WIELERFLITSED? Waardeloze toko.quote:Op dinsdag 30 december 2025 21:10 schreef Koffieplanter het volgende:
SvenNysN1Fan is alweer slachtoffer van censuur.
Het verbaast me dat je nog geen ban te pakken hebt daar.quote:Op dinsdag 30 december 2025 21:10 schreef Koffieplanter het volgende:
SvenNysN1Fan is alweer slachtoffer van censuur.
Onder iedere Van der Poel overwinning plaats ik exact dezelfde post: 'Genoten van deze spannende wedstrijd', want spannend was het natuurlijk niet. Daar werden er een aantal heel boos om en sindsdien is SvenNysN1Fan persona non grata.quote:Op dinsdag 30 december 2025 21:59 schreef DeeBee het volgende:
[..]
WIELERFLITSED? Waardeloze toko.
Leuke crossen.
TiborGodquote:
Nog maar eens een subploeg van de gebroeders Roodhooftquote:Ryan Kamp, Lauren Molengraaf en Hélène Clauzel rijden vanaf morgen voor dezelfde ploeg: Team EKOÏ. Philip en Christoph Roodhooft richten de ploeg op tot het einde van dit veldritseizoen
quote:Het ‘geheime’ WhatsApp-groepje en het Klak Af-klassement: waarom Tibor Del Grosso een tweet stuurde naar Ruben Van Gucht en Paul Herygers
Opvallende tweet van Tibor Del Grosso na de cross van Diegem, gericht aan commentatoren Ruben van Gucht en Paul Herygers: “Als ik eens jump op de brug, is dat gewoon om plezier te hebben.” Waarom de Nederlandse kampioen dat wilde verduidelijken? Zet u schrap voor een intrigerend verhaal over ‘het KAK’ – het regelmatigheidscriterium “van de onderwereld”.
Mees Hendrikx stak in Diegem het vuur aan de lont. Hij pakte op de brug als eerste uit met een spectaculaire jump. Even de fiets scheef laten hangen tijdens de vluchtfase, als showelement voor het publiek. Niels Vandeputte en Nederlands kampioen Tibor Del Grosso deden het nadien ook.
In de commentaarscabine merkte Paul Herygers op: “Er is er hier weer eentje aan het scoren. Die doet ook mee aan het Klak Af-klassement.” Wanneer Del Grosso een ronde later opnieuw jumpt, vult Ruben van Gucht aan: “Volgens mij staat die ondertussen los op kop in dat Klak Af-klassement.”
Wie het in Keulen hoorde donderen bij Klak Af, hoeft zich allerminst te schamen. Het is een incrowdverhaal, “iets uit de onderwereld”, zo luidde de uitleg van Herygers, die meer mysterie toevoegde dan wegnam.
Voor alle duidelijkheid: het Klak Af-klassement – kortweg, jawel, het KAK – is een concept van de ‘Live Slow Ride Fast’-podcast van de Nederlandse ex-renner Laurens ten Dam, een van de populairste wielerpodcasts in België en Nederland.
Het ‘Klak Af’-concept is hun verdienmodel. Mensen die een maandelijkse som betalen, krijgen toegang tot een ‘exclusieve’ Klak Af-WhatsApp-groep en Instagrampagina. Die is, zoals ze zelf zeggen, ‘invite only’.
Heel wat renners aanwezig
Bleek dat nogal wat actieve renners lid werden van de WhatsApp-groep. Tussen de ongeveer 900 leden zitten Niels Vandeputte, Ryan Kamp, Pim Ronhaar, Tibor Del Grosso en Mees Hendrikx.
Zo ontstond het idee voor het Klak Af-klassement: een interne competitie tussen alle renners die betalend lid zijn, met heel veel ludieke spelregels. Na elke cross krijgen de deelnemende renners punten, waarbij het de bedoeling is om zo laag mogelijk te scoren. De hoogste Klak Af-renner in de daguitslag krijgt één punt, de tweede hoogste twee punten.
Maar – en nu komt het – er zijn ook aftrekpunten te verdienen. Bijvoorbeeld door binnen het uur na een cross een korte videoreactie in de WhatsApp-groep te posten. Of door in een cross uit te pakken met spectaculaire sprongen. In het officiële reglement – want dat bestaat wel degelijk – staat het zo: “In selectieve wedstrijden worden jumps van bruggen of heuveltjes beloond met 1 punt aftrek.” Daarom legde het commentaarsduo Van Gucht–Herygers bij de sprongen in Diegem de link met het Klak Af-klassement.
Het hele concept is op alle mogelijke manieren ludiek bedoeld. Wie dieper graaft in het volledige reglement van de puntenaftrek, komt volgende pareltjes tegen: “Een rondje, powerslide of drift in een Lamborghini van MVDP (Mathieu van der Poel, red.), waarbij de Klak Af!-renner zelf aan het stuur zit, levert 5 punten aftrek op. De renner dient dit zelf te filmen of te laten filmen. Toestemming van MVDP voor het gebruik van de Lamborghini is niet vereist.”
Ook goed voor minpunten: “Een filmpje uit een club, bar-dancing, disco of erotische uitgaansgelegenheid in de nacht voor een onder de kalender genoemde cross, waarbij de renner zelf deelneemt.”
Prijzenpot
Overduidelijk is het bedoeld als amusement, maar tegelijk is er voor de winnende renner een mooie prijzenpot voorzien, op basis van giften van de leden van de WhatsApp-groep. Vorig jaar, in de eerste editie van het Klak Af-klassement, ging winnaar Niels Vandeputte met 5000 euro aan de haal.
“Uitbetaald op de supportersavond van Pim Ronhaar”, zegt organisator Laurens ten Dam. “In een sporttas van tweeëntwintig kilo. 4000 euro in muntjes van één en twee euro. De rest in briefjes van vijf euro.”
Niet heel praktisch om mee naar huis te nemen, maar wel een bijzonder mooi bedrag waarvoor renners zich al eens laten verleiden tot een extra sprongetje onderweg. Niels Vandeputte ging vorig jaar heel erg op in het concept. Hij liet vorig jaar in een van de startinterviews vallen dat hij “sowieso zijn klak af deed voor de renner die straks als eerste over de meet komt.” Niet toevallig, want ook door de term ‘Klak Af’ te laten vallen in start- of finishinterviews scoren renners aftrekpunten. Min één voor Vandeputte dus, al moest hij daarvoor wel zelf de beelden bij Sporza gaan opvragen, aangezien het interview de rechtstreekse uitzending niet had gehaald.
Tot dusver is alles alleen maar grappig, maar als iets wat in oorsprong tot de ‘underground’ behoort ineens mainstream wordt, zijn er ook groeipijnen. Del Grosso vond het duidelijk niet leuk dat de commentatoren zijn jumps aan het Klak Af-klassement linkten. “Ben niet met een of ander klassement bezig in koers”, zo meldde hij.
Teammanagers zijn geen fan
Het is niet ondenkbaar dat teammanagers geen grote fan zijn van het Klak Af-klassement. Cru gesteld: hun renners nemen wat extra risico en iemand anders verdient eraan. Klak Af is zeker niet met dat idee ontstaan, maar het komt er in de feiten wel op neer. In het flashinterview vanuit de materiaalpost maakte Christoph Roodhooft duidelijk dat hij geen grote fan is van de sprongen van Del Grosso: “Het speelse mag nog, maar ik zou toch graag de cross winnen ook.”
Laurens ten Dam: “Ik snap die opmerking zeker. Laat mij vooropstellen dat wij verdienen aan de Klak Af-community, niet aan het klassement op zich. Dat is net vanuit die community ontstaan, uit liefde voor de cross en vanuit de vaststelling dat we vijf actieve crossers onder onze leden hadden.”
Ten Dam is blij met de aandacht voor Klak Af, maar vindt ook dat we de competitie niet te groot moeten maken: “Ook zonder Klak Af sprongen renners vroeger in Diegem. Dat heb ik Mathieu van der Poel daar bijvoorbeeld ook wel eens zien doen. Hij behoort niet tot onze leden.”
Ten Dam gelooft Del Grosso als hij zegt dat het hem bij zijn jumps niet om Klak Af te doen was: “Bij Mees Hendrikx honderd procent wel. Maar Tibor is een van onze minder actieve leden. De anderen posten altijd een kort videoverslag na de cross, Tibor niet per se.”
Collega Mees Hendrikx denkt dan weer wel dat het nevenklassement onder de nevenklassementen meespeelde in het koersgedrag van Del Grosso. Hij plaatste onder de tweet van Del Grosso een emoji met Pinokkio-neus. Dat deed hij uiteraard in de ‘geheime’ WhatsApp-groep van Klak Af.
Toch ga je weer kijken.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:29 schreef Koffieplanter het volgende:
Wat een spetterend begin van het wielerjaar zeg. Misschien kunnen Brand en Van der Poel ons verrassen met een overwinning?
Lekker aan de knuffelpaal.quote:Op donderdag 1 januari 2026 14:01 schreef Szura het volgende:
Dikke Zoe sleept zich naar de heuveltop
Zoe is van de vrouwenliefde.quote:Op donderdag 1 januari 2026 14:29 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Die mag mijn paal wel eens knuffelen booooh
Nog 1 wedstrijd meedoen en de andere twee lekker laten schietenquote:Op donderdag 1 januari 2026 14:28 schreef Faraday01 het volgende:
Op 1 januari is het klassement al beslist
Bij Bora geven ze blijkbaar hoog op over de materiaalkennis van Gianni. Dat wordt een schraal seizoen voor Bora.quote:Op donderdag 1 januari 2026 14:48 schreef DiegoFuser het volgende:
Sven2 is bij Red Bull al gedegradeerd tot begeleider van de mentaal beperkte Gianni Vermeersch.
Alleen voor X2O-klassementquote:Op donderdag 1 januari 2026 15:14 schreef Idisrom het volgende:
Mason heeft 15 bonusseconden gehaald. Geldt dat ook voor de daguitslag? Of alleen voor het X2O-klassement?
https://www.hln.be/veldri(...)rstperiode~a576177b/quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:44 schreef franklop het volgende:
Wie rijdt er eigenlijk waar de komende dagen? Denk zondag sowieso meeste toppers?
Zondag sowieso Mathieu, Wout, Thibau en Tibor.quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:44 schreef franklop het volgende:
Wie rijdt er eigenlijk waar de komende dagen? Denk zondag sowieso meeste toppers?
Zaterdag zou dus qua spanning de mooiste cross kunnen wordenquote:Op donderdag 1 januari 2026 15:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
https://www.hln.be/veldri(...)rstperiode~a576177b/
Negatief.quote:
Vanuit een feesttent en om 17.00 weer met bus huiswaarts?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Negatief.
Hartelijke groeten vanaf het immer gezellige Zilvermeer.
Niet eerst je beverkaart opgebruiken?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Vanuit een feesttent en om 17.00 weer met bus huiswaarts?
Haar interview gaf niet veel vertrouwen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Alvarado zou dit moeten winnen, Zemanova als grootste concurrent. Als ze verliest van Bakker of Moors dan tsja
Het was in ieder geval wel echt een kneuzenkermis.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:51 schreef Felagund het volgende:
Boonen en Friends, is dat een snuifpartijtje?
Die heeft echt geen stappen gezet inderdaad.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:54 schreef DiegoFuser het volgende:
Waarom hebben ze Lauren Molengraaf in hemelsnaam een contract gegeven? Die kan er sinds de choke in Hoogerheide echt niks meer van.
Zat die in het pakket met Tibor?
Ja Ruben heeft er weer eentje toegevoegd aan zijn harem lees ik net.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:59 schreef Felagund het volgende:
Het gaat inmiddels over een hoerenkot op Sporza.
Nou nou nouquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:02 schreef Szura het volgende:
Waarom gaat het over een mogelijk podium voor Verdonschot?
Sowquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nou nou nou
Als de voorste tien zich in een kelder zoals in Crans-Montana begeven dan heeft Verdonschot nog een kansje!
Pittige tijden voor Moors door het zand.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:00 schreef DiegoFuser het volgende:
Eeuwig talent Irene Moors wordt inmiddels door alles en iedereen voorbij gereden.
Nou, nou, nou, nou, nouquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nou nou nou
Als de voorste tien zich in een kelder zoals in Crans-Montana begeven dan heeft Verdonschot nog een kansje!
Gelukkig gaat ze wel in het boszhardtquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:03 schreef Felagund het volgende:
[..]
Pittige tijden voor Moors door het zand.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:03 schreef Felagund het volgende:
[..]
