abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219767382
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:09 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
De Yanks hebben dezelfde problemen als wij, maar pakken veel beter door en kunnen putten uit een reservoir aan hardwerkende Mexicanen. Hetzelfde geldt voor Australie, dat arbeid kan importeren uit (Oost) Azie. Europa selecteert niet aan de poort.
Nee, want dat is zielig.

En we hebben vangnetten die geen brandwonden veroorzaken als je erin valt, maar die heerlijk donzig aanvoelen.

Hell, zelfs werkenden in Nederland werken niet teveel omdat het anders ‘teveel kost’. Dat hele perverse moet er gewoon uit wil je toekomstbestendig zijn.

Maar ja… probeer dat maar te verkopen.
pi_219767394
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:10 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Voor mij. En ik ben vast niet de enige.
Als het nep- imperialisme toch niet zo lijkt te werken….

Ik gun het ze van harte.
Maar niet voor die arme Venezualen. Dat zal je dus worst wezen.

Noted.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219767413
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:10 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Voor mij. En ik ben vast niet de enige.
Als het nep- imperialisme toch niet zo lijkt te werken….

Ik gun het ze van harte.
En de mensen die daar wonen? Fuck ‘em?
pi_219767414
Die onderdanige zwakte van sommigen hier zeg. Wat een treurnis.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:17:08 #180
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219767421
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:15 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Maar niet voor die arme Venezualen. Dat zal je dus worst wezen.

Noted.
Was wel te verwachten, deze reactie. Gelukkig ben jij zo begaan met de burgerbevolking.

Verzet betekent niet dat ik hoop dat er veel doden vallen onder de burgerbevolking, pipo.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219767443
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:17 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Was wel te verwachten, deze reactie. Gelukkig ben jij zo begaan met de burgerbevolking.

Verzet betekent niet dat ik hoop dat er veel doden vallen onder de burgerbevolking, pipo.
Het punt is natuurlijk wel dat als Trump op zijn bek gaat per definitie de bevolking daar de kwade vruchten van plukt.
pi_219767446
Het beste zou het zijn als Maduro en Trump allebij van het toneel verdwijnen. Ze zijn het type mens dat echt totaal nooit enige macht toevertrouwd zou moeten worden.
pi_219767455
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, want dat is zielig.

En we hebben vangnetten die geen brandwonden veroorzaken als je erin valt, maar die heerlijk donzig aanvoelen.

Hell, zelfs werkenden in Nederland werken niet teveel omdat het anders ‘teveel kost’. Dat hele perverse moet er gewoon uit wil je toekomstbestendig zijn.

Maar ja… probeer dat maar te verkopen.
Krijg je niet verkocht. Wij lijden niet voor niets aan de Dutch disease. Het moet vooral allemaal gemakkelijk zijn. Zesjescultuur. Klein huisje, tuintje, autootje. Niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:20:18 #184
438527 MissButterflyy
pi_219767471
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het punt is natuurlijk wel dat als Trump op zijn bek gaat per definitie de bevolking daar de kwade vruchten van plukt.
Want vooral Trump interesseert de bevolking daar helemaal niks. Dus laten we het vooral daar over hebben. De Amerikanen zijn nu verantwoordelijk.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:21:07 #185
438527 MissButterflyy
pi_219767480
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Krijg je niet verkocht. Wij lijden niet voor niets aan de Dutch disease. Het moet vooral allemaal gemakkelijk zijn. Zesjescultuur. Klein huisje, tuintje, autootje. Niet met je kop boven het maaiveld uitsteken.
Echt, wat een onzin lees ik weer hier.
pi_219767581
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:21 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Echt, wat een onzin lees ik weer hier.
Wel eens in het buitenland gewoond?
pi_219767623
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Leuke stropop.

En je kan jezelf wel iets minder afhankelijk maken, maar je blijft afhankelijk. In ieder geval voor de forseeable future.

Dat is een realiteit waarmee je te dealen hebt.
Maar daar hoef je je niet bij neer te leggen.
Europa doet er verstandig aan om de afhankelijkheid te beperken.
He schetste zelf het beeld waarbij de VS de stekker uit de cloudopslag van Europese bedrijven en organisaties kan trekken als we hier tegenstribbelen.
Zoiets moet je niet willen.
Tot voor kort was dit nog een doemscenario en was de VS een trouwe bondgenoot. Maar nu laat de VS openlijk merken vijandig tegenover de EU te staan en het liefst ziet dat de EU wordt ontmanteld.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219767643
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Wel eens in het buitenland gewoond?
Zal per land verschillen hoor.
Maar ik vind Nederland juist ontzettend materialistisch. Altijd maar meer en meer en meer willen.
Groter en beter.

Nu in het buitenland ervaar ik dat echt veel minder, ook omdat de economie minder is natuurlijk.
pi_219767663
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:20 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Want vooral Trump interesseert de bevolking daar helemaal niks. Dus laten we het vooral daar over hebben. De Amerikanen zijn nu verantwoordelijk.
Ik ben totaal geen voorstander van het ingrijpen elders, want dat gaat heel vaak, heel fout. Afghanistan onder Sovjets was misschien suboptimaal, maar onder de huidige barbaren is het 100x erger, zeker voor vrouwen.

Maar dat is niet waar het hier om draait. Lol hebben omdat Trump mogelijk op zijn bek gaat, terwijl daar dus tegenover staat dat de bevolking aldaar onder een juk blijft leven… Goh, zelfs al haat je Trump tot in je diepste ziel, dat de bevolking daar verlost wordt van het juk, is je dat echt niet waard dat Trump een succesje boekt?

Hoop je ook dat de Gaza deal compleet uiteen valt?

Kan hoor, genoeg mensen die 1.000 doden per dag in Oekraïne prima vinden, zo lang als Poetin maar geen vierkante meter van Oekraïne krijgt.

Ik sta daar anders in.
pi_219767676
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ach, @:Wantie denkt dat we beter af zijn met Rusland, dan met de VS als bondgenoot.
Als de VS ons aanvalt wel ja.

Niet dat ik daarmee zeg dat we een goede partner hebben aan Rusland, maar de VS is dan nog erger.

quote:
En dan zijn er mensen die mij een poetinversteher noemen omdat ik niet meega met de ‘we gaan de oorlog winnen’ droom…
Ik denk dat dat een andere reden heeft.
pi_219767690
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:44 schreef sp3c het volgende:
leger wegbezuinigen was niet zo hendig achteraf gezien

ipv opschalen zijn we nog steeds Rutte zijn puinhoop aan het herstellen en dat is voorlopig nog niet klaar ook :')

maar we hebben wel Tomahawks die straks niet in onze nieuwe duikboten passen _O-
Verkopen we die aan Oekraïne ^O^
pi_219767699
Maar goed wat vinden we nu ervan dat trump zichzelf/ de VS zomaar tussen de 30 en 50 miljoen vaten olie toe eigenen van het al straatarme land Venezuela.

Ik vind het diefstal van de bovenste plank we zouden het ook als staats terrorisme van de VS jegens Venezuela kunnen beschouwen.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:45:36 #193
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767733
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 07:44 schreef sp3c het volgende:
leger wegbezuinigen was niet zo hendig achteraf gezien

ipv opschalen zijn we nog steeds Rutte zijn puinhoop aan het herstellen en dat is voorlopig nog niet klaar ook :')

maar we hebben wel Tomahawks die straks niet in onze nieuwe duikboten passen _O-
Achteraf gezien is dat eigenlijk is dat een geluk bij een ongeluk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219767749
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar daar hoef je je niet bij neer te leggen.
Europa doet er verstandig aan om de afhankelijkheid te beperken.
He schetste zelf het beeld waarbij de VS de stekker uit de cloudopslag van Europese bedrijven en organisaties kan trekken als we hier tegenstribbelen.
Zoiets moet je niet willen.
Tot voor kort was dit nog een doemscenario en was de VS een trouwe bondgenoot. Maar nu laat de VS openlijk merken vijandig tegenover de EU te staan en het liefst ziet dat de EU wordt ontmanteld.
Dat is gewoon niet waar. Dat de pers hier het zo verdraait weet ik, maar het beleid America First is al langer geleden ingezet en Biden heeft ook gehandeld volgens AF (het is geen toeval dat hij vooraf wist dat Nordstream opgeblazen zou worden en als het gaat om de EU schade te brengen, is Biden veel succesvoller geweest dan Trump ooit gaat zijn, bewust of onbewust, dat mag je verder zelf invullen) principe.

De VS wil gewoon een bondgenoot in Europa waar ze echt wat aan hebben. Een beetje als in een relatie. Als jouw vriendin (of vriend in jouw geval) ieder jaar een kilootje of 2 aankomt en nog maar 1x per week met tegenzin onder de douche stapt, dan zeg je daar ook wat van. Dat is niet vijandig, maar meer: dit zijn voor mij belangrijke zaken om de relatie in stand te willen houden.

Dat het verstandig is om zelf clouddiensten te hebben is een feit. Maar dan ga je van 80% afhankelijk naar 79%.

Energie is de belangrijkste bron, samen met tech. Energieonafhankelijkheid kunnen we de komende decennia niet realiseren (en er is geen echte intentie toe, want het kan alleen door veel te investeren in nucleair) en op het gebied van tech zie ik ook nog niets ontstaan en ik vraag mij af of we die achterstand ooit in kunnen lopen.

Dus ja, op zich verstandig, maar het gaat in ieder geval de komende decennia weinig veranderen. En daar zullen we naar moeten handelen.

M.i. door samen op te trekken met de VS. Want die hebben ons ook nodig.
pi_219767806
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als de VS ons aanvalt wel ja.

Niet dat ik daarmee zeg dat we een goede partner hebben aan Rusland, maar de VS is dan nog erger.
[..]
Ik denk dat dat een andere reden heeft.
Nee, je schreef ‘gezien de huidige ontwikkelingen’ en er is geen enkel plan om militair in te grijpen daar.

En ja, sommigen zijn ook een beetje verblind door het feit dat mijn vrouw etnisch Russisch is (en een beetje Oekraiens, en ook Aziatisch, enz.), waarbij men dan negeert dat ze als tiener Rusland heeft verlaten om naar Columbia University te gaan. Maar goed, dat is een vorm van racisme die volkomen is geaccepteerd, nietwaar?
pi_219767818
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:42 schreef Basp1 het volgende:
Maar goed wat vinden we nu ervan dat trump zichzelf/ de VS zomaar tussen de 30 en 50 miljoen vaten olie toe eigenen van het al straatarme land Venezuela.

Ik vind het diefstal van de bovenste plank we zouden het ook als staats terrorisme van de VS jegens Venezuela kunnen beschouwen.
Volgens mij is er helemaal geen plan momenteel.
  roze woensdag 7 januari 2026 @ 10:58:09 #197
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219767835
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:42 schreef Basp1 het volgende:

Waarom denkt hij daar recht op te hebben?
Your beauty never ever scared me.
pi_219767876
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:58 schreef Ama het volgende:

[..]
Waarom denkt hij daar recht op te hebben?
Recht daar doet Trump en zijn fluisteraars regering niet aan die vegen hun kont af met nationale en internationale wetgeving en rechten. :)
pi_219767921
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Recht daar doet Trump en zijn fluisteraars regering niet aan die vegen hun kont af met nationale en internationale wetgeving en rechten. :)
Of je geeft miljoenen Venezuelanen een beter leven (en Iraniers, Cubanen, Russen en Chinezen, want vrijheid zal zich verspreiden als een lopend vuurtje), of je maakt je druk over "internationale wetgeving en rechten".

Take your pick.
pi_219767927
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is gewoon niet waar. Dat de pers hier het zo verdraait weet ik, maar het beleid America First is al langer geleden ingezet en Biden heeft ook gehandeld volgens AF (het is geen toeval dat hij vooraf wist dat Nordstream opgeblazen zou worden en als het gaat om de EU schade te brengen, is Biden veel succesvoller geweest dan Trump ooit gaat zijn, bewust of onbewust, dat mag je verder zelf invullen) principe.

De VS wil gewoon een bondgenoot in Europa waar ze echt wat aan hebben. Een beetje als in een relatie. Als jouw vriendin (of vriend in jouw geval) ieder jaar een kilootje of 2 aankomt en nog maar 1x per week met tegenzin onder de douche stapt, dan zeg je daar ook wat van. Dat is niet vijandig, maar meer: dit zijn voor mij belangrijke zaken om de relatie in stand te willen houden.

Dat het verstandig is om zelf clouddiensten te hebben is een feit. Maar dan ga je van 80% afhankelijk naar 79%.

Energie is de belangrijkste bron, samen met tech. Energieonafhankelijkheid kunnen we de komende decennia niet realiseren (en er is geen echte intentie toe, want het kan alleen door veel te investeren in nucleair) en op het gebied van tech zie ik ook nog niets ontstaan en ik vraag mij af of we die achterstand ooit in kunnen lopen.

Dus ja, op zich verstandig, maar het gaat in ieder geval de komende decennia weinig veranderen. En daar zullen we naar moeten handelen.

M.i. door samen op te trekken met de VS. Want die hebben ons ook nodig.
De VS laat niet merken dat ze ons nodig hebben.
Europa hebben ze wellicht nodig, maar de EU niet.
En dat is niet per se sinds Trump zo. De Republikeinen hielden ook een feestje toen het VK de EU verliet.

Maar het is wel een stuk harder geworden doordat het huidige regime het openlijk uitspreekt en zich openlijk bemoeit met de EU politiek. Onder andere door anti EU politici openlijk te steunen.
Nu zien we ook dat Trump steeds serieuzer Groenland wil hebben. Terwijl daar geen enkele reden toe is. De VS heeft middels verdagen zo'n beetje carte blanche wat betreft het ontplooien van militaire activiteiten op Groenland.
Dat hebben ze na de koude oorlog wat verwaarloosd.

Wat kunnen we nu doen als de VS Groenland annexeert?
In feite helemaal niets.
En die positie moet veranderen.
We zullen veel meer op een gelijk speelveld met de VS moeten uit komen, zodat een breuk tussen de VS en Europa voor de VS dermate schadelijk is dat ze het niet in hun hoofd halen.

We hoeven niet volledig onafhankelijk te zijn van de VS. Dat gaat ook zeker niet lukken. Maar we kunnen wel de afhankelijkheid verder inperken.

Wat NS betreft: de VS was fel tegen de Russische energie afhankelijkheid van Europa.

En daar heeft de VS gelijk in gekregen, toen Poetin de gaskraan in 2021 dicht draaide om Europa te destabiliseren in de aanloop van zijn speciale militaire operatie.
Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Europa Russisch gas de rug toe heeft gekeerd.
Toen NS opgeblazen werd was al duidelijk dat Duitsland NS 2 niet meer ging gebruiken, maar Russisch gas ging afbouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')