abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219723183
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 18:20 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

Het erge is dat Rusland dit al zovaak al heeft gedaan dat niemand er meer bij stilstaat dat de Russen op klaarlichte dag hele gezinnen uitmoord.
Er is mij hier gisteren verteld dat dit nou eenmaal onderdeel van een oorlog is. Oekraïne is ook niet helemaal zuiver hè!

Laten wij daarom vurig hopen dat mijnheer Poetin snel bijdraait.

En nog een paar emoticons.
pi_219723196

Voor en na beelden van een Oliedepot in bezet luhansk die op 30 december door FP drones wordt geraakt.
pi_219723212
twitter

Wat een baas 1 vs 3

225th goden _O_
pi_219723270
quote:
The Kupyansk operation, as a precedent of the fact that the Ukrainian Defense Forces are able to destroy and encircle Russian groups, which, it seemed, had already captured the city.

After the units of the 10th Army Corps (mainly the 116th Motor Rifle Brigade) and other units of the "North" Group of Forces allowed the enemy to enter Kupyansk, commanders at various levels suddenly panicked.
A Tactical Group "Kupyansk" was created to destroy scattered enemy groups in the city. The TG failed to do this, and instead of counterattacks and hunting for DRGs, it went on the defensive.

The 2nd NGU Corps was also "deployed" in this direction.
In fact, it was not deployed. The brigades of the corps are still carrying out tasks in different directions, but the command in this area was carried out, among other things, by the headquarters of the 2nd NGU Corps "Charta".
The 13th NGU Special Operations Brigade was not yet present in the area. First, a company was taken from it, then two, then a battalion (in terms of numbers, not structure). Soon, the brigade itself was relocated.

Colonel Obolensky, who was in charge in this area, proposed to the "North" Group of Forces and the Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine, General Syrsky, his idea of blocking the enemy in the city. For this, it was necessary to seize the dominant heights in the north of Kupyansk and clear several villages.

At the end of August, the Search and Strike Group "Charta" was created as part of the "North" Group of Forces. It included various units: the 144th Motor Rifle Brigade, the 475th Separate Motor Rifle Regiment, parts of the 92nd Motor Rifle Brigade and others.

The forces of the PUG "Charta" took control of the heights in the north of the city and, almost without resistance, took such settlements as Kodrashovka, Radkovka, Golubovka, and also cleared Moskovka.

By the middle of September, the enemy was already blocked in the city.
He suffered huge losses and ceased to penetrate the city, which allowed to significantly reduce his presence.
With a 1 to 2 ratio of forces in favor of the enemy, "Charta" managed to create conditions in which the losses were 1 to 9.

In the middle of September, on the Volchansk, KUPYANSK and Liman directions, the Group of United Forces, under the command of Major General Drapatoh, was deployed.
Meanwhile, the "North" Group of Forces moved to the Sumy and Chernihiv regions.
Thanks to the efforts of Mikhail Vasilyevich, it was possible to continue the operation, despite a sharp change in command.

The forces of the units of the TG "Kupyansk", which operated directly in the city, managed to drive the enemy into individual buildings, where they are located in numbers from 2 to 15 people. The main forces, in the person of the 68th division of the enemy, completely left the city. Only a few homeless people, who are about to be destroyed, are providing sporadic resistance.
In total, about 150 bastards are surrounded.
As of now, as a result of the actions carried out, more than 20 enemy soldiers have been taken prisoner.

A total of units of the following units are participating in the "Charta" operation: 12th and 3rd Motor Rifle Brigades, 151st, 143rd, 144th, 30th, 41st, 116th, 43rd and 14th Motor Rifle Brigades, as well as 101st Motor Rifle Brigade, 112th Motor Rifle Tank Brigade, ILS GUR MO, 8th PSpp SSO and 151st ORUB.

At the moment, the battles in the city are continuing. Based on my observations and what people from the direction are saying, the enemy has no chance of salvation.
Every day, the number of buildings occupied by the enemy is rapidly decreasing. The focal presence of the enemy in Kupyansk will soon be eliminated.
Stukje informatie over het counteroffensief nabij Kupyansk voor de geinteresseerde.

https://t.me/voiceofhortica/1074
pi_219723322
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 17:09 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Klinkt als een goede zet.
Ik denk dat Budanov competent genoeg is om dit te doen, bovendien wordt hij volgens mij goed ontvangen (veel beter dan Yermak) door de Amerikanen.

Toch denk ik ook een politieke benoeming van Zelensky.

Budanov had een opponent kunnen zijn in de verkiezingen voor hem en was in veel polls 1 van de favorieten om te winnen boven Zelensky. Nu wordt het Zelenskys bondgenoot. En wellicht ooit opvolger, Budanov is nog relatief jong.
pi_219723339
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 17:09 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Klinkt als een goede zet.
Klein kanttekening tevens voor alle lof die hier enkel staat (en ik respecteer Budanov ook enorm)

Hij is ook verantwoordelijk voor dramatisch verlopen "raids" van zijn special forces op oa Zaporizha NPP, Kinburn split (kherson) etc waar veel special forces zijn gedood zonder enig resultaat en sowieso vage doelen uberhaupt. Maargoed in een oorlog gaat niet alles goed.
pi_219725272
Heeeeel veel kabinetsverschuivingen zojuist doorgevoerd.
pi_219728992
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 08:41 schreef InzolVC het volgende:
[ x ]
Ach. De oprukkende NAVO. Die kenden we nog niet.
pi_219729014
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 08:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik snap niet dat mensen nog steeds lopen te janken dat wij ons zwak en verdeeld moeten opstellen om oorlog te voorkomen.

Terwijl keer op keer zwakke landen die alleen staan worden aangevallen.
Het Westen had gewoon naar de zorgen van Rusland moeten luisteren. Dan was dit allemaal niet gebeurd. Het is de schuld van de NAVO.

Gr gr,
Jeffrey Sachs
pi_219730374
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar wat we staat is dus wel uitgesproken naar Rusland. Dat is wel relevant.
Ok ik hap. Voor de 86e keer, dat ging over het stationeren van troepen in de voormalige DDR. Bovendien is de uitspraak gedaan door een Amerikaanse minister, en die gaat niet over het deurbeleid van de NAVO.

In tegenstelling tot Rusland heeft de NAVO ook niemand gedwongen.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 11:55:44 #236
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219730396
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 09:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het Westen had gewoon naar de zorgen van Rusland moeten luisteren. Dan was dit allemaal niet gebeurd. Het is de schuld van de NAVO.

Gr gr,
Jeffrey Sachs
Dat is enkel van toepassing als een oorlog tussen Oekraïne en Rusland niet wenselijk is. Ik denk dat deze oorlog voor de NAVO eigenlijk bijzonder positief is te noemen.
Een niet NAVO-lid en een potentiële vijand zijn in conflict waardoor je de tegenstander kan steunen zonder de eigen handen vies te maken; een win-win scenario.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219730436
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 15:23 schreef ExTec het volgende:

[..]
Jahoor, prima.

We zijn geen yanks, waar vrijheid van meningsuiting tot in het belachelijke is doorgetrokken (mogen demonstreren in nazi uniform).

En, nee, ik maak me daar niet druk om. Want het zijn geen aliens die bepalen waar de lijn ligt, dat doen volksvertegenwoordigers, die wij gewoon mogen kiezen in resp. verkiezingen.
Maar ga je dan niet richting een totalitair regime?
pi_219730537
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar ga je dan niet richting een totalitair regime?
Zoals Rusland bedoel je?
pi_219730553
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is enkel van toepassing als een oorlog tussen Oekraïne en Rusland niet wenselijk is. Ik denk dat deze oorlog voor de NAVO eigenlijk bijzonder positief is te noemen.
Een niet NAVO-lid en een potentiële vijand zijn in conflict waardoor je de tegenstander kan steunen zonder de eigen handen vies te maken; een win-win scenario.
Ik denk dat het voor ons beter was geweest al er in Rusland een democratische regering had gezeten zonder imperialistische aspiraties en met respect voor het internationaal recht, soevereiniteit van buurlanden en basale mensenrechten, eigenlijk.
pi_219730566
Als Rusland had gekozen voor Europese samenwerking, waren ze nu een van de zwaarst wegende stemmen in Brussel geweest. Ze kozen voor oorlog.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 12:11:58 #241
56749 BlaZ
pi_219730569
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat het voor ons beter was geweest al er in Rusland een democratische regering had gezeten zonder imperialistische aspiraties en met respect voor het internationaal recht, soevereiniteit van buurlanden en basale mensenrechten, eigenlijk.
En dan allemaal gezellig met kerst rond een kampvuur Kumbaya zingen. Helaas werkt de echte wereld niet zo.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 12:13:14 #242
56749 BlaZ
pi_219730574
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:11 schreef Spablauw214 het volgende:
Als Rusland had gekozen voor Europese samenwerking, waren ze nu een van de zwaarst wegende stemmen in Brussel geweest. Ze kozen voor oorlog.
Die keuze is er nooit geweest. Landen als Frankrijk en Duitsland hadden een EU gedomineerd door Rusland ook nooit geaccepteerd.
pi_219730579
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:13 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Die keuze is er nooit geweest.
Zeker wel. Rusland had ook gewoon een democratische rechtsstaat kunnen worden.

Je doet net alsof het een natuurwet is dat Rusland een imperialistische dictatuur moet zijn. Dat is niet zo.
pi_219730586
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Zoals Rusland bedoel je?
Ja wil je daar dan een voorbeeld aan gaan nemen?
pi_219730589
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:14 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja wil je daar dan een voorbeeld aan gaan nemen?
De EU is geen totalitair regime en Nederland ook niet.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 12:15:37 #246
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219730600
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:55 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Te cynisch.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219730601
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:15 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De EU is geen totalitair regime en Nederland ook niet.
Dat zeg ik toch ook niet :?
  zaterdag 3 januari 2026 @ 12:16:04 #248
56749 BlaZ
pi_219730603
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Zeker wel. Rusland had ook gewoon een democratische rechtsstaat kunnen worden.

Je doet net alsof het een natuurwet is dat Rusland een imperialistische dictatuur moet zijn. Dat is niet zo.
Ook een democratisch Rusland had niet onderdeel van de EU kunnen worden, dat is het punt. Ik beweer niet dat het een natuurwet is dat Rusland een imperialistische dictatuur moet zijn.
Er zijn overigens wel degelijk gesprekken gevoerd over Rusland en de EU.

Zie Zygar's boek The Kremlin's best men.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 12:16:48 #249
56749 BlaZ
pi_219730609
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Te cynisch.
Meestal komen 50 jaar na dato de archieven naar buiten en dan blijkt de werkelijkheid toch altijd wat cynischer te zijn.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:15 #250
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219730636
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 12:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Meestal komen 50 jaar na dato de archieven naar buiten en dan blijkt de werkelijkheid toch altijd wat cynischer te zijn.
Hihi. Een beetje dat Harry Truman de oorlog in het oosten zolang mogelijk gerekt heeft.
quote:
"If we see that Germany is winning we ought to help Russia, and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible."
Maar vanuit de EU heb ik het gevoel dat het vooral toch gebaseerd is op goede bedoelingen (Baltics uitgesloten) maar dat betekent niet dat het minder catastrofaal of crimineel is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')