abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219962043
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Lege lokalen worden vaak afgesloten omdat het niet de bedoeling is dat groepen leerlingen zich daar zonder toezicht ophouden. Voor je het weet verdwijnen er attributen of gebeuren er andere zaken (in de krant dat wurg-spelletjes wel regelmatig populair zijn). Tevens zou je dan voor vrouwen en mannen een gescheiden ruimte moeten hebben, denk ik?

Het is echt nog wel een lastig onderwerp.
quote:
Daarbij betrekt het College dat verweerder op de zitting heeft toegelicht dat er inmiddels twee docenten zijn aangewezen die door leerlingen kunnen worden benaderd om een vrijstaand lokaal voor hen open te doen, zodat de leerlingen daar kunnen bidden. Ook dit duidt erop dat op de school geen sprake is van een algemeen verbod om te bidden.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:22:25 #52
236264 crew  capricia
pi_219962074
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:18 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]

Interessant wel!
Wat te doen bij een openbare school van 1800 leerlingen waar 40% of meer die ruimte wil gaan gebruiken?

De openbare school hier met 1700 leerlingen, had 1450 handtekeningen op het verzoek tot bidruimte voor moslims.
(Wat de school dus uiteindelijk niet gedaan heeft)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219962532
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Interessant wel!
Wat te doen bij een openbare school van 1800 leerlingen waar 40% of meer die ruimte wil gaan gebruiken?

De openbare school hier met 1700 leerlingen, had 1450 handtekeningen op het verzoek tot bidruimte voor moslims.
(Wat de school dus uiteindelijk niet gedaan heeft)
Een school is geen democratie. Pech hebben dus.
pi_219962542
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:10 schreef probeer het volgende:

[..]
Lees dan eerst eens man. Dat gebeurt al.
En daar werd het haar dus verboden. Ze mocht van deze school dus niet in een leeg lokaal bidden, maar ook niet in een ruimte waar anderen waren. Feitelijk een verbod op bidden, dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219962576
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daar werd het haar dus verboden. Ze mocht van deze school dus niet in een leeg lokaal bidden, maar ook niet in een ruimte waar anderen waren.
Er staat nergens dat haar is tegengehouden om in een leeg lokaal te bidden. Wel in de kleedkamer (vermeend door haar, tegengesproken door de school) en in de studieruimte (bevestigd door beiden).

Ctrl+F 'lokaal'.

quote:
Feitelijk een verbod op bidden, dus.
quote:
Daarbij betrekt het College dat verweerder op de zitting heeft toegelicht dat er inmiddels twee docenten zijn aangewezen die door leerlingen kunnen worden benaderd om een vrijstaand lokaal voor hen open te doen, zodat de leerlingen daar kunnen bidden. Ook dit duidt erop dat op de school geen sprake is van een algemeen verbod om te bidden.
pi_219963150
Als moslim kan je overal bidden. Dat hoeft geen stilteruimte te zijn. Het kan in theorie op straat, een grasveld, schoolplein. Maakt ook helemaal niet uit of er wel of geen mensen in de buurt zijn. Ze kan bij wijze van achter de balie bij de conciërge bidden - of in de koffiekamer bij de leraren.

Het fenomeen dat er specifiek een aparte ruimte ingericht moet worden om te kunnen bieden is dus onzin. Het is natuurlijk anders als er wel een stilte / algemene gebedsruimte aanwezig is - en zij daar geen gebruik van mag maken. Dat lijkt hier echter geenszins het geval.

Mensen doen moeilijk om niets - zowel lieden als TS - als de persoon in kwestie. Echt, zoek een hobby.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219963815
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:34 schreef Mutant01 het volgende:
Als moslim kan je overal bidden. Dat hoeft geen stilteruimte te zijn. Het kan in theorie op straat, een grasveld, schoolplein. Maakt ook helemaal niet uit of er wel of geen mensen in de buurt zijn. Ze kan bij wijze van achter de balie bij de conciërge bidden - of in de koffiekamer bij de leraren.

Het fenomeen dat er specifiek een aparte ruimte ingericht moet worden om te kunnen bieden is dus onzin. Het is natuurlijk anders als er wel een stilte / algemene gebedsruimte aanwezig is - en zij daar geen gebruik van mag maken. Dat lijkt hier echter geenszins het geval.

Mensen doen moeilijk om niets - zowel lieden als TS - als de persoon in kwestie. Echt, zoek een hobby.
Moslims moeten juist naar mekka kunnen bidden, liefst nog kleedje neerleggen etcetera.

Ik als christen zijnde, ben feitelijk nergens van afhankelijk om te bidden, geen standaard gebed, geen speciale plek nodig, kan in principe doorlopend bidden, ook dus niet gebonden aan het soort gebed, ene keer dank je meer, andere keer bid je meer voor zaken etcetera. Gebed van een christen kan dus uit verschillende onderdelen bestaan. :)

Helaas worden alle religies vaak over 1 kam geschoren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:21:32 #58
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219964057
Maat, dit conflict heeft plaats op een OPENBARE school. Die wilden, alles door de bank genomen, geen gebedsruimte inrichten omdat ze openbaar zijn en geen religieuze grondslag hebben.

De natneus die vervolgens naar de rechter gegaan is had zich gewoon op een religieuze instelling in moeten schrijven of lekker thuis moeten gaan bidden.

Het afschaffen van religieus onderwijs had dit probleem dus niet verholpen - sterker nog, dan had je dit gezeik de hele tijd; "mogen wij in de multifunctionele ruimte bidden?".
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_219964078
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:56 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Moslims moeten juist naar mekka kunnen bidden, liefst nog kleedje neerleggen etcetera.

Ik als christen zijnde, ben feitelijk nergens van afhankelijk om te bidden, geen standaard gebed, geen speciale plek nodig, kan in principe doorlopend bidden, ook dus niet gebonden aan het soort gebed, ene keer dank je meer, andere keer bid je meer voor zaken etcetera. Gebed van een christen kan dus uit verschillende onderdelen bestaan. :)

Helaas worden alle religies vaak over 1 kam geschoren.
Naar Mekka kunnen bidden kan dus op elke plek. Hoeft ook niet op een kleed, moet wel een relatief schone plek zijn. Wat Christenen als gebed zien, zien moslims als Dua's. Dat kan je al helemaal overal doen en hoeft ook niet specifiek richting Mekka. Maar dat even terzijde.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219966646
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 01:17 schreef Elan het volgende:
De overheid is ook neutraal. Scholen zijn geen onderdeel van de overheid. Ze worden slechts gesubsidieerd.

En zolang er behoefte is aan religieus onderwijs staat mensen het vrij dat te geven en te volgen.

Wat is het toch voor idiote trend dat een stel kleine denkers alles maar voor anderen willen verbieden omdat ze zelf menen de waarheid in pacht te hebben? :r
De echte idiote trend is dat er mensen zijn die het OPENBAAR onderwijs willen laten vergiftigen met religieuze shit
-
pi_219967051
Een openbare school is geen atheïstische school, maar is religieus en levensbeschouwelijk neutraal.

Als er mensen zijn die behoefte hebben aan atheïstische scholen, dan staat het ze vrij om die op te richten op grond van dezelfde wetten en regels die gelden voor het oprichten van een school op religieuze grondslag. Op een atheïstische school kun je vervolgens bidden verbieden met als argument dat het niet past bij de levensbeschouwelijke richting van de school.
pi_219967430
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Naar Mekka kunnen bidden kan dus op elke plek. Hoeft ook niet op een kleed, moet wel een relatief schone plek zijn. Wat Christenen als gebed zien, zien moslims als Dua's. Dat kan je al helemaal overal doen en hoeft ook niet specifiek richting Mekka. Maar dat even terzijde.
Dit vind ik heel fijn om te lezen.

Ik vroeg me namelijk al af hoe moslims dat doen op niet-moslim scholen (of bij werk).
Maar het kan dus overal. Dus net als een christen bij een maaltijd of iets dergelijks.

Maar dan begrijp ik het conflict of de onenigheid niet zo goed.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 31 januari 2026 @ 04:17:29 #63
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219967575
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 00:00 schreef zetalore2 het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)e-er-niet-kan-bidden

Bidden hoort niet thuis in de scholen, dat hoor je thuis , in de kerk,synagoge of moskee te doen.

De godsdienstvrijheid zou door de politiek in overheids instellingen verboden moeten worden. De overheid moet er zijn voor iedereen. Dat betekend dus dat de overheid neutraal dient te zijn. Religie is niet neutraal en ook nooit wetenschappelijk bewezen. Daarom moet het onderwijs hierop verboden worden. Het is niet de taak van de overheid om godsdienst te faciliteren, maar deze juist uit te bannen omdat er geen wetenschappelijke basis voor is.
juist religie moet uit het onderwijs en als aan mij ligt helemaal uit de samenleving

religie is dom

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:14 schreef Mikeytt het volgende:
.

Mensen hebben het recht om hun godsdienst uit te oefenen.
thuis ja, prima

quote:

[..]
Naar Mekka kunnen bidden kan dus op elke plek.
wat mij betreft bidden ze naar de noordpool
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219967838
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 00:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit vind ik heel fijn om te lezen.

Ik vroeg me namelijk al af hoe moslims dat doen op niet-moslim scholen (of bij werk).
Maar het kan dus overal. Dus net als een christen bij een maaltijd of iets dergelijks.

Maar dan begrijp ik het conflict of de onenigheid niet zo goed.
Nee, het moet op vastgestelde tijden. En bidden (Salah) kan ook niet overal, het moet op de knieën, dat gaat gewoon niet overal. Een Dua (in het Nederlands het best vertaald met smeekbede) kan altijd en overal.

Salah moet op een schone plek, richting Mekka, op vastgestelde tijden en met vastgestelde rituelen.

Het christelijke gebed is trouwens met beide niet echt te vergelijken, omdat in het christelijke gebed dankbaarheid en dus danken het grootste element is en het een volledig vrije vorm en inhoud heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219969299
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 07:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het moet op vastgestelde tijden. En bidden (Salah) kan ook niet overal, het moet op de knieën, dat gaat gewoon niet overal. Een Dua (in het Nederlands het best vertaald met smeekbede) kan altijd en overal.

Salah moet op een schone plek, richting Mekka, op vastgestelde tijden en met vastgestelde rituelen.

Het christelijke gebed is trouwens met beide niet echt te vergelijken, omdat in het christelijke gebed dankbaarheid en dus danken het grootste element is en het een volledig vrije vorm en inhoud heeft.
Het christelijke gebed is vergelijkbaar met een dua, want dit is qua inhoud en vorm ook vrij.

De Salat hoeft overigens lang niet altijd op de knieën. Ouderen bidden vaak op een stoel bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we het hier over voorgeschreven tijden, je kan dus inhalen als het niet lukt. Om wat voor reden dan ook.

Je presenteert het net als de dame in kwestie als zeer rigide en dat klopt gewoonweg niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219969319
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 12:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Het christelijke gebed is vergelijkbaar met een dua, want dit is qua inhoud en vorm ook vrij.

De Salat hoeft overigens lang niet altijd op de knieën. Ouderen bidden vaak op een stoel bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we het hier over voorgeschreven tijden, je kan dus inhalen als het niet lukt. Om wat voor reden dan ook.

Je presenteert het net als de dame in kwestie als zeer rigide en dat klopt gewoonweg niet.
Oké, zo heb ik het begrepen van een collega (die zich er niet aan hield, trouwens, zijn vader wel), er zijn natuurlijk losse en strenge moslims, zoals er ook losse en strenge christenen zijn.
pi_219969339
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Oké, zo heb ik het begrepen van een collega (die zich er niet aan hield, trouwens, zijn vader wel), er zijn natuurlijk losse en strenge moslims, zoals er ook losse en strenge christenen zijn.
Het is vrij simpel, als het je lukt om op tijd te bidden dan is dat vanzelfsprekend aanbevolen. Maar er zijn talloze situaties denkbaar waardoor dat niet kan. Het is uitermate gebruikelijk dat het dan op een later moment, wel dezelfde dag, ingehaald wordt. Als je in een vliegtuig zit kan je ook niet op je knieën bidden. Doe je ook gewoon zittend. Er zijn ook veel moslims die vanuit huis of cultuur bepaalde zaken hebben meegekregen die weinig met de religie te maken heeft, maar meer uit gewoonte.

Mijn vader, die de Koran van voor tot achter uit zijn hoofd kende, soort van halve imam, werkte op een katholieke basisschool. Alleen het ochtendgebed en het avondgebed kon hij thuis doen, de reste haalde hij gewoon in. Een deel van de jongere generatie wordt opgeleid door internetimams, die op hun beurt weer allerlei wahabistische en salafistische ideeën erop nahouden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219985531
quote:

[..]
Klopt ik zal nooit en te nimmer naar/ tot die steen gaan bidden, is voor mij zinloos.
Ik bid naar/ tot God
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_219985791
Kut land.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219986323
Privileges zouden sowieso niet worden moeten gefaciliteerd door de grondwet.

Krijg je van die rare sneuneuzen verhalen van zoals van het RvS dat je een enkele groep als statushouders niet mag uitzonderen van privileges, terwijl anderen ook niet uitgezonderd worden van privileges.

Raar gedoe.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219989594
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 01:17 schreef Elan het volgende:
De overheid is ook neutraal. Scholen zijn geen onderdeel van de overheid. Ze worden slechts gesubsidieerd.

En zolang er behoefte is aan religieus onderwijs staat mensen het vrij dat te geven en te volgen.

Wat is het toch voor idiote trend dat een stel kleine denkers alles maar voor anderen willen verbieden omdat ze zelf menen de waarheid in pacht te hebben? :r
Dan is het zaak dat de scholen onder een ministerie gaan vallen. Je bent namelijk niet neutraal als je godsdienst subsidieerd. En het is niet een stel kleine denkers. Waar het om gaat is scholen niet gesubsidieerd moeten mogen worden door wie of wat dan ook, als het gaat om niet wetenschappelijk bewezen methodes. Je loopt kinderen anders te hersenspoelen of te misleiden. Als er op een gegeven moment bij jou een bom afgaat of dat je vermoord wordt omdat een op islamitische school gehersenspoelde terroristische moslim vind dat jij als ongelovige of anders gelovige moet sterven volgens hun waarheid dan heb jij een probleem. Daarom is het belangrijk dat kinderen wetenschappelijk op neutrale scholen worden opgeleid omdat ze anders niet bewezen onzin gaan uitkramen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')