quote:Trump: elf doden bij Amerikaanse aanval op drugsboot bij Venezuela
Amerikaanse strijdkrachten hebben een schip beschoten dat volgens president Trump uit Venezuela kwam en was volgeladen met drugs. Bij de aanval zijn elf mensen gedood, schrijft Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social. In een video van de aanval, die online is gezet, is te zien hoe de kleine motorboot van een afstand onder vuur wordt genomen en vlam vat.
De aanval zou zijn gericht tegen de Venezolaanse drugsbende Tren de Aragua. Die is door Amerika aangemerkt als terreurorganisatie. Trump claimt in zijn bericht dat de groep onder controle staat van president Maduro en verantwoordelijk is voor onder meer drugshandel en moordpartijen, ook in de VS.
Waar de Amerikaanse aanval precies was, is niet duidelijk. Zowel Trump als minister Rubio van Buitenlandse Zaken houdt dat vaag. Rubio zegt alleen dat het in het zuidelijk deel van de Cariben was.
In augustus stuurde Amerika marineschepen richting Venezuela om de dreiging van Latijns-Amerikaanse drugskartels te bestrijden. President Maduro, die door de VS als grote drugshandelaar wordt gezien, noemde de Amerikaanse aanwezigheid in de regio de grootste bedreiging voor het Zuid-Amerikaanse continent in honderd jaar.
Bekijk deze YouTube-videoquote:"Staan voor grootste militaire dreiging in 100 jaar": waarom liggen er Amerikaanse oorlogsschepen voor kust van Venezuela?
"We staan voor de grootste militaire dreiging in 100 jaar." Daarvoor waarschuwt de Venezolaanse president Nicolás Maduro, nu de Amerikaanse president Donald Trump een volledig bewapende vloot naar de kust van Venezuela heeft gestuurd én een premie van 50 miljoen dollar op het hoofd van Maduro heeft gezet. Wat is er aan de hand?
De spanningen tussen de Verenigde Staten en Venezuela lopen al weken op nadat Washington een aanzienlijke maritieme aanwezigheid heeft opgebouwd in de wateren rond Venezuela, in de Caraïbische Zee.
De Amerikaanse regering stuurde al zeker 7 oorlogsschepen, waarvan er zeker 5 raketten aan boord hebben die ook doelen op land kunnen raken. In totaal zijn er ook 4.500 manschappen aan boord én er zou ook een aanvalsonderzeeër gestuurd zijn.
Volgens de regering-Trump dienen de oorlogsschepen om internationale drugshandel en terrorisme te bestrijden.
Aanval op drugssmokkelschip
De Amerikaanse militaire aanwezigheid heeft al meteen iets opgeleverd. Vandaag kondigde Donald Trump op een persconferentie aan dat de VS een drugssmokkelschip heeft aangevallen in de Caraïbische zee dat vertrokken was vanuit Venezuela.
Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio voegt daar op X aan toe dat het gaat om een "dodelijke aanval", gericht op een "narco-terroristische organisatie".
Venezolaans president Nicolás Maduro is niet blij met de Amerikaanse aanwezigheid voor zijn kust. Hij verklaarde gisteren dat Venezuela geconfronteerd wordt met "de grootste militaire dreiging in 100 jaar".
Hij waarschuwde dat zijn regering klaarstaat om de republiek in staat van verdediging te verklaren, mocht er sprake zijn van een aanval
Troebele relatie
De relatie tussen de VS en Venezuela is al langer vertroebeld. De VS legt al decennia zware economische sancties op aan Venezuela en wil al sinds Chávez een regimewissel in het land. Die sancties hebben sterk bijgedragen aan de economische malaise in het land.
Tussen Trump en Maduro botert het al evenmin. Zo noemde de Amerikaanse president Maduro al meermaals een drugsbaron. Volgens hem zou de Venezolaanse president geholpen hebben om tonnen cocaïne via Venezuela te smokkelen naar de VS, in samenwerking met het drugskartel Cartel de los Soles en Colombiaanse guerrillagroepen zoals de FARC.
De VS erkent Maduro ook niet als legitiem president van Venezuela en belooft een premie van 50 miljoen dollar voor informatie die leidt tot zijn arrestatie.
Volgens Ryan Macbeth can Venezuela potentieel raketten installeren die de CS kunnen bereiken, en dat is voldoende om het land aan te vallenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:32 schreef xpompompomx het volgende: Wat heeft Venezuela de VS aangedaan dat dit zou moeten? Niks?
![]()
CNNquote:Colombian President Gustavo Petro called for the United Nations to “meet immediately” after explosions were heard in the Venezuelan capital of Caracas.
CNN reporters heard explosions in the city from approximately 1.50am local time (0.50aET) on Saturday. The reason for the explosions was not clear.
“Right now they are bombing Caracas. Alert the world, they have attacked Venezuela,” Petro wrote on X, shortly after 2 a.m. local time in Colombia.
Petro did not specify how he knew bombing had occurred. He did not specify who “they” were. Colombia is one hour behind Venezuela’s capital Caracas.
“They are bombing with missiles. The OAS (Organization of American States) and the UN (United Nations) must meet immediately.”
Hoezo?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:02 schreef Zwoerd het volgende:
Benieuwd wat de verdere stappen zijn. Ik had geen oorlog verwacht nog voor het WK
Vs is mede organisator, misschien dat dan de al 1.5 jaar opgejaagde en hierdoor geradicaliseerde immigranten uit Venezuela wel wat aanslagen daar gaan plegen een automotisch geweer koop je daar namelijk ook zo.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:05 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoezo?
Wat heeft het WK daarmee te maken?
Venezuela zal idd vast niet meedoen.
Dit is geen oorlog maar een speciale militaire operatie, uiteraard.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:02 schreef Zwoerd het volgende:
Benieuwd wat de verdere stappen zijn. Ik had geen oorlog verwacht nog voor het WK
Nou lijkt een echt grootschalige oorlog me 'boots on the ground' me ook niet direct voor de hand liggen, maar goed.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:14 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dit is geen oorlog maar een speciale militaire operatie, uiteraard.
Ik stelde die vraag vorige week op een Facebookgroepquote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:16 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Trump
Het volk dat op Trump heeft gestemd![]()
![]()
Lijkt mij ook niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou lijkt een echt grootschalige oorlog me 'boots on the ground' me ook niet direct voor de hand liggen, maar goed.
Jezusquote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:23 schreef Recce het volgende:
[ x ]
Behoorlijk wat helikopters die special forces vervoeren. Daarmee zouden ze een luchtbasis kunnen innemen waar dan transportvliegtuigen met troepen kunnen landen.
quote:
quote:Hezbollah-aanhangers hebben een crimineel imperium opgebouwd in Ciudad del Este, een stad in het zuiden van Paraguay, onder leiding van een hooggeplaatst lid van de terroristische organisatie. In Brazilië wordt Hezbollah niet erkend als terroristische organisatie, en in Paraguay werken overheidsfunctionarissen samen met Hezbollah-agenten, wat de organisatie helpt om in deze gebieden te blijven opereren.
Een ander zwaartepunt van de organisatie ligt in Venezuela, onder leiding van president Nicolas Maduro, dat in conflict is met het Westen. Hezbollah werkt samen met lokale overheidsfunctionarissen om macht en geld te vergaren, en op Isla Margarita in het land organiseert de organisatie militaire trainingen, naast drugssmokkel en andere illegale activiteiten.
De activiteiten van Hezbollah in de regio reiken ook tot andere landen: in Chili werden verdachte Hezbollah-activiteiten ontdekt in een haven in het land, en in Colombia wordt de organisatie verdacht van betrokkenheid bij drugshandel. De grote bedragen die Hezbollah verdient met zijn illegale activiteiten in Latijns-Amerika worden gebruikt om zijn terroristische activiteiten in het Midden-Oosten te financieren.
https://www.israelnieuws.(...)europa-en-zuid-ameri
Niet veel nee.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:24 schreef nixxx het volgende:
Wat me opvalt in die filmpjes is dat er blijkbaar veel helicopters gebruikt worden. Heeft Venezuela geen luchtverdediging of zou dat allemaal al uitgeschakeld zijn?
Schijnbaar leven er ook iets van 15 miljoen Libanezen in Zuid-Amerika. Wist ik tot voor kort iig nietquote:
Die zal wel razendsnel onklaar gemaakt zijn, die luchtverdediging maakt weinig kans tegen Amerikaanse wapens.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:24 schreef nixxx het volgende:
Wat me opvalt in die filmpjes is dat er blijkbaar veel helicopters gebruikt worden. Heeft Venezuela geen luchtverdediging of zou dat allemaal al uitgeschakeld zijn?
Die dachten misschien dat het vandaag geen goede dag was om te sterven voor Maduroquote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:28 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Niet veel nee.
Waar de manpad crews waren weet ik ook niet.
Als hun master dat doet... als Trump berichten blijft delen over windmolens of pindakaas gaan ze zich daar druk om maken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:20 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik stelde die vraag vorige week op een Facebookgroep
die gasten waren zo positief dat ik nog net niet gelyncht werd
ze haten dus echt de EU
Hostomel waren er tenminste nog een paar neergehaald.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die zal wel razendsnel onklaar gemaakt zijn, die luchtverdediging maakt weinig kans tegen Amerikaanse wapens.
Idd een kopie van Hostomel. Een onthoofdingsaanval.
Nee. Dat is inderdaad niet duidelijk.quote:Het is niet duidelijk of de VS iets met de explosies van afgelopen nacht te maken heeft, maar Trump heeft verschillende malen gedreigd om in Venezuela ook aanvallen op land uit te voeren om drugshandelaren te stoppen. De VS heeft ook olietankers in beslag genomen.
Mooi verhaal weer, een nog betere smoes om aan te vallen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |