SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
v
met snil?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:16 schreef 12Beaufort het volgende:
De dalende trend is zichtbaar op lange termijn, zowel bij GFS als bij EC.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:28 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Afscheid moeten nemen van onze sneeuwpoppen
[ afbeelding ]
Sneeuwpoppen doodvermoord met legostenenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:28 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Afscheid moeten nemen van onze sneeuwpoppen
[ afbeelding ]
Geen wortels in huis.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Sneeuwpoppen doodvermoord met legostenen
De redder in noodquote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Wel hoor, zelfs met tig-uitroeptekens
Over dubbele cijfers gesproken:quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:17 schreef LTVDK het volgende:
Inmiddels hebben we weer dubbele cijfers de verkeerde kant op
[ link | afbeelding ]
Dat kan ik mij nog wel herinneren ja! Toen heb ik in de tuin gestaan met een kokend pannetje waterquote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:08 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Over dubbele cijfers gesproken:
[ afbeelding ]
Dit waren nog eens tijden.
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:08 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik zie geen plaatje.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:08 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Lets goquote:
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:08 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die winter was ook een groot polygoonjournaalquote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:08 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bij mij thuis wel, zie ik. Op werk op Veluwe is het duidelijk wat hoger. Alle straten en paden zijn vrij, maar alle tuinen en grasvelden nog een gesloten sneeuwdekquote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Die is hier al helemaal weg sinds gisterenochtend.
Laat maar deze kant op sturen, eens kijken wat dat hier gaat doenquote:
Hier is bijna niks meer te zien, ja nog een paar hoopjes maar dat is dan ook wel alles.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:53 schreef 12Beaufort het volgende:
In Leeuwarden lag nog best veel sneeuw. Vooral op de stoepen.
Er zit een heel verschil tussen winterse week van vorige week en de aankomende winterse periode (als die er komt). Op beetje sneeuw na zou het best wel eens droge vorst kunnen zijn zonder extreme gladheidquote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Weinig zin in opnieuw (stevige) vorst.
Ja, dat weet ik nog wel. Ik stond met de vrachtwagen in Zwolle en het waaide achter de auto langs tijdens het lossen. Koud!!!quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:08 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Volgens mij heb ik nog een heel blok omgelopen met deze koudquote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:45 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik nog wel. Ik stond met de vrachtwagen in Zwolle en het waaide achter de auto langs tijdens het lossen. Koud!!!
Dat waren gewoon de mensen met goede voornemensquote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wat wel opvallend was dat ze afgelopen weken best wel druk was met de wandelaars, mensen die je normaal nooit hier ziet in de straat liepen die hier massaal langs![]()
Hier is het alleen niet beterquote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:39 schreef Houtenbeen het volgende:
Gaat er trouwens iemand naar de zon op vakantie in Spanje eind Januari
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik kreeg even een schrikmomentje..... lulquote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:08 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik in de kelder. Oud huis met een bevroren waterleidingquote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:45 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik nog wel. Ik stond met de vrachtwagen in Zwolle en het waaide achter de auto langs tijdens het lossen. Koud!!!
Die Spaanse huisjes kunnen wel tegen -16°Cquote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:39 schreef Houtenbeen het volgende:
Gaat er trouwens iemand naar de zon op vakantie in Spanje eind Januari
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zou het? Als er geen sneeuw ligt zie je hier ook niks zoals vandaagquote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:40 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat waren gewoon de mensen met goede voornemens
-8, prima temperatuur!quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:40 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Hier is het alleen niet beter
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ver weg nog natuurlijk verandert nog wel 100x
De oper ligt alleen wel onderin de pluim en bij de laatste oper van het Europese model is het diezelfde dag 12 gradenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Zou het? Als er geen sneeuw ligt zie je hier ook niks zoals vandaag
[..]
-8, prima temperatuur!
En toch nog wel die onzekerheid waar ik bang voor ben, ik denk dat het allemaal heel krap wordt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:05 schreef 12Beaufort het volgende:
Pluim is weer kouder![]()
[ afbeelding ]
Het blijft uiteraard lange termijn. Opzich ziet het er wel positief uit voor winterweer en de pluim wordt met de dag kouder.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En toch nog wel die onzekerheid waar ik bang voor ben, ik denk dat het allemaal heel krap wordt.
Zoals ik al eerder zei: Het is erg fragiel allemaal.
We gaan het verder zien, zie wel dat de lagedrukgebieden uit de buurt blijven en dus zouden we misschien begin februari op het ijs kunnen als de koude optie verder gaat evolueren. In dat geval hebben we dan toch wel de beste winter sinds behoorlijke tijdquote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:18 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Het blijft uiteraard lange termijn. Opzich ziet het er wel positief uit voor winterweer en de pluim wordt met de dag kouder.
Afwachten of het ook daadwerkelijk uit gaat komen.
Nou ja, kouder. Is pas vanaf weekend van 24/25quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:05 schreef 12Beaufort het volgende:
[ afbeelding ]
Goede timing bij thuiskomstquote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:20 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
We gaan het verder zien, zie wel dat de lagedrukgebieden uit de buurt blijven en dus zouden we misschien begin februari op het ijs kunnen als de koude optie verder gaat evolueren. In dat geval hebben we dan toch wel de beste winter sinds behoorlijke tijd
quote:
Dat is helemaal niet zo raar, zoals ik eerder aangaf is het fragiel die hoge druk op de oceaan en de H boven Rusland komt gewoon niet verder naar het westen en dat zie je terug bij ECMWF waar de westelijke stroming gewoon door de blokkade heen beukt. GFS laat wel blokkade zien en tegengas geven van de H boven Rusland en boven Zweden maar heeft geen genoeg steun om die lagedrukgebieden op afstand te kunnen houden, die hogedrukgebieden liggen nog net wat te ver weg.quote:
Dat zou wel leuk zijn hequote:
Ik vind het wel mooi wat de controle-run van EC op het eind doet al is het te ver weg om er enige waarde aan te hechten. Het zal in de volgende pluim wel weer verdwenen zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:05 schreef 12Beaufort het volgende:
[ afbeelding ]
De controle laat hetzelfde zien. Maar de meeste lijntjes gaan voor kou, al is de pluim wel wat warmer op de lange termijn.quote:Op woensdag 14 januari 2026 06:51 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik vind het wel mooi wat de controle-run van EC op het eind doet al is het te ver weg om er enige waarde aan te hechten. Het zal in de volgende pluim wel weer verdwenen zijn.
Maar dit noem je toch geen winter of wel?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:21 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
De controle laat hetzelfde zien. Maar de meeste lijntjes gaan voor kou, al is de pluim wel wat warmer op de lange termijn.
[ afbeelding ]
Ik vindt dat weerwoord een lastig concept, ik kijk er dan ook nooit.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:28 schreef Remco het volgende:
Vind het altijd fijn dit topic te zien als samenvatting voor weerwoord.
Ik noem dit geen winter. Jij wel?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:33 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maar dit noem je toch geen winter of wel?
Klopt weerwoord ziet eruit alsof het nog 2003 is. En met dit soort vooruitzichten zit het daar ook vol met acts van users die willen laten zien hoeveel verstand ze er wel niet van hebben.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:34 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ik vindt dat weerwoord een lastig concept, ik kijk er dan ook nooit.
Op FOK is het veel makkelijker teruglezen.
Zo'n relletje is er ook gaande op Twitter over Putto etc.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:37 schreef Remco het volgende:
[..]
Klopt weerwoord ziet eruit alsof het nog 2003 is. En met dit soort vooruitzichten zit het daar ook vol met acts van users die willen laten zien hoeveel verstand ze er wel niet van hebben.
Weerwoord is echt kut ja.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:34 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ik vindt dat weerwoord een lastig concept, ik kijk er dan ook nooit.
Op FOK is het veel makkelijker teruglezen.
Verklaart die niet meteen waarom er ook modellen kiezen voor vieswarmnattewind ?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:51 schreef Starhopper het volgende:
Monsterstorm met 960hpa![]()
![]()
[ afbeelding ]
Dit is de laatste kaart van 10 dagen vooruit. Dus de nachtvorstjes volgende week daar heeft dit nog invloed op denk ikquote:Op woensdag 14 januari 2026 09:52 schreef fietsie het volgende:
[..]
Verklaart die niet meteen waarom er ook modellen kiezen voor vieswarmnattewind ?
Nee, ook niet. Net niet weer. Vlees noch vis zeggen ze danquote:Op woensdag 14 januari 2026 09:36 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ik noem dit geen winter. Jij wel?
Al moet je in Nederland al blij zijn met een dergelijke pluim waar een aantal vorstdagen te zien zijn.
Storm mag van mij ver weg blijven.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:51 schreef Starhopper het volgende:
Monsterstorm met 960hpa![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ah, dit is vooral een verklaring voor het verdwijnen van de (flinke) nachtvorst volgende week dus ?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit is de laatste kaart van 10 dagen vooruit. Dus de nachtvorstjes volgende week daar heeft dit nog invloed op denk ik
Gelukkig zijn de kaarten dan ook nog ver weg. Maar stel dit komt hier aan land. Dan gaat dit wel Eunice achtig worden denk ik. Of zelfs nog sterker.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:58 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Storm mag van mij ver weg blijven.
960 is laag, maar kan hier ook nog veel lager![]()
Niet dat je dat wil uiteraard
Nee want elfstedentochtquote:Op woensdag 14 januari 2026 12:36 schreef Nattekat het volgende:
Zullen we dit weer vasthouden tot maart? Helemaal top zo.
En de winkelliefhebbers zijn ook aan hun trekken gekomen.
En een storm over 10 dagen voorspellen is niet te doen idd.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:59 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de kaarten dan ook nog ver weg. Maar stel dit komt hier aan land. Dan gaat dit wel Eunice achtig worden denk ik. Of zelfs nog sterker.
Die komt er toch nooit meerquote:
quote:
winkelliefhebbers?quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:36 schreef Nattekat het volgende:
Jaaaaaquote:
We hebben één weekje winter gehad, kom op zegquote:Op woensdag 14 januari 2026 12:36 schreef Nattekat het volgende:
Hier ook met 7 graden. Echt prima januari weerquote:
Vandaag zeker wel.quote:Op woensdag 14 januari 2026 14:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hier ook met 7 graden. Echt prima januari weer
Zon is altijd goedquote:Op woensdag 14 januari 2026 14:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hier ook met 7 graden. Echt prima januari weer
Met maar liefst 2 ijsdagenquote:Op woensdag 14 januari 2026 14:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
We hebben één weekje winter gehad, kom op zeg.
Da's lang niet genoeg.
In de middag merk je dat alweer. Beter welquote:
Is ELF nog openquote:Op woensdag 14 januari 2026 18:36 schreef 12Beaufort het volgende:
De kaarten van gfs zijn te koud🥶🥶🥶🥶
Te mooi om waar te zijn
Met deze kaarten moet dat wel gaan lukken hoorquote:Op woensdag 14 januari 2026 19:16 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ja, maar daar post amper iemand.
Dan kunnen we onze Patriots gewoon naar Groenland rijden!quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:48 schreef 12Beaufort het volgende:
GFS laat op de langetermijn weer ijskoude kaarten zien.
Het is wachten hoe de pluim eruit gaat zien.
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |