NOSquote:Tienduizenden Berlijners waarschijnlijk tot donderdag zonder stroom
Een deel van de Duitse hoofdstad Berlijn is getroffen door een stroomstoring. Sinds gisterochtend zitten zo'n 45.000 huishoudens zonder elektriciteit. Waarschijnlijk duurt het nog tot donderdag voordat alles weer hersteld is.
De getroffen gebieden liggen in het zuidwesten van de stad. Ook tweeduizend bedrijven zitten zonder elektriciteit.
De stroomuitval komt op het moment dat het in Berlijn koud is. De komende dagen komt de temperatuur nauwelijks boven het vriespunt uit en kan het 's nachts -7 graden worden. Ook heeft het dit weekend flink gesneeuwd.
Brandstichting
De stroom viel uit nadat een brug met kabels in de buurt van een elektriciteitscentrale in brand was gevlogen. Mogelijk is die brand aangestoken. Er is een brief binnengekomen bij de autoriteiten waarin de verantwoordelijkheid wordt opgeëist. Er wordt nog onderzocht of die brief echt is.
Hij zou zijn gestuurd door de Volcano Group, meldt de Berlijnse omroep RBB24. Deutsche Welle omschreef die groep eerder als "extreemlinkse, anarchistische milieuactivisten". Ze zouden in juni 2024 ook brand hebben gesticht uit protest tegen een grote Tesla-fabriek in Berlijn.
Een gemeentehuis en een sporthal zijn ingericht als noodopvang. Ook hebben kerken hun deuren geopend voor mensen die willen opwarmen of hun telefoon willen opladen.
Dat het zo lang duurt om de stroomvoorziening te herstellen, komt volgens de netbeheerder doordat de aanleg van vervangende leidingen op de kabelbrug "zeer complex" is.
Ook allemaal foto's van mensen die 5+ kaarsen tegelijk laten branden. Hebben die er een miljoen ofzo?quote:Op zondag 4 januari 2026 18:52 schreef AchJa het volgende:
[ x ]
Hier in Nederland zouden ivm het houtstookverbod per direct gaan bekeuren natuurlijk...
Je kan het inderdaad negeren en dan in de kou zitten als er een keer wat in jouw regio gebeurt.quote:Op zondag 4 januari 2026 18:53 schreef heywoodu het volgende:
En daarom is het hebben van een noodpakket dus niet een kwestie van "je bang laten maken door de roverheid".
Klopt, maar het is niet zoveer vanwege "de Russen" maar meer vanwege allerlei subversieve elementen binnen de samenleving.quote:Op zondag 4 januari 2026 18:53 schreef heywoodu het volgende:
En daarom is het hebben van een noodpakket dus niet een kwestie van "je bang laten maken door de roverheid".
Ik ga gewoon naar de boot, die was toch al off-grid.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan het inderdaad negeren en dan in de kou zitten als er een keer wat in jouw regio gebeurt.
Het is een andere tijd, als vroeger de stroom uitviel deed de houthaard van m'n opa en oma het nog wel en de propaanfles voor het gasfornuis ging ook gewoon door.
En er lag altijd nog wel een olielamp in de schuur of op zolder.
Maar nu is alles elektrisch, alles digitaal, is de stroom weg dan is "alles" weg.
Dus een beetje "preppen" is helemaal zo gek nog niet.
In Bargain is het slip and Slide Over een bevroren sperma meer.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:19 schreef RamboDirk het volgende:
Berlijn...
Gelukkig dus geen Duitsers in de kou maar mensen die dit soort shithole problematiek wel gewend zijn.
In een noodpakket zitten geen warmtebronnenquote:Op zondag 4 januari 2026 18:53 schreef heywoodu het volgende:
Ik heb nog steeds een vintage jaren '80 Zibro Kamin RC66 ergens in de schuur staan. Doet het nog perfect!quote:Op zondag 4 januari 2026 19:30 schreef halfway het volgende:
[..]
In een noodpakket zitten geen warmtebronnen
Die heb ik wel
Een gas diesel en bio-ethanol kachel
Die zijn inderdaad naar Linksinistan vertrokken.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:07 schreef Mubassie het volgende:
Zullen die linkse terroristen nu zelf ook zonder stroom zitten?
Nee natuurlijk niet, vast een ver van hun bed actie.
En gewoon voorbereid zijn op pech, want die optie is er ook nog altijd.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, maar het is niet zoveer vanwege "de Russen" maar meer vanwege allerlei subversieve elementen binnen de samenleving.
Toeter even als je voorbij komt varen hier.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ga gewoon naar de boot, die was toch al off-grid.
Dat was een waterscooterquote:Op zondag 4 januari 2026 20:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toeter even als je voorbij komt varen hier.
Die (financiele) mogelijkheden moet je ook maar net hebben. Degenen die hier vooral hard mee worden getroffen zijn dus met name de onderlaag van de samenleving, die niet de middelen hebben om snel naar alternatieven uit te kunnen wijken. Heel sociaal van deze activisten.quote:Op maandag 5 januari 2026 01:50 schreef ootjekatootje het volgende:
De meesten zullen het stadsdeel toch verlaten?
Naar familie en vrienden met stroom, een hotel of een vakantiehuisje?
Ik neem aan dat de rest van Duitsland zich voor deze groepen inzet. Al vind ik dat we er in de Nederlandse media erg weinig over lezen.quote:Op maandag 5 januari 2026 11:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Die (financiele) mogelijkheden moet je ook maar net hebben. Degenen die hier vooral hard mee worden getroffen zijn dus met name de onderlaag van de samenleving, die niet de middelen hebben om snel naar alternatieven uit te kunnen wijken. Heel sociaal van deze activisten.
Of een extreem rechtse, die een pesthekel heeft aan die linkse klimaatwatjes en ze zo eens flink het vuur onder de schenen wil leggen.quote:Op zondag 4 januari 2026 18:13 schreef AchJa het volgende:
Dat hier nog geen topic van is...
[..]
NOS
Eea opgeëist door de "Vulkangruppe"
Uiteraard weer eoa links radicale club die het weer eens met van alles en nog wat niet eens is...
Blog zum Stromausfall
In bijna alle olielampen zitten tegenwoordig ook ledjes. Zelfs in veel kaarsen kom je die tegenwoordig tegen. Dus wel goed de kleine lettertjes lezenquote:Op zondag 4 januari 2026 19:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan het inderdaad negeren en dan in de kou zitten als er een keer wat in jouw regio gebeurt.
Het is een andere tijd, als vroeger de stroom uitviel deed de houthaard van m'n opa en oma het nog wel en de propaanfles voor het gasfornuis ging ook gewoon door.
En er lag altijd nog wel een olielamp in de schuur of op zolder.
Maar nu is alles elektrisch, alles digitaal, is de stroom weg dan is "alles" weg.
Dus een beetje "preppen" is helemaal zo gek nog niet.
Heb hier bijenwaskaarsen (ook theelichtjes) en daar zitten geen ledjes inquote:Op maandag 5 januari 2026 12:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In bijna alle olielampen zitten tegenwoordig ook ledjes. Zelfs in veel kaarsen kom je die tegenwoordig tegen. Dus wel goed de kleine lettertjes lezen
Ja, ik heb (naast een hoop theelichtjes) een paar echte olielampen. Ook twee camping kookapparaten. En de benodigde olie, gas en aanmaakblokjes.quote:Op maandag 5 januari 2026 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb hier bijenwaskaarsen (ook theelichtjes) en daar zitten geen ledjes in
Wel heel veel werk voor tienduizenden bijen, wat het wel bijzonder maakt.
Zo blij dat er via tussenpersonen financiële steun te verwachten valt voor deel 3, 4, 5.... En niet alleen in Duitsland.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:30 schreef RotatoR het volgende:
Poetin is erg blij met deze nuttige idioten.
Naar wat ik begreep eerst 45.000 gezinnen, vanaf zondagavond 35.000 gezinnen. DDie stop je niet snel weg in een hotel. En de 'storing' zou tot donderdag duren.. Lijkt mij vreselijk met deze kou, alles werkt op electraquote:Op maandag 5 januari 2026 01:50 schreef ootjekatootje het volgende:
De meesten zullen het stadsdeel toch verlaten?
Naar familie en vrienden met stroom, een hotel of een vakantiehuisje?
Extreemlinkse aktiegroep (Vulkangruppe) heeft de brandstichting opgeeist, is bedoeld als actie tegen fossiele brandstoffenquote:Op maandag 5 januari 2026 13:18 schreef bianconeri het volgende:
<Knip-gewoon normaal doen>
Als het allemaal echt zo is dan is dit natuurlijk niet de manier om actie te voeren.
juni 2025 telde Berlijn 535 hotels, herbergen en pensions met 120.470 bedden. Officiële statistieken melden eind oktober 2025 circa 144.917 bedden in 720 accommodaties met minstens 10 bedden, inclusief hotels.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:02 schreef Jippie het volgende:
[..]
Naar wat ik begreep eerst 45.000 gezinnen, vanaf zondagavond 35.000 gezinnen. DDie stop je niet snel weg in een hotel. En de 'storing' zou tot donderdag duren.. Lijkt mij vreselijk met deze kou, alles werkt op electra
En hoeveel vrije bedden hebben ze?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
juni 2025 telde Berlijn 535 hotels, herbergen en pensions met 120.470 bedden. Officiële statistieken melden eind oktober 2025 circa 144.917 bedden in 720 accommodaties met minstens 10 bedden, inclusief hotels.
Berlijn plus omliggende steden zoals Potsdam en Brandenburg hebben samen circa 235.000 tot 240.000 hotelbedden.
Het explosiegevaar ontstaat als bij stroomuitval de warmtepomp bevriest en de warmtewisselaar scheurt. Bij pompen met propaan kan er gas in het verwarmingscircuit komen en vervolgens in huis lekken. Als het gas zich ophoopt en er iets van een vonk ontstaat kan er een explosie plaatsvinden.quote:
Ja en die staan allemaal leeg, zeker in de eerste week van januari?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
juni 2025 telde Berlijn 535 hotels, herbergen en pensions met 120.470 bedden. Officiële statistieken melden eind oktober 2025 circa 144.917 bedden in 720 accommodaties met minstens 10 bedden, inclusief hotels.
Berlijn plus omliggende steden zoals Potsdam en Brandenburg hebben samen circa 235.000 tot 240.000 hotelbedden.
Een warmtewisselaar moet toch dergelijke omstandigheden kunnen verdragen.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:16 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het explosiegevaar ontstaat als bij stroomuitval de warmtepomp bevriest en de warmtewisselaar scheurt. Bij pompen met propaan kan er gas in het verwarmingscircuit komen en vervolgens in huis lekken. Als het gas zich ophoopt en er iets van een vonk ontstaat kan er een explosie plaatsvinden.
Zeg ik wat anders?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:05 schreef Jippie het volgende:
[..]
Extreemlinkse aktiegroep (Vulkangruppe) heeft de brandstichting opgeeist, is bedoeld als actie tegen fossiele brandstoffen![]()
Zijn gewoon complete randdebielen om tienduizenden gezinnen dagenlang in de kou te zetten.
Heb jij een pauzeknop?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zeg ik wat anders?
En ah leuk dat dingen zeggen die bepaalde users constant doen niet mag
Vermoedelijk draait er nog een paar elektriciteitscentrales op kolen. Maar het is een totaal idiote actie.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef Momo het volgende:
Rare actie om sympathie en aandacht te kweken voor bepaalde problemen
Die groep heeft eerder ook actie gevoerd tegen windmolenparken, dus met kolen zal het niet direct iets te maken hebben.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:30 schreef Jippie het volgende:
[..]
Vermoedelijk draait er nog een paar elektriciteitscentrales op kolen.
Als een warmtewisselaar in de buitenunit scheurt, komt dat gas niet in huis.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:16 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het explosiegevaar ontstaat als bij stroomuitval de warmtepomp bevriest en de warmtewisselaar scheurt. Bij pompen met propaan kan er gas in het verwarmingscircuit komen en vervolgens in huis lekken. Als het gas zich ophoopt en er iets van een vonk ontstaat kan er een explosie plaatsvinden.
Het is volgens mij gewoon een koperleiding die door aluminium vinnen loopt, dat kan veel hebben en de rest van de installatie wordt ook op hoge druk afgeperst om te kijken of het lekdicht is.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een warmtewisselaar moet toch dergelijke omstandigheden kunnen verdragen.
Volgens dat artikel:quote:Op maandag 5 januari 2026 21:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is volgens mij gewoon een koperleiding die door aluminium vinnen loopt, dat kan veel hebben en de rest van de installatie wordt ook op hoge druk afgeperst om te kijken of het lekdicht is.
Maar alles kan stuk natuurlijk.
quote:The fact that this is not a purely theoretical danger is proven by the investigations of the Institute for Damage Prevention and Damage Research of Public Insurers e.V.: At the end of 2020, the institute was commissioned to investigate the explosion of a fortunately uninhabited house. Of the house ann-building with garage and utility room built in the 2000s, only a few parts of the outer walls stood. It turned out that frost damage had caused the refrigerant propane to get into the heating circuit, was transported into the house, where it again came out and evaporated.
"First, the water from the secondary circuit froze - although the heating was in 'heating mode' according to the read-out operating protocol," says the meticulous report published in the magazine "Schadenprisma". The freezing water pushed apart "the pressings in the heat exchanger and the leaks found were created."
When the ice melted, the gas was able to escape into the heating circuit "and came out of the automatic ventilation valve or the pressure relief valve inside the building." As a result, according to the conclusion of the IFS expert Matthias Klager, "the propane gas collected there and was, for example, replaced by an ignition or ignition. Switching sparks were brought to explosion, with the result of extensive extruption of the cultivation.
De bezettingsgraad van hotelkamers in de Berlijnse regio ligt begin januari typisch laag, rond de 28-35%, door het winterseizoen en beperkte toerisme.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:16 schreef KvanG het volgende:
[..]
Ja en die staan allemaal leeg, zeker in de eerste week van januari?
Het was een protest tegen de fossiele brandstoffen +bedrijven. Die zullen misschien de eigenaar zijn van die windmolenparken?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:41 schreef KvanG het volgende:
[..]
Die groep heeft eerder ook actie gevoerd tegen windmolenparken, dus met kolen zal het niet direct iets te maken hebben.
Stel je niet zo aan. Ik doel op je vrij drukke aanwezigheid in diverse topics en op de FP.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah sorry, alleen <Knip> mag hier.
Tja, dat kan natuurlijk niet volgens de anarchistische doctrine. Bedrijven die middelen in bezit hebben. Volgende keer gaan ze actie voeren tegen het waterleidingbedrijf.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:21 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het was een protest tegen de fossiele brandstoffen +bedrijven. Die zullen misschien de eigenaar zijn van die windmolenparken?
Ja, dus inderdaad moet dan de warmtewisselaar binnen bevriezen (kapot vriezen) zodat er koelmiddel in het CV-systeem kan komen. En dat dan weer via automatische ontluchters in de woning, vonkje erbij.quote:
Nou die Duitsers hebben een punt.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dus inderdaad moet dan de warmtewisselaar binnen bevriezen (kapot vriezen) zodat er koelmiddel in het CV-systeem kan komen. En dat dan weer via automatische ontluchters in de woning, vonkje erbij.
Het is wel een "perfect storm" scenario.
Een gaslek kan in principe ook gebeuren met een defecte CV-ketel en die hebben we ook allemaal in ons huis hangen. En in tegenstelling tot een warmtepomp, is die aanvoer van aardgas "onbeperkt".
Monobloc moet je sowieso niet willen, altijd voor een split versie gaan als je de keuze hebt.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou die Duitsers hebben een punt.
Dit zijn monoblocs met propaan. Als je die niet (helemaal) aftapt van water dan vriest deze geheid kapot. In de kleine kanalen van de wisselaar die buiten zit zet ijs uit en scheurt de wisselaar open.
Dit gebeurt vrij frequent als eenw wisselaar kapotvriest. En is helemaal niet zo’n klein risico.
Gelukkig is er geen stroom haha dus geen vonk ontsteker in de unit en zal het meeste wel verwaaien.
Maar die monoblocen na 2 weken zonde stroom in vorst kun je wel afschrijven ja.
Toevallig vorige maand net een PUZ-SHWM120YAA en een PUZ-SHWM80YAA geïnstalleerd gekregen voor m'n "nieuwe" woning en bijgebouw. Die draaien op R32.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat komt omdat de EU natuurlijke koudemiddelen verplicht (gaat) stellen de bedoeling is 2027 alleen nog natuurlijk en dan is propaan de enige oplossing tot op heden en dat betekent monobloc (max 0,35kg propaan binnen is ong 4kW thermisch)
Mensen sorteren daar op voor en kiezen massaal monobloc R290.
Beste spul!quote:Op maandag 5 januari 2026 23:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toevallig vorige maand net een PUZ-SHWM120YAA en een PUZ-SHWM80YAA geïnstalleerd gekregen voor m'n "nieuwe" woning en bijgebouw. Die draaien op R32.
Draait wel als een klokje, lekker stil en genoeg power. Warm water ook bij dit weer nog makkelijk naar 55 graden Celsius op de compressor. Warmer moet ook wel lukken maar is niet nodig, ook niet heel gunstig voor rendement.
Ik zie beelden van een touringcar bedrijf, die hun dubbeldekkers vol eten op de juiste straten in de juristen wijken neerzetten. Juist bij de minderbedeelden. Ik geloof dat ze rond 20:00 op elk kruispunt een bus hebben staan. Met warmte, hulp, eten en sanitairebehoefte.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:02 schreef Jippie het volgende:
[..]
Naar wat ik begreep eerst 45.000 gezinnen, vanaf zondagavond 35.000 gezinnen. DDie stop je niet snel weg in een hotel. En de 'storing' zou tot donderdag duren.. Lijkt mij vreselijk met deze kou, alles werkt op electra
Dat milieu kun je wel achterwege laten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 06:29 schreef raptorix het volgende:
Wel ironisch dat die Millieu Terroristen niet snappen dat je het juist in deze periode niet red met groene stroom.
Precies. Totale waanzin zo'n actie.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat milieu kun je wel achterwege laten.
Zie mijn vorige bericht. Ik heb geen noodpakket nodig en zal er toch warmpjes bijzittenquote:Op zondag 4 januari 2026 18:53 schreef heywoodu het volgende:
Ik ben niet actief op de FP.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:23 schreef Jippie het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan. Ik doel op je vrij drukke aanwezigheid in diverse topics en op de FP.
Dat is niet wat ik zeg.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik ben niet actief op de FP.
En actief zijn in topics mag ook al niet meer?
Beetje gek.
Die zijn volgepropt door von der Leyen en Brussel met Syriers. Die zitten er wel lekker warmpjes bij.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Beetje zelfde logica als xr. En dan verbaasd zijn dat je met de nek wordt aangekeken.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef Momo het volgende:
Rare actie om sympathie en aandacht te kweken voor bepaalde problemen
Kun je altijd nog verkopen of opstoken.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ga gewoon naar de boot, die was toch al off-grid.
Lief dat je aan me denkt maar ik heb geen idee wat de motieven waren van deze sabotage en ik spreek al helemaal niet namens XR of andere actiegroepen. Dus als ik er vandaag nog wat van ga vinden, pas als ik meer weet.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
@:viagraap zal ongetwijfeld tevreden zijn met deze actie.
Dit is een groteske verdraaiing van de werkelijkheid, kan ik nu alvast al zeggen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:42 schreef epicbeardman het volgende:
Extreem linkse terrorisme is te categoriseren met moslim terrorisme. 2 van de grootste problemen in de wereld de laatste jaren. Hoeveel doden zullen ze deze keer op zich geweten hebben.
Extreem-rechts terroristen vermoorden mensen, extreem-linkse doen ook idiote dingen, maar zoals al talloze malen aangetoond is het dodental door extreem-rechts tientallen keer hoger.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:42 schreef epicbeardman het volgende:
Extreem linkse terrorisme is te categoriseren met moslim terrorisme. 2 van de grootste problemen in de wereld de laatste jaren. Hoeveel doden zullen ze deze keer op zich geweten hebben.
Ja want de acties van XR zijn van een zelfde ernstquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Beetje zelfde logica als xr. En dan verbaasd zijn dat je met de nek wordt aangekeken.
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 14:34 schreef viagraap het volgende:
[..]
Dit is een groteske verdraaiing van de werkelijkheid, kan ik nu alvast al zeggen.
Op je teentjes getrapt, jochie?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:52 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ja want de acties van XR zijn van een zelfde ernstAansteller.
En dat zeg je, terwijl ieder individu moet wijken als de industrieën meer terrein nodig hebben?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:42 schreef epicbeardman het volgende:
Interessante tactiek van iemand die vaak klaagt over andermans manier van discussiëren.quote:
Met jou valt niet te discussiëren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:10 schreef viagraap het volgende:
[..]
Interessante tactiek van iemand die vaak klaagt over andermans manier van discussiëren.
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:06 schreef torentje het volgende:
[..]
En dat zeg je, terwijl ieder individu moet wijken als de industrieën meer terrein nodig hebben?
Zegt al genoeg dat je de mogelijkheid open laat.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 14:33 schreef viagraap het volgende:
[..]
Lief dat je aan me denkt maar ik heb geen idee wat de motieven waren van deze sabotage en ik spreek al helemaal niet namens XR of andere actiegroepen. Dus als ik er vandaag nog wat van ga vinden, pas als ik meer weet.
Zoals ik al zei wist ik toen je me tagde niets meer dan 'brandstichting met stroomuitval tot gevolg'. Ik krijg niet al het nieuws elke dag mee, zeker niet in het weekend.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 19:04 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je hebt serieus meer context nodig om een beeld te vormen? Ieder ander beeld dan dit soort terreur veroordelen is compleet gestoord. Daarbij speelt dit al sinds zaterdag dus doe nou niet alsof je van niets weet.
Heb je de rode terreur van schattebollen als Lenin, Stalin, Pol Pot, Mao, Bela Kun, Ho Chi Min, Che Guevara, Rakosi, Ceaucescu, Kim Il Sung en Fidel Castro in die lijst opgenomen?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:08 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Extreem-rechts terroristen vermoorden mensen, extreem-linkse doen ook idiote dingen, maar zoals al talloze malen aangetoond is het dodental door extreem-rechts tientallen keer hoger.
Maar ja, MAGA en waarheid, een ingewikkelde combinatie
Als hier iemand revisionisme laat zien ben jij het wel.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:08 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Extreem-rechts terroristen vermoorden mensen, extreem-linkse doen ook idiote dingen, maar zoals al talloze malen aangetoond is het dodental door extreem-rechts tientallen keer hoger.
Maar ja, MAGA en waarheid, een ingewikkelde combinatie
Bij tegenslag is het dus de schuld van links? Terwijl links gewoon menselijk en redelijk beleid wil voor de zwakkeren van de samenlevingen. Dat is toch niet teveel gevraagd?quote:Op woensdag 7 januari 2026 00:15 schreef User98182 het volgende:
De Duitsers stemmen links, nou links krijgen ze hoor. Wen er maar aan.
Bizar dat het bestaan van zo'n extremistische club wordt erkend maar dat veiligheidsdiensten niet weten hoe dit georganiseerd is en wie er in de Vulkan Gruppe zit.quote:Aanvankelijk leek alles duidelijk na de brandstichting in Berlijn: linkse extremisten eisten de verantwoordelijkheid op en de autoriteiten bevestigden hun vermoeden. Vervolgens rezen er twijfels vanwege taalkundige eigenaardigheden in de brief waarin de verantwoordelijkheid werd opgeëist. De aandacht richtte zich op Rusland. Ten onrechte, zoals de "Vulkan Gruppe" nu duidelijk maakt.
De "Vulkan Gruppe", verantwoordelijk voor de brandstichting op een kabelbrug in het zuidwesten van Berlijn, heeft een nieuwe verklaring uitgegeven naar aanleiding van speculaties over de achtergrond van de aanslag. De verklaring luidt: "Met betrekking tot de rond gaande beschuldigingen van een 'false flag'-operatie door een buitenlandse staat, verklaren wij duidelijk:
" Deze speculaties zijn niets meer dan een poging om de eigen onmacht te verbergen."
Achtergrond: Kort na de publicatie van het zeer omvangrijke manifest van de groep ontstonden er talloze speculaties vanwege taalkundige inconsistenties. Ten eerste werden er veel spelfouten opgemerkt – Giffay in plaats van Giffey, Miley in plaats van Milei en Vans in plaats van Vance. Sommige users op sociale media schreven het gebruik van Vans in plaats van (de Amerikaanse vicepresident JD) Vance toe aan vertalingen uit het Russisch. Volgens hen was dit het resultaat van taalanalyse door AI-chatbots.
Ook werden talrijke formuleringen als zeer ongebruikelijk voor de Duitse taal aangemerkt. De algemene reactie was: "Zo schrijft niemand in het Duits." Vaak werd aangenomen dat de tekst oorspronkelijk in het Russisch was geschreven en vervolgens naar het Duits was vertaald. Andere gebruikers beweerden echter dat ze, zelfs na gebruik van AI-chatbots, geen overeenkomsten met het Russisch hadden ontdekt.
Desondanks rezen er vermoedens dat de Russische geheime dienst, in plaats van een linksextremistische groep, achter de aanslag zou kunnen zitten. De recherche van de staat Berlijn zag de zaak echter anders en concludeerde al snel dat de daders afkomstig waren uit het linksextremistische spectrum. De Berlijnse burgemeester Kai Wegner uitte kort na de aanslag een soortgelijke mening. Een woordvoerster van het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken was terughoudender. Ze zei: "Vanuit ons perspectief is de authenticiteit van de brief waarin de verantwoordelijkheid wordt opgeëist nog niet definitief vastgesteld." Een linksextremistisch motief was haar echter "duidelijk". De mogelijkheid dat een ander land achter de brandstichting zat, was "een van de hypothetische vragen", voegde ze maandag toe.
"Vulkan Gruppe": Externe vijand is verzonnen
De "Vulkan Gruppe" stelt echter in haar toelichting: "Het feit dat mensen hier in staat zijn infrastructuur aan te vallen, past niet in het veiligheidsverhaal van politici en autoriteiten. Dus wordt er een externe vijand verzonnen. Dit komt hen beter uit, verlicht de druk en verlegt de focus van het debat." De groep vervolgt: "Iedereen die beweert dat elke vorm van sabotage noodzakelijkerwijs het werk is van een buitenlandse inlichtingendienst, negeert het bestaan van interne sociale conflicten."
De daders van de brandstichting kunnen momenteel niet met zekerheid worden vastgesteld. Feit is dat extremisten die opereren onder de naam "Vulkan Gruppe" sinds 2011 vermoedelijk een tiental aanslagen hebben gepleegd op spoor- en energie-infrastructuur in Berlijn en Brandenburg – sommige met enorme gevolgen. Er zijn echter nooit arrestaties verricht of verdachten geïdentificeerd. De groep staat vermeld in het binnenlandse inlichtingenrapport van de deelstaat Berlijn. Ze wordt geclassificeerd als behorend tot het anarchistische, links-extremistische spectrum. De autoriteiten kunnen niet aangeven wie of hoeveel mensen er achter de groep zitten.
Ondertussen heeft netbeheerder Stromnetz Berlin nog eens 2.000 huishoudens en 100 bedrijven weer op het net kunnen aansluiten. Momenteel zitten nog 19.900 huishoudens en 1.200 bedrijven zonder stroom, aldus de website . De netbeheerder heeft iedereen die in de tussentijd wel stroom heeft gevraagd om "het elektriciteitsverbruik tot een absoluut minimum te beperken". Zo zouden apparaten zoals wasmachines en drogers in eerste instantie niet gebruikt moeten worden. "Ook het opladen van elektrische voertuigen via thuisladers moet voorlopig vermeden worden", aldus de verklaring.
Zaterdagmorgen zaten aanvankelijk 45.000 huishoudens en 2.200 bedrijven in het zuidwesten van Berlijn zonder stroom. Het federaal parket heeft het onderzoek inmiddels overgenomen.
https://www.n-tv.de/polit(...)ueck-id30211470.html
toch bizonder dat die groep precies de zelfde rethoriek van rusland gebruikt als die rusland wappies op forums....quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:33 schreef Jippie het volgende:
[..]
Bizar dat het bestaan van zo'n extremistische club wordt erkend maar dat veiligheidsdiensten niet weten hoe dit georganiseerd is en wie er in de Vulkan Gruppe zit.
Ik heb eigenlijk ook wel opmerkingen over jouw gebruik van de Nederlandse taalquote:Op woensdag 7 januari 2026 10:39 schreef Korenfok het volgende:
[..]
toch bizonder dat die groep precies de zelfde rethoriek van rusland gebruikt als die rusland wappies op forums....
heel toevallig.
en linkse anarchisten die intranationale onrust willen en opwijzen. goh klinkt ook echt heel anarchistisch allemaal.
Kun je doen. Maar ai zal minder taalfouten creeren dan ik heb gedaan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:48 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk ook wel opmerkingen over jouw gebruik van de Nederlandse taalPjotr, Ivor, Natasha?
Ah, je gebruikt nu hoofdlettersquote:Op woensdag 7 januari 2026 10:55 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Kun je doen. Maar ai zal minder taalfouten creeren dan ik heb gedaan.
Ps Reve schreef bijzonder vaak; bizonder.....
Gelukkig is er volop diesel in Duitsland. Milieumissie geslaagdquote:Op woensdag 7 januari 2026 13:52 schreef Aether het volgende:
11.00 uur - Berlijn heeft weer STROOM
https://www.geenstijl.nl/(...)jn-heeft-weer-stroom
Noodstroomvoorziening bij een Edeka supermarkt. Omdat Duitsland zo'n beetje alle aggregaten aan Kiev heeft gegeven, mocht Nederlandje het weer oplossen. Bredenoord bedankt.
[ afbeelding ]
Overal aggregaten in Berlijn. Zou dit nu de verwachting zijn geweest van die milieuactivisten van de Vulkangruppe?quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:52 schreef Aether het volgende:
Noodstroomvoorziening bij een Edeka supermarkt. Omdat Duitsland zo'n beetje alle aggregaten aan Kiev heeft gegeven, mocht Nederlandje het weer oplossen. Bredenoord bedankt.
[ afbeelding ]
Die kunnen ze toch ook saboteren?quote:Op woensdag 7 januari 2026 14:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Overal aggregaten in Berlijn. Zou dit nu de verwachting zijn geweest van die milieuactivisten van de Vulkangruppe?
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heb je de rode terreur van schattebollen als Lenin, Stalin, Pol Pot, Mao, Bela Kun, Ho Chi Min, Che Guevara, Rakosi, Ceaucescu, Kim Il Sung en Fidel Castro in die lijst opgenomen?
epicbeardman probeerde te beweren dat links extremisme/terrorisme een even groot probleem was als moslimterrorisme 'de laatste jaren', laten we de ogen op de bal houden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 21:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als hier iemand revisionisme laat zien ben jij het wel.
Verdiep je eens in de geschiedenis.
Stemmen Duitsers links ja? De SPD was toen ze veel stemmen kregen net als de PvdA in die tijd nog altijd neoliberaal of centristisch, verder is het vooral CDU en de laatste tijd AfD wat de klok slaat.quote:Op woensdag 7 januari 2026 00:15 schreef User98182 het volgende:
De Duitsers stemmen links, nou links krijgen ze hoor. Wen er maar aan.
Duitsland is een land van democratische socialisten en socialistische christenen. Heilig geloof is overheid en afkeer van eigen verantwoordelijkheid, liberalisme wordt gezien als een scheldwoord. Politiek wordt beheerst door vriendjes en wegkijken bij corruptie. Ondernemers zijn sowieso smeerlappen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 17:13 schreef viagraap het volgende:
[..]
Stemmen Duitsers links ja? De SPD was toen ze veel stemmen kregen net als de PvdA in die tijd nog altijd neoliberaal of centristisch, verder is het vooral CDU en de laatste tijd AfD wat de klok slaat.
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 13:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
ACHTUNG HUMOR!!
De verhuizing van Nederland naar Duitsland is als uit een comfortzone stappen en rechtstreeks het hol van de organisatorische angst binnenwandelen – de Duitse moderne wereld beweegt zich daar ergens tussen een panische zweetuitbraak en een wiskundig model voor dataveiligheid. Als Nederlander komt de verwondering al direct bij het uitpakken van je koffers: hoe kan een volk dat Porsche en BMW bouwt zo schaamteloos achterlopen op het gebied van airco’s en fatsoenlijke wifi?
Gadgets en Innovatie: Kafka ontmoet kluizenaarschap
Innovatie in Duitsland? Eerst een vergadering, dan een commissie, dan een grondige angstkramp. Waar Nederlanders zich maar al te graag laten verleiden door het nieuwste snufje (“een app die tegelijk koffie zet én het huis poetst? Kom maar door!”), snuift de gemiddelde Duitser argwanend alsof Apple zijn hoogsteigen privacy in een schoenendoos wil stoppen. Moderne gadgets zijn hier vergelijkbaar met Chinese operamuziek: je hebt gehoord dat het bestaat, maar in je huis mag het zeker niet komen.
Airconditioning heet hier Draak van de Gezondheid.
Duitsers denken dat het apparaat een soort bioterroristisch wapen is: het verspreidt verkoudheid, longontsteking én waarschijnlijk ook de rekeningen van de belastingdienst. Dus terwijl half Europa op 22 graden luchtig sudoku zit te spelen, knijpt de Duitser de zweetdruppels uit zijn shirt en voert hij een eeuwenoude rituele dans op: raam zuchtend open, raam panisch gesloten, herhaal dit tot je de huisarts belt. Beter zweten dan opgeven – al maak je zo van je woonkamer wel het goedkoopste wellnesscentrum van Berlijn.
5G en andere wereldschokken
Over 5G wordt niet gediscussieerd – het is een existentiële bedreiging. De masten verspreiden volgens de geruchten niet alleen hoofdpijn, maar ook steriele bloemen en getraumatiseerde teckels (die nu in Morsecode blaffen). Dus dan maar lekker hobbelen op Edge, want als iets niet werkt, weet je tenminste wat je mist. Mobiel netwerk is overigens overbodig, want contact vermijden is Duitse volkssport. Mocht je toch bellen, dan bij voorkeur via het legendarisch betrouwbare faxapparaat. Of een postduif. Voor extra veiligheid voorzien van helm én fluoridefilter.
Eten: Spannende keuken, veilig smaakloos
Glutamaat staat hier op de lijst van taboe’s ná het afsluiten van de straat voor een luchtalarm. Aziatische keukengeheimen? In Duitsland herkend als ‘de Duivelse Poeder’ – instant zenuwinzinking! Kant-en-klare soep schreeuwt in kapslocijn “ZONDER glutamaat!” Maak je geen zorgen: de pasta met ketchup is gegarandeerd glutenvrij, smaakvrij en humorvrij – want dan is het veilig. Duitsers willen niet weten waarom ze bang zijn; ze omhelzen de angst gewoon als je tante op een verjaardagsfeest: knus en onvermijdelijk.
Bankkaart, toezichtsregister en robothorror
Betalen met pinpas? Je ziel vast meteen gecensureerd door de Belastingdienst. Niemand weet wat ze precies doen met die data, maar zeker is: je moet er geen spaargeld aan koppelen. Contant geld heeft roots dieper dan de Rijn – wat een genot om een rij van 28 mensen te vormen bij de bakker, omdat Oma haar munten afweegt met een goudschaaltje uit 1832! Lekker tijd om je boodschappenlijstje te overdenken of een roman te schrijven.
Kunstmatige intelligentie?
In Duitsland het begin van een dystopisch stripverhaal: robots stelen je netflix-wachtwoord en monsters in Alexa’s stem schreeuwen ‘Achtung!’ als je vergeten bent je cookies te updaten. Voor alle zekerheid blijven Duitsers gesetteld in het geloof dat AI je huisraad, je privacy, én je steunzool leest. Je kunt maar beter een shungietsteen aan je router vastmaken. Helpt tegen straling – volgens de WhatsApp-groep van je buren.
Tussen vastgesteld bijgeloof en perfecte bureaucratie
Duitsers zijn esoterisch uit overtuiging. Homeopathie, steentherapie en ayurvedische cursussen bieden uitkomst tegen alle technologische ellende, al geldt de ongeschreven regel: eerst angsten, dan pas spiritualiteit. Wie te hard lacht om Duitse vooruitgang, wordt direct geadviseerd een amethist op de router te leggen voordat de buurvrouw je nadoet met haar eigen wifi- Homeopathie.
Tot slot: De toekomst klopt. Duitsland wacht. Tot het veilig is.
De toekomst mag dan aan de deur kloppen met QR-code en digitale handdruk, de Duitser opent pas na drie keer schoenen uit, vingerafdruk, privacyverklaring én een mondelinge toestemming van de woningcoöperatie. Dus als Nederlander in Duitsland is het devies: lachen om de angst, zweten in de hitte, en altijd contant geld in de portemonnee. Wifi? Pas bruikbaar na sacrale inwijding. Digitalisering is goed, maar eerst een beetje angstig. Willkommen im Zauberland van contant geld, zweetdruppels, Homeopathie – en een diepgewortelde liefde voor de ouderwetse fax.
Geniet van het wonder: hier, in het land van moderne argwaan en professioneel zweten, is elke innovatie welkom – mits veilig opgeborgen achter zes sloten, en liefst per post bevestigd.
Toch doet Duitsland mij cultureel gezien van alle Europese landen me nog het meest denken aan de VS. En de bureaucratie is eerder een erfenis van Pruissen dan iets socialistisch. Ik begrijp je voorbeelden en wat die laten zien, maar ik vind nou niet dat die alleen maar door een of andere socialistische volksaard verklaard zouden kunnen worden. Dit is bijna alsof je de problemen in het functioneren van de overheid in Italië alleen bij de communisten in de schoenen schuift, terwijl er daar tegenwoordig nog altijd aanzienlijk veel mensen zich openlijk fascist noemen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 17:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Duitsland is een land van democratische socialisten en socialistische christenen. Heilig geloof is overheid en afkeer van eigen verantwoordelijkheid, liberalisme wordt gezien als een scheldwoord. Politiek wordt beheerst door vriendjes en wegkijken bij corruptie. Ondernemers zijn sowieso smeerlappen.
[..]
???quote:Op woensdag 7 januari 2026 17:36 schreef viagraap het volgende:
[..]
Toch doet Duitsland mij cultureel gezien van alle Europese landen me nog het meest denken aan de VS.
Ik zei het meest, niet dat ze gelijk zijn.quote:Op woensdag 7 januari 2026 17:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
???
Die mag je uitleggen.
Duitsland scoort over het algemeen hoger op culturele participatie dan de VS, vooral bij klassieke concerten, opera en theater, dankzij uitgebreide overheidsfinanciering en infrastructuur. De VS tonen sterkere cinema-attentie, maar lagere betrokkenheid bij traditionele kunsten. Hieronder een vergelijking op basis van beschikbare statistieken.
Duitsland heeft een veel dichtere infrastructuur voor opera en theater, met 280 keer meer doorlopende operahuizen per hoofd van de bevolking dan de VS en vier keer meer optredens ondanks een 28 keer kleinere bevolking. Opera-optredens per capita plaatsen Duitsland op de 4e wereldplek, ver boven de VS op de 39e. Dit weerspiegelt zware subsidie op staats- en gemeentelijk niveau, tot 70% in sommige regio’s.
Klassieke concerten in Duitsland trekken meer bezoekers dan Bundesliga-voetbalwedstrijden, met 18,2 miljoen bezoeken (40% meer dan voetbal). Duitsland huisvest 129 gesubsidieerde orkesten, een kwart van alle professionele wereldwijd. In de VS zijn dergelijke cijfers lager door minder publieke financiering en participatie.
Duitse musea melden lagere bezoekersaantallen post-pandemie (33,5 miljoen in 2020), maar hogere participatiepercentages gekoppeld aan opleiding en inkomen (tot 34% voor hoogopgeleiden). Top VS-musea zoals het Met (1,96 miljoen bezoekers) en Smithsonian (18 miljoen totaal) domineren absoluut, maar per capita is de kloof kleiner door hogere urbanisatie. Duitsland heeft meer musea per miljoen inwoners in sommige regio’s.
In Duitsland leest 44,6% minstens wekelijks een boek, met 68,7% interesse in boeken; vrouwen en 30-44-jarigen kopen het meest. VS-bewoners lezen gemiddeld 12,6 boeken per jaar (2021), een daling van 15,6 in 2016. Beide landen tonen hoge alfabetiseringscijfers (99% Duitsland, 79-86% VS), maar Duitsers prefereren fysieke boeken boven audioboeken.
Leg uit, waarin lijken D cultureel het meest op de VS? En niet Nederland bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:10 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik zei het meest, niet dat ze gelijk zijn.
Zoals ik al zei kan Nederland na de Engelstalige landen ook nog zeer Amerikaans genoemd worden.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Leg uit, waarin lijken D cultureel het meest op de VS? En niet Nederland bijvoorbeeld?
De Duitse volksaard bestaat pas vanaf 1871. Daarvoor bestond het niet en hadden we 78.972 koninkrijkjes, hertogdommen, prins-bisdommen en graafschappen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:17 schreef viagraap het volgende:
[..]
Zoals ik al zei kan Nederland na de Engelstalige landen ook nog zeer Amerikaans genoemd worden.
Duitsland omdat de mainstream cultuur daar af en toe net zo plat kan zijn. En je hebt er meerdere soort van thema-parken waar volwassen mensen cowboyshows en saloons bezoeken in een soort ranch-setting, waar letterlijke rednecks op af komen. Misschien hebben die me gewoon flink verbaasd en is mijn beeld daardoor scheef, wat een bizar fenomeen.
Dealniettemin, of het nou enorm Amerikaans is daar of niet, lijkt het me eigenlijk net zo vergezocht om de Duitse volksaard onder een socialistische inborst in te delen.
Goed punt inderdaad.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Duitse volksaard bestaat pas vanaf 1871. Daarvoor bestond het niet en hadden we 78.972 koninkrijkjes, hertogdommen, prins-bisdommen en graafschappen.
Je hebt ook nu nog een katholiek Zuiden en Westen, een Lutheraans Noorden en Oosten, en natuurlijk bracht dat geweldige DDR-experiment nog wat meer grijstinten.
Duitsland is niet te vangen in dit soort simplismen.
Het lijkt daarom op niets; het is wat het is, een federatie voortgekomen uit de aspiraties van Bismarck.
Zelfs België is ouder dan DL...
Ik herkende ze al idd.quote:Op woensdag 7 januari 2026 13:52 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |