Als de rest van de wereld +50 mt co2 doetquote:Op woensdag 7 januari 2026 08:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom zou een modern en Westers Europa zich moeten gaan verlagen tot de dictatoriale staten en de landen die ver achter lopen?
Heel leuk dat andere landen oorlogje willen spelen of dingen willen slopen en nergens om geven.
Maar als het klimaat slechter en slechter wordt dan beperkt dat zich niet tot een China of VS....
Dan gaan we dat in Europa ook voelen.
Dan kan je wel zeggen: ´´Ja, maar juffrouw zou doen dat´´. Schiet niemand iets mee op.
Het verlies aan welvaart en overlopen kunnen worden door andere legers ga je ook voelen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom zou een modern en Westers Europa zich moeten gaan verlagen tot de dictatoriale staten en de landen die ver achter lopen?
Heel leuk dat andere landen oorlogje willen spelen of dingen willen slopen en nergens om geven.
Maar als het klimaat slechter en slechter wordt dan beperkt dat zich niet tot een China of VS....
Dan gaan we dat in Europa ook voelen.
Dan kan je wel zeggen: ´´Ja, maar juffrouw zou doen dat´´. Schiet niemand iets mee op.
Investeren in defensie gaat je welvaart alleen maar omlaag brengen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het verlies aan welvaart en overlopen kunnen worden door andere legers ga je ook voelen.
Je ziet nu al dat Duitsland een groot probleem heeft. En als Duitsland een groot probleem heeft, dan heeft de EU een groot probleem.
Altijd iets en het alternatief is nog slechter.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als de rest van de wereld +50 mt co2 doet
En Europa 20% minder ten koste van alles
Wat schiet je dan op?
CO2 heeft geen enkele invloed. Alle infrarood energie uitgestraald door de aarde wordt al opgevangen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als de rest van de wereld +50 mt co2 doet
En Europa 20% minder ten koste van alles
Wat schiet je dan op?
quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
CO2 heeft geen enkele invloed. Alle infrarood energie uitgestraald door de aarde wordt al opgevangen.
Het gaat om een klein window rond 15 micrometer. Die straling kan door CO2 worden ingevangen, en dat doet CO2 erg goed. Maar liefst 50% van die straling wordt al binnen een meter van het aardoppervlak worden opgevangen. Extra CO2 maakt die afstand ietsje kleiner.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]![]()
Hoe bedoel je? Als de aarde geen infrarood energie zou uitstralen dan zou de aarde alleen maar blijven opwarmen en waanzinnig snel bovendien.
Het klopt wel dat CO2 een bepaald stukje bandbreedte opslokt laag in de atmosfeer. Echter leidt dat weer tot opwarming vna die moleculen die weer verder uitstralen.
Het probleem is dat visie en langetermijnstrategie in Nederland en Europa decennialang actief zijn ontmoedigd en uit de weg gegaan. Politiek werd management: pappen, sussen, optimaliseren voor de volgende verkiezing. Alles wat pijn deed, werd vooruitgeschoven.quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Niet dat ik nou zo slim ben maar ik zag 10 jaar geleden al dat de Amerikaanse big tech een probleem zouden gaan vormen.
Zo gigantisch veel persoonlijke informatie die naar de USA is gegaan en daar opgeslagen is.
Ja maakt jezelf gewoon zwak en chantabel op zo'n manier.
En dan ook nog je leger weg bezuinigen en vertrouwen op dat ene land.
Pure incompetentie van de Nederlandse overheid wat mij betreft.
Ik heb geen account bij Google, Apple, Meta en Microsoft.
Het kost me wel 250 euro per jaar aan abonnement bij proton.
En je verliest een hoop gemak.
Want de Amerikaanse big tech maakt hele mooie software.
Ja, defensie is een keuze tussen veiligheid en welvaart. Mij bekend.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Investeren in defensie gaat je welvaart alleen maar omlaag brengen.
Omdat al dat geld ergens vandaan moet komen, net als het personeel.
Toch iets van verzet?quote:
Is dat een positieve ontwikkeling?quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Toch iets van verzet?
In Venezuela zelf lopen nu ook knokploegen over straat die sympathiseren met het regime.
Ik zou er niet om rouwen als het de Amerikanen nu niet makkelijk wordt gemaakt, jij wel?quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is dat een positieve ontwikkeling?
Dit alles heeft ook te maken met hoe onze democratie werkt. Je krijgt nu eenmaal meer stemmen met ‘wij zorgen dat u er 1% op vooruitgaat’ dan met ‘u gaat er 1% op achteruit, maar zo zijn we in de toekomst beter voorbereid’.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het probleem is dat visie en langetermijnstrategie in Nederland en Europa decennialang actief zijn ontmoedigd en uit de weg gegaan. Politiek werd management: pappen, sussen, optimaliseren voor de volgende verkiezing. Alles wat pijn deed, werd vooruitgeschoven.
Als onze samenleving een auto is, dan zat de bestuurder met een blinddoek op achter het stuur. We bezuinigden defensie weg, leverden digitale soevereiniteit in voor gemak en kwartaalwinst, en maakten ons strategisch op allerlei vlakken afhankelijk van geopolitieke spelers waarvan allang duidelijk was dat hun belangen niet samenvallen met de onze. Uit gemak, lafheid en een verblindende ideologie van marktdenken en globalisme.
Er is geen enkele serieuze poging gedaan om het electoraat volwassen te behandelen. Geen politicus die zei: dit kost geld, dit kost comfort, dit vraagt offers maar het voorkomt dat we chantabel worden en het versterkt onze autonomie en strategische afhankelijkheid. Want dat verliest stemmen. Dus rommelden we door.
En ja, Amerikaanse big tech maakt fantastische software. Dat maakt de keuze juist pijnlijker, niet makkelijker. Waarom zijn wij in Europa eigenlijk geen koplopers in digitale ontwikkelingen? Als continent met weinig natuurlijke hulpbronnen en een zogenaamde geavanceerde economie en een hoog opleidingsniveau: welk excuus hebben we dat deze ontwikkelingen en innovaties grotendeels aan ons voorbijgaan?
Structurele afhankelijkheid ruilen voor gebruiksgemak is stompzinnige kortzichtigheid. Dat jij bewust kiest voor minder gemak en meer autonomie, is geen extremisme. Dit is hoe volwassen risicobesef eruitziet in een wereld waar macht, data en geopolitiek onlosmakelijk verbonden zijn. Dat die houding uitzonderlijk is geworden, zegt vooral iets over hoe lang we collectief hebben weggekeken en hoe diep de gemiddelde Europeaan in slaap is gesust.
Als het om Delcy Rodríguez vs Trump gaat, dan sta jij te juichen voor Delcy Rodríguez?quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik zou er niet om rouwen als het de Amerikanen nu niet makkelijk wordt gemaakt, jij wel?
Dat die rare Zwitsers het wel goed kunnen regelen, laat zien dat een bepaalde vorm van democratie wel werkt om nare dingen geregeld te krijgen. Die Zwitsers stemmen keer op keer idiote zaken als een univeral basic income of een extra belasting voor de "rijken" weg. Het grote verschil is dat ze bijna alles op locaal niveau doen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
Maar met dat verhaal krijg je 0 zetels.
Dit is toch een situatie die Trump helemaal zelf gecreëerd heeft? Dan is het wel vermakelijk als het niet zo gaat lukken als hij gedacht heeft.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als het om Delcy Rodríguez vs Trump gaat, dan sta jij te juichen voor Delcy Rodríguez?
Leg eens uit wat dit concreet anders maakt en waarom dit detail belangrijk is. (Lees: minder erg)quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit is wat anders als dreigen een land van de EU te bezetten.
Ja, ik ben er mee bekend dat je TDS hebt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit is toch een situatie die Trump helemaal zelf gecreëerd heeft? Dan is het wel vermakelijk als het niet zo gaat lukken als hij gedacht heeft.
Ach, @Wantie denkt dat we beter af zijn met Rusland, dan met de VS als bondgenoot.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als het om Delcy Rodríguez vs Trump gaat, dan sta jij te juichen voor Delcy Rodríguez?
Geen idee wat je bedoelt, maar in tegenstelling tot jou eer ik niet alles wat die oranje clown zegt en doet.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ja, ik ben er mee bekend dat je TDS hebt.
In hapklare brokjes kan het wellicht, maar dat is niet de democratie die wij hebben.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat die rare Zwitsers het wel goed kunnen regelen, laat zien dat een bepaalde vorm van democratie wel werkt om nare dingen geregeld te krijgen. Die Zwitsers stemmen keer op keer idiote zaken als een univeral basic income of een extra belasting voor de "rijken" weg. Het grote verschil is dat ze bijna alles op locaal niveau doen.
Vermakelijk voor wie?quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit is toch een situatie die Trump helemaal zelf gecreëerd heeft? Dan is het wel vermakelijk als het niet zo gaat lukken als hij gedacht heeft.
De Yanks hebben dezelfde problemen als wij, maar pakken veel beter door en kunnen putten uit een reservoir aan hardwerkende Mexicanen. Hetzelfde geldt voor Australie, dat arbeid kan importeren uit (Oost) Azie. Europa selecteert niet aan de poort.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In hapklare brokjes kan het wellicht, maar dat is niet de democratie die wij hebben.
De wal gaat het schip vanzelf keren. Er komen heel veel veranderingen aan. Kan meerdere kanten op, al zie ik voor Europa vooral bedreigingen.
Voor mij. En ik ben vast niet de enige.quote:
Nee, want dat is zielig.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De Yanks hebben dezelfde problemen als wij, maar pakken veel beter door en kunnen putten uit een reservoir aan hardwerkende Mexicanen. Hetzelfde geldt voor Australie, dat arbeid kan importeren uit (Oost) Azie. Europa selecteert niet aan de poort.
Maar niet voor die arme Venezualen. Dat zal je dus worst wezen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Voor mij. En ik ben vast niet de enige.
Als het nep- imperialisme toch niet zo lijkt te werken….
Ik gun het ze van harte.
En de mensen die daar wonen? Fuck ‘em?quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Voor mij. En ik ben vast niet de enige.
Als het nep- imperialisme toch niet zo lijkt te werken….
Ik gun het ze van harte.
Was wel te verwachten, deze reactie. Gelukkig ben jij zo begaan met de burgerbevolking.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar niet voor die arme Venezualen. Dat zal je dus worst wezen.
Noted.
Het punt is natuurlijk wel dat als Trump op zijn bek gaat per definitie de bevolking daar de kwade vruchten van plukt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Was wel te verwachten, deze reactie. Gelukkig ben jij zo begaan met de burgerbevolking.
Verzet betekent niet dat ik hoop dat er veel doden vallen onder de burgerbevolking, pipo.
Krijg je niet verkocht. Wij lijden niet voor niets aan de Dutch disease. Het moet vooral allemaal gemakkelijk zijn. Zesjescultuur. Klein huisje, tuintje, autootje. Niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, want dat is zielig.
En we hebben vangnetten die geen brandwonden veroorzaken als je erin valt, maar die heerlijk donzig aanvoelen.
Hell, zelfs werkenden in Nederland werken niet teveel omdat het anders ‘teveel kost’. Dat hele perverse moet er gewoon uit wil je toekomstbestendig zijn.
Maar ja… probeer dat maar te verkopen.
Want vooral Trump interesseert de bevolking daar helemaal niks. Dus laten we het vooral daar over hebben. De Amerikanen zijn nu verantwoordelijk.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk wel dat als Trump op zijn bek gaat per definitie de bevolking daar de kwade vruchten van plukt.
Echt, wat een onzin lees ik weer hier.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Krijg je niet verkocht. Wij lijden niet voor niets aan de Dutch disease. Het moet vooral allemaal gemakkelijk zijn. Zesjescultuur. Klein huisje, tuintje, autootje. Niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.
Wel eens in het buitenland gewoond?quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Echt, wat een onzin lees ik weer hier.
Maar daar hoef je je niet bij neer te leggen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leuke stropop.
En je kan jezelf wel iets minder afhankelijk maken, maar je blijft afhankelijk. In ieder geval voor de forseeable future.
Dat is een realiteit waarmee je te dealen hebt.
quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Krijg je niet verkocht. Wij lijden niet voor niets aan de Dutch disease. Het moet vooral allemaal gemakkelijk zijn. Zesjescultuur. Klein huisje, tuintje, autootje. Niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.
Zal per land verschillen hoor.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wel eens in het buitenland gewoond?
Ik ben totaal geen voorstander van het ingrijpen elders, want dat gaat heel vaak, heel fout. Afghanistan onder Sovjets was misschien suboptimaal, maar onder de huidige barbaren is het 100x erger, zeker voor vrouwen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Want vooral Trump interesseert de bevolking daar helemaal niks. Dus laten we het vooral daar over hebben. De Amerikanen zijn nu verantwoordelijk.
Als de VS ons aanvalt wel ja.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach, @:Wantie denkt dat we beter af zijn met Rusland, dan met de VS als bondgenoot.
Ik denk dat dat een andere reden heeft.quote:En dan zijn er mensen die mij een poetinversteher noemen omdat ik niet meega met de ‘we gaan de oorlog winnen’ droom…
Verkopen we die aan Oekraïnequote:Op woensdag 7 januari 2026 07:44 schreef sp3c het volgende:
leger wegbezuinigen was niet zo hendig achteraf gezien
ipv opschalen zijn we nog steeds Rutte zijn puinhoop aan het herstellen en dat is voorlopig nog niet klaar ook
maar we hebben wel Tomahawks die straks niet in onze nieuwe duikboten passen
Achteraf gezien is dat eigenlijk is dat een geluk bij een ongeluk.quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:44 schreef sp3c het volgende:
leger wegbezuinigen was niet zo hendig achteraf gezien
ipv opschalen zijn we nog steeds Rutte zijn puinhoop aan het herstellen en dat is voorlopig nog niet klaar ook
maar we hebben wel Tomahawks die straks niet in onze nieuwe duikboten passen
Dat is gewoon niet waar. Dat de pers hier het zo verdraait weet ik, maar het beleid America First is al langer geleden ingezet en Biden heeft ook gehandeld volgens AF (het is geen toeval dat hij vooraf wist dat Nordstream opgeblazen zou worden en als het gaat om de EU schade te brengen, is Biden veel succesvoller geweest dan Trump ooit gaat zijn, bewust of onbewust, dat mag je verder zelf invullen) principe.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar daar hoef je je niet bij neer te leggen.
Europa doet er verstandig aan om de afhankelijkheid te beperken.
He schetste zelf het beeld waarbij de VS de stekker uit de cloudopslag van Europese bedrijven en organisaties kan trekken als we hier tegenstribbelen.
Zoiets moet je niet willen.
Tot voor kort was dit nog een doemscenario en was de VS een trouwe bondgenoot. Maar nu laat de VS openlijk merken vijandig tegenover de EU te staan en het liefst ziet dat de EU wordt ontmanteld.
Nee, je schreef ‘gezien de huidige ontwikkelingen’ en er is geen enkel plan om militair in te grijpen daar.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als de VS ons aanvalt wel ja.
Niet dat ik daarmee zeg dat we een goede partner hebben aan Rusland, maar de VS is dan nog erger.
[..]
Ik denk dat dat een andere reden heeft.
Volgens mij is er helemaal geen plan momenteel.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:42 schreef Basp1 het volgende:
Maar goed wat vinden we nu ervan dat trump zichzelf/ de VS zomaar tussen de 30 en 50 miljoen vaten olie toe eigenen van het al straatarme land Venezuela.
Ik vind het diefstal van de bovenste plank we zouden het ook als staats terrorisme van de VS jegens Venezuela kunnen beschouwen.
Waarom denkt hij daar recht op te hebben?quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:42 schreef Basp1 het volgende:
Maar goed wat vinden we nu ervan dat trump zichzelf/ de VS zomaar tussen de 30 en 50 miljoen vaten olie toe eigenen van het al straatarme land Venezuela.
Ik vind het diefstal van de bovenste plank we zouden het ook als staats terrorisme van de VS jegens Venezuela kunnen beschouwen.
Recht daar doet Trump en zijn fluisteraars regering niet aan die vegen hun kont af met nationale en internationale wetgeving en rechten.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:58 schreef Ama het volgende:
[..]
Waarom denkt hij daar recht op te hebben?
Of je geeft miljoenen Venezuelanen een beter leven (en Iraniers, Cubanen, Russen en Chinezen, want vrijheid zal zich verspreiden als een lopend vuurtje), of je maakt je druk over "internationale wetgeving en rechten".quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Recht daar doet Trump en zijn fluisteraars regering niet aan die vegen hun kont af met nationale en internationale wetgeving en rechten.
De VS laat niet merken dat ze ons nodig hebben.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Dat de pers hier het zo verdraait weet ik, maar het beleid America First is al langer geleden ingezet en Biden heeft ook gehandeld volgens AF (het is geen toeval dat hij vooraf wist dat Nordstream opgeblazen zou worden en als het gaat om de EU schade te brengen, is Biden veel succesvoller geweest dan Trump ooit gaat zijn, bewust of onbewust, dat mag je verder zelf invullen) principe.
De VS wil gewoon een bondgenoot in Europa waar ze echt wat aan hebben. Een beetje als in een relatie. Als jouw vriendin (of vriend in jouw geval) ieder jaar een kilootje of 2 aankomt en nog maar 1x per week met tegenzin onder de douche stapt, dan zeg je daar ook wat van. Dat is niet vijandig, maar meer: dit zijn voor mij belangrijke zaken om de relatie in stand te willen houden.
Dat het verstandig is om zelf clouddiensten te hebben is een feit. Maar dan ga je van 80% afhankelijk naar 79%.
Energie is de belangrijkste bron, samen met tech. Energieonafhankelijkheid kunnen we de komende decennia niet realiseren (en er is geen echte intentie toe, want het kan alleen door veel te investeren in nucleair) en op het gebied van tech zie ik ook nog niets ontstaan en ik vraag mij af of we die achterstand ooit in kunnen lopen.
Dus ja, op zich verstandig, maar het gaat in ieder geval de komende decennia weinig veranderen. En daar zullen we naar moeten handelen.
M.i. door samen op te trekken met de VS. Want die hebben ons ook nodig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |