Next stop na Groenland, Legoland...quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:31 schreef Hyperdude het volgende:
Ben benieuwd hoe lang die Denen dit volhouden als de Amerikanen IKEA gaan boycotten.
Jawel hoor, indirect vast wel.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:32 schreef the-eye het volgende:
Ik doe niet mee met die boycot
Ik zou ook niet weten hoe ik dat moet doen, ik heb echt niks wat uit de US komt![]()
Mijn glazen bol is stuk. Sorry, ik kan je het antwoord niet geven of en wanneer die druppels de emmer doen overlopen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:24 schreef KvanG het volgende:
[..]
En wanneer bereiken die kleine beetjes een kritisch moment? Is daar zicht op, of is dit de zoveelste vorm van wensdenken?
[..]
En toch floreert de Amerikaanse economie.
[..]
Druppels die de emmer doen overlopen, of eenzame druppels op de bodem van de emmer?
[..]
Als buitenlandse toerist natuurlijk heel vervelend, maar denk je nou echt dat de VS het van massatoerisme moeten hebben?
[..]
Waarbij het niet gezegd is dat meer toeristen automatisch meer winst opleveren. De VS kan zich bijvoorbeeld ook inzetten voor duurzamere vormen van toerisme, waarbij minder toeristen per saldo een hogere winst leveren.
[..]
Omzet betekent werkgelegenheid. Daarnaast is het toerisme in zijn geheelheid niet significant.
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:48 schreef the-eye het volgende:
Hoeveel migranten heeft Groenland eigenlijk opgenomen de afgelopen jaren of is het dan ineens geen EU?
Ben je dan niet gewoon aan het wensdenken? Aan het pleiten voor een boycott zonder dat je vooraf de kans van slagen hebt doorberekend?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn glazen bol is stuk. Sorry, ik kan je het antwoord niet geven of en wanneer die druppels de emmer doen overlopen.
Hoeveel? Over welk percentage hebben we het hier?quote:Natuurlijk is het (internationaal) toerisme niet de belangrijkste inkomstenbron van de VS als geheel. Maar er zijn wel simpelweg veel mensen van afhankelijk.
Dat zegt niet iets over de grootte van de economie en de daaruitvloeinde macht. Dat zegt iets over de verdeling van welvaart, een heel andere discussie.quote:En och... Wat is een florerende economie. Meer mensen onder de armoedegrens dan in de EU landen waar het 'slecht' gaat.
Het kan hier ook nooit eens ergens anders over gaan hé.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:48 schreef the-eye het volgende:
Hoeveel migranten heeft Groenland eigenlijk opgenomen de afgelopen jaren of is het dan ineens geen EU?
Groenland maakt geen deel uit van de unie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:48 schreef the-eye het volgende:
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:50 schreef KvanG het volgende:
[..]
Groenland maakt geen deel uit van de unie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenland_and_the_European_Unionquote:Greenland is one of the Overseas Countries and Territories (OCT) of the EU
Ze nemen geen deel aan de besluitvorming van de EU. OCT en EU-lidmaatschap is niet gelijk aan elkaar.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:59 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenland_and_the_European_Union
De Groenlanders hebben dezelfde "EU voordelen" als jij en ik
Ze zijn toch echt geen onderdeel van de Eu hoor. Daar zijn ze uitgestapt in 1985. Ook hebben ze helemaal niet de zelfde Eu voordelen als jij en ik.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:59 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenland_and_the_European_Union
De Groenlanders hebben dezelfde "EU voordelen" als jij en ik
Eigenlijk heeft de EU daarna bezit van Groenland genomen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:57 schreef Kottnauer het volgende:
Denemarken heeft Groenland rond 1800 in bezit genomen. Blijkbaar was dat zeer goed, gezien de brede steun die de Denen momenteel krijgen. Nu wil de USA Groenland in bezit nemen. Maar dat is dan weer níét goed.
Stel nu dat het de USA inderdaad lukt om Groenland in te nemen. Moeten zijn dan eerst 225 jaar wachten voordat iedereen dat goed vindt?
We zijn vooral het tijdperk van landjepik als geaccepteerde wijze van handelen al een tijdje voorbij.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:57 schreef Kottnauer het volgende:
Denemarken heeft Groenland rond 1800 in bezit genomen. Blijkbaar was dat zeer goed, gezien de brede steun die de Denen momenteel krijgen. Nu wil de USA Groenland in bezit nemen. Maar dat is dan weer níét goed.
Stel nu dat het de USA inderdaad lukt om Groenland in te nemen. Moeten zijn dan eerst 225 jaar wachten voordat iedereen dat goed vindt?
In de globale context stelt Nederland inderdaad ook weinig voor, maar wel meer dan de Denen (zeker historisch). Punt is vooral dat als Denemarken Amerikaanse merken gaan boycotten dit weinig zal uithalen. Daarvoor is het land te irrelevant en op zichzelf geen afnemer die significant genoeg is om de VS pijn te doen op dat vlak.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe dat zo?
Stelt Nederland wel iets voor dan?
Denemarken heeft een rijke geschiedenis en prachtige cultuur.
Die trouwens al langer bestaat dan die bij elkaar gegraaide Puriteinse staten in de VS.
Okee geen volwaardig EU lid maar ik lees:quote:Op dinsdag 13 januari 2026 21:04 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ze zijn toch echt geen onderdeel van de Eu hoor. Daar zijn ze uitgestapt in 1985. Ook hebben ze helemaal niet de zelfde Eu voordelen als jij en ik.
Anders zou met die zelfde logica bonaire Eu lid zijn.
Het staat trouwens gewoon in de bron waar je zelf mee kwam
https://all-things-nordic(...)-a-member-of-the-eu/quote:Greenland is not a member of the European Union, but Greenlandic citizens are EU citizens.
Here’s why:
Greenland is an autonomous territory within the Kingdom of Denmark. Its people are Danish nationals, and Denmark is an EU member state. According to EU treaties, anyone holding citizenship of an EU country (like Denmark) is also an EU citizen, with rights like:
Freedom of movement within the EU
The right to vote in EU elections (if residing in the EU)
Consular protection from other EU embassies abroad
So while Greenland as a territory is not bound by EU laws or policies, its citizens enjoy EU citizenship rights thanks to their Danish passports.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-diensten-uit-de-vsquote:Nederlandse bedrijven importeerden in 2023 voor ruim 93 miljard euro aan goederen en diensten uit de Verenigde Staten. 52 procent van deze invoerwaarde was voor verdere verwerking door Nederlandse bedrijven. Hierbij waren aardolie en aardgas samen goed voor 14,7 miljard euro van de invoerwaarde. Daarnaast is de VS ook een grote leverancier van diensten, zoals Amerikaans intellectueel eigendom – waaronder patenten en softwarelicenties – met een totale waarde van 8,9 miljard euro. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit de Internationaliseringsmonitor.
Naast de Amerikaanse invoer die door Nederlandse bedrijven verder wordt verwerkt, gaat een deel van de invoer uit de VS direct door naar de consument (10,5 procent) of naar andere landen (37,5 procent).
quote:Op maandag 12 januari 2026 14:17 schreef Isdatzo het volgende:
Uitstekend.
Zouden meer mensen moeten doen. Helaas is niet overal een goed Europees alternatief voor beschikbaar, maar waar mogelijk probeer ik daar bewust voor te kiezen.
Wat een domme vraagquote:Op maandag 12 januari 2026 14:14 schreef Starhopper het volgende:
Zijn er Europese alternatieven voor Netflix?
Amsterdam ook. Daar hebben ze heel veel geld voor gereserveerd:quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:38 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]Frankrijk is begonnen met het maken van alternatieve software onder de MIT-licentie.
La Suite is built by French government agencies DINUM and ANCT.
It is also the product of a close european collaboration with the Netherlands and German state.
Our code base is a 100% open source and MIT licenced.
• https://github.com/suitenumerique/
• https://news.ycombinator.com/item?id=46873294
Ik zeg doen!quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Maersk containerschepen voortaan lossen in Halifax ipv New York zullen ze ook wel ziek van worden.
Na bijna een maand heb je nog steeds geen alternatief genoemd. Dus wie is er nou domquote:
Ik zie het hele topic nu pas en ik heb niet gezegd dat ik een alternatief zou noemenquote:Op woensdag 4 februari 2026 20:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Na bijna een maand heb je nog steeds geen alternatief genoemd. Dus wie is er nou dom
Nu pas het topic ontdekkenquote:Op woensdag 4 februari 2026 20:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik zie het hele topic nu pas en ik heb niet gezegd dat ik een alternatief zou noemen
Vind het gewoon een domme vraag, waarom zou dit een Amerikaans dingetje zijn?
Zelf heb ik (naast Netflix, fuck die hele boycot) Videoland en Canal+
Das doelpalen verschuivenquote:Op woensdag 4 februari 2026 20:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nu pas het topic ontdekken![]()
Maar Videoland en Canal+ zijn geen goede alternatieven want daar staat alleen maar poep op. Of je moet graag naar Gillis en die Kesbeketroep kijkenSmaken verschillen maar de mijne is het niet.
Kom maar door met een Europese kwaliteitsstreamingdienst. Met je doelpalen verschuivenquote:Op woensdag 4 februari 2026 20:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
Das doelpalen verschuiven
Daarnaast niet helemaal waar natuurlijk en op Netflex staat evengoed een heleboel rommel
Of de zoveelste 'reality'-show waarin influencers, z-bn'ers en/of camerageile nobody's elkaar het leven zuur maken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nu pas het topic ontdekken![]()
Maar Videoland en Canal+ zijn geen goede alternatieven want daar staat alleen maar poep op. Of je moet graag naar Gillis en die Kesbeketroep kijkenSmaken verschillen maar de mijne is het niet.
BBCNL is best ok voor ernaast.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kom maar door met een Europese kwaliteitsstreamingdienst. Met je doelpalen verschuiven![]()
Je vroeg of er europese alternatieven waren, ik heb er twee genoemdquote:Op woensdag 4 februari 2026 21:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kom maar door met een Europese kwaliteitsstreamingdienst. Met je doelpalen verschuiven![]()
OKquote:Op woensdag 4 februari 2026 22:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je vroeg of er europese alternatieven waren, ik heb er twee genoemd
Nu verschuif je de doelen door te eisen dat het dezelfde kwaliteit moet hebben als Netflix
Videoland heeft gewoon series die ermee kunnen wedijveren, Handmaids Tale is een hele bekende of SAS Rogue Heroes maar ook Nederlandse series als Vliegende Hollanders, Mocro Maffia en Sleepers zouden zich prima thuisvoelen op Netflix dus ik weet niet wat je nog meer wil weten
Watquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |