Op zich een logische stap, als consument zou ik altijd gaan voor een hybride in plaats van een full-elektrische auto.quote:Na Volkswagen is Stellantis, met merken als Fiat, Peugeot en Opel, de nummer twee in Europa – en met Jeep, Dodge en RAM een van de "Grote Drie" autofabrikanten in de VS. Hybrides en auto's met verbrandingsmotoren winnen opnieuw aan populariteit, terwijl elektrische auto's terrein verliezen.
Stellantis laat de stekkers los. De multibrandgroep (waaronder Fiat, Opel, Jeep, Dodge en Peugeot) herstructureert haar activiteiten fundamenteel en geeft openlijk toe dat ze de afgelopen jaren te ver van de markt is afgedwaald.
De gevolgen van deze koerscorrectie zij kostbaar: alleen al voor de tweede helft van 2025 worden kosten van circa ¤ 22,2 miljard verwacht, waarvan ongeveer ¤ 6,5 miljard daadwerkelijke uitgaven zullen zijn over de komende vier jaar. Dit is de prijs die betaald wordt voor te optimistische aannames, operationele tekorten en een strategie die erop gericht was om sneller over te stappen op elektrificatie dan veel klanten konden of wilden bijbenen.
Strategie- en modelplanning onder de loep
De achtergrond hiervan is een uitgebreide herziening van de strategie, modelplanning en kostenstructuur. Stellantis stelt dat het zich sterker wil richten op de daadwerkelijke behoeften van zijn klanten. Hoewel de wereldwijd opererende groep een belangrijke speler blijft in elektrische voertuigen, zal het tempo van de transformatie in de toekomst nauwer aansluiten op de vraag. Voormalig CEO van Stellantis, Carlos Tavares, streefde naar een radicaal plan voor elektrische voertuigen; zo zou Opel bijvoorbeeld in 2028 volledig elektrisch zijn.
Maar het is niet alleen Opel dat dergelijke doelstellingen heeft laten varen. Hybride modellen en verder ontwikkelde verbrandingsmotoren zullen opnieuw een belangrijke rol gaan spelen – met name ook waar actieradius, prijs of gebruikspatronen een volledig elektrische auto in de weg staan.
CEO Antonio Filosa spreekt ongebruikelijk openhartig over een misrekening van de markt. Hij geeft toe dat het bedrijf de snelheid van de energietransitie heeft overschat, waardoor veel klanten zijn afgeschrikt. Bovendien hadden zwakke punten in de implementatie een negatieve invloed op zowel de kwaliteit als de kosten. Beide problemen zullen nu worden aangepakt.
De cijfers laten zien hoe pijnlijk deze herstart is: er is ¤14,7 miljard gereserveerd voor het herzien van de productplanning, voornamelijk vanwege de aanzienlijk lagere verwachtingen voor elektrische voertuigen in de VS. Dit omvat afschrijvingen op geannuleerde modellen en platforms, evenals betalingsverplichtingen van vele miljarden euro's voor projecten waarvan het volume nu veel lager ligt dan oorspronkelijk werd aangenomen.
Nog eens ¤ 2,1 miljard heeft betrekking op de inkrimping van de toeleveringsketen voor elektrische voertuigen, met name wat betreft de batterijen met hoge capaciteit. Daarnaast is ¤ 5,4 miljard bestemd voor operationele aanpassingen, waaronder hogere voorzieningen voor garanties en herstructurering in Europa.
Liberaal autobeleid in de VS versus de Europese plannen
Concreet betekent deze strategiewijziging ook dat niet elk aangekondigd elektrisch voertuigproject werkelijk zal worden geproduceerd. De geplande Ram 1500 BEV wordt geschrapt omdat de productie ervan niet rendabel is en het regelgevingskader is gewijzigd. Terwijl de EU vasthoudt aan haar beleid om klimaatdoelstellingen te behalen en elektrisch rijden afdwingt door middel van verboden op verbrandingsmotoren en quota voor leaseauto's, heeft de Amerikaanse regering onder president Donald Trump een koerswijziging doorgevoerd . In plaats van CO2-heffingen zoals in de EU en aankoopsubsidies voor elektrische auto's, is het nieuwe principe: elke klant moet de aandrijving kunnen kopen die hij of zij wenst.
Tegelijkertijd richt Stellantis zich bewust weer op modellen en aandrijflijnen waar veel vraag naar is. De HEMI V8 maakt een comeback in de Ram 1500 , de Jeep Cherokee en Compass zijn opnieuw gelanceerd, Dodge brengt de Charger SIXPACK uit, Fiat concentreert zich op de Grande Panda en de 500 Hybrid, en Citroën heeft de C3 en C5 Aircross vernieuwd.
Ook investeert het bedrijf fors in zijn thuismarkt, de VS: 13 miljard dollar over vier jaar, nieuwe modellen, een hogere capaciteitsbenutting en meer dan 5.000 extra banen. Wereldwijd zijn er in 2025 meer dan 2.000 ingenieurs aangenomen, voornamelijk om de kwaliteit en productie te stabiliseren. De organisatie werd regionaal georganiseerd, de beslissingsbevoegdheid werd teruggebracht naar het bedrijf zelf en de toeleveringsketen werd gestroomlijnd.
Groei in de VS, maar financiële problemen houden nog aan
De eerste effecten zijn meetbaar. In de tweede helft van 2025 stegen de leveringen binnen de groep met elf procent tot 2,8 miljoen voertuigen, en zelfs met 39 procent in Noord-Amerika. Het marktaandeel in de VS nam toe, terwijl Stellantis zijn tweede plaats in Europa behield en sterk blijft in hybride auto's en bedrijfswagens. Ook de kwaliteit laat vooruitgang zien: het aantal defecten in de eerste maand van gebruik daalde aanzienlijk.
De financiële situatie blijft spannend. Voor het volledige jaar 2025 wordt een nettoverlies van maximaal ¤ 21 miljard verwacht en is het dividend voor 2026 is geannuleerd. Om de balans te stabiliseren heeft de raad van commissarissen hybride obligaties ter waarde van maximaal ¤ 5 miljard goedgekeurd. Positief is dat de liquiditeit op een hoog niveau blijft, circa ¤ 46 miljard.
Stellantis verwacht een geleidelijke verbetering van de omzet, marge en kasstroom in 2026. Het is een voorzichtige prognose – en een erkenning dat toekomstige groei minder zal voortkomen uit toekomstvisies en meer uit marktgerichtheid.
Bron
Fiat 600 Hybrid 2025
Waarom?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 14:39 schreef Jippie het volgende:
[..]
Op zich een logische stap, als consument zou ik altijd gaan voor een hybride in plaats van een full-elektrische auto.
Weet niet, het aandeel daalt al 2 jaar, miljardenverlies gedraaid vorig jaar, weet niet of dit de bodem is en of Stellantis het überhaupt gaat overleven.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 15:03 schreef r_one het volgende:
Aandeel Stellantis -25%, mooi moment om in te stappen
Juist daarom, veel lager gaat het niet worden na deze rigoureuze afwaardering. Koersdoel is iets van 12 euro, da's 100% rendement. Stellantis overleeft wel, mede door de Amerikaanse markt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 15:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet, het aandeel daalt al 2 jaar, miljardenverlies gedraaid vorig jaar, weet niet of dit de bodem is en of Stellantis het überhaupt gaat overleven.
Dat hangt er van af wat je daaronder schaart. Een niet-plugin hybride is in principe niet meer dan een zuinige benzinemotor.quote:
Zowel op benzine als op elektra kunnen rijden.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:00 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat hangt er van af wat je daaronder schaart. Een niet-plugin hybride is in principe niet meer dan een zuinige benzinemotor.
De goedkoopste nieuwe auto in Nederland is toch echt een elektrische.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 14:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
De grootste probleem met elektrische auto is een prijs van auto.
Als ik (bijna) zonder brandstof zit, ben ik met een brandstof-motor in een paar minuten weer klaar voor een forse afstand.quote:
Dat komt door de bpm vrijstelling.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De goedkoopste nieuwe auto in Nederland is toch echt een elektrische.
Een Dacia Spring, dus daar word je niet vrolijk van, maar dat elektrische auto’s duurder zijn dan de benzinevariant is achterhaald.
Voor mensen die gewoon zijn voor enkele duizenden euro’s een gebruikte auto te kopen lijkt dat wellicht anders, maar ook die markt gaat natuurlijk komen.
Het probleem wat nu de meeste 2e hands rijders afschrikt is dat de levensduur van de batterij van een electrische auto veel, veel korter is dan de levensduur van een brandstof-motor. Dus je zit veel eerder aan de vervanging van een onderdeel dat duizenden euro's kost. Mijn Volvo V70 heb ik gekocht toen hij 13 jaar oud was, en is ondertussen 20+, met als grootste kostenpost een keer de schokdempers.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:28 schreef VEM2012 het volgende:
Voor mensen die gewoon zijn voor enkele duizenden euro’s een gebruikte auto te kopen lijkt dat wellicht anders, maar ook die markt gaat natuurlijk komen.
Nederland heeft geen BPM-vrijstelling meer voor EV's.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat komt door de bpm vrijstelling.
De accu is doorgaans echt niet op na 6 jaar. Nog genoeg Tesla's die veel ouder zijn en nog 80-85% range over hebben.quote:Ander probleem, de restwaarde van elektrische auto’s is na 6 jaar, als de accu op is, nihil.
Dat was 2035 zover ik weet en ging alleen om nieuwe voertuigen.quote:Beleid in de EU, die reglementeerde en schreeuwde dat de brandstofmotor verdwijnt en 2030 alles electrisch is. Is hiervan de oorzaak.
De levensduur van een EV-accu is echt geen probleem.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:15 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het probleem wat nu de meeste 2e hands rijders afschrikt is dat de levensduur van de batterij van een electrische auto veel, veel korter is dan de levensduur van een brandstof-motor. Dus je zit veel eerder aan de vervanging van een onderdeel dat duizenden euro's kost. Mijn Volvo V70 heb ik gekocht toen hij 13 jaar oud was, en is ondertussen 20+, met als grootste kostenpost een keer de schokdempers.
Een range van zo'n 150km op de snelweg word ik idd niet echt heel vrolijk van...quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:28 schreef VEM2012 het volgende:
De goedkoopste nieuwe auto in Nederland is toch echt een elektrische.
Een Dacia Spring, dus daar word je niet vrolijk van, maar dat elektrische auto’s duurder zijn dan de benzinevariant is achterhaald.
"Duizenden euro's" vind ik al ruim teveel.quote:Voor mensen die gewoon zijn voor enkele duizenden euro’s een gebruikte auto te kopen lijkt dat wellicht anders, maar ook die markt gaat natuurlijk komen.
Range is, zeker in Nederland, geen echt probleem.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:25 schreef MoreDakka het volgende:
Range en opladen blijft het grootste probleem, dat gaat in Nederland niet opgelost worden. Elektrische auto's zijn goed zolang een kleine minderheid er mee rijdt, schaalvergroting werkt niet of nauwelijks in een dichtbevolkt land.
Volgens mij was dat 2035 maar dat maakt voor het resultaat weinig uit. EV's zijn momenteel al goedkoper of net zo duur als een brandstofvariant en dat verschil wordt alleen maar groter.quote:Diminishing returns op subsidies zijn er altijd. Gelukkig is de EU eindelijk afgestapt van dat domme 2030 idee dat toch nooit gelukt zou zijn.
Er is geen BPM vrijstelling voor EVs. Moderne accu’s gaan veel langer mee dan motoren.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat komt door de bpm vrijstelling.
Ander probleem, de restwaarde van elektrische auto’s is na 6 jaar, als de accu op is, nihil.
Beleid in de EU, die reglementeerde en schreeuwde dat de brandstofmotor verdwijnt en 2030 alles electrisch is. Is hiervan de oorzaak.
Eigenlijk kun je op zo veel fronten concluderen dat the greendeal totaal gefaald is.
De accu van een Model 3/Y gaat 1,6 miljoen km mee. Catl heeft al accu’s die 2,4 miljoen km mee moeten gaan.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:15 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het probleem wat nu de meeste 2e hands rijders afschrikt is dat de levensduur van de batterij van een electrische auto veel, veel korter is dan de levensduur van een brandstof-motor. Dus je zit veel eerder aan de vervanging van een onderdeel dat duizenden euro's kost. Mijn Volvo V70 heb ik gekocht toen hij 13 jaar oud was, en is ondertussen 20+, met als grootste kostenpost een keer de schokdempers.
Je hebt gelijk de data had ik niet actueel.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nederland heeft geen BPM-vrijstelling meer voor EV's.
[..]
De accu is doorgaans echt niet op na 6 jaar. Nog genoeg Tesla's die veel ouder zijn en nog 80-85% range over hebben.
Je kan uitgaan van zo'n 1.000 tot 1.500x laden en LFP (LifePo4) zelfs meer dan 3.000x.
Dan heb je het over 400.000 tot 600.000 kilometers voor gewoon lithium en meer dan 1.000.000km voor LFP.
Er zijn negatieve uitzonderingen, zo had de Renault Zoe geen goede accu-koeling en kon snel laden de accu slopen. Maar dat is bij moderne EV's wel onder controle. Kathodes worden ook steeds beter.
[..]
Dat was 2035 zover ik weet en ging alleen om nieuwe voertuigen.
Ik denk dat we dat voor nieuwe voertuigen alsnog halen maar dan zonder dwang, afgezien van een klein percentage petrolheads dat benzine blijft rijden.
De BpM is pas sinds kort, nu worden ev dus ook duurder en de verkoop daalt wel degelijk.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is geen BPM vrijstelling voor EVs. Moderne accu’s gaan veel langer mee dan motoren.
Graag onzin bewaren voor Reddit.
quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En als het allemaal zo florisant was waarom worden er dan niet massaal en alleen maar evs verkocht de verkoop daalt juist.
De verkoop van EV's daalt niet, hooguit vlakt de groei wat af maar vorig jaar zat het op 40,2% van alle nieuwe auto's die een full-EV was.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De BpM is pas sinds kort, nu worden ev dus ook duurder en de verkoop daalt wel degelijk.
Ja hybride,quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
De verkoop van EV's daalt niet, hooguit vlakt de groei wat af maar vorig jaar zat het op 40,2% van alle nieuwe auto's die een full-EV was.
Hybrides
2022 - 71.348 registraties, 23,5% marktaandeel
2023 - 114.000 registraties, 30,8% marktaandeel
2024 - 132.166 registraties, 34,7% marktaandeel
2025 - 156.139 registraties, 40,2% marktaandeel
Volledige cijfers 2025:
1. Hybride: 175.779 registraties, 45,3% marktaandeel (42% in 2024)
2. Full EV: 156.139 registraties, 40,2% marktaandeel (34.6% in 2024)
3. Benzine: 50.753 registraties, 13,1% marktaandeel (21,8% in 2024)
4. Diesel: 3.993 registraties, 1% marktaandeel (1% in 2024)
5. LPG: 1.359 registraties, 0,4% marktaandeel (0,6% in 2024)
bron: https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/autoverkoop-stabiel-in-2025
Het gaat om ongeveer 700 euro aan BPM. Dat maakt weinig verschil.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De BpM is pas sinds kort, nu worden ev dus ook duurder en de verkoop daalt wel degelijk.
Als het allemaal zo florisant was waren de problemen van de autofabrikanten er niet.
Grootste probleem wat we (lees EU) niet aan zag komen is de te hoge afhankelijkheid van China voor toelevering en grondstoffen
Omdat de meeste mensen afhankelijk zijn van tweedehands en EV's dan te duur zijn voor de portemonnee van de gemiddelde 2e hands koper.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja hybride,
Als de EV zo florisant is waarom dat niet 90% evs ?
Ik moet ook een nieuwe besrijfsbussen hebben.
Twijfel wel maar EV timmer je slecht dicht, de actieradius valt me nog teveel tegen.
Maar dat gaat altijd hand in hand, nieuwe ontwikkelingen hebben vaak een beetje hulp nodig.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het beleid omtrent EV's te ver voorliep op de technologische ontwikkelingen op dat gebied.
Dat is niet zo. Het is meer de onwil.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het beleid omtrent EV's te ver voorliep op de technologische ontwikkelingen op dat gebied.
Nee dat begrijp ik wel, maar bijvoorbeeld de ban op brandstofmotoren was gewoon te scherp en ondoordacht. Net als in Nederland het stroomnet eigenlijk niet berekend is op de wildgroei van ev's. Zulke dingen bedoel ik\quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat gaat altijd hand in hand, nieuwe ontwikkelingen hebben vaak een beetje hulp nodig.
Als je EV's stimuleert en het aantal groeit, motiveert dat ook om laadpalen te plaatsen en infrastructuur aan te pakken.
Dat ze nog steeds beter worden (efficiëntere motoren en motormanagement, full-LED verlichting, betere warmtepompen, betere accu's en betere kathodes voor accu's, betere BMS, etc) komt natuurlijk ook daaruit voort.
Er is nog nooit zoveel geld in de ontwikkeling van EV's en batterijen gestopt als de laatste 10 jaar.
De opkomst van iets als de mobiele telefoon lijkt misschien organischer maar ook die werden in het begin voluit gesubsidieerd door de telecombedrijven "abonnement met gratis telefoon", etc. En eenmaal gewend aan de techniek, wilde iedereen er één.
Wat dat betreft ook wel grappig: het argument is enerzijds dat er geen goedkope EV’s tweedehands te krijgen zijn en anderzijds dat de restwaarde nihil is na 6 jaar.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen afhankelijk zijn van tweedehands en EV's dan te duur zijn voor de portemonnee van de gemiddelde 2e hands koper.
Je zei net nog letterlijk dat de verkopen EV's terugliepen terwijl er ieder jaar groei is, ook in 2025 (en dat jaar is net afgelopen).quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja hybride,
Als de EV zo florisant is waarom dat niet 90% evs ?
Ik heb een eVito busje, 60kWh accu. Gebruikt gekocht, ben niet zo bang.quote:Ik moet ook een nieuwe besrijfsbus hebben.
Twijfel wel maar EV timmer je slecht dicht, de actieradius valt me nog teveel tegen.
Net als de eindwaarde.
De piek in stroomgebruik ligt tussen 16u en 20u. Laden starten na 20u, opgelost.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee dat begrijp ik wel, maar bijvoorbeeld de ban op brandstofmotoren was gewoon te scherp en ondoordacht. Net als in Nederland het stroomnet eigenlijk niet berekend is op de wildgroei van ev's. Zulke dingen bedoel ik\
Nou ja, da's de praktijk dan. Daar doe je weinig aan als er telkens meer verbruikers bij komen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De piek in stroomgebruik ligt tussen 16u en 20u. Laden starten na 20u, opgelost.
Het Nederlandse stroomnet heeft geen probleem met EV’s. Wel met bv warmtepompen en inductie die allemaal gelijktijd op maximum gaan op dat moment.
Dan heb je dus een plug-in nodig, oftewel laadcapaciteit bij voorkeur in de buurt. Dan zou ik niet weten wat de toegevoegde waarde van benzine dan is.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:24 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zowel op benzine als op elektra kunnen rijden.
Dat ook nog. De M5 is nu ook een hybride. Waarmee een M5 inmiddels een stuk meer weegt dan bv een Model S. Die een M5 dan ook het stront voor de ogen rijdt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je zei net nog letterlijk dat de verkopen EV's terugliepen terwijl er ieder jaar groei is, ook in 2025 (en dat jaar is net afgelopen).
En ja, hybride verkopen gaan goed maar dat komt vooral omdat iedere fabrikant een accu en elektromotor in z'n benzinemodellen heeft gestopt. Je hebt niet veel andere keuze meer.
De overheid heeft op dat punt verwijtbaar lopen slapen. Dat wel.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou ja, da's de praktijk dan. Daar doe je weinig aan als er telkens meer verbruikers bij komen.
Mijn V60 T8 weegt 1.975kg en dat is ook een plug-in hybride.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ook nog. De M5 is nu ook een hybride. Waarmee een M5 inmiddels een stuk meer weegt dan bv een Model S. Die een M5 dan ook het stront voor de ogen rijdt.
Hoe vaak heb je gehad dat je bijna zonder brandstof zit en dan nog honderden kilometers moet rijden?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:11 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als ik (bijna) zonder brandstof zit, ben ik met een brandstof-motor in een paar minuten weer klaar voor een forse afstand.
En, ik heb in mijn alleen-benzine-auto altijd een jerrycan met 5 liter benzine liggen, dat is toch ook weer 50 km (voor die slurper van mij). Een reserve-batterij is niet zo practisch.
Maar je weet toch wel dat een M5 altijd samen met de E AMG en de RS6 de snelste 4 deurs auto’s waren waarmee je ook redelijk mee kon op het circuit (mits andere remmen en banden)?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn V60 T8 weegt 1.975kg en dat is ook een plug-in hybride.
En een beetje Tesla rijdt 'm alsnog zoek bij het verkeerslicht.
4 minuten bij mij.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je gehad dat je bijna zonder brandstof zit en dan nog honderden kilometers moet rijden?
Even 100km bijladen is met de huidige technologie ook in bijna 5 minuten geregeld.
Mijn laatste 3 ICE kwamen stuk voor stuk met moeite aan 500 km en dan moest ik rustig rijden. Begin deze eeuw allemaal. Dus dat is echt niet iets van begin 20e eeuw.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:35 schreef Captain_Ghost het volgende:
Veel mensen vergeten juist dat benzine motor in begin jaren van 1900 evenveel rij-bereik heeft als elektrische auto van nu. Nu kunnen verbrandingsmotor met volle tank 800 km halen.
De enige verschil is dat men nu veel sneller moet met EV auto. Waardoor Europese industrie achter de feiten hollen.
Trouwens meeste Nederlanders rijden niet vaak langer dan 150 km per dag. Kortom EV auto met 450km is al geweldig genoeg. In komende jaren zal EV auto ook even ver komen als verbrandingsmotor.
Enige wat we moeten doen is, is investeren.
We zijn gewoon verwend. Net als heel Europa.
Willen we beter doen, moeten we naar EU toe en eisen dat zij hiervoor zorgen dat EU bedrijven gesteund worden.
China en VS spelen vals. Wij niet. Daarmee schieten we ons eigen been af. Dat moet anders.
Gebalde incompetentie. Nederland van het Gas af. Iedereen die er ff over nadacht: Meer Netwerk en productie capaciteit, kerncentrales. Ecologisch denkers en politici: Slimme meters, slimme meters, lost alles op, lost alles op.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De overheid heeft op dat punt verwijtbaar lopen slapen. Dat wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |