21:43:36 #40
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220090741
Maar wat wilde hij ervoor terug hebben?
(pics van agentes?)
pi_220091151
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 20:45 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Hij heeft het niet onrechtmatig verkregen, de politie heeft het aan hem gegeven. Vervolgens kost al het contact en de verzoeken tijd en moeite, daar mag best wat tegenover staan.
Hij had kunnen weten dat het niet klopte en de informatie niet kunnen downloaden of inzien, meestal staat onderaan een mail ook een disclaimer hiervoor. Als je het dan toch download en inziet en er op gewezen wordt krijg je voor de 2e keer een kans om het juiste te doen, namelijk verwijderen. Daarna wordt je dus nog voor een 3e keer expliciet en door de overheid gevraagd om de vertrouwelijke informatie te verwijderen en ga je bijdehand lopen doen door daar een wederdienst/vergoeding voor te vragen.

En dan zijn hier nog serieus mensen die denken dat een rechter daar anders over denkt. Succes.

Voor de eerste 2 dingen zou je nog als verweer kunnen opvoeren dat je digibeet bent, geen enkel ehtisch besef hebt, verminderd toerekeningsvatbaar of gewoon een debiel bent. Voor het 3e valt weinig anders te zeggen dan dat je een proleet of crimineel bent (en nog steeds onnoemelijk dom) die denkt hier een slaatje uit te kunnen slaan.
pi_220091204
Ik vind het moreel wel een interessante vraag wat mensen erger vinden. Dat een agent per ongeluk een downloadlink met vertrouwelijke informatie stuurt of dat een tokkie moedeillig de informatie toch download en daarna de politie wil afpersen. Persoonlijk vind ik het laatste veel kwalijker gezien er een slechte (rattige) intentie achter zit en bij de fout die gemaakt is niet. Daarom snap ik ook totaal niet waarom mensen deze dader proberen te verdedigen hier.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 22:55:50 #43
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220091382
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 19:05 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Waarom niet? Als jij je voordeur laat open staan en een dief gaat er met je TV vandoor, zou een rechter die dan vrijspreken van diefstal?
Alleen is hier de tv niet meegenomen maar gekloond.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220091436
ACAB!
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')