Nee, er is geen disco meer omdat iedereen maar thuis zit! (of liever overdag een havercappu op een terras drinkt, of naar festivals of schuurfeesten gaat, etc. etc.)quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar je kunt ook via Discord/Facebook/Whatsapp makkelijk met die mensen een afspraak maken om ergens bij iemand thuis of bij een of ander event te ontmoeten. Die functie is gewoon overgenomen.
Het is niet of iedereen maar thuis zit omdat er geen disco meer is.
Een appgroep bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Welke mogelijkheden om met grote groepen af te spreken heb je nu dan die er 30 jaar geleden niet waren?
Volendammer kermis, geen stukadoor te vinden in het land die weekquote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij staat juist het Westland en alles boven Amsterdam redelijk bekend om de dorpsfeesten.
Ik ben heel blij dat smartphones en social media pas echt hun intrede hebben gedaan na mijn studententijd.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 06:59 schreef Eightyone het volgende:
In mijn uitgaansjaren kon je in een discotheek opgaan in de muziek, zonder het risico te lopen dat je met je 'gekke' dansjes op Dumpert/X/TikTok kwam te staan.
Dat is ook geleuter. Het gros van de jeugd woont bij pa en ma en dat deden de meeste discotheekbezoekers van toen ook.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:44 schreef Caland het volgende:
De boomers van nu hebben ervoor gezorgd dat studeren nagenoeg onbetaalbaar is geworden en dat je als student meer dan ooit de zeilen moet bijzetten om dat te bekostigen, niet gek dat de nachthoreca dan ook steeds meer leegloopt
Ja, omdat die gemiddeld 16 tot 18 waren.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is ook geleuter. Het gros van de jeugd woont bij pa en ma en dat deden de meeste discotheekbezoekers van toen ook.
Vwb Boccaccio, daar werd wel degelijk drugs gebruikt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:41 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier in het zuiden gingen we vroeger veel naar grote discotheken in België. Lekker de hele nacht dansen en weer naar huis als het al licht was. Boccaccio, Dockside en dichterbij Farao's, Shaft, Eltenhoeve. Mooie tijd was dat. En inderdaad drugs werden daar toen niet gebruikt. Wel veel drank.
Je had vroeger ook nog De Hoeve in Groesbeek en zo’n tent in het centrum van Tilburg die op zondagochtend open gingen. Feitelijk een verzamelplaats van mensen die compleet doorgesnoven waren en nog door wilden gaanquote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vwb Boccaccio, daar werd wel degelijk drugs gebruikt.
Eigenlijk in alle grote Belgische clubs wel, ongeacht of er house, techno of hardcore werd gedraaid.
Boccaccio stond op een gegeven moment bekend om de vele razzia's die er door de Belgische politie werden gedaan.
Ging weliswaar vooral om xtc, wat veel minder agressie veroorzaakt dan coke en zo.
Ook in 2002 ging lang niet iedereen die 18 was op zichzelf wonen. Zeker MBO'ers niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, omdat die gemiddeld 16 tot 18 waren.
Bij mij houdt het ook op bij whatsapp en e-mail. En sites als Fok! natuurlijk. Maar ik doe niks met snapchat, instagram, tiktok, enz....quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niet echt mijn ding, het is allemaal zo onpersoonlijk. Maar goed, ik zal wel van de ouwe stempel zijn.
Geen studententijd hier, maar verder ben ik ook blij dat m'n jeugd al voorbij was toen de smartphone opkwam.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben heel blij dat smartphones en social media pas echt hun intrede hebben gedaan na mijn studententijd.
Het is een rem geweest op de uitlaatklep van het publiek. Vroeger gingen de kleren wel eens uit als sommigen het te warm kregen. En in bepaalde gelegenheden keek je er nauwelijks van op.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 06:59 schreef Eightyone het volgende:
In mijn uitgaansjaren kon je in een discotheek opgaan in de muziek, zonder het risico te lopen dat je met je 'gekke' dansjes op Dumpert/X/TikTok kwam te staan.
Ik heb mijn huis gekocht voor de prijs van 4 Flat Whites.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:58 schreef Jahr00n het volgende:
Lekker ontbijten en koffietjes drinken buiten de deur. Je ziet wel weer waar de prio bij deze generatie ligt. Zo kun je natuurlijk nooit een huis kopen.
Vergelijk het met topless zonnen. Dat doen mensen ook nauwelijks meer. Teveel cameratjes in de buurt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is een rem geweest op de uitlaatklep van het publiek. Vroeger gingen de kleren wel eens uit als sommigen het te warm kregen. En in bepaalde gelegenheden keek je er nauwelijks van op.
25, toen zat ik 7 dagen in de week in de kroeg nadat ik me nuttig had gemaakt op het werk. Het was mijn tweede woonkamerquote:Op dinsdag 13 januari 2026 08:48 schreef bianconeri het volgende:
Snap dat ook nooit zo dat mensen boven 25 jaar nog uitgaan, ga wat nuttigs doen ofzo.
Ook zo'n verloren Nederlandse cultuur.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:29 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Vergelijk het met topless zonnen. Dat doen mensen ook nauwelijks meer. Teveel cameratjes in de buurt.
In mijn studententijd was het donderdag vaste prik. Vrijdag en zaterdag altijd wat doen en zondag was vroeger in de avond naar optredens. Disco en latin is ook de stijl waar ik nog steeds heen ga in het weekendquote:Op dinsdag 13 januari 2026 00:04 schreef Ann-Lynn het volgende:
Van donderdag t/m zondag elke nacht op de dansvloer, heerlijk! Ook leuke muziek destijds, gabberfeesten sloeg ik over, ging liever naar de ouderwetse disco en de grote raves vond ik ook niks. Ben meer van de disco en latin. Op de zondag ballroom, mijn quickstep stappen oefenen. Lijkt saai, maar je moet er gewoon van houden en het super intensief. Woog dan ook 47kg in die tijd.......
Die portier heette Ben. Moest je een gulden geven als je naar buiten ging.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 08:34 schreef Hathor het volgende:
[..]
Misschien dat ze van naam veranderd zijn ooit, dat zou kunnen. Maar toen ik er kwam (tussen 85 en 90) heette het Castel. Volgens mij was er rond die tijd ook de opkomst van de allereerste mobiele telefoons, de portier daar aan de deur had er vaak eentje in zijn hand en dat was er een van formaat baksteen.
Dan had je in de Hinthammerstraat ook nog de King's Cross, maar dat was meer een verzamelplaats voor de lokale gayscene.
Als iets sowieso ver buiten je bereik komt, kan je je valuta beter uitgeven waaraan je nog wel plezier beleeft. Ik geef ze groot gelijkquote:Op maandag 12 januari 2026 20:58 schreef Jahr00n het volgende:
Lekker ontbijten en koffietjes drinken buiten de deur. Je ziet wel weer waar de prio bij deze generatie ligt. Zo kun je natuurlijk nooit een huis kopen.
Slechte deal, mijn voorvaderen kochten een grachtenpand voor slechts een tulpenbol.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:27 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik heb mijn huis gekocht voor de prijs van 4 Flat Whites.
Deels mee eens. Dan heb je het al over de jaren 90. Ik heb het zelfs nog over de jaren 80. Maar het was zeker niet vreemd. Niet voor niks hadden ze het in 9 van de 10 dansnummer in die tijd over XTC of Acid, vooral in de New Beat. Maar in mijn omgeving deed eigenlijk niemand het. In de jaren 90 eens een keer proberen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vwb Boccaccio, daar werd wel degelijk drugs gebruikt.
Eigenlijk in alle grote Belgische clubs wel, ongeacht of er house, techno of hardcore werd gedraaid.
Boccaccio stond op een gegeven moment bekend om de vele razzia's die er door de Belgische politie werden gedaan.
Ging weliswaar vooral om xtc, wat veel minder agressie veroorzaakt dan coke en zo.
Toch ging dat er al veel eerder af. Medio jaren 90. Door de verpreutsing van de maatschappij. Nu doen alleen Franse vrouwen boven de 60 het nog.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:29 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Vergelijk het met topless zonnen. Dat doen mensen ook nauwelijks meer. Teveel cameratjes in de buurt.
Klopt, ik heb het over de periode 1985 tot 1990, vanaf mijn 18e/19e ongeveer. En ja ik haal misschien wat straatnamen door elkaar, dat ga je krijgen als je er al 30 jaar weg bent.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die portier heette Ben. Moest je een gulden geven als je naar buiten ging.
Dat was de vughterstraat. En de gayscene zat daar tegenover de kings cross in de chez nous.
Ik heb het dan over ca 1990-1995. Jij denk ik iets eerder.
Neequote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:01 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien legt de jeugd dat geld liever opzij zodat zij hopelijk nog wel een keer een woning kunnen kopen op een normale leeftijd.
Bemoei je er niet mee wijsneus.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee
De discotheek is gewoon een verouderd fenomeen dat niet meer nodig is voor de doelen die het ooit had.
Hoe graag allerlei nostalgische lui van 40-60 ook doen voorkomen alsof dat niet zo is en de jeugd raar zou zijn.
De doelen waren vertier in het weekend, lekker dansen op muziek, gelijkgestemden ontmoeten, soms kwam er sex bij kijken. Hoe doen ze dat nu dan? Met hun havercappu's.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee
De discotheek is gewoon een verouderd fenomeen dat niet meer nodig is voor de doelen die het ooit had.
Hoe graag allerlei nostalgische lui van 40-60 ook doen voorkomen alsof dat niet zo is en de jeugd raar zou zijn.
-Ze spreken af in huiskamersquote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:14 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
De doelen waren vertier in het weekend, lekker dansen op muziek, gelijkgestemden ontmoeten, soms kwam er sex bij kijken. Hoe doen ze dat nu dan? Met hun havercappu's.
De Zino. Is afgebrand vanwege de wietkwekerij die er boven zat.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Je had vroeger ook nog De Hoeve in Groesbeek en zo’n tent in het centrum van Tilburg die op zondagochtend open gingen. Feitelijk een verzamelplaats van mensen die compleet doorgesnoven waren en nog door wilden gaan
Ik heb echt heel weinig seks gehad via de discotheek of dergelijke. Hooguit wat tongzoenen na afloop. Ook toen al waren er allerlei andere manieren die eigenlijk heel veel effectiever waren.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:14 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
De doelen waren vertier in het weekend, lekker dansen op muziek, gelijkgestemden ontmoeten, soms kwam er sex bij kijken. Hoe doen ze dat nu dan? Met hun havercappu's.
Inderdaad, meestal ging dat ook indirect. Je scoorde meestal een telefoonnummer of emailadres en dan ging je daten, en dan kwam er wellicht seks.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb echt heel weinig seks gehad via de discotheek of dergelijke. Hooguit wat tongzoenen na afloop. Ook toen al waren er allerlei andere manieren die eigenlijk heel veel effectiever waren.
Dat is me al helemaal zelden gelukt via het stappen..quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, meestal ging dat ook indirect. Je scoorde meestal een telefoonnummer of emailadres en dan ging je daten, en dan kwam er wellicht seks.
Dat volk betaalde pensioen maar benutte het om begrijpelijke redenen niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 13:57 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Wie wil dit nou missen?
Bekijk deze YouTube-video
Moet dan altijd aan die filmpjes van Jambers denken over Belgische discotheken.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:41 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier in het zuiden gingen we vroeger veel naar grote discotheken in België. Lekker de hele nacht dansen en weer naar huis als het al licht was. Boccaccio, Dockside en dichterbij Farao's, Shaft, Eltenhoeve. Mooie tijd was dat. En inderdaad drugs werden daar toen niet gebruikt. Wel veel drank.
Bij mij ook niet. Ik had meer succes bij studentenfeestjes en borrels. Dan had ik al net wat meer een band met de rest van het publiek en dat maakt het een stuk makkelijker anderen aan te spreken dan groepjes wildvreemden in een disco.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is me al helemaal zelden gelukt via het stappen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |