https://www.nu.nl/economi(...)t-koffiedrinken.htmlquote:Aantal discotheken en cafés loopt terug: 'Gen Z gaat overdag uit koffiedrinken'
Het wordt steeds normaler om buiten de deur koffie te drinken, een ontbijtje te nuttigen of uit lunchen te gaan. Maar de opmars van koffietentjes gaat ten koste van het nachtleven, ziet branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland.
Het aantal discotheken en cafés is met ruim een vijfde afgenomen sinds 2020, blijkt uit cijfers van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Die trend is al langer zichtbaar", zegt KHN-voorzitter Marijke Vuik tegen NU.nl.
"Gen Z vindt het heel leuk om buiten de deur te ontbijten, te lunchen of koffie te drinken", zegt Vuik. Deze generatie van jongeren tussen de 13 en 28 jaar gaat er dus wel opuit, maar meer gespreid over de dag. Dat merkt het nachtleven, stelt KHN.
Tegelijkertijd zijn festivals populairder geworden, waardoor mensen minder tijd doorbrengen in een ouderwetse club. In landelijke gebieden daalt het aantal cafés het hardst.
Manager Geeske Smid van discotheek Palace in Groningen kent de uitdagingen van het nachtleven. "Vroeger hoefden we minder te doen om de zaak gevuld te krijgen, al hebben we niet te klagen", zegt ze. Smid ziet onder meer dat mensen later aankomen nadat ze thuis hebben ingedronken.
"Het is constant zoeken naar de juiste balans. Welke prijzen kunnen we omhoogdoen zonder onszelf uit de markt te prijzen? Hoe houden we ons publiek binnen?"
Veel schulden en faillissementen in horecasector
Smid zet in op de beleving met bijvoorbeeld confetti, gratis polaroids en welkomstshotjes. "Het is leuk, maar ook noodzakelijk om eruit te springen."
Behalve de nachthoreca is ook het aantal restaurants met 5 procent afgenomen sinds 2020. Daar staat een stijging tegenover van het aantal eetcafés. "De horeca is in zijn geheel groter dan ooit", zegt Vuik. "Maar horecaondernemers maken andere keuzes."
De omzet van de Nederlandse horeca nam afgelopen jaar met 4 procent toe. In de horeca werd 1 procent meer verkocht.
Toch hebben veel horecazaken het zwaar. Een vijfde van de ondernemers kampt met problematische schulden. Voor bijna een derde is de levensvatbaarheid van hun bedrijf onzeker in het komende jaar. De sector kent relatief veel faillissementen, waarover je meer kunt lezen in onderstaand artikel.
Het hele jaar door terrasweer dankzij efficiënte buitenluchtverwarming. Dan weet je gelijk waarom je ¤7,80 voor je latte macchiato caramel betaalt.quote:
Neger, wat?quote:Op maandag 12 januari 2026 21:15 schreef Werkperd het volgende:
Kan zo zijn dat de nieuwe generatie moreler wordt. Verder richting godsdienst went.
Nee. Niet alles geloven wat je op de socials zietquote:Op maandag 12 januari 2026 21:15 schreef Werkperd het volgende:
Kan zo zijn dat de nieuwe generatie moreler wordt. Verder richting godsdienst went.
Ik denk de meeste fokkers wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:03 schreef LXIV het volgende:
In 'mijn' tijd ging iedereen 's avonds nog uit op zaterdag. Dat begon dan pas om 22:00 en duurde tot 02:00. Pas om 3 uur thuis, helemaal gaar. Eigenlijk vond ik daar helemaal niet zoveel aan. Benauwd, harde muziek, druk tegen elkaar aan geduwd, veel alcohol en tabaksgebruik, je kon geen zinnig woord wisselen. Maar ja, het was nu eenmaal wat iedereen deed.
Ik zou beter in deze tijd hebben gepast met een koffietje om 14:00.
Werd laatst nog aangesproken in de stad door een knakker van een jaar of 25 die mij het geloof aan wou praten.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:15 schreef Werkperd het volgende:
Mooie tijd was dat.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:20 schreef tjoptjop het volgende:
Het is een trend die met de vorige generatie ook al was ingezet. Ik kan me nog herinneren dat er in elke provincie wel een paar van die megadisco's stonden in gehuchten, die zijn allemaal weg. De lokale bar-dancings zijn hier in de omgeving ook allemaal weg.
Lijkt me ook best lastig om rendabel te krijgen, eigenlijk heb je maar 2-3 avonden per week om je omzet te pakken.
Er is wel wezenlijk wat veranderd de afgelopen 15/20 jaar. Het hangt samen met de verharding van de maatschappij.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:33 schreef Hexagon het volgende:
Tja niks is zo veranderlijk als uitgaanscultuur. En wat de ene generatie supercool vind, vind de volgende maar suf.
Met die vieze praatjes van ze.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Werd laatst nog aangesproken in de stad door een knakker van een jaar of 25 die mij het geloof aan wou praten.
Wat ik vooral opmerkelijk vond is dat er niet eens om geld gevraagd werd, of een abonnement aangesmeerd.
quote:Op maandag 12 januari 2026 21:15 schreef Werkperd het volgende:
De maatschappij wordt juist steeds softer, rubbertegelmaatschappij.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is wel wezenlijk wat veranderd de afgelopen 15/20 jaar. Het hangt samen met de verharding van de maatschappij.
Je bent overduidelijk al lang niet meer uit geweestquote:Op maandag 12 januari 2026 21:15 schreef Werkperd het volgende:
IDcontrole deden ze ook maar half toen. Kwam toen onder de 16 ook makkelijk snachts de discotheek binnen.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:40 schreef LXIV het volgende:
Mijn dochters zijn nu ongeveer van de stapleeftijd. Gaan ook niet. Sparen liever voor vakantie, hebben wel feestjes gewoon thuis. Het maakt ook een verschil dat ze pas vanaf 18 binnen mogen. Dan hebben ze al andere dingen gevonden dan 'stappen'. Vroeger begonnen de meisjes met 13, 14 met stappen. Stonden ze daar te hoereren met hun bessen ijs en Belinda mentol. Blij dat dit voorbij is.
Ik denk dat je dat helemaal fout ziet. De wereld van de jongere generatie is in mijn ervaring juist een stuk minder vergevingsgezind en veel harder. Iedereen krijgt nu alles me van iedereen en gewoon met vallen en opstaan opgroeien is er niet echt meer bij als het vallen voor een reusachtig publiek gebroadcast wordt.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
De maatschappij wordt juist steeds softer, rubbertegelmaatschappij.
Vroeger mocht je als leraar nog gewoon kinderen opvoeden met de vlakke hand. Nu mag het als ouder niet eens meer.
Zal rond de eeuwwisseling zijn geweest, Mental Theo on the Roadquote:Op maandag 12 januari 2026 21:34 schreef Ama het volgende:
[..]
Mooie tijd was dat.Straks ook bijna 20 jaar geleden haha. Nog even shoarma eten om 05:00 voor je naar huis ging.
Ja goed punt van die leeftijd, toen ik 14 was kon je gewoon naar een bar en bier bestellen. Toch wel leuke dingen meegemaakt en blij dat ik het zo kon doen wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:40 schreef LXIV het volgende:
Mijn dochters zijn nu ongeveer van de stapleeftijd. Gaan ook niet. Sparen liever voor vakantie, hebben wel feestjes gewoon thuis. Het maakt ook een verschil dat ze pas vanaf 18 binnen mogen. Dan hebben ze al andere dingen gevonden dan 'stappen'. Vroeger begonnen de meisjes met 13, 14 met stappen. Stonden ze daar te hoereren met hun bessen ijs en Belinda mentol. Blij dat dit voorbij is.
Oef, ja ben blij dat er geen smartphones en social media bestonden toen ik 14-18 was vwb stappenquote:Op maandag 12 januari 2026 21:44 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat helemaal fout ziet. De wereld van de jongere generatie is in mijn ervaring juist een stuk minder vergevingsgezind en veel harder. Iedereen krijgt nu alles me van iedereen en gewoon met vallen en opstaan opgroeien is er niet echt meer bij als het vallen voor een reusachtig publiek gebroadcast wordt.
Sow maar echt. Er werden wel altijd foto's gemaakt door een fotograaf in de discotheek op zaterdag en die kwamen wel online te staan weet ik nog.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:46 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Oef, ja ben blij dat er geen smartphones en social media bestonden toen ik 14-18 was vwb stappen
Iedereen direct op zijn achterste poten als je met je zatte kop iemand onsuccesvol probeert te versieren die daar minder zin in had dan jij dachtquote:Op maandag 12 januari 2026 21:46 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Oef, ja ben blij dat er geen smartphones en social media bestonden toen ik 14-18 was vwb stappen
De prijzen zijn ook niet grappig meer. Toen ik uitging kwam je met een paar tientjes al heel ver.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:49 schreef timmmmm het volgende:
Het uitgaansleven lijkt me echt niet makkelijker nu.
Haha jaquote:Op maandag 12 januari 2026 21:19 schreef Aadil het volgende:
Jeugd wordt verstandiger. Mooi om te zien.
Die verharding valt wel mee. Vroeger had je veel meer knokpartijen in de horeca maar dat losten we zonder politie op, dus de uitsmijters gingen helemaal los. Tegenwoordig kunnen we minder hebben waardoor we excessen als verharding zien. Wat ik wel zorgelijk vind is dat er steeds meer messendragers zijn onder bepaalde jongeren, terwijl je vroeger het met vuisten oploste. Op straat is het wel minder behaaglijk geworden.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is wel wezenlijk wat veranderd de afgelopen 15/20 jaar. Het hangt samen met de verharding van de maatschappij.
In die discotheken ging het er 30 jaar geleden harder aan toe dan in die koffietentjes nu.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Is het echt duurder geworden tov wat je toen als jongere verdiende?quote:Op maandag 12 januari 2026 21:50 schreef Ama het volgende:
[..]
De prijzen zijn ook niet grappig meer. Toen ik uitging kwam je met een paar tientjes al heel ver.
Het enige dat ook eigenlijk leuk was aan dat stappen in een discotheek was dat je gebruik maakte van je net verworven stukjes vrijheid als puber. Allemaal nieuw en spannend.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:40 schreef LXIV het volgende:
Niet echt. Wanneer heb je voor het laatste een bacootje besteld?quote:Op maandag 12 januari 2026 21:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is het echt duurder geworden tov wat je toen als jongere verdiende?
Ik verdiende toen ik 17 was zo'n 8 gulden per uur. Voor een avondje stappen moest je toen dus 4 uur werken of zo. Mijn dochters verdienen nu 15 euro per uur. Met 60 euro kom je toch ook een heel eind?
Nog nooit. Maar wat kost een biertje dan? 4 euro of zo?quote:Op maandag 12 januari 2026 21:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niet echt. Wanneer heb je voor het laatste een bacootje besteld?
Daar heb je wellicht ook wel weer gelijk ja.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is het echt duurder geworden tov wat je toen als jongere verdiende?
Ik verdiende toen ik 17 was zo'n 8 gulden per uur. Voor een avondje stappen moest je toen dus 4 uur werken of zo. Mijn dochters verdienen nu 15 euro per uur. Met 60 euro kom je toch ook een heel eind?
Tegenwoordig? Geen idee maar zou zomaar kunnen.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nog nooit. Maar wat kost een biertje dan? 4 euro of zo?
Dat is dan toch relatief ongeveer net zo veel als vroeger?quote:Op maandag 12 januari 2026 21:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tegenwoordig? Geen idee maar zou zomaar kunnen.
Vergeet de feesttent bij de dorpsfeesten niet, hup met tien man in de taxi. En elke week een ander dorp.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zal rond de eeuwwisseling zijn geweest, Mental Theo on the Road
[..]
Ja goed punt van die leeftijd, toen ik 14 was kon je gewoon naar een bar en bier bestellen. Toch wel leuke dingen meegemaakt en blij dat ik het zo kon doen wel.
Zoiets, afhankelijk van de locatie. In kleine plaatsen zou je het nog voor ¤3 kunnen vinden, maar in grote plaatsen al gauw ¤5 of meer.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nog nooit. Maar wat kost een biertje dan? 4 euro of zo?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |