historische aanranding van de vrede en onafhankelijkheid van een zwakkere natie--> neo-imperialismequote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:37 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik denk vooral netjes vanuit een militair/tactisch oogpunt. Het zou een historisch goed uitgevoerde operatie zijn geweest.
Moet je voorstellen dat Duitsland in vredestijd even onze minister-president ontvoert omdat ze het niet eens zijn met beleid hier. Prima dat je beleidsverandering wil in Venezuela, maar een staatshoofd ontvoeren? What the fuckquote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:59 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dit kan echt niet, je kan niet zomaar in vredestijd leiders van andere landen ontvoeren. Nu moet echt de hele wereld reageren. Ongeacht of je voor of tegen Maduro bent, ieder weldenkend mens moet tegen deze actie zijn.
Dreigde hij niet van de week weer Iran te bombarderen?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Er is wel een lichtpuntje. De kans dat Trump ooit nog de Nobelprijs coor de Vrede krijgt is nu echt wel tot nul gezakt en misschien zelfs wel in de negatieve cijfers beland.
Bovendien had Venezuela al een democratische regering, dus dat smoesje gaat ook niet op. Het wachten is op Hegseth met een PowerPoint presentatie over Venezuela’s MWDs.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
historische aanranding van de vrede en onafhankelijkheid van een zwakkere natie--> neo-imperialisme
Het is verder prima als er nu een democratische regering komt die de democratie herstelt.
Maar zo nobel is de bedoeling van Trump niet
Nou dat is nou ook weer onzin. Ze hebben oppositiekandidaten geband bij de vorige verkiezingen en de zege gestolen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bovendien had Venezuela al een democratische regering, dus dat smoesje gaat ook niet op. Het wachten is op Hegseth met een PowerPoint presentatie over Venezuela’s MWDs.
Dus Maduro deed eigenlijk wat Trump niet lukte? Vandaar de kinnesinne.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:13 schreef Szura het volgende:
[..]
Nou dat is nou ook weer onzin. Ze hebben oppositiekandidaten geband bij de vorige verkiezingen en de zege gestolen.
True, maar ze zijn ieder geval af van die marxistische buschauffeur en nu kan er dus een periode van welvaart komen. Ik gun het de mensen daar van harte.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 10:53 schreef livelink het volgende:
[..]
Vaak is dit dan nog maar het begin van de ellende. Het is hiermee niet ineens afgelopen. En niemand gaat Maduro missen, maar voor de inwoners van Venezuela is dit een periode van veel onzekerheid.
Dat het om grondstoffen gaat en andere geopolitieke belangen is wel duidelijk.quote:Maar goed, Trump is gewoon uit op olie en dat heeft hij voor elkaar. En voor mij staat Trump wel op 1 lijn met Poetin. Gelukkig werkt er nog iets van een democratie in de VS.
Als er gewoon geluisterd gaat worden naar de Oranje Baviaan komt er een kans op grote welvaart. Dit gunnen we de Venezolaanse enorm.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:22 schreef Szura het volgende:
De grote vraag is of er nu überhaupt een plan ligt om een ‘anti-Maduro’ aan de macht te helpen (verkiezingswinnaar Gonzalez of de geweerde kandidaat Machado). Want je kan Maduro wel kidnappen, daarmee is de rest van het hele systeem om hem heen nog niet ontmanteld en wordt een nieuwe machthebber echt niet zomaar op de troon gehesen. Er zitten tienduizenden Cubanen in Venezuela die het regime-Maduro ondersteunen en het leger heeft tot nu toe ook nooit blijk gegeven van het opgeven van loyaliteit aan Maduro en zn regime.
Iets zegt me dat Trump en consorten dit zo ver niet hebben doorgedacht en ook militair niet zo ver willen gaan om dat te bewerkstelligen (bij Iran was het ook een one-off).
Ik denk eerder in de geest: moet je je voorstellen dan De VS morgen de leiders van de Europese commissies ontvoeren en gevangen zetten omdat ze het niet eens zijn met de Europese steun aan Oekraïne.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:05 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Moet je voorstellen dat Duitsland in vredestijd even onze minister-president ontvoert omdat ze het niet eens zijn met beleid hier. Prima dat je beleidsverandering wil in Venezuela, maar een staatshoofd ontvoeren? What the fuck
En wat is de aanklacht?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:48 schreef Szura het volgende:
Senator:
[ x ]
‘No further action in Venezuela’, dus ja, wat is het plan dan nu Rubio en co?
Het is ook een delicate situatie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:16 schreef Chivaz het volgende:
[ x ]
De Nederlandse regering durft ieder geval geen stelling te nemen, daar gaan we al met het gebrek aan principes lol.
Ik volg je volledig.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is ook een delicate situatie.
Ja, deze actie is in strijd met internationale regels en verdient afkeuring.
Maar de VS is nog altijd onze belangrijkste bondgenoot. Scherpe kritiek op de VS brengt een breuk, bijvoorbeeld middels een Amerikaans vertrek uit de NAVO, nog dichterbij.
Willen de Europese partners van de VS dat op dit moment riskeren?
Ik snap wel dat Europeanen nu niet uit de heup schieten en zich op de vlakte houden.
Ja dat snap ik ook, maar vervolgens torpedeer je wel je eigen geloofwaardigheid. Daar word van Weel dan ook op aangevallen in de comments.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar de VS is nog altijd onze belangrijkste bondgenoot. Scherpe kritiek op de VS brengt een breuk, bijvoorbeeld middels een Amerikaans vertrek uit de NAVO, nog dichterbij.
Ik snap wel dat Europeanen nu niet uit de heup schieten en zich op de vlakte houden.
oliequote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
Ik had dit overigens niet zien aankomen. Ik dacht het werkelijk verbaal zou blijven.
Wat wil hij hiermee bereiken?
Die geloofwaardigheid waren we in de Global South allang kwaad, zeker na de oorlog in Gaza.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:25 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ja dat snap ik ook, maar vervolgens torpedeer je wel je eigen geloofwaardigheid. Daar word van Weel dan ook op aangevallen in de comments.
Laat dit maar een lesje zijn dat er niet zoiets bestaat als een internationale rechtsorde, het enige wat telt zijn belangen en het recht van de sterkste.
Ja, die kijken mee en denken: als de Amerikanen dit mogen, dan...quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik volg je volledig.
Maar het is wel lachwekkend. De hele wereld ziet dit en trekt haar conclusies.
In Peking en Moskou kijken ze ook mee he?
Op het moment dat je een bondgenoot verliest vanwege kritiek is het geen bondgenoot, dan ben je een onderdaan. De VS uit niet eens kritiek op de EU, het is regelrechte afgunst en haat. Nu de VS niet terechtwijzen doet je geloofwaardigheid geen goed.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VS onder Trump is ook geen bondgenoot. De Europeanen proberen de NAVO echter zo lang mogelijk in de benen te houden, zodat we tijd hebben om zelf een sterke strijdmacht op te bouwen en op eigen benen kunnen staan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:42 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Op het moment dat je een bondgenoot verliest vanwege kritiek is het geen bondgenoot, dan ben je een onderdaan. De VS uit niet eens kritiek op de EU, het is regelrechte afgunst en haat. Nu de VS niet terechtwijzen doet je geloofwaardigheid geen goed.
Dat begrijp ik ook volledig, en ook dat er (hopelijk) ook een VS na Trump etc is, maar ik denk dat niets doen/zeggen meer schade berokkend dan het afkeuren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VS onder Trump is ook geen bondgenoot. De Europeanen proberen de NAVO echter zo lang mogelijk in de benen te houden, zodat we tijd hebben om zelf een sterke strijdmacht op te bouwen en op eigen benen kunnen staan.
Het plan is om dat land nu verder af te laten dalen naar niveau somalie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 11:48 schreef Szura het volgende:
Senator:
[ x ]
‘No further action in Venezuela’, dus ja, wat is het plan dan nu Rubio en co?
Leuk, maar deze acties van de VS stroken niet met het afbreken van het gehele regime. Daar is veel meer militaire inzet voor nodig die Lil Marco en z’n baasje niet bereid zijn erin te steken.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:54 schreef Chivaz het volgende:
[ x ]
Dit is dus blijkbaar het excuus om het land binnen te vallen.
Tot de volgende batch Epstein files wordt vrijgegevenquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:57 schreef ExTec het volgende:
Precies. Regime change is dus een failure.
Maar denk toch wel weer goed voor, hoeveel news cycles?
Wat heeft het voor nut om Maduro te kidnappen om vervolgens het regime te laten zitten? Ik mag toch aannemen dat er wat meer achter zit dan wat wij meekrijgen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:56 schreef Szura het volgende:
[..]
Leuk, maar deze acties van de VS stroken niet met het afbreken van het gehele regime. Daar is veel meer militaire inzet voor nodig die Lil Marco en z’n baasje niet bereid zijn erin te steken.
We hebben het hier over de demente Trump, ik verwacht er helemaal niks vanquote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:59 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Wat heeft het voor nut om Maduro te kidnappen om vervolgens het regime te laten zitten? Ik mag toch aannemen dat er wat meer achter zit dan wat wij meekrijgen.
Volgens mij is er redelijk unaniem een wet aangenomen die DOJ opdracht geeft de volledige Epstein Files ongeredacteerd vrij te geven.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:58 schreef Szura het volgende:
[..]
Tot de volgende batch Epstein files wordt vrijgegeven
Het was al lastig voor het Westen inzake het Israel-Gaza conflict - waar ik het Westen volledig in steun - maar deze ogenschijnlijke aanval op een soevereine staat is echt kwestieus. Dit doet mij denken aan Iraq, Afghanistan, Libie, Syrie, en de vele vele andere landen die ik nu vergeet op te noemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, die kijken mee en denken: als de Amerikanen dit mogen, dan...
Ik hijs Trump en deze regeling dan ook niet op het schild.
Lol.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:59 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Wat heeft het voor nut om Maduro te kidnappen om vervolgens het regime te laten zitten? Ik mag toch aannemen dat er wat meer achter zit dan wat wij meekrijgen.
Ik ben er vooral bang voor dat dit weer een Irak/Afghanistan wordt, wat jaren gaat duren. De VS heeft er een handje van andere landen oorlogen in te rommelen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:08 schreef mcmlxiv het volgende:
Best bijzonder dat sommigen nog steeds denken dat de psychopatisch narcistische dementerende oranje leider een plan heeft wat verder gaat dan ellende veroorzaken en weglopen.
Op z'n best, veranderd er niks.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik ben er vooral bang voor dat dit weer een Irak/Afghanistan wordt, wat jaren gaat duren. De VS heeft er een handje van andere landen oorlogen in te rommelen.
Dit is gewoon de Trump variant van ‘Iraq has WMD’.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:54 schreef Chivaz het volgende:
[ x ]
Dit is dus blijkbaar het excuus om het land binnen te vallen.
Ja, bargain basement editie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dit is gewoon de Trump variant van ‘Iraq has WMD’.
Waarom zou je die willen uitschakelen? Je hoeft alleen maar een regering te installeren die de VS gunstig gezind is. De boel omkopen en daarna lekker pompen maar die olie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lol.
Neen.
De VS is weliswaar militair best sterk, maar venezuela heeft wel ~1,5 miljoen man met roestige geweren.
Die verdwijnen niet spontaan als je maduro van z'n bed licht.
Je hebt 100.000en militairen incl. vliegtuigen, pantservoertuigen + whatnot nodig om die uit te schakelen.
In plaats van af te geven op Trump: wat is ons eigen plan eigenlijk, hier in Nederland of Europa?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:08 schreef mcmlxiv het volgende:
Best bijzonder dat sommigen nog steeds denken dat de psychopatisch narcistische dementerende oranje leider een plan heeft wat verder gaat dan ellende veroorzaken en weglopen.
Europeanen lopen altijd een jaar of 10-15 achter de feiten aan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VS onder Trump is ook geen bondgenoot. De Europeanen proberen de NAVO echter zo lang mogelijk in de benen te houden, zodat we tijd hebben om zelf een sterke strijdmacht op te bouwen en op eigen benen kunnen staan.
Volgens mij hebben ze dat ruim geprobeerd hoor.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom zou je die willen uitschakelen? Je hoeft alleen maar een regering te installeren die de VS gunstig gezind is. De boel omkopen en daarna lekker pompen maar die olie.
Het is een delicate situatie omdat we verzaakt hebben zelf een sterke speler te zijn op het wereldtoneel en we genoegen moeten nemen met de kwispelende vazalstaat spelen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Thoughts and prayers?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
In plaats van af te geven op Trump: wat is ons eigen plan eigenlijk, hier in Nederland of Europa?
Ho ho. Wij grenzen aan Venezuela, he?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 13:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Thoughts and prayers?
Net zoals oekraine onze achtertuin is, is dit VS' achtertuin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |