Ik neem ze bescheiden mee, op zich een mooi crowdfund project zoals crowdfunding bedoeld is. Ondernemers die kansen zien om te groeien. Hun winstcijfers zien er goed uit maar feitelijk bijna nul eigen vermogen (na correctie goodwill) en dikke schuld. Ruim 2,2 mio schuld inclusief GvE. Dat zijn veel gaatjes om te vullen. Misschien een beetje te hard gegroeid. Tandartsen verdienen altijd wel geld normaal gesproken.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:58 schreef nostra het volgende:
[..]
250k goodwill voor 3.500 patiënten is een goede prijs, voor dergelijke praktijken komt die meestal niet onder de 100 per patiënt. Plus groeipotentieel en Irakezen en Iraniërs doen het loeiend goed als tandarts (ik heb er velen als klant), dus zou zeker investeren, alleen even focus op diversicatie van crowdfunding af.
Ik ken ze niet die geen geld verdienen. De crux is wel om er als ondernemer bovenop te zitten. Patiënten ook naar de mondhygiënst sturen, stoelbezetting optimaliseren, openingstijden. Je ziet veel inhuur van zzp'ers / waarnemers (wordt ook in de pitch genoemd), die kijken alleen naar hun eigen omzet (krijgen ze 45-50% van, al dan niet onder aftrek van techniekkosten) en die kijken niet verder dan hun eigen belang.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:30 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik neem ze bescheiden mee, op zich een mooi crowdfund project zoals crowdfunding bedoeld is. Ondernemers die kansen zien om te groeien. Hun winstcijfers zien er goed uit maar feitelijk bijna nul eigen vermogen (na correctie goodwill) en dikke schuld. Misschien een beetje te hard gegroeid. Tandartsen verdienen altijd wel geld normaal gesproken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Filmpje hoe e.e.a. er nu uitziet.
https://www.funda.nl/deta(...)236972/media/video/1
[ Bericht 10% gewijzigd door Horsemen op 10-02-2026 16:51:18 ]
Wacht morgen af, anders ook ga ik ook bellen, thnxquote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:20 schreef Collin63 het volgende:
Ik heb gebeld over de aflossing van appartemen Sauerland bij Crowdrealestate.
--Op mijn vraag hoe het kan dat er ook al aflossingen uitgekeerd zijn kreeg ik als antwoord. Dat het via twee verschillende betaalsystemen ging en dat was niet helemaal goed gegaan. En nog wat dingen waar ik weinig van snap eerlijk gezegd.
--Twee verschillende betaalsystemen klopt sowieso niet want alles zou via OPP gaan.
Maar toevallig of niet morgen zal ik de aflossing binnen moeten hebben.
Project Scharnerweg 36 is volgegooidquote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:57 schreef Lezer8857 het volgende:
Hoe kijken jullie dit project aan van SIG?
https://investeren.sameni(...)38-en-paltsstraat-17
En dan met name in combinatie/gedachte met dit project wat erg moeizaam vol komt.
https://investeren.sameni(...)richt-scharnerweg-36
Ik heb zelf geen ervaring met de leningnemer, maar begreep dat hij beide projecten van hierboven tegelijk wil aanpakken. Wijsheid om hier in te stappen (in het bovenste project)? Aangezien het onderste project (van hierboven gelinkt) moeizaam loopt en daardoor blijkbaar (te) risicovol is?
Ik heb even gecheckt, ik zie wel op de website van CRE de mogelijkheid om de status van je account bij OPP te checken, onder Mijn account - Verificatie. Ziet er bij mij normaal uit, hoewel ik ook geen aflossingen heb ontvangen (Vrouwenvleugel zou ook al uitbetaald moeten zijn).quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:18 schreef optrandje het volgende:
[..]
Ik heb er ook eens een belletje aan gewaagd en ben redelijk geschokt van de uitkomst.
Wat blijkt? Mijn account bij OPP is opgeschort. Zonder enige kennisgeving. Niemand die even aan de bel trekt om de boel recht te zetten.
CRE beweert dat OPP daar mij over heeft gemaild. Nu heb ik een eigen mailserver in beheer dus kan dat vrij eenvoudig terugzoeken in alle logfiles. Conclusie is dat er geen enkele mail hierover mijn mailserver heeft bereikt.
Hierdoor adviseer ik de rest om eea bij CRE goed te checken om na te gaan of er bij je niet iets soortgelijks aan de hand is.
quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:37 schreef Horsemen het volgende:
Het afgebrande pand van een Collin project staat ook in de verkoop.
Ben benieuwd of de kopers in de rij staan....Volgens mij is de vraagprijs conform restschuld + rente. Ben benieuwd. Zou mooi zijn als het verkocht wordt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van het Gouda project heb ik nu juist geen update ontvangen, wel van de andere projecten.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:40 schreef JP01 het volgende:
[..]
Uitwinning bij HCN is echt heel erg op orde idd. Misschien wel de beste in Nederland wat dat betreft. Ben wel benieuwd wat ze met de vestiging in Gouda gaan doen want daar is volgens mij helemaal geen sprake van inventaris, is nooit open gegaan.
Denk dat het verstandig is even niet over dit dossier te speculeren. Hcn heeft zijn zegje gedaan , leningnemer hierboven heeft zijn kijk op de zaak gegeven. Het is aan deze twee partijen om het voor ons op te lossen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:52 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Van het Gouda project heb ik nu juist geen update ontvangen, wel van de andere projecten.
Ook had ik een update betreffende Tarboosh. Niet echt iets concreet, nieuw is wel dat de ondernmer formeel is uitgezet door de verhuurder en dat er nu via een nieuwe makelaar wordt gezocht naar een nieuwe exploitant. Ook dat ondernemer zich niet failliet heeft laten verklaren
Dank voor jou kant van het verhaal.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:48 schreef Mohamed91Spices het volgende:
Goedemiddag beste investeerders,
Ik voel me genoodzaakt te reageren op de emails die vandaag door Horeca Crowdfunding zijn uitgestuurd waarin ik wordt weggezet als ontransparant en nog wat andere zaken. Ik had mezelf voorgenomen discreet te blijven uit respect naar HCN toe maar dat respect krijg ik helaas niet terug.
Allereerst wil ik namens mijn gezin dank uitspreken naar de investeerders die ons ten tijde van de ziekte en het overlijden van mijn schoonmoeder een bericht hebben gestuurd. Ondanks het gemis proberen wij de zaak zo goed als mogelijk voort te zetten zonder haar.
Voor wat betreft Sizz: de zaak is verkocht en HCN is daarover geïnformeerd. Ik heb HCN ook een bericht gestuurd dat met de betaling van de koopsom de VOLLEDIGE aflossing aan investeerders voldaan kan worden. Ik begrijp niet waarom men het vandaag nodig vindt dergelijke zwartmakingen te versturen terwijl ik hen vorige week al van alle informatie voorzien heb, zie ook: https://postimg.cc/3k8xksvW
Men doet overkomen alsof er maandenlang in het geheim aan de verkoop gewerkt is, maar HCN is gewoon tijdig geïnformeerd en een verkoop van een horecazaak in deze tijd is extreem uitdagend. De koopovereenkomst is pas dit jaar (2026) getekend! Die deel ik graag met jullie, geen probleem! Met datumstempel.
Voor wat betreft de vastgoedlening: momenteel onderzoeken we een herfinanciering om de volledige lening aan HCN af te lossen. Er is een taxatierapport en verkoop is ook een optie. Ook deze lening + het deel wat nog open staat van de exploitatie zal volledig afgelost worden, nog dit voorjaar.
Voor wat betreft Gouda: het plan is nog steeds om de zaak af te maken, helaas ging dat door de prive omstandigheden van de afgelopen 2 jaar niet. We willen graag met HCN afspraken maken over de aflossing, maar als dat mislukt en de BV klapt dan zal dat niet aan mij hebben gelegen. Ik ben hier niet degene die met zwartmakingen bezig is die mijn situatie (en de positie van investeerders) verslechtert. Ik heb continu herhaald dat veel investeerders uit mijn eigen netwerk komen en ik er alles aan zal doen om 100% aflossing en rente te voldoen. Maar laten we wel constructief blijven samenwerken aub! Soms hebben we te maken met onmacht en gaan zaken trager dan gewild, nog los van het persoonlijk leed waarvoor ik van niemand medelijden vraag.
Totaal niet handig dit. Tot zover.
Mijn telefoonnummer en e-mailadres is bij iedereen bekend (zie ook bijlage), aarzel niet om een keer te bellen bij vragen. Wees welkom in Rotterdam of Eindhoven, de koffie staat klaar.
Vriendelijke groet,
Mohamed El Maraije
Ik doe al jarenlang mee met verschillende projecten van Serkan. Goed track record na zoveel projecten. Betalingen ook altijd OK en tijdig of vervroegd afgelost. Heb deze dus ook maximaal meegepakt.quote:Op maandag 9 februari 2026 09:40 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Heb ruim 10 projecten van Serkan. Betalingen altijd OK. Projecten tijdig of vervroegd afgelost.
Ik moet mezelf corrigeren: het eigen vermogen is zelfs tonnen negatief na aftrek van de goodwill op de balans. Maar goed ik laat die bescheiden inleg toch staan. Die goodwill heeft in dit geval concrete waarde zoals je al schreef. Weinig patiënten zullen overstappen als er ineens een andere naam boven de deur staat. Dus dat levert altijd wel wat op.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik ken ze niet die geen geld verdienen. De crux is wel om er als ondernemer bovenop te zitten. Patiënten ook naar de mondhygiënst sturen, stoelbezetting optimaliseren, openingstijden. Je ziet veel inhuur van zzp'ers / waarnemers (wordt ook in de pitch genoemd), die kijken alleen naar hun eigen omzet (krijgen ze 45-50% van, al dan niet onder aftrek van techniekkosten) en die kijken niet verder dan hun eigen belang.
Die rente is redelijk conform risico maar wordt niet volledig uitbetaald in de looptijd maar deels 'opgerold' zoals zij dat vaak noemen bij NLI. De (aflossing pas vanaf 2027) is zeer bescheiden dus het inlegrisico blijft tot aan het einde bijna volledig aanwezig. Ik denk dat er voor dat deel van de rente dat wél uitbetaald wordt elders projecten met veel betere/courante zekerheden te scoren zijn.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:27 schreef JP01 het volgende:
[..]
Nogmaals, voor deze financiering is niet relevant wat er tijdens of na de bouwfase gaat gebeuren (want: volledige aflossing voordat de bouw wordt gestart). Andere punten die je noemt spelen uiteraard wel mee. Ik zal het dan wel iets minder zwart inzien. Courantheid van het pand staat voor mij wel in verhouding tot de rente icm. eerste hypotheek. Betrouwbare geldnemer, goed uitgewerkt plan, overzichtelijke looptijd zijn voor mij daarnaast goede redenen om wel te investeren.
Het was niet bedoeling te speculeren, ik gaf alleen aan dat ik van het genoemde project geen update had ontvangen waar ik dat van de andere projecten wel had, zonder iets te zeggen over de inhoud of te speculuren erover. .quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Denk dat het verstandig is even niet over dit dossier te speculeren. Hcn heeft zijn zegje gedaan , leningnemer hierboven heeft zijn kijk op de zaak gegeven. Het is aan deze twee partijen om het voor ons op te lossen.
Ik sluit me graag aan bij het bericht van @Horsemenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hebben jullie de nieuwe SD meegenomen? Afbouw Braamskwartier
[ Bericht 9% gewijzigd door Fredericm op 11-02-2026 10:51:20 ]
Ik dacht ook dat alles in orde was maar ik moest naast de bankrekeningverificatie (wat ik bij de overgang naar OPP meteen gedaan had) ook nog een identiteitsverificatie doorlopen. Daarna kreeg ik een paar maanden aan achterstallige termijnen van een inmiddels gestart project in een keer binnen. Dat was afgelopen december. Verder geen actieve herinnering ofzo gekregen van OPP of CRE. Ik vraag me af hoeveel geld zich bij OPP ophoopt vanwege accounts waar wat mee is.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:46 schreef iprhba0 het volgende:
[..]
Ik heb even gecheckt, ik zie wel op de website van CRE de mogelijkheid om de status van je account bij OPP te checken, onder Mijn account - Verificatie. Ziet er bij mij normaal uit, hoewel ik ook geen aflossingen heb ontvangen (Vrouwenvleugel zou ook al uitbetaald moeten zijn).
Ik ga daar toch maar even achteraan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opbrengst zou genoeg kunnen zijn om het restant van de lening af te lossen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. heeft inmiddels de status "verkocht" op Funda. Volgens de pitch kunnen we dus binnenkort een deelaflossing verwachten.
Stel dat het allemaal klopt wat hij zegt, hoe moest hij zichzelf anders verdedigen, best lastig. Als geldnemer had ik denk ik hetzelfde gedaan om mijn kant van het verhaal te delen, op een nette manier. Al ben ik ook geen voorstander van een publiek gevecht tussen twee partijen. HCN zal hier bovenop moeten zitten met de geldnemer, desnoods met een mediator erbij.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:22 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik sluit me graag aan bij het bericht van @:horsemen
Aanvullend daarop wil ik je een advies geven en dat is om dit soort berichten niet publiek te delen. Ik begrijp dat je de behoefte voelt om jouw kant van het verhaal te delen en dat jij een gevoel van onrechtvaardigheid ervaart. Uiteindelijk wordt het daar niet beter van en kunnen wij dit bericht nooit op waarde schatten. Wij zien als ik het plat sla vooral een aantal leningen in default en kennen het gehele dossier niet. Het is daarom het beste om in beslotenheid samen met HCN een oplossing te zoeken en de communicatie met de investeerders in deze fase bij HCN te laten.
Hi Mohamed, op basis van wat HCN vandaag als updates heeft gedeeld had ik totaal niet de indruk dat ze jou zwart proberen te maken. Ze hebben uitgelegd waarom ze op dit moment geen details kunnen delen, en dat is in deze fase wel de standaard werkwijze. Een soortgelijk bericht wordt eerder of later bij elk project met achterstanden verstuurd. Vat dat vooral niet persoonlijk op. Ik wil je wel gelijk geven over het stukje "ondernemer leest mee" - dat was overbodig en nergens goed voor.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 16:48 schreef Mohamed91Spices het volgende:
Goedemiddag beste investeerders,
Vriendelijke groet,
Mohamed El Maraije
Beperkte of geen aflossing is natuurlijk erg gebruikelijk bij vastgoedprojecten, ik vind al mooi dat er wel een klein deel wordt afgelost. Voor 8,25% zijn er absoluut betere projecten te vinden. Voor 10,25% daarentegen weet ik dat zo gauw nog niet, en dat is nou eenmaal de rentepercentage bij dit project. Dat er iets niet maandelijks wordt uitbetaald betekent niet dat het niet bestaatquote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:19 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die rente is redelijk conform risico maar wordt niet volledig uitbetaald in de looptijd maar deels 'opgerold' zoals zij dat vaak noemen bij NLI. De (aflossing pas vanaf 2027) is zeer bescheiden dus het inlegrisico blijft tot aan het einde bijna volledig aanwezig. Ik denk dat er voor dat deel van de rente dat wél uitbetaald wordt elders projecten met veel betere/courante zekerheden te scoren zijn.
Nee maar je loopt bij bullet of full-bullet leningen uiteraard het risico dat er onderweg iets mis gaat en dan kun je fluiten naar de bonusrente en de hoofdsom uiteraard ook. Ik heb liever dat er onderweg afgelost wordt waardoor het risico er uit loopt. Tenzij er bij aanvang al een lage LTV is en/of in combinatie met een courant onderpand.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:16 schreef JP01 het volgende:
[..]
Beperkte of geen aflossing is natuurlijk erg gebruikelijk bij vastgoedprojecten, ik vind al mooi dat er wel een klein deel wordt afgelost. Voor 8,25% zijn er absoluut betere projecten te vinden. Voor 10,25% daarentegen weet ik dat zo gauw nog niet, en dat is eenmaal nou de rentepercentage bij dit project. Dat er iets niet maandelijks wordt uitbetaald betekent niet dat het er niet is
Dat heb ik ook liever, maar is niet altijd realistisch omdat bijv. in die fase (nog) geen cashflow is. Maar verder totaal eens, als ik kan kiezen dan kies ik altijd voor een project waar wel wordt afgelost.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 21:21 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nee maar je loopt bij bullet of full-bullet leningen uiteraard het risico dat er onderweg iets mis gaat en dan kun je fluiten naar de bonusrente en de hoofdsom uiteraard ook. Ik heb liever dat er onderweg afgelost wordt waardoor het risico er uit loopt. Tenzij er bij aanvang al een lage LTV is en/of in combinatie met een courant onderpand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |