abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219767176
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:35 schreef Lyrebird het volgende:
Stentor en ED laten niets zien.

Trouw heeft van alle DPG kranten de meeste aandacht aan Iran besteed:

https://www.trouw.nl/zoek(...)nce&from=full_period

Volksrant heeft maar liefst twee nieuwe artikelen over dit conflict:

https://www.volkskrant.nl(...)nce&from=full_period

De rest van de DPG kranten lijken te copy pasten van dezelfde source waar het AD haar nieuws haalt. Die hebben een artikel:

https://www.ad.nl/zoeken/?query=iran
Eerst begin je over dat er geen enkele krant is die erover praat.
Dan zeg je DPG media schrijft er niet over.
En nu pas je het weer aan _O- _O-
pi_219767180
Het lijkt me eerder duidelijk dat mensen hier obsessief een leugenachtig narratief verspreiden over de hele dpg groep zitten te verspreiden wat objectief gezien gewoon niet klopt.
pi_219767184
Ga nu naar nu.nl en control f op 'iran'.

0 hits.

maar er is helemaal geen media censuur over die enorme volksopstand hoor

gelukkig hebben we X en Geenstijl dat dagelijks wel uitgebreid aandacht besteedt aan wat daar gebeurt
pi_219767200
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:55 schreef Homey het volgende:
Ga nu naar nu.nl en control f op 'iran'.

0 hits.

maar er is helemaal geen media censuur over die enorme volksopstand hoor

gelukkig hebben we X en Geenstijl dat dagelijks wel uitgebreid aandacht besteedt aan wat daar gebeurt
Want nu.nl is natuurlijk leidend voor heel de media en NL......

Dat er meerdere (msm) media erover praten boeit natuurlijk niet... Want is geen nu.nl
pi_219767206
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:17 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Ja, dat is de grote 'vraag'...
a) straalt slecht af op de islam en kritiek op de islam is bij de DPG Media Groep en de NPO verboden
b) een val van de dictator in Iran is in het voordeel van Israël en Trump, en dat past bepaald niet in het straatje van de redacties van DPG en NPO.

Ergens weten ze ook wel dat de bevolking van Iran zwaar wordt onderdrukt, dus het credo is nu doodzwijgen of heel soms een schamel artikeltje publiceren met de spin van anti-inflatie.

Je weet ook gewoon dat als die dictatuur valt en ze dan er wel over moeten hebben, ze meteen de spin aan gaan geven dat Israel en Amerika erachter zitten etcetera.
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:58:26 #96
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219767211
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dat er meerdere (msm) media erover praten boeit natuurlijk niet... Want is geen nu.nl
Nu.nl heeft het afgelopen dagen ook meerdere keren gehad over Iran, deze persoon lult maar wat.
Gaan we het nog hebben over wat er in Iran gebeurd of interesseert dat bepaalde users eigenlijk geen bal?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219767217
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:58 schreef Homey het volgende:

[..]
a) straalt slecht af op de islam en kritiek op de islam is bij de DPG Media Groep en de NPO verboden
b) een val van de dictator in Iran is in het voordeel van Israël en Trump, en dat past bepaald niet in het straatje van de redacties van DPG en NPO.

Ergens weten ze ook wel dat de bevolking van Iran zwaar wordt onderdrukt, dus het credo is nu doodzwijgen of heel soms een schamel artikeltje publiceren met de spin van anti-inflatie.

Je weet ook gewoon dat als die dictatuur valt en ze dan er wel over moeten hebben, ze meteen de spin aan gaan geven dat Israel en Amerika erachter zitten etcetera.
Vandaar dat er meerdere bronnen van de DPG media erover praten...
Vandaar dat de NOS erover praat......

Owh en op nu.nl staat wel degelijk een artikel over Iran.
pi_219767220
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Google eens op nu.nl, krijg je dit als antwoord:

Ja, NU.nl wordt beschouwd als het grootste online nieuwsplatform in Nederland, met miljoenen unieke bezoekers per maand, die het vooral via hun smartphone benaderen, en staat daarmee aan kop in de Nederlandse nieuwsmarkt voor online bereik. Het merk is onderdeel van DPG Media en is populair vanwege zijn snelle, neutrale en feitelijke berichtgeving en interactieve elementen zoals NUjij, waardoor lezers betrokken blijven en zich gehoord voelen.
Belangrijke punten over NU.nl:
Marktleider: NU.nl is de nummer één nieuwssite van Nederland qua online bereik, gevolgd door namen als NOS, AD en Telegraaf.
Mobiel dominant: De meerderheid van de bezoekers (ongeveer 70%) consumeert nieuws via de smartphone.
Betrokkenheid: Dankzij functies als NUjij betrekken ze lezers actief bij de inhoud, wat bijdraagt aan loyaliteit.
Eigendom: Het platform behoort tot DPG Media.
Bereik: Het bereikt meer dan 7 miljoen Nederlanders per maand, met veel zeer loyale en terugkerende bezoekers.
Kortom, NU.nl is een dominante speler in de Nederlandse digitale nieuwsvoorziening.
pi_219767225
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:42 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Zeker. Het gekke is dat die kranten wel over Gaza publiceren.

https://www.ad.nl/zoeken/?query=Gaza

Of Israel.

https://www.ad.nl/zoeken/?query=israel

Blijkbaar hebben provincialen geen interesse in Iran, volgens de mensen die ervoor gestudeerd hebben bij DPG.
Grappig dat je iets beweert en als je er dan op wordt gewezen dat je bewering incorrect is kom je als reactie met een nieuwe bewering. En als die bewering ook incorrect is kom je weer met een nieuwe bewering....
Ze schrijven ook over de VS. Ze hebben vast wel buitenlandredacteuren alleen zitten die op de gebruikelijke plaatsen. Iran zit daar natuurlijk niet bij en Iran is alleen interessant in combinatie met Israël
pi_219767227
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Vandaar dat er meerdere bronnen van de DPG media erover praten...
Vandaar dat de NOS erover praat......

Owh en op nu.nl staat wel degelijk een artikel over Iran.
Nope, doe maar een control f zoals ik al zei

wel doen he
pi_219767234
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:59 schreef Homey het volgende:

[..]
Google eens op nu.nl, krijg je dit als antwoord:

Ja, NU.nl wordt beschouwd als het grootste online nieuwsplatform in Nederland, met miljoenen unieke bezoekers per maand, die het vooral via hun smartphone benaderen, en staat daarmee aan kop in de Nederlandse nieuwsmarkt voor online bereik. Het merk is onderdeel van DPG Media en is populair vanwege zijn snelle, neutrale en feitelijke berichtgeving en interactieve elementen zoals NUjij, waardoor lezers betrokken blijven en zich gehoord voelen.
Belangrijke punten over NU.nl:
Marktleider: NU.nl is de nummer één nieuwssite van Nederland qua online bereik, gevolgd door namen als NOS, AD en Telegraaf.
Mobiel dominant: De meerderheid van de bezoekers (ongeveer 70%) consumeert nieuws via de smartphone.
Betrokkenheid: Dankzij functies als NUjij betrekken ze lezers actief bij de inhoud, wat bijdraagt aan loyaliteit.
Eigendom: Het platform behoort tot DPG Media.
Bereik: Het bereikt meer dan 7 miljoen Nederlanders per maand, met veel zeer loyale en terugkerende bezoekers.
Kortom, NU.nl is een dominante speler in de Nederlandse digitale nieuwsvoorziening.

Ja, en?

Zoals al gezegd: nu.nl schrijft er wel degelijk over. Net als andere DPG media en de NPO.
En ook al zou nu.nl er niet over schrijven, is alsnog niet boeiend. Is maar 1 partij.
pi_219767241
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:59 schreef Homey het volgende:

[..]
Nope, doe maar een control f zoals ik al zei

wel doen he
https://www.nu.nl/buitenl(...)-tegen-regering.html
pi_219767272
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja, en?

Zoals al gezegd: nu.nl schrijft er wel degelijk over. Net als andere DPG media en de NPO.
En ook al zou nu.nl er niet over schrijven, is alsnog niet boeiend. Is maar 1 partij.
Dat zei je idd maar klopt feitelijk niet, doe maar een control f vandaag

En je zei dat nu.nl er weinig doet, maar het is de grootste media speler

Ergo, je lult maar wat uit je nek. Komt erg dom over. En dat liegen staat niet sterk.

is het zo moeilijk toegeven dat die enorme opstand amper wordt verslagen in onze pers? Dat is inmiddels gewoon een feit

wat je daar verder van vindt is vers 2
pi_219767321
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:05 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat zei je idd maar klopt feitelijk niet, doe maar een control f vandaag

En je zei dat nu.nl er weinig doet, maar het is de grootste media speler

Ergo, je lult maar wat uit je nek. Komt erg dom over. En dat liegen staat niet sterk.

is het zo moeilijk toegeven dat die enorme opstand amper wordt verslagen in onze pers? Dat is inmiddels gewoon een feit

wat je daar verder van vindt is vers 2
quote:
pi_219767435
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:09 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]

oude link, staat niet op de voorpagina als je surft naar nu.nl

stop gewoon met liegen bro

en geef toe, dat mensen opstaan tegen een islamitische dictatuur valt slecht bij jou

sowieso het proces van de-islamisering van jongeren in die regio

dat wil jij niet horen, maar het gebeurt wel!
pi_219767558
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:18 schreef Homey het volgende:

[..]

en geef toe, dat mensen opstaan tegen een islamitische dictatuur valt slecht bij jou

Ah, nu moet het ineens frontpage staan _O- _O-

Je wordt (alweer) op liegen betrapt en gewezen op je fout. Maar goed dat kan natuurlijk niet.
pi_219767738
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:26 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ah, nu moet het ineens frontpage staan _O- _O-

Je wordt (alweer) op liegen betrapt en gewezen op je fout. Maar goed dat kan natuurlijk niet.
Als je naar nu.nl gaat zie je alles, de frontpage is heel groot

doe dat nu en doe een control op iran

0 hits

en dat is heel vreemd, want als je goed kijkt zie je talrijke links als nu die site checkt van dagen geleden.

Een voorbeeld is deze:https://www.nu.nl/algemee(...)iet-uit-het-oog.html

geplaatst op 29 december, maar nog steeds op de frontpage te zien.

De link over iran die jij noemt is van gisteren, maar is al wel uit de frontpage gehaald

zie je?
pi_219768122
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:46 schreef Homey het volgende:

[..]
Als je naar nu.nl gaat zie je alles, de frontpage is heel groot

doe dat nu en doe een control op iran

0 hits

en dat is heel vreemd, want als je goed kijkt zie je talrijke links als nu die site checkt van dagen geleden.

Een voorbeeld is deze:https://www.nu.nl/algemee(...)iet-uit-het-oog.html

geplaatst op 29 december, maar nog steeds op de frontpage te zien.

De link over iran die jij noemt is van gisteren, maar is al wel uit de frontpage gehaald

zie je?
Zucht......

Jij zegt dat het nergens in de media stond. DPG media niet. NPO media niet.
Er is je duidelijk aangetoond dat dit een leugen is.

Dat het niet (meer) op frontpage staat is niet je punt en ik zie het probleem ook niet.
Genoeg media doen er dus gewoon verslag van. Oftewel je liegt gewoon.
pi_219768154
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Zucht......

Jij zegt dat het nergens in de media stond. DPG media niet. NPO media niet.
Er is je duidelijk aangetoond dat dit een leugen is.

Dat het niet (meer) op frontpage staat is niet je punt en ik zie het probleem ook niet.
Genoeg media doen er dus gewoon verslag van. Oftewel je liegt gewoon.
Dat heb ik niet gezegd, niet liegen bro. En stop eens met jij-bakken en je eigen leugens projecteren, dat staat niet sterk.

"ik zie het probleem niet". Tja, vingers in je oren, hand voor je ogen. Dan valt weinig op idd. Wel makkelijk. Als mensen helemaal het nieuws niet volgen is ook prima.
pi_219768216
LIVE
Protests, strikes continue in Iran despite heavy crackdown

https://www.iranintl.com/en/liveblog/202601054803

Er zijn wederom veel demonstraties aan de gang, het is er net middag.
Incelfrikandel
pi_219768386
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:18 schreef Homey het volgende:

[..]

Die nieuwsberichten hebben op een bepaald moment op de voorpagina gestaan, maar zijn door ander recenter nieuws naar de achtergrond verdwenen. Daarnaast is men in de media zich ervan bewust dat de protesten op sommige plekken hevig of groot zijn, maar dat ze relatief gezien niet groot genoeg zijn om de Iraanse regering omver te werpen. Dat was ook het geval bij andere protesten.

Het idee dat er sprake zou zijn van een massaal verzet tegen de islam of dat er een proces plaatsvindt van de-islamisering lijkt mij vooral wishful thinking. De protesten zijn in de kern ontstaan uit economische malaise. Natuurlijk zijn er groepen die staan voor de terugkeer van de Pahlavi-dynastie, of die atheïstisch, communistisch of anders ideologisch gemotiveerd zijn, maar zij vertegenwoordigen niet alle Iraniërs.

Als ik de tweets bekijk die hier worden gedeeld, dan valt me steeds op dat de video’s in die tweets in veel gevallen niet overeenkomen met de opgewonden, prikkelende en soms overdreven teksten waarmee ze gepaard gaan. Dat verschilt niet van andere protesten in het verleden (zie de oude topics hierover). Niet dat ik hier de party pooper wil zijn, maar ik probeer het gewoon realistisch te bekijken.
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:52:42 #112
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219768414
Ondertussen in Shiraz:
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219768714
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:50 schreef Kwntm het volgende:

Het idee dat er sprake zou zijn van een massaal verzet tegen de islam of dat er een proces plaatsvindt van de-islamisering lijkt mij vooral wishful thinking.
Dat is mooi voor je, maar wat ik van mijn Iraanse vrienden begrijp, is dat jongen mensen daar heel weinig met het geloof hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219768965
https://x.com/PahlaviReza/status/2008767994428633428

Pahlavi komt zelfverzekerd over. Het kunnen weer historische tijden worden.

Dat de bevolking en met name de vrouwen en jongeren afwillen van de islamitische juk is duidelijk, maar of ze echt de sjah terug willen?
pi_219769016
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 12:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Dat is mooi voor je, maar wat ik van mijn Iraanse vrienden begrijp, is dat jongen mensen daar heel weinig met het geloof hebben.
Vergelijkbaar met de vele immigranten in Nederland ook weinig met het islamitisch geloof hebben maar we toch hier constant berichten lezen dat ze echt allemaal fundamentalistische moslim extremisten zijn..

Hoe dan ook is het erg moeilijk voor een bevolking onder een autoritair regime om een geslaagde revolutie te hebben om hun land met vrijheid voor iedereen te krijgen. Waarbij het in landen met samengestelde bevolkingsgroepen door atbitraire grenzen nog stukken moeilijker is. De Koerden in Iran willen net zoals de andere Koerden in Turkije en Irak ook een koerdistan. Dan willen de beloegistanen ook nog een eigen staat.
pi_219769020
De redactie heeft, waarschijnlijk met frisse tegenzin, toch maar eens artikel gewijd aan die protesten:

https://nos.nl/artikel/25(...)e-provincies-in-iran

Verder geen diepere duiding, of worden mensen aan het woord gelaten.

Een groot verschil met de duizenden dagelijkse artikelen over Gaza, vol met activisme, oproepen, duiders aan het woord, etcetera.

De hamvraag is ook, als de media zogenaamd de macht controleert, wie controleert dan die media? Wie factcheckt de factchecker?
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:22:05 #117
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219769204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 12:57 schreef Homey het volgende:
De redactie heeft, waarschijnlijk met frisse tegenzin, toch maar eens artikel gewijd aan die protesten:

https://nos.nl/artikel/25(...)e-provincies-in-iran

Verder geen diepere duiding, of worden mensen aan het woord gelaten.

Een groot verschil met de duizenden dagelijkse artikelen over Gaza, vol met activisme, oproepen, duiders aan het woord, etcetera.

De hamvraag is ook, als de media zogenaamd de macht controleert, wie controleert dan die media? Wie factcheckt de factchecker?
Ja helaas een segment aan opiniemakers en journalisten die vaker wel dan niet betrokken zijn bij laten we zeggen minder gewaardeerde stromingen in de maatschappij. Het is een beetje als Edwin Wagensveld. Als je merkt dat dat soort zwijnen een valide punt moet maken, dan is de niche te klein en verrot om genoeg mensen te bereiken.
pi_219769265
quote:

[..]
quote:
Een groot deel van Iran is nauwelijks meer islamitisch, zeggen deze onderzoekers: 'Er is echt een 'tipping point' gaande'
https://eenvandaag.avrotr(...)-point-gaande-141570
Incelfrikandel
pi_219769343
quote:

[..]
Wat ik wel/niet mooi vind staat daar buiten, ik probeer het gewoon realistisch te bekijken.

Als je je in een bepaalde sociale kring begeeft, kan het snel lijken alsof die ervaringen representatief zijn voor de hele samenleving. In werkelijkheid zegt dat vaak meer over de mensen met wie je je omringt dan over het land als geheel.

Wanneer ik kijk naar bredere gegevens, zoals een Pew Research-onderzoek uit 2013 zie ik een ander beeld. Daaruit blijkt dat een meerderheid van de Iraniërs voorstander is van een zekere mate van religieuze invloed op de politiek, en dat 83% aangeeft de sharia te steunen. Slechts 11% geeft aan helemaal geen religieuze invloed in de politiek te willen.
pi_219769349
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:22 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja helaas een segment aan opiniemakers en journalisten die vaker wel dan niet betrokken zijn bij laten we zeggen minder gewaardeerde stromingen in de maatschappij. Het is een beetje als Edwin Wagensveld. Als je merkt dat dat soort zwijnen een valide punt moet maken, dan is de niche te klein en verrot om genoeg mensen te bereiken.
Ja, of zetpop Lidewij de Vos, die geen enkele moeite neemt om de flirt van Baudet en andere binnen haar partij met extremisten als Fuentes aan de kant te schuiven. Zo wordt het nooit wat met Forum.

Dat is het probleem van al die 'fake nieuws' roepers, die gaan een andere extreme kant opzoeken, namelijk daadwerkelijk extrem-rechts en radicale autonomen.

Ik herinner mensen die nogal kritisch zijn op het nieuws etc (wat ik opzich ook ben), dat we toch in een heel vrij en welvarend land nog leven. Je bent ook altijd vrij om te gaan als het je niet bevalt. Dat kunnen mensen in landen als Cuba niet zeggen. Geen welvaart, en de grenzen zijn potdicht voor de eigen bevolking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')