Ah in dat geval is het wel heel bizarquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Niet de uitvaart, ook niet door de ouders georganiseerd
de statistieken die hier gequote zijn wijzen wat anders uit...quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Het merendeel van de slachtoffers is slachtoffer van legaal vuurwerk en schade idem dus het zal sowieso wel wat helpen.
quote:
Het was toch in zijn gezicht maar wel een shell wat is ontploft.quote:
https://www.nu.nl/jaarwis(...)veel-amputaties.htmlquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:56 schreef mschol het volgende:
[..]
de statistieken die hier gequote zijn wijzen wat anders uit...
Ben benieuwd volgend jaar:quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:44 schreef Friday12 het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/jaarwis(...)veel-amputaties.html
Niet zeuren, het gaat om de cultuuromslag hebben we ons laten vertellen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:23 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ben benieuwd volgend jaar:
De organisatie hoopt dat het landelijk vuurwerkverbod dit jaar ingaat en tot minder vuurwerkslachtoffers zal leiden.
Van de 93 slachtoffers was ruim twee derde achttien jaar of jonger. Nagenoeg alle patiënten zijn man en in vrijwel alle gevallen had het slachtoffer het vuurwerk zelf afgestoken. Slechts tien patiënten waren omstanders. In drie van de vier gevallen was er sprake van illegaal vuurwerk.
75% door illegaal vuurwerk. Volgend jaar geen siervuurwerk meer te koop, misschien drijven we die jonge gasten wel richting die illegale meuk en wordt het nog erger wat slachtoffers betreft.
Nee dat wijzen de statistieken helemaal niet uit.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:56 schreef mschol het volgende:
[..]
de statistieken die hier gequote zijn wijzen wat anders uit...
Waarom altijd gelijk dat doemdenken? Door peuken onbetaalbaar te maken en rookverboden te implementeren zijn jongeren uiteindelijk minder gaan roken, niet overgestapt op crack en heroïne.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:23 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ben benieuwd volgend jaar:
De organisatie hoopt dat het landelijk vuurwerkverbod dit jaar ingaat en tot minder vuurwerkslachtoffers zal leiden.
Van de 93 slachtoffers was ruim twee derde achttien jaar of jonger. Nagenoeg alle patiënten zijn man en in vrijwel alle gevallen had het slachtoffer het vuurwerk zelf afgestoken. Slechts tien patiënten waren omstanders. In drie van de vier gevallen was er sprake van illegaal vuurwerk.
75% door illegaal vuurwerk. Volgend jaar geen siervuurwerk meer te koop, misschien drijven we die jonge gasten wel richting die illegale meuk en wordt het nog erger wat slachtoffers betreft.
Oh ik dacht dat rookwaren nu in Duitsland gehaald werden. RIP Nederlandse middenstand.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom altijd gelijk dat doemdenken? Door peuken onbetaalbaar te maken en rookverboden te implementeren zijn jongeren uiteindelijk minder gaan roken, niet overgestapt op crack en heroïne.
Collateral damage. Over 50 jaar plukt Nederland hier de vruchten van!quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:34 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Niet zeuren, het gaat om de cultuuromslag hebben we ons laten vertellen.
Dat is weer een andere discussie. Per saldo roken er veel minder mensen dan jaren geleden. In de jaren 80/90 rookte de helft van de bevolking.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:38 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat rookwaren nu in Duitsland gehaald werden. RIP Nederlandse middenstand.
Minder mensen roken, maar meer mensen krijgen kanker.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is weer een andere discussie. Per saldo roken er veel minder mensen dan jaren geleden. In de jaren 80/90 rookte de helft van de bevolking.
Ontmoedigen heeft daar absoluut in bijgedragen. Vroeger kon je overal een peuk opsteken van de horeca en bedrijfskantine tot in de trein.
Longkanker neemt per generatie af, nu ook eerder bij mannen dan vrouwen aangezien de laatstgenoemde sekse later is gaan roken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:44 schreef Zinedinho het volgende:
[..]
Minder mensen roken, maar meer mensen krijgen kanker.
Ja sure. Lekker aan de vapes en peukjes van illegale dealertjesquote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom altijd gelijk dat doemdenken? Door peuken onbetaalbaar te maken en rookverboden te implementeren zijn jongeren uiteindelijk minder gaan roken, niet overgestapt op crack en heroïne.
Onder jongeren werd en wordt er steeds minder gerookt. Dat de tabaksindustrie middels vapes op een vrij lugubere manier een voet tussen de deur heeft gekregen doet daar niets aan afquote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:52 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Ja sure. Lekker aan de vapes en peukjes van illegale dealertjes
Het is gewoon verplaatstquote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Onder jongeren werd en wordt er steeds minder gerookt. Dat de tabaksindustrie middels vapes op een vrij lugubere manier een voet tussen de deur heeft gekregen doet daar niets aan af
Misschien heb je gelijk. Toch vind ik een rookverbod in openbare ruimtes toch niet te vergelijken met een totaalverbod.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Longkanker neemt per generatie af, nu ook eerder bij mannen dan vrouwen aangezien de laatstgenoemde sekse later is gaan roken.
Je geeft eigenlijk een perfect voorbeeld van beleid dat pas op de lange termijn gaat werken.
Wat is jouw definitie van letsel?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee dat wijzen de statistieken helemaal niet uit.
85% van alle letsel komt door legaal spul.
Dat je met je verwondingen naar een arts gaat/moet.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 15:25 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van letsel?
Bron?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee dat wijzen de statistieken helemaal niet uit.
85% van alle letsel komt door legaal spul.
Wat maakt het uit? Je moet vooral kijken naar de ernst van het letsel, niet zo zeer naar de absolute aantallen. Van dat spul van de Lidl raak je geen vingers, handen, ogen en armen kwijt.quote:
quote:Daarnaast moest er een ‘effectief handhavingsplan’ komen voor de politie. En dat ligt er al wel, het kabinet stuurde een kloek rapport van 56 pagina’s naar de Kamer. Dat moet duidelijk maken hóé de politie en gemeenten moeten gaan toezien op het verbod.
In mijn woonplaats zijn de ingangen van twee basisscholen opgeblazen. bij het parkeerterrein van de Jumbo zijn drie auto's uitgebrand door vuurwerk. een kledingcontainer is in brand gestoken met vuurwerk.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:17 schreef Bouke-p het volgende:
In mijn woonplaats is nog nooit zoveel vuurwerk de lucht in gegaan, maar 0 gewonden op de 1e hulp, geen meldingen voor de politie en 4 mini brandjes voor de brandweer.
Het kan prima.
Nee, het merendeel is illegaal vuurwerk en onbekend (lees illegaal vuurwerk maar dat vertel ik liever niet tegen de politie, ouders en dokters). Lees de zuiger van 2024-2025 nog maar eens na.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Het merendeel van de slachtoffers is slachtoffer van legaal vuurwerk en schade idem dus het zal sowieso wel wat helpen.
Omdat je een legaal bedrijf de nek om draait. Wat als jouw vakgebied op eens verboden wordt, wil jij dan niet gecompenseerd worden?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Compleet gemist dat het vuurwerkverbod nog steeds niet definitief is. Het is al door de eerste en tweede kamer.
Gaat het nu nog echt 11 maanden duren?
Oh en waarom zou je de vuurwerkverkopers geld gaan geven, ter compensatie? Als dank voor de vondelkerk ofzo.
Ik las ergens een plan om de kerk zo te laten als monument ter nagedachtenis aan de vuurwerkdoden. En dan elk jaar een herdenking waarin de namen van de slachtoffers worden voorgelezen plus een toespraak, kransleggen en dergelijke.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Compleet gemist dat het vuurwerkverbod nog steeds niet definitief is. Het is al door de eerste en tweede kamer.
Gaat het nu nog echt 11 maanden duren?
Oh en waarom zou je de vuurwerkverkopers geld gaan geven, ter compensatie? Als dank voor de vondelkerk ofzo.
quote:Op zondag 4 januari 2026 00:28 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Ik las ergens een plan om de kerk zo te laten als monument ter nagedachtenis aan de vuurwerkdoden. En dan elk jaar een herdenking waarin de namen van de slachtoffers worden voorgelezen plus een toespraak, kransleggen en dergelijke.
Dat is natuurlijk het makkelijkste. Dan hoef je je niet bezig te houden met waar het echt om gaat.quote:
mag niet , stikstof geneuzel, of stroomcapaciteit geneuzelquote:Op zondag 4 januari 2026 16:24 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Die kerk is verloren. Ik zeg helemaal slopen en een woontoren plaatsen met 300 appartementen.
En meer dan vorig jaar. Goed gewerkt overheid! Had deze jongens gewoon legaal astronauten laten afsteken dan was het aantal veel lager geweest.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:53 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
Dus, 11-13 jarigen, illegaal vuurwerk en zelf afgestoken...
Tijd voor een flinke gedragsverandering dus ten aanzien van vuurwerk in zijn geheelquote:Op zondag 4 januari 2026 19:53 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
Misschien eerst ff een wijk/herkomst onderzoekje naar deze "slachtoffers"... Dan kunnen we gericht beleid gaan voeren ipv collectief straffen.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:30 schreef Caland het volgende:
Tijd voor een flinke gedragsverandering dus ten aanzien van vuurwerk in zijn geheel
Waar waren de ouders?quote:Op zondag 4 januari 2026 19:53 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
Die staan normaalgesproken niet heel de dag naast een 11-13 jarigequote:
De laatste drie dodelijke vuurwerkslachtoffers in Nederland waren Shane, Jack en Bram. Alle drie kinderen overigens.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien eerst ff een wijk/herkomst onderzoekje naar deze "slachtoffers"... Dan kunnen we gericht beleid gaan voeren ipv collectief straffen.
En eigenlijk heb ik totaal geen medelijden met deze figuren.
Denk je nou echt dat ik als ouder niet in de gaten zou hebben gehad dat die knapen van mij op die leeftijd illegaal vuurwerk zouden hebben gehad? Als dat je volledig ontgaat zou je uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:38 schreef Steven184 het volgende:
Die staan normaalgesproken niet heel de dag naast een 11-13 jarige
Dus?quote:Op zondag 4 januari 2026 20:40 schreef Caland het volgende:
De laatste drie dodelijke vuurwerkslachtoffers in Nederland waren Shane, Jack en Bram. Alle drie kinderen overigens.
Dan kan je er heel wat uit hun ouderlijk macht zettenquote:Op zondag 4 januari 2026 20:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat ik als ouder niet in de gaten zou hebben gehad dat die knapen van mij op die leeftijd illegaal vuurwerk zouden hebben gehad? Als dat je volledig ontgaat zou je uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden.
Heb je ook een bronnen overigens? Want volgens mij zijn het er twee.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Prima redenen om vuurwerk niet langer te normaliseren
11-13 Jaar... Dan ben je simpelweg een kneus als je dat niet in de gaten hebt als ouder.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:47 schreef Steven184 het volgende:
Dan kan je er heel wat uit hun ouderlijk macht zetten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |