Absoluut. Ik zou voor de openbare weg nooit meer terug willen naar zo’n ouderwetse stinkbak.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 06:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, zo'n S is wel echt lekker. Maar in t algemeen geldt wel.dat elektrisch gewoon lekkerder rijdt. Mijn vrouw was lang niet zo'n fan, maar vanaf dat ik een Tesla had veranderde die mening. Nu rijdt ze zelf ook elektrisch
Heeft iemand ook al iets bedacht dan om het aan de lader hangen onderweg te automatiseren? Want anders kan je hoogstens in Winterberg gaan skiën, toch?quote:Op zondag 25 januari 2026 18:42 schreef VEM2012 het volgende:
Come to think of it: met het vliegtuig naar wintersport en dan de auto er achteraan met al jouw gear (ik heb veel verschillende ski’s en skischoenen, dat is duur), zodat je aldaar je auto hebt, maar je de lange rit niet hoeft te doen.
Nou ja, er zijn prachtige brandstof auto's natuurlijk, ik ben niet anti-brandstof, maar ik vind EV gewoon veel prettiger rijden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Absoluut. Ik zou voor de openbare weg nooit meer terug willen naar zo’n ouderwetse stinkbak.
ik zag vandaag twee dong feng autos uitgeladen wordenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn prachtige brandstof auto's natuurlijk, ik ben niet anti-brandstof, maar ik vind EV gewoon veel prettiger rijden.
Ja...Oke?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 21:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zag vandaag twee dong feng autos uitgeladen worden
klein en goed koop chinees
https://www.zeeuwenzeeuw.nl/dongfeng/
Bekijk deze YouTube-video
Die ben ik nog niet in het wild tegen gekomen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 21:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De robotaxi zou het ook moeten kunnen. Dus er zal wel iets voor verzonnen worden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
Heeft iemand ook al iets bedacht dan om het aan de lader hangen onderweg te automatiseren? Want anders kan je hoogstens in Winterberg gaan skiën, toch?
Ze hadden in het verleden bij Tesla wel die robotarm, maar dat is natuurlijk een veel te duur lapmiddel om een voor mensen gemaakte stekker met een robot er in te duwen. En dat project staat al sinds jaren stil lijkt het.
Laatst was er wel een mooie render van een draadloze oplader, maar dat is tamelijk kansloos met de matige efficiency daarvan. Zelfs al zou de elektriciteit gratis zijn en zou je een theoretisch maximum van 90% efficiency halen, dan moet je nog steeds 10% van je laadvermogen aan warmte kwijtraken tijdens het laden. Dat is heel veel warmte. Dat betekent in de praktijk langzamer laden waarschijnlijk.
Een van de weinige oplossingen die al in de praktijk getest wordt, is die van easlink. Geautomatiseerd aankoppelen op een plaat onder de auto. Laten we hopen dat dat, of een soortgelijk systeem zich doorzet als standaard. https://easelink.com/
In combinatie met autopilot zou dat ook het laadpaalkleven kunnen oplossen. Als je auto vol is, dan ruilt hij gewoon zelf van plek met de auto die daarachter stond te wachten om ook aan de oplader te mogen.
Het is meer het gebruiksgemak.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn prachtige brandstof auto's natuurlijk, ik ben niet anti-brandstof, maar ik vind EV gewoon veel prettiger rijden.
Dat het opladen nog niet geautomatiseerd is, is gewoon een gemiste kans. Bijvoorbeeld voor iedereen die niet een eigen oprit heeft. Thuis uitstappen voor de voordeur en de auto zelf naar de oplader laten rijden. Want met je spullen/kinderen naar de auto moeten sjouwen die twee straten verderop aan de oplader staat is een van de meest gehoorde klachten hier op fok als het om elektrische auto's gaat.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 23:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De robotaxi zou het ook moeten kunnen. Dus er zal wel iets voor verzonnen worden.
En zonet was het nog ideaal als de auto alleen ging rijden, omdat jij verre vakanties altijd met het vliegtuig doet, toch? In een eerder deel van dit topic heb je opmerkingen over opladen op weg naar de skivakantie afgewimpeld met "ik ga toch altijd met het vliegtuig als het te ver is", maar nu ga je altijd met de auto? Wat is het nou?quote:Maar goed, voorlopig moet ik nog meerdere keren per jaar zelf op en neer rijden om te skiën. Ook geen straf. Fijne auto.
Wat?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat het opladen nog niet geautomatiseerd is, is gewoon een gemiste kans. Bijvoorbeeld voor iedereen die niet een eigen oprit heeft. Thuis uitstappen voor de voordeur en de auto zelf naar de oplader laten rijden. Want met je spullen/kinderen naar de auto moeten sjouwen die twee straten verderop aan de oplader staat is een van de meest gehoorde klachten hier op fok als het om elektrische auto's gaat.
[..]
En zonet was het nog ideaal als de auto alleen ging rijden, omdat jij verre vakanties altijd met het vliegtuig doet, toch? In een eerder deel van dit topic heb je opmerkingen over opladen op weg naar de skivakantie afgewimpeld met "ik ga toch altijd met het vliegtuig als het te ver is", maar nu ga je altijd met de auto? Wat is het nou?
Op zaterdag 31 januari 2026 17:22 schreef knoopie het volgende:Skiën met het vliegtuig? Geen idee hoe je erbij komt, maar dat kan ik niet gezegd hebben. Ik heb altijd meerdere race ski’s bij mij, meerdere gewone ski’s. Raceschoenen en gewone schoenen. Complete onderhoudsset voor de ski’s om te slijpen en infrarood te waxen. Dan zwijg ik maar over de hoeveelheid skioutfits die ik bij heb voor de diverse omstandigheden. En dat is alleen voor mijzelf.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
En zonet was het nog ideaal als de auto alleen ging rijden, omdat jij verre vakanties altijd met het vliegtuig doet, toch? In een eerder deel van dit topic heb je opmerkingen over opladen op weg naar de skivakantie afgewimpeld met "ik ga toch altijd met het vliegtuig als het te ver is", maar nu ga je altijd met de auto? Wat is het nou?
Kennelijk omdat je een halve skiwinkel mee wil nemen. Zie post onder die van jou.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat?
Waarom zou je 'verre' vakanties met een auto doen?
Eh nee, dat bedoel ik niet. Ik heb hier op FOK! nog nergens gezien dat het grootste probleem van mensen bij een EV is dat als de auto 2 straten verderop staat dat je met kinderen en/of spullen daarheen moet sjouwen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Kennelijk omdat je een halve skiwinkel mee wil nemen. Zie post onder die van jou.
quote:Slechte start van het jaar voor autodealers, vooral verkoop van elektrische auto's keldert flink
Amsterdam- Autodealers zijn het nieuwe jaar slecht begonnen, met een flinke daling van de nieuwverkopen in januari.
Volgens de brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging rolden vorige maand maar 28.347 nieuwe auto's de Nederlandse showrooms uit, ruim 13 procent minder dan in januari vorig jaar.
De verkoop van het aantal volledig elektrische auto's kelderde zelfs met 35,4 procent.
Als je in een beetje stad woont is het sowieso niet ongewoon dat je je auto een paar straten verderop moet parkeren, tenzij je echt een eigen parkeerplaats hebt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Eh nee, dat bedoel ik niet. Ik heb hier op FOK! nog nergens gezien dat het grootste probleem van mensen bij een EV is dat als de auto 2 straten verderop staat dat je met kinderen en/of spullen daarheen moet sjouwen.
Dat is ook overigens een gezocht argument, want als je er tóch al heen moet lopen, waarom zou je dan niet gewoon de auto gaan halen 2 straten verderop en dan terug naar huis rijden. Al roepen sommige mensen natuurlijk alles om maar te rechtvaardigen waarom een EV kut is, maar dan nog heb ik deze 'onderbouwing' hier nog niet voorbij zien komen (wat niet wil zeggen dat ie ook niet voorbij gekomen ís natuurlijk).
Ik moet er niet aan denken.quote:Op zondag 1 februari 2026 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je in een beetje stad woont is het sowieso niet ongewoon dat je je auto een paar straten verderop moet parkeren, tenzij je echt een eigen parkeerplaats hebt.
Overburen hebben zo'n ding onlangs gekocht. Wegenwacht en een andere hulpdienst hebben daar al meermaals langw tijd op de stoep gestaan. Geen idee wat issue was verder.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 21:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daarom wil ik ook niet in een stad wonenquote:Op zondag 1 februari 2026 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je in een beetje stad woont is het sowieso niet ongewoon dat je je auto een paar straten verderop moet parkeren, tenzij je echt een eigen parkeerplaats hebt.
Jawel, maar zelfs in dat scenario heb ik hier nog niet gelezen dat het grootste bezwaar dan was dat je met je kinderen en/of spullen daarheen moet sjouwen.quote:Op zondag 1 februari 2026 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een normaal mens laadt dan iedereen en alles even snel uit en gaat dan parkeren.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel, maar zelfs in dat scenario heb ik hier nog niet gelezen dat het grootste bezwaar dan was dat je met je kinderen en/of spullen daarheen moet sjouwen.
Ja, of gaat de auto eerst halen om dan alles in te laden in plaats van daar straten lang mee in je handen te lopen etc.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een normaal mens laadt dan iedereen en alles even snel uit en gaat dan parkeren.
Ik heb niet gezegd dat het het grootste probleem is, maar het is wel vaker voorbij gekomen. Omdat bijvoorbeeld als je alleen bent thuis bent en kleine kinderen hebt, je die niet alleen thuis wil laten terwijl je de auto haalt? En als die dan toevallig ook nog zo klein zijn dat die een luiertas en maxi cosi nodig hebben, dan ben je al snel met spullen aan het sjouwen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Eh nee, dat bedoel ik niet. Ik heb hier op FOK! nog nergens gezien dat het grootste probleem van mensen bij een EV is dat als de auto 2 straten verderop staat dat je met kinderen en/of spullen daarheen moet sjouwen.
Dat is ook overigens een gezocht argument, want als je er tóch al heen moet lopen, waarom zou je dan niet gewoon de auto gaan halen 2 straten verderop en dan terug naar huis rijden. Al roepen sommige mensen natuurlijk alles om maar te rechtvaardigen waarom een EV kut is, maar dan nog heb ik deze 'onderbouwing' hier nog niet voorbij zien komen (wat niet wil zeggen dat ie ook niet voorbij gekomen ís natuurlijk).
Mja, maar een EV hebben én kleine kinderen hebben én zó klein dat je ze niet alleen kunt laten én en en maakt natuurlijk een scenario wat niet de hoofdreden is om geen EV te willen. Het lijkt mij dat er tig redenen zijn om die niet te willen, maar dit scenario zal dan niet boven aan de lijst staan.quote:Op maandag 2 februari 2026 17:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat het het grootste probleem is, maar het is wel vaker voorbij gekomen. Omdat bijvoorbeeld als je alleen bent thuis bent en kleine kinderen hebt, je die niet alleen thuis wil laten terwijl je de auto haalt? En als die dan toevallig ook nog zo klein zijn dat die een luiertas en maxi cosi nodig hebben, dan ben je al snel met spullen aan het sjouwen.
Dat was in ieder geval een voorbeeld wat hier op FOK wel eens voorbij gekomen is, en dat lijkt mij best realistisch.
En vooral zou het een mooie toepassing van zelfrijdende autos kunnen zijn, als die dan voor kan komen rijden. Maar dan moet dat aan en van de oplader hangen dus wel automatisch kunnen, en dat kunnen de huidige auto's nog niet. Dat was mijn hele punt.
En het is erg jammer dat je elke keer als iemand iets over EV zegt wat niet 100% positief is, dat die dat dan volgens jou doet omdat hij per sé tegen wil zijn of jaloers is.
Elk product is een compromis. Zelfs elektrische auto's.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |