Nee dit is appels met peren vergelijken, want ik ben egocentrisch op een gezonde manier door mezelf te beschermen voor mezelf op te komen. Dat is toch in wezen anders dan een negatieve monoloog houden bij je vriendinnen om je shit kwijt te kunnen aan de lopende band zonder rekening te houden met die ander. Dan ben je een vriendin vuil aan het behandelen en verdien je niet beter terug.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 15:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar ondertussen wel hier die vriendinnen betichten van egocentrisme e.d.
Laf en achterbaks.
Ja, dit is toch al een paar keer uitgelegd. Jij bent niet duidelijk over wat jou dwars zit in het contact. Jij verwacht dat ze dat zelf zouden moeten snappen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:09 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Nee dit is appels met peren vergelijken, want ik ben egocentrisch op een gezonde manier door mezelf te beschermen voor mezelf op te komen. Dat is toch in wezen anders dan een negatieve monoloog houden bij je vriendinnen om je shit kwijt te kunnen aan de lopende band zonder rekening te houden met die ander. Dan ben je een vriendin vuil aan het behandelen en verdien je niet beter terug.
Dat is een feit.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:13 schreef Lienekien het volgende:
Je kan dit voor jezelf blijven goedpraten, maar ik geef je op een briefje dat je hier tegenaan blijft lopen zolang je het uit de weg gaat.
Een andere user had net een paar toxic mensen gedeeld zoals de persoon die je naar beneden haalt, je tijd niet respecteert of alleen contact met je wil omdat diegene iets van je wil. Voor iedereen met een gezond brein is het logisch dat dit ongezond is en contact kan dwarsliggen, maar nee, ik moet dat volgens jou op de persoon gaan uitleggen zodat ik de ander niet kan verwijten dat ze mij vuil behandelen? Dit is toch de omgekeerde wereld? Het is - kortom - logisch dat ik vuil word behandeld en ook logisch dat dit gevolgen heeft voor die persoon. Ik ben toch geen medische dienstverlener en ik verdien het ook om rekening mee gehouden te worden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dit is toch al een paar keer uitgelegd. Jij bent niet duidelijk over wat jou dwars zit in het contact. Jij verwacht dat ze dat zelf zouden moeten snappen.
Je mijdt zelf de confrontatie en dan verwijt je hen dat ze jou vuil behandelen. Really?
Je blijft maar herhalen dat die ander het maar moet begrijpen zonder dat jij er wat van zegt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:16 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Een andere user had net een paar toxic mensen gedeeld zoals de persoon die je naar beneden haalt, je tijd niet respecteert of alleen contact met je wil omdat diegene iets van je wil. Voor iedereen met een gezond brein is het logisch dat dit ongezond is en contact kan dwarsliggen, maar nee, ik moet dat volgens jou op de persoon gaan uitleggen zodat ik de ander niet kan verwijten dat ze mij vuil behandelen? Dit is toch de omgekeerde wereld? Het is - kortom - logisch dat ik vuil word behandeld en ook logisch dat dit gevolgen heeft voor die persoon. Ik ben toch geen medische dienstverlener en ik verdien het ook om rekening mee gehouden te worden.
Ja, hoe. Dat is nou een goede vraag. Daar zou je eens mee moeten oefenen. Hoe snijd je dat onderwerp aan en hoe houd je het ‘bij jezelf’, dus zonder de ander onnodig te kwetsen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:27 schreef TheInnocent het volgende:
TS spreekt met vriendin af, vervolgens begint vriendin te vertellen wat haar allemaal dwarszit.. ruzie met die, onvrede, boos, gefrustreerd, bipolair/borderline, kruipt in slachtofferrol, terwijl TS denkt:
“ik heb een hekel aan dit gesprek, ze is superegoistisch dat ze me met haar shit opzadelt, ze geeft niet om mij en denkt alleen maar aan zichzelf, zo ongezellig en dit ook nog na lange tijd elkaar niet gezien te hebben.. hoe komt het dat ik met haar afspreek.. wanneer houdt het op.. waarom was ik ook alweer bevriend, ik moet vandaag geduldig zijn en vriendelijk blijven om haar niet te kwetsen maar ik hoef dit niet meer mee te maken”
Hoe moet ik in hemelsnaam dit naar deze emotioneel labiele vriendin communiceren zonder haar te kwetsen?
Ik snap je wel.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 15:34 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Dat klopt, ik ben bang dat ik iemand beledig en in een ongemakkelijke situatie/ ruzie terechtkom. Misschien wil ik mezelf daartegen beschermen en vind ik het niet erg om het niet op te lossen voor de ander maar alleen voor mezelf door te ghosten.
Hierin begrijpen we elkaar niet. Laat ik het zo zeggen dat ik een confronterend gesprek alleen aanga om het voor die “vriendin” op te lossen. Om haar - alweer - te helpen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je blijft maar herhalen dat die ander het maar moet begrijpen zonder dat jij er wat van zegt.
Nee, jij moet gewoon leren om duidelijk je grenzen aan te geven.
Dan speelt alsnog de vraag in mijn hoofd (als conflictvermijdend en te lief persoon): vertellen wat mij dwarszit, wat win ik hiermee? Deze persoon gaat niet van een depressieve ongezellige persoon opeens gezellig worden. Er gaat sowieso een ongemakkelijke situatie komen waar ik geen zin in heb en moeite mee heb. Dus ik maak het dan alleen maar voor mezelf lastig, terwijl ik ook gewoon te druk kan zijn en de zogenaamde “vriendschap” kan laten verwateren. Ik geef er namelijk niet meer om en ben deze persoon liever kwijt dan rijk, omdat ik er na al die jaren he-le-maal klaar mee ben.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:42 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik snap je wel.
Ik ben wbt vrienden nogal conflictvermijdend. Je moet veel bij me doen wil ik echt goed aangeven dat ik iets (al heel lang) niet meer leuk vind. En dat is niet gezond, want dan ben je als mens te vaak te lief, maar ergens is het wel gewoon wie ik ben.
De kunst is om toch te vertellen wat je dwars zit, maar met zachte woorden.Schrijf het op, tot de woorden voor jou vriendelijk genoeg klinken waardoor je het wel zo met ze kunt en durft te bespreken.
En een balletje opgooien via whatsapp kan prima.
Bij een vriendschap die al zoveel jaar duurt is het netjes om het af te ronden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:01 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Dan speelt alsnog de vraag in mijn hoofd (als conflictvermijdend en te lief persoon): vertellen wat mij dwarszit, wat win ik hiermee? Deze persoon gaat niet van een depressieve ongezellige persoon opeens gezellig worden. Er gaat sowieso een ongemakkelijke situatie komen waar ik geen zin in heb en moeite mee heb. Dus ik maak het dan alleen maar voor mezelf lastig, terwijl ik ook gewoon te druk kan zijn en de zogenaamde “vriendschap” kan laten verwateren. Ik geef er namelijk niet meer om en ben deze persoon liever kwijt dan rijk, omdat ik er na al die jaren he-le-maal klaar mee ben.
Ik ben het hierin wel met Pisces29 eens. Het is best lastig als iemand je ineens ghost/negeert.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:01 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Dan speelt alsnog de vraag in mijn hoofd (als conflictvermijdend en te lief persoon): vertellen wat mij dwarszit, wat win ik hiermee? Deze persoon gaat niet van een depressieve ongezellige persoon opeens gezellig worden. Er gaat sowieso een ongemakkelijke situatie komen waar ik geen zin in heb en moeite mee heb. Dus ik maak het dan alleen maar voor mezelf lastig, terwijl ik ook gewoon te druk kan zijn en de zogenaamde “vriendschap” kan laten verwateren. Ik geef er namelijk niet meer om en ben deze persoon liever kwijt dan rijk, omdat ik er na al die jaren he-le-maal klaar mee ben.
Ik vind dat (w.s. als enige..) best een plausibele redenatie. Helemaal niet zo gek. Het is de diplomatieke variant zou je kunnen zeggen. Conflict vermijdend.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 16:09 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Nee dit is appels met peren vergelijken, want ik ben egocentrisch op een gezonde manier door mezelf te beschermen voor mezelf op te komen. Dat is toch in wezen anders dan een negatieve monoloog houden bij je vriendinnen om je shit kwijt te kunnen aan de lopende band zonder rekening te houden met die ander. Dan ben je een vriendin vuil aan het behandelen en verdien je niet beter terug.
Dat is toch ook prima? Je laat iig niet ineens nooit meer iets van je horen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:12 schreef TheInnocent het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! Ik snap wat jullie bedoelen, maar dit gaat in mijn hoofd niet lukken. Ik heb er over nagedacht en ik ga binnenkort afspreken en het een kans geven. Als ik er weer doodongelukkig van word, dan weet ik dat ik volgende keer ga zeggen dat ik tijd voor mezelf nodig heb. Dan betrek ik het niet direct op haar, heb ik afstand genomen en geen ongemakkelijke situatie gecreëerd en niemand pijn gedaan. Dat is iets wat bij mij past.
Van wat ik uit je verhaal begrijp is dat je vriendinnen psychologische wrakken zijn dus dan vraag ik me af waar om we ze hier dan nog niet op Fok zien aangezien dit voor die mensen the place to be isquote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:12 schreef TheInnocent het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! Ik snap wat jullie bedoelen, maar dit gaat in mijn hoofd niet lukken. Ik heb er over nagedacht en ik ga binnenkort afspreken en het een kans geven. Als ik er weer doodongelukkig van word, dan weet ik dat ik volgende keer ga zeggen dat ik tijd voor mezelf nodig heb. Dan betrek ik het niet direct op haar, heb ik afstand genomen en geen ongemakkelijke situatie gecreëerd en niemand pijn gedaan. Dat is iets wat bij mij past.
Dat weet je toch niet?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:29 schreef SemperLibertas het volgende:
dan vraag ik me af waar om we ze hier dan nog niet op Fok zien
Nee, ik ken deze vriendin. Ze is emotioneel labiel en ik trek het niet meer. Ik wil haar niet eens een half uur aanhoren want ze is egoïstisch en alleen met zichzelf bezig. Als ze mij vraagt hoe het met me gaat dan raakt ze al afgeleid na 2 zinnen. Ik heb dan ook geen zin meer om te vertellen. Ik hoef haar niet meer 1 op 1 te zien, dus het is voor mij alleen maar een lose-situatie om contact te blijven houden. Het moet altijd om haar gaan en het is altijd geklaag. Klaar mee en ik ben haar geen verklaring schuldig. Ik zeg gewoon dat ik tijd voor mezelf nodig heb en daarom niet afspreek. Geen gezeik, geen discussie, doel bereikt, thats it.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:15 schreef Hexagon het volgende:
Misschien gewoon eens zeggen.
Hee ik begrijp dat je het moeilijk hebt. Maar onze ontmoetingen worden teveel een eenrichtingsverkeer waarbij het voortdurend over dezelfde negatieve onderwerpen gaat. Op die manier merk ik dat ik steeds minder zin krijg om met je af te spreken. Ik wil ook gewoon plezier kunnen maken.
Zullen we afspreken het hier gewoon max een half uur over te hebben en dan het even opzij schuiven voor wat leuks? Dan blijven onze ontmoetingen ook iets om naar uit te zien.
Mijn man vindt het ook niet gek, hij wordt ook gek van haar en heeft medelijden met haar man die ook niet meer gelukkig kijkt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind dat (w.s. als enige..) best een plausibele redenatie. Helemaal niet zo gek. Het is de diplomatieke variant zou je kunnen zeggen. Conflict vermijdend.
Ja ok, maar 'tijd voor jezelf' dat is weer zo tijdelijk en alsof ze nadat jij 'diep hebt nagedacht' ineens verandert. Je weet dat je het kut met haar vindt, maar vanuit een misplaatst gevoel van loyaliteit probeer je het toch tegen heug en meug. Misschien moet je jezelf bij de ballen pakken en gewoon zeggen waar het op staat en als ze er niks mee doet dan trek je er definitief de stekker uit. Vriendschappen tussen wijven zijn altijd zo onnodig complex, echt te bizar somsquote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:32 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Nee, ik ken deze vriendin. Ze is emotioneel labiel en ik trek het niet meer. Ik wil haar niet eens een half uur aanhoren want ze is egoïstisch en alleen met zichzelf bezig. Als ze mij vraagt hoe het met me gaat dan raakt ze al afgeleid na 2 zinnen. Ik heb dan ook geen zin meer om te vertellen. Ik hoef haar niet meer 1 op 1 te zien, dus het is voor mij alleen maar een lose-situatie om contact te blijven houden. Het moet altijd om haar gaan en het is altijd geklaag. Klaar mee en ik ben haar geen verklaring schuldig. Ik zeg gewoon dat ik tijd voor mezelf nodig heb en daarom niet afspreek. Geen gezeik, geen discussie, doel bereikt, thats it.
ze hebben chat gpt en hun psycholoogquote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:29 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Van wat ik uit je verhaal begrijp is dat je vriendinnen psychologische wrakken zijn dus dan vraag ik me af waar om we ze hier dan nog niet op Fok zien aangezien dit voor die mensen the place to be is
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |