Heb je enig idee hoe vaak er al afgebrande gebouwen in Amsterdam opnieuw opgebouwd zijn?quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:43 schreef Gremen het volgende:
Even bellen met parijs, die weten wel hoe je een "kerk" restaureert
En hoe mooi de Vondelkerk ook was, het is niet echt een vergelijking met de Notre Dame en het werk dat ervoor nodig was om deze weer op te bouwen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:44 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe vaak er al afgebrande gebouwen in Amsterdam opnieuw opgebouwd zijn?
Daar heeft men Parijs niet voor nodig…
Wim T. Schippers weet trouwens wel een afgebrand gebouw dat niet meer hersteld isquote:Op donderdag 1 januari 2026 19:44 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoe vaak er al afgebrande gebouwen in Amsterdam opnieuw opgebouwd zijn?
Daar heeft men Parijs niet voor nodig…
Ook dat.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En hoe mooi de Vondelkerk ook was, het is niet echt een vergelijking met de Notre Dame en het werk dat ervoor nodig was om deze weer op te bouwen.
Het is echt verwoest. Maar de Notre Dame is natuurlijk veel groter en ouder. Om dat in de oude eer te herstellen, waren enorm veel ambachtslieden en materialen nodig die nauwelijks meer op die manier in zwang zijn. Het was echt monnikenwerk. En prachtig gewordenquote:Op donderdag 1 januari 2026 19:53 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ook dat.
Ik zag net wel beelden, gemaakt van bovenaf met een drone, en dan blijkt toch het hele dak afgefikt te zijn.
Ik kwam er regelmatig vanwege concerten, dus vind het echt wel een enorm gemis…
Je zou willen dat die "directeur" ook dezelfde documentaire gezien had want hij heeft blijkbaar van zichzelf weinig bagage op het gebied van restauraties.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja maar dat kan sowieso helemaal niet want iemand op de foks heeft een documentaire gezien
Chinese kuttraditie.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:01 schreef MadMaster het volgende:
Volgens bewoners van naastgelegen panden is er gisteren rond 0.30 uur een zgn. wens- of geluksballon tegen de kerktoren aangevlogen, is die daar brandend blijven hangen en is daardoor de toren in brand gevlogen.
Niet echt slim om zo'n ding in een dichtbebouwd deel van de stad op te laten…
quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:26 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik kan nergens vinden dat Islam de grootste religie is in Amsterdam. Integendeel zelfs. Dus zou wel graag een bron willen zien.
En zie ook AT5: Moslims grootste groep gelovigen in Amsterdamquote:Op donderdag 1 januari 2026 14:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het nieuwsbericht wordt niet 'geclaimd'. Er is letterlijk één user in bijna 150 reacties die hier iets over zegt, van claimen is dus geen sprake. Daarnaast is het helemaal geen vreemd punt dat hij maakt, aangezien de Islam inderdaad de grootste religie in Amsterdam is (sterker nog, dit was ruim 10 jaar geleden al zo - bron) en ook kerken geregeld wordt gebruikt als moskee (zie bijvoorbeeld bron, bron, bron).
Alsnog is de islam ook in Amsterdam maar een klein deel. Het overgrote merendeel van de Amsterdammers is niet gelovig.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
En zie ook AT5: Moslims grootste groep gelovigen in Amsterdam
Dat zal inmiddels alleen nog maar zijn toegenomen natuurlijk. Zelfs landelijk is de Islam inmiddels onder de jongste generatie al de grootste religie geworden.
Ik zie daar verder alleen vermelding van Katholieken. Hoe het zit het me protestanten, gereformeerden en andere christelijke stromingen dan. Dat zal dat 0.2% verschil tussen "Moslim" en "Katholicisme" wel overbruggen lijkt me.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
En zie ook AT5: Moslims grootste groep gelovigen in Amsterdam
Dat zal inmiddels alleen nog maar zijn toegenomen natuurlijk. Zelfs landelijk is de Islam inmiddels onder de jongste generatie al de grootste religie geworden.
15% (wat ook het percentage onder de jongst gemeten generatie in Nederland is) is geen klein deel voor een groep mensen die eigenlijk pas sinds enkele decennia hier zijn. Als de huidige groei doorzet is dat over enkel decennia 25 of 30%.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Alsnog is de islam ook in Amsterdam maar een klein deel. Het overgrote merendeel van de Amsterdammers is niet gelovig.
Dit zijn statistieken uit 2014, de kans is aannemelijk dat de groep moslims inmiddels flink gegroeid is in Amsterdam.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:21 schreef Dariush het volgende:
[..]
Ik zie daar verder alleen vermelding van Katholieken. Hoe het zit het me protestanten, gereformeerden en andere christelijke stromingen dan. Dat zal dat 0.2% verschil tussen "Moslim" en "Katholicisme" wel overbruggen lijkt me.
Zelfs in een topic over een afgebrande kerk nog over moslims zitten miepenquote:Op donderdag 1 januari 2026 20:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
15% (wat ook het percentage onder de jongst gemeten generatie in Nederland is) is geen klein deel voor een groep mensen die eigenlijk pas sinds enkele decennia hier zijn. Als de huidige groei doorzet is dat over enkel decennia 25 of 30%.
Dat een groot deel van Amsterdam (net zoals Nederland) atheïst is klopt natuurlijk zeker, maar die tellen dus ook niet mee in de statistieken, het gaat om de grootste religieuze groep.
[..]
Dit zijn statistieken uit 2014, de kans is aannemelijk dat de groep moslims inmiddels flink gegroeid is in Amsterdam.
Hij blijft maar doorgaan he.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Zelfs in een topic over een afgebrande kerk nog over moslims zitten miepen
Ik ga in op een post van twee andere users. Het staat je vrij om ook met een inhoudelijke bijdrage te komen, alleen sneren valt daar echter niet onder.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Zelfs in een topic over een afgebrande kerk nog over moslims zitten miepen
Doe jij dat wel dan?quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ga in op een post van twee andere users. Het staat je vrij om ook met een inhoudelijke bijdrage te komen, alleen sneren valt daar echter niet onder.
Ik vind dat erg, oude kerken in Nederland dienen cultureel erfgoed te zijn. Zeker een kerk als de Vondelkerk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Doe jij dat wel dan?
Wat vindt je er nu eigenlijk van dat die kerk is afgefikt?
Het is dan ook een rijksmonument.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind dat erg, oude kerken in Nederland dienen cultureel erfgoed te zijn. Zeker een kerk als de Vondelkerk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vondelkerkquote:
ja de wiki had ik ook al gezien maar er wordt nu gedaan of de Nederlandse Notre dame in brand staat ofzoquote:Op donderdag 1 januari 2026 21:16 schreef MadMaster het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vondelkerk
Architectuur, historie en cultuur.
Speelde ook een rol tijdens de krakersrellen in 1980 in de Vondelstraat.
En een markant punt in Amsterdam…
Nee, het is ook niet de Westerkerk of zo, maar het heeft een eigen, veelzijdige functie in de stad gekregen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja de wiki had ik ook al gezien maar er wordt nu gedaan of de Nederlandse Notre dame in brand staat ofzo
het hoeft niet weg hoor, absoluut renoveren maar het is niet een bijzonder grote kerk, niet een bijzonder mooie kerk en het is ook niet een bijzonder oude kerk maar met een mooie toren
rol bij de krakersrellen ken ik niet
het is absoluut zonde voor het stadsdeel en de stad en absoluut 100% renoverenquote:Op donderdag 1 januari 2026 21:24 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, het is ook niet de Westerkerk of zo, maar het heeft een eigen, veelzijdige functie in de stad gekregen.
Misschien is het omdat ik de kerk regelmatig heb bezocht wegens culturele redenen en ik er vlakbij geboren/opgegroeid ben, dat het mij wel raakt.
Als het een willekeurige andere kerk was geweest dan had ik er waarschijnlijk ook minder mee gehad…
Het schijnt veroorzaakt te zijn door een wens-/gelukballon.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:29 schreef sp3c het volgende:
en dat is niet omdat ik pro vuurwerk ben, dit soort dingen mogen niet de consequentie zijn van lekker knallen met zijn allen
ik ben wel voorstander van vuurwerkzones buiten de steden want we wonen hier en daar wat te dicht op elkaar voor 8 uur feuer frei
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |