abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219765950
https://nos.nl/artikel/25(...)n-groenland-niet-uit

Ik geef toe dat dit ook onbekend terrein voor mij is, dus ik ben benieuwd naar alle reacties. Stel je voor dat Amerika Groenland overneemt met militair geweld, zou dat dan het einde betekenen voor de vriendschappelijke relaties met Europa die we hebben?

Militair gezien stel Europa niks voor (mede dankzij alle bezuinigingen, en omdat men jarenlang achterover geleund heeft met het idee van 'oh als er oorlog komt dan redt amerika ons well'

Als diezelfde Amerika ons aan begint te vallen, wat kunnen we daar dan eigenlijk tegen doen? Militair gezien hebben we geen ruggegraat, zeer kleine legers met ouwebakke troep, en het meeste geavanceerde spul dat we hebben komt uit amerika, daar komt bij dat we in europa nog geen politieke unie zijn, en daartegevolge van ook niet 1 leger hebben, maar een versplintering van allerlei kleine legertjes. We staan er dus ontzettend slecht voor mocht er iets mis gaan. Met het idee dat china, Rusland, Amerika allemaal hun eigen gang gaan, rijst de vraag, wie zijn wij eigenlijk als europa?

Als Groenland aangevallen wordt, gaan wij dan onder het mom van artikel 5 allemaal tezamen Amerika aanvallen?
Niet alleen dat dat als pure zelfmoord klinkt, maar ook toen turkije griekenland aanviel , gebeurde er niks. Is artikel 5 niet meer dan een papieren tijger, of gaan we groenland terug proberen te veroveren? Of gaan we ons proberen militair te beschermen tegen de verenigde staten? En wat is de beste manier om dit politiek af te handelen? Zo gigantisch veel vragen nu dat Amerika ons een dolk in de rug steekt. Hoe gaan we hier mee om?
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 07:23:07 #2
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219766355
Ja. Dan is het einde Navo natuurlijk.

Kut yanks. :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 7 januari 2026 @ 07:36:27 #3
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_219766384
Echt, wat een verschrikkelijke tijd om nu in te leven. Wat is er gebeurd?!??? De VS, onze grote vrienden van de nieuwe wereld?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_219766392
'Moet Europa vechten voor Groenland als de VS daar binnenvallen?' https://fd.nl/politiek/15(...)p-android&gift=JB16D (gratis te lezen)
pi_219766399
quote:
87s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:23 schreef xpompompomx het volgende:
Ja. Dan is het einde Navo natuurlijk.

Kut yanks. :r
Dit. Niet alleen einde vriendschap maar einde NAVO.

Putin en Xi lachen zich de ballen uit de broek met die achterlijke oranje oerang oetan in het witte huis.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_219766487
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Dit. Niet alleen einde vriendschap maar einde NAVO.

Putin en Xi lachen zich de ballen uit de broek met die achterlijke oranje oerang oetan in het witte huis.
Nou dit dus.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219766520
Hieronder een kopie / quote uit het stuk hier

quote:
Wie wel dat recht zou hebben, is voor hem duidelijk. ‘Wij leven in de echte wereld, die wordt geregeerd door kracht en macht.’ De VS dus.
Miller ontweek de vraag of dit betekent dat de Amerikaanse regering bereid is om daarvoor militair in te grijpen. Dat is niet aan de orde, meende hij. ‘Niemand gaat met ons vechten over de toekomst van Groenland.’
Hoe ziek in je hoofd kan je zijn ? Dit is JULLIE land niet, idioot. Het is beangstigend te zien dat er dit soort figuren vrij rondlopen en dus serieus in de waan zijn dat zij maar zo even een land kunnen annexeren.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219766537
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:04 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Hoe ziek in je hoofd kan je zijn ? Dit is JULLIE land niet, idioot. Het is beangstigend te zien dat er dit soort figuren vrij rondlopen en dus serieus in de waan zijn dat zij maar zo even een land kunnen annexeren.
En tegelijkertijd anderen dicteren en de les lezen.
vosss is de naam,
pi_219766547
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:04 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Toch moeten we met die realiteit dealen. Roepen dat iets echt niet kan gaat ons niet verder helpen.
pi_219766586
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:09 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Toch moeten we met die realiteit dealen. Roepen dat iets echt niet kan gaat ons niet verder helpen.
Helaas maar al te waar wat je hier zegt.
Ook in moeilijke tijden.
pi_219766599
Europa heeft bij elkaar meer actieve militairen dan de VS, dus waar je “militair gezien stelt europa niets voor” vandaan haalt weet ik niet zo goed. De EU loopt minder te koop met zijn militaire krachten dan de VS, dat is iets anders.

Het zal het einde van de NAVO en VN zoals we die kennen betekenen, maar de VS is in rap tempo bondgenoten aan ‘t verliezen. Het is niet alsof de VS even hier aan land komt en Poetin doorstoot vanuit het oosten om samen in Berlijn te gaan heersen ofzo.

Europa is (en blijft) een wereldmacht om rekening mee te houden. Één bij wie je ver kan gaan om je zin door te drukken, maar er komt een moment waarop ‘t ook voor Europa klaar is.
pi_219766639
Laten we maar eens beginnen met het weg halen van onze goudvoorraad in New York.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_219766675
Bekijk deze YouTube-video

Kunnen ze zich niet beter druk maken om wat interne zaken in de VS? Volgens mij gaat het daar in veel steden niet echt lekker
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2026 @ 08:43:02 #14
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219766694
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:38 schreef DrDentz het volgende:

Kunnen ze zich niet beter druk maken om wat interne zaken in de VS? Volgens mij gaat het daar in veel steden niet echt lekker
Ik dacht ook altijd dat Trump zich vooral om de interne problemen bekommerde, maar het lijkt erop dat hij toch ook vooral aan het gaan is voor internationale macht. Maar ja, van zijn woorden kon je dan ook nog nooit op aan
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219766709
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Laten we maar eens beginnen met het weg halen van onze goudvoorraad in New York.
Die krijgen we nooit meer terug. 100%
vosss is de naam,
pi_219766730
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:46 schreef vosss het volgende:

[..]
Jawel joh
Boel opblazen.
Goud scheppen
Dumptrucks laden en ontsnappen via een ondergrondse waterleiding.
Bootje laden en snel naar huis varen.

Ondertussen hou je Trump bezig met allerlei domme opdrachten.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 08:50:23 #17
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219766734
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:38 schreef DrDentz het volgende:

Vanwege die drusg hebben ze net Venezuela aangevallen toch? TOCH?!
pi_219766787
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:46 schreef vosss het volgende:

[..]
Tuurlijk wel, gewoon militair binnenvallen en met geweld opeisen. Al dan niet d.m.v. een oorlog :+ Enige taal die Trump wel begrijpt vrees ik. :P
Ook in moeilijke tijden.
pi_219766790
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
^O^ Ik ben voor ^O^
Ook in moeilijke tijden.
pi_219766818
Wat mij betreft is de vriendschap met de VS al minder sinds Trump, na de actie in Venezuela is dat zeker niet beter geworden, mocht men Groenland aanvallen dan is het over
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:07:13 #21
236264 crew  capricia
pi_219766845
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:36 schreef MisterFox het volgende:
Echt, wat een verschrikkelijke tijd om nu in te leven. Wat is er gebeurd?!??? De VS, onze grote vrienden van de nieuwe wereld?
Nou dit.
Ik vind het verschrikkelijk.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:07:40 #22
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219766851
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:03 schreef Cupfighter het volgende:
Wat mij betreft is de vriendschap met de VS al minder sinds Trump, na de actie in Venezuela is dat zeker niet beter geworden, mocht men Groenland aanvallen dan is het over
Vind het wat bijzonder dat er kennelijk dus nog users zijn die de VS nog steeds als een bondgenoot zien. :')
pi_219766861
quote:
81s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vind het wat bijzonder dat er kennelijk dus nog users zijn die de VS nog steeds als een bondgenoot zien. :')
Ja dat zijn vaak dezelfde die ook alles goedkeuren wat Israël doet
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:09:27 #24
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219766868
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:08 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja dat zijn vaak dezelfde die ook alles goedkeuren wat Israël doet
Correct.
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:11:01 #25
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219766882
quote:

[..]
Wie dan? De VS zijn echt wel definitief een vijand geworden.
pi_219766891
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]
HowardRoak bijvoorbeeld
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:19:35 #27
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219766926
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat vind ik ook weer wat overdreven. Wie weet staat het er na de midterms en de volgende verkiezingen weer heel anders voor.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219766940
.

[ Bericht 98% gewijzigd door Abdullah2 op 07-01-2026 13:06:48 ]
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:22:14 #29
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219766942
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:19 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat vind ik ook weer wat overdreven. Wie weet staat het er na de midterms en de volgende verkiezingen weer heel anders voor.
Ik hoop het voor je. Zelf ben ik er niet zo heel erg gerust op eigenlijk.
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:22:21 #30
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219766943
Die vriendschap is wel voorbij, ook als orange man bad straks weg is zal het lang duren voor het vertrouwen terug is. We weten nu wat voor gekken ze daar tweemaal tot president kunnen maken en welke macht deze zichzelf kunnen toe-eigenen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:33:14 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219767032
quote:
16s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Die vriendschap is wel voorbij, ook als orange man bad straks weg is zal het lang duren voor het vertrouwen terug is. We weten nu wat voor gekken ze daar tweemaal tot president kunnen maken en welke macht deze zichzelf kunnen toe-eigenen.
Inderdaad, ik denk dat het ook wel weer beter gaat als Trump opgeflikkerd is.

Maar op de vertrouwen zou ik niet snel meer doen. HEt is tijd dat de EU zelf een militaire macht wordt.
pi_219767084
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik dacht ook altijd dat Trump zich vooral om de interne problemen bekommerde, maar het lijkt erop dat hij toch ook vooral aan het gaan is voor internationale macht. Maar ja, van zijn woorden kon je dan ook nog nooit op aan
In zijn eerste termijn van 2017 tot 2021 voerde hij ook een terughoudende internationale politiek. Wat hij nu doet is totaal anders dan in zijn eerste termijn.
pi_219767104
Ik denk dat de EU er goed aan zijn doen om, eventueel samen met Rusland en China, in de Verenigde Staten allerlei onafhankelijkheidsbewegingen te gaan steunen. Als de Verenigde Staten uiteenvallen, dan zullen ze veel minder een gevaar zijn voor de rest van de wereld.
pi_219767177
Zouden jullie willen vechten in de oorlog om Groenland? Ik weet het niet hoor, vind het hier nu al koud.
pi_219767181
quote:
Dat is inderdaad onbegrijpelijk. Zo vind ik het ook onbegrijpelijk dat veel mensen Rusland en China als vijanden zien. Nu heeft Poetin ook wel territoriale ambities, maar die reiken niet verder dan de landen van de vroegere USSR. En de territoriale ambities van China betreffen eigenlijk alleen Taiwan.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:01:40 #36
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767243
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:54 schreef DrDentz het volgende:
Zouden jullie willen vechten in de oorlog om Groenland? Ik weet het niet hoor, vind het hier nu al koud.
Ben er al een paar keer geweest en het is er waanzinnig mooi en het is een Walhalla voor diverse buitensporten.
En nee, geen zin om dat mooie land en de bevolking verpest te zien worden door allerlei Amerikaanse shit.

En vechten voor Groenland is ook vechten voor onze Europese waarden en het buitenhouden van Amerikaans imperialisme. Dus ja, zou het wel doen, maar ik ben al lang geen 20 meer, dus, ik had jaaaaaaaaren geleden al een andere carrierekeuze moeten maken. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 07-01-2026 10:14:14 ]
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:02:23 #37
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767250
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is inderdaad onbegrijpelijk. Zo vind ik het ook onbegrijpelijk dat veel mensen Rusland en China als vijanden zien. Nu heeft Poetin ook wel territoriale ambities, maar die reiken niet verder dan de landen van de vroegere USSR. En de territoriale ambities van China betreffen eigenlijk alleen Taiwan.
MWa, ook Rusland is bepaald niet onze vriend, gezien alle sabotage en spionage in Europa en de bijna dagelijkse bedreigingen met kernwapens.
pi_219767262
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:02 schreef xpompompomx het volgende:
MWa, ook Rusland is bepaald niet onze vriend, gezien alle sabotage en spionage in Europa en de bijna dagelijkse bedreigingen met kernwapens.
Onze relatie met Rusland zou waarschijnlijk een stuk beter zijn als Europa zich veel onafhankelijker van de Verenigde Staten zou opstellen.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:06:12 #39
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767279
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Onze relatie met Rusland zou waarschijnlijk een stuk beter zijn als Europa zich veel onafhankelijker van de Verenigde Staten zou opstellen.
Dat zal wel meevallen denk ik. Figuren als Poetin hebben een vijand nodig om hun macht te kunnen verantwoorden. Helemaal nu hij al een paar jaar met een oorlog tegen "ons" bezig is.
pi_219767290
Voorlopig is het een soort powerplay dat Trump doet. Waar Amerika dat eerder bij bondgenoten (in ieder geval niet extreem) niet zo deed, schamen ze zich nu nergens voor. En hopen ze er gewoon op dat ze met wat bluf verregaande zeggenschap krijgen over Groenland, in welke vorm dan ook. En ik vrees dat Europa dat dan ook toe gaat staan om escalatie te voorkomen.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:08:29 #41
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219767306
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Nee hoor. Ze hadden nooit een Europees land de oorlog moeten verklaren.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219767342
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Nee hoor. Ze hadden nooit een Europees land de oorlog moeten verklaren.
Dat heeft er niets mee te maken. De vijandelijke houding van Europa tegen Rusland was er ook al voor de Russische militaire operatie in Oekraïne, en ook al voor de annexatie van de Krim.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:15:16 #43
396550 Richestorags
pi_219767395
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:19 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik zie toch weinig tegengas en een deel van de bevolking dat het allemaal maar prachtig vindt.

Europa is gewoon niet zo belangrijk meer op het wereldtoneel in de meeste ontwikkelingen, wat onze eigen schuld is. Voor de groeiende groep aan invloed winnende technoboys in de VS zijn we eerder een last dan een lust doordat wij nog wel iets om regulering geven.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:17:05 #44
396550 Richestorags
pi_219767420
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat heeft er niets mee te maken. De vijandelijke houding van Europa tegen Rusland was er ook al voor de Russische militaire operatie in Oekraïne, en ook al voor de annexatie van de Krim.
Klopt en de EU dreigde dezelfde fout met China te maken. De EU moet onafhankelijk van de VS gaan opereren en moet zich ook minder door wensdenken laten leiden.
pi_219767425
quote:

[..]
Rusland is niet geïnteresseerd in vriendschap, alleen in overheersing. Dus nee dat denk ik niet, tenzij we ons onderdanig zouden opstellen. En dat zou lachwekkend zijn want Rusland stelt geen reet voor ten opzichte van de EU
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:03 #46
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767432
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik zie toch weinig tegengas en een deel van de bevolking dat het allemaal maar prachtig vindt.

Europa is gewoon niet zo belangrijk meer op het wereldtoneel in de meeste ontwikkelingen, wat onze eigen schuld is, een voor de groeiende groep technoboys in de VS zijn we eerder een last dan een lust doordat wij nog wel iets om regulering geven.
Gelukkig wel ja.
pi_219767440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
In zijn eerste termijn van 2017 tot 2021 voerde hij ook een terughoudende internationale politiek. Wat hij nu doet is totaal anders dan in zijn eerste termijn.
Toen werd hij nog begrensd door mensen om hem heen. Nu heeft alleen maar ja-knikkers en kontkussers om zich heel verzameld.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:19:11 #48
396550 Richestorags
pi_219767449
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:17 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Rusland is niet geïnteresseerd in vriendschap, alleen in overheersing. Dus nee dat denk ik niet, tenzij we ons onderdanig zouden opstellen. En dat zou lachwekkend zijn want Rusland stelt geen reet voor ten opzichte van de EU
Je hoeft ook geen vriendschap te hebben. Wat Rusland wel verstaat en respecteert is als je een machtsblok bent dat in staat is voor zichzelf te denken en te opereren.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:20:12 #49
236264 crew  capricia
pi_219767469
quote:

[..]
De Baltische staten zijn pas in 1989 onder het Soviet juk vandaan gekomen.
Onderdeel van het nazi-rusland pakt Molotov-Ribbentrop.
Vertel ze daar maar dat Rusland zo tof is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:20:16 #50
396550 Richestorags
pi_219767470
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gelukkig wel ja.
Nou, zeker. Maar het zijn wel de Peter Thiels en bro's die met J.D. Vance in bed liggen en Europa hierom haten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')