Ik vind inderdaad dat een raadsmeerderheid in moeten stemmen met een azc-locatie. Maar dan wel binnen de kaders van de democratisch vastgestelde spreidingswet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vind je de meerderheid ook zo belangrijk als er geen steun is voor een azc in een dorp? Of is dat anders?
Lol dus als mensen geband worden van bijv. FOK is dat ook geen straf, je mag alleen niet meer mee posten..quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:39 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Ze worden niet gestraft, ze mogen alleen geen vuurwerk meer aansteken.![]()
Als ze gestraft zouden worden, zouden ze de bak in gaan.
Klopt. Posten is een keuze. Het is een privilege en geen recht.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:41 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Lol dus als mensen geband worden van bijv. FOK is dat ook geen straf, je mag alleen niet meer mee posten..
Dat is jouw mening.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:39 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Omdat het een achterlijke "traditie" is die schadelijk is voor het milieu, veel overlast veroorzaakt en een meerderheid in de kamer gestemd heeft voor een verbod.
Ik heb altijd wel sympathie gehad voor wildbreien. Brengt ook kleur in de openbare ruimte.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:42 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
Achja. Wij gaan komende jaarwisseling lekker kleedjes haken met de kinderen. Misschien dat dat nog kan uitgroeien tot een heuse traditie.
Is jou ooit iets gevraagd over die spreidingswet trouwens? Mij niet, namelijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind inderdaad dat een raadsmeerderheid in moeten stemmen met een azc-locatie. Maar dan wel binnen de kaders van de democratisch vastgestelde spreidingswet.
Hoeft ook niet, we hebben een parlementaire democratie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:43 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Is jou ooit iets gevraagd over die spreidingswet trouwens? Mij niet, namelijk.
Maar die keuze kan wel ontnomen worden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:42 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Klopt. Posten is een keuze. Het is een privilege en geen recht.Zeggen ze dan.
Ah, dan kunnen we dus mensen verkiezen die A zeggen, B doen en vervolgens kunnen claimen dat het democratisch besloten is. Da’s wel een mooie inderdaad.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, we hebben een parlementaire democratie.
Vroeger was sex met minderjarigen ook heel normaal. De keuze om dat legaal te kunnen doen is ook afgenomen, simpelweg omdat men in de loop der jaren wijzer is geworden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:45 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Maar die keuze kan wel ontnomen worden.
En dan hebben normale vuurwerk afstekers nog niet eens wat verkeerd gedaan.
Tweederde van Nederland staat achter een verbod, zowel de eerste als tweede kamer hebben het goedgekeurd. Dit lijkt me nou juist bij uitstek iets waar een ruime meerderheid achter staat.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:46 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Ah, dan kunnen we dus mensen verkiezen die A zeggen, B doen en vervolgens kunnen claimen dat het democratisch besloten is. Da’s wel een mooie inderdaad.
We willen ons gaan richten op truien met vuurwerkmotiefjes. Ter herinnering aan de goede oude tijd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik heb altijd wel sympathie gehad voor wildbreien. Brengt ook kleur in de openbare ruimte.
Daar hebben we nou een gekozen volksvertegenwoordiging voor. Met verkiezingen geven we de Tweede Kamer een mandaat om zulke besluiten namens ons te nemen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:43 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Is jou ooit iets gevraagd over die spreidingswet trouwens? Mij niet, namelijk.
Klopt. In de campagne kan men A zeggen en later in een coalitie iets anders moeten uit gaan voeren omdat er samengewerkt moet worden. Welkom in de parlementaire democratie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:46 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Ah, dan kunnen we dus mensen verkiezen die A zeggen, B doen en vervolgens kunnen claimen dat het democratisch besloten is. Da’s wel een mooie inderdaad.
In het geval van het vuurwerkverbod zou je dit misschien hard kunnen maken, ja. Maar met plaatsing van AZCs waarschijnlijk niet, gezien alle protesten.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:48 schreef Caland het volgende:
[..]
Tweederde van Nederland staat achter een verbod, zowel de eerste als tweede kamer hebben het goedgekeurd. Dit lijkt me nou juist bij uitstek iets waar een ruime meerderheid achter staat.
Oh ik snap het heel goed. Ben alleen meer voorstander van directe democratie naar Zwitsers model.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Klopt. In de campagne kan men A zeggen en later in een coalitie iets anders moeten uit gaan voeren omdat er samengewerkt moet worden. Welkom in de parlementaire democratie.
Bijzonder dat je dat kennelijk niet snapt.
Je vergelijkt mij die siervuurwerk mooi vind met een verkrachter.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Vroeger was sex met minderjarigen ook heel normaal. De keuze om dat legaal te kunnen doen is ook afgenomen, simpelweg omdat men in de loop der jaren wijzer is geworden.
Nu is er een ander inzicht rondom vuurwerk dan vroeger. Net zoals eerder over roken in openbare ruimtes. De mens wordt steeds wijzer, helaas kunnen sommige lui daar niet mee omgaan omdat ze wat achter lopen op de ontwikkeling van de soort.
Is niet erg, trekt wel bij in een paar generaties al blijf je altijd debielen overhouden natuurlijk.
quote:Een 40-jarige man staat komende woensdagochtend terecht tijdens een supersnelrechtzitting voor het gooien van vuurwerk naar handhavers tijdens de jaarwisseling in Eindhoven. De handhavers van de gemeente Eindhoven kregen het vuurwerk in hun gezicht.
De man staat volgende week terecht bij de politierechter van de rechtbank Oost-Brabant. Op zijn aanklacht staat ook dat hij zou hebben geweigerd mee te werken aan een alcoholcontrole.
Voorlopig is dit de enige supersnelrechtzitting die het Openbaar Ministerie na de jaarwisseling bij de rechtbank in Den Bosch heeft aangebracht.
Wat is supersnelrecht?
Met supersnelrecht kunnen verdachten drie tot zes dagen na hun aanhouding worden berecht. Het gaat meestal om zaken als openlijk geweld, vernieling, brandstichting en geweld tegen personen met een publieke functie.
Hoezo? Heb jij ooit de meerderheid van een dorp zien protesteren? In Schiedam kwamen er een paar honderd op 80.000 inwoners.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:50 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
In het geval van het vuurwerkverbod zou je dit misschien hard kunnen maken, ja. Maar met plaatsing van AZCs waarschijnlijk niet, gezien alle protesten.
Vuurwerk uit de geslachtsdelen. Bijna hetzelfde, toch?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Je vergelijkt mij die siervuurwerk mooi vind met een verkrachter.
Netjes hoor.
Oei ik voel nog een verbod aankomen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:58 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Vuurwerk uit de geslachtsdelen. Bijna hetzelfde, toch?
Ik heb het niet over verkrachters. Ik heb het over voorheen legale sex.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Je vergelijkt mij die siervuurwerk mooi vind met een verkrachter.
Netjes hoor.
Tja, dat kun je ook omdraaien; waar baseer jij het op dat het grootste deel van het dorp het wel oke vond?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hoezo? Heb jij ooit de meerderheid van een dorp zien protesteren? In Schiedam kwamen er een paar honderd op 80.000 inwoners.
Waarop baseer je dat een meerderheid van het dorp tegen was?
Of in andere dorpen wat dat betreft?
Je bent echt idioot met zulke vergelijkingen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:59 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik heb het niet over verkrachters. Ik heb het over voorheen legale sex.
quote:“Een nachtmerrie, de hel op aarde”, zo omschrijft Anita de niet te bevatten jaarwisseling die zij, maar vooral haar schoonmoeder heeft beleefd in de wijk Tuinzigt in Breda. Haar schoonmoeder (89) is terminaal. “We waken elke dag bij haar. Maar nu moesten we rond zeven uur met haar het huis uit vluchten”, vertelt Anita. De onrust en het geweld was te heftig: “We hebben haar op moeten pakken en door alle vuur en alles wat er gebeurde in veiligheid moeten brengen.”
“Wat voor haar een afsluiting had moeten zijn, is een nachtmerrie geworden”, stelt Anita. “Zo triest. We konden haar veiligheid niet waarborgen.”
Haar schoonmoeder woont op de hoek van de Ahornstraat en de Meidoornstraat. Ze is blind en kan bijna niet meer lopen. Dat zij dit in de laatste fase van haar leven nog heeft moeten meemaken is voor Anita onbegrijpelijk. “Dit heeft niks met oud & nieuw vieren te maken”, zegt ze. “Het was compleet oorlog. Vlammen sloegen uit de pan en de stroom viel uit.”
Aan het begin van de oudjaarsavond, rond zeven uur, werd de onrust voor de deur van haar schoonmoeder echt te heftig. Ze ligt beneden in een speciaal bed, achter het raam met daarvoor een rolluik. “Maar we hebben haar op moeten pakken. Er was vuur, vlammen, mensen met bivakmutsen en bandana’s voor hun gezicht.”
"Het liep volledig uit de hand. Een oorlogsgebied is er niks bij."
Volgens Anita was het al dagen onrustig in de wijk. Wat haar betreft hadden de autoriteiten veel eerder al moeten ingrijpen. “Het begint altijd klein. Maar nu liep het volledig uit de hand. Een oorlogsgebied is er niks bij.”
Rond half elf brachten Anita en haar man haar schoonmoeder weer terug naar huis. Noodgedwongen, want ze was zo moe. En ze kan alleen thuis slapen waar speciale voorzieningen voor haar zijn. “Ze wilde niet dat wij bleven slapen. Dus hebben we haar achtergelaten, alleen met de hond. Maar de vuurpijlen en stenen vlogen nog tegen het rolluik.”
Anita heeft vervolgens de hele nacht wakker gelegen en deze nieuwjaarochtend was ze al weer vroeg bij haar schoonmoeder. Daar is ze begonnen met puinruimen. Haar schoonmoeder ligt op bed. “Heftig, niet normaal. Dat ze dit nog heeft moeten meemaken”, verzucht ze.
Het zijn eerder de begrippen minderjarig en volwassen die van betekenis veranderd zijn. Historisch gezien werd bijvoorbeeld een meisje volwassen bezien als zij geslachtsrijp was en werd dit niet verbonden met een specifieke leeftijd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Vroeger was sex met minderjarigen ook heel normaal. De keuze om dat legaal te kunnen doen is ook afgenomen, simpelweg omdat men in de loop der jaren wijzer is geworden.
Nu is er een ander inzicht rondom vuurwerk dan vroeger. Net zoals eerder over roken in openbare ruimtes. De mens wordt steeds wijzer, helaas kunnen sommige lui daar niet mee omgaan omdat ze wat achter lopen op de ontwikkeling van de soort.
Is niet erg, trekt wel bij in een paar generaties al blijf je altijd debielen overhouden natuurlijk.
Dat is cultureel wel heel verschillendquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het zijn eerder de begrippen minderjarig en volwassen die van betekenis veranderd zijn. Historisch gezien werd bijvoorbeeld een meisje volwassen bezien als zij geslachtsrijp was en werd dit niet verbonden met een specifieke leeftijd.
Klopt. Maar jij dropt de stelling dat de protesten aantonen dat een meerderheid tegen is. En dan draai je vervolgens de bewijslast om, dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:00 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Tja, dat kun je ook omdraaien; waar baseer jij het op dat het grootste deel van het dorp het wel oke vond?
Er ligt een enorm stigma op protesteren, gezien je al gauw wordt bestempeld als “extreem rechts” en dit mogelijk gevolgen heeft voor carriere en relaties. Daarbij moeten mensen ook gewoon werken, dus die wagen zich daar vaak niet aan.
Het feit dat er maar 100 staan, betekent niet automatisch dat de rest het dan allemaal wel oke vindt.
Tja, dan pak je het rokers voorbeeld als het andere te confronterend voor je is. Punt blijft hetzelfde, we leren en passen onze wetgeving daar op aan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:00 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Je bent echt idioot met zulke vergelijkingen.
Maar meestal was dit de standaard. Huwelijken bijvoorbeeld zouden daarvoor kunnen plaatsvinden, maar consumatie van het huwelijk niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:04 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is cultureel wel heel verschillend
Heel het Europese koningshuis is zo aan elkaar geknoopt en geneukt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar meestal was dit de standaard. Huwelijken bijvoorbeeld zouden daarvoor kunnen plaatsvinden, maar consumatie van het huwelijk niet.
Oke, beiden kun je dan dus niet hard maken. Dus een parlementaire democratie geeft bij dit soort issues geen goed beeld of dat AZC democratisch besloten is op die plek. Dan zou je dus met de mensen in gesprek moeten voordat dat AZC er komt. En dat natuurlijk objectief zonder voor- of tegenstanders bij voorbaat weg te zetten als iets kwaadaardigs om je eigen wil als bestuurder erdoor te drukken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Klopt. Maar jij dropt de stelling dat de protesten aantonen dat een meerderheid tegen is. En dan draai je vervolgens de bewijslast om, dat slaat natuurlijk nergens op.
Voor mij is het minder relevant omdat de gekozen gemeenteraad handelt in overeenstemming met de wetgeving van de gekozen tweede Kamer. Helemaal dikke prima dus.
En for your interest: ja, ik heb een groot AZC (voornamelijk jongeren) in mijn eigen wijk en daar 0,0 last van.
Ooit had je geen stuur om met je 15 achterover gekletste bier achter te stappen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Tja, dan pak je het rokers voorbeeld als het andere te confronterend voor je is. Punt blijft hetzelfde, we leren en passen onze wetgeving daar op aan.
Het was ooit ook doodnormaal om met 15 bier achter je huig nog in de auto te stappen. Dat recht hebben we dronkelappen ook afgenomen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:00 schreef maily het volgende:
Helse Oud en Nieuw voor Anita en stervende schoonmoeder in oorlogsgebied
[..]
Misschien niet meer stemmen op mensen die A zeggen maar B doen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:46 schreef naaktslakkenverkrachter het volgende:
[..]
Exact mijn punt. Omstandigheden veranderen, waardoor het verstandig is om op de regels daarop aan te passen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:13 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ooit had je geen stuur om met je 15 achterover gekletste bier achter te stappen.
Jij hebt een hekel aan vuurwerk dus moet het maar verboden worden zelfs al is het maar 1 avond per jaar.
Nou je hebt je zin, gefeliciteerd.
Overigens eens dat het probleem waar we al jaren tegenaan lopen met oud en nieuw geen vuurwerkprobleem is, maar een gedragsprobleem. Dit soort slagvelden ga je niet oplossen met een vuurwerkverbod, wat dat betreft helemaal eens met de persoon waar ik gisteravond een discussie mee had hier.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het zal je auto of spullen maar zijn.
Die mensen vieren tradities blijkbaar heel uitbundig. Dit is de Sinterklaasintocht van dit jaar. Ik begrijp dat mensen het niet nodig vinden dat Zwarte Piet verdwijnt maar dit is wel weer het andere uiterste. Zo'n beetje iedereen en z'n moeder is als Zwarte Piet verkleedquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het zal je auto of spullen maar zijn.
Exact mijn punt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Exact mijn punt. Omstandigheden veranderen, waardoor het verstandig is om op de regels daarop aan te passen.
Ik heb inderdaad geen problemen met het verbod, maar heb ook heel lang geen problemen gehad met vuurwerk. Ik heb als kind heel wat afgeknald met strijkers en lawinepijlen. Ook het nodige zelf in elkaar geknutseld. En op wat volwassener leeftijd ook altijd wel genoten van (goed) siervuurwerk. En dan bedoel ik professioneel spul, want het merendeel wat de lucht in gaat aan consumentenvuurwerk is gewoon prut.
Maar inmiddels wegen de negatieve aspecten gewoon zwaarder. Ik vind het aantal slachtoffers (vooral bij omstanders en kinderen), de branden en de milieuschade gewoon niet opwegen tegen de zogenaamde traditie.
Daar mag iedereen zijn mening over hebben wat mij betreft en uiteindelijk beslist de politiek. Dat is gebeurd en daarmee is het wat mij betreft klaar nu.
En ik hoop dat zwaar knalvuurwerk nu voortaan wordt behandeld als wat het is, explosieven.
Dat is helemaal wat ik de hele tijd zeg.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:26 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Overigens eens dat het probleem waar we al jaren tegenaan lopen met oud en nieuw geen vuurwerkprobleem is, maar een gedragsprobleem. Dit soort slagvelden ga je niet oplossen met een vuurwerkverbod, wat dat betreft helemaal eens met de persoon waar ik gisteravond een discussie mee had hier.
Dit is gewoon tuig dat wel iets anders verzint. Ik vind het ook niet terecht dat dit soort dingen geframed worden als "zie je wel, vuurwerk is slecht". Het heeft er niets mee te maken.
Dingen vernielen vind ik niet iets met vieren te maken hebben.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:31 schreef the-eye het volgende:
[..]
Die mensen vieren tradities blijkbaar heel uitbundig. Dit is de Sinterklaasintocht van dit jaar. Ik begrijp dat mensen het niet nodig vinden dat Zwarte Piet verdwijnt maar dit is wel weer het andere uiterste. Zo'n beetje iedereen en z'n moeder is als Zwarte Piet verkleed![]()
Bekijk deze YouTube-video
Ook wel heftig dat de ME zich om 10 uur terugtrok en dat niet bekend is hoe de nacht verder verlopen is Maw je zoekt het maar uit als je daar woontquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:37 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dingen vernielen vind ik niet iets met vieren te maken hebben.
Ach, iedereen heeft wel eens wat gedaan waarvan later bedacht dat het niet zo slim was. Te hard rijden doen we ook allemaal wel eens. Iedereen weet dat het niet mag en dat het risico’s met zich mee neemt. Ik geloof dat er ook maar weinig mensen vinden dat we dan maar de snelheidslimieten af moeten schaffen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:35 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Exact mijn punt.
Pak dit aan en niet de mensen die gewoon normaal legaal vuurwerk afsteken.
En dan heb ik nog nooit zwaar vuurwerk afgestoken en was al helemaal niet zo dom om zelf dingen in elkaar te knutselen.
Wel een beetje hypocriet om nu alles te willen verbieden terwijl je zelf ook illegaal en zwaar vuurwerk hebt afgestoken en zelfs gemaakt.
Beangstigend dat zelf de politie de burgers niet meer beschermen kunnen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:49 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ook wel heftig dat de ME zich om 10 uur terugtrok en dat niet bekend is hoe de nacht verder verlopen is Maw je zoekt het maar uit als je daar woont
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |