Je hebt gelijk de data had ik niet actueel.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nederland heeft geen BPM-vrijstelling meer voor EV's.
[..]
De accu is doorgaans echt niet op na 6 jaar. Nog genoeg Tesla's die veel ouder zijn en nog 80-85% range over hebben.
Je kan uitgaan van zo'n 1.000 tot 1.500x laden en LFP (LifePo4) zelfs meer dan 3.000x.
Dan heb je het over 400.000 tot 600.000 kilometers voor gewoon lithium en meer dan 1.000.000km voor LFP.
Er zijn negatieve uitzonderingen, zo had de Renault Zoe geen goede accu-koeling en kon snel laden de accu slopen. Maar dat is bij moderne EV's wel onder controle. Kathodes worden ook steeds beter.
[..]
Dat was 2035 zover ik weet en ging alleen om nieuwe voertuigen.
Ik denk dat we dat voor nieuwe voertuigen alsnog halen maar dan zonder dwang, afgezien van een klein percentage petrolheads dat benzine blijft rijden.
De BpM is pas sinds kort, nu worden ev dus ook duurder en de verkoop daalt wel degelijk.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is geen BPM vrijstelling voor EVs. Moderne accu’s gaan veel langer mee dan motoren.
Graag onzin bewaren voor Reddit.
quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En als het allemaal zo florisant was waarom worden er dan niet massaal en alleen maar evs verkocht de verkoop daalt juist.
De verkoop van EV's daalt niet, hooguit vlakt de groei wat af maar vorig jaar zat het op 40,2% van alle nieuwe auto's die een full-EV was.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De BpM is pas sinds kort, nu worden ev dus ook duurder en de verkoop daalt wel degelijk.
Ja hybride,quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
De verkoop van EV's daalt niet, hooguit vlakt de groei wat af maar vorig jaar zat het op 40,2% van alle nieuwe auto's die een full-EV was.
Hybrides
2022 - 71.348 registraties, 23,5% marktaandeel
2023 - 114.000 registraties, 30,8% marktaandeel
2024 - 132.166 registraties, 34,7% marktaandeel
2025 - 156.139 registraties, 40,2% marktaandeel
Volledige cijfers 2025:
1. Hybride: 175.779 registraties, 45,3% marktaandeel (42% in 2024)
2. Full EV: 156.139 registraties, 40,2% marktaandeel (34.6% in 2024)
3. Benzine: 50.753 registraties, 13,1% marktaandeel (21,8% in 2024)
4. Diesel: 3.993 registraties, 1% marktaandeel (1% in 2024)
5. LPG: 1.359 registraties, 0,4% marktaandeel (0,6% in 2024)
bron: https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/autoverkoop-stabiel-in-2025
Het gaat om ongeveer 700 euro aan BPM. Dat maakt weinig verschil.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De BpM is pas sinds kort, nu worden ev dus ook duurder en de verkoop daalt wel degelijk.
Als het allemaal zo florisant was waren de problemen van de autofabrikanten er niet.
Grootste probleem wat we (lees EU) niet aan zag komen is de te hoge afhankelijkheid van China voor toelevering en grondstoffen
Omdat de meeste mensen afhankelijk zijn van tweedehands en EV's dan te duur zijn voor de portemonnee van de gemiddelde 2e hands koper.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja hybride,
Als de EV zo florisant is waarom dat niet 90% evs ?
Ik moet ook een nieuwe besrijfsbussen hebben.
Twijfel wel maar EV timmer je slecht dicht, de actieradius valt me nog teveel tegen.
Maar dat gaat altijd hand in hand, nieuwe ontwikkelingen hebben vaak een beetje hulp nodig.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het beleid omtrent EV's te ver voorliep op de technologische ontwikkelingen op dat gebied.
Dat is niet zo. Het is meer de onwil.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het beleid omtrent EV's te ver voorliep op de technologische ontwikkelingen op dat gebied.
Nee dat begrijp ik wel, maar bijvoorbeeld de ban op brandstofmotoren was gewoon te scherp en ondoordacht. Net als in Nederland het stroomnet eigenlijk niet berekend is op de wildgroei van ev's. Zulke dingen bedoel ik\quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat gaat altijd hand in hand, nieuwe ontwikkelingen hebben vaak een beetje hulp nodig.
Als je EV's stimuleert en het aantal groeit, motiveert dat ook om laadpalen te plaatsen en infrastructuur aan te pakken.
Dat ze nog steeds beter worden (efficiëntere motoren en motormanagement, full-LED verlichting, betere warmtepompen, betere accu's en betere kathodes voor accu's, betere BMS, etc) komt natuurlijk ook daaruit voort.
Er is nog nooit zoveel geld in de ontwikkeling van EV's en batterijen gestopt als de laatste 10 jaar.
De opkomst van iets als de mobiele telefoon lijkt misschien organischer maar ook die werden in het begin voluit gesubsidieerd door de telecombedrijven "abonnement met gratis telefoon", etc. En eenmaal gewend aan de techniek, wilde iedereen er één.
Wat dat betreft ook wel grappig: het argument is enerzijds dat er geen goedkope EV’s tweedehands te krijgen zijn en anderzijds dat de restwaarde nihil is na 6 jaar.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen afhankelijk zijn van tweedehands en EV's dan te duur zijn voor de portemonnee van de gemiddelde 2e hands koper.
Je zei net nog letterlijk dat de verkopen EV's terugliepen terwijl er ieder jaar groei is, ook in 2025 (en dat jaar is net afgelopen).quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja hybride,
Als de EV zo florisant is waarom dat niet 90% evs ?
Ik heb een eVito busje, 60kWh accu. Gebruikt gekocht, ben niet zo bang.quote:Ik moet ook een nieuwe besrijfsbus hebben.
Twijfel wel maar EV timmer je slecht dicht, de actieradius valt me nog teveel tegen.
Net als de eindwaarde.
De piek in stroomgebruik ligt tussen 16u en 20u. Laden starten na 20u, opgelost.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee dat begrijp ik wel, maar bijvoorbeeld de ban op brandstofmotoren was gewoon te scherp en ondoordacht. Net als in Nederland het stroomnet eigenlijk niet berekend is op de wildgroei van ev's. Zulke dingen bedoel ik\
Nou ja, da's de praktijk dan. Daar doe je weinig aan als er telkens meer verbruikers bij komen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De piek in stroomgebruik ligt tussen 16u en 20u. Laden starten na 20u, opgelost.
Het Nederlandse stroomnet heeft geen probleem met EV’s. Wel met bv warmtepompen en inductie die allemaal gelijktijd op maximum gaan op dat moment.
Dan heb je dus een plug-in nodig, oftewel laadcapaciteit bij voorkeur in de buurt. Dan zou ik niet weten wat de toegevoegde waarde van benzine dan is.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:24 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zowel op benzine als op elektra kunnen rijden.
Dat ook nog. De M5 is nu ook een hybride. Waarmee een M5 inmiddels een stuk meer weegt dan bv een Model S. Die een M5 dan ook het stront voor de ogen rijdt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je zei net nog letterlijk dat de verkopen EV's terugliepen terwijl er ieder jaar groei is, ook in 2025 (en dat jaar is net afgelopen).
En ja, hybride verkopen gaan goed maar dat komt vooral omdat iedere fabrikant een accu en elektromotor in z'n benzinemodellen heeft gestopt. Je hebt niet veel andere keuze meer.
De overheid heeft op dat punt verwijtbaar lopen slapen. Dat wel.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou ja, da's de praktijk dan. Daar doe je weinig aan als er telkens meer verbruikers bij komen.
Mijn V60 T8 weegt 1.975kg en dat is ook een plug-in hybride.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ook nog. De M5 is nu ook een hybride. Waarmee een M5 inmiddels een stuk meer weegt dan bv een Model S. Die een M5 dan ook het stront voor de ogen rijdt.
Hoe vaak heb je gehad dat je bijna zonder brandstof zit en dan nog honderden kilometers moet rijden?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:11 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als ik (bijna) zonder brandstof zit, ben ik met een brandstof-motor in een paar minuten weer klaar voor een forse afstand.
En, ik heb in mijn alleen-benzine-auto altijd een jerrycan met 5 liter benzine liggen, dat is toch ook weer 50 km (voor die slurper van mij). Een reserve-batterij is niet zo practisch.
Maar je weet toch wel dat een M5 altijd samen met de E AMG en de RS6 de snelste 4 deurs auto’s waren waarmee je ook redelijk mee kon op het circuit (mits andere remmen en banden)?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn V60 T8 weegt 1.975kg en dat is ook een plug-in hybride.
En een beetje Tesla rijdt 'm alsnog zoek bij het verkeerslicht.
4 minuten bij mij.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je gehad dat je bijna zonder brandstof zit en dan nog honderden kilometers moet rijden?
Even 100km bijladen is met de huidige technologie ook in bijna 5 minuten geregeld.
Mijn laatste 3 ICE kwamen stuk voor stuk met moeite aan 500 km en dan moest ik rustig rijden. Begin deze eeuw allemaal. Dus dat is echt niet iets van begin 20e eeuw.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:35 schreef Captain_Ghost het volgende:
Veel mensen vergeten juist dat benzine motor in begin jaren van 1900 evenveel rij-bereik heeft als elektrische auto van nu. Nu kunnen verbrandingsmotor met volle tank 800 km halen.
De enige verschil is dat men nu veel sneller moet met EV auto. Waardoor Europese industrie achter de feiten hollen.
Trouwens meeste Nederlanders rijden niet vaak langer dan 150 km per dag. Kortom EV auto met 450km is al geweldig genoeg. In komende jaren zal EV auto ook even ver komen als verbrandingsmotor.
Enige wat we moeten doen is, is investeren.
We zijn gewoon verwend. Net als heel Europa.
Willen we beter doen, moeten we naar EU toe en eisen dat zij hiervoor zorgen dat EU bedrijven gesteund worden.
China en VS spelen vals. Wij niet. Daarmee schieten we ons eigen been af. Dat moet anders.
Gebalde incompetentie. Nederland van het Gas af. Iedereen die er ff over nadacht: Meer Netwerk en productie capaciteit, kerncentrales. Ecologisch denkers en politici: Slimme meters, slimme meters, lost alles op, lost alles op.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De overheid heeft op dat punt verwijtbaar lopen slapen. Dat wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |