De appie om de hoek is open, de sportschool ook, de PostNL busjes rijden door de straat en ik moet verplicht de hele week thuiswerkenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:19 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Beetje overdreven. Er is in 10-15 jaar niet zoveel sneeuw gevallen hier. En alsnog zijn de supermarkten en winkels gewoon open, mensen gaan naar hun werk, etc. Alleen flinke files, mensen werken wat meer thuis en de treinen hebben moeite, maar om te zeggen ‘alles ligt plat’ is wel lekker populistisch.
Daarom zeg ik ook dat je het lastig kunt vergelijken.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Beetje het voordeel van in een land wonen waar geen hond woont.
Estland is groter dan Nederland en heeft een miljoen inwoners. Dan lukt het mij ook nog wel om die paar treinen niet te laten uitvallen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat je het lastig kunt vergelijken.
Maar ook in de ´grote´ steden als Tallinn is het niet gek anders.
Ik heb wel eens tijdens een sneeuwstorm gereden van Tallinn via de grote snelweg naar het zuiden. Je zicht is veel minder natuurlijk, dus snelheid moet dan wel omlaag.
Maar buiten dat? Vliegveld werkte door (we moesten landen in die sneeuwstorm) en de wegen waren ook prima.
Nogmaals:quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Estland is groter dan Nederland en heeft een miljoen inwoners. Dan lukt het mij ook nog wel om die paar treinen niet te laten uitvallen.
Joh, als je toch niet meer in Nederland woont, waar maak je je dan druk om?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:16 schreef bianconeri het volgende:
Tja....
Wat moet je accepteren en waneer houdt dat eens op?
Het is hier waar ik woon deze dagen tot -28 graden en er ligt een pak sneeuw.
Totaal geen problemen. Zo nodig passen mensen zich even aan, maar alles vloeit wel goed door op de weg.
En treinen rijden altijd.
Kan je dat volledig vergelijken?
Nee, hoewel winters hier ook minder streng worden is het nog altijd gewoon om sneeuw en kou te krijgen. Langdurig. En winterbanden zijn wettelijk verplicht.
Toch vind ik NL wel echt te erg. 1 blaadje en 1 sneeuwvlokje en alles ligt plat.
Ook al is de winter niet zo standaard meer, toch zou dit niet moeten kunnen.
Ik ben Nederlands, mijn familie en veel vrienden wonen daar. Dus ik ben nog wel verbonden met NL.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Joh, als je toch niet meer in Nederland woont, waar maak je je dan druk om?
Nou nee dus.quote:In Estland ligt ook een hele winter een dik pak sneeuw. Daar is men voorzien om alles door te laten gaan. En daarbij zal het daar ook wel een dag duren voordat alles een beetje sneeuw/ijsvrij is.
Vandaar dat ik ook zeg dat je het niet vergelijken kunt.quote:Daarbij is de hele infrastructuur van bv Estland ingericht op het feit dat er elke winter een pak sneeuw ligt. Hier moeten we het met een paar sneeuwschuivers doen die een paar boeren toevallig nog in de schuur hebben staan.
Je verwondert je over het verschil tussen één van de dunbevolktste en één van de dichtstbevolkte landen in Europa met een compleet ander winterklimaat?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik ben Nederlands, mijn familie en veel vrienden wonen daar. Dus ik ben nog wel verbonden met NL.
En omdat ik het verschil zie verwonder ik mij er gewoon over.
Dus waar verbaas je je precies over dan? Of heb je gewoon ff zin om weer te zeiken op Nederland?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik ben Nederlands, mijn familie en veel vrienden wonen daar. Dus ik ben nog wel verbonden met NL.
En omdat ik het verschil zie verwonder ik mij er gewoon over.
[..]
Nou nee dus.
Er is hier recent wel eens 30 cm sneeuw gevallen in de nacht. Ik ging tegen 11 uur naar bed en het was nog gewoon groen. In de ochtend naar buiten tegen 8-en en bam ineens was daar 30 cm sneeuw.
De hoofdwegen? Hooguit nog een beetje vies, maar heel goed te doen.
[..]
Vandaar dat ik ook zeg dat je het niet vergelijken kunt.
Bij ons appartementencomplex staat een kleine tractor om sneeuw te schuiven.
Tegenover ons hebben ze een quad staan hiervoor. Dus ja.
Tijdens de bouw van ons huis (2021) heeft het 7 februari idd flink gesneeuwd.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Volgens mij was de laatste keer tijdens corona, paar jaar geleden. Toen waren de scholen in ieder geval gesloten (ik weet even niet of we toen in lockdown zaten). Maar er lag toen zelfs hier aan de kust echt veel sneeuw.
Ja toen hadden we SNILstormquote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tijdens de bouw van ons huis (2021) heeft het 7 februari idd gesneeuwd.
Hezo weerquote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dus waar verbaas je je precies over dan? Of heb je gewoon ff zin om weer te zeiken op Nederland?
Nee.... Dat zeg ik toch nergens?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Je verwondert je over het verschil tussen één van de dunbevolktste en één van de dichtstbevolkte landen in Europa met een compleet ander winterklimaat?
Oké.
Waar is er precies chaos in Nederland? Er rijden wat treinen niet, het is allemaal wat.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hezo weer![]()
En ik verbaas mij er over dat het hier allemaal door gaat in 10x ergere omstandigheden.
Terwijl NL weer eens vol chaos zit van eens een keer sneeuw. En nee niet alleen nu, maar zo lang ik mij kan herinneren.
Of is het verboden ofzo om je te verbazen...
[..]
Nee.... Dat zeg ik toch nergens?
Ik verbaas mij niet over de verschillen en heb nu al meermaals gezegd dat je de 2 niet kan vergelijken.
Ik verbaas mij over hoe Nederland overal chaos kent om wat sneeuw.
Het komt over als zeiken. Nou mooi dat ze daar in dat mooie Estland wel met wat sneeuw overweg kunnen. Hier in Nederland niet en dat weet iedereen maar toch moet er altijd weer over gezeken worden dat “we het niet voor elkaar hebben als het sneeuwt”.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hezo weer![]()
En ik verbaas mij er over dat het hier allemaal door gaat in 10x ergere omstandigheden.
Terwijl NL weer eens vol chaos zit van eens een keer sneeuw. En nee niet alleen nu, maar zo lang ik mij kan herinneren.
Was een paar weken geleden nog in Oslo, had het 1 nachtje flink gesneeuwd, rijden er meteen geen treinen meer naar het vliegveld. In Oslo, in Noorwegen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hezo weer![]()
[..]
Nee.... Dat zeg ik toch nergens?
Ik verbaas mij niet over de verschillen en heb nu al meermaals gezegd dat je de 2 niet kan vergelijken.
Ik verbaas mij over hoe Nederland overal chaos kent om wat sneeuw.
Oslo kent hetzelfde klimaat als Nederland, alleen ietsje koeler en dus ietsje meer kans op sneeuw.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Was een paar weken geleden nog in Oslo, had het 1 nachtje flink gesneeuwd, rijden er meteen geen treinen meer naar het vliegveld. In Oslo, in Noorwegen.
Want je mag je niet verbazen over hoe het er in Nederland aan toe gaat?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het komt over als zeiken. Nou mooi dat ze daar in dat mooie Estland wel met wat sneeuw overweg kunnen. Hier in Nederland niet en dat weet iedereen maar toch moet er altijd weer over gezeken worden dat “we het niet voor elkaar hebben als het sneeuwt”.
Het voordeel van in een mokersaai land wonen waar nooit iets te doen is, de treinen die nergens naartoe rijden vertrekken op tijd.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het komt over als zeiken. Nou mooi dat ze daar in dat mooie Estland wel met wat sneeuw overweg kunnen. Hier in Nederland niet en dat weet iedereen maar toch moet er altijd weer over gezeken worden dat “we het niet voor elkaar hebben als het sneeuwt”.
Waarom is voor Oslo klimaat wel een excuus?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:17 schreef bianconeri het volgende:
Oslo kent hetzelfde klimaat als Nederland, alleen ietsje koeler en dus ietsje meer kans op sneeuw.
Maar niet te veel.
In Nederland sneeuwt het 1 keer in de 4 jaar ofzo.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Want je mag je niet verbazen over hoe het er in Nederland aan toe gaat?
En het gaat niet over Estland, maar over hoe slecht het geregeld is in NL.
Mag je dan geen vragen hebben over waarom het zo slecht geregeld is?
Tja...
Nederland heeft 7000 kilometer spoor, Estland 900, en dan rijd nog een groot deel op Diesel, maar ga dat vooral vergelijken, man man man.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:16 schreef bianconeri het volgende:
Tja....
Totaal geen problemen. Zo nodig passen mensen zich even aan, maar alles vloeit wel goed door op de weg.
Nee, hoewel winters hier ook minder streng worden is het nog altijd gewoon om sneeuw en kou te krijgen. Langdurig. En winterbanden zijn wettelijk verplicht.
Toch vind ik NL wel echt te erg. 1 blaadje en 1 sneeuwvlokje en alles ligt plat.
Toen was het vooral ook heel koud. Meerdere dagen -10 in de nacht, maar bij ons veel minder sneeuw dan nu. Tenminste, op mijn foto’s die ik heb van die periode.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tijdens de bouw van ons huis (2021) heeft het 7 februari idd flink gesneeuwd.
16 januari had ik toen ook al sneeuwpoppen in mijn afbeeldingen.
Ik zie geen verschil hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nederland heeft 7000 kilometer spoor, Estland 900, en dan rijd nog een groot deel op Diesel, maar ga dat vooral vergelijken, man man man.
Het zijn gewoon 6 lijntjes, niet eens echt met elkaar verbonden
[ afbeelding ]
Inderdaadquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:35 schreef raptorix het volgende:
Mensen die ons treinenstelsel gaan vergelijken met andere Landen![]()
![]()
![]()
Ons stelsel is eigenlijk meer een Metrostelsel dat op spoor rijd wat ook nog eens enorm complex en fijnmazig is.
Nou, die moet je niet missen hoor. Sta je 24 uur op het perron te wachten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:44 schreef raptorix het volgende:
En om maar voorbeeld te geven, zo een verbinding tussen bijvoorbeeld Riga en Tartu, dat is 1 keer per dag
Jij zit daar een beetje achteraf in de warmte hele dagen binne te fokken hoe we met vervelende poepzakken moeten omgaan in NL en de rest van de EU?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:16 schreef bianconeri het volgende:
Tja....
Zozoquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:54 schreef -0- het volgende:
Het heeft vanmorgen gesneeuwd in deze regio in Frankrijk:
[ afbeelding ]
Er trekt nu een sneeuwgebied over dit gebied in Italie:
[ afbeelding ]
De mensen die echt denken dat het in Nederland allemaal zo kut is wens ik altijd een dagje treinen in Duitsland toe waar zo ongeveer elke trein vertraging heeft of uitvalt, ook onder normale weersomstandigheden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:56 schreef MichaelScott het volgende:
Het simpele gevolg van alles zo efficiënt en goedkoop mogelijk inrichten is dat het bij de eerste de beste tegenslag allemaal in elkaar dondert.
Stukje marktwerking waar Nederland massaal voor kiest.
Ik verwacht wel dat ze daar bij de Schiphol groep nu heel veel spijt van hebben.
Niet dagenlang zoals hier. En Stockholm is verkeerstechnisch altijd aan de drukke kant (Oslo waarschijnlijk ook, maar daar kom ik te weinig). Verder rijdt men in Zweden met sneeuw prima door. Op spijkerbanden vaak.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:24 schreef -0- het volgende:
[..]
Dit ja, in Oslo of Stockholm is het gewoon chaos op de momenten dat het sneeuwt, logisch ook want dan wordt het gewoon glad, met of zonder winterbanden. Buiten de grote steden gaat het daar natuurlijk makkelijker want daar is het 'iets' rustiger dan hier. Plus dat alles een prijs heeft, logisch dat je met 100 sneeuwdagen per jaar iets meer investeert in gladheidsbestrijding dan met 2 per jaar gemiddeld.
Maar goed, de mensen die het hardste klagen roepen waarschijnlijk ook het luidst dat alles veel te duur is en de belastingen omlaag moeten.
Deutsche Bahn is echt een ramp.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:00 schreef Caland het volgende:
[..]
De mensen die echt denken dat het in Nederland allemaal zo kut is wens ik altijd een dagje treinen in Duitsland toe waar zo ongeveer elke trein vertraging heeft of uitvalt, ook onder normale weersomstandigheden.
Of verhuis naar Estland, waar je één keer per dag de bus kan pakken. Lekker rustig.
Sinds wanneer?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:40 schreef Vliegbaard het volgende:
In Estland ligt ook een hele winter een dik pak sneeuw.
Het is veel eenvoudiger. Vroeger, toen de NS daar over ging, werkte het gewoon. Het is pas een probleem geworden sinds ze het moesten uitbesteden aan ProRail, want die moeten winst maken en hebben dus niet alleen het onderhoud teruggebracht tot het absolute minimum, maar ook alle niet-essentiële wissels en andere onderdelen (zoals apparatuur om ze te ontdooien) verwijderd. Als er 1 wissel ergens in de buurt van Utrecht vastvriest of onder te veel sneeuw ligt, dan staat gewoon alles stil.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:40 schreef gwn_een_user het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
ik vond deze reactie in de comments wel interessant:
[..]
economisch gezien snap ik dit wel ja. het heeft de afgelopen decennia nauwelijks gesneeuwd in NL. halverwege de vorige eeuw hadden we gemiddeld nog zo'n 30-35 sneeuwdagen/jaar. tegenwoordig is dat zo'n 20 dagen, en dan tellen ze natte sneeuw ook mee (die troep die meteen wegsmelt). sneeuwdek is uitzonderlijk zeldzaam in dit land.
dan moet je je toch wel afvragen of het financieel zinnig is om pakweg honderden miljoenen te investeren in dure "sneeuw-proof" wissels of een vloot aan hightech sneeuwschuivers, als die dingen 360 dagen per jaar in een loods staan de verstoffen.
ik zou wel investeren in een fatsoenlijke cursus engels spellen voor de NS medewerkers ("wether", "untill", missende interpunctie). of gwn aanleren om spellingscontrole te gebruiken...dit is om je voor te schamen zeg
[ link | afbeelding ]
Nostalgisch dom gelul.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is veel eenvoudiger. Vroeger, toen de NS daar over ging, werkte het gewoon. Het is pas een probleem geworden sinds ze het moesten uitbesteden aan ProRail, want die moeten winst maken en hebben dus niet alleen het onderhoud teruggebracht tot het absolute minimum, maar ook alle niet-essentiële wissels en andere onderdelen (zoals apparatuur om ze te ontdooien) verwijderd. Als er 1 wissel ergens in de buurt van Utrecht vastvriest of onder te veel sneeuw ligt, dan staat gewoon alles stil.
Het is wel zo, dat de regionale maatschappijen, zoals Arriva, een stuk betrouwbaarder zijn dan de NS.
Ik heb een 4 voor mijn proefwerk maar de andere kindjes in de klas hadden allemaal een nog veel slechter cijfer.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:00 schreef Caland het volgende:
[..]
De mensen die echt denken dat het in Nederland allemaal zo kut is wens ik altijd een dagje treinen in Duitsland toe waar zo ongeveer elke trein vertraging heeft of uitvalt, ook onder normale weersomstandigheden.
Of verhuis naar Estland, waar je één keer per dag de bus kan pakken. Lekker rustig.
Ja, hier wordt er ook steeds minder gestrooid. Dat is te duur, verwacht ik.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ach joh, hier in mijn GroenLinks-D66 district ook.
WERKEN ZUL JE!
Strooien? Te slecht voor milieu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |