abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220165814
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Vrijdenken volgens Ali zit 180 graden op waar de definitie ooit begon. Want "voor mij is het...".
Welke definitie? Is er een officiële definitie voor?

Als je me citeert, hoef je ook niet 'voor Ali' te zeggen hoor, we zijn in dialoog met elkaar, ik ben geen onderwerp van jouw analyse. Dat zou wel zo respectvol zijn en gewaardeerd.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 14:49:17 #152
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220165879
O mijn God. "Het" begint weer.
pi_220166012
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Pardon? Je spuit zelf constant leugens over 'fundamentalisten' en hoe die 'de wetenschap wantrouwen'. Het is complete onzin.
Zowel de moderne kosmologie als de evolutietheorie worden empirisch buitengewoon goed bevestigd. Dus of je liegt, of je snapt er de ballen van.

En dat zijn natuurlijk niet de enige takken van wetenschap die worden gewantrouwd door fundamentalisten. Denk b.v. ook aan radiometrische dateringsmethoden of historisch onderzoek naar de Bijbel. Ook zijn ze vaak verrassend "kritisch" (lees: pseudowetenschappelijk) als het om b.v. klimaatwetenschappen gaat.

Ik zou willen dat het "onzin" is, maar 20 jaar ervaring met creationisme en algemeen religieus fundamentalisme vertellen me toch echt anders. Fundamentalisten omarmen alleen wetenschap als het hun opvattingen bevestigt. Daar buiten hangen ze pseudowetenschappelijke nonsens aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 21-02-2026 16:41:13 ]
pi_220166091
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:49 schreef EsserS het volgende:
Ja, zet je schrap voor de nodige drogargumenten.

Als ik mag gokken op de eerste: critici zijn arrogant en bepalen niet wat (pseudo)wetenschap is.

Maar goed, dit is dus het recht lullen wat krom is dat ik eerder noemde.
pi_220166247
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:49 schreef EsserS het volgende:
Het profetische geraaskali.
pi_220166399
Bekijk deze YouTube-video

Clint (links op het plaatje) is Christen, dus @Ali_Kannibali kan lekker bingewatchen zonder zich te irriteren en nog veel over evolutie leren.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 15:44:25 #157
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220166558
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 15:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het profetische geraaskali.
En de jammerlijke leugens.
pi_220166729
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 15:44 schreef EsserS het volgende:

[..]
En de jammerlijke leugens.
Wetenschap met religieuze teksten is zoiets als het gemiddelde pakken van wat we van alle materie begrepen in (noem maar wat) het jaar 200 uit wat voor bron dan ook, en dat tegenover de huidige kennis zetten.
pi_220167218
Maar het gaat dus niet alleen om natuurwetenschappen. Moet je es kijken hoeveel evangelische tegenstand b.v. Bart Ehrman, Josh Bowen of Megan Lewis ondervinden als het gaat om historische inzichten m.b.t. de ontstaansgeschiedenis van het vroege christendom of het OT.

Een deel van dit soort onderzoek wordt nog steeds met een flinke theologische bias uitgevoerd. Dat geldt overigens ook voor de Islam en Koran-onderzoek.

Wat tegenwoordig hip is in evangelisch pseudowetenschappelijk lalaland: Undesigned Coincidences die de historiciteit van de evangeliënen brieven in het NT zouden moeten versterken. Een afgestoft en allang weerlegd argument, net als Intelligent Design.

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 21-02-2026 16:46:17 ]
pi_220167262
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 15:29 schreef Beathoven het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Clint (links op het plaatje) is Christen, dus @:Ali_Kannibali kan lekker bingewatchen zonder zich te irriteren en nog veel over evolutie leren.
Ja, mooi kanaal is dat. Een Nederlandse bioloog en christen die creationisme weerspreekt is b.v. René Fransen.
pi_220167321
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee joh, blijf toch.
Het is een veel te mooi subforum.
Mijn acties waren niet zwaar, enkel verwijderen, geen notes of wat dan ook.
Dat zag ik, en daar ben ik me ook van bewust. ^O^
Maar ik neem toch even "vakantie". Een beetje retraite in mijn eigen studeerkamer. Nadenken over mezelf en boeken lezen.
Waaronder dat enorme standaardwerk: Biblica en deze boeken:
Seef Konijn - Zo heel anders opgevoed (onderweg naar een eigentijdse geloofsbeleving)
Van dezelfde auteur: Op zoek naar de levensboom
Jörg Zink - Vijf brodenen twee vissen.

Ik vond ze in mijn bibliotheek, maar nooit gelezen, dus nu is daar een mooie tijd voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Sigaartje op 21-02-2026 17:00:25 ]
pi_220167337
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Welke definitie? Is er een officiële definitie voor?

Als je me citeert, hoef je ook niet 'voor Ali' te zeggen hoor, we zijn in dialoog met elkaar, ik ben geen onderwerp van jouw analyse. Dat zou wel zo respectvol zijn en gewaardeerd.
Een vrijdenker mag, lijkt mij, denken over en analyseren wat hij wil. In die zin kan jij het onderwerp zijn van zijn analyse.

Ik zou nog een stapje verder willen gaan. Misschien is het wel een teken van respect dat iemand de moeite neemt om jouw posts te analyseren.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Moderator zaterdag 21 februari 2026 @ 16:56:25 #163
441859 crew  Lenny77
pi_220167663
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 13:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Fundamentalisten 'wantrouwen niet vaak wetenschap', maar verwerpen twijfelachtige inferenties met existententiële implicaties die niet ondersteund worden door daadwerkelijke empirische wetenschap. Daar zijn maar een paar gevallen van:

- De evolutietheorie
- Abiogenese
- Het onstaan van het universum

Dat is niet 'de wetenschap'. Dat zijn een paar heel specifieke takken binnen de wetenschap waarin conclusies worden getrokken op basis van gebrekkige bewijsvoering en vooronderstellingen, gebaseerd op andere takken van de wetenschap. zoals natuurkunde en geologie, die fundamentalisten helemaal niet wantrouwen, behalve, opnieuw, de gebrekkige inferenties die eruit volgen.

Het conflict zit hem niet in geloof vs wetenschap, maar in de interpretatie van de bewijzen die daadwerkelijke empirische wetenschap naar boven brengt, en de conclusies die daaraan worden verbonden.

De vraag is dan:
Wat zou jij doen als morgen keihard zwart op wit bewezen wordt dat het evolutie verhaal in zijn totaliteit klopt? Op zo een manier dat zelfs jij of welke streng gelovige dan ook er niet meer onderuit kan?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220167881
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De vraag is dan:
Wat zou jij doen als morgen keihard zwart op wit bewezen wordt dat het evolutie verhaal in zijn totaliteit klopt? Op zo een manier dat zelfs jij of welke streng gelovige dan ook er niet meer onderuit kan?
Dat kan niet 'zwart op wit bewezen worden'. De theorie zelf is niet bewijsbaar noch falsificeerbaar. Daarom is deze vraag niet echt relevant.

Mijn insteek is dat ik naar waarheid zoek en mij daaraan aanpas. Daarom ben ik uiteindelijk ook gelovig geworden: de bewijzen wijzen op de waarheid van het geloof.

Als er wetenschappelijk echt iets hard wordt gemaakt, heb ik daar geen enkele moeite mee. Maar bij de evolutietheorie is dit gewoon niet realistisch en iedereen die er eerlijk naar kijkt, zal dat ook moeten beamen.

Het is dus eerder andersom: als steeds weer opnieuw bewezen wordt dat de evolutietheorie gewoon onwetenschappelijke kolder op basis van foutieve aannames en interpretaties is, zou je hem dan afwijzen?

En wat zegt het feit dat dit al keer op keer is aangetoond over degenen die hem nog steeds aanhangen? Is dat een gebrek aan kennis, of een onwil om daadwerkelijke wetenschappelijke bevindingen te omarmen?

De realitiet is dat er simpelweg geen beter alternatief is. Daarom moet hij wel gehandhaafd worden binnen de wetenschap. En daarom zal hij altijd verdedigd blijven worden.
pi_220167909
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, mooi kanaal is dat. Een Nederlandse bioloog en christen die creationisme weerspreekt is b.v. René Fransen.
Alleen Christenen kunnen de boel in hun eigen kringen verlichten. Het is eigenlijk zot dat alles vanuit een religieus boek moet worden bekeken. Als een Dawkins dit uitlegt dan komt het van een andere planeet voor de jonge aarde creationisten.
  Moderator zaterdag 21 februari 2026 @ 17:15:20 #166
441859 crew  Lenny77
pi_220167929
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat kan niet 'zwart op wit bewezen worden'. De theorie zelf is niet bewijsbaar noch falsificeerbaar. Daarom is deze vraag niet echt relevant.
:?
Waarom zou dat niet kunnen?
Wat als het wel zou gebeuren?

Ik vind dit een behoorlijk rigide antwoord. Geeft dit een kortsluiting?
(Niet gemeen of aanvallend bedoelt)

Edit: tweede deel van je post was er daarnet nog niet
pi_220167962
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:15 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Dat kan niet omdat hij gebaseerd is op een drogreden:

Evolutie gebeurt over zeer lange perioden van tijd.
Die perioden zijn zo lang, dat we wat we claimen dat evolutie veroorzaakt niet direct kunnen observeren.
Maar de theorie is wel waar, en dat zouden we zien als we genoeg tijd hebben.

Dus 'tijd' is de god van de evolutietheorie, alles kan ermee worden verklaard of weggeredeneerd.

Dat is pseudowetenschap.
  Moderator zaterdag 21 februari 2026 @ 17:18:34 #168
441859 crew  Lenny77
pi_220167976
quote:

Mijn insteek is dat ik naar waarheid zoek en mij daaraan aanpas. Daarom ben ik uiteindelijk ook gelovig geworden: de bewijzen wijzen op de waarheid van het geloof.

Maar de bewijzen van het geloof zijn even matig als dat van de evolutietheorie?
pi_220168024
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:18 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar de bewijzen van het geloof zijn even matig als dat van de evolutietheorie?
Wat doet dat ertoe? Ik claim niet dat mijn geloof 'wetenschappelijk bewezen' is en dat iedereen die er niet in gelooft daarom een van de pot gerukte crackpot of leugenaar is, in tegenstelling tot onze vrienden die met de (pseudeo)wetenschappelijke vlag wapperen. De ware dogmatici en fundamentalisten zijn zij.
  Moderator zaterdag 21 februari 2026 @ 17:23:24 #170
441859 crew  Lenny77
pi_220168056
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat doet dat ertoe? Ik claim niet dat mijn geloof 'wetenschappelijk bewezen' is en dat iedereen die er niet in gelooft daarom een van de pot gerukte crackpot of leugenaar is, in tegenstelling tot onze vrienden die met de wetenschappelijke vlag wapperen.
Maar je zegt zelf dat de bewijzen wijzen op de waarheid van het geloof?
pi_220168216
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:23 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar je zegt zelf dat de bewijzen wijzen op de waarheid van het geloof?
Dat is de conclusie die ik voor mijzelf heb getrokken ja. Ik vraag niemand om daarin mee te gaan, en ik kijk niet neer op en beledig anderen niet als ze dat niet doen onder het mom van 'dit is bewezen en je bent stupide als je er niet in gelooft', wat de andere partij wel doet. Zij maken geen verschil tussen hun persoonlijke overtuiging van wat bewezen is, en dat wat werkelijk bewezen is.
pi_220168300
quote:

[..]
[X]Moet dingen kunnen zien, ruiken en proeven.

quote:
[X]Houdt niet van zwart op wit, maar heeft alle heilige boeken uitvoerig gelezen en vergeleken.

quote:
Als er wetenschappelijk echt iets hard wordt gemaakt, heb ik daar geen enkele moeite mee. Maar bij de evolutietheorie is dit gewoon niet realistisch en iedereen die er eerlijk naar kijkt, zal dat ook moeten beamen.
[X] Vindt alles buiten een vingerknip van dagen aan creatie en vele beschreven wonderen om niet realistisch.

quote:
Het is dus eerder andersom: als steeds weer opnieuw bewezen wordt dat de evolutietheorie gewoon onwetenschappelijke kolder op basis van foutieve aannames en interpretaties is, zou je hem dan afwijzen?
[X] Ziet een koe. Ziet 5 minuten later nog steeds een koe. Verwerpt de evolutietheorie.

quote:
En wat zegt het feit dat dit al keer op keer is aangetoond over degenen die hem nog steeds aanhangen? Is dat een gebrek aan kennis, of een onwil om daadwerkelijke wetenschappelijke bevindingen te omarmen?
[X] Ziet zichzelf als authoriteit op het gebied van kennis.

quote:
De realitiet is dat er simpelweg geen beter alternatief is. Daarom moet hij wel gehandhaafd worden binnen de wetenschap. En daarom zal hij altijd verdedigd blijven worden.
[X] Geeft uiteindelijk toch aan dat de realitiet is dat er geen beter alternatief is.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 17:40:51 #173
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220168481
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Alleen Christenen kunnen de boel in hun eigen kringen verlichten. Het is eigenlijk zot dat alles vanuit een religieus boek moet worden bekeken. Als een Dawkins dit uitlegt dan komt het van een andere planeet voor de jonge aarde creationisten.
Euripides zei al: "Spreek verstandige taal tegen een gek en hij verklaart u voor gek."
pi_220168520
quote:

[..]
Wat doet dat ertoe? Ik claim niet dat mijn geloof 'wetenschappelijk bewezen' is en dat iedereen die er niet in gelooft daarom een van de pot gerukte crackpot of leugenaar is, in tegenstelling tot onze vrienden die met de (pseudeo)wetenschappelijke vlag wapperen. De ware dogmatici en fundamentalisten zijn zij.
Helemaal eens!!!

Grtz grtz de Flat Earth beweging
  zaterdag 21 februari 2026 @ 17:55:57 #175
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220168656
quote:

[..]
Wat doet dat ertoe? Ik claim niet dat mijn geloof 'wetenschappelijk bewezen' is ...
Dat is een hypocriete opmerking voor iemand die de wetenschappelijke methode veracht. Je lult je steeds verder in die poel van drek en poep.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 17:59:16 #176
545 dop
:copyright: dop
pi_220168681
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is de conclusie die ik voor mijzelf heb getrokken ja. Ik vraag niemand om daarin mee te gaan,
je laat hem alleen graag te pas en te onpas horen als of je persoonlijke conclusie gebaseerd op fantasie, en zonder onderbouwing er toe doet
quote:
en ik kijk niet neer op en beledig anderen niet als ze dat niet doen onder het mom van 'dit is bewezen en je bent stupide
heel spijtig, ze gaan er inderdaad soms fors op, maar dat is deels ook werkelijk het gevolg van je eigen houding, als het allemaal z'n persoonlijke conclusie is, dan is er weinig reden om er telkens weer mee op de proppen te komen
quote:
als je er niet in gelooft', wat de andere partij wel doet. Zij maken geen verschil tussen hun persoonlijke overtuiging van wat bewezen is,
en jij doet dit wel?
quote:
en dat wat werkelijk bewezen is.
Ik denk dat er maar weinig in dit topic denken dat evolutie, abiogenese of de oerknal een alles omvattende theorie is die alles foutloos en naadloos kan verklaren.
Maar zoals het gaat in de wetenschap, het is het beste wat we op het moment hebben, dat veeg je niet op een hoopje zonder een beter alternatief.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_220168705
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:55 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dat is een hypocriete opmerking voor iemand die de wetenschappelijke methode veracht. Je lult je steeds verder in die poel van drek en poep.
Die veracht ik niet.

Ik verwerp alleen buitengewone conclusies op basis van gebrekkige bewijsvoering als die als 'wetenschappelijk bewezen' worden gepresenteerd.
pi_220168729
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:15 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Edit: tweede deel van je post was er daarnet nog niet
Ali's argument is kul omdat het "niet direct waarneembaar" verwart met "niet toetsbaar".

Alle moordenaars en verkrachters kunnen we met deze redenatie ook vrijlaten, en de historische wetenschappen zouden dan ook geen wetenschap zijn. Platentectoniek zou dan pseudowetenschap zijn, evenals het bestaan van atomen (wel es een atoom gezien?) of sterevolutie.

Hoe je dan de Bijbel kunt vertrouwen mag ook een raadsel zijn.

Je kunt op YT talloze voorbeelden zien van concrete voorspellingen door ee evolutietheorie.

En het argument eindigt met een complotidee: wetenschappers "kunnen niet anders dan deze pseudowetenschap blijven aanhangen."

Kul op kul op kul, dus. Hoe chat het samenvat:

quote:
1. Verwarring tussen niet direct waarneembaar en niet toetsbaar

In de wetenschap is directe observatie geen vereiste. Veel goed bevestigde theorieën beschrijven processen die:

extreem klein zijn (bijv. atomen),

extreem groot zijn (bijv. kosmologie),

of extreem langzaam verlopen (bijv. geologie en evolutie).

We kunnen continentverschuiving niet in realtime zien, maar de theorie van platentektoniek is geen pseudowetenschap omdat ze toetsbare voorspellingen doet en ondersteund wordt door meerdere onafhankelijke bewijslijnen.

Hetzelfde geldt voor de evolutietheorie.

2. Evolutie is wél direct observeerbaar

De redenering suggereert dat evolutie nooit direct wordt waargenomen. Dat is feitelijk onjuist.

Voorbeelden van direct geobserveerde evolutie:

Antibioticaresistentie bij bacteriën

Virusevolutie (zoals bij influenza en SARS-CoV-2)

Veranderingen in snavelgrootte bij de vinken van de Galapagoseilanden

Experimentele evolutie in laboratoria (zoals het langdurige bacterie-experiment van Richard Lenski)

Dit zijn geen hypothetische processen. Ze worden gemeten, genetisch geanalyseerd en experimenteel gereproduceerd.

Wat over lange tijd plaatsvindt, is vooral macroevolutie (grote vertakkingen in de levensboom). Maar die is een cumulatie van dezelfde processen die we op kleine schaal waarnemen.

3. “Tijd” is geen verklaring, maar een parameter

De kritiek stelt dat tijd als een soort “god” wordt gebruikt die alles verklaart.

Dat is een misverstand.

In de evolutietheorie (zoals uitgewerkt sinds Charles Darwin) is tijd geen verklarende kracht. De verklarende mechanismen zijn:

Mutatie

Natuurlijke selectie

Genetische drift

Migratie (genflow)

Tijd maakt alleen cumulatie mogelijk. Net zoals rente-op-rente alleen werkt als tijd verstrijkt — maar tijd zelf veroorzaakt geen rente.

4. Evolutie doet toetsbare voorspellingen

Een theorie is geen pseudowetenschap als zij:

toetsbaar is

falsifieerbaar is

voorspellingen doet

ondersteund wordt door onafhankelijke bewijslijnen

De evolutietheorie voldoet aan al deze criteria.

Voorbeelden van toetsbare voorspellingen:

Fossielen moeten in een bepaalde volgorde in aardlagen voorkomen.

Overgangsvormen moeten bestaan (bijv. tussen landzoogdieren en walvissen).

Soorten die recent verwant zijn moeten genetisch sterk op elkaar lijken.

Deze voorspellingen zijn bevestigd door paleontologie, genetica, embryologie en biogeografie.

Als men bijvoorbeeld een modern konijn in een Cambrium-laag zou vinden, zou dat de evolutietheorie ernstig ondermijnen. Dat is nog nooit gebeurd.

5. Pseudowetenschap versus historische wetenschap

De redenering verwart ook experimentele wetenschap met historische wetenschap.

Evolutie is deels historische reconstructie, net als:

Geologie

Kosmologie

Archeologie

Dat iets in het verleden plaatsvond, betekent niet dat het onwetenschappelijk is. We reconstrueren het verleden via sporen, net zoals een forensisch onderzoeker een misdrijf reconstrueert.

6. De drogreden in de kritiek

Ironisch genoeg bevat de kritiek zelf een drogreden, namelijk een stromannetje:

Ze herformuleert de evolutietheorie als:

“Alles kan verklaard worden met genoeg tijd.”

Dat is niet wat de theorie stelt.

De theorie stelt:

Meetbare genetische variatie + selectiemechanismen + erfelijkheid + veel generaties → voorspelbare evolutionaire patronen.

Dat is een toetsbaar causaal model, geen beroep op een mystieke factor.

Conclusie

De bewering dat evolutie pseudowetenschap is omdat zij lange tijdschalen gebruikt:

verwart observeerbaarheid met toetsbaarheid

negeert directe waarnemingen van evolutie

miskent de onderliggende mechanismen

en berust op een stromannetje

Evolutie is juist een van de best onderbouwde theorieën in de biologie, ondersteund door genetica, paleontologie, moleculaire biologie en experimenteel onderzoek.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 18:07:22 #179
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220168740
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Die veracht ik niet.

Ik verwerp alleen buitengewone conclusies op basis van gebrekkige bewijsvoering als die als 'wetenschappelijk bewezen' worden gepresenteerd.
Gelul. Meer valt er niet over te zeggen.
pi_220168755
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:59 schreef dop het volgende:

[..]
je laat hem alleen graag te pas en te onpas horen als of je persoonlijke conclusie gebaseerd op fantasie, en zonder onderbouwing er toe doet
Dit forum is F&L, niet W. Ik hoef hier niet constant een wetenschappelijke verantwoording te geven voor welke overtuiging ik ook heb. Als mensen daar een probleem mee hebben, moeten ze naar een ander subforum gaan.

quote:
heel spijtig, ze gaan er inderdaad soms fors op, maar dat is deels ook werkelijk het gevolg van je eigen houding, als het allemaal z'n persoonlijke conclusie is, dan is er weinig reden om er telkens weer mee op de proppen te komen
Dus ik heb zoveel macht, dat mensen hun gedrag aan mij aanpassen? Interessant zeg. Ik denk dat de mensen reageren zoals ze zijn, niet zoals ik ben.

quote:
en jij doet dit wel?
Jep.

quote:
Ik denk dat er maar weinig in dit topic denken dat evolutie, abiogenese of de oerknal een alles omvattende theorie is die alles foutloos en naadloos kan verklaren.
Maar zoals het gaat in de wetenschap, het is het beste wat we op het moment hebben, dat veeg je niet op een hoopje zonder een beter alternatief.
Het is niet het beste, het is het enige alternatief als je de mogelijkheid van een schepper buitensluit, zoals ik hierboven al zei.

Maar dat wil niet zeggen dat de daadwerkelijke bewijzen die we hebben ze dermate ondersteunen dat het geloof in een God sowieso absurd is, of dat je dat moet claimen in een subforum over levensbeschouwing.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 21-02-2026 18:20:59 ]
pi_220168867
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ali's argument is kul omdat het "niet direct waarneembaar" verwart met "niet toetsbaar".

Alle moordenaars en verkrachters kunnen we met deze redenatie ook vrijlaten, en de historische wetenschappen zouden dan ook geen wetenschap zijn. Platentectoniek zou dan pseudowetenschap zijn, evenals het bestaan van atomen (wel es een atoom gezien?) of sterevolutie.

Hoe je dan de Bijbel kunt vertrouwen mag ook een raadsel zijn.

Je kunt op YT talloze voorbeelden zien van concrete voorspellingen door ee evolutietheorie.

En het argument eindigt met een complotidee: wetenschappers "kunnen niet anders dan deze pseudowetenschap blijven aanhangen."

Kul op kul op kul, dus. Hoe chat het samenvat:
[..]

Ook dit is onzin. Het gaat er niet om dat er geen enkele waarneming van verandering is. Ik heb zelf in 2008 ofzo hier al een hele reeks artikelen daarover geplaatst, dat men ontdekte dat organismen juist zeer snel kunnen veranderen omdat ze daartoe genetisch in staat zijn. Bijv. een artikel over hoe de wandelende tak zijn vleugels verloor, en daarna weer terugkreeg, iets wat toen nog werd beschouwd als een anomalie en een raadsel dat tegen de gangbare evolutietheorie inging (want eenmaal die genetische informatie verloren, komt die niet spontaan weer terug). Dat zijn observeerbare veranderingen, maar die zijn uit te leggen aan de hand van de capaciteit van genotypen om allerlei fenotypen te produceren, en daar heb je helemaal geen evolutietheorie voor nodig.

Het probleem is het dat zaken die makkelijk kunnen worden uitgelegd aan de hand van de ingebouwde capaciteit van organismen om zich aan hun omgeving aan te passen, worden misbruikt als bewijs dat over lange perioden veranderingen plaatsvinden zoals binnen de evolutietheorie worden geclaimd. Simpelweg omdat de kennis over genetica lang afwezig of beperkt was.

Maar dat kun je dus helemaal niet observeren. Dat is puur inferentie op basis van 'logica'. Maar die 'logica' is niet logisch als je gewoon naar de feiten kijkt, en die feiten wijzen op wat de bijbel zegt: dat soorten naar hun soort reproduceren, of ze zich nu in beperkte mate aan hun omgeving kunnen aanpassen of niet. De rest is puur fantasie op basis van bijvoorbeeld 'fossielen' (die alleen bewijzen dat er dode beesten in de grond zitten) en andere ad hoc-argumenten die gewoon totaal niet bewijzen wat wordt geclaimd dat ze zouden bewijzen.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 18:53:43 #182
545 dop
pi_220169121
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit forum is F&L, niet W. Ik hoef hier niet constant een wetenschappelijke verantwoording te geven voor welke overtuiging ik ook heb. Als mensen daar een probleem mee hebben, moeten ze naar een ander subforum gaan.
[..]
het is ook geen G
quote:
Dus ik heb zoveel macht, dat mensen hun gedrag aan mij aanpassen? Interessant zeg. Ik denk dat de mensen reageren zoals ze zijn, niet zoals ik ben.
[..]
Jep.
[..]
Het is niet het beste, het is het enige alternatief als je de mogelijkheid van een schepper buitensluit, zoals ik hierboven al zei.

Maar dat wil niet zeggen dat de daadwerkelijke bewijzen die we hebben ze dermate ondersteunen dat het geloof in een God sowieso absurd is, of dat je dat moet claimen in een subforum over levensbeschouwing.
De ongelovigen in dit topic sluiten die god dan ook uit op persoonlijke titel.
Geloof op zichzelf is niet belachelijk, maar de drang om de hele wereld te verklaren, met je persoonlijke God als uitgangspunt, wordt inderdaad als absurd gezien.

Verder misschien nog eens opmerken dat dit specifieke topic over vrij denken gaat en nu net niet specifiek over Geloof.

En dan nog een toevoeging over bewijs en observaties, dat is natuurlijk een leuke drogredenen als je enkel de observaties van andere langs die meetlat wil leggen.
En er vervolgens telkens iets tegen aan houdt wat je zelf ook nooit hebt geobserveerd.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 21-02-2026 19:01:11 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_220169155
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:53 schreef dop het volgende:

[..]
het is ook geen G
?

Levensbeschouwing = geloof.

quote:
[..]
De ongelovigen in dit topic sluiten die god dan ook uit op persoonlijke titel.
Geloof op zichzelf is niet belachelijk, maar de drang om de hele wereld te verklaren, met je persoonlijke God als uitgangspunt, wordt inderdaad als absurd gezien.

Verder misschien nog eens opmerken dat dit specifieke topic over vrij denken gaat en nu net niet specifiek over Geloof.
Dat dat als 'absurd wordt gezien' is wat mij betreft absurd. Iedereen met 2 hersencellen zou moeten kunnen begrijpen dat als je in een God gelooft die hemel en aarde geschapen heeft, je de hele wereld ook daarmee verklaart. Anders is je geloof meer iets abstracts dan iets coherents waar je daadwerkelijk van overtuigd bent.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 19:11:16 #184
545 dop
pi_220169231
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
?

Levensbeschouwing = geloof.
misschien even googelen wat levensbeschouwing werkelijk is?
quote:
[..]
Dat dat als 'absurd wordt gezien' is wat mij betreft absurd. Iedereen met 2 hersencellen zou moeten kunnen begrijpen dat als je in een God gelooft die hemel en aarde geschapen heeft, je de hele wereld ook daarmee verklaart. Anders is je geloof meer iets abstracts dan iets coherents waar je daadwerkelijk van overtuigd bent.
Dan geloof je vast ook nog in Sinterklaas, je snapt dat dit onzin is gezien je zelf ook gewoon telkens nieuwe inzichten op doet, die je geloof gedurende je leven zullen hebben veranderd.
Om het maar niet te hebben over de evolutie van het christelijke of welk ander geloof dan ook, door de eeuwen heen.

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 21-02-2026 19:16:42 ]
pi_220169411
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 16:41 schreef Hyaenidae het volgende:
Zo te lezen ben je gewoon een rasechte academicus. Een academicus is onderzoekend en kritisch.
En daar is niets mis mee, wetenschappelijk onderzoek is juist hetgeen wat zover heeft gebracht en ook steeds verder zal brengen.
Nou, bij de meesten heeft het niets te maken met wetenschappelijk onderzoek of observatie, maar is het meer een kwestie van confirmation bias in relatie tot ongefundeerde uitspraken en het napraten van andere pseudo-wetenschappelijke malloterij. De oppositie innemen van het normatieve, staat niet gelijk aan kritisch zijn.
pi_220169517
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Die veracht ik niet.

Je verwerpt dan automatisch de schepping, de wonderen van Jezus en de wederopstanding.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 19:47:12 #187
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220169647
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 18:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit forum is F&L, niet W. Ik hoef hier niet constant een wetenschappelijke verantwoording te geven voor welke overtuiging ik ook heb.
Ik snap dat je niet voor elke overtuiging een wetenschappelijke onderbouwing wilt of kunt geven. Geloof mag subjectief en persoonlijk genoeg zijn. Maar zodra jij stellige uitspraken doet over hoe de werkelijkheid in elkaar zit, kom je wel op het terrein waar alleen de wetenschap iets zinnigs over kan zeggen. Voor mij is jouw type overtuiging - een overtuiging zonder toetsing - bouwen op drijfzand. Het kan stevig lijken maar je weet niet of het standhoudt. Wetenschap is niet perfect maar ze corrigeert zichzelf voortdurend en past conclusies aan op basis van nieuw bewijs. Dat vind ik juist een kracht, geen zwakte. Jij neemt niks terug, je blijft volharden in je eigen gelijk. Ondanks onnoemelijke weerleggingen van jouw opvattingen.

En dat getuigt van een zwakheid van epische proporties.

Ik wil jouw geloof niet afpakken maar ik vind wel dat overtuigingen over de wereld en ons bestaan sterker worden wanneer ze openstaan voor bewijs en tegenspraak. Voor mij geeft dat juist houvast in plaats van onzekerheid. En dat is mijn levensovertuiging.

[ Bericht 2% gewijzigd door EsserS op 21-02-2026 20:08:55 ]
  zaterdag 21 februari 2026 @ 19:50:33 #188
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220169679
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 19:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je verwerpt dan automatisch de schepping, de wonderen van Jezus en de wederopstanding.
Scherp
pi_220170106
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 19:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Die worden toch nergens als 'wetenschappelijk bewezen' gepresenteerd?
pi_220170134
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 19:47 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ik snap dat je niet voor elke overtuiging een wetenschappelijke onderbouwing wilt of kunt geven. Geloof mag subjectief en persoonlijk genoeg zijn. Maar zodra jij stellige uitspraken doet over hoe de werkelijkheid in elkaar zit, kom je wel op het terrein waar alleen de wetenschap iets zinnigs over kan zeggen.
Ik mag zoveel stellige uitspraken doen als ik wil. Vrijheid van meningsuiting enzo. Wat anderen daarmee doen, moeten ze zelf weten.

quote:
Voor mij is jouw type overtuiging - een overtuiging zonder toetsing - bouwen op drijfzand. Het kan stevig lijken maar je weet niet of het standhoudt. Wetenschap is niet perfect maar ze corrigeert zichzelf voortdurend en past conclusies aan op basis van nieuw bewijs. Dat vind ik juist een kracht, geen zwakte. Jij neemt niks terug, je blijft volharden in je eigen gelijk. Ondanks onnoemelijke weerleggingen van jouw opvattingen.
Wat een fantasie heb jij zeg.

quote:
En dat getuigt van een zwakheid van epische proporties.

Ik wil jouw geloof niet afpakken maar ik vind wel dat overtuigingen over de wereld en ons bestaan sterker worden wanneer ze openstaan voor bewijs en tegenspraak. Voor mij geeft dat juist houvast in plaats van onzekerheid. En dat is mijn levensovertuiging.
En ik lees een lange stropop in dit bericht. Maar blijkbaar noem jij dat 'onnoemelijke weerleggingen'. Het moet toch een zege zijn om zo door het leven te kunnen gaan.
pi_220170157
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Die worden toch nergens als 'wetenschappelijk bewezen' gepresenteerd?
Dus?.. sprookjes?
pi_220170165
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 19:11 schreef dop het volgende:

[..]
misschien even googelen wat levensbeschouwing werkelijk is?
Geloof valt onder levensbeschouwing... en dit subforum is daar al jaren de plek voor.

quote:
Dan geloof je vast ook nog in Sinterklaas, je snapt dat dit onzin is gezien je zelf ook gewoon telkens nieuwe inzichten op doet, die je geloof gedurende je leven zullen hebben veranderd.
Om het maar niet te hebben over de evolutie van het christelijke of welk ander geloof dan ook, door de eeuwen heen.
Wat heeft dit nou weer met sinterklaas te maken.

Het is juist door de nieuwe inzichten dat ik in God ben gaan geloven. Omdat ik zelf ben blijven nadenken, dingen in twijfel trok en die heb getoetst.

Ik ben niet als gelovige geboren noch zo opgevoed.
pi_220170183
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 20:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dus?.. sprookjes?
Nee, waarom zouden dat sprookjes zijn?

Is alles wat niet 'wetenschappelijk bewezen' is voor jou een sprookje?
pi_220170218
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 20:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, waarom zouden dat sprookjes zijn?

Is alles wat niet 'wetenschappelijk bewezen' is voor jou een sprookje?
Dus.. Evolutiewonder?
pi_220170226
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 20:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dus.. Evolutiewonder?
Wat?
pi_220170330
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 20:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat?
Ja, ik weet niet welk dronken whack-the-mole "wat is het?" spelletje je aan het spelen bent met 'het is geen wetenschap én geen sprookje'. Maar het moet allemaal wel letterlijk en niet symbolisch worden gelezen zoals je al eens eerder aangaf.

Naar aanleiding van jouw 'geschiedenis met de bijbel' heb ik een aantal topics geopend. Maar die waren allemaal wat té letterlijk begreep ik.
pi_220170344
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:03 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ja, ik weet niet welk dronken whack-the-mole "wat is het?" spelletje je aan het spelen bent met 'het is geen wetenschap én geen sprookje'. Maar het moet allemaal wel letterlijk en niet symbolisch worden gelezen zoals je al eens eerder aangaf.

Naar aanleiding van jouw 'geschiedenis met de bijbel' heb ik een aantal topics geopend. Maar die waren allemaal wat té letterlijk begreep ik.
Dus je snapt niet dat iets dat niet 'wetenschappelijk bewezen' is niet automatisch een sprookje hoeft te zijn?
pi_220170426
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je snapt niet dat iets dat niet 'wetenschappelijk bewezen' is niet automatisch een sprookje hoeft te zijn?
Heb je het nu over de evolutietheorie, het lopen over ijs of de schepping? Want ik weet niet zo goed wat in jouw belevingswereld de wetenschap voorstelt.
pi_220170452
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:14 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Heb je het nu over de evolutietheorie, het lopen over ijs of de schepping? Want ik weet niet zo goed wat in jouw belevingswereld de wetenschap voorstelt.
Stel God heeft de wereld geschapen.

Dat is niet wetenschappelijk te bewijzen.

Is het dan automatisch een sprookje of niet waar?

Waar haal je vandaan dat alles wat echt is gebeurd ook wetenschappelijk bewezen moet zijn of kunnen worden?

Ik heb afgelopen nacht over autorijden gedroomd. Dat is niet wetenschappelijk te bewijzen. Is het nu een sprookje volgens jou?
  zaterdag 21 februari 2026 @ 21:20:28 #200
545 dop
pi_220170468
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 20:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Geloof valt onder levensbeschouwing... en dit subforum is daar al jaren de plek voor.
leuk geprobeerd, maar levensbeschouwing is meer dan geloof alleen
quote:
[..]
Wat heeft dit nou weer met sinterklaas te maken.

Het is juist door de nieuwe inzichten dat ik in God ben gaan geloven. Omdat ik zelf ben blijven nadenken, dingen in twijfel trok en die heb getoetst.
en nu ben je gestopt met toetsen? Of toets je alleen nog maar aan je geloof?
quote:
Ik ben niet als gelovige geboren noch zo opgevoed.
Niemand wordt gelovig geboren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')