Die heeft liever een mega blubber power race.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:03 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bakker gaat ook niet echt meer snel vooruit.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:18 schreef Szura het volgende:
Dit is echt gratis de zege weggeven, wat dom
Val di Sole is al twee jaar van de kalender verdwenen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:24 schreef Mansjester het volgende:
Doen ze die sneeuwcross in Italië (dacht ik) niet meer trouwens? Dat vond ik altijd wel genot
Allicht kan RR wat kiekjes delen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:27 schreef Faraday01 het volgende:
Dit is het moment voor prachtige foto's voor de aanwezigen
Volgens de buienradar komt er nog wel wat aanquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:30 schreef Momo het volgende:
Hopelijk blijft het sneeuwen bij de mannen.
Volgens buienradar gaat het om half 4 weer hard sneeuwen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:30 schreef Momo het volgende:
Volgens buienradar komt er nog wel meer aan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:30 schreef Momo het volgende:
Die is a-life & Cookingquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:32 schreef Felagund het volgende:
Ik hoop dat ze Irene Moors dik inpakken, daar zit niet veel vet op.
dauwpunt is wel onder nul, dan blijft het wel beter liggen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:34 schreef Van_Poppel het volgende:
Het is dik boven nul. Het smelt straks dus ook zo weg.
Geen overlevingspakket bij je?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik heb momenteel spijt van mijn keuze.
Je bent niet gevlucht daar de ongetwijfeld aanwezige feesttent?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Rellende_Sneeuwpop ?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Bevroren_Rotscholierquote:
Jawel, je kunt goed op verschillende plekken kijken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:41 schreef Mansjester het volgende:
Is de cross leuk om een keer te bezoeken? Twijfel om een keer te gaan, maar het is best ver reizen
Het is een heel leuke sfeer, en je ziet de renners relatief vaak in een korte tijd voorbij komen. Dus zeker een aanrader. Ga zelf weer naar Hoogerheide dit jaar, en ben de afgelopen jaren steeds bij een cross geweest.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:41 schreef Mansjester het volgende:
Is de cross leuk om een keer te bezoeken? Twijfel om een keer te gaan, maar het is best ver reizen
Hier was wel sneeuw gevallen vannacht en vanmorgen. Ook vrij dikke vlokken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:45 schreef Momo het volgende:
Ik zit in Nederland maar ik krijg hier juist stevige hagel geen sneeuw, hopelijk blijft de renners dat wel bespaard.
Woerden of Heerde zijn misschien wat dichterbij.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:41 schreef Mansjester het volgende:
Hier in de randstad enkel natte sneeuw die nooit bleef liggen en hagel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:46 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hier was wel sneeuw gevallen vannacht en vanmorgen. Ook vrij dikke vlokken.
Ja die was achteraf inderdaad beterquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:46 schreef noodgang het volgende:
[..]
Kop Rillende_Rotscholier dan meteen in
Ik sta nu gezellig langs het strand, de beukende beats van de feesttent op de achtergrond.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:40 schreef DiegoFuser het volgende:
[..]
Je bent niet gevlucht daar de ongetwijfeld aanwezige feesttent?
Je hoort op de terugweg in de bus wel wie gewonnen heeft. Ik denk Sven Nysquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:50 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik sta nu gezellig langs het strand, de beukende beats van de feesttent op de achtergrond.
Voor mij is het Heerdestrand het dichtst bij, maar dan is het nog steeds zo'n 130 kilometerquote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:41 schreef Mansjester het volgende:
ORTS gaat ook nog goed mee in deze omstandigheden.quote:
Bij mij op het scherm momenteel sneeuwt het wel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:50 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ennnnn het is gestopt met sneeuwen.
Ja, nu wel weer.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Bij mij op het scherm momenteel sneeuwt het wel.
Matje zwengelde de motor aan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:17 schreef franklop het volgende:
Wat gebeurde er? Eurosport zat in reclame...
Slechte zandpassage van WOUT.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:17 schreef franklop het volgende:
Wat gebeurde er? Eurosport zat in reclame...
Moet hij wel blijven rijdenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:20 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Als Mathieu er zin in heeft wordt dit een minuut.
Benidorn is pas over een paar weken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:21 schreef Momo het volgende:
Matje denkt ik had ook in de Spaanse zon kunnen zitten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |