jaquote:Op woensdag 14 januari 2026 17:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en dat een kleine, snelle kogel (met een scherpe en harde punt) beter werkt tegen kogelwerende vesten. En je komt al snel in conflict met de Geneefse conventie, waar je geen wapens mag gebruiken die vooral bedoeld zijn om ernstig te verwonden in plaats van te doden. Het was daarom ook een probleem dat de kogel draait en versplintert, wat dus eerst ook niet mocht, net zoals holle kogels. Daarom hebben de officiële kogels een dikke mantel. Maar dat werkt minder goed, dus het is maar de vraag of die ook gebruikt worden.
Maar een gewonde soldaat is ook uitgeschakeld en kost een hoop tijd, geld en mankracht om af te voeren, te opereren en verzorgen en om de rest van zijn leven een invalidenuitkering te betalen. Daarom is dat sterk te prefereren boven ze gewoon doodschieten. Maar dat mag dus eigenlijk niet.
Het scheelt ook, dat de VS zich over het algemeen wat minder van zulke verdragen aantrekt.
Dat hoeft ie ook niet te doen, waarom oorlog voeren over iets wat je ook via chantage kunt binnenhalen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:25 schreef -river- het volgende:
Trump gaat echt Groenland niet binnenvallen zoals Poetin deed in Oekraïne. Zeker nu hij weet dat de rest van de NAVO tegen een overname is.
hij hoeft niet eens te chanteren, hij kan alles wat hij nodig acht voor de beveiliging van groenland tegen China (quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat hoeft ie ook niet te doen, waarom oorlog voeren over iets wat je ook via chantage kunt binnenhalen?
Bang waarvoor, dat we geen oorlog met de VS gaan voeren over Groenland?quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij hoeft niet eens te chanteren, hij kan alles wat hij nodig acht voor de beveiliging van groenland tegen China () op Groenland plaatsen, zwart op wit
dit is gewoon rare praat om jouw bang te maken en het lukt nog ook
Amerika kan niet zonder de EU en dat is niet vice versaquote:Op woensdag 14 januari 2026 17:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bang waarvoor, dat we geen oorlog met de VS gaan voeren over Groenland?
Trump heeft genoeg manieren om ons te proberen te dwingen om te doen wat hij wil. Ik ben benieuwd hoeveel pijn we willen accepteren om hem te weerstaan.
[ x ]
Ik weet niet of dit nu verstandig is....als je militair niets kan doen tegen een invasie van de VS dan moet je er (militair gezien) weg blijven. Kan alleen maar een afgang worden.quote:Denemarken zegt "vanaf vandaag" de militaire aanwezigheid in Groenland te versterken. Onder anderen Zweedse troepen komen woensdag op verzoek van Denemarken aan op het eiland. De aankondiging komt terwijl een cruciaal overleg over Groenland in Washington plaatsvindt.
een afgang voor de EU, nou dat iets nieuwsquote:Op woensdag 14 januari 2026 17:44 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit nu verstandig is....als je militair niets kan doen tegen een invasie van de VS dan moet je er (militair gezien) weg blijven. Kan alleen maar een afgang worden.
je kunt nooit niets doen tegen een invasiequote:Op woensdag 14 januari 2026 17:44 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit nu verstandig is....als je militair niets kan doen tegen een invasie van de VS dan moet je er (militair gezien) weg blijven. Kan alleen maar een afgang worden.
Mja, wat gaan ze doen als de VS daadwerkelijk binnenvalt? Het vuur openen op de Amerikanen? Ik denk het niet.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
je kunt nooit niets doen tegen een invasie
de VS is er alquote:Op woensdag 14 januari 2026 17:50 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Mja, wat gaan ze doen als de VS daadwerkelijk binnenvalt? Het vuur openen op de Amerikanen? Ik denk het niet.
Waarschijnlijk wel maar het verhoogt ook de drempel om het daadwerkelijk te doen. Ook Denemarken heeft zij aan zij met de Amerikanen gevochten in Afghanistan nadat de VS artikel 5 activeerde. Laat de VS dan ook maar daadwerkelijk kleur bekennen en hun eigen bondgenoten afschieten..quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:44 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Zeg dat nou niet te snel, de meeste andere dingen waarvan je zei dat ze niet zouden gebeuren, zijn ondertussen wel gebeurd. We zitten alleen nog te wachten op zijn derde ambtstermijn.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
Amerika kan niet zonder de EU en dat is niet vice versa
nothing's gonna happen
Het aanvallen van EU troepen is een oorlogsdaad tegen de EU, wat betekent dat we dan in oorlog zijn met de VS en iedereen de wapens uit de kast moet halen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:44 schreef Breekfast het volgende:
[..]
welke dingen die ik zie dat ze niet zouden gebeuren zijn gebeurt?quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeg dat nou niet te snel, de meeste andere dingen waarvan je zei dat ze niet zouden gebeuren, zijn ondertussen wel gebeurd. We zitten alleen nog te wachten op zijn derde ambtstermijn.
Ik verwacht dat er wel is aangeboden om extra militaire basissen te openen voor de Amerikanen en misschien het delven naar specifieke mineralen dat de VS wil hebben. Trump speelt het spel dat hij eigendom wil hebben van het hele eiland en niks minder.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Wat het allemaal extra lastig maakt is die onduidelijkheid wat Trump en de mensen erachter nou écht met Groenland willen. Letterlijk als staat toevoegen aan de VS? Loswikken van Denemarken/Europa en vervolgens als grote partij het kleine Groenland op afstand domineren? Een stroman installeren? Een soortgelijke onduidelijkheid als met Venezuela eigenlijk.
Één ding weten we zeker: het verdedigingsargument is onzin. In de huidige hoedanigheid kan de VS alles al doen om zichzelf te beschermen. Daar is annexatie van Groenland niet voor nodig en loswikken van Denemarken/Europa ook niet.
Dus hoe is de VS nou te pleasen in deze? Het blijft onduidelijk wat je ze nou moet geven (zowel positief als negatief) om deze situatie te beïndigen.
Lijkt me sterk, die zijn allebei ziek.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:56 schreef kibo het volgende:
Zweden stuurt ook militairen.
Straks wij ook de mariniers?
alle 2500?quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:57 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Lijkt me sterk, die zijn allebei ziek.
De Zweden komen vanavond al aan in Groenland, in de kamer bij ons is gisteren voor gestemd om militaire hulp te sturen als Denemarken ons daarvoor vraagt.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:56 schreef kibo het volgende:
Zweden stuurt ook militairen.
Straks wij ook de mariniers?
Nou, dat Trump de NAVO gewoon zou respecteren, bijvoorbeeld. En dat het hem niet uitmaakt of we nou Amerikaanse of Europese wapens kopen. Dat hij niet zo gek zou zijn om America World Police te gaan spelen en andere landen zomaar zou gaan binnenvallen of bombarderen. Ok, over het ontvoeren van staatshoofden hebben we het niet gehad.quote:
Europa kruipt meteen in zijn schulpquote:Op woensdag 14 januari 2026 18:01 schreef capricia het volgende:
Als de VS echt met geweld begint, dan kan ik me de gevolgen gewoon niet goed voorstellen. Wat een totaal schisma zal dat worden. Een complete abrupte breuklijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |