De echte vraag lijkt me of de overheid religieus onderwijs dient te subsidiëren. Mijn antwoord zou nee zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 01:17 schreef Elan het volgende:
De overheid is ook neutraal. Scholen zijn geen onderdeel van de overheid. Ze worden slechts gesubsidieerd.
En zolang er behoefte is aan religieus onderwijs staat mensen het vrij dat te geven en te volgen.
Wat is het toch voor idiote trend dat een stel kleine denkers alles maar voor anderen willen verbieden omdat ze zelf menen de waarheid in pacht te hebben?
idd, godsdienstlessen waarin je hoort wat bepaalde bevolkingsgroepen geloven is juist heel goed voor je algemene ontwikkeling. Ook de geschiedenis van de verspreiding van de religies over de wereld en de goede en slechte dingen die dat teweeg hebben gebracht.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 01:52 schreef probeer het volgende:
[..]
De echte vraag lijkt me of de overheid religieus onderwijs dient te subsidiëren. Mijn antwoord zou nee zijn.
Let wel, ik acht een groot belang aan onderwijs over religies. Helemaal prima, wenselijk zelfs. Maar onderwijs in (een specifieke) religie, nah. Als ouders dat willen, hoeven ze wmb niet op de overheid te rekenen.
Het verschil tussen die twee komt imo neer op een religieuze overtuiging als mening of als feit brengen.
Dat zie je gelukkig wel meer hoor. Wees blij dat ze niet alleen in zuiver islamitische scholen zitten.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 05:41 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat doet die moslima op een openbare school?
Ik denk dat je in Hoofddorp dat laatste niet erg hoeft te verwachten, eerlijk gezegd. Dat gebeurt echt niet heel veel meer.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:01 schreef Hanca het volgende:
Dit heeft niks met godsdienstonderwijs (gewoon een vak zoals geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde) of met religieus onderwijs te maken. Dit meisje zat op een openbare school.
Dit gaat er om dat je iemand niet mag verbieden te bidden, nergens. En dat lijkt me terecht. Je hoeft niet per sé een gebedsruimte in te richten, maar als iemand op een rustige plek wil bidden dan moet dat gewoon kunnen. Dat is een fundamenteel mensenrecht.
Verder lijkt me hier sprake van discriminatie: je gaat mij niet vertellen dat dit een school is waar helemaal niemand bidt voor zijn of haar eten.
Ik heb geen idee of er daar goede christelijke scholen in de buurt zitten (in dat geval heb je misschien gelijk), maar juist in Hoofddorp zitten een aantal redelijk grote kerkgemeenschappen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat je in Hoofddorp dat laatste niet erg hoeft te verwachten, eerlijk gezegd. Dat gebeurt echt niet heel veel meer.
Natuurlijk gaat het om dat laatste, maar ik denk gewoon echt dat dat bidden voor het eten echt heel weinig meer gebeurt op andere plekken dan in de echt religieuze gemeenten.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 08:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of er daar goede christelijke scholen in de buurt zitten (in dat geval heb je misschien gelijk), maar juist in Hoofddorp zitten een aantal redelijk grote kerkgemeenschappen.
Maar goed, het gaat er natuurlijk vooral om dat hier een mensenrecht is overtreden.
Ik denk dat je je daarin vergist, ik ben het tot nu toe eigenlijk vrijwel overal, ook in Den Haag, Alphen aan den Rijn en nu in het noorden, tegengekomen. Het valt alleen niet zo op, stil bidden. Bidden gebeurt ook steeds minder met de handen gevouwen, ook niet meer in kerken. Maar als je goed kijkt zie je het gewoon, als ik in een restaurant ziet valt het me ook heel vaak op. Waar ook in Nederland.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 08:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat het om dat laatste, maar ik denk gewoon echt dat dat bidden voor het eten echt heel weinig meer gebeurt op andere plekken dan in de echt religieuze gemeenten.
Waar staat dat dat een "fundamenteel mensenrecht" is?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:01 schreef Hanca het volgende:
Dit heeft niks met godsdienstonderwijs (gewoon een vak zoals geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde) of met religieus onderwijs te maken. Dit meisje zat op een openbare school.
Dit gaat er om dat je iemand niet mag verbieden te bidden, nergens. En dat lijkt me terecht. Je hoeft niet per sé een gebedsruimte in te richten, maar als iemand op een rustige plek wil bidden dan moet dat gewoon kunnen. Dat is een fundamenteel mensenrecht.
Verder lijkt me hier sprake van discriminatie: je gaat mij niet vertellen dat dit een school is waar helemaal niemand bidt voor zijn of haar eten.
Dat is hun probleem. We zijn geen Islamitisch land. Genoeg Islamitische landen waar je naar hartelust overal kunt bidden. Daarnaast heeft het bidden in de Islam een veel meer sinister aspect. Het is 5 keer per dag voorgeschreven en zo niet, bega je een grote zonde omdat je tegen één van de pilaren ingaat. We faciliteren dus geestelijke marteling.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 08:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin vergist, ik ben het tot nu toe eigenlijk vrijwel overal, ook in Den Haag, Alphen aan den Rijn en nu in het noorden, tegengekomen. Het valt alleen niet zo op, stil bidden. Bidden gebeurt ook steeds minder met de handen gevouwen, ook niet meer in kerken. Maar als je goed kijkt zie je het gewoon, als ik in een restaurant ziet valt het me ook heel vaak op. Waar ook in Nederland.
En een moslima die op haar knieën gaat zitten valt natuurlijk wel op.
Dat zegt het College voor de Rechten van de Mens. Een groep die iedereen extreem hoog zou moeten hebben zitten. Als je het College voor de Rechten van de Mens in twijfel wil trekken, hoef je mij niet meer te quoten.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar staat dat dat een "fundamenteel mensenrecht" is?
Je praat over dit soort dingen alsof ze een gegeven zijn. En op de kop toe ga je ook nog eens speculeren.
Ah oke. Je kunt niet zelf een mening formuleren?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zegt het College voor de Rechten van de Mens. Een groep die iedereen extreem hoog zou moeten hebben zitten. Als je het College voor de Rechten van de Mens in twijfel wil trekken, hoef je mij niet meer te quoten.
En dat is hun goed recht. De grondwet maakt geen onderscheid tussen de islam en het christendom. Een ieder die ook maar een beetje geschiedenis kent, zeker in Nederland, zou vrijheid van godsdienst hoog in het vaandel moeten hebben.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is hun probleem. We zijn geen Islamitisch land. Genoeg Islamitische landen waar je naar hartelust overal kunt bidden. Daarnaast heeft het bidden in de Islam een veel meer sinister aspect. Het is 5 keer per dag voorgeschreven en zo niet, bega je een grote zonde omdat je tegen één van de pilaren ingaat. We faciliteren dus geestelijke marteling.
Dit zou je nog wel verbazen. Denk dat het vooral heel onopvallend is bij veel mensen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 08:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat het om dat laatste, maar ik denk gewoon echt dat dat bidden voor het eten echt heel weinig meer gebeurt op andere plekken dan in de echt religieuze gemeenten.
Welke "allerhande onzin" zouden ze dan nog meer gaan faciliteren?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 06:39 schreef TAmaru het volgende:
Wat mij betreft mogen scholen deze onzin faciliteren, maar dat ze het zouden moeten doen, is belachelijk. Dan kun je wel allerhande onzin gaan faciliteren.
Godsdienstvrijheid betekent niet dat je alles overal mag doen of dat dat overal gefaciliteerd hoeft te worden. Je mag ook niet overal roken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:17 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En dat is hun goed recht. De grondwet maakt geen onderscheid tussen de islam en het christendom. Een ieder die ook maar een beetje geschiedenis kent, zeker in Nederland, zou vrijheid van godsdienst hoog in het vaandel moeten hebben.
Ik kan je vertellen dat dat niet zo is. Het komt nog vrij vaak voor, ook bij Katholieke gezinnen. Ik bid zelf ook voor het eten, terwijl ik gematigd christen ben en zo met mijn eigen ideeën (zo denk ik dat reïncarnatie bestaat).quote:Op vrijdag 30 januari 2026 08:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is zeker niet per se katholiek.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:29 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat dat niet zo is. Het komt nog vrij vaak voor, ook bij Katholieke gezinnen. Ik bid zelf ook voor het eten, terwijl ik gematigd christen ben en zo met mijn eigen ideeën (zo denk ik dat reïncarnatie bestaat).
Dat lijkt me logisch daar roken geen grondrecht is en dus per wet mag worden ingeperkt.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:29 schreef Richestorags het volgende:
Godsdienstvrijheid betekent niet dat je alles overal mag doen of dat dat overal gefaciliteerd hoeft te worden. Je mag ook niet overal roken.
Klopt. In gezelschap doe ik het ook niet openlijk. Ik wil geen rare blikken. En ik zie trouwens een ander opvallend fenomeen. Ik weet van meerdere collega's dat ze gelovig zijn en zondag naar de kerk gaan, maar dat volledig verzwijgen. Ik ben daar vrij open over, maar zelfs met anderen erbij praten ze er nooit over. Ik heb wel eens gemerkt dat niet-gelovigen gelovigen uitlachen en belachelijk vinden. Dus ik begrijp het wel waarom ze zwijgen. Toen ik een keer iemand sprak hierover, die er wel op inging, zei hij: Ik wil die mensen wel eens zien in de seconden voordat ze het tijdelijke voor het eeuwige verruilen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is zeker niet per se katholiek.
Ik merk juist dat zelfs mijn schoonouders (gereformeerd) die toch behoorlijk gelovig zijn, actief zijn in de kerk op allerlei manieren en altijd gebeden hebben voor het eten, het ook steeds vaker in gezelschap (ook gewoon familie waarbij ze dat voorheen wel deden) niet doen.
Maar jij en @:Hanca hebben wel gelijk dat je het veel minder snel opmerkt omdat het in stilte en zelfs zonder gevouwen houden kan voor je je eerste hap neemt. Dus het kan dat het zonder op te vallen veel vaker gebeurt dan ik denk.
Allemaal leuk en aardig wat je hier beweert, maar dit is een school. Een instituut waar kennis wordt doorgegeven.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:01 schreef Hanca het volgende:
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Wat betreft het bidden voor het eten zou ik geen idee hebben hoe het daar nu mee staat en hoeveel mensen dat nog doen.
Ik heb wel ooit gehoord dat er indertijd in december 1980 ineens een opleving was en veel mensen weer gingen bidden voor het eten nadat twee mensen waren overleden na het eten van een diepvriesmaaltijd van Iglo.
quote:Vanwege het karakter van het openbaar onderwijs is het zo dat er enige neutraliteit nageleefd moet worden. Er mag gebeden worden, maar er is geen recht op een gebedsruimte.
https://www.duic.nl/algem(...)n-college-in-utrechtquote:Eerenberg refereerde daarbij aan een uitspraak uit 2000 van de Commissie gelijke behandeling (het huidige College voor de Rechten van de Mens). Die kwam in een soortgelijke kwestie bij het Amsterdamse Caland Lyceum tot het volgende oordeel: “Een school mag moslimleerlingen niet verbieden te bidden, maar heeft ook geen plicht om een speciale ruimte daarvoor ter beschikking te stellen”.
Ik ook wel. Ik zou het ook raar vinden als een kapelletje in de school zou zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:28 schreef capricia het volgende:
Wij hebben hier een paar geleden een hele discussie gehad met een openbare middelbare school.
De conclusie was:
[..]
[..]
https://www.duic.nl/algem(...)n-college-in-utrecht
En ik kan me daar wel in vinden.
Dat is geen geloofsovertuiging. Dat is ervoor zorgen dat minderheidsgroeperingen in de samenleving worden geaccepteerd. Ik zou er ook helemaal niets op tegen hebben als er aandacht wordt gegeven aan een suikerfeest.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:28 schreef capricia het volgende:
Wat daarna wel op veel commentaar kwam te staan is dat de betreffende school meedoet aan alle paarse vrijdagen en 🌈 regenboog-dagen. Een groep conservatieve Moslim-jongeren vond dat ook een vorm van geloofsovertuiging opdringen.
Ja.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:34 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik ook wel. Ik zou het ook raar vinden als een kapelletje in de school zou zijn.
Er wordt ook gewoon ruimte gegeven om de Iftar-maaltijd buiten schooluren gezamelijke op school te gebruiken. Voor wie dat wil. En rondom die dag worden er al helemaal geen toetsen gepland. Dus rekening houden met, doet men al wel.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:36 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat is geen geloofsovertuiging. Dat is ervoor zorgen dat minderheidsgroeperingen in de samenleving worden geaccepteerd. Ik zou er ook helemaal niets op tegen hebben als er aandacht wordt gegeven aan een suikerfeest.
Dat laatste is juist niet het geval. Ik denk niet dat iemand de waarheid voor een ander in pacht heeft. Leer kinderen dus wat de wereld allemaal te bieden heeft en hoeveel verschillende waarheden er zijn, zodat ze hun eigen pad kunnen kiezen, in plaats van ze onder te brengen op een school die wel menen dat zij het bij het rechte eind hebben en zo'n kind op een kwetsbare leeftijd voorgoed die ene hoek in duwtquote:Op vrijdag 30 januari 2026 01:17 schreef Elan het volgende:
De overheid is ook neutraal. Scholen zijn geen onderdeel van de overheid. Ze worden slechts gesubsidieerd.
En zolang er behoefte is aan religieus onderwijs staat mensen het vrij dat te geven en te volgen.
Wat is het toch voor idiote trend dat een stel kleine denkers alles maar voor anderen willen verbieden omdat ze zelf menen de waarheid in pacht te hebben?
Valt zeker wat voor te zeggen, dat laatste.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:28 schreef capricia het volgende:
Wij hebben hier een paar geleden een hele discussie gehad met een openbare middelbare school.
De conclusie was:
[..]
[..]
Wat daarna wel op veel commentaar kwam te staan is dat de betreffende school meedoet aan alle paarse vrijdagen en 🌈 regenboog-dagen. Een groep conservatieve Moslim-jongeren vond dat ook een vorm van geloofsovertuiging opdringen.
Nou straks willen de leerlingen die het vliegende spaghettimonster, ook een erkende religie, aanhangen een spaghetti-diner organiseren in het schoolgebouw. Of ik hang bijvoorbeeld een religie aan waarbij ik een roze olifant moet aanbidden en dan elke 10 minuten heel hard "ROZE OLIFANT" moet roepen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Welke "allerhande onzin" zouden ze dan nog meer gaan faciliteren?
Het gaat hier enkel om iemand te laten bidden. Dat is verankerd in de wet.
Wat is daar mis mee, als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:18 schreef TAmaru het volgende:
een spaghetti-diner organiseren in het schoolgebouw
Nou als dat dwingend wordt vanuit de leerlingen ... zo van "elke vrijdag moeten we een spaghettidiner organiseren in het schoolgebouw vanwege onze religie", dan is het een probleem.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee, als ik vragen mag?
En is de gedeelde studieruimte een rustige plek?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:01 schreef Hanca het volgende:
Dus 1) er was geen algemeen verbod om te bidden. En 2) een kleedkamer of openbare studieruimte zijn volgens de school geen geschikte ruimten om te bidden.quote:https://oordelen.mensenre(...)20-bca8-c8d4b8826457
Daaruit volgt weliswaar dat sprake was van een discussie met meerdere docenten over de vraag of bidden op school is toegestaan, maar uit de verklaring kan niet worden opgemaakt dat er ook daadwerkelijk sprake was van een algemeen verbod om te bidden. Nu verzoeker haar stelling niet nader heeft onderbouwd en verweerder haar stelling betwist, kan het College niet als feit vaststellen dat op enig moment sprake was van een algemeen verbod om te bidden op school. Daarbij betrekt het College dat verweerder op de zitting heeft toegelicht dat er inmiddels twee docenten zijn aangewezen die door leerlingen kunnen worden benaderd om een vrijstaand lokaal voor hen open te doen, zodat de leerlingen daar kunnen bidden. Ook dit duidt erop dat op de school geen sprake is van een algemeen verbod om te bidden.
10.4 Over de stelling van verzoeker dat de gymleraar, verschillende docenten en de conrector hebben ingegrepen toen zij haar gebed verrichtte, overweegt het College als volgt. Verzoeker heeft verklaard dat de gymleraar haar heeft tegengehouden toen zij in de kleedkamer wilde bidden. Verweerder betwist dit. Nu partijen elkaar tegenspreken en verzoeker haar stelling niet nader heeft onderbouwd, kan het College niet als feit vaststellen dat de gymleraar verzoeker heeft tegengehouden toen zij in de kleedkamer wilde bidden. Dit geldt ook voor de stelling dat verzoeker later op diezelfde dag door verschillende docenten en de conrector erop is gewezen dat het niet is toegestaan om te bidden op school.
10.5 Verzoeker heeft op de zitting gedetailleerd verklaard over de conrector die in april 2024 ingreep, toen zij in een open studieruimte haar gebed verrichtte. Zo heeft zij verklaard dat deze studieruimte een ruimte is tussen lokalen en kluisjes, met een lange tafel en stoelen waar leerlingen kunnen studeren. Op het moment dat verzoeker in die ruimte haar gebed aan het verrichten was, greep de conrector in en deelde zij verzoeker mee dat verzoeker daar niet mocht bidden.
Natuurlijk niet. Maar dit is typisch Christelijk gedachtegoed. Want als je aan de vrijheden van de Islam gaat toornen, komt vervolgens het Christendom aan de beurt. Puur eigenbelang.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef probeer het volgende:
[..]
En is de gedeelde studieruimte een rustige plek?
Hieruit blijkt maar weer dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:28 schreef capricia het volgende:
De conclusie was:
[..]
[..]
Ik vind de discussie altijd heel waardevol. Want het laat zien dat een school midden in de samenleving staat. En wat 'neutraliteit' precies is, daar valt dus van gedachten over te wisselen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:53 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hieruit blijkt maar weer dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zegt het College voor de Rechten van de Mens. Een groep die iedereen extreem hoog zou moeten hebben zitten. Als je het College voor de Rechten van de Mens in twijfel wil trekken, hoef je mij niet meer te quoten.
Het college is dikgedrukte niet met je eens, en vindt dat die ruimte er wel moet komen. En dat terwijl de school al lege lokalen beschikbaar stelt. Tsja ...quote:Op vrijdag 30 januari 2026 07:01 schreef Hanca het volgende:
Dat zou je denken ja. Maar blijkbaar is 'mogen bidden in een leeg lokaal' niet genoeg, en moet het ook in een kleedkamer of openbare studieruimte mogen, of er zelfs een specifieke ruimte voor komen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:53 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hieruit blijkt maar weer dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
Lees dan eerst eens man. Dat gebeurt al.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:08 schreef Hexagon het volgende:
Ah onze vrijheidsridders willen weer allerlei mensen het leven zo vervelend mogelijk maken.
Laat die meid lekker bidden ergens in een opberghok, kleedkamer of een lokaal dat niet wordt gebruikt.
Ik richt me meer op de TSquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Lees dan eerst eens man. Dat gebeurt al.
Ik ook. De school ook. Zij echter niet. Ze wil een stilteruimte. Maar ook kunnen bidden in de openbare studieruimte of een kleedkamer.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik richt me meer op de TS
Maar een leeg lokaal vind ik ook voldoende.
Lege lokalen worden vaak afgesloten omdat het niet de bedoeling is dat groepen leerlingen zich daar zonder toezicht ophouden. Voor je het weet verdwijnen er attributen of gebeuren er andere zaken (in de krant dat wurg-spelletjes wel regelmatig populair zijn). Tevens zou je dan voor vrouwen en mannen een gescheiden ruimte moeten hebben, denk ik?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik richt me meer op de TS
Maar een leeg lokaal vind ik ook voldoende.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |