Goede zaak. Bijna een verdubbeling van mensen die voor alcoholvrij bier kiezenquote:Onder invloed van een 0.0’tje: wat doet alcoholvrij bier met je brein en gedrag?
Je staat gezellig met een glas in je hand met je vrienden te praten. Maar deze keer is het geen alcoholische drank: je kiest voor een koel, schuimend glas alcoholvrij bier. Je heft het glas en neemt een slok. Wat gebeurt er dan in je hoofd? Kan een o.0-biertje je hersenen voor de gek houden?
Alcoholvrij bier lijkt een onschuldige dorstlesser en wint steeds meer aan populariteit. Maar kan een 0.0’tje je stemming en gedrag beïnvloeden, net als een alcoholhoudend drankje? Wat gebeurt er precies met je brein en gedrag als je alcoholvrij bier drinkt?
Steeds meer mensen kiezen voor alcoholvrij bier
De afgelopen jaren is alcoholvrij bier enorm in opmars. Waar je vroeger op een feestje zonder alcohol vooral was aangewezen op een glaasje cola, heb je tegenwoordig volop keuze uit 0.0: van pils tot IPA en zelfs alcoholvrije wijn.
In 2024 dronk 16,7 procent van de Nederlandse volwassenen volgens het Trimbos-instituut minstens één keer per maand alcoholvrij bier. In 2018 was dat nog slechts 9,6 procent. Met name dertigers en theoretisch opgeleiden kiezen vaker voor een 0.0’tje. Het is gezonder, bevat minder calorieën, je krijgt er geen kater van en je doet toch gezellig mee tijdens de borrel. Ideaal, toch?
Wat is alcoholvrij bier precies?
Bij alcoholvrij bier denk je misschien dat er helemaal geen alcohol in zit, maar in Nederland mag een ‘alcoholvrij’ biertje tot 0,1 procent alcohol bevatten. In de praktijk kan er dus nog een beetje alcohol in zitten. Dat is veel minder dan in gewoon bier, maar bij veel consumptie kan het volgens het Trimbos-instituut toch nadelige effecten hebben.
Wil je echt helemaal geen alcohol? Er komen steeds meer dranken op de markt die volledig alcoholvrij zijn. Het grote verschil met gewoon bier is het ontbreken van ethanol, de stof die zorgt voor het roesje en je remmingen vermindert. Toch blijkt uit onderzoek dat zelfs 0.0-biertjes, waar geen alcohol in zit, effect kunnen hebben op je brein.
Wat gebeurt er in ons brein en met ons gedrag bij alcoholvrij bier?
Als je een alcoholvrij biertje drinkt, gebeurt er iets bijzonders in je hoofd. De smaak, geur en het schuim zijn vertrouwd en roepen herinneringen op aan aangename momenten. Je brein legt direct de link met eerdere, vaak gezellige ervaringen. Alleen al de verwachting en de smaak van bier, zelfs zonder alcohol, kunnen volgens neuropsycholoog Erik Scherder hersengebieden activeren die met beloning en plezier te maken hebben.
‘De smaak en conditionering spelen in dat geval een grote rol in het gevoel van beloning, niet de alcohol zelf’, zegt Scherder. ‘Door het ontbreken van ethanol krijg je niet dezelfde chemische reactie in je hersenen als bij alcohol, maar door het vrijkomen van dopamine kun je het beloningssysteem een beetje activeren. Zo kun je ondanks de afwezigheid van alcohol toch soortgelijke gevoelens ervaren.’
Het beloningssysteem in je hersenen kan net zo actief zijn bij alcoholvrij bier als bij regulier bier, zolang de context vergelijkbaar is. Je voelt je dus echt ‘gezellig’ en beloond, zonder het roesje van ethanol. Het belangrijkste verschil: je raakt niet ontremd, je coördinatie blijft op peil en je geheugen blijft scherp. Dus geen gênante uitspraken of onverwachte dansmoves.
Is alcoholvrij bier een gezond alternatief?
Alcoholvrij bier kan je hersenen dus best ‘foppen’: de smaak en het ritueel zorgen voor gezelligheid en een kleine dopamine-boost, zonder de ongewenste bijwerkingen van alcohol. Kortom: wel de lusten, niet de lasten!
Heineken heeft het wel geperfectioneerd inmiddels. Niet te onderscheiden tegenwoordigquote:Op zondag 4 januari 2026 21:39 schreef Gibson88 het volgende:
Ik vind de Warsteiner 0.0 en de Leffe 0.0 eerlijk gezegd best lekker.
Zijn de meningen over verdeeld. De meeste moslims die ik ken drinken wel alcoholvrijquote:
Nog niet geproefd, zal morgen 's een flesje halen, dank voor de tipquote:Op zondag 4 januari 2026 21:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Heineken heeft het wel geperfectioneerd inmiddels. Niet te onderscheiden tegenwoordig
Turkse moslims drinken vaak gewoon echt bier.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zijn de meningen over verdeeld. De meeste moslims die ik ken drinken wel alcoholvrij
Kan ook. In een gemiddeld Rotterdams cafe zijn er ook gewoon moslims die drinken.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:57 schreef Durmada het volgende:
[..]
Turkse moslims drinken vaak gewoon echt bier.
quote:Op zondag 4 januari 2026 21:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kan ook. In een gemiddeld Rotterdams cafe zijn er ook gewoon moslims die drinken.
quote:Op zondag 4 januari 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vooral moslima’s in een kroeg waar ook alcohol geschonken wordt met niet moslimmannen. Echt nooit gebeurd.
Hele stuk lijkt wel pc AI-spul
Dat plaatje is een manifestatie van de gewenste beleveniswereld van TS: een vrolijk gezelschap met verschillende culturele achtergronden -waaronder islamitisch (heel belangrijk)- die het allemaal ontzettend gezellig met elkaar hebben en de gedroomde evenwichtige multiculturele samenleving vieren als een ''kracht''.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:33 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat een achterlijk dom kut AI plaatje zeg. Alsof zo'n gezelschap bij elkaar realistisch is
Die gaan rechtstreeks naar de hel:quote:Op zondag 4 januari 2026 21:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zijn de meningen over verdeeld. De meeste moslims die ik ken drinken wel alcoholvrij
Het zou zomaar kunnen.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:32 schreef Mikeytt het volgende:
Alleen al de verwachting en de smaak van bier, zelfs zonder alcohol, kunnen volgens neuropsycholoog Erik Scherder hersengebieden activeren die met beloning en plezier te maken hebben.
Een rijpe banaan bevat al meer dan 0,05%. En sinaasappelsap ook. Dat mogen ze ook gewoon.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:53 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Die gaan rechtstreeks naar de hel:
Heineken® 0.0 bevat minder dan 0,05%
https://www.heineken.com/nl/nl/onze-producten/heineken-00/
Bah enige 0.0 die te hachelen is Jupiler.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Heineken heeft het wel geperfectioneerd inmiddels. Niet te onderscheiden tegenwoordig
Wat ik nog vreemder vind is dat mijn reactie nu verwijderd is uit het topic, geen idee waarom? En ook nog 3 andere reacties die ik blijkbaar heb gehad volgens mijn quote alert?quote:Op zondag 4 januari 2026 22:46 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dat plaatje is een manifestatie van de gewenste beleveniswereld van TS: een vrolijk gezelschap met verschillende culturele achtergronden -waaronder islamitisch (heel belangrijk)- die het allemaal ontzettend gezellig met elkaar hebben en de gedroomde evenwichtige multiculturele samenleving vieren als een ''kracht''.
Voor velen is die afbeelding van TS dan ook geen verrassing.
Ik zou het ook prefereren hoor, maar inderdaad, realistisch gezien is dat beeld volstrekt onmogelijk.
Ontopic; ik vind veel 0,0 producten prima te consumeren.
Alleen jammer dat TS dit topic in de OP al om zeep helpt.
Maar ja, wat verwacht men dan ook van wokies?
Meh. Heineken is de enige die ik exact hetzelfde vindt smaken als de normale variant van hetzelfde merk.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:07 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Bah enige 0.0 die te hachelen is Jupiler.
Dat is het probleem juist.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Meh. Heineken is de enige die ik exact hetzelfde vindt smaken als de normale variant van hetzelfde merk.
Die blijven ook gewoon verliezenquote:Op zondag 4 januari 2026 23:40 schreef theunderdog het volgende:
De alcohollobby verliest het van de nicotine-lobby.
Baas boven baas.
Juist niet. Heineken is bij uitstek een merk dat iedereen wel ok vindt. Dan heb je een 0.0 variant die iedereen kan drinkenquote:
Echt wel. Ik proef het verschil meteen.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:41 schreef Mikeytt het volgende:
Pak eens een juupie.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Echt wel. Ik proef het verschil meteen.
Het is wel beter dan Prostel (@:LXIV) maar het blijft malt bier.
quote:Op zondag 4 januari 2026 21:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Er zijn meerdere blind taste tests van mensen die stellen dat ze het verschil echt wel proeven, maar als ze een blinddoek om krijgen, gokken ze fout. Zit allemaal tussen de orenquote:Op maandag 5 januari 2026 00:16 schreef Elan het volgende:
[..]![]()
Dat verschil proef je echt direct. Mist duidelijk het bittertje van de variant met alcohol.
Je hebt wel aardige alcoholvrije (of eigenlijk alcoholarme) IPA's maar pils vind ik niks.
Ik vraag me dan ook serieus af wat hierover in de Koran of Thorah staat, of wie dat dan besluit.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een rijpe banaan bevat al meer dan 0,05%. En sinaasappelsap ook. Dat mogen ze ook gewoon.
Zolang je er in grote hoeveelheden niet dronken van wordt, is het halal en kosjer.
Nee hoor.quote:Op maandag 5 januari 2026 09:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Er zijn meerdere blind taste tests van mensen die stellen dat ze het verschil echt wel proeven, maar als ze een blinddoek om krijgen, gokken ze fout. Zit allemaal tussen de oren
Koosjer heeft niks te maken met alcohol, maar de manier waarop drank wordt gemaakt. Zo drinken Joden wijn tijdens de kidoesj op de sabbat.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een rijpe banaan bevat al meer dan 0,05%. En sinaasappelsap ook. Dat mogen ze ook gewoon.
Zolang je er in grote hoeveelheden niet dronken van wordt, is het halal en kosjer.
Oh post eens dan?quote:Op maandag 5 januari 2026 09:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Er zijn meerdere blind taste tests van mensen die stellen dat ze het verschil echt wel proeven, maar als ze een blinddoek om krijgen, gokken ze fout. Zit allemaal tussen de oren
Helaas is dit geen correcte manier om naar statistiek te kijken. Zo is het vapen onder jongeren flink in opmars. Daarbij is het ook nog eens zo dat roken (dus gewoon sigaretten) populair blijven bij landen die relatief recent een welvaart stimulans hebben gehad.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die blijven ook gewoon verliezen
[ afbeelding ]
Dus jij proeft verschil tussen de heiniken 0.0 en die met alcohol?quote:Op maandag 5 januari 2026 09:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik heb in een barcommissie gezeten, en wij deden ook wel een soortgelijke test tussen verschillende biersoorten. De verschillen proef ik blind ook.
Het zal per persoon verschillen, maar ik vind de maltvariant van Heineken niet fijn. En als je het verschil niet proeft met de nomale variant, dan is je concentratie smaakpapillen niet al te hoogGeldt trouwens ook voor lightproducten. Nooit begrepen waarom mensen dat lekker vinden.
Ja, ik proef dat zeker, daar durf ik wel een weddenschap op in te zettenquote:Op maandag 5 januari 2026 10:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus jij proeft verschil tussen de heiniken 0.0 en die met alcohol?
Hoe dan? dat zou immers betekenen dat jij die 5% alcohol proeft in het bier. Dan heb je geen goede smaakpupillen, maar onmenselijke.
Eerste 3 resultaten op Youtube gokten fout bijvoorbeeldquote:Op maandag 5 januari 2026 10:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh post eens dan?
Van merken weet ik dat die lastig te onderscheiden zijn, alcoholvrij haal ik er wel uit.
Zo zie je maar. Ook intelligente mensen kunnen zichzelf volstrekte kolder wijsmakenquote:Op maandag 5 januari 2026 11:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik proef dat zeker, daar durf ik wel een weddenschap op in te zettenAl was het alleen maar omdat de 0%-variant van Heineken voor mij de eerste paar slokken naar zeepsop smaakt
![]()
Als dat mij onmenselijk maakt, dan noem je me vanaf nu maar biergod
En als het je om die 5% gaat: voeg maar eens 5% zout toe aan water.
Alcohol is gewoon puur vergif waarvan je lichaam maar ongeveer 1 maatglas per uur kan verwerken. Meer dan dat ben je gewoon jezelf volledig de vernieling in aan het helpen. Maar goed, blijkbaar vindt de hele wereld dat nog steeds doodnormaal, wat ook verklaart waarom er zoveel achterlijken rondlopenquote:Op maandag 5 januari 2026 10:57 schreef Cruzinats het volgende:
Alcohol an sich is niet schadelijk mits je met mate drinkt.
Het is het hop dat een oestrogene werking heeft op het lichaam.
Daarom liever een whiskey nemen.
Azijn is inderdaad gezonderquote:Op maandag 5 januari 2026 12:07 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Alcohol is gewoon puur vergif waarvan je lichaam maar ongeveer 1 maatglas per uur kan verwerken. Meer dan dat ben je gewoon jezelf volledig de vernieling in aan het helpen. Maar goed, blijkbaar vindt de hele wereld dat nog steeds doodnormaal, wat ook verklaart waarom er zoveel achterlijken rondlopen
Wat is er met de bier en nootjes gebeurt?quote:Op maandag 5 januari 2026 09:50 schreef vosss het volgende:
Ik heb sinds half oktober geen alcohol meer gedronken.
Voorheen vond ik 0.0 niet te hachelen.
Nu vind ik sommigen meer dan prima. Hertog-Jan 0.0 bijvoorbeeld. Die is meer dan goed te drinken wat mij betreft.
Herhaalde netvliesloslating en herseninfarct waardoor ik besloten heb voorlopig tot mijn oog weer in orde is, wat waarschijnlijk nog maanden gaat duren, alcohol even te laten voor wat het is.quote:Op maandag 5 januari 2026 12:36 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Wat is er met de bier en nootjes gebeurt?
Dit vind ik echt de meest smerige 0.0 die ik ooit gehad heb.quote:
Nooit van Prostel gehoord, Achja. Als ik het opzoek is het een middel voor de prostaat..quote:Op zondag 4 januari 2026 23:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Echt wel. Ik proef het verschil meteen.
Het is wel beter dan Prostel (@:LXIV) maar het blijft malt bier.
Juist, van een zware werkdag thuiskomen en dan een lekker tripeltje o.i.d. voor het slapengaanquote:Op maandag 5 januari 2026 09:36 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik drink sowieso zelden meer en die ene keer dat ik drink, drink ik ook zelden pils. Ik kies dan liever voor 2 of 3 mooie speciaalbiertjes waar ik echt van kan genieten, de tijd van volop pils tanken om dronken te worden ligt inmiddels wel wat jaartjes achter me. En dan voegt alcohol toch echt wel wat toe aan de smaak, zeker zoals @:Fleischmeister aangaf bij zwaardere biertjes.
Was het alcoholvrije bier wat in de beginoeriode op TK/DRW te krijgen was. Dat werd op het laatst gratis uitgedeeld omdat niemand het dronk...quote:Op maandag 5 januari 2026 13:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nooit van Prostel gehoord, Achja. Als ik het opzoek is het een middel voor de prostaat..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